Avocado

Ensikertalainen :S

Eli. Laitoin avocadon siemenen kasvamaan tässä ehkä viikko sitten.
Eilen sain huippuidean laittaa kovera(suurentava) peili moninkertaistamaan auringonvalon. valosta muodostui pistemäinen, ja suuntasin sen mullan pinnalla olevaan siemeneen. Jätin siemenen siihen ehkä 2-3 tunniksi.
sitten satuin laittamaan sormen säteen eteen ja havaitsin että se on ihan perhanan kuuma. Paperillakin kokeilin ja se alkoi savuta.

Mitä luulette, kasvaako siemenestä enään mit'ään, vai korvaanko uudella?

Siemenen kärki kuivui hieman siinä säteen alla. muita pinnalle näkyviä vaurioita ei ole.

Kiitos jos jaksat vastata.

4

152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ensikertalainen :)

      Ja jos samalla saisi vinkkejä (suosituksia lämpötiloista, kastelusta) myös mandariinin, ruohosipulin, ja basilikan kasvatukseen ruukussa sisätiloissa.

      Kiitos :)

    • Pumpkin

      Itselläni siemenestä kasvatettu avokado on ollut jo parisen viotta mutta nyt näyttää siltä että se heittää henkensä pian... Ainakin opin että avokadoilla pitää olla tilavat ruukut tai että muistaa vaihtaa suurempaan tarpeeksi usein( taisin itse tämän unohtaa...:(. ) tuosta poltosta en osaa sanoa mutta ainahan voi toisen siemenen multaan tökätä ihan varmuudenvuoksi. Kastelua paljon ja minull kasvi on majaillut ikkunalaudalla läpi vuoden jouduin kylläkin siirtämään sen lattialle kun alkoi olla liian pitkä:)

      Mandariineja kyllä löytyy ikkunalaudalta myöskin. Enpä tiedä onko niissä mitään kummoista... Kastelua ja valoa ja itse hämmästelin kun lehtien tyviin alkoi tulla piikkejä joten nykyään pitää olla vähän varovaisempi mihin sen sormen tökkää :D ainut omgelmani tällähetkellä on se kun istutin samaan aikaan myös appelsiineja joten en enää erota/muista mitkä noista pikku puista on mandariineja ja mitkä appelsiineja.... Nooo pääasia että ne on vielä hengissä, toisinkuin avokado. Uusi siemen kylläkin tökätty multaan, tälläkertaa mini avokadon siemen, mutta saa nähdä ryhtyykö se siitä kasvamaan.

      Ruohosipulista ei juuri tietoa , en ole edes harkinnut istuttaa kun takapihalta löytyy ihan vapaasti kasvavaa ruohosipulia, ja basilika taas on lähinnä kaupan purkkeja ja niiden pitämistä hengissä, muun perheen syödessä lehtiä minkä ehtii :D

      Toivottavasti oli ehes jotain apua :)

    • Ensikertalainen :

      Kiitoksia :)

    • Avo-kaato

      Osta uusi ja ehdottomasti kypsä avokado ja hautaa siemen muhevaan multaan.
      Jotkut liottavat sitä ensin
      vedessä muka saadakseen kovan kuoren pehmenemään, mutta olen ajatellut itsekseni, että avokadolla on ollut omat syynsä tehdä niin iso siemen, niin että kyllä se itää mullassa samalla tavalla kuin mikä muu siemen tahansa.

      Jonkin ajan kuluttua siemen itää, jos on itääksensä, ja sitten vain kastelet. Ruukun pitää olla aika kookas, mieluummin saviruukku, ja aluksi voit pitää sen päällä lasipurkkia tms. läpinäkyvää kattoa, jonka sisällä itu saa olla kuin ansarissa. Katso, että saa ilmaa kuitenkin.

      Avokado kasvaa nopeasti. Itselläni on ollut muutaman kuukauden avokado kasvamassa, ja se on n. 70 cm ja on kasvattanut komeat pitkät lehdet. Toivon, että se jaksaa pimeän talven! Kovin aurinkoisesta paikasta se ei tunnut välittävän. Pidän sen lattialla kaukana ikkunasta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      27
      3773
    2. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      298
      3479
    3. TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun

      Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.
      Maailman menoa
      29
      2341
    4. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      34
      2130
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle

      Nyt tällä hetkellä?
      Ikävä
      135
      2026
    6. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      50
      1779
    7. Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron

      Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun
      Maailman menoa
      120
      1771
    8. Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."

      Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:
      Suomalaiset julkkikset
      8
      1495
    9. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      2
      1363
    10. Väliämme on noin 6 km

      Niin lähellä ja niin kaukana. Sinä olet kotona, minä olen kotona. Olet jo unessa. Mutta kun herään, olet jo töissä ja vä
      Ikävä
      9
      1246
    Aihe