Allekirjoita kansalaisaloite: ruotsi vapaaehtoiseksi

Sitkeä Salli

Ruotsin opiskelua vapaaehtoiseksi kaikilla opintoasteilla vaativa kansalaisaloite on nyt allekirjoitettavissa oikeusministeriön Kansalaisaloite.fi -verkkopalvelussa osoitteessa:

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/131

Lisätietoja : www.ruotsivapaaehtoiseksi.fi

Kaikki mukaan ja viekää tietoa myös eteenpäin!

5

326

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • väärä muutos

Tuossa yritetään vain varmistaa bätre folkin jälkikasvulle hyvät duunipaikat. Jos et osaa molempia suomen virallisia kieliä, niin hyvin moni työpaikka on mahdollisuuksien ulkopuolella.

Olisi parempi tehdä kuten ahvenanmaalla tekivät, mutta yhden ainoan virallisen kielen eli ruotsin tilalle suomi. Nyt suomessa ei löydy kuin muutama hyvin iäkäs ummikkoruotsalainen ja matalan tason/kynnyksen koulutus ruotsinkieliselle väestölle.

Kouluttautuneet vanhemmat osaavat vaatia lastaan opiskelemaan myös ruotsia, mutta duunarin lapset saattavat periä huonopalkkaiset työt kun eivät ymmärrä kuinka tärkeää on opiskella myös toista kotimaista kieltä.

Eihän kukaan ruotsia puhu, kun nämä suomenruotsalaiset pilkkaavat niitä, jotka yrittävät puhua kouluruotsia näille paikallista murreruotsia puhuville.

• .31.

"niin hyvin moni työpaikka on mahdollisuuksien ulkopuolella."

Luonnollisesti tämä viimeisin keksintö, eli virkamiesruotsi, poistuu myös, kun koko pakkojärjestelmä luhistuu niin luhistuu myös ruotsinkielen arvo ja merkitys.

• YksiTonttu

Minua ihan huvittaa kuinka jäljessä tämä uudistus tulee omalla kohdallani. Inhosin ruotsin kielen opiskelua heti ensi hetkestä lähtien. Oli pakko pitää arvosana kasissa, koska hain aikoinaan erikoislukioon. Toisin sanoen halusin pitää keskiarvon kiitettävänä. Lukiossa en millään meinannut oppia ruotsin kieltä, koska olisin halunnut keskittää olemattoman kieliosaamiseni englannin ja suomen kielen omaksumiseen. Jouduin kuitenkin kirjoittamaan ruotsin kielen ja vuosi kirjoitusteni jälkeen, ruotsi muuttui vapaaehtoiseksi kirjoittaa. Yliopistossa ruotsi oli vielä pakollinen ja meinasi kandin paperit jäädä saamatta, koska en läpäissyt ruotsin kirjallista osuutta. Suullinen meni, koska opettajan mukaan osasin imitoida ruotsalaista ;).

Minusta olisi todella upeaa, jos nämä ruotsin tunnit käytettäisiin äidinkielen opetukseen, koska oikeasti joka ammatissa hyvä ilmaisutaito on todella tärkeä.

Jopa minun suomenruotsalainen tuttuni myöntää, että ei koe koko kielen opiskelua hyödyllisenä. Hän kylläkin sanoo, että oma isoäiti vaatii palvelua omalla kielellään. Nämä kaksi edellä mainittua asiaa varmaan kielii siitä, että ruotsin kieli ei ole nykypäivää. Ruotsin kieliseen yliopistoon on verrattain helpompi päästä huolimatta näistä kaiken maailman sepustuksista. Näkeehän sen nyt jo siitä millaisia tonttuja Hankeniin pääsee...

• Sitkeä Salli

Up!

• ytrgefdsw

Ruotsin kieli on hyvä osata. Jos ei muut kielet ole vapaaehtoisia, miksi pitäisi ruotsinkaan olla? En mä enkkuakaan halua opiskella. Yliopistossa enkun osaaminen on pakollista, koska monet kurssikirjat enkuksi. Aloite mieluummin pakollisiksi suomenkielisistä kurssikirjoista yliopistoon.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      73
      3961
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      101
      3525
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      82
      3358
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      36
      2658
    5. Mitä ajattelit kun näit

kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      125
      1653
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      36
      1526
    7. Sulla on avaimet ja keinot

Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      19
      1144
    8. Meitä ei tule

Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1124
    9. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1120
    10. Itseään kannattaa tarkastella realistisesti ja

miettiä mihin ne rahkeet oikeesti riittää. Tyhmempikin ymmärtää että varakas ylemmän tason mies ei kelpuuta sellaista ku
      Ikävä
      119
      1038
    Aihe