2 Piet 3:5 Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimasta
Raamattu opettaa luonnollisen maailman olevan syntynyt ja rakennettu veden kautta. Tämän tähden Herra Jeesus käytti sanontaa vedestä syntyminen Joh 3:5:ssa kuvaamaan lihasta syntymistä, eli luonnollista syntymää.
Joh 3:
3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".
4 Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
8 Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."
Herra Jeesus kertoi Nikodeemuksella jakeessa kuusi selvästi sen mitä tarkoittaa jos joku ei synny vedestä ja Hengestä. Vedestä syntyminen tarkoittaa luonnollista syntymää, jota Herra Jeesus kuvasi sanoilla mikä lihasta on syntynyt on liha. Hengestä syntyminen tarkoittaa osallisuutta Pyhästä Hengestä, jonka uskova saa uskon kautta Herraan Jeesukseen.
Jeesus puhui uudestisyntymisestä Nikodeemukselle. Jeesus sanoi että ihmisen tulee uudestisyntyä voidakseen nähdä ( ja päästä) Jumalan valtakunnan. Nikodeemus ihmetteli kuinka lapsi voi palata takaisin syntymään äitinsä kohtuun. Sen jälkeen Jeesus sanoi, että jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Tämän jälkeen Jeesus selittää mitä tarkoittaa vedestä ja Hengestä syntyminen. Hän sanoo ensin, että mikä on lihasta syntynyt on liha ja mikä Hengestä on syntynyt on henki. Herra Jeesus ei mainitse vesikastetta, vaan luonnollisen syntymän (Mikä lihasta on syntynyt, on liha) ja sitten sen jälkeen Jeesus mainitsee Hengestä syntymisen.
Jeesuksen opetuksen mukaan ensin tapahtuu luonnollinen syntymä, jonka perusteella ei kuitenkaan tapahdu uudestisyntymistä. Uudestisyntyminen tapahtuu kun ihminen uskoo Herraan Jeesukseen ja saa sen sinetiksi Pyhän Hengen sydämeensä.
Johanneksen evankeliumin luvun kolme opetus jos joku ei synny vedestä ja Hengestä ymmärretään siksi väärin, koska lähtökohtaisesti oletetaan veden tarkoittavan kastetta sekä jäädään jumiin yhteen jakeeseen, eli jakeeseen viisi. Raamatun sana on kuitenkin aina kokonaisuus ja Herra Jeesus kertoo jakeessa kuusi mitä jae viisi tarkoittaa. Herran Jeesuksen mukaan vedestä ja Hengestä syntyminen tarkoittaa lihasta syntymistä (luonnollinen syntymä) sekä Hengestä syntyminen (uudestisyntyminen). Sen tähden Herra Jeesus sanoi: "Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki."
Jos Herra Jeesus olisi puhunut vesikasteesta, niin Hän olisi tuonut sen esille jakeessa kuusi, mutta Hän ei tuonut sitä esille, vaan kertoi, että lihasta syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt on henki. Täten on täysin selvä, että Herra Jeesus tarkoitti vedestä syntymisen tarkoittavan luonnollista syntymää.
1 Piet 1:23 te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta.
Tiit 3:5 pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,
Herra Jeesus ei mainitse Johanneksen evankeliumin luvussa kolme lainkaan vesikastetta, eikä Hän opeta vesikasteen uudestisynnyttävän, koska Jumala ei käytä uudestisyntymiseen tämän maailman luonnollisia elementtejä, sillä Jumalan sana ja Pyhä Henki uudestisynnyttävät ihmisen uskon kautta Herraan Jeesukseen.
Uudestisyntyminen tapahtuu Jumalan sanan kautta, kun ihminen uskoo evankeliumin Herrasta Jeesuksesta. Raamatun sanan opetus erottaa selvästi uudestisyntymisen ja vesikasteen toisistaan. Uudestisyntyminen ei tapahdu vesikasteessa, vaan Jumalan sanan kautta, kun ihminen uskoo evankeliumin Herrasta Jeesuksesta. Kun uudestisyntyminen Pyhässä Hengessä on tapahtunut uskon kautta Herraan Jeesukseen, niin sen jälkeen Raamatun opetuksen mukaan vastaanotetaan vesikaste, kuten Raamattu sen selkeästi osoittaa:
Apt 2:41 Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.
Apt 8:12 Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset.
Mitä tarkoittaa uudestisyntyminen?
25
460
Vastaukset
- Saara,;)
..jatkuu
Uudestisyntymisen peso ja Pyhän Hengen uudistus
Tiit 3:5 pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,
Uudestisyntymisen peso ei tarkoita vesikastetta, vaan uudestisyntymistä, joka tapahtuu Herran Jeesuksen sovitustyön ansiosta, jonka seurauksena Hänen verensä puhdistaa niiden synnit, jotka uskovat Herraan Jeesukseen. Herran Jeesuksen veripesu, eli syntien anteeksiantamus Herraan Jeesukseen uskovalle johdattaa hänet uudestisyntymiseen ja sitä kautta Pyhän Hengen uudistukseen, jossa uskovan mieli ja ymmärrys uudistuu ymmärtämään Jumalan tahtoa.
Hebr 9:14 kuinka paljoa enemmän on Kristuksen veri, hänen, joka iankaikkisen Hengen kautta uhrasi itsensä viattomana Jumalalle, puhdistava meidän omantuntomme kuolleista teoista palvelemaan elävää Jumalaa!
Herran Jeesuksen veri puhdistaa uskovan omantunnon synnin teoista palvelemaan elävää Jumalaa Pyhän Hengen voiman kautta. Uudestisyntymisen peso, eli Herran Jeesuksen veripesu synneistä johtaa uskovan elämään Pyhän Hengen uudistuksessa.
Uskova ihminen ei uudestisynny vesikasteessa, vaan uskon kautta Herraan Jeesukseen, kun Pyhä Henki tulee asumaan Herran Jeesuksen opetuslapsen sydämeen.
Vesikaste ei ole uudestisyntymisen peso (pesu), sillä uudestisyntymisen peson synneistä puhdistavana aineena toimii ja vaikuttaa Herran Jeesuksen veri, joka pesee pois synnit.
Herran Jeesuksen seurakunta on yksi ja sama kaikille
Vanhassa liitossa kaikki Israelin kansan jäsenet saivat seurakunnan jäsenyyden luonnollisen syntymän perusteella, jonka merkiksi säädettiin poikalasten kohdalle ympärileikkaus sinetiksi seurakunnan jäsenyydestä.
Uudessa Liitossa on kumottu vanhan liiton järjestys, sillä Uuden Liiton seurakunnan jäsenyyden pääsyvaatimuksena on parannuksen teko ja uskominen Herran Jeesukseen:
jatkuu...- Saara,;)
Apt 17:
30 Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus.
31 Sillä hän on säätänyt päivän, jona hän on tuomitseva maanpiirin vanhurskaudessa sen miehen kautta, jonka hän siihen on määrännyt; ja hän on antanut kaikille siitä vakuuden, herättämällä hänet kuolleista."
32 Kuullessaan kuolleitten ylösnousemuksesta toiset ivasivat, toiset taas sanoivat: "Me tahdomme kuulla sinulta tästä vielä toistekin".
33 Ja niin Paavali lähti heidän keskeltänsä.
34 Mutta muutamat liittyivät häneen ja uskoivat; niiden joukossa oli Dionysius, Areiopagin jäsen, ja eräs nainen, nimeltä Damaris, sekä muita heidän kanssansa.
Apt 20:
19 kuinka minä olen palvellut Herraa kaikella nöyryydellä ja kyynelillä, koettelemuksissa, jotka ovat kohdanneet minua juutalaisten salahankkeiden tähden;
20 kuinka minä en ole vetäytynyt pois julistamasta teille sitä, mikä hyödyllistä on, ja opettamasta teitä sekä julkisesti että huone huoneelta,
21 vaan olen todistanut sekä juutalaisille että kreikkalaisille parannusta kääntymyksessä Jumalan puoleen ja uskoa meidän Herraamme Jeesukseen Kristukseen.
Raamatun opetuksen mukaan Uuden liiton seurakunnan jäsenyyteen tullaan parannuksen teon ja Herraan Jeesukseen uskomisen kautta. Jos lapsi tekee parannuksen ja uskoo Herraan Jeesukseen, niin totta kai hänkin kuuluu Jumalan seurakuntaan samoin kuin myös parannuksen tehnyt aikuinen, joka uskoo Herraan Jeesukseen.
On tietenkin selvää ettei sylivauva voi tehdä parannusta, eikä uskoa Herraan Jeesukseen. Herra Jeesus puhui lapsista näin Raamatussa:
Luuk 18:
15 Ja he toivat hänen tykönsä myös pieniä lapsia (prefos), että hän koskisi heihin; mutta sen nähdessään opetuslapset nuhtelivat tuojia.
16 Mutta Jeesus kutsui lapset tykönsä ja sanoi: "Sallikaa lasten (paidion) tulla minun tyköni älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.
17 Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi (paidion), se ei pääse sinne sisälle."
Prefos tarkoittaa sylivauvaa ja paidion lasta. Herra Jeesus kutsui lapset (paidion) tykönsä ja sallikaa heidän tulla minun tyköni, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta. Herran Jeesuksen opetuksen mukaan lapset (paidion) ymmärsivät Jeesuksen kutsun ja uskoivat Jeesusta tulemalla Hänen luoksensa. Herran Jeesuksen mukaan joka ei ota samalla tavalla vastaan Jumalan valtakuntaa kuin lapsi, joka ymmärtää Jeesuksen kutsun ja uskoo Häntä tulemalla Hänen luokseen ei voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
Herra Jeesus opetti Uuden Liiton mukaista järjestystä, jossa uskon kautta Herraan Jeesukseen saadaan Jumalan seurakunnan jäsenyys. Tämä yksi ja sama järjestys on voimassa kaikille, niin aikuisille kuin lapsille jotka itse henkilökohtaisesti uskovat Jeesusta ja tulevat Hänen luokseen.
Sylivauvan ei vielä tarvitse tehdä parannusta ja uskoa, sillä jos sylivauva sattuisi kuolemaan, niin hän pelastuu, koska ei ole vielä tehnyt yhtään tekosyntiä. Sylivauvaa ei tarvitse kastaa, sillä Raamatullinen kaste kuuluu vain niille, jotka ovat tehneet parannuksen ja uskoneet Herraan Jeesukseen.
-Paavola- - maan matkamies
Saara,;) kirjoitti:
Apt 17:
30 Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus.
31 Sillä hän on säätänyt päivän, jona hän on tuomitseva maanpiirin vanhurskaudessa sen miehen kautta, jonka hän siihen on määrännyt; ja hän on antanut kaikille siitä vakuuden, herättämällä hänet kuolleista."
32 Kuullessaan kuolleitten ylösnousemuksesta toiset ivasivat, toiset taas sanoivat: "Me tahdomme kuulla sinulta tästä vielä toistekin".
33 Ja niin Paavali lähti heidän keskeltänsä.
34 Mutta muutamat liittyivät häneen ja uskoivat; niiden joukossa oli Dionysius, Areiopagin jäsen, ja eräs nainen, nimeltä Damaris, sekä muita heidän kanssansa.
Apt 20:
19 kuinka minä olen palvellut Herraa kaikella nöyryydellä ja kyynelillä, koettelemuksissa, jotka ovat kohdanneet minua juutalaisten salahankkeiden tähden;
20 kuinka minä en ole vetäytynyt pois julistamasta teille sitä, mikä hyödyllistä on, ja opettamasta teitä sekä julkisesti että huone huoneelta,
21 vaan olen todistanut sekä juutalaisille että kreikkalaisille parannusta kääntymyksessä Jumalan puoleen ja uskoa meidän Herraamme Jeesukseen Kristukseen.
Raamatun opetuksen mukaan Uuden liiton seurakunnan jäsenyyteen tullaan parannuksen teon ja Herraan Jeesukseen uskomisen kautta. Jos lapsi tekee parannuksen ja uskoo Herraan Jeesukseen, niin totta kai hänkin kuuluu Jumalan seurakuntaan samoin kuin myös parannuksen tehnyt aikuinen, joka uskoo Herraan Jeesukseen.
On tietenkin selvää ettei sylivauva voi tehdä parannusta, eikä uskoa Herraan Jeesukseen. Herra Jeesus puhui lapsista näin Raamatussa:
Luuk 18:
15 Ja he toivat hänen tykönsä myös pieniä lapsia (prefos), että hän koskisi heihin; mutta sen nähdessään opetuslapset nuhtelivat tuojia.
16 Mutta Jeesus kutsui lapset tykönsä ja sanoi: "Sallikaa lasten (paidion) tulla minun tyköni älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.
17 Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi (paidion), se ei pääse sinne sisälle."
Prefos tarkoittaa sylivauvaa ja paidion lasta. Herra Jeesus kutsui lapset (paidion) tykönsä ja sallikaa heidän tulla minun tyköni, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta. Herran Jeesuksen opetuksen mukaan lapset (paidion) ymmärsivät Jeesuksen kutsun ja uskoivat Jeesusta tulemalla Hänen luoksensa. Herran Jeesuksen mukaan joka ei ota samalla tavalla vastaan Jumalan valtakuntaa kuin lapsi, joka ymmärtää Jeesuksen kutsun ja uskoo Häntä tulemalla Hänen luokseen ei voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
Herra Jeesus opetti Uuden Liiton mukaista järjestystä, jossa uskon kautta Herraan Jeesukseen saadaan Jumalan seurakunnan jäsenyys. Tämä yksi ja sama järjestys on voimassa kaikille, niin aikuisille kuin lapsille jotka itse henkilökohtaisesti uskovat Jeesusta ja tulevat Hänen luokseen.
Sylivauvan ei vielä tarvitse tehdä parannusta ja uskoa, sillä jos sylivauva sattuisi kuolemaan, niin hän pelastuu, koska ei ole vielä tehnyt yhtään tekosyntiä. Sylivauvaa ei tarvitse kastaa, sillä Raamatullinen kaste kuuluu vain niille, jotka ovat tehneet parannuksen ja uskoneet Herraan Jeesukseen.
-Paavola-Paavola hieman ontuu tässä kasteasiassa. Hän ei ole ymmärtänyt synnin syvyyttä. Ajatus siitä, että ihminen pelastuu, jos ei ole tehnyt yhtään tekosyntiä, ei perustu Raamattuun. Se on yleinen harha nk. vapaissa suunnissa ja edustaa nk. ratkaisukristillisyyttä, jossa pelastus ei ole pelkästään Jumalan lahja, vaan vaatii ihmiseltäkin jotain; milloin oman päätöksen uskoa, milloin päätöksen tehdä parannuksen ja mitä milloinkin.
Raamatun alkulehdiltä asti voimme lukea, mikä on tullut jokaisen ihmisen osaksi syntiinlankeemuksessa, nimittäin kuolema. Ja kuolema on synnin rangaistus. Koska vauvatkin heti synnyttyään aloittavat kulkunsa kohti kuolemaa, on selvää, etttä vauvoissakin asuu synti. Tämähän harvemmin kelpaisi meille, mutta totta on silti. Roomalaiskirje todistaa tämän aukottomasti, niin että jokaisen suu pitää tukittaman. Sillä kaikki ovat syntiä tehneet.
Tutummin tätä kutsutaan perisynniksi. - Saara,;)
maan matkamies kirjoitti:
Paavola hieman ontuu tässä kasteasiassa. Hän ei ole ymmärtänyt synnin syvyyttä. Ajatus siitä, että ihminen pelastuu, jos ei ole tehnyt yhtään tekosyntiä, ei perustu Raamattuun. Se on yleinen harha nk. vapaissa suunnissa ja edustaa nk. ratkaisukristillisyyttä, jossa pelastus ei ole pelkästään Jumalan lahja, vaan vaatii ihmiseltäkin jotain; milloin oman päätöksen uskoa, milloin päätöksen tehdä parannuksen ja mitä milloinkin.
Raamatun alkulehdiltä asti voimme lukea, mikä on tullut jokaisen ihmisen osaksi syntiinlankeemuksessa, nimittäin kuolema. Ja kuolema on synnin rangaistus. Koska vauvatkin heti synnyttyään aloittavat kulkunsa kohti kuolemaa, on selvää, etttä vauvoissakin asuu synti. Tämähän harvemmin kelpaisi meille, mutta totta on silti. Roomalaiskirje todistaa tämän aukottomasti, niin että jokaisen suu pitää tukittaman. Sillä kaikki ovat syntiä tehneet.
Tutummin tätä kutsutaan perisynniksi.Annatko jonkun tekstin, jossa Paavola noin esittää? Itse en ole sellaista ajatusta Paavolalta löytänyt!
- maan m..
Saara,;) kirjoitti:
Annatko jonkun tekstin, jossa Paavola noin esittää? Itse en ole sellaista ajatusta Paavolalta löytänyt!
Itsehän annoit sellaisen. Lue uudestaan lainauksesi viimeinen kappale, jossa Paavola kertoo meille sylivauvoista.
- Saara,;)
maan m.. kirjoitti:
Itsehän annoit sellaisen. Lue uudestaan lainauksesi viimeinen kappale, jossa Paavola kertoo meille sylivauvoista.
Sylivauvat pelastuvat kastamattakin, sillä Jeesuksen sovitus kattaa myös heissä olevan perisynnin. Jumala ei laita yhtäkään ihmistä vastuuseen lain rikkomisesta, ennenkuin ihminen tietoisesti tultuaan totuuden tuntemaan rikkoo lakia.
Siksi raamattu sanoo, että ketkä ILMAN lakia elävät, ne ilman lakia tuomitaan. Me emme elä ilman lakia, vaan laki on kohdaltamme täytetty, sen täytti Jeesus.
Ajatteletko todella maan matkamies siten että ympäri maailmaa kuolevat lapset eivät pääse taivaaseen?
Kai sentään ymmärrät ettei ketään tuomita kuin omien syntien vuoksi. Eli jos lapsella ei ole uskovia vanhempia, eivätkä he vie lasta kastettavaksi, ei se ole lapsen synti! - maan m..
Saara,;) kirjoitti:
Sylivauvat pelastuvat kastamattakin, sillä Jeesuksen sovitus kattaa myös heissä olevan perisynnin. Jumala ei laita yhtäkään ihmistä vastuuseen lain rikkomisesta, ennenkuin ihminen tietoisesti tultuaan totuuden tuntemaan rikkoo lakia.
Siksi raamattu sanoo, että ketkä ILMAN lakia elävät, ne ilman lakia tuomitaan. Me emme elä ilman lakia, vaan laki on kohdaltamme täytetty, sen täytti Jeesus.
Ajatteletko todella maan matkamies siten että ympäri maailmaa kuolevat lapset eivät pääse taivaaseen?
Kai sentään ymmärrät ettei ketään tuomita kuin omien syntien vuoksi. Eli jos lapsella ei ole uskovia vanhempia, eivätkä he vie lasta kastettavaksi, ei se ole lapsen synti!11 Sillä Jumala ei katso henkilöön.
12 Sillä kaikki, jotka ilman lakia ovat syntiä tehneet, ne myös ilman lakia hukkuvat, ja kaikki, jotka lain alaisina ovat syntiä tehneet, ne lain mukaan tuomitaan;
13 sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan.
14 Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki
15 ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä-
16 sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan.
Luehan Saara tuosta. "Sillä kaikki, jotka ilman lakia ovat syntiä tehneet, ne myös ilman lakia hukkuvat."
Äläpäs nyt kiirehdi minun ajatuksiani. Raamattu sanoo selvästi:
10 niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,
11 ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa;
12 kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään.
13 Heidän kurkkunsa on avoin hauta, kielellänsä he pettävät, kyykäärmeen myrkkyä on heidän huultensa alla;
14 heidän suunsa on täynnä kirousta ja katkeruutta.
15 Heidän jalkansa ovat nopeat vuodattamaan verta,
16 hävitys ja kurjuus on heidän teillänsä,
17 ja rauhan tietä he eivät tunne.
18 Ei ole Jumalan pelko heidän silmäinsä edessä."
"Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt."
Se nyt vain on niin, että k a i k k i ovat syntisiä ja lihan puolesta kuolemaan tuomittuja. Et löydä Raamatusta erilaisia teitä taivaaseen eri ikäisille. Syntiinlankeemus on tullut kaikkien osaksi:
"Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet."
Sinun ja Paavolan (ja suuren joukon kristikunnassa) mukaan siis syntiinlankeemus ei koske meitä kadottavasti, vaan tarvitsemme henkilökohtaisen lankeemuksen, että tulisimme tarvitsemaan Kristuksen uskoa.
Luther on kyllä oivaltanut tämän seikan kirkkaasti. En ole kuitenkaan Augsburgin tunnustuksen kanssa joka kohdassa yksimielinen. Siis siinä, että kaste sakramenttina olisi välttämätön. Usko on välttämätön. - maan m..
maan m.. kirjoitti:
11 Sillä Jumala ei katso henkilöön.
12 Sillä kaikki, jotka ilman lakia ovat syntiä tehneet, ne myös ilman lakia hukkuvat, ja kaikki, jotka lain alaisina ovat syntiä tehneet, ne lain mukaan tuomitaan;
13 sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan.
14 Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki
15 ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä-
16 sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan.
Luehan Saara tuosta. "Sillä kaikki, jotka ilman lakia ovat syntiä tehneet, ne myös ilman lakia hukkuvat."
Äläpäs nyt kiirehdi minun ajatuksiani. Raamattu sanoo selvästi:
10 niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,
11 ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa;
12 kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään.
13 Heidän kurkkunsa on avoin hauta, kielellänsä he pettävät, kyykäärmeen myrkkyä on heidän huultensa alla;
14 heidän suunsa on täynnä kirousta ja katkeruutta.
15 Heidän jalkansa ovat nopeat vuodattamaan verta,
16 hävitys ja kurjuus on heidän teillänsä,
17 ja rauhan tietä he eivät tunne.
18 Ei ole Jumalan pelko heidän silmäinsä edessä."
"Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt."
Se nyt vain on niin, että k a i k k i ovat syntisiä ja lihan puolesta kuolemaan tuomittuja. Et löydä Raamatusta erilaisia teitä taivaaseen eri ikäisille. Syntiinlankeemus on tullut kaikkien osaksi:
"Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet."
Sinun ja Paavolan (ja suuren joukon kristikunnassa) mukaan siis syntiinlankeemus ei koske meitä kadottavasti, vaan tarvitsemme henkilökohtaisen lankeemuksen, että tulisimme tarvitsemaan Kristuksen uskoa.
Luther on kyllä oivaltanut tämän seikan kirkkaasti. En ole kuitenkaan Augsburgin tunnustuksen kanssa joka kohdassa yksimielinen. Siis siinä, että kaste sakramenttina olisi välttämätön. Usko on välttämätön.Toistan tähän vielä aiemmassa viestissäni esittämäni: Paavolan mukaan ihminen pelastuu, jos ei ole tehnyt tekosyntiä.
Tai sitten sylivauvat ovat eivät ole ihmisiä. - Saara,;)
maan m.. kirjoitti:
Toistan tähän vielä aiemmassa viestissäni esittämäni: Paavolan mukaan ihminen pelastuu, jos ei ole tehnyt tekosyntiä.
Tai sitten sylivauvat ovat eivät ole ihmisiä.Paavola:
16. Antakaa lasten tulla
Mark 10:12-16; Ja he toivat hänen tykönsä lapsia, että hän koskisi heihin; mutta opetuslapset nuhtelivat tuojia. Mutta kun Jeesus sen näki, närkästyi hän ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta. Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle." Ja hän otti heitä syliinsä, pani kätensä heidän päällensä ja siunasi heitä.
Kun Jeesuksen luokse tuotiin lapsia, niin Jeesus otti heidät syliinsä ja pani kätensä heidän päällensä ja siunasi heitä. Jeesus ei käskenyt kastamaan lapsia, koska Jeesus tiesi Raamatullisen järjestyksen, että miten ihminen tulee Jumalan lapseksi. Jumalan sana opettaa tunnustamaan ja hylkäämään synnin, sitä et voi vaatia pieneltä vauvalta. Pieni vauva syntyy kyllä syntiseksi, mutta ei sen tähden vauvaa tarvitse kastaa. Sitten kun vauva oppi erottamaan hyvän ja pahan ja tekee parannuksen kuultuaan evankeliumia Jeesuksesta Kristuksesta, sitten vasta hän menee Raamatulliselle kasteelle.
1 Tim 1:15 Varma on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen, että Kristus Jeesus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan, joista minä olen suurin.
Raamatun opetuksen mukaan pelastuksen lahja vastaanotetaan.
Usko ei ole lihan teko, vaan Jumalan teko, mutta Jumala antaa ihmiselle armon, jonka hän saa armosta vastaanottaa lahjana.
Hänen työtovereinaan me myös kehoitamme teitä vastaanottamaan Jumalan armon niin, ettei se jää turhaksi.
Parannus (metanoeoo = ajatella toisin, muuttua mieleltään ja katua). Parannus siis tarkoittaa katumista, joka johtaa syntiensä tunnustamiseen Jumalan edessä. Sen jälkeen ihminen alkaa Jumalan armosta muuttua mieleltään, kun Pyhä Henki Sanan kautta uudistaa uskovan mielen sanan mukaiseen elämään.
Uskova ei tule täydelliseksi tässä ajassa niin kuin Paavalikin sanoi, vaan saamme Jumalan armosta kasvaa kohti täydellisyyttä.
Moni kysyy; Minkä ikäisenä tulee tehdä parannus?
Ihminen saa silloin tehdä Jumalan armosta parannuksen kun hänelle Pyhä Henki näyttää todeksi synnin, vanhurskauden ja tuomion. Ikää tähän ei kysytä, mutta ihmisen tulee kuitenkin kuulla Jumalan sana sekä ymmärtää olevansa syntinen ja tarvitsevansa pelastuksen. Sylivauva ei voi kuitenkaan parannusta tehdä, sillä hän ei edes vielä ole oppinut ymmärtämään omaa äidinkieltään.
Room 10:13-17 jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu". Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon eivät usko? Ja kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa? Ja kuinka kukaan voi julistaa, ellei ketään lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: "Kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka hyvää sanomaa julistavat!" Mutta eivät kaikki ole olleet kuuliaisia evankeliumille. Sillä Esaias sanoo: "Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?" Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.
Kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Näin kirjoitti Paavali. Kuulemiseen tarvitaan ymmärrys, sillä Pyhä Henki näyttää ihmisen ymmärrykselle todeksi synnin, vanhurskauden ja tuomion.
Raamattu edellyttää kuulon ymmärtämistä, usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta. Pyhä Henki sitten avaa ymmärryksen ymmärtämään synnin, vanhurskauden ja tuomion, jotta ihminen saa vastaanottaa armosta iankaikkisen elämän lahjan. - muuttis^^
maan matkamies kirjoitti:
Paavola hieman ontuu tässä kasteasiassa. Hän ei ole ymmärtänyt synnin syvyyttä. Ajatus siitä, että ihminen pelastuu, jos ei ole tehnyt yhtään tekosyntiä, ei perustu Raamattuun. Se on yleinen harha nk. vapaissa suunnissa ja edustaa nk. ratkaisukristillisyyttä, jossa pelastus ei ole pelkästään Jumalan lahja, vaan vaatii ihmiseltäkin jotain; milloin oman päätöksen uskoa, milloin päätöksen tehdä parannuksen ja mitä milloinkin.
Tutummin tätä kutsutaan perisynniksi.maan matkamies. Totta minullekin. "Joka lihasta syntyy, on liha". Ei ole kuin yksi tie. Vauvasta vaariin.
- maan m..
Saara,;) kirjoitti:
Paavola:
16. Antakaa lasten tulla
Mark 10:12-16; Ja he toivat hänen tykönsä lapsia, että hän koskisi heihin; mutta opetuslapset nuhtelivat tuojia. Mutta kun Jeesus sen näki, närkästyi hän ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta. Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle." Ja hän otti heitä syliinsä, pani kätensä heidän päällensä ja siunasi heitä.
Kun Jeesuksen luokse tuotiin lapsia, niin Jeesus otti heidät syliinsä ja pani kätensä heidän päällensä ja siunasi heitä. Jeesus ei käskenyt kastamaan lapsia, koska Jeesus tiesi Raamatullisen järjestyksen, että miten ihminen tulee Jumalan lapseksi. Jumalan sana opettaa tunnustamaan ja hylkäämään synnin, sitä et voi vaatia pieneltä vauvalta. Pieni vauva syntyy kyllä syntiseksi, mutta ei sen tähden vauvaa tarvitse kastaa. Sitten kun vauva oppi erottamaan hyvän ja pahan ja tekee parannuksen kuultuaan evankeliumia Jeesuksesta Kristuksesta, sitten vasta hän menee Raamatulliselle kasteelle.
1 Tim 1:15 Varma on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen, että Kristus Jeesus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan, joista minä olen suurin.
Raamatun opetuksen mukaan pelastuksen lahja vastaanotetaan.
Usko ei ole lihan teko, vaan Jumalan teko, mutta Jumala antaa ihmiselle armon, jonka hän saa armosta vastaanottaa lahjana.
Hänen työtovereinaan me myös kehoitamme teitä vastaanottamaan Jumalan armon niin, ettei se jää turhaksi.
Parannus (metanoeoo = ajatella toisin, muuttua mieleltään ja katua). Parannus siis tarkoittaa katumista, joka johtaa syntiensä tunnustamiseen Jumalan edessä. Sen jälkeen ihminen alkaa Jumalan armosta muuttua mieleltään, kun Pyhä Henki Sanan kautta uudistaa uskovan mielen sanan mukaiseen elämään.
Uskova ei tule täydelliseksi tässä ajassa niin kuin Paavalikin sanoi, vaan saamme Jumalan armosta kasvaa kohti täydellisyyttä.
Moni kysyy; Minkä ikäisenä tulee tehdä parannus?
Ihminen saa silloin tehdä Jumalan armosta parannuksen kun hänelle Pyhä Henki näyttää todeksi synnin, vanhurskauden ja tuomion. Ikää tähän ei kysytä, mutta ihmisen tulee kuitenkin kuulla Jumalan sana sekä ymmärtää olevansa syntinen ja tarvitsevansa pelastuksen. Sylivauva ei voi kuitenkaan parannusta tehdä, sillä hän ei edes vielä ole oppinut ymmärtämään omaa äidinkieltään.
Room 10:13-17 jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu". Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon eivät usko? Ja kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa? Ja kuinka kukaan voi julistaa, ellei ketään lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: "Kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka hyvää sanomaa julistavat!" Mutta eivät kaikki ole olleet kuuliaisia evankeliumille. Sillä Esaias sanoo: "Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?" Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.
Kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Näin kirjoitti Paavali. Kuulemiseen tarvitaan ymmärrys, sillä Pyhä Henki näyttää ihmisen ymmärrykselle todeksi synnin, vanhurskauden ja tuomion.
Raamattu edellyttää kuulon ymmärtämistä, usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta. Pyhä Henki sitten avaa ymmärryksen ymmärtämään synnin, vanhurskauden ja tuomion, jotta ihminen saa vastaanottaa armosta iankaikkisen elämän lahjan.Ihan tuttua ajatuksen juoksua Paavola laskettelee tuossa.
Edelleen näkyy kaksi eri tietä näissä opetuksissa. Toinen lapsille ja toinen muille. Tarkka lukija voi löytää enemmänkin, esim. kuuroille omansa.
Edelleen myös perisynti pysyy Paavolan tekstissä jonain vähemmän merkityksellisenä.
Ei siis vastaa millään tavalla tuomiini Raamatun kohtiin.
- Yksi Kaste
Hetkinen ... jätettäisiinkö Paavola & k:nit omaan arvoonsa tämän palstan osalta.
Ne jotka haluavat voivat lukea hänen opeistaan hänen blogistaan. Hänen oppinsa ainakaan Sakramenttien osalta ei ole alkukirkon - YHTEISEN -uskontunnutuksen muista
Me uskomme yhteen Jumalaan, Isään, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan, kaikkien näkyväisten ja näkymättömien Luojaan, ja yhteen Herraan, Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, joka ennen aikojen alkua on Isästä syntynyt, Jumala Jumalasta, Valkeus Valkeudesta, tosi Jumala tosi Jumalasta, syntynyt, ei luotu, joka on samaa olemusta kuin Isä ja jonka kautta kaikki on saanut syntynsä, joka meidän ihmisten ja meidän pelastuksemme tähden astui alas taivaista, tuli lihaksi Pyhästä Hengestä ja neitsyt Mariasta ja syntyi ihmiseksi, meidän edestämme ristiinnaulittiin Pontius Pilatuksen aikana, kärsi kuoleman ja haudattiin, nousi kuolleista kolmantena päivänä, niin kuin oli3 kirjoitettu, astui ylös taivaisiin, istuu Isän oikealla puolella ja on kirkkaudessa tuleva takaisin tuomitsemaan eläviä ja kuolleita, ja jonka valtakunnalla ei ole loppua.
Uskomme Pyhään Henkeen, Herraan ja eläväksi tekijään, joka lähtee Isästä ja Pojasta ja jota yhdessä Isän ja Pojan kanssa kumarretaan ja kunnioitetaan ja joka on puhunut profeettojen kautta. Uskomme yhden, pyhän, yleisen4 ja apostolisen kirkon.
***) Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi, odotamme kuolleiden ylösnousemusta ja tulevan maailman elämää.- muuttis^^
Esikoisuudessa on opetettu että tarvitaan kolme todistusta, jotka ovat:
Pyhän Hengen tosistus
Omantunnon todistus
Seurakunnan todistus (essujen)
Raamatussa sanotaan:
Nämä kolme on jotka todistavat:
Vesi
Veri
Henki.
vapaa muistelu. - Saara,;)
muuttis^^ kirjoitti:
Esikoisuudessa on opetettu että tarvitaan kolme todistusta, jotka ovat:
Pyhän Hengen tosistus
Omantunnon todistus
Seurakunnan todistus (essujen)
Raamatussa sanotaan:
Nämä kolme on jotka todistavat:
Vesi
Veri
Henki.
vapaa muistelu.Tässäkään raamatunpaikassa ei ole ristiriitaa Paavolan opetuksen mukaan.
- Saara,;)
Kun kaste ei voi antaa syntejä anteeksi, yksin Jeesuksen veri voi!
Apostolisen kirkon? Senhän pitäisi olla apostolisen seurakunnan. Ne on noita katolisen kirkon hapatuksia, sellainen on myös uudestisyntyminen kasteessa. Luther ei saanut kaikkea puhdistettua kirkon perinnäissäännöistä, joiden mukaan raamattu ei opeta.
Ei laiteta pois vaan tutkitaan sitäkin tarkemmin! - muuttis^^
Saara,;) kirjoitti:
Kun kaste ei voi antaa syntejä anteeksi, yksin Jeesuksen veri voi!
Apostolisen kirkon? Senhän pitäisi olla apostolisen seurakunnan. Ne on noita katolisen kirkon hapatuksia, sellainen on myös uudestisyntyminen kasteessa. Luther ei saanut kaikkea puhdistettua kirkon perinnäissäännöistä, joiden mukaan raamattu ei opeta.
Ei laiteta pois vaan tutkitaan sitäkin tarkemmin!Kirkko sana ei tarkoita rakennusta, vaan seurakuntaa = ihmisiä, jotka uskovat kuten uskontunnustuksessa tunnustavat.
- teu.
Katsotaan tuota Joh.3:6 Mikä lihasta on syntynyt , on liha; ja mikä Hengestä
on syntynyt on Henki .
tähän sanotaan , 1moos. 5:3. 6:3.;Ps. 5:7, 12.;Joh. 1:13. ;Ef.2:.
Sekä Luuk. 7:50, Mutta hän sanoi Naiselle"Sinun uskosi on sinut pelastanut ;mene rauhassa ;"..Jos haluat tietää enemän lue Luuk.7:36-50 tämä vertaus ei ole niin .
suuri rahallisesti kuin Mat. 18:23-35. , Koska tassa oli verranto 100 dnaria kontra
10´000 leiviskää .jonka suurus euroissa olisi n.26´000´000´000,tämä on 26 miljardia,
Lue myös jatkoa tuohon Joh. 3:9-21, Teksti Raamatustasi . teen selityksen
Joh.3:1-2, NIKODEEMUS oli farisealainen, kirjanoppinut /Rabbi ("Israelin opettaja"
Ja Suuren neuvoston jäsen . Vaikka hän oli - oli tullut Jeesuksen luo yöllä olipa
syy mikä tahansa , Ei se haitannut Jeesusta, eikä moittinut , pääasia että hän tuli
Jeesus osoitti heti alussa, että hänen perustarpeensa sisäinen uudistus, uudelleen
syntyminen . Luonnollisesta syntymästään hän oli " liha"
(Room. 8:6-7. ) ja siksi Jumalan valtakunnan ulkopuolella . Sanoilla : "JOS JOKU EI SYNNY VEDESTÄ JA HENGESTÄ , EI HÄN VOI PÄÄSTÄ SISÄLLE JUMALAN
VALTAKUNTAAN ," Jeesus osoitti ,miten se tapahtuu . Juutalaisten käyttämässä
käännynäiskasteessa , pakanain sanottiin uudesti syntyvän Israelin kansan jäse-
niksi ,. Nikodeemus ymmärsi , että "VEDESTÄ SYNTYMINEN " tarkoitti Kastetta. .
Jeesus muistutti Nikodeemukselle, että Parannus ja Kaste syntienanteeksi saamiseksi/antaukseksi olivat ensimmäiset asiat uudesti syntymiselle . Lisäksitarvittin HENGESTÄ SYNTYMINEN , Pyhän Hengen uudistus, jossa
ihminen pääsee käsittämään , mitä merkitsee ihmisen Pojan /Kristuksen , YLENTÄMINEN RISTILLE JA USKO HÄNEEN Iankaikiseksi elämäksi . Ilman tätä uskoa ihminen on tuomittu . Nikodeemus ei nyt vielä ymmärtänyt näitä asioita .
Jeesus tiesi sen . Hän puhui niitä valmistaakseen Nikodeemuksen käsittämään ,
koska Hänen kolmisen vuotta myöhemmin tapahtuvaan Ristinuhrin merkitystä ja
sitä seuraavaa Pyhän Hengen vuodatusta ,, vielä Nikodeemuksesta , hänestä ja
Jeesuksesta tuli hyvät ystävät ,, kestävä Opettajan virkansa ,,tämän jälkeen oli
Jeesus Suurissa juhlissa kortteerissä Nikodeemuksella ..- Saara,;)
teu: "Jeesus muistutti Nikodeemukselle, että Parannus ja Kaste syntienanteeksi saamiseksi/antaukseksi olivat ensimmäiset asiat uudesti syntymiselle"
Luehan tarkemmin kokonaisuus: Jeesus sanoi Nikopdeemukselle mitä on syntyä vedestä: se on luonnollinen syntymä kohdussa olevasta vedestä ja siitä syntyi liha. Mutta kun liha ei voi päästä taivaaseen tarvitaan uudestisyntyminen Hengestä, josta kirjoitit oikein.
Kasteesta Jeesus ei puhunut tässä mitään. Kaste on uskoon tulleelle ihmiselle tarkoitettu, ei enää syntien asnteeksisaamiseksi, koska uskova on jo saanut synnit anteeksi, vaan vanhan elämän hautaamisen merkiksi. - Saara,;)
Saara,;) kirjoitti:
teu: "Jeesus muistutti Nikodeemukselle, että Parannus ja Kaste syntienanteeksi saamiseksi/antaukseksi olivat ensimmäiset asiat uudesti syntymiselle"
Luehan tarkemmin kokonaisuus: Jeesus sanoi Nikopdeemukselle mitä on syntyä vedestä: se on luonnollinen syntymä kohdussa olevasta vedestä ja siitä syntyi liha. Mutta kun liha ei voi päästä taivaaseen tarvitaan uudestisyntyminen Hengestä, josta kirjoitit oikein.
Kasteesta Jeesus ei puhunut tässä mitään. Kaste on uskoon tulleelle ihmiselle tarkoitettu, ei enää syntien asnteeksisaamiseksi, koska uskova on jo saanut synnit anteeksi, vaan vanhan elämän hautaamisen merkiksi.On selkeämpää kun käsitellään ensin apostolisen ajan kastekäsitystä, eli uskoon tulleiden kastetta. Sen jälkeen mennään lapsikasteen käsittelyyn. Sopiiko?
- Saara,;)
teu: "Juutalaisten käyttämässä
niksi ,."
Tarkoitatko teu tässä Johanneksen parannuskastetta? Se on uskoontulleiden kaste vielä tänäkin päivänä, mutta Helluntaina Jeesus kastoi Pyhällä Hengellä ja tulella. Tuosta Jeesuksen antamasta kasteesta oli vertauksena ennen helluntaita, lukittujen ovien takana, kun Jeesus puhalsi heidän päälleen ja sanoi ottakaa Pyhä Henki! - teu.
Saara,;) kirjoitti:
On selkeämpää kun käsitellään ensin apostolisen ajan kastekäsitystä, eli uskoon tulleiden kastetta. Sen jälkeen mennään lapsikasteen käsittelyyn. Sopiiko?
Minusta , minullakin pitäisi olla valinnan vapaus , kirjoittaa oikein
niinkuin minä näen asian olevan ,,tuolla hstoriikin puolella on yli
200 viestinen Kaste ketju , enkä näe mitään tarvetta kirjoittaa
jokaiseen tynkään pätkiä siitä tai muusta ..
Mitä VÄHÄKATEKISMUS SANOO: 74. Uudestisuntyminen ja uusi elämä .
Kun Jumala vanhurskauttaa meidät, Hän synnyttää uuden elämän . Tämä
hengellisesti kuolleen uudestisyntyminen .
Uudestisyntymisessä alkaa jokapäiväinen taistelu syntiä vastaan Pyhä Henki herättää meissä halun täyttää Jumalan tahtoa ja seurata , Herraamme Kristusta . Usko yhdistää meidät Kristukseen .
Ei liha ja veri voi saada Omakseen Jumalan valtakuntaa . 1 Kor. 15:50. .
Älä kummeksu sitä ,että sanon sinulle. "Teidän täytyysyntyä uudesti"Joh.3:7.
Enää en elä minä , vaan Kristus elää minussa .Gal. 2:20.
Kristus asuu teidän sydämissänne. kun te uskotte. Ef. 3:17.
Jokainen , joka on Kristuksessa , on uusi luomus . Vanha on kadonnut ,
uusi on tullut tilalle ! 2 Kor .5:17. - teu.
Saara,;) kirjoitti:
niksi ,."
Tarkoitatko teu tässä Johanneksen parannuskastetta? Se on uskoontulleiden kaste vielä tänäkin päivänä, mutta Helluntaina Jeesus kastoi Pyhällä Hengellä ja tulella. Tuosta Jeesuksen antamasta kasteesta oli vertauksena ennen helluntaita, lukittujen ovien takana, kun Jeesus puhalsi heidän päälleen ja sanoi ottakaa Pyhä Henki!Etko ole kuulluut käännynäiskasteesta ,,
Aitä olkäytetty jo mistä saakka olikaan , Johanneksen kaste oli se joka sopi
Jeesukselle ja kantoi jokapaikkaan , johtui siitä että hänellä ei ollut syntiä.
Johanneksen Kastetta korjattiin useamman kerran , kun älyttiin että
kenen nimeen se lukittiin , se onnistui Kristuksen nimeen ja Pyhän henken
niin Filippuksen ihmisetkin saivat kasteen onnistumaan
Käännynäiskaste : annettiin ulkopuoliselle joka halusi kääntyä Juutalaiseksi
yleensä oli kysmys pakanasta jolla ei ollut uskoa , mutta ajateltiin että kun
hän kääntyy juutalaisuuteen , niin he on kovia saattamaan synagoogiinsa ,
ei nyt enempää - Saara,;)
teu. kirjoitti:
Minusta , minullakin pitäisi olla valinnan vapaus , kirjoittaa oikein
niinkuin minä näen asian olevan ,,tuolla hstoriikin puolella on yli
200 viestinen Kaste ketju , enkä näe mitään tarvetta kirjoittaa
jokaiseen tynkään pätkiä siitä tai muusta ..
Mitä VÄHÄKATEKISMUS SANOO: 74. Uudestisuntyminen ja uusi elämä .
Kun Jumala vanhurskauttaa meidät, Hän synnyttää uuden elämän . Tämä
hengellisesti kuolleen uudestisyntyminen .
Uudestisyntymisessä alkaa jokapäiväinen taistelu syntiä vastaan Pyhä Henki herättää meissä halun täyttää Jumalan tahtoa ja seurata , Herraamme Kristusta . Usko yhdistää meidät Kristukseen .
Ei liha ja veri voi saada Omakseen Jumalan valtakuntaa . 1 Kor. 15:50. .
Älä kummeksu sitä ,että sanon sinulle. "Teidän täytyysyntyä uudesti"Joh.3:7.
Enää en elä minä , vaan Kristus elää minussa .Gal. 2:20.
Kristus asuu teidän sydämissänne. kun te uskotte. Ef. 3:17.
Jokainen , joka on Kristuksessa , on uusi luomus . Vanha on kadonnut ,
uusi on tullut tilalle ! 2 Kor .5:17.Kirjoita vapaasti teu, juuri niinkuin ajattelet. Tässä mihin vastaan kirjoitit ihan oikein,
- teu.
teu. kirjoitti:
Etko ole kuulluut käännynäiskasteesta ,,
Aitä olkäytetty jo mistä saakka olikaan , Johanneksen kaste oli se joka sopi
Jeesukselle ja kantoi jokapaikkaan , johtui siitä että hänellä ei ollut syntiä.
Johanneksen Kastetta korjattiin useamman kerran , kun älyttiin että
kenen nimeen se lukittiin , se onnistui Kristuksen nimeen ja Pyhän henken
niin Filippuksen ihmisetkin saivat kasteen onnistumaan
Käännynäiskaste : annettiin ulkopuoliselle joka halusi kääntyä Juutalaiseksi
yleensä oli kysmys pakanasta jolla ei ollut uskoa , mutta ajateltiin että kun
hän kääntyy juutalaisuuteen , niin he on kovia saattamaan synagoogiinsa ,
ei nyt enempääEi sitä saa sekoittaa Johanneksen kasteeseen JOHANNES KASTAJA OLI
noin 30 vuotias silloin kun hän alkoi 3kk ennen kuin Jeesus täytti 30 , ja meni
ottamaan kasteen . siellä oli sinä päivänä käynyt noin 8000 kasteella
Ajatellaan että 3kk aikaisemmin kaste oli alkanut 0 sta. ja kun kesällä ei ollut
veden virtausta paljonkaan se loppui 1,5-2 kk päästä 0 llaan .
Tein tästä kerran Gaussin käyrän losta lskelmoin , että yli 200´000 henkilöä oli
ottanut parannuksen kasteen. Johannekselta ja hän opetuslapsilta .. - teu.
Saara,;) kirjoitti:
niksi ,."
Tarkoitatko teu tässä Johanneksen parannuskastetta? Se on uskoontulleiden kaste vielä tänäkin päivänä, mutta Helluntaina Jeesus kastoi Pyhällä Hengellä ja tulella. Tuosta Jeesuksen antamasta kasteesta oli vertauksena ennen helluntaita, lukittujen ovien takana, kun Jeesus puhalsi heidän päälleen ja sanoi ottakaa Pyhä Henki!""Saara""
Ei kannata uskoa kaikkia mitä lukee , Helluntaina sai Pyhän hengen kasteen
118. miestä ylä salissa , mukaanlukien Opetuslaset kun He menivät alas siellä
oli 3000 miestä jotka odottivat Evankeliumin saarnaa , Jonka Pietari piti ja
se heille tulkattiin kullekkin koti kielellään , siinä oli 18 henkilä jotka oli saanut
taidon puhua sitä kieltä mitä he parhaiten osasivat , kun Pietari oli valmis niin
kaikki 3000 miestä halusi Kasteen naisiakin lasiakin , Äkisti 5000 hengeä
En ole laskenut montako kertaa Opetuslapset oli saaneet Pyhän Hengen .
mutta yksi kerta ei riitä , siis sen mukaan heillä pitikin olla jo Voimaa ja
taitoa parantaa sairaita , yms.
mitä tulee Johanneksen kasteeseen . puhuinko jotain siit viestissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m533837Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7163685Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3983481Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o813287Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363069Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja582558- 502445
- 1032295
Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise142079Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu182079