Olen nuori nainen ja minulla on ollut jo useamman vuoden ajan ongelma, johon en löydä ratkaisua.
Poskionteloistani valuu todella sitkeää limaa (ainakin luulen sen valuvan poskionteloista, koska lima valuu "ylhäältä"). Lima jää "roikkumaan" nieluun ja peilistä katsoessani lima myös näkyy roikkuessaan kurkusta. Lima on todella sitkeää, ei lähde nieleskelemällä irti, ja joudun todella räkimään sitä, jotta saan sen irti kurkustani. Lima on väriltään keltaista, ja välillä nielusta lähtee irti jopa kovia rusehtavia "paloja". Liman irrottua kurkku tuntuu kuivalta ja karhealta. :(
Tosiaan ongelma on jatkunut käytännössä kroonisena jo useamman vuoden ajan, eikä ratkaisua ole löytynyt. Kävin jossain vaiheessa lääkärillä, mutta hän vain ehdotti kissa-allergiaa tai jotain yliherkkyyttä, ja määräsi lääkkeitä, jotka eivät auttaneet.
Tämä ongelma on todella kiperä, tuntuu että myös henkeä ahdistaa kun aina kurkussa tuntuu roikkuvan jotakin, ja äänikin tuntuu lähtevän. Välillä nukahtaminenkin vaikeutuu, kun tunnen liman kurkussani ja tuntuu, etten saa kunnolla henkeä sen takia. En tupakoi eikä minulla (ainakaan pitäisi) olla mitään allergioita. Muita oireita ei ole. Osaisiko kukaan auttaa? :(
Erittäin sitkeää limaa poskionteloista?
11
2299
Vastaukset
- Hakeudu lääkäriin
Lääkäriin -> ultraus poskionteloihin -> Duact kuuri, ehkä antibiotit
- Yliherkkä lääkäri kö
Paraneeko olosi jos olet viikon pois asunnosta tai työpaikalta. Jos paranee niin siitä sitten selvittelemään lisää mikä tuon räkimisongelman aiheuttaa, olisiko vaikka sisäilmaongelma. Homeesta ei vielä tässä vaiheessa puhuta mitään.
Jos oven ulkopuolella helpottaa ja sisäpuolella menee pahemmaksi niin tutkiahan se juttu täytyy puolueettomasti ja perusteellisesti.
Roikkuuko se räkä kesät ja talvet eikä sulla ole kissaa? Jos vielä sittenkin roikkuu , niin sano sille lääkärille, että "skarppaahan kaveri tai (toveri) vähän ja päivitä tietojasi".- Miuku
Hei, Samaa tai ainakin samankaltaista ongelmaa itselläni. Nenä on jatkuvasti sitkeän tai ei sitkeän limainen. Ei lähde niistämällä eikä aina kakomallakaan. Aamulla joudun räkimään kurkkuun kertynyttä limaa pois. Nazonex nenäsumute jotakuinkin ympärivuotisessa käytössä ja se helpottaa jossain määrin. Ainakin se tilapäisesti vähentää sitkeätä limaa niin että sen voi kakoa pois. Eli tyhjätä poskiontelot. Nasonexilla estetään ettei poskiontelotulehduksia tulisi - ei ainakaan usein.
Olen allerginen. Testein todistetusti "vain" koivulle, lepälle ja pujolle. Mutta oireilen ihan KAIKELLE pölylle, myös keuhkoilla, mihin on omat lääkkeensä. Niin töissä kuin kotona, mutta töissä pahemmin. Paperipöly?
Käynyt tutkimuksissa myös nenäongelmista keskussairaalassa ja todettiin että allerginen nenä. Ei polyyppeja tms.
On myös tarjottu lääkärin toimesta efedriini -pohjaisia lääkkeitä limakalvoturvotuksen hoitamiseen ja hillitsemiseen, mutta minulle ne eivät muista syistä käy.
- Viljelyt
Onko otettu sieniviljely? Mulla kasvoi aspergillus homesieni vasemman puolen poski ja otsaontelossa.
- Lail.l.
Mitä sitten ?
- Lail.l.
Kyllä rehellisen ihmisen poskionteloon pitää mahtua vaikka kokonainen tatti!
Vikisijät on asia erikseen, niillehän ei kelpaa mikään. Ei edes minun homekämppä.
- Sarvikärsäkäs
Vastauksia: 1) Antibiootit 2) Kortisonia tabletteina 3) Duact 4) Suolavesihuuhtelut sarvikuonokannulla 5) Poskionteloiden punkteeraus
- SnowyDave
Sarvikuonokannu voi olla yleensä hyvä apu. Itse olen kuitenkin alkanut miettiä, mahtaako se vain pahentaa oireita siinä tapauksessa, että poskionteloissa on homesienen aiheuttama krooninen sinuiitti. Höyryhengitys ei ainakaan tunnu silloin sopivan ollenkaan, tuntuu kuin home suorastaan nauttisi lämpimästä kosteudesta.
- Poskionteloiden
Leikkaus auttoi jonkinverran.
- SnowyDave
Edellisessä asunnossani terveystarkastaja totesi hometta, pari kuukautta olin sairastellut ennen kuin tarkastaja kävi. Uudessa asunnossa olen nyt asunut yli puoli vuotta, mutta oireet eivät ole helpottaneet. Muuton yhteydessä luovuin sängystä, vuodevaatteista, verhotuista kalusteista yms.
Minulla ollut krooninen poskiontelotulehdus tammikuusta asti, eli kohta tulee vuosi täyteen. Joka ikinen päivä. Vaihtelevasti erittäin sitkeää ja paksua eritettä, välillä taas juoksevampaa räkää. Poskiontelo natisee ja napsuu niistäessä, usein on myös ärsyttävää kutinaa.
Aika ajoin (jaksoittain ehkä kerran kuussa) nenän valtaa inhottava, todella pistävä haju, jota voisi verrata lapsena saamaani penisilliinilitkuun. Muuten haju- ja makuaisti on mennyttä, kielen päällä maistuvia perusmakuja lukuunottamatta tietenkin.
Kuukausi sitten ja nyt uudestaan joulukuun alussa nenästä tupsahti sitkeän niistämisen jälkeen oikein kunnon laatta. Positiivista asiassa oli se, että haju- ja makuaisti palautui sen myötä vajaan viikon ajaksi. Asioita maistellessa oli olo kuin vastasyntyneellä...
Näitä "sieniä" on aiemminkin tullut pieninä paakkuina, mutta ihan näin isoja eivät ole olleet: https://secure.flickr.com/photos/129960294@N04/sets/72157649676036281/
Epäilen siis allergista sienisinuiittia. Tähän mennessä olen käynyt kahdella yleislääkärillä, joista toinen suhtautui koko epäilyyni laimeasti "kun niitä homeita kuitenkin on niin paljon ja kaikkialla", toinen taas ei ollut moisesta kuullutkaan tyyliin "kun ei sinulla ole HIV:tä".
Sieniviljelyä ei kumpikaan lääkäri suostunut teettämään - en tosin niitä kovin kiivaasti vaatinutkaan. Muita allergioita sen sijaan on etsitty verestä, ja vielä on brick-testissä käytävä (turhaan tietenkin) ennen kuin toiveissa olisi vihdoin lähete polille. Jospa nämä kuvat onnistuisivat vakuuttamaan lääkärinkin...
Leikkaushoito ei totta puhuen houkuttaisi, mutta lieneekö muitakaan vaihtoehtoja? Olet oikeilla jäljillä.
"Leikkaushoito ei totta puhuen houkuttaisi, mutta lieneekö muitakaan vaihtoehtoja?"
- Vanhanaikaista FESS-leikkausta, jolla omatkin poskionteloni tuhottiin ja ajettiin ongelman kanssa vain ojasta allikkoon, ei kannata edes harkita! Luuta ei saa enää takaisin ja taudinaiheuttajia tappava typpioksidipitoisuus poskionteloissa romahtaa.
Pari linkkiä:
http://www.sanasinko.net/viewtopic.php?t=818
http://www.sanasinko.net/viewtopic.php?t=820
http://www.sanasinko.net/viewtopic.php?t=625
http://www.sanasinko.net/viewtopic.php?t=471
Poimi lisää täältä:
http://www.sanasinko.net/viewforum.php?f=25
Kirjoitan lisää, kun jaksan...
T: kohtalotoverisi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1453056- 502482
- 1082473
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382151Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2431745- 1011699
Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä
"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä4551675Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j91594Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää141552R.I.P. Kristian Antila
Entinen huippumaalivahti ja -kiekkoilija menehtyi äkillisesti 44-vuotiaana. Kunnia muistolleen. https://www.iltalehti.fi231359