Mulla on hirveä ongelma (olen 16v poika)
ja aivoni ajattelee erittäin sairaita asioita joita en voi lopettaa..
Esim mun aivot sanoo että toivottavasti äiti kuolee tai joku muu läheinen mutta oikeasti en Todellakaan ole sitä mieltä . Sitten ajattelen että en todellakaan halua mutta sitten aivot sanoo kyllä. Olen itkenyt jo useita päiviä tätä asiaa koska tämä on kestänyt kohta jo vuoden. Pelottaa että he oikeasti kuolevat sen takia että ajattelen tällaisia asioita. Muuten olen täysin normaali.. Mutta tämä homma ei vain lopu.
Tuntuu siltä että saa-tana on sisälläni :( ei oo mikään vitsi.
On paha olla.
Tässä vielä selvennystä miltä kuullostaa aivoissa. Oma itseni laitettu (sulkuihin)
toivottavasti läheinen kuolee -> (ei ei en oikeasti ajattele näin) -> Kylläpäs -> (eikä) -> KYLLÄ ! -> (no ei todellakaan) -> toivottavasti hän kuolee -> (ei)
Näitä sairaita asioita tulee noin 20-40 krt päivässä.
Mua pelottaa että tämä ei lopu nimittäin rakastan täydestä sydämmestä läheisiäni.
Toivottavasti ymmärsitte mitä tarkoitin.
olenko ainoa ? :'(
Saat ana on sisälläni ? :(
20
245
Vastaukset
- Keissa
Luulen että nuo ajatukset ovat juuri osoitusta että rakastat vanhempiasi hyvin paljon. Sinulla on ehkä pelko, että menetät heidät jotenkin etkä pysty siihen mitenkään vaikuuttamaan. Koet myös jotenkin syyllisyyttä olla heille parempi, mutta et pysty (olet kyllä tarpeeksi hyvä nuori). Koetat hellitä ja käsitellä tuota menttämisen pelkoa ja syyllisyyttä tuolla ajatusleikillä.
Saattaaa olla myös alitajuista vihaa ja väsymystä: haluaisit elää hieman villiä nuoren elämää, mutta et sittenkään halua pahoittaa vanhempien mieltä. Sinulla on valtava kunnioitus vanhepiasi kohtaan, mutta jotenkin koet että pettäväsi heidän toiveesi.
Sisälläsi ei ole kyllä mitään saatanaa. Kaikki tuo tulee spyykeen saloista. Muista että nuo ajaukset eivät mitenkään vahingoita vanhempiasi. Älä ota siitä myös turhaa syyllisyyttä. Me kaikki näämme myös painajaisunia ja niissä saatamme loukata ja tehdä pahaa läheisillemme vaikka todellisuudessa emme ikinä sorru sellaiseen. Se on vain mielen keino tasapainottaa asioita.- ap : (
Siis mulla on pakkomielle ajatella näitä asioita mutta se en ole minä joka näin ajattelen :(
- menetutkimuksiinHETI
Selvä skitsofrenian oire
- 12+20
Minusta kuulostaa pakkoajatuksilta. Joskus itsellänikin ollut vastaavaa. Eli päähän vaan jostain syystä tulee pakonomaisesti inhottavia ajatuksia. Saattaa ehkä auttaa, jos suhtautuu niihin sillä tyylillä, että "ai taas tätä", eikä tavallaan pelkää ja vastustele niitä ajatuksia, koska ne ovat vaan ajatuksia ja tiedät sisimmässäsi, että et halua ajatella niin.
- WvW.
Pakkoajatukset itsellenikin tuli mieleen. Itsellänikin on ollut näitä joskus. Silloin, kun näitä on ollut, on ollut muutenkin heikko olotila, niin henkisesti, kuin fyysisestikin, itkuinen olo.
Olen päässyt niistä eroon, kun aloin elämään terveellisemmin, ja nukkumaan kunnolla. Toki ajatustensa järjellinen tutkiminen on myös ollut hyödyksi.
- ........
Sinulla taitaa olla OCD. Haehan apua
- kuhan pelottelevat
Ei ole nyt ihan skitsofreniasta sentään kysymys!
- Kannattaa selvittää
Saattaa olla skitsofrenian ennakko-oireita. Kannattaa varata aika lääkäriin ja selvittää asia.
- ocd 35 v ajan
Kyseessä pakko-ajatuksina ilmenevä pakko-oireinen häiriö. Oletko aloittaja kokeillut fluoksetiinia, esim. Seronil on tarkoitettu helpottamaan pakko-oireita.
- pahaolla
Siskoni käytti joskus niitä. Elimistölle erittäin huonoksi. Äiti ei missään nimessä suostuisi tuota myrkkyä ostamaan.
Isoin ongelmani on siis se että isäni kertoi että ajatukset sisältävät paljon voimaa ja esim. jos ajattelee jotain tosi syvästi niin toinen ihminen saattaa vastaanottamaan sen..
En sitten tiedä.. hullu mä taidan olla. Mutta muuten mulla on kaikki 100% hyvin. Ja siis Mulla oli näitä ennen pilven polttoa ja ei ole pahentunut ollenkaan, joten sitä ei voi syyttää.
Mut joo oon nyt pitänyt kuukauden tauon joten siis budin vika ei ole.
- Sanonpahan vain
Mistä sinä tiedät mikä ap:lla on? Kylla aloittajan kannattaa varata aika lääkäriin ja ottaa asiasta selvää, tällä palstalla ei saa järkeviä vastauksia kysymyksiin. Täällä eräät on niin tietävinään kaiken ja diagnosoivat ihmisiä, ei kannata uskoa. Antaa asiantuntijan tehdä päätelmänsä siitä mikä aloittajaa mahtaa vaivata.
- pahaolla
Vielä sellaista että mulla oli 2 vuotta sitten (kesti noin pari vuotta ellei enemmän)
Pakko oireita katsoa esim että onko jääkaapin ovi auki moneen kertaan ja jos näin jotain maassa ja kävelin 50 m eteenpäin Minun oli PAKKO kävellä takaisin ja katsoa mikä se oli.. Ja tuli paha olo siitä että en voinut vain jatkaa.
pariin vuoteen ei oo ollu tommosta.
Mut nyt siis nää ajatukset joita en voi kontroloida on ongelmani.
Jotkut saattaa luulla että huijaan teitä tai jotain koska tuskin teillä tällaisia ongelmia on.
Muuten elämä sujuu täydellisesti :) - jkhhjg7
Hei! Täällä on yksi joka kärsii täsmälleen samanlaisesta ongelmasta. Nuo ajatukset itselläni alkoivat jo 13-vuotiaana, en ajatellut niin vain läheisistäni vaan myös idoleistani. Vaikka kuinka rakastin heitä enkä koskaan ole vihannut heitä jostain syvältä noita ajatuksia vaan yhtäkkiä tuppasi ilman mitään syytä. Jonkinlainen pieni vika psyykkeessä ja tunnemaailmassa varmaan. Olen henkisesti suht. terve ihminen vaikka olenkin käynyt läpi vaikeita aikoja ja psykiatreilla. Ei nuo ajatukset mitään vaarallisia ole, ajattele vaan että taas näitä typeryyksiä, kyllä ne joskus vielä loppuvat. Ehkä teini-iän neuroottisuutta.
- kokemusha
"Pakko-oireita katsoa onko jääkaapin ovi auki moneen kertaan"
Nämä just näitä pakko-oireita ja liikkeitä, eivät niin kummosia.
Sulle tekisi hyvää jokin aktiivinen harrastus, koska passiivisissa olotiloissa ajatukset saavat aina suuremman roolin.
Liikuta sinä päätäsi, älä anna sen liikuttaa sua. Sen takia meillä lihakset on. - mulla ei ollu
kannattais ihan varmuudenvuoksi käydä lääkärissä ja poissulkea kaikki mieleentulevat sairaudet .ole onnellinen jos turha käynti.
- kauheeta
Siis mulla on välillä ollut sellanen pakkoajatus, että mä oon edellisessä elämässä ollut tosi paha ihminen... sekin on aika kauheeta. Oon vaan yrittänyt järjellä ajatella asiaa, että ei toi oo ku joku tyhmä pakkoajatus.
- hyvääijä
Mulla joskus samaa... takana kyllä syvää masennusta ja aina varmaa ollu vähä hullu..
- SameProblem
Meitä kontrolloidaan ja tehdään testejä jostain muualta. Saavat sinut ajattelemasn ja kokemaan noin tarkoituksellisesti. Valitan..
- Keissa
Sorry, vain SameProlem, sinulle voi tuollainen tuo tunne todentuntuinen, mutta kyllä on kysymys jostain psyykeen häiriöstä. Aloittaja tetää mikä on totta ja mikä omaa mielen tuotetta.
- SameProblem
Ja kuka sen voi todistaa mikä on totta? -Et sinä ainakaan
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse564304SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo2924178Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv1663696Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky933583Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä993180Korpelanvaara
Korpelanvaaran alle tulee uusi hevosurheilu keskus monen miljoonan investoinnit312497Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv371900Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575681793Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.161783- 381713