Susien määrästä

Petoyhdyshenkilö

Olen toiminut kainuun petoeläinyhdysmiehenä vuositolkulla joten meriittiä riittää, turha tulla maistereitten selittään mitään, tunnen metsästäjät ja eläinten jäljet. Nyt jos ajatellaan sutta, niin jälkiä on kaikkialla, raadeltuja poroja ja syötyjä koiria. pihasusista on joka päivä havaintoja. Pihasusi on tosi paha kun se ei pelkää ihmistä. Suden tulee pelätä ihmistä, siksi pihasusi pitää poistaa. Moni väittää että metsästäjä ei osaa laskea ja ei osaa ymmärtää että susi liikkuu kymmeniä kilometriä yössä ja siksi muka jälkiä olisi paljon. Minä tiedän monta sutta jo tässä lähistöllä. Susi kuuluu luontoon ja siksi pihasusi on poistettava, se ei pelkää ihmistä. Suden pitää pelätä ihmistä. Minua on monesti pyydetty asiantuntijaksi löydettäessä pororaatoja, koiravainaita taikka jotain jälkiä ja 95% näistä tapauksista on osoittatunut susien jättämiksi. Miksi siis joku väittää, että susi ei olisi tosi paljon. Virallisesti suomessa väitetään olevan satakunta sutta mutta kun minä olen laskenut niitä olevan jo sata tässä meidän lähettyvillä. Niin paljon on jälkiä ja jäljet lisääntyvät koko ajan. Minä kuiteskin olen petoyhdyshenkilö ja minä tiedän susista sitä sun tätä. Nyt pitää saada jämäkkyyttä tämän maan petopolitiikkaan. Pihasusista on päästävä eroon. Suden pitää pelätä ihmistä, mutta pihasusi on aina vaan röyhkeämpi ja niitä on aina vaan enemmän ja kaikkialla. Ei ole normaalia, että susi ei pelkää ihmistä.

78

386

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iygiyug

      Kainuusta löytyy monta jotka tietävät todella paljon susista. Heidät tunnistaa kameroista.

      • Petoyhdyshenkilö

        Joo mutta kyllä nämä pihasudet pitää saada poistettua. Ei ole normaalia, että susi ei pelkää ihmistä. Se on epänormaalia eläimen käyttäytymistä. Minä olen ollut petoyhdysmiehenä niin kauan, että tiedän mistä puhun. Sudet eivät kuulu pihoille, se ei ole normaalia.


      • Petoasiantuntija:)
        Petoyhdyshenkilö kirjoitti:

        Joo mutta kyllä nämä pihasudet pitää saada poistettua. Ei ole normaalia, että susi ei pelkää ihmistä. Se on epänormaalia eläimen käyttäytymistä. Minä olen ollut petoyhdysmiehenä niin kauan, että tiedän mistä puhun. Sudet eivät kuulu pihoille, se ei ole normaalia.

        Heh, huvittavaa kun kaltaisesi 'asiantuntijat' aina jaksaa näistä pihasusista vouhkata mutta todisteina ei koskaan ole muuta kuin epämääräisiä kyläläisten puheita. Säälittävää..


      • ladon takana ois...
        Petoasiantuntija:) kirjoitti:

        Heh, huvittavaa kun kaltaisesi 'asiantuntijat' aina jaksaa näistä pihasusista vouhkata mutta todisteina ei koskaan ole muuta kuin epämääräisiä kyläläisten puheita. Säälittävää..

        Jep, mutta tällaisia nämä pyssy olalla kulkevat "äsiäntuntijat" ovat. Verenhimoisia juntteja harrastuksineen. Nooh, kohta loppuu tuo säälittävä räpiköinti ja häkki heilahtaa salakaatajilla. On sen jälkeen hiljasta poikaa nämä "asiantuntijat" jotka eivät erota kotkaa supista, koiraa sudesta, supea sudesta...jne


    • joopa taas

      Kun olet noin pätevä, niin ehkä osaat esittää myös todisteita? Yksikin valokuva pihalla hiippailevasta sudesta riittää. Mutta eipä taida löytyä?

      Jos yhden kylän ympärillä muka pyörii sata sutta, niin "petoyhdyshenkilö" olisi syytä vaihtaa johonkin toiseen, joka osaa asiansa.

    • ristiriitaa jutuissa

      Näkyyhän noita kuvia pihasusista aina säännöllisin välien ip-lehtien palstoilla, kun ne on ammuttu asutuskeskusten liepeiltä.
      kovastihan näyttää aina kiinnostavan kun sudet vähenee, eikä ne ihan itsekseen voisi vähetä, pakko niitä on senverta olla, kun kerran ammutaankin.¨
      Vastustajienkin vikinää on palstatolkulla, kun äkistään salametsästyksestä, mitenkä niitä salametsästettäisiin, jos niitä ei olisi ?

      • mikä einstein

        "mitenkä niitä salametsästettäisiin, jos niitä ei olisi"

        Vetää moinen nerokkuus ihan sanattomaksi...


      • tosi mysteeri
        mikä einstein kirjoitti:

        "mitenkä niitä salametsästettäisiin, jos niitä ei olisi"

        Vetää moinen nerokkuus ihan sanattomaksi...

        Sinun tekstiä taas ei juuri voi fiksuksi saati nerokkaaksi kutsua.
        Muutenkin taitaa se sinun sanavalinta olla vahvimmillaan, lähinnä alatyylin ilmaisuissa. Varmasti johtuu toki siitä, että kommentoimasi teksi on hyvinkin aukotonta totuutta. Sitähän tuolla ylenpänä haettiin, todisteita susien olemassaolosta.

        sinänsä aika heikkoa, kun sutta suojeltaisiin, mutta suojelijoilla on vaikeuksia uskoa susien olemassaoloon, siinä jos jossain onkin ristiriita.


      • poruaporua
        mikä einstein kirjoitti:

        "mitenkä niitä salametsästettäisiin, jos niitä ei olisi"

        Vetää moinen nerokkuus ihan sanattomaksi...

        Niin niin, tuskin niidä voidaan "salametsästää" koska niitä pihasusia ei mielestäsi ole!
        Tyhjästä on paha nyhjästä!
        Miksi itkeskelett sellaisella asialla jota ei ole olemassa? "Epämmäisistä kyläläisten puheista"


    • tyhjän suojelua ?

      No mitäs niitä olemattomia suojelemaan, turhaa hommaa teidän märinät, kun kerran tyhjää haluatte suojella. Olemmattoman suojelu on hölmöjen hommaa.

    • Try me

      100 sutta yhen kylän ympärillä :) Olet hauska. Mutta ennenkun tapatte ne sudet, niin pitäisikö koittaa saada ne sudet käyttäytymään normaalisti?

      Paukuttelette paukkupanoksia, ammutte niitä kumipanoksilla ja suola panoksilla. Vittu jos ei ala pelkäämään ihmistä, ni sit ammutte hengiltä!

      Ps. Poro ei kuulu Suomen luontoon ja vittu ei täällä kaupungissaka voi koiria pitää pihalla vapaana! Itse ihan niinkuin jätätte syöttejä sinne :)

      • Poroton100

        Aloittaja ei asu poronhoitoalueella tai jos asuu,ei tiedä susista paskan vertaa!Ei täällä vielä pihasusia ole,eikä susia paljon muutenkaan!Poronhoitoalueen eteläpuolella kyllä vilske käy,mut varmaan kävis täälläkin jos lupia ei myönnettäis!


      • Petoyhdyshenkilö
        Poroton100 kirjoitti:

        Aloittaja ei asu poronhoitoalueella tai jos asuu,ei tiedä susista paskan vertaa!Ei täällä vielä pihasusia ole,eikä susia paljon muutenkaan!Poronhoitoalueen eteläpuolella kyllä vilske käy,mut varmaan kävis täälläkin jos lupia ei myönnettäis!

        Siis se ei ole normaalia suden käyttäytymistä, jos se ei pelkää ihmistä. Suden kuuluu pelätä ihmistä. Pihasusia on aina vaan enemmän ja ne muuttuvat koko ajan röyhkeämmiksi. Siksi pihasudet on poistettava. Minä olen metsästäjien valitsema petoyhteyshenkilö ja tiedän mistä puhun. Susien paikka ei ole talojen pihoilla, se on epänormaalia ja se ei ole normaalia, jos susi ei pelkää ihmistä. Ja pihasusi on juuri sellainen susi, se ei pelkää ihmistä siten kuin suden pitäisi pelätä. Siksi se on poistettava ja se on metsästäjien tehtävä.


    • Pelkuri olen

      Mä pelkään susia

    • Suomalainen !!

      Minä kannatan Harmaata Liittoa ja Heidi Hautalaa.

    • hunter12

      Susi syö keskimäärin 10 hirveä vuodessa eli tuo mainittu 100 sutta syö 1000 hirveä.
      Riittääkö susille ruokaa ja tuskin tarvii hirven pyyntiin lähteä syksyllä, jos susia on noin runsaasti. Samaa mieltä olen pihasusien poistosta, mutta nyt on levinnyt jonkilainen susihysteria vähän joka puolelle ja määriä liioitellaan...

      • Petoyhdyshenkilö

        Se on metsästäjien suusta nuokin 1000 hirveä pois jotka rietat syövät. Sitten vielä lisäksi on otettava huomioon syödyt koirat ja siitä aiheutuva mielipaha ja suru. Sudet käyvät aina vaan röyhkeämmiksi ja vaanivat pihoillamme. Sudet eivät enää pelkääkään ihmistä samalla lailla kuin aiemmin. Niiden käytös on muuttunut normaalista epänormaaliin. Suden pitäisi pelätä ihmistä. Siksi metsästäjien on tehtävä kaikkensa että nämä pihasudet saadaan poistettua viimeistä myöten.


      • ottakaa ne sisälle
        Petoyhdyshenkilö kirjoitti:

        Se on metsästäjien suusta nuokin 1000 hirveä pois jotka rietat syövät. Sitten vielä lisäksi on otettava huomioon syödyt koirat ja siitä aiheutuva mielipaha ja suru. Sudet käyvät aina vaan röyhkeämmiksi ja vaanivat pihoillamme. Sudet eivät enää pelkääkään ihmistä samalla lailla kuin aiemmin. Niiden käytös on muuttunut normaalista epänormaaliin. Suden pitäisi pelätä ihmistä. Siksi metsästäjien on tehtävä kaikkensa että nämä pihasudet saadaan poistettua viimeistä myöten.

        Ei me kaupunkilaisetkaan voida pitää koiria pihalla!


      • uhoiuh

        10 hirveä keskipainoltaa 300kg = 3000kg

        tarkoittaa 8kg lihaa päivässä, kovia ovat syömään.....


      • laskenta kaava
        uhoiuh kirjoitti:

        10 hirveä keskipainoltaa 300kg = 3000kg

        tarkoittaa 8kg lihaa päivässä, kovia ovat syömään.....

        Noissa laskennoissa lähdetään aina kyseisen pedon tappamista eläimistä. Arvioidaan määrä minkä ne vuodessa tappavat ja se jaetaan arvioidun petoeläin kannan mukaan. Siitä saadaan kyseinen luku. Yleensä kun peto tappaa jonkun eläimen, eikä pysty kerralla sitä kaikkea syömään, tulee raadolle myös kaikki muut, kuten korpit ja ketut. Näin se kaikki kyseinen liha ei välttämättä mene suden suoliston läpi, vaikka susi poistaa kyseisen määrän saaliseläimiä muonavahvuudesta.


      • Petoyhdyshenkilö
        uhoiuh kirjoitti:

        10 hirveä keskipainoltaa 300kg = 3000kg

        tarkoittaa 8kg lihaa päivässä, kovia ovat syömään.....

        Joo mutta nyt kaikki vähättelevät susien todellista määrää. Jo pihasusia on kaikkialla ja sitten vielä jos otetaan huomioon metsissä olevat sudet. Kyllä siinä hirvipopulaatiota tulee harvennettua raskaalla kädellä tuommoisilla susimäärillä. Ei ole mitään satua jos mainitsin jo pelkästään meilläpäin asustelevan noin satakunta sutta. Tässä on mukana pihasudet ja muut sudet. Susihan on koko ajan työntymässä kohti pihoja. Sei ei pelkää enää ihmistä siinä määrin kuin sen tulisi pelätä. Tällainen suden käytös ei olekaan normaalia. Se on epänormaalia suden käyttäytymistä. Siksi nämä pihasudet on poistettava.


      • Ravinnosta
        uhoiuh kirjoitti:

        10 hirveä keskipainoltaa 300kg = 3000kg

        tarkoittaa 8kg lihaa päivässä, kovia ovat syömään.....

        Yksi susi syö n. 2,5 kg lihaa vuorokaudessa eli n. 900 kg vuodessa, mikä vastaa jokseenkin kolmen aikuisen naarashirven painoa.


    • mun suden isompiruok

      Mistäpä olet tuon luvun saanut ?
      minä olen kuullut että 17 hirveä laskennallisesti.

    • Fuck the pulut

      Pulut syö meidän puliukkojen ruuat!

    • koira rakas

      En voi pitää perhoskoiriani vapaana pihalla! Ketut ja vittu kaikki yrittää syödä ne!

      Kaikki eläimet pitää tappaa SAATANA, että voin juoksuttaa tepiä ja ramboa!

    • hunters life

      Onpa hienoa kun saatu tämä petoyhdyshenkilö mukaan "remmiin" taistelemaan suojelijoita vastaan. Rautaista ammattiotetta ja apua tässä on kaivattukin. Kyllä mies osaa asiansa ja sanan säilä on tosi vahvaa.

      • mehtuumie5

        Heh, ompas tosi 'ammattilainen' tuo petoyhteyshörhö. Puhuu sellaista skeidaa että vain toinen samanlainen dorka moista sontaa nielee..mutta tällaisia taitaa mehtuupiireissä riittää:)


      • vain dorka
        mehtuumie5 kirjoitti:

        Heh, ompas tosi 'ammattilainen' tuo petoyhteyshörhö. Puhuu sellaista skeidaa että vain toinen samanlainen dorka moista sontaa nielee..mutta tällaisia taitaa mehtuupiireissä riittää:)

        puhuu tyyliin "skeidaa skeidaa!"


      • Petoyhdyshenkilö

        Sama laki pätee myös pihakarhuihin. Ne on poistettava, tästä on keskusteltu useaan otteeseen metsästäjien kanssa. Ei ole normaalia, että karhut pöyrivät pihapiireissä ja tonkivat roskiksia pelkäämättä ihmistä. Karhun tulisi kulkea syvällä metsässä, se on karhun mormaalia lajikäyttäytymistä. Susi ja karhu ovat molemmat petoeläimiä, jotka normaalisti välttelevät ihmistä. Nyt niitten käyttäytymismalli on kuitenkin muuttunut ja ne tulevat koko ajan lähemmäksi ihmisasutusta pelkäämättä ihmistä. Tämä ei ole normaalia.


    • Ei tarvii kinata

      Ratkaisu kinasteluun on olemassa.Valvontakamerat piha-alueelle useaan kohtaan ja järjestelmä tietokoneohjatuksi.Rahaa löytyy veronmaksajilta jotka jo nyt kustantavat tietämättään koko järjestelmää järjestöineen ja byrokraatteineen.Tarkoitan sitä samaa valtion momenttia mistä korvausrahatkin menevät.Kohteen talon tarvitsee vain olla sähköistetty, niin homma toimii.Jopa suora linkitys kaukokatseltavaksi saattaisi olla mahdollinen.Riippuu yhteyksistä.

      • Jos eivät ymmärrä

        Hyvä idea, mutta ei tunnu kiinnostavan kumpaakaan kiihkoilevaa leiriä.


      • Ei tarvii kinata
        Jos eivät ymmärrä kirjoitti:

        Hyvä idea, mutta ei tunnu kiinnostavan kumpaakaan kiihkoilevaa leiriä.

        Kun tuollaisen kamerajärjestelmien "nauhat" annetaan täysin puolueettoman henkilön / ryhmän tarkastettavaksi niin loppuu se molemminpuolinen kitinäkin sitten.Jos teknisesti olisi mahdollista niin kuvaa pystyttäisiin katsomaan vaikka suorana "livenä" vaikka kaikki samanaikaisesti ja heti tiedettäisiin värittämätön totuus.


    • Haluan tappaa:)

      Ettekö apuvammaset keksi mitään muuta vaihtoehtoa kuin tappamisen?

    • Petoyhdyshenkilö

      Olemme metsästyspiirissämme olleet viime aikoina huolestuneita myöskin ilvesten määrän kasvusta. Ilvekset käyvät myöskin koko ajan röyhkeämmiksi ja vaanivat kotieläimiä ja jopa pikkulapsia aivan ihmisasumusten lähettyvillä ja pihoilla. Tähän ei ole olemassa kuin yksi lääke. Nämä röyhkeät ja vaaralliset pihailvekset on poistettava. Ei ole normaalia, että ilvekset ovat pihoillamme. Se on epänormaalia petoeläimen käyttäytymistä ja ihmisen on silloin puututtava asiaan. Pihailvekset ja pihasudet on saatava poistettua. Ei niiden kuulu kulkea pihoilla, se ei ole normaalia.

    • täältä näkee

      Kerrataanpa mikä on petoyhdyshenkilö (tässä ph.)

      Ph on yleensä metsästäjäpiiristä valittu ja hommaan halukas vapaaehtoistyötä tekevä henkilö. Ph:lla ei ole koulutusta eikä tutkintoa petojen tuntemuksessa, parin päivän luentoa ei voine sanoa koulutukseksi. Metsästäjätutkinto ja käytännön metsästys on yleisin opinahjo.
      Ph ei tavallisimmin ole nähnyt yhtään villiä petoa saatikka tunne eläinten käytöstä enempää kuin Avarassa luonnossa näytetään. Osa ph:sta on tietenkin hyvinkin asiaa osaavia, mutta vaatimuksena se ei ole.
      Henkilökohtaisesti tunnen kolma ph:ta eikä yksikään heistä käy metsässä muuten kuin metsästämässä tai tarkistamassa ilmoitettuja havaintoja, tämä linja liene yleisin.

      • Petoyhdyshenkilö

        Minä olen metsästäjien valitsema petoyhdyshenkilö ja minulle raportoidaan jatkuvasti havaintoja pihasusista ja karhuista. Olen tarkastanut jälkiä, raadeltuja poroja ja koiria ja noin 95 % kaikista havainnoista on susien tai karhujen jäljiltä. Nykyään vaan pihasusien tekemiset lisääntyvät jatkuvasti. Niitä on aina vaan enemmän ja ne ovat entistä röyhkeämpiä. Ne vaanivat kaikkialla ja olemmekin todenneet yhdessä äänin että niistä on päästävä eroo. Ne pitää poistaa. Ei ole normaalia että sudet käyttäytyvät tuolla lailla. Lapsen pitää saada turvallisesti leikkiä omalla pihalla.


      • peto_asian_tuntija
        Petoyhdyshenkilö kirjoitti:

        Minä olen metsästäjien valitsema petoyhdyshenkilö ja minulle raportoidaan jatkuvasti havaintoja pihasusista ja karhuista. Olen tarkastanut jälkiä, raadeltuja poroja ja koiria ja noin 95 % kaikista havainnoista on susien tai karhujen jäljiltä. Nykyään vaan pihasusien tekemiset lisääntyvät jatkuvasti. Niitä on aina vaan enemmän ja ne ovat entistä röyhkeämpiä. Ne vaanivat kaikkialla ja olemmekin todenneet yhdessä äänin että niistä on päästävä eroo. Ne pitää poistaa. Ei ole normaalia että sudet käyttäytyvät tuolla lailla. Lapsen pitää saada turvallisesti leikkiä omalla pihalla.

        > Lapsen pitää saada turvallisesti leikkiä omalla pihalla.

        Lueppa einstein uutisia niin huomaat että lapsen on turvallisempaa leikkiä pihalla suden kanssa kuin vanhempiensa kanssa.

        Tilastoa: Lapsia on kuollut perhesurmissa 70-94-välisenä aikana 200,
        ja nyt viimeisen 12 vuoden aikana 45.


      • Einstein?
        peto_asian_tuntija kirjoitti:

        > Lapsen pitää saada turvallisesti leikkiä omalla pihalla.

        Lueppa einstein uutisia niin huomaat että lapsen on turvallisempaa leikkiä pihalla suden kanssa kuin vanhempiensa kanssa.

        Tilastoa: Lapsia on kuollut perhesurmissa 70-94-välisenä aikana 200,
        ja nyt viimeisen 12 vuoden aikana 45.

        Kumpaan sinä laitat lapsesi leikkimään taloyhtiön pihalle vai eläintarhan susiaitaukseen Einstein?


    • Laikuttaja

      Perhossa teimme absoluuttisen susien vähimmäismäärän laskennan 2-3 maaliskuuta. Tuloksen perusteella Pohjanmaan piirin susimäärä tuli reilusti kaksinkertaiseksi rktl:n lausuntoon verrattuna. Koko maan susiin löytyi heti 13-14 prossaa lisäystä.
      Perhon ja lähiseudun osalta olevan virheen peruseella ei kannattane arvioida mitä koko maan kanta voisi olla. Mutta esim. Kuhmossa pitäisi olla 26:n sijasta 76 , jos siellä olisi sama susitiheys kuin Perhossa.
      Viirallista "susitotuutta" voin edellä olevan lisäksi ihmetellä havaintojen määrällä. Susia on nyt kaikkialla.

    • ikuisuus kysymys

      Niin sanoo toki Etelä Hämeessä tehty ilvesten teholaskentakin kertoa jotain noista virallisista arvioista. Siellä kun teholaskennan tuloksena ilvesten määrä viisinkertaistui. RKTL:n selitys oli jotain tulkintatapojen selvittelyä.
      Selvästi näyttää, että eläinten laskeminen nykykaavoilla ei ole oikein toimivaa.
      Petoyhdysmiesverkosto on toimiva, kun eläimiä on tarpeeksi vähän ja harvassa.
      Sitä kun yrittää paikata kasvavien kantojen laskemiseen, niin ei tunnu mallit toimivan.
      Esimerkkinä nuo ilveslaskennat. RKTL kun perustaa kanta-arvion pentueiden havaittuihin määriin ja niiden liikkuvuus ei ole samaa kuin yksinäisten eläinten.
      Pentueet jäävät helposti havaitsematta, jos elävät ruokarikkailla alueilla, eivät välttämäti ylitä teitä ja näin jäävät pimentoon.
      Susien laskuissa taas ei lasketa yksittäisiä eläimiä, koska ne liikkuvat paljon. Niiden määrä pitäisi sisältyä laskennassa saatuun kanta-arvion 15% lisäykseen.
      Olisiko syytä sitten kyseenalistaa nämä laskentatavat ja mitenkä niitä parannettaisiin.
      Siihen ei taida löytyä vastausta tästä maasta.
      RKTL kun tarvitsee metsästäjiä laskentoihin, mutta näiden omat tulkinnat kanta-arvioista eivät kelpaa missään vaiheessa. Olisi kenties tuloksen kannalta parempi saada tiiviimpi yhteistyö, mutta sitä ei tutkijat tunnu kaipaavan. Hiukan enemmän keskustelua kuitenkin kaivattaisiin, millä kanta-arvio on niin erilainen.

    • Mietintä myssy

      Itse olen mieltäni saanut sillä vaivatuksi, että kun hirvet saadaan laskettua lentolaskennan avulla hyvinkin tarkkaan koko suomesta, niin mikä h****tti siinä on, ettei nyky tekniikan avulla muka pystyttäisi laskemaan susia?!? Kaiken maailman lämpökamerat yms. on keksitty niin joka ikinen susi saadaan niillä joka puskasta laskettua. Eikö olisi fiksuinta laskea oikeasti ne kaikki sudet ja sitten mietittäisiin onko niitä liikaa vai ei.

      En tarkoita että täytyisi välttämättä koko suomea ajaa lentokoneella ristiin rastiin, vaan edes ne alueet joilla susista on suurin kiistely esim. Perho, Köyliö.
      Siinä näkisi jo aika paljon kumpi osapuoli on oikeassa tai lähempänä oikeaa.

      Rtkl:n mukaan Perhossa on 2 sutta ja metsästäjät laskivat 12 sutta niin ei muuta kuin lentolaskenta alueelle niin nähdään kumpi osa puoli yrittää huijata. Häviävällä osapuolella on sen jäljeen vähän seliteltävää...

      • Petoyhdyshenkilö

        Meillä Kainuussa aina kun jälkiä on havaittu, soitetaan petoyhdyshenkilölle , joka tarkastaa havainnon. Minun havainnoista n. 95 % on osoittautunut susien jättämiksi. Tähän jos lasketaan vielä pihasudet, niin aika kaamealle näyttää. Ensiksi on päästävä eroon pihasusista lapsiemme turvallisuuden tähden ja sitten harvennettava metsissä olevaa susipopulaatiota. Ei Rtkl:n herrat mitään tiedä. Minulla on hyvät suhteet metsästäjiin ja heillä on ammattitaitoa. Me ei millään tietokoneella näitä hommia tehdä vaan hiihtämällä ja laskemalla jälkien määrää. Ei ole normaalia suden käyttäytymistä kun se pyrkii pihoille. Siksi pihasudet on poistettava.


    • ei onnistu

      Ei se lentolaskenta onnistu susien suhteen. Hirvet isoina elukoina pystytään vielä laskemaan, mutta esim. valkohäntäpeuralle ei lentolaskenta onnistu. Susi on jo liian pieni elukka joten ei onnistu myöskään.

      • hukat hukkuu

        Miten olisi läpilaskenta?


    • olen tammenterho

      oravatkin on aika pelottavia eläimiä

      • Petoyhdyshenkilö

        Turha tässä on alkaa leikkiä laskemaan. Pihasudet ja pihakarhut ovat oikeasti vaarallisia ihmiselle. Jos pedot eivät enää pelkää ihmistä ja työntyvät lähelle asutusta, niin vaaratilanteita syntyy aivan varmasti. Ja muistapas vielä että pihasusien määrä on viime aikoina jatkuvasti vaan lisääntynyt, niitä on ihan joka puolella ja ne ovat aina vaan röyhkeämpiä. Jos näet jotain jälkiä omalla pihallasi, niin kannattaa ottaa yhteyttä petoyhdyshenkilöön. Meillä on ammattitaitoa ja hyvät yhteydet metsästäjiin. Ajattele aina ensimmäisenä lastesi turvallisuutta ja ole sitä kautta hyvä ihminen.


      • ollaan metsästäjiä
        Petoyhdyshenkilö kirjoitti:

        Turha tässä on alkaa leikkiä laskemaan. Pihasudet ja pihakarhut ovat oikeasti vaarallisia ihmiselle. Jos pedot eivät enää pelkää ihmistä ja työntyvät lähelle asutusta, niin vaaratilanteita syntyy aivan varmasti. Ja muistapas vielä että pihasusien määrä on viime aikoina jatkuvasti vaan lisääntynyt, niitä on ihan joka puolella ja ne ovat aina vaan röyhkeämpiä. Jos näet jotain jälkiä omalla pihallasi, niin kannattaa ottaa yhteyttä petoyhdyshenkilöön. Meillä on ammattitaitoa ja hyvät yhteydet metsästäjiin. Ajattele aina ensimmäisenä lastesi turvallisuutta ja ole sitä kautta hyvä ihminen.

        Tuota noin, mitähän tarkoitat tuolla hyvillä yhteyksillä metsästäjiin. Minä olen ollut petoyhteysmies ja 15 vuotta, lieneekö meitä nykyään sitten kutsutaan tuolla kutsumallasi nimellä. Mutta kyllä kaikki petoyhteyshenkilöt ovat itsekin metsästäjiä, joten outa tapa ilmaista se.
        Kun joku vuosi sitten RKTL:n Samuli Heikkinen koulutti meitä petoyhdysmiehiä Tassu-järjestelmän käyttöön, niin oli meitä laajalta alueelta eri puolin lääniä ja yhteistä se, että kaikki oli metsästäjiä, joten ei meillä mitään hyviä yhteyksiä metsästäjiin, vaan olemme metsästäjiä.
        Tassu-järjestelmään sai käyttäjätunnuksen, jonka jokaisen oma RHY vahvisti RKTL:lle, ennenkuin käyttäjäoikeus tuli voimaan.
        Petoyhdyshenkilö ja sitämyöten metsästäjä


      • Petoyhdyshenkilö
        ollaan metsästäjiä kirjoitti:

        Tuota noin, mitähän tarkoitat tuolla hyvillä yhteyksillä metsästäjiin. Minä olen ollut petoyhteysmies ja 15 vuotta, lieneekö meitä nykyään sitten kutsutaan tuolla kutsumallasi nimellä. Mutta kyllä kaikki petoyhteyshenkilöt ovat itsekin metsästäjiä, joten outa tapa ilmaista se.
        Kun joku vuosi sitten RKTL:n Samuli Heikkinen koulutti meitä petoyhdysmiehiä Tassu-järjestelmän käyttöön, niin oli meitä laajalta alueelta eri puolin lääniä ja yhteistä se, että kaikki oli metsästäjiä, joten ei meillä mitään hyviä yhteyksiä metsästäjiin, vaan olemme metsästäjiä.
        Tassu-järjestelmään sai käyttäjätunnuksen, jonka jokaisen oma RHY vahvisti RKTL:lle, ennenkuin käyttäjäoikeus tuli voimaan.
        Petoyhdyshenkilö ja sitämyöten metsästäjä

        Kyllä minäkin metsästelen, mutta minä olen metsästäjien valitsema meidän alueen petoyhdyshenkilö. Jos jollakin on ongelmia esim. pihasusien kanssa niin minuun kannttaa ottaa yhteyttä. Ensiksi käyn toteamassa että kyseessä on tosiaan susi ja sen jälkeen otan henkilökohtaisesti yhteyttä metsästäjäporukkaan tilanteen selvittämiseksi. Joskushan on voinut olla epäselviä tilanteita, kun tavallinen ihminen ei välttämättä erota suden ja koiran jälkiä toisistaan. Kaikista minulle annetuista tapauksista 95 % on osoittautunut susien tekemisiksi. Onhan pihoilla myöskin koirien jälkiä, mutta pihasusien osuus on nykyaikana kasvanut huomattavasti. Susien jälkiä on aina vaan lähempänä ulko-ovia ja lasten vaunuissa ulkosalla nukkuvia pienokaisia. Tällainen kehitys on huolestuttavaa. Kyllä pihasusista on aika päästä jo lopullisesti eroon.


    • ollaan metsästäjiä

      Mitä ihmeen roskaa sinä suollat ??????
      Minä taidan meistä olla ainoa oikea petoyhdyshenkilö. Sinun juttusi on aika kummallisa, eikä kuulu petoyhdyshenkilön tehtävän kuvaan.
      Tässä hommassa ei mihinkään metsästysporukoihin yhteyttä oteta. Jäljet käydään toteamassa ja ne kirjataan Tassu-järjestelmään, siinä se sitten on.
      Ei meidän hommassa mitään tilanteita selvitetä, ainoastaan merkitään jäljet järjestelmään, mistä RKTL:n tutkijat tekevät niistä omat johtopäätökset.
      Samoin petovahingot kirjataan ylös ja asia on meidän osalta siinä.
      Viranomaiset tekevät asioissa päätökset siitä, tarvitaanko mitään toimenpiteitä, meille ei ne asiat kuulu. Vahingon kärsiän asia on ilmoittaa vahingoista viranomaisille.

      • Petoyhdyshenkilö

        Tekeehän ne RKTL:n tutkijat omia johtopäätöksiään, mutta susien todellisesta määrästä niillä ei ole mitään hajua. Metsästäjät ja me petoyhdyshenkilöt tiedämme asian oikean laidan. Yksi petoyhdyshenkilön tehtävistä on välittää oikeaa tietoa myöskin tutkijoille. Ainahan ei oikeaa kuvaa saa pelkästään tietokonetta tuijottaessa. Metsästäjät liikkuvat luonnossa, monesti hiihtäen ja ovat siksi hyvin perillä asioista. Tässä tulee ilmi juuri tämä yhteyshenkilön merkitys. Minä en ollenkaan liiottele kun sanon meillä päin jo olevan noin satakunta sutta. Näistä suurin osa on vieläpä pihasusia. Nämä röyhkimykset käyvät aina vaan vaarallisemmiksi. Siksi minä ehdotankin että eri puolella Suomea olevat petoyhdyshenkilöt voisivat tehdä jonkinasteista yhteistyötä toimintamme tehostamiseksi. Eri pulilta saadut kokemukset ovat arvokasta oppimateriaalia. Susi on varmasti pirullisen ovela eläin, mutta meillä pitää olla vielä ovelampia. Yhdistämällä voimamme saamme varmasti poistettua vaaralliset pihasudet viimeistä myöten. Jos jonkinlaista koordinaattoria tähän tehtävään tarvittaisiin niin minä voisin kyllä siihen vaikka alkaa, kokemusta ja tietotaitoa on karttunut aika paljon kun olen ollut tekemisissä metsästäjien ja viranomaisten kanssa. Yhteispelillähän nämä hommat hoituu. Pihasusien aika alkaa varmasti olla piakkoin ohi!!!!


      • oikea petoyhdyshenkö
        Petoyhdyshenkilö kirjoitti:

        Tekeehän ne RKTL:n tutkijat omia johtopäätöksiään, mutta susien todellisesta määrästä niillä ei ole mitään hajua. Metsästäjät ja me petoyhdyshenkilöt tiedämme asian oikean laidan. Yksi petoyhdyshenkilön tehtävistä on välittää oikeaa tietoa myöskin tutkijoille. Ainahan ei oikeaa kuvaa saa pelkästään tietokonetta tuijottaessa. Metsästäjät liikkuvat luonnossa, monesti hiihtäen ja ovat siksi hyvin perillä asioista. Tässä tulee ilmi juuri tämä yhteyshenkilön merkitys. Minä en ollenkaan liiottele kun sanon meillä päin jo olevan noin satakunta sutta. Näistä suurin osa on vieläpä pihasusia. Nämä röyhkimykset käyvät aina vaan vaarallisemmiksi. Siksi minä ehdotankin että eri puolella Suomea olevat petoyhdyshenkilöt voisivat tehdä jonkinasteista yhteistyötä toimintamme tehostamiseksi. Eri pulilta saadut kokemukset ovat arvokasta oppimateriaalia. Susi on varmasti pirullisen ovela eläin, mutta meillä pitää olla vielä ovelampia. Yhdistämällä voimamme saamme varmasti poistettua vaaralliset pihasudet viimeistä myöten. Jos jonkinlaista koordinaattoria tähän tehtävään tarvittaisiin niin minä voisin kyllä siihen vaikka alkaa, kokemusta ja tietotaitoa on karttunut aika paljon kun olen ollut tekemisissä metsästäjien ja viranomaisten kanssa. Yhteispelillähän nämä hommat hoituu. Pihasusien aika alkaa varmasti olla piakkoin ohi!!!!

        Ei kuule petoyhdyshenkilön tehtäviin kuulu mitään muuta kun välittää se tieto Tassu-järjestelmän kautta tutkijoitten käyttöön.
        Sanoppas noin "kolleegana" minkälaiset onkaan petoyhdyshenkilön käyttötunnukset Tassu-järjestelmään.
        Sinun juttujesi perusteella, sinulla ei ole pääsyä havaintojärjestelmään.


      • jönni puranen
        Petoyhdyshenkilö kirjoitti:

        Tekeehän ne RKTL:n tutkijat omia johtopäätöksiään, mutta susien todellisesta määrästä niillä ei ole mitään hajua. Metsästäjät ja me petoyhdyshenkilöt tiedämme asian oikean laidan. Yksi petoyhdyshenkilön tehtävistä on välittää oikeaa tietoa myöskin tutkijoille. Ainahan ei oikeaa kuvaa saa pelkästään tietokonetta tuijottaessa. Metsästäjät liikkuvat luonnossa, monesti hiihtäen ja ovat siksi hyvin perillä asioista. Tässä tulee ilmi juuri tämä yhteyshenkilön merkitys. Minä en ollenkaan liiottele kun sanon meillä päin jo olevan noin satakunta sutta. Näistä suurin osa on vieläpä pihasusia. Nämä röyhkimykset käyvät aina vaan vaarallisemmiksi. Siksi minä ehdotankin että eri puolella Suomea olevat petoyhdyshenkilöt voisivat tehdä jonkinasteista yhteistyötä toimintamme tehostamiseksi. Eri pulilta saadut kokemukset ovat arvokasta oppimateriaalia. Susi on varmasti pirullisen ovela eläin, mutta meillä pitää olla vielä ovelampia. Yhdistämällä voimamme saamme varmasti poistettua vaaralliset pihasudet viimeistä myöten. Jos jonkinlaista koordinaattoria tähän tehtävään tarvittaisiin niin minä voisin kyllä siihen vaikka alkaa, kokemusta ja tietotaitoa on karttunut aika paljon kun olen ollut tekemisissä metsästäjien ja viranomaisten kanssa. Yhteispelillähän nämä hommat hoituu. Pihasusien aika alkaa varmasti olla piakkoin ohi!!!!

        Tyyppi kirjoittaa ihan puutaheinää tai omia haaveitaan. Minä en tunne yhtään ainoaa metsästäjää joka liikkuisi hiihtäen eläimiä tutkimassa, jokunen metsästämässä mutta todella harva. Kuulun kahteen metsästysseuraan. Jos nykypäivänä näät suksen jäljet koskemattomassa lumessa niin se on aina poikkeus ja vielä tavallisesti se luonnosta tietämätön viherpiipertäjä sukulaisten luona käydessään.
        Minä en ole mikään yhteyshenkilö, mutta olen koko talven hiihtänyt myös sellaisilla alueilla joissa on raportoitu susien "pyörivän". Pari ilvestä on ollut ja seuraava isompi eläin on hirvi ja sittren kettu, ei yhtään sutta vaikka ihan "maantiellä ovat seisoskelleet". Viime talvena pieni susilauma asuskeli kylän pinnassa ja kyttäsivät ihan villiä saalista omissa oloissaan. Ilves on pari kertaa piipahtanut minunkin pihassa, mutta ei mitään "kyttäämässä" vaan kulkenut ohi ja jatkanut matkaansa.


      • Petoyhdyshenkilö
        jönni puranen kirjoitti:

        Tyyppi kirjoittaa ihan puutaheinää tai omia haaveitaan. Minä en tunne yhtään ainoaa metsästäjää joka liikkuisi hiihtäen eläimiä tutkimassa, jokunen metsästämässä mutta todella harva. Kuulun kahteen metsästysseuraan. Jos nykypäivänä näät suksen jäljet koskemattomassa lumessa niin se on aina poikkeus ja vielä tavallisesti se luonnosta tietämätön viherpiipertäjä sukulaisten luona käydessään.
        Minä en ole mikään yhteyshenkilö, mutta olen koko talven hiihtänyt myös sellaisilla alueilla joissa on raportoitu susien "pyörivän". Pari ilvestä on ollut ja seuraava isompi eläin on hirvi ja sittren kettu, ei yhtään sutta vaikka ihan "maantiellä ovat seisoskelleet". Viime talvena pieni susilauma asuskeli kylän pinnassa ja kyttäsivät ihan villiä saalista omissa oloissaan. Ilves on pari kertaa piipahtanut minunkin pihassa, mutta ei mitään "kyttäämässä" vaan kulkenut ohi ja jatkanut matkaansa.

        Et todellakaan ole yhteyshenkilö vaan viherpiiperö sukulaistesi luona vierailulla. Sen voi päätellä jo omasta tekstistäsi kun hiihtelet susialueella. Lisäksi naivi väitteesi että ilves ei mukaan mitään kyttäisi. Peto kyttää aina saalista ihmisvauvoista lähtien. Pihasudet ovat tosi vaarallisia.


    • Petoyhdyshenkilö

      Ei kuule vastuullinen yhdyshenkilö tänne julkisesti mitään tunnuslukuja levittele. Minä otan hyvin vakavasti työtehtäväni. Jotenkin minusta tuntuu että teillä päin ei pihasusia ole saatu kuriin. Jos ette tee asialle mitään, niin jonain päivänä aivan varmasti jonkun pikkulapsi joutuu suden suuhun. Tässä kohtaa vielä painotan metsästäjien, petoyhdyshenkilöitten ja viranomaisten yhteistyötä. Pihasudet saadaan poistettua kun yhdistämme voimamme. Ei yksikään susi poistu tunnuslukuja nettiin syöttämällä. Keskity sinäkin hyvä virkaveli olennaiseen asiaan ja mieti keinoja pihasusien ja pihakarhujen poistamiseksi. Niitä on aina vaan enemmän jos asialle ei tehdä mitään. Monilla paikkakunnilla ei lapsia enää uskalleta päästää koulutaipaleelle. Marjojakaan ei tahdo moni enää uskaltaa poimia. Onko tämä oikein? Tarttisko tehdä jotain? Ottakaapa nyt teidänkin metsästysyhdistyksessä itseänne niskasta kiinni ja pitäkää aluksi vaikka hätäpalaveri aiheesta pihasusien hävittäminen.

      • Petoyhdyshenkilö

        Jos ajatellaan koko yhteiskuntaa, niin on tosi merkittävä seikka jo se kun lasten ja nuorten koulunkäynti häiriintyy susien takia. Poissaolot koulusta aiheuttavat negatiivista kehitystä koulumenestykseen. Poissaoloja kertyy kun susien takia ei uskalleta koulumatkalle lähteä. Lisäksi talouden kannalta on merkittävää kun marjat mätänevät metsiin. Kuka nyt uskaltaisi susilaumojen takia enää marjoja poimia. Nyt vaan RKTL.n tutkijat eivät vieläkään ymmärrä susien todellista määrää. Tässä astuu kuvaan meidän petoyhdyshenkilöitten tärkeä tehtävä. Meillä ja metsästäjillä on asiantuntemusta ja sitä pitää saada välitettyä eteenpäin. Kuka nyt haluaa omia lapsiaan syöttää susille? Varmaan joku viherpiiperö voisi näinkin tehdä hashispölyissään. Mutta me metsästäjät ja petoyhdysmiehet olemme jämäkkä veljeskunta ja yhdessä rintamassa ja yhteistuumin poistamme vaaralliset pihasudet.


      • maaseutuyhdyshenkilö
        Petoyhdyshenkilö kirjoitti:

        Jos ajatellaan koko yhteiskuntaa, niin on tosi merkittävä seikka jo se kun lasten ja nuorten koulunkäynti häiriintyy susien takia. Poissaolot koulusta aiheuttavat negatiivista kehitystä koulumenestykseen. Poissaoloja kertyy kun susien takia ei uskalleta koulumatkalle lähteä. Lisäksi talouden kannalta on merkittävää kun marjat mätänevät metsiin. Kuka nyt uskaltaisi susilaumojen takia enää marjoja poimia. Nyt vaan RKTL.n tutkijat eivät vieläkään ymmärrä susien todellista määrää. Tässä astuu kuvaan meidän petoyhdyshenkilöitten tärkeä tehtävä. Meillä ja metsästäjillä on asiantuntemusta ja sitä pitää saada välitettyä eteenpäin. Kuka nyt haluaa omia lapsiaan syöttää susille? Varmaan joku viherpiiperö voisi näinkin tehdä hashispölyissään. Mutta me metsästäjät ja petoyhdysmiehet olemme jämäkkä veljeskunta ja yhdessä rintamassa ja yhteistuumin poistamme vaaralliset pihasudet.

        Petoyhdyshenkilön täytyy olla provo. Lasten koulunkäynti häiriintyy eniten juoppojen, väkivaltaisten ja syrjäytyneiden vanhempien takia, ei susien. Lisäksi marjat mätänee metsiin kun kukaan luuseri niitä ei enää jaks apoimia kun ne voi ostaa torilta jos niistä ylipäätään kukaan enää mitää ymmärtää näin valmisruoka -aikaan. Lisäksi metsässä ei kukaan enää uskalla liikkua kun metsästäjät ampuu näkemättä mitä ampuvat.


    • oikea petoyhdyshenki

      No mikäli ei ole provo, niin ainakin vakavasti sairas yksilö. Petoyhdyshenkilön hommista ei ainkaan tiedä tuon taivaallista, luultavasti metsästyksen kanssa on sama juttu. Näkeehän jo tuossa kysymyksessäni, minkälaiset ovat petoyhdyshenkilön käyttötunnukset? Siinä ei kysytty kenenkään käyttötunnusta, vaan mihinkä ne perustuvat. Jokainen oikea petoyhdyshenkilö olisi siihen osannut vastata.
      Mistähän johtuu, että tämä vastustajien sivusto, kokoaa monia kipeitä tyyppejä.
      Täällä riittää tavallista enemmän kipeetä porukkaa. Lähteekö siitä, että henkilöt jotka vain vastustavat jotain toimintaa, ovat hieman outoja.

      • Petoyhdyshenkilö

        Et sitten vastannut kysymykseeni teidän alueen pihasusiongelmaan. Kolkuttaako huono omatunto kun et ole saanut hommaasi hoidettua? Pitäisikö vaihtaa petoyhdyshenkilöä että hommat tulisi hoidettua. Onhan meitä yhdyshenkilöitäkin monen tasoisia. Ensinnä tulee mieleen Ruokolahdella aikoinaan ollut tapaus kun petoyhdyshenkilö vahvisti epäilyttävien jälkien olevan leijonan jälkiä. En toivoisi sinun olevan tätä luokkaa. Ei metsissämme ja pihoillamme leijonia ole vaan ne ovat täynnä susia ja karhuja joita pitää saada harvennettua omamme ja lastemme turvallisuuden takia. Äläkä enää kehtaa udella käyttäjätunnuksiani. Niitä en sulle todellakaan anna. Ja minä olen metsästänyt jo pikkupojasta lähtien, myöskin isäni, isoisäni, isoisoisäni jne....Siksi minut on varmaan valittukin petoyhteyshenkilöksi.


      • Petoyhdyshenkilö

        Jos vielä yrität urkkia käyttäjätunnuksiani, niin teen sinusta rikosilmoituksen. Et vissiin ymmärrä kuinka vakavasta asiasta on kysymys.


    • oikea petoyhdyshenki

      Käypäs nyt ottamassa lääkettä, nuo sinun päiväunet alkaa olla jo tosi levottomia.

      • Petoyhdyshenkilö

        Niin miten ne teidän alueen pihasudet? Tarvitteko ammattilaisten apua?


    • minä uskallan

      Lapin mies ei uskalla kerätä marjoja kun pelkää susia :DDDDDDDDD

      Ei vit tu mitä pa ska housuja sieltä Lapista sikiää!!!!!!!

    • Petoyhdyshenkilö

      Enpä oikein pysty ymmärtämään kun tässä joku herjasi tätä meidän hienoa ammattikuntaamme. Hän kyseenalaisti minun tietotaitoni ja yritti udella minulta jotain tunnuslukuja. Minä ainakin tunnen suurta ylpeyttä saadessani olla metsästäjien valitsema petoyhdyshenkilö. Tämä on tärkeä tehtävä olla välikätenä metsästäjien ja viranomaisten välillä, välittää tietoa puolelta toiselle. Metsästäjien tiedossa on mm tarkat susimäärät ja pihasusien osuus noista susista. Metsästäjät tietävät myös karhujen ja ilvesten todellisten määrän. Nämä kaikki lukumääräthän ovat huomattavasti virallisia lukuja suurempia. Meidän tehtävänä onkin välittää tätä todellista tietoa viranomaisten suuntaan. Myöskin pihasusien vaarallisuutta on jatkuvasti korostetettava. Pihasusia on aina vaan enemmän ja muuttuvat koko ajan röyhkeämmiksi. Tämä seikka on myöskin tehtävä selväksi viranomaisten suuntaan.

    • eppu normaalia

      Petoyhdyshenkilö, mestariakirjiailija:

      "minä olen laskenut niitä olevan jo sata tässä meidän lähettyvillä"
      "Sudet käyvät aina vaan röyhkeämmiksi ja vaanivat pihoillamme"
      "mainitsin jo pelkästään meilläpäin asustelevan noin satakunta sutta. Tässä on mukana pihasudet ja muut sudet."
      "Minä olen metsästäjien valitsema petoyhteyshenkilö ja tiedän mistä puhun"
      "Siksi se on poistettava ja se on metsästäjien tehtävä"
      "Siksi metsästäjien on tehtävä kaikkensa että nämä pihasudet saadaan poistettua viimeistä myöten"
      "Ilvekset käyvät myöskin koko ajan röyhkeämmiksi ja vaanivat kotieläimiä ja jopa pikkulapsia aivan ihmisasumusten lähettyvillä ja pihoilla"
      "Ei ole normaalia, että ilvekset ovat pihoillamme"
      "Se on epänormaalia petoeläimen käyttäytymistä"
      "Ei niiden kuulu kulkea pihoilla, se ei ole normaalia"
      "Ei ole normaalia että sudet käyttäytyvät tuolla lailla"
      "Ne vaanivat kaikkialla"
      "Ei ole normaalia suden käyttäytymistä kun se pyrkii pihoille"
      "minä olen metsästäjien valitsema meidän alueen petoyhdyshenkilö"
      "Susien jälkiä on aina vaan lähempänä ulko-ovia ja lasten vaunuissa ulkosalla nukkuvia pienokaisia"
      "Metsästäjät ja me petoyhdyshenkilöt tiedämme asian oikean laidan"
      "Yksi petoyhdyshenkilön tehtävistä on välittää oikeaa tietoa myöskin tutkijoille"
      "Metsästäjät liikkuvat luonnossa, monesti hiihtäen ja ovat siksi hyvin perillä asioista"
      "Minä en ollenkaan liiottele kun sanon meillä päin jo olevan noin satakunta sutta
      "Nämä röyhkimykset käyvät aina vaan vaarallisemmiksi"
      "Susi on varmasti pirullisen ovela eläin, mutta meillä pitää olla vielä ovelampia"
      "Jos jonkinlaista koordinaattoria tähän tehtävään tarvittaisiin niin minä voisin kyllä siihen vaikka alkaa"
      "kokemusta ja tietotaitoa on karttunut aika paljon kun olen ollut tekemisissä metsästäjien ja viranomaisten kanssa"
      "Peto kyttää aina saalista ihmisvauvoista lähtien. Pihasudet ovat tosi vaarallisia"
      " jonain päivänä aivan varmasti jonkun pikkulapsi joutuu suden suuhun"
      "ei lapsia enää uskalleta päästää koulutaipaleelle"
      "Marjojakaan ei tahdo moni enää uskaltaa poimia"
      "lasten ja nuorten koulunkäynti häiriintyy susien takia"
      "Poissaolot koulusta aiheuttavat negatiivista kehitystä koulumenestykseen"
      "Poissaoloja kertyy kun susien takia ei uskalleta koulumatkalle lähteä"
      "talouden kannalta on merkittävää kun marjat mätänevät metsiin"
      "Kuka nyt uskaltaisi susilaumojen takia enää marjoja poimia"
      "Ei Rtkl:n herrat mitään tiedä"
      "Nyt vaan RKTL.n tutkijat eivät vieläkään ymmärrä susien todellista määrää"
      "Tässä kohtaa vielä painotan metsästäjien, petoyhdyshenkilöitten ja viranomaisten yhteistyötä"
      "Tässä astuu kuvaan meidän petoyhdyshenkilöitten tärkeä tehtävä"
      "Meillä ja metsästäjillä on asiantuntemusta ja sitä pitää saada välitettyä eteenpäin"
      "Kuka nyt haluaa omia lapsiaan syöttää susille? Varmaan joku viherpiiperö voisi näinkin tehdä hashispölyissään"
      "Mutta me metsästäjät ja petoyhdysmiehet olemme jämäkkä veljeskunta ja yhdessä rintamassa ja yhteistuumin"
      " tunnen suurta ylpeyttä saadessani olla metsästäjien valitsema petoyhdyshenkilö"
      "Metsästäjien tiedossa on mm tarkat susimäärät ja pihasusien osuus noista susista"
      "Metsästäjät tietävät myös karhujen ja ilvesten todellisten määrän"
      "Meidän tehtävänä onkin välittää tätä todellista tietoa viranomaisten suuntaan"
      "Myöskin pihasusien vaarallisuutta on jatkuvasti korostetettava"
      "Pihasusia on aina vaan enemmän ja muuttuvat koko ajan röyhkeämmiksi"

      • Petoyhdyshenkilö

        Pilkkasi ei tee kipeää. Olen raudanluja ammattilainen ja hyvin ylpeänä, mutta nöyränä suoritan minulle annettua tehtävää. Petoyhdyshenkilöön voi aina luottaa. Sen sijaan pihasusiin ja pihakarhuihin ei tule koskaan luottaa. Ne ovat erittäin vaarallisia ja arvaamattomia eläimiä. Ne ovat tottuneet ihmisen hajuun eivätkä enää pelkää ihmistä kuten aiemmin. Se ei olekaan enää normaalia että susi ja karhu eivät pelkää ihmistä. Siksi ne pitää poistaa. Ainoastaan metsästäjät ovat selvillä siitä kuinka paljon tässä maassa todellisuudessa on susia ja karhuja. Niitä on paljon enemmän kuin mitkään viralliset tilastot osoittavat, niitä moninkertainen määrä. Niitä on metsissä sekä pihojemme lähettyvillä, lähempänä kuin arvaatkaan. Niitä on kaikkialla. Minä tunnen henkilökohtaisesti paljon metsästäjiä ja metsästän myös itse. Olen siis hyvin tietoinen tästä susista ja karhuista johtuvasta vaaratilanteesta. Lisäksi olen tavallaan metsästäjien luottomies, koska he itse ovat valinneet minut tähän tehtävään.


      • metsästäjäman
        Petoyhdyshenkilö kirjoitti:

        Pilkkasi ei tee kipeää. Olen raudanluja ammattilainen ja hyvin ylpeänä, mutta nöyränä suoritan minulle annettua tehtävää. Petoyhdyshenkilöön voi aina luottaa. Sen sijaan pihasusiin ja pihakarhuihin ei tule koskaan luottaa. Ne ovat erittäin vaarallisia ja arvaamattomia eläimiä. Ne ovat tottuneet ihmisen hajuun eivätkä enää pelkää ihmistä kuten aiemmin. Se ei olekaan enää normaalia että susi ja karhu eivät pelkää ihmistä. Siksi ne pitää poistaa. Ainoastaan metsästäjät ovat selvillä siitä kuinka paljon tässä maassa todellisuudessa on susia ja karhuja. Niitä on paljon enemmän kuin mitkään viralliset tilastot osoittavat, niitä moninkertainen määrä. Niitä on metsissä sekä pihojemme lähettyvillä, lähempänä kuin arvaatkaan. Niitä on kaikkialla. Minä tunnen henkilökohtaisesti paljon metsästäjiä ja metsästän myös itse. Olen siis hyvin tietoinen tästä susista ja karhuista johtuvasta vaaratilanteesta. Lisäksi olen tavallaan metsästäjien luottomies, koska he itse ovat valinneet minut tähän tehtävään.

        NÄIN ON NÄIN ON NÄIN ON!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


    • se on sairas raukka

      Näkeehän sen heti, että ei se mikään oikea petoyhdyshenkilö ole, joku kahjo, joka jättänyt lääkkeet syömäti ja horisee täällä omiaan.
      Paras kun ei kommentoi hullun höpötyksiin.

    • vanha tuttuhan se on

      Edellinen nimimerkki taisikin olla se susianalyytikko, niin on samanlaista tuo teksi, vaihteeksi on vain otettu uusi näkökulma asiaan.

      • Heh heh, löytyihän täältä itse einsteinkin, heh heh heh. Minähän olen aina valmis tarjoamaan uusia näkökulmia rakkaille lukijoilleni ja ihailijoilleni.


      • Petoyhdyshenkilö
        Susianalyytikko kirjoitti:

        Heh heh, löytyihän täältä itse einsteinkin, heh heh heh. Minähän olen aina valmis tarjoamaan uusia näkökulmia rakkaille lukijoilleni ja ihailijoilleni.

        Lisään vielä tähän että kyllä me metsästäjät tiedämme kuinka paljon susi voi liikkua vuorokaudessa. Se ei vaikuta meidän laskujemme määrään susien kokonaismaaärästä. Tämä faktatieto on otettu huomioon. Me olemme ammattilaisia kaikilata osin. Pihasusi on vaan niin tosi pelottava. Heh heh, tässä vähän patulle tuskaa....


      • selvänäköä
        Petoyhdyshenkilö kirjoitti:

        Lisään vielä tähän että kyllä me metsästäjät tiedämme kuinka paljon susi voi liikkua vuorokaudessa. Se ei vaikuta meidän laskujemme määrään susien kokonaismaaärästä. Tämä faktatieto on otettu huomioon. Me olemme ammattilaisia kaikilata osin. Pihasusi on vaan niin tosi pelottava. Heh heh, tässä vähän patulle tuskaa....

        "me metsästäjät tiedämme kuinka paljon susi voi liikkua vuorokaudessa. Se ei vaikuta meidän laskujemme määrään susien kokonaismaaärästä"

        Siis niinkuin väität, että 60km päässä oleva jälkien tarkastaja tietää kyseessä olevan sama susi kuin sinun tontillasi?


      • Petoyhdyshenkilö
        selvänäköä kirjoitti:

        "me metsästäjät tiedämme kuinka paljon susi voi liikkua vuorokaudessa. Se ei vaikuta meidän laskujemme määrään susien kokonaismaaärästä"

        Siis niinkuin väität, että 60km päässä oleva jälkien tarkastaja tietää kyseessä olevan sama susi kuin sinun tontillasi?

        En minä sellaista ole väittänyt. Me metsästäjien kanssa vaan tiedetään susien kokonaismäärä, me osataan laskea se omilla menetelmillämme. RKTL:n maisterit tuijottavat vaan liikaa tietokoneitaan. Tässä tämä petoyhdyshenkilön toimenkuva juuri tuleekin esiin. Meidän laskuoppi vaan on niin oikeata kun se on käytäntöä, ei mitään trikolometriaa.


      • Petoyhdyshenkilö
        selvänäköä kirjoitti:

        "me metsästäjät tiedämme kuinka paljon susi voi liikkua vuorokaudessa. Se ei vaikuta meidän laskujemme määrään susien kokonaismaaärästä"

        Siis niinkuin väität, että 60km päässä oleva jälkien tarkastaja tietää kyseessä olevan sama susi kuin sinun tontillasi?

        Eihän se välttämättä ole sama susi mutta voi olla sama susi. Jos jollakin alueella on epäilyttäviä jälkiä niin ensin petoyhdyshenkilö käy toteamassa ne susien jättämiksi. Ainakin 95% epäilyttävistä jäljistä on tosiaan susien jättämiä.Tämän jälkeen kartoitetaan ja lasketaan jälkien kokonaismäärä ja otetaan huomioon susien liikkuvuus. Tästä kaikesta voidaan sitten päätellä susien kokonaismäärä tietyllä alueella. Sudethan kyllä pystyvät liikkumaan paljon, mutta se ei tarkoita sitä että ne olisivat jatkuvasti liikkeessä. Tätä juuri viranomaiset eivät ymmärrä ja siksi he vähättelevät susien määrää. Me petoyhdyshenkilöt ja metsästäjät sen sijaan otamme kaikki seikat huomioon laskuissamme ja siksi tiedämme tarkalleen susien oikean kokonaismäärän. Se on huomattavasti suurempi kuin virallinen taho raportoi. Moninkertainen määrä.


    • pöljä se on

      Sinä nyt et petoyhdyshenkilöstä muuta tiedä, kunhan olet kuullut sellaisia olevan.

    • From Iisalmi

      kjeh... kyllä täällä p-savossa jaksaa immeiset itkee ja pelätä susi hukkia... ja salametästykseen oon kertonu immeisille että jos jääpi kiinni ja saan nimen selville niin käynpä huvikseen ampumassa ampujan koiran, kissan tms. mitä pihamaalta löytyy... jos ei uskalla asua siellä metän keskellä niin voipi muuttaa pois sieltä... ei susi tule ihmisen reviirille, ihminen menee suden reviirille jotta saisi syyn taas vauhkota turhasta.

      • kuria2

        "From Iisalmelta" on syytä virkavallan käydä hakemassa kalusto pois.
        Ettei vaan sattuisi mitään töppäilyjä.
        Tuommoinen vauhkoominen saa joskus sen pienenkin järjen sumenemaan.


    • Urtu

      Sina Suomi mies sinula huvat kivari sina suojela akat ja lapsit sina tapa kaiki susit. Venajalta tula lisa susi. Eut ie marata paljo Suomesa susi sina marata sinula kivari .

    • Ihminen = pahin peto

      Ihminen on tuhonnut suomen alkuperäislajistoon kuuluvilta eläimiltä elinympäristön, ravinnon, suojan ja turvan lähes kokonaan viimeisen päälle miten sitä voi pahemmin enää tuhota omiin ahneisiin tarkoituksiin onko metsäpeuralla tarpeeksi elinympäristöä ja ravintoa ei ole se on uhanalainen entä liito-oravalla ei se on uhanalainen saimaannorpalla on kullä elinympäristöjä mutta kuutit jäävät välinpitämättömien kalastajien pyydyksiin lista jatkuu loputtomiin ja moni laji on jo hävinnyt kokonaan tai lähes kokonaan ihmisen loputtoman piittamattomuuden ja ahneuden takia miten kehdataan vielä väittä että joka asia jolla luonto raiskataan on elinkeinosta aina vaan kiinni suoraan sanottuna paskamaista ahneutta miljardit eläimet on jo tähän menessä hävitetty sukupuuttoon ja kehdataan vielä jauhaa tätä samaa sontaa kohtuus siis kaikessa!

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4925
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3114
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1621
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1233
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1207
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1197
    Aihe