Mikä mulla on :(

janiccc

En oikeen osaa selittää näitä mun ''oireita'', mutta aion yrittää. Oon siis nyt 19-vuotias tyttö ja lukiossa viimeistä vuotta.

Kun olin 14-15-vuotias mulla oli anoreksia. Tiedostin sen itse jo siinä vaiheessa ku olin vielä kotona. En vaan osannut enkä uskaltanut tehdä asialle mitään kun mieli oli sairas. Ootin vaan, että joku auttais ja pistäis minut hoitoon ja niin lopulta onneksi kävi. Painoin tällöin 34 kiloa ja sydän ois voinut pysähtyä millon tahansa, niin huonossa kunnossa oin. Muistan vieläkin sen kivun mitä oleminen ja eläminen tuotti. Niin henkisesti kun fyysisestikin. Olin sen takia siis sairaalahoidossa 11 viikkoa, jonka jälkeen jatkoin kontrolleissa käyntiä ja terapiaa. Mää en oikeen koskaa kokenut, että tuosta ulkopuoliselle puhumisesta ois ollut hyötyä. Ehkä se tuntui siltä vaan siksi, että niissä oli pakko käydä. Musta tuntuu, että tein paranemistyön itse pääni sisällä. Mää vaan yksinkertasesti päätin, että haluan parantua. En tiiä onko tuo edes mahdollista, mutta mulla se kävi niin. Ajattelin, että jos haluan päästä siitä laitoksesta joskus ulos niin mun pitää saada paino korjataantumaan. Mun syömistä valvottiin, mutta pikkuhiljaa aloin ottaa siitä itse vastuuta. Mun sairauteen ei liittynyt oksentamista eikä itsetuhoisuutta. Alussakin siis (ennen kun pääsin sairaalaan) tiedostin että näytin luurangolta, mutta en uskaltanut tai osannut tehdä asialle mitään koska se ahisti vaan niin käsittämättömän paljon.
Kun olin saanut painon kohdalleen pääsin kotiin.

Vielä pari vuotta tuon jälkeen jatkoin lääkärissä käyntejä, terapiaa ja terveydenhoitajalla käyntejä, niin kuin jo aikaisemmin mainitsin. Tuon ajan, ennen sairaalaa ja sen jälkeistä elämää mulla oli tavallaan erilaisia mielialajaksoja. Välillä ei ahistanut, ja välillä se oli ihan sietämätöntä. Oon myös pahimman luokan perfektionisti ja luulen että se osaltaan laukasi mulla syömishäiriön. En ollut koskaan itelleni tarpeeksi hyvä vaan pyrin aina parempaan (joka tuolloin oli laihempaan...) Mulla oli siis jaksoja jolloin välillä mulla oli kaikki ihan ok, välillä kaikki ja koko elämä oli niin mahtavaa etten tiennyt miten päin olla ja välillä masentuneempia jaksoja.. Mikään ei huvittanut ja olo oli ihan turta.

Lukion ykkösen vedin ihan täysillä. Mulle ei riittänyt kun 9 ja 10 numeroiksi, opiskelin todella paljon ja sai kiittää onneaan jos meni jotenkin sotkemaan mun rutiineja. (olin jatkuvasti ihan järkyttävän kireä joskin välillä taas tuli niitä onnellisuusjaksoja) Rutiineja oli siis koulu, syöminen, läksyt ja urheilu. Kavereita mulla on aina ollut paljon ja hyviä ystäviä muutama. Niitäkin ehdein näkemään kun mun päivärytmi sen salli. Mulle on tuottanut (ja tuottaa vieläkin) ihan kamalaa ahdistusta jos joku muu kuin minä itse sotkee mun suunnitelmat. Esimerkkinä vaikka se että oon suunnitellut päivän menevän tietyllä tapaa. Sitten jos joku pakottaa mut vaikka jättämään jumpan väliin ja hoitamaan lapsia, niin se melkeen romahduttaa mun maailman. Tässä en tarkoita urheilua pakkomieleenä, vaan sitä että mun suunnitelmat muuttuu ja en voikkaan edetä sen ''suunnitelman'' mukaan.

Tuosta perfektionismista sen verran, että mulla se pätee (päti) kaikkeen. Ulkonäköön, urheiluun, opiskeluun, tulevaisuudensuunnitelmiin (ammatiksi lääkäri). En vaan riittänyt (edelleenkään) itelleni tällasena kun oon. Tässä tulee taas jaksottaisuus mukaan. Välillä näytän peilistä ihan siedettävältä ja jopa kauniita. Välillä taas joltain ihan järkyttävältä ja tekisi vaan mieli jäädä sänkyyn.

Yksi ongelma mulla on se, että en oikeen osaa olla paikallaan. Rakastan sitä, kun päivät etenee tietyllä rutiinilla ja on tekemistä. Jos mun pitäisi olla tekemättä _yhtään mitään_ vaikka viikon verran niin tulisin varmaan hulluksi omien ajatusteni kanssa (jos en jo ole....).

Oon ihan äärettömän stressiherkkä. Nyt mulla on kirjoitukset ja oon suunnilleen linnottautunut neljän seinän sisälle. En oo nähnyt mun kavereita kun pari kertaa ja perhettä pari kertaa. Oon siis asunut omillaan 1 ½ vuotta nyt. Se ahdistuksen määrä jos en oo tehnyt sitä mitä aioin. Se tuntuu ihan ylivoimaselta ja saatan lamaantua sen seurauksena täysin. Pari päivää voi mennä ihan ''usvassa''. Sitten otan itteäni niskasta kiinni ja jatkan. Oon myös ÄÄRETTÖMÄN räjähdysherkkä. Saatan olla ihan normaali alkupäivän, mutta sitten kun joku edes pieni juttu ärsyttää niin mun lähellä ei kannata olla. Tääkin menee yleensä hetkessä ohi jo ja kohta oon taas ''tavallinen''.

Urheilu on mulle pakkomielle ja on aina ollut. Mulla on kamala lihomisen pelko, vaikka en enää anorektisia ajatuksia itessäni tunnistakaan. Ihailen nykyisin lihaksikkaampaa ja urheilullisempaa kroppaa. Vaikka ite oon hoikka (164/54) ja perus nätti, niin välillä peilistä kurkistaa sellanen hirviö, etten tiiä mitä tehdä. En varmaan ikinä kelpaa itelleni miltä vaan näyttäisin. Aina voi pyrkiä ''parempaan'' ja pitää vaan puskea eteenpäin....

7

294

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aloittaja jatkaa

Nukkuminen on mulle välillä ongelma. Kun stressaa niin en nuku. En tunne itteäni edes väsyneeksi vaan ei vaan nukuta. Mulla on levottomat jalat lähes joka ilta ja esimerkiksi bussissa pitkiä aikoja istuminen tuottaa vaikeuksia. Jalkoja ns kutikkaa sisältä päin ja ei vaan voi olla paikallaan. Tätä tapahtuu erityisesti uusissa ja oudoissa paikoissa ollessani. Oon vaan jotenkin jännittynyt enkä kykene rentoutumaan.

Mulla on aika paljon fyysisiä oireita. En oo vaan saanut aikaseksi mennä lääkäriin.. Tai en tiedä kyllä mikä todellinen syy etten oo mennyt... Mun munuaisissa on jotain vikaa, tää todettiin jo pari vuotta sitten (anoreksian seurausta varmaan). Mulla on ajoittain rintakipuja (puristava tunne joka joskus säteilee selänkin puolelle). Lihaskramppeja (erityisesti kyljet ja selkä). Polvet on aina ollut ongelma. Ne kipeytyy myös jos istun kauan tai myös jos pidän niitä kauan jotenkin huonossa asennossa. Sitten tuo levottomat jalat on yksi ja todella raivostuttavaa.... En syö mitään lääkkeitä mihinkään, mutta taitaisin tarvita. On miettinyt näitäkin oireita, että mitä jos vaan luulotautisesti kuvittelen.

Tuli kyllä niin sekava sepustus. Toivottavasti ymmärsitte edes jotain ja saitte vähän viittaa mun päänsisällöstä :D Tiiän, että pitäis varmaan käydä jutteleen ulkopuoliselle, mutta asun niin pienellä paikkakunnalla, ettei täällä oikeen ole mahdollisuutta. Tai mahdollisuus on, mutta henkilökunta kuullun mukaan niin surkeaa ettei varmaan vaikutusta. Ehkä kuitenki käyn koittaan, en tiiä.. Haluaisin jonkun nimen tälle mun ''sairaudelle'' jos sellanen on. Tai kun tiiän että en oo mielenterveydellisesti ihan vakaa. Jos jollain tulee tän selityksen myötä ihan selkee kuva minkälainen oon niin kertokaahan. Ehkä sen avulla saan elämääni helpommaksi ja näitä asioita vietyä eteenpäin. Jos ei muuta niin ainakin vähän tietoa ja ymmärrystä. Tietäis mitä tehdä. Eli siis, onko tälle mun ''ongelmalle'' joku nimi vai onko vaan jotain anoreksian jälkeistä elämää..... Ja anteeks vielä sekavuudesta :D Koittakaa kestää.

• Tynnyri-Eikka

Näin maallikkona veikkaisin, että ADHD. Niin, enhän minä tietty mikään lääkäri ole...

Ittelläni on kans samoja oireita: En aina pysy paikallani ( näin oli eilen viimeksi). Olen välillä räjähdys- ja stressiherkkä ja jonkin ajan päästä voin taas ottaa asiat ihan rennosti. Mielialat siis vaihtelevat väliin laidasta laitaan. Päivisin on hyvä, että on jotain tekemistä ja 2-3 tunnin ulkoliikunta-annos tekee myös hyvää. Aina ne paikallaan istumisen voittavat. Päiväsuunnitelmami vaihtuvat usein, välillä ottaa päähän ja joskus se on ihan OK. Nukkumisesta ei tahdo välillä tulla mitään ja unirytmi menee joskus ihan sekaisin. Niinpä minulla todettiin ADHD
      nelisen vuotta sitten.

Viesteissäsi en nähnyt mitään sekavaa, kyllä ne ovat ihan selkeitä lukea.

• aloittaja12

ADHD... apua. Pitäisi varmaan oikeesti käydä jossain jutteleen. Välillä tuntuu että hulluksi tulee tämän oman pään kanssa.

• eijakkkkk

Kuulostaa munkin mielestä ADHD:n oireilta. Tai kakssuuntainen mielialahäiriö?

• NoFoolEnymore

Ei välttämättä ADHD, sillä monessa on samanlaisia oireita.
      Oireet ei vastaa kaksisuuntaista (suomessa moni on saanut vääränä diagnoosina juuri tuon kaksisuuntaisen. ) ja sen suhteen voit huokaista helpotuksesta. Kaksisuuntainen on siitä ikävä, että se perustuu aivojen kemiallisen toiminnan häiriöön ja siksi edellyttää aina jatkuvaa korjaavaa lääkehoitoa (siis, jos diagnoosi on oikea). Sinun oireesi todennäköisesti (ei nyt täysin varmaa, mutta melkein) johtuu lapsuudesta ja vanhemmista. Se voi tarkoittaa sitä, että hyvässä lykyssä muutaman vuoden psykoterapia voi auttaa ongelmaan tosi tehokkaasti, jos löydät hyvän terapeutin ja sinulla on halu parantua.

Tuo on hyvin yleistä, älä stressaa liikaa. Kaikki tulee onnistumaan kun uskot itseesi.

• ap1

Suuri kiitos sinulle. Tuo antoi paljon uskoa tulevaan :) Kävin juttelemassa tässä yksi päivä kouluterveydenhoitajalle ja sanoin että tarvitsen apua. Sain lähetteen julkiselle puolelle psykiatrille. Hän otti asian tosissaan ja sanoi, että kyllä sitä apua saa kun vaan vaatii. Pakko saada joku järki tähän elämään kun mun pää on ihan täysi ''mess''. Tosi hankalaa mun läheisillekin kun nämä mielialavaihtelut ja jatkuva kireys ja ärtyisyys vaikuttaa tietysti niihinkin :/ Ja sitten kun ahdistus tulee niin en halua edes nähdä ketään. Toivon vaan kovasti, että tämä mun tilanne alkaisi korjaantumaan ja jaksaisin arkea ja pettymyksiäkin paremmin..

• nella

Pyydäpäs lääkäriltä, että voisitko päästä kilpirauhasverikokeisiin (tsh ja t4v, mielellään myös mm. TPOAb)? Vois olla, että sulla saattais olla hormonit mennyt esim. anoreksiasta sekaisin ja olet liikatoiminnalla?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      106
      6782
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      88
      5072
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      111
      3329
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      33
      3212
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      27
      2368
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1726
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      96
      1371
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      339
      1312
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1226
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      994
    Aihe