Ruotsin opiskelua vapaaehtoiseksi kaikilla opintoasteilla vaativa kansalaisaloite on nyt allekirjoitettavissa oikeusministeriön Kansalaisaloite.fi -verkkopalvelussa osoitteessa:
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/131
Lisätietoja : www.ruotsivapaaehtoiseksi.fi
Kaikki mukaan ja viekää tietoa myös eteenpäin!
Allekirjoita kansalaisaloite: ruotsi vapaaehtoiseksi
3
75
Vastaukset
- Sitkeä Salli
up!
- hurrikielen puhuja
Opintosisältöjen pakollisuudesta voi olla montaa mieltä, mutta yhteiskuntatieteilijän kannattaisi ainakin vapaaehtoisesta ruotsia opiskella joka tapauksessa. Itse olen esimerkiksi töissä ulkoministeriössä (yksi tyypillisiä työpaikkoja yhteiskuntatieteilijälle), jossa jatkuvasti toimitaan pohjoismaisessa yhteistyössä: neuvotellaan kantoja, sovitaan yhteisiä ehdokkaita jne. sekä ylipäänsä bondataan heidän kanssaan. Viralliset kannat toki esitetään englanniksi, mutta heti kun virallinen puheenvuoro on käytetty puhuvat ruotsalainen ja norjalainen keskenään skandinaviskaa. Jos ei ymmärrä, niin se on voivoi. Tärkeimmistä asioista monesti keskustellaan epävirallisesti käytävillä, ja siellä sekä vapaa-ajalla luodaan verkostot. Jos ei osaa ruotsia, niin ei pääse samalla tavalla sisään joukkoon vaan jää sivuraiteille, koska Pohjolan lingua franca on skandinaviska eikä englanti, vastaavasti kuin muillakin maaryhmillä on omat yhteiskielet (Benelux-maat, saksankieliset maat, ranskankieliset maat jne.). Sama pätee muihinkin yhteistyöalueisiin mm. poliittisella uralla ja liike-elämässä. Virallinen ja epävirallinen kieli ovat kaksi eri asiaa. Mutta jos ei kiinnosta menestyä uralla, niin toki voi jättää ruotsin opiskelematta.
- ,,,,,,,,,,
42 000 nimeä menee rikki tänään?
Levitä sähköpostitse, allekirjoita itse
http://www.ruotsivapaaehtoiseksi.fi
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo706703Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per583113- 322289
- 201868
- 131867
Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto221862Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus131582- 181549
- 101539
- 521538