Onko lääkärin työ monipuolista?

....................

Olen jo yhdelle alalle valmistunut, mutta kyseissä alassa harmittaa se, että pitäisi olla koko ajan tietokoneen äärellä ja esimerkiksi kirjoittaa tai istua kokouksissa. Olen päätellyt ulkopuolisin silmin, että lääkärin työ vaikuttaa monipuoliselta ja siinä pääsee hyödyntämään eri taitoja sekä tekemään aidosti jotain konkreettista.

Pitääkö tämä paikkansa? Ainahan sitä kuvittelee asiat toisenlaiseksi kuin ne todellisuudessa ovat, mutta millaisia rutiineja työssä tulee eteen ja onko työn kuvaa mahdollista monipuolistaa kokemuksen karttuessa?

Jotain järkeviä vastauksia nuorelle ihmiselle, joka tykkää touhuta ja pohtia asioita.

4

266

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3 + 1

      Lääkärin työssä pitää osata monipuolisesti mutta tietokoneen käytöltä ei voi välttyä. Sieltä näytöltä katsotaan potilaan vanhat tiedot ja tutkimustulokset (kuvantaminen, laboratoriokokeet jne) sekä kirjataan tutkimuslöydokset ja suunnitelmat, tehdään lähetteitä, tilataan laboratoriokokeita, tulostetaan sairausloma-- ja muut todistukset.

      Aloissa on paljon eroa mutta esimerkiksi tavallisessa sairaalan osastotyössä lääkärinkierron aikana ja sen jälkeen tehdään työtä nimenomaan tietokoneen kanssa ja siinä ohessa tutkitaan potilas pikaisesti. Jos haluat tehdä nimenomaan käsilläsi niin onhan niitä aloja kuten kirurgia, silmä- ja korvataudit jne.

    • @@@@@@@@

      Jos toimii päivystyksessä tai terveyskeskuksessa niin ovesta voi tulla sisään ihan mitä vaan. Toki se on paljon myös robottimaista rutiinia ja tietokoneen hakkausta. Nopeita päätöksiä nopeasti ja ikinä ei tiedä tarpeeksi lääketieteestä.

      Lääkäri on sinänsä niin kertakaikkisen poikkeuksellinen ammatti, että kannattaa miettiä tarkkaan onko se oma juttu vai ei.

      • Aloittaja.

        Kiitos vastauksesta. Olen ammatin valintaa pohtinut neljännesvuosisadan ja olen täysin varma soveltuvuudestani.


    • tierer

      Monipuolista kyllä, erittäin! En itse edes olisi arvannut kuinka monipuolinen ala voikaan olla. Toki alasta riippuu mitä on, mutta kaikenlaista kyllä löytyy. On hyvin erilaisten elämän eri vaiheissa olevien ihmisten tapaamista, erilaisia toimenpiteitä, paperitöitä, todistusten kirjoittelua, erilaisten tutkimusten tilaamista ja tulkitsemista, kliinistä tutkimista, työyhteisön johtamista ymym. Yksittäisten ihmisten hoitamisen lisäksi on tutkimustyötä, hallinnollisia tehtäviä, opetustyötä (luennoista yksittäisten opiskelijoiden ohjaamiseen) tai sitten voi halutessaan keskittyä kansanterveydelliseen näkökantaan, lähteä kehitysmaihin, asiantuntijalääkäriksi, lääketeollisuuteen ym. Jo pelkkä ihmisten kohtaaminen on jo erittäin vaihtelevaa. Potilaasi ovat kaikkea sikiöistä kuoleviin vanhuksiin. Ihmisistä pitäisi saada irti mikä heitä vaivaa, heitä pitäisi lohduttaa, motivoida elämäntapamuutoksiin, kannustaa elämän vaikeissa tilanteissa, kuunnella murheita, arvioida aikooko tämä ihminen tappaa itsensä tai onko hän oikeasti hengenvaarassa, pohtia kasvaako lapsi normaalisti, keskustella vanhusten hoitolinjauksista, kertoa huonoja uutisia, rauhoitella pelottavan toimenpiteen aikana, kertoa ettei osaa auttaa tai että on tehnyt virheen heidän hoidossa ym. Tai potilaasi voivat olla kuolleita. Yhtä monipuolista kohtaamista harvoissa ammateissa on. Tällä alalla saa puhua asioista, joista muualla vaietaan. Tietomäärä on niin valtava, ettet kaikkea voi koskaan hallita, haastetta siis riittää.

      Nämä siis asioita, jotka nyt tuli ekana mieleen, ei siis läheskään kaikkea :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      132
      2407
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      291
      2312
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      75
      1790
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      119
      1462
    5. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      130
      1309
    6. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1308
    7. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      72
      1040
    8. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      1030
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      47
      925
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      901
    Aihe