Pidätkö talvella koirallasi takkia?

rollu6

Itselläni on 6v rhodesiankoira, eli todellakaan ei paljoa karvaa, en pidä sillä takkia, ei ole sellaista ikinä tarvinnut. Ainoastaan tossuja pidän sillä -20ast pakkasilla, koska helposti nostelee jalkojaan, kun ei anturoissa sitä karvaa ole lämmittämässä.

Monilla lyhytkarvasilla on takit pakkasilla, joillakin ei, onko sinun koirallasi takkia tai muuta lämmikettä ulkona?! Itse en tosiaan pidä koirallani takkia sillä ei ikinä ole osoittanut mitään tärinää ja vapinaa kylmästä. Kovilla pakkasilla on vaan lyhyet pissatukset eli silloin ei maratoneja tehdä, aktivoidaan sitten sisällä kovilla pakkasilla. Puistoilemaankin pystytään, koska koirani on niin kova juoksemaan ja tajuaa pysyä liikkeessä ettei tule kylmä :)

Olen kuullut myös monilta jotka käyttää takkeja, että samanlailla se koira tärisee kylmästä on takki tai ei, koska se ei suojaa joka paikkaa, esim jalat ja niistä tuulee läpi... jokainen tietty tyylillään, mutta en ole ikinä vaatettanut koiraani. Tosin enpä lapissa asukkaan :)

23

2306

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kikkelitonttu

Minulla on huppari ja shortshit!

• hgjgjhgkjh

Minäkin pukeudun pakkasiin.

• sään_mukaan

Meidän lyhytkarvainen vinttikoira takitetaan talvella lähes joka päivä. Takitta tärisee hulluna, takissa ulkoilee iloisesti. Kovilla pakkasilla puetaan myös villapaitaa tai fleecehaalaria takin alle. Varpaat ei palele silloin kun saa reippaasti liikkua. Kenkiä emme käytä, kovassa vauhdissa ne häviävät, eikä ole edes pitoa tarpeeksi.
      Suomessa on talvisin pitkiäkin pakkasjaksoja, ja meillä ainakin ne ulkoilut ja liikunta on tärkeitä. Siksi kunnon vermeet päälle ja ulkona viihdytään!

• hgjhkhjkh

Itse tein manttelin vaikka on trimmirotu karkeakarvainen terrieri..

Käytän sitä jos koira kipeä. Ja jos trimmattu juuri. Joskus trimmi menee helmikuulle.

Ja toisinaan jos kauhea viima ja pakkanen. Jäätyi tai ei. Mutta kun sisäkoira niin tottunut lämpimään.

sadetakki olisi hyvä jos juuri trimmattu koska ei omaa tuolloin päällikarvaa vaan vesi menee iholle.

Riippuu siis turkista tai siitä onko tottunut kylmään.

Bichonit tarvitsee sadetakit(tuntuu pahalta katsoa syksyviimoissa kun koira palelee). pelkkä pohjavilla ilman suojaavaa päällikarvaa. Italianvinttikoirat takit pakkasiin.

Lapinkoira menee aina ilman takkia. Turkki hyvä.

• halukasmukavuuteen

eikö ärsytä pitää sellasta koiraa jota saa pukea kokoajan? itselläni lyhytkarva, en ikinä pue sen päälle mitää. tiedän olen mukavuudenhaluinen :)

• koirallemukavaa

Ei ärsyttäisi..tosin puen koiraa harvoin koska yleensä tarkenee mutta ellei tarkenisi niin samalla se menee kun itsekin puen takin. Ei vaivaa ollenkaan.

• Meillä on talvimanttelit, fleecepusakat ja haalarit sekä tarvittaessa tossut.
      Koiran mukavuus on minulle vaivaa tärkeämpi, johon yksi täällä vastannut viittasi :)
      Eipä tarvitse käydä hoidattamassa lihasjumituksia tai pelätä keuhkokuumetta. Vaatteiden kanssa koirat sitten tarkenee kunnon lenkille joten saavat hyvin liikuntaa myös kylmällä säällä. Minusta jokaisen oma valinta pukeeko, kunhan ei koira kärsi.

• shoshooo

Kyllä ärsyttävämpää olisi katsoa viimassa tärisevää koiraa kun se ilmiselvästi palelee. Sanot mukavuudenhaluksi laiskuutta, jonka takia koirasi saa kärsiä. Siis kelvoton koiranomistaja mielestäni. Ei se iso vaiva ole se asiallinen pukeminen. Aikaa menee 10 sekuntia.

• Kylmänsietokyky

En pue koiriani, koska ne on pitkäkarvaisia ja kestävät hyvin pakkasta. Ainoat poikkeukset on, jos menen treeneihin, joissa koirat joutuu odottelemaan kylmässä autossa tai pakkasta on yli 15 astetta, kun lähdetään lenkille. Jos minulla olisi herkästi paleleva/lyhytkarvainen koira, pukisin sitä huomattavasti paljon enemmän enkä kokisi sitä ollenkaan vaivalloiseksi. Ei kai kukaan ihminenkään tykkää palella kylmässä, joten miksi koiran pitäisi antaa kärsiä siitä?

• tree stooges

Sekarotuisella keskikokoisella koirallani on joka talvi karvanlähtöaika. Sillä on sitten joulu-tammikuun ajan vain karkea päälikarva, joten kyllä ehdottomasti pidän sillä takkia. Eikä karvanlähto johdu pukemisesta, sillä en tietenkään puen ennen kuin sitten vasta, kun karvat jo selvästi lähtee.
      Kuljemme pitkiä lenkkejä myös pakkasilla ja takin kanssa se pärjää hienosti, ei ole tossuja tarvittu. Toinen koirani on Bichon Frisè, sillä rodulla ei ole lainkaan aluskarvaa, joten sillä on aina pakkasella talvihaalari päällä. Hienosti kulkee tunnin lenkin.
      Jos on yli -20, niin sitten tehdään vain n.15min lenkkejä, muuten lyhin lenkki on n. 40min, pisin n. 2h. Ilman talvivaatetusta emme voisi lenkkeillä talvisin kunnolla.

• bullipoju

Ehdottomasti takki pakkasella! Meillä on vuorellinen mantteli sekä oikein koville pakkasille fleecevuorellinen haalari enkä voisi kuvitellakaan että veisin koirani pakkasilla ulos ilman takkia! Kylmyys on viheliäinen eikä koira niin välttämättä kerro vaikka sillä olisikin kylmä!
      Minä puen koirani samalla periaatteella kuin itseni. Vaikka koira onkin "vain" eläin, se kokee kylmää ihan samoin kuin ihminenkin ja voi ihan samalla tavalla paleltua kuin ihminen! Jos itse laitat ulos toppatakin niin mitä järkeä siinä on että annat lyhytkarvaisen koirasi olla turkkinsa varassa?! Sehän on sama jos itse menisit ulos sisävaatteissa pakkasella ja vielä lenkille! Kyllä liike pitää lämpimänä mutta koira ei itse voi säädellä kuinka nopeasti se kulkee..

Kuulin viime talvena jutun bullista joka oli saanut vatsakalvontulehduksen koska sen omistaja oli jäänyt -20 asteen pakkasessa juoruamaan ystävänsä kanssa kesken lenkin eikä koiralla ollut mitään lämmikettä päällä. Ei todellakaan vastuuntuntoista!

Mieluummin siten että pukee koiraa talvella liikaa entä liian vähän koska se on kuitenkin helppo tapa säästyä surullisilta seurauksilta!

Joten suosittelisin kyllä sinullekin että kävisit ostamassa edes jonkin lämmikkeen koirallesi, ihan vain koirasi takia..

• laiskakoira1

Koira on tehty kestämään enempi kuin ihminen, mitä tulee luonnonvoimiin. Minulle riittää että puen lapsilleni vaatteet, en ala koiraani pukemaan todellakaan. Teemme lyhyemmät lenkit pakkasilla, onneksi koirani edustaa melko laiskaa rotua, eli ei muutenkaa tarvitse pitkiä lenkkejä.
      Ja kuinka moni on koira on kuollut kylmyyteen suomessa, vain ne jotka on karannut kotoa syystä tai toisesta, mutta harvemmin kylmästä muuten, ja kyllä niitä kuolemia enemmän sattuu kesä helteellä ku pakkasilla. Itse en ole tavannut keuhkokuumeista koiraa ikinä, ei edes koirani ole sairastellut kylmän takia ja minulla ollut monia lyhytkarvaisia/puolipitkäkrvasia...

• BLÖÖÖRR

Laiska rotu? Tarkoitat siis rotua, joka on jalostettu sellaiseksi, ettei se pysty kunnolla liikkumaan. Ikävää, että tuollaisen asenteen omaavalla ihmisella on koira.

• Vaatteet hyvät

No nykyään Suomessa on muiltakin kuin pohjoisen oloihin jalostuneita koiria. Jos tällaisen omistaa, niin mielestäni pitäisi jaksaa huolehtia vaatetuksesta. Kyllä itsekin varmaan PYSTYY sen 10 min lenkin heittää pakkasessa ilman ulkovaatteita, mutta tuskin kovin kivaa se kuitenkaan on.

• espanja
    • taina34567

Toisella pidän, toisella en. Toinen pitkäkarvainen,paksuturkkinen. Tää toinen lyhytkarvainen ei viihdy ulkona edes kävelyllä ilman takkia, jos min. pari astetta :D. Takki päällä viihtyy ja suostuu revittelemään irti ollessaankin.

• Hurttamainen olo

Pidän olosuhteiden mukaan. Kostealla kelillä alkaa palelemaan helpommin. Siis sadetakki. Jos pitkälle lenkille yli -15 astetta laitan lämpömanttelin ja myös jäätävä tuuli niin laitan lämpömanttelin. Kaunis sää niin en laita ehkä mitään. Tassuihin aina talvella kerran vrk:ssa tassuvaha. Suojaa ja hoitaa. Kun koira on liikkeessä ei se palele kovin herkästi. Olen kumminkin huomannut vuosien myötä, että on tyytyväinen kun laitan jotain päälle sateella ja tosi kylmällä. Kesällä käytän nykyään viilennysmanttelia tarpeen vaatiessa. Tosi ok ollut. Jos olisi Hysky en laittaisi mitään, koska on jo suojaava turkki, mutta kyllä nekin mielellään kuivana pysyvät kaatosateella.

• 5v. rhodesialainen

Täällä on kanssa 5v. rhodesialaisen omistaja. Oma koirani ei suostu edes ovesta kurkkaamaan ulos ilman takkia. Kunnon pakkasilla fleecekerrasto ja back on track hattu :)

Ehkä kylmänarkuus on koirakohtaistakin, samalla tiellä asuvalla vislalla (jolla siis hyvin samankaltainen turkki) ei ole ikinä mitään päällä.

Kuitenkin jos koirasi riekkuu puistossa, ja kävelette sieltä kotiin (tai kylmä auto), voisi olla aika hyvä pukea jotain lämmikettä kotimatkalle ettei lihakset mene jumiin. Myös vanhempana kaikki "vanhuusvaivat" on helposti lievennettävissä kun koira pysyy lämpimänä.

Luulisin kuitenkin että koira osoittaa aika hyvin milloin on kylmä, ellei kyse ole sitten erityisen pelokkaasta tai hirveän mielyttämishaluisesta, voisin kuvitella.

• mudy

Ehdottomasti pitää pukea. Ja katsoa myös etteivät istu kylmässä maassa. Mieluummin huolehdin kun sitten maksan kalliita eläinlääkärikuluja.Haluanhan myös itse pysyä lämpimänä ulkoilessa.

• Pro koirat

Laitan toppamanttelin -15 asteessa koiralle, eipä tuo tunnu edes huomaavan koko manttelia, ei haittaa menoa. Lämmittää takuulla ja suojaa myös tuulelta. Uskon että kun koira pysyy lämpimämpänä, myös tassut ei palele niin herkästi.

Joskus olen miettinyt, että kun viilentävä huivi laitetaan kaulaan, koska siinä ilm. on verisuonet pinnassa, voisi jokin kaulavaate lämmittää myös tehokkaasti?
      Joskus jos törmään mustiin säärystimiin, niin testata pitää..

Koirani on lyhytkarvainen, mutta omaa aluskarvan.
      Pukemiseen ei montaa sekuntia mene, ja saa huoletta tehdä pitkän lenkin kovillakin pakkasilla. Jos ei manttelia ole ja on kylmä, pidän huolen että koira pysyy liikkeessä koko ajan, ja tällä en tarkonta että tassuttelee hissuksiin vierelläni, tarvittaessa vaikka laitan hölkäksi :)

• hauveli

Paljon on niitäkin, jotka pitävät pitkäkarvaisella koiralla ohutta takkia, joka parhaimmillaan on liian pieni.
      Karvan lämmittävyys, samoin kuin ihmisellä vaatteiden, perustuu lämpimään ilmaan joka karvan sekaan jää taskuun. Kun koiran karva lytätään takilla, sen lämmöneristävyys vähenee. Kun takki on ahdas, saadaan palellutettua koira, joka ilman takkia olisi pysynyt lämpimänä.
      Toki lyhytkarvaisella koiralla on takki välttämätön kovilla pakkasilla.
      Itsellä arktisia rotuja ollut aina, ja semmoista olen miettinyt, että kuinka italianvinttikoiria ym ostavia ei ota sydämmestä hankkia koira, joka kärsii koko talven?
      Vähän samaa kuin mietin niiden kohdalla, jotka hankkivat lyttynaamoja, jotka eivät ikänään pysty hengittämään, tai niitä, joilla on mastiffeja ym (joita muuten ei ole Suomessa rekisterin mukaan koskaan pennutettu yhtäkään, jonka kummalakin vanhemmalla ei olisi lonkkavika). Mikä ei siis talveen mitenkään liity vaan siihen, että hankitaan koiria, joilla on huono olla.

• Ei kärsi se

Mulla on aiemmin ollut arktisia pystykorvia, nyt vinttikoira. Sillä on sileä karva, joten heti ilmojen kylmetessä sille lisätään vaatetta samoin kuin taluttajallekin. Eikä koira palele, eikä kärsi. Talvi se on Italiassakin, vaikkei sentään niin kylmää kuin täällä. Mutta kylmää tuulta, sadetta, nollakeliä voi olla ja joskus jopa lunta.
        Kyllä minusta koiran pukeminen talvisin on helpompaa kuin esim. pitkän turkin hoitaminen pesuineen harjauksineen.

• menoa ja meininkiä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3372
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3167
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      122
      2668
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2538
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1953
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1850
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1636
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      86
      1477
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1320
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82