Tilanne seuraava: koira sekarotuinen, ei mitään papereita. Ostettu käteisellä pentuna. Nartun omistaja myynyt ilman mtn kuittia! Koira ollut uudella omistajallaan 8vk.sesta tähän päivään asti. Uusi omistaja luopumassa koirasta. Nartun omistaja haluaa nyt koiran takaisin (vaikka koirasta maksettu iso summa)! Miten mahdollista siirtää omistajuus/luoda omistajuus tälle henkilölle joka ottamassa koiraa? Koiralla siis ehdottomasti paras koti tulossa, joten paluu martun omistajalle ei paras vaihtoehto koirankaan kannalta. Mitä papereita tehdään, miten omistajuus laitetaan tälle koiraa ottavalle henkilölle? Missä asiat hoituis laillisesti? Auttakaaaaaaa
Koiran omistajuus?
9
98
Vastaukset
- kikkelitonttu
En tiedä miten auttaa!
- Kuten kaikessa
irtaimen kaupassa riittää pelkkä setelinipun vaihtaminen omistusoikeuden siirtymiseen. Sen summan siirtymisen voi vahvistaa kuitilla mm. verottajaa(tai ex-omistajaa) silmälläpitäen. Ei edes rekisteröidyn koiran kauppaamiseksi tarvita mitään rekisteriotteita viedä katsastusasemalle tai virallisen kaupanvahvistajan allekirjoituksia kauppakirjoihin.
Omistaja joka on myynyt koiransa, on oikeudesta koiraansa luopunut joten turhaan kiristelee hampejaan. Jos yrittää oikeudettomasti saada koiraansa takaisin esim. varkauteen vedoten, niin kirveensä lyö kiveen. Rikostutkinnassahan tämä asia selviää ja oikeusistunnossa viimeistään valaehtoista lausuntoa antaessaan tekee rikoksen josta ei hyvää seuraa. Parhaassa tapauksessa hankkii itselleen linnatuomion. - näin se menee
Kennelliiton sivuilta saa tulostettua kauppakirjan, sillä selvä. Mutta toisaalta, sain sen käsityksen, että kasvattaja haluaa pentunsa takaisin ja jos ovat suullisesti sopineet, että ensimmäisenä kasvattajalle takaisin, niin sitten ei auta mikään. Suullinen sopimus on ihan yhtä pätevä kuin paperillinen
- 20+17
Mutta myös paperilla oleva ehto "kasvattajan etuostoikeudesta" on lain silmissä "kohtuuton " eli sillä ei ole mitään merkitystä . Itse kyllä kunnioitan sopimusta jonka olen itse lukenut ja allekirjoittanut .
Tässätapauksessa taas kun ei mitään papereita tai sopimuksia ole niin mitempä todistaa yhtään mitään . Eli ei ole "kasvattajalla" mitään oikeutta koiraan .- Tietämätön
Ei oo sovittu sillon kun koira on ostettu että koira pitäisi palauttaa nartun omistajalle. ?hän vain haluaa koiran takaisin kun 'Katuu sen viimeisen pennun myymistä'...Elikkä millanen kauppakirja on kyseessä???
- ???
Oiskohan se nyt näin että koira menee sille uudelle omistajalle ihan tekemällä kennelliiton sekarotuisen koiran omistajatodistushakemus? Kertokaapa joku kokeneempi itseäki kiinnostaisi?
- ewergfjkm,.ö
Mä hain vanhemman koirani kun se oli jo 4 vuotias. Koira on sekarotuinen ja mitään luovutuskirjaa yms ei tehty, kun en maksanut koirasta mitään. Pitkään oli pieni pelko, että mitä jos joku tulee vaatimaan koiraa itselleen kun on sen verran tunnistettavan näköinen kaveri. Sirutin koirani, nyt se on fix rekisterissä ja minulla on omistajatodistus, siruttamisineen kaikkineen tuli tuo maksamaan reilusti alle 100 euroa. Olo on kevyt ja huoleton kun kukaan ei voi väittää ettenkö omistaisin omaa rakasta lemmikkiäni. Siru ja rekisteröinti on turvana myös silloin jos koirani syystä tai toisesta katoaa, koska silloin löydyttyään sen voi yhditää suoraan minuun sirun tietojen kautta.
- Homma hoituu
ewergfjkm,.ö kirjoitti:
Mä hain vanhemman koirani kun se oli jo 4 vuotias. Koira on sekarotuinen ja mitään luovutuskirjaa yms ei tehty, kun en maksanut koirasta mitään. Pitkään oli pieni pelko, että mitä jos joku tulee vaatimaan koiraa itselleen kun on sen verran tunnistettavan näköinen kaveri. Sirutin koirani, nyt se on fix rekisterissä ja minulla on omistajatodistus, siruttamisineen kaikkineen tuli tuo maksamaan reilusti alle 100 euroa. Olo on kevyt ja huoleton kun kukaan ei voi väittää ettenkö omistaisin omaa rakasta lemmikkiäni. Siru ja rekisteröinti on turvana myös silloin jos koirani syystä tai toisesta katoaa, koska silloin löydyttyään sen voi yhditää suoraan minuun sirun tietojen kautta.
Kasvattajalla ei ole mitään oikeutta koiraan. Tee kuten aikaisemmatkin sanovat eli kauppakirja (kennelliiton sivuilta) tästä uudesta kaupasta. Kasvattaja etuosto-oikeus ei sido vaikka sellaisen olisit luvannutkin.
"Myin" oman koirani ilman kauppasummaa ja siitäkin tehtiin kauppakirja, jossa summana oli vain 0 euroa.
- Tietämätön
Kiitos kaikille kamalasti vastauksista. Nyt tietää mitä tehdä! Autoitte turvaamaan koiralleni lain silmissäkin loppuelämän koti! Kiitos!!!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874138Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella273019No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452320- 351338
- 10919
- 133901
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12822Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124766- 11760