9m lasikuitupurjevene pitäisi kiillottaa. Toisin sanoen, vanhat nokivalumat yms. liat pitäisi sen verran poistaa kun kohtuullisella työllä lähtee irti. Periaatteessa en haluaisi juurikaan käyttää hiovia puhdistusaineita, mutta ehkä vähän tietyille maalipinnoille, jotka pressu tai aurinko on harmaannuttanut.
Samalla koneella haluaisin siis puhdistaa, kiillottaa ja vahata. Nämä kolme asiaa pitäisi tehdä yhdellä aineella, ei ole aikaa suurempaan operaatioon.
Millainen edullinen Motonetin, Bilteman, Clas Ohlsonin tai jonkun muun firman kone olisi sopivin tähän? Kierrosmäärän pitäisi olla varmaankin suhteellisen alhainen, ei mitään 10000 kierrosta / min kulmahiomakonetta. Mahtaisiko tavalliseen poraan kiinnitetty kiillotuslaikka ajaa asiansa? Mikä on hyvä kierrosluku, 100 vai 1000 kierrosta / min? Onko parempi olla laite, jossa yksi pyörivä laikka, vai onko kaksi pyörivää laikkaa parempi (Clas Ohlssonin laite)?
Millainen edullinen kiillotuskone?
25
14085
Vastaukset
- 407
Osta se bilteman "pm 150" 55€. Pikkasen kolho käsille, ainakin jos ei ole usein masiinaa pidellyt. Kahva hajoaa tosi helposti, vaihda sellainen kuin laikkakoneessa (kun hajoaa). En tiedä mitä lisäarvoa saat siitä että "samalla kamalla" koko homma hoidetaan, mutta miksei niinkin.
- Aki_
Itselläni on jo toinen halpiskone kiillotukseen. Ensimmäinen oli Bilteman sellainen isompilaippainen epäkesko. Ei riittänyt teho pyörittämään kun hiukan painoi. Täristi vaan. Toinen sellainen rälläkkämallinen melko painava, säädettävät kierrokset. Ei väännä matalilla kierroksilla. Paskoja molemmat. Että ottaakin päähän kun ostin.
Nykyään teen käsin. Ensin pesu Universal stonella. Lähtee noki ja muu paska. Päälle autoglymin vaha ja viimeistelykiillote. Käsin puuvillaräteillä. - Myllyttäjä
Aki_ kirjoitti:
Itselläni on jo toinen halpiskone kiillotukseen. Ensimmäinen oli Bilteman sellainen isompilaippainen epäkesko. Ei riittänyt teho pyörittämään kun hiukan painoi. Täristi vaan. Toinen sellainen rälläkkämallinen melko painava, säädettävät kierrokset. Ei väännä matalilla kierroksilla. Paskoja molemmat. Että ottaakin päähän kun ostin.
Nykyään teen käsin. Ensin pesu Universal stonella. Lähtee noki ja muu paska. Päälle autoglymin vaha ja viimeistelykiillote. Käsin puuvillaräteillä.Ostin myös sen Bilteman myllytysrälläkän. Ei jaksa pienillä kierroksilla pyörittää. Kävin Motonetista ostamassa numeroa pienemmät laikat, joita en ole vielä koittanut. Uskon, että jaksaa pyörittää pienempiä hiontatyynyjä. Katsotaan lähipäivinä.
- kiiiltää
Älä ainakaan osta Motonetin 59 eur ison rälläkän näköistä konetta. Kaksi kappaletta meni yhden vahauksen aikana romuksi, sitten hain rahat takaisin. Ei kahta ilman kolmatta, joten luovutin.
Ajattelin sijoittaa seuraavaan koneeseen parisataa, menee jo Motonettiin edestakaisin ajelu niin kalliiksi.
Mistäpä siis löytyisi parempi kone. Rälläkän mallinen kone on käsiteltävyydeltään parempi kuin sellainen kaksiripainen vemputin. - ammattivehkeitä
Makita 9227CB
http://www.makita.fi/tool/14956/9227CB.html
Skil Masters 9955
http://www.skilmasters.com/fi/fi/mastersocs/Työkalut/1355/972/uudet-tyoekalut/kiillotuskone/- Lassepipi
Makita on ns.puoliammattilaislaite, Skil ihan hobbyvehje. Jos haluat oikeasti ammattitason myllytyskoneen esim Flex valmistaa laitteita jotka kestää raskasta duunia ja isältä pojalle! Flex PE 14-3
- Pete8s
Veneen vahaus on eri asia kuin auton vahaus. Kylkien vahaamisessa työasento on hankala kun maassa seisoen ei ylety, joutuu käyttämään pukkia tai A - tikkaita jalkojen alla ja kannattelemaan konetta käsien varassa korkealla.
Kannattaa valita mahdollisimman kevyt kiillotuskone.
Itse olen käyttänyt jo noin 10 vuotta Bilteman Kiillotuskone PM 240. Hinta on halpa 20 €. Paino 2,3 kg. Hyvin on kestänyt ja puhdasta, kiiltävää jälkeä on tullut.
Vahana toimii Biltema puhdistusvaha. Yksi käsittely on riittänyt puhdistamaan ja kiillottamaan. Kevyt pyyhkäisy rätillä heti perään samalla paikalla. Välillä olen vetänut puhdistusvahan perään kiilto vahaa, ohutta vesimäistä litkua. Lopputuloksen kestävyyteen kiiltovahalla ei ole ollut paljankaan vaikutusta.
Noi ammattivehkeet on turhan raskaita, yli 3 kg. Jos Biltema kone ei kestä tai voima ei riitä niin vika löytyy käyttäjästä. Minulla ei ole ollut mitään ongelmia PM 240 konenn kanssa.- Helpotusta
Olen käyttänyt sopivan pituista kumiköyttä, eli mustekalaa keventämään konetta. Toinen pää kiinni mantookivaijeriin ja toinen koneen käsikahvan ympäri tai vastaavaan paikkaan. Alaspäin vetäminen tuntuu kevyemmältä kuin jatkuva kannattelu.
- T11111
Minä olen tehnyt näin:
Oksaalihapolla lähtee hienosti vesiraja puhtaaksi. Ennen vahausta pese kyljet jollain venepesuaineella ja anna kuivua kunnolla.
Itsellä on tuollainen räikkämallinen halpiskone (porakonelaikoilla ei tee yhtään mitään tässä hommassa), käytin 3M:n hiontavaha yhdistelmää (Marine restorer &wax)j ossa on siis vaha mukana. Tarvitset kaksi laikkaa, toinen vaahtomuovi johon laitat vahan ja työstät noin neliön alueen kerrallaan ja toinen lampaanvillatyyppinen jolla kiillotat. Vahaus pienennä kierrosluvulla jotain 400 rpm esim ja kiillotus sitten niin isommala vaikka 2000 rpm. Kiillotuksen voi tehdä kyllä käsinkin tuo vahan levitys on työläämpi vaihe. laita noin teelusikallinen-pari vahaa kerrallaan, isompi määrä on vaikea kiillotttaa ja pienemmällä joudut tekemään sitten tietenkin pienemmän alan kerrallaan jolloin jäljestä tulee helposti laikukas. Halpiskoneiden muovilaikka ei tahdo kestää jos painat sitä vinossa pintaa vasten joten varo sitä.
Varmaan kierrosluvut yms riippuvat mitä vahaa käytät ja mikä on lämpötila, mutta noilla varmaan pääset alkuun. - MaxiMixer
Motonetin kiillotuskone on toiminut itselläni moitteettomasti. Ensi oksaalihappokylpy. Sekoitan Hempelin jauheeseen apteekista ostamaani oksaalihappoa ja valkoista tulee. Märällä laikalla rubbingilla ja kiillotus heti perään niin ei jämähdä kiinni rubbingi runkoon. Vahaus on ollut itselläni vaikeampaa, jos olen levittänyt vahan käsin, niin viirut näkyvät, vaikka yritän kiillottaa koneella.
- Huuru_Petteri
Skillin kiillotuskonetta ei voi kyllä suositella, viime vuonna osettu, yksi vene onnistuneesti kiillotettu tänä vuonna paloi heti alkuunsa. Näköjään suunniteltu kestämään yksi kiillotuskerta joka vuosiko näitä hobby vehkeitä pitää ostaa.. Kuittiakaan ei tietenkään missään..
- Puuhis_Pete
Kaikenlaisia koneitakin on tullut kokeiltua, mutta nyt olen siirtynyt täysin manuaaliseen ratkaisuun. Parhaaksi on osoittautunut levitykseen pyöreä vaahtomuovipala, jonka saa tarralla nupilliseen kädensijaan kiinni. Kiillotukseen vanhoja t-paitoja. Homma sujuu paljon nopeammin kun koneiden ja jatkojohtojen kanssa touhuaminen ja kädet ja olkapäät saavat liikuntaa, kättä kannattaa välillä vaihtaa.
Sama juttu. Tosin tänä vuonna jäi kyljet vähemmälle, kun piti tehdä pohjaremppa, eikä sitten enää kylkien kiilto kiinnostanut.
Tuo on ihan asiallinen kone. Siinä on sekä epäkeskotoiminto, että kiillotustoiminto. Laipan saa lukkoon ja se alkaa hiomaan sellaista "kukkakuviota" kierrokset säätyy portaattomasti ja voimaa löytyy. Annoin naapuriveneilijälle tuommoisten testiin ja tykkäsi siitä. Vahailu ei ole mun juttu noin muuten, puuveneen kun omistan.
http://www.heater.fi/fi/holzmann-ezs-150pro-hioma-ja-kiillotuskone.html- 407
Vaikuttaa asialliselta koneelta!
- Gelcoatsealertestattu
Mustat raidat saa vesipesun jälkeen pois esim. bilteman black streak remover suihkeella. Kalliimpiakin löytyy. Halpis koneilla voi koittaa metsästää sorsia tai muita vesilintuja. Käsin kiillotus on nopeampaa, helpompaa ja parempi jälki tulee myös. Kannattaa googlata noita aineita enemmän, jokin gelcoat sealer toimii erinomaisesti yhdessä hyvän venevahan kanssa - eri merkkisiä voi googlata. olen kolmena kesänä käyttänyt sealeria ja pinta on koko ajan entistä paremmassa kunnossa. Lisäksi erittäin helppo levittää. Ks. Esim. Www.fiberclassics.com/restoration/restoring-gel-coat. Tuolta löytyy asialliset ohjeet,jotka ei ole ihan mutua. Näillä saa hyvää ja kestävää jälkeä eikä edes joka vuosi tarvi oksaalihappoa käyttää - siis hetkinen, en ole käyttänyt siis kahtena viimeisenä kautena...
- vähitellenoppii
En ole enää moneen vuoteen käyttänyt painepesuria enkä laikkakonetta. Lämmin vesi ja lämmin sää tekevät ihmeitä. Lisäksi kannattaa ehdottomasti a) lukea ja b) noudattaa pesuaineen valmistajan (itse käytän Hempeliä) ohjeita, ja antaa aineen vaikuttaa. Oksaalihapolla lähtee se lika joka ei lähde pesuaineella. Kiillotuksessa ja vahauksessa säilyy parempi tuntuma kun tekee sen käsipelillä. Käsi kyllä kipeytyy konttorirotalla.
- vähitellenoppii
Ai niin vielä se, että kuitukankainen erityinen kiillotusliina, jota myydään talouspaperirullan näköisenä käärönä, tuottaa paremman tuloksen kuin vanha teepaita.
- 3736
Mirka Marine Finishing kit toimii hyvin. eli Vesihiomalla jos on oikein pinnttynyttä peruskone toimii. Ei ole voima laji
- puljaus
Hyvä ja halpaa kun ei saa, niin minä olen n. kolmen vuoden välein tehtävään "rajumpaan" kylkijumppaan hakenut työkaluvuokraamosta välineet. Hinta on ollut ~20€( tarvikkeet) nurkilla 2/vrk ja siinä kyllä jo ehtii aikalailla, jos keskittyy tekemiseen ja vähemmän talkoojuomien nattimiseen.
En oikein koe järkeväksi laittaa moiseen koneeseen satoja euroja kiinni, kun käyttö on melko harvassa. Perushuolto menee sitten melkein laitteella kuin laitteella tai vaikka käsin.
Noh, nämä on näitä köyhän ongelmia. Tällä palstalla hiukan harvinaisempi ongelma. Tosin, jos mulla olis takataskussa ylimääräistä, niin loppukaudesta ajaisin veneen satamalaituriin, vinkkaisin satamapojalle, että hoida vene, soittelen sitten keväällä milloin lasketaan. Ei olis työkalujen hankita ongelma. Olisi vielä paikka mihin reklamoida huonosta jäljestä :) - Venettää
Edullisin kiilotuskoneon oma akka kiillottaa niinkö tähänkin asti ilmaiseksi. Viet sen keväällä veneelle ja haet syksyllä poikke, ja tämä kaikki 99,99 erskaa.
- TS36
Nykyisin kiillotan kylet käsin. Mukava, kun saa haban kerrankin hyötykäyttöön. Huomenna sitten kylkien pesu ja kiillotus, noin kolmen tunnin työ.
- 68v33jalkaa
Pesin kyljet irtoliasta ja kiilloitin sen jälkeen puhdistavalla vahalla. Aikaa meni yhteensä 6 tuntia. En käytä koneita kun ne ovat niin raskaita. Käsipelillä onnistuu hyvin, kun olen vielä niin nuori.
- makitaparas
Makitalle pisteet 10v. Yli Maksaa toki jonkun verran.
- A_33
Hyvää ja halpaa ei ole olemassakaan, ellei sitten käytettynä..
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 662975
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai252093Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä671678Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t241530- 281281
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161277Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61196Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja281160Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101117Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu621001