Montako kertaa kirjoitatte?

mietin nyt tässä

Elikkäs ihan utelisuuden voimalla olen liikkeellä.

Te, jotka olette lähettäneet kässäreitä kustantajalle, niin kuinka monta kertaa olette kirjanne kirjoittanut? Vai korjaatteko ja hoitte valmista tekstiä?

Olen nyt siinä vaiheessa, että arvon kumpaan suuntaan kallistua. Korjailemalla ja hinkkaamalla tekstistä tuntuu katoavan jotain olennaista, en oikein osaa selittää. Uudelleen kirjoittaminen taas hirvittää, mutta uskoakseni jälki olisi "soljuvampaa".

Joissakin haastatteluissa oikeat kirjailijat ovat sanoneet kirjoittavansa teoksensa 2-3 kertaa. Ja sitten vielä loppuhinkkaus päälle. Joku suurista( en muista miehen nimeä)sanoi kerran dokkarissa, että lukee itselleen tekstejään ääneen ja kuuntelee rytmiä ja lauseiden rakanteita. Hyvä keino kyllä, sitä teen itsekin.

Kusantajathan haluavat mahdollisimman valmista tuotosta. Paljonko teillä kuluu siihen muokkaamiseen ja valmiiksi saattamiseen?

11

215

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • scarabaeus

No minähän en ole kirjoitellut mitään pitkään aikaan. Viimeisin tuotokseni, jonka lähetin siihen Pentti Saarikoski -kirjoituskilpailuun viime vuonna.
      Ai ette muista sellaista olleenkaan. No ei sit.
      Mutta minähän tosiaan osallistuin siihen kilpailuun, ja
      sehän oli se tekstini, joka pörähti tietsikkaani kuin

taivaan tuulista.

Oikein ihmettelin ja tässä kohta vuoden päivät pähkäillyt, että mitenkä sen tekstin nyt parhaimmin saattaisin ihmisten ilmoille, kun eivät sieltä Otavasta ottaneet onkeensa.
      Olisiko Teillä minkälaisia haluja ja intohimoja
      ostaa sitä nettikaupasta vaikkapa,
      jos kustantaisin ?
      Ai ei ole, no ei sit. …... huoh! …..... juokse pupu juokse …................>

• Hylsyjä tullut...

Minä en pysty aloittamaan saman kirjan kirjoittamista uudelleen tyhjälle paperille, ensimmäisen luvun ensimmäisestä sanasta alkaen. Eli minä muokkaan. Luku kerrallaan. Voin toki poistaa kokonaisia lukuja, tai kirjoittaa jonkun luvun kokonaan uudelleen, mutta usein teen tekstiin pieniä muutoksia kerrallaan.

Kun kirjan valmistuttua on kaiken käynyt läpi noin 10 kertaa, niin kai se kirja silloinkin on tullut kirjoitettua uudelleen ainakin sen kaksi kertaa?

• Köyhät ja unohdetut

Mulla on nyt tää vahva editointivaihe. Sain kustantajalta kirjallista palautetta, jossa erityinen painopiste oli lyhentämisessä ja sivurönsyjen poistamisessa. Kuulostaa helpolta, muttei sitä ole.

Yhden henkilön poistaminen ratkaisee tiettyjen rönsyjen ja sivujuonen poiston, mutta hahmon funktion kadotessa, se on siirrettävä toiselle hahmolle ja sen hahmon motivoiminen uskottavaksi ja selkeäksi ei sitten olekaan ihan vaivatonta. Yritän kuitenkin parhaani.

Tein radikaalit leikkaukset alusta ja lopusta, jolloin sain tarinan keskittymään voimakkaammin pääjuoneen. Lisäsin lopun yllätyksen ja kahden käänteen valmistamista monilla vihjeillä, ennakoinneilla ja istutuksilla, jotta tarinan käänteet ja loppuyllätys eivät tulisi liikaa puskista, vaan enemmänkin odotettuina, ehkä jopa toivottuina lukijan mielestä.

Olen myös tehnyt kielellistä tiivistystä ja heittänyt surutta roskikseen kaikki aines, jossa äidytään selittelemään asioiden tilaa.

En tiedä olenko onnistunut, mutta vielä on viikko aikaa ennen kuin jätän kustannustoimittajalle. Olen toiveikas, että kustantamo on tosissaan, koska toimittajani on varta vasten raivannut itselleen toimitustilaa tietylle aikavälille. Jos en onnistu korjauksissani, on teos pelattu pois. Jos onnistun, no - niin pitkälle en uskalla edes haaveilla.

Mutta vastaus aloittajalle: olen ehkä kirjoittanut kässärin uudestaan voimakkaasti muokaten kaksi kertaa. Korjauksia olen tehnyt noin kuusi kertaa päästä päähän. Ja vielä ajattelin pari kertaa korjauksia tehdä, tiivistää ja tukevoittaa oleellista, irrottaa epäoleellista informaatiota ja rakentaa elävämpää, helpommin luettavaa kieltä.

Kauhea epävarmuus hiipii aina välillä mieleen, laiskuuskin, mutta koitan tehdä kässärini kanssa reippaasti töitä. Olen ottanut töistä joustovapaata viikoksi ja vetäytynyt mökille kirjoittamaan. Olen hirmuisen innoissani, varsinkin kun tämä on ensimmäinen käsikirjoitukseni, kokemus on hyvin antoisa, vaikka tämä ei koskaan painettuun muotoon päätyisi.

• dkljfsdkjfskfj
        Köyhät ja unohdetut kirjoitti:

Mulla on nyt tää vahva editointivaihe. Sain kustantajalta kirjallista palautetta, jossa erityinen painopiste oli lyhentämisessä ja sivurönsyjen poistamisessa. Kuulostaa helpolta, muttei sitä ole.

Yhden henkilön poistaminen ratkaisee tiettyjen rönsyjen ja sivujuonen poiston, mutta hahmon funktion kadotessa, se on siirrettävä toiselle hahmolle ja sen hahmon motivoiminen uskottavaksi ja selkeäksi ei sitten olekaan ihan vaivatonta. Yritän kuitenkin parhaani.

Tein radikaalit leikkaukset alusta ja lopusta, jolloin sain tarinan keskittymään voimakkaammin pääjuoneen. Lisäsin lopun yllätyksen ja kahden käänteen valmistamista monilla vihjeillä, ennakoinneilla ja istutuksilla, jotta tarinan käänteet ja loppuyllätys eivät tulisi liikaa puskista, vaan enemmänkin odotettuina, ehkä jopa toivottuina lukijan mielestä.

Olen myös tehnyt kielellistä tiivistystä ja heittänyt surutta roskikseen kaikki aines, jossa äidytään selittelemään asioiden tilaa.

En tiedä olenko onnistunut, mutta vielä on viikko aikaa ennen kuin jätän kustannustoimittajalle. Olen toiveikas, että kustantamo on tosissaan, koska toimittajani on varta vasten raivannut itselleen toimitustilaa tietylle aikavälille. Jos en onnistu korjauksissani, on teos pelattu pois. Jos onnistun, no - niin pitkälle en uskalla edes haaveilla.

Mutta vastaus aloittajalle: olen ehkä kirjoittanut kässärin uudestaan voimakkaasti muokaten kaksi kertaa. Korjauksia olen tehnyt noin kuusi kertaa päästä päähän. Ja vielä ajattelin pari kertaa korjauksia tehdä, tiivistää ja tukevoittaa oleellista, irrottaa epäoleellista informaatiota ja rakentaa elävämpää, helpommin luettavaa kieltä.

Kauhea epävarmuus hiipii aina välillä mieleen, laiskuuskin, mutta koitan tehdä kässärini kanssa reippaasti töitä. Olen ottanut töistä joustovapaata viikoksi ja vetäytynyt mökille kirjoittamaan. Olen hirmuisen innoissani, varsinkin kun tämä on ensimmäinen käsikirjoitukseni, kokemus on hyvin antoisa, vaikka tämä ei koskaan painettuun muotoon päätyisi.

Olen varma, että päätyy. Ellei kyseisellä kustantajalla, niin jollakin muulla.

• Köyhät ja unohdetut

Kiitoksia kannustuksesta, dkljfsdkjfskfj. Se piristää.

Kirjoittaminen on täynnä monenlaisia kummallisuuksia, asioita jotka pitää jokaisen oppia oman mokailun kautta, mutta se lienee yksi syy miksi tämä harrastus herättää uteliaisuutta ja ajoittaista uutteruutta.

Kirjoittaminen on varmaankin ammattina hyvin haastava, kunnianhimoa ruokkiva ja tila-aikaa ottava. Voin hyvin kuvitella, että se myös parhaimmillaan myös antaa paljon. Itselleni on ensimmäisten askelten opiskelu ja ymmärtäminen vienyt aikaa, joka ei ole kuitenkaan ole ollut poissa mistään. Päinvastoin: kirjoittaminen antaa hirveän paljon intoa ja näkökulmaa kaunokirjallisuuden lukemiseen.

• scarabaeus

.........se mitä minä olen erinäisillä ryppäillä tutustunut erinäisiin tyyppeihin olen tullut loppupäätelmään, että kirjoittajat lukevat yllättävän vähän kaunokirjallisuutta,
        nämä harrastajakirjoittajat puskevat sitä omaa terapiatekstiään sivutolkulla milloin missäkin järjestyksessä ja lossaavat olevansa

jotakin

en oikein tiedä lintuja vaiko kaloja

sellaista outoa sakkia kaikki tyynni.

• Ota ja saa

Ahaa. Vai niin. Mulla kyllä on toinen kokemus kirjoittajista: heidän kotinsa pursuavat kaunokirjallisuutta hyllymetreittän, osa on aloittanut keräilynsä jo lapsena ja nuorena kirjakeräämienn on vahvistunut. Kirjoittaminen harrastuksena lienee suoraan suhteessa lukemisen harrastuksen intoon - kumpaakin tekee, koska kumpikin kiinnostaa. Oma tekemisen motiivikin kumpuaa lukemisen ilosta: kirjoitan kirjoja, koska niitä on kiehtovaa lukea.

• scarabaeus

Niin minähän näiden rypistelijöiden kodeissa ole luuraillut vaan ihan joillakin ”kursseilla” lukenut tekstejään tai keskustellut henkeviä muuten vain ohimennen. Ja onhan minullakin ihan oma mittava kirjasto, mutta entäs sitten!?
        Siis nämä tekstit niillä ”kursseilla” mitä kukin suoltaa sellaisilla rupeamilla,
        hohhoijaa, aika kauheita sanajonoja,
        ja sitten niitä ruoditaan ja ollaan niin pätevää kriitikkoa kukin vuorollaan.
        Lässynlössyn
        ja mainittakoon tässä nyt, päivitettäköön, etten ole pitkään aikaan ollut missään norkoilemassa enkä tutustumassa niihin omituisiin sanajonoihin enkä niihin outoihin olentoihinkaan. Jotkut niistä kyllä ON !

• Pystäri

Siinä vaiheessa kun lähetin käsikirjoitukseni alan ammattilaisten (NVL)arvioitavaksi oli aktiivista kirjoitusharrastusta takana pyöreät 10 vuotta. Käsillä oleva teksti oli syntynyt viimeisen kolmen vuoden sisällä ja käytännössä olin kirjoittanut sen vain kertaalleen. Palaute lähes tyrmäsi. Syyllistyin aloittelijoiden virheisiin, toistin samaa jo lukijan tiedossa olevaa, kuvailin arkipäiväisyyksiä, tarinassa ei ollut selkeitä askelmerkkejä. Ei edennyt ei.

Tästä alkoi uudelleen kirjoittaminen, mikä tarkoitti ensialkuun reilua etunojaa kohti delete -painiketta. Liuskapinosta lähti senttejä kuin painonvartijoissa kuunaan. Kokonaisia lukuja lensi roskiin, käyttökelpoinen materiaali yhdistyi joissain paikoin samaan lukuun ja jotkut runsain sanankääntein kuvatut kohtaukset typistyivät sivumaininnaksi.

Kolmannella ns. uudelleenkirjoituskerralle keskityin sisältöön, henkilöhahmojen motiiveihin, turhiin kliseisiin ja melodraamaan. Henkilöhahmoista paljastui uusia piirteitä, mikä edellytti kokonaan uuden lopun ja alun kirjoittamista. Tämä taas tarkoitti muutoksia myös keskivaiheille. Paljon suluilla merkattuja kappaleita, marginaalimainintoja siirroista, henkseliä turhille luvuille, marginaaliin kirjoitettuja muunnoksia ym.ym.

Neljännellä kerralla vielä hioin ja korjasin lauserakenteita ja joitain esitystapoja. Tuloksena oli ensimmäinen kustannussopimus kaupallisen kustantajan kanssa (kaksi omakustannetta taustalla). Palaute lisääsi suorastaan pituutta: puhdasoppinen, kielellisesti valmis, koukuttava ja niin poispäin. Korjausehdotuksia tuli enää vain pariin seikkaan, joihin ratkaisu löytyi - yllättävää kyllä - jo aikaisemmin poistamistani kohtauksista. Perkuujätteet kannattaa siis säilyttää.

Julkaisu tapahtuu syksyllä.

• Mashiach

Loistavaa!!

• Neljä kertaa olen aloittanut uudestaan, 7-8 kertaa lukenut alusta loppuun korjaten samalla juonta/kirjoitusvirheitä ym.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4088
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2911
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2310
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1321
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      909
    6. 131
      885
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      874
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      822
    9. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    10. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      756
    Aihe