Minulla sellainen tilanne,että pari kuukautta sitten loukkasin polven kaatuessani. Ja ulommainen kierukkahan sieltä oli revennyt, lääkäri joutui poistamaan kierukasta 2/3 verran. Olen kuitenkin vasta 25vuotias, osaako joku sanoa millaisella aikataululla tuota nivelrikkoa sopii odotella (tiedän toki,että yksilöllistä). Mutta pelottaa niin kamalasti että on jo kymmenen vuoden päästä niin paha,ettei lääkkeet enään auta kipuihin:(.
Eikö tosiaankaan nuorille laiteta tekoviveliä? Pitääkö kivuista oikeastikkin kärsii 20vuotta vähintään (oletan että olen silloin vasta 55vuotias). Entä jos kipua ei vaan kestä:( ? Tiedän että tätä turha murehtia etukäteen,mutta minkäs teet kun pelottaa vaan niin paljon tulevaisuus:S
pelkään polven nivelrikkoa!
16
1221
Vastaukset
- ennaltaehkäisyä
Nivelrikon etenemisvauhti on kovin yksilöllinen. Minulla on diagnoosi ollut 5 vuotta, mutta kipuilu on vielä pientä eikä ole käynyt mielessäkään ottaa särkylääkettä :) Diagnoosin sain, kun polvi ärtyi raskaassa työssä. Työn vaihtuminen kevyempään on helpottanut paljon.
Olen toiveikas, että lähitulevaisuudessa kehitetään uusi hoitomuoto, eikä tekoniveliä enää tarvitse laittaa. Jotain rustojen siirto-operaatioita on kai jo tehtykin.
Nuorille tekoniveliä ei laiteta siitä syystä, että ne eivät ole pitkäikäisiä,sen vaihtaminen voi tulla eteen 10 vuoden kuluttua.
Pidä lihaskuntoa yllä, se suojaa niveliä. Olet varmaan saanut jo oikeaoppiset jumppaohjeet kuntoutumiseen.
Joitakin ihmisiä auttaa glukosamiinivalmisteet, varhaisessa vaiheessa ja ennaltaehkäisinä niillä saataa olla oikeastikin vaikutusta. - pelotttttaaa
Kiitos vastauksesta.
En ole lääkärinkään kanssa puhunut nivelrikosta mitään. Lukenut vain netistä, että kierukan osapoistot aiheuttaa lähitulevaisuudessa nivelrikkoa. Ja minulta kuitenkin poistettiin suurinosa, ja se pelottaakin. Ja jumppaohjeitakaan en saanut,kuin polven liikkuvuuden parantamiseksi leikkauksen jälkeen.
Onkohan minun syytä varoa tiettyjä urheilulajeja estääkseni rikkoa?
Oletko itse minkäikäinen, ja millä oireilla sait diganoosin? Jos kerran kipujakaan ole ollut?- ennaltaehkäisyä
Ikää minulla oli "jo" 45 vuotta. Nykyisin ei ole sanottavia kipuja, kun teen kevyttä työtä. Tuolloin kanniskelin paljon tavaroita portaissa, ja se alkoi tehdä kipeää. Tavallisesta poiketen, enemmän ylöspäin, kun alas kulkiessa.
Sun kannattaisi varmaan käydä fysioterapeutilla, ne osaavat neuvoa paremmin, miten voit auttaa polveasi parhaiten. Kierukkavamma aiheuttaa varmaan enemmän rajoituksia kuin alkava nivelrikko. Itse olen käynyt kuntosalilla koko ajan, polvea tarkkaillen. Maastaveto ja kyykky, kiertoliikkeet ja hyppimiset ei sovi, mutta paljon muuta voin tehdä. Kipu on tietysti hyvä merkki siitä, mitä lajeja kannattaa välttää. - raihnainenko
Omasta nivelrikosta on kokemuksien perusteella syytä välttää pallon potkimista (potkuliike), rappusissa ylös kävelyä (alas tullessa pidä hieman koukussa), polkupyörällä paljon ajamista (satula sen verran alas, että polvi ei suoristu polkimen ollessa alhaalla), kyykistelyä, konttausasentoa (kovalla alustalla) ja täytyy miehenä se kertoa, että ei ole herkkua, kun seksin jälkeen polvet naksuu ja rutisee päiväkaupalla kivuista puhumatta. Vältä kantamasta raskaita esineitä, kovalla alustalla juokseminen, kuten juokseminen yleensäkin, useimmat tanssiliikkeet, jalkojen päällä istuminen yms.
Lääkärin usein vähättelee nivelrikkoa ja siitä kun tulee ensimmäiset oireet, niin nivelrikko tulee parin vuoden kuluessa riippuen polvien rasituksesta. Itse tuli tyhmänä tehtyä muuttoja ja pianonkantoja useamman vuoden, kun polvessa ensimmäisen kerran rusahti.
Osa ruoka-aineista vaikuttaa muuten suoraan niveliin, ne huomaa jokainen aikanaan. Pelkääminen on turhaa ja kipuja on todellakin tulossa. Kunnon kipuihin ei tepsi mitkään lääkkeet ja tämä on tosi. Se on omasta asennoitumisesta kiinni ja kun ajattelee, että kipu on ystävä, jonka johdosta tietää olevansa elossa. Itselläni oli sääriluu murtunut, mutta sitä ei tullut huomattua kuin vahingossa polven kipujen vuoksi, vasta kun se oli jo luutunut magneettikuvassa. Kipukynnykseni on nykyään korkea ja edes olkanivelen revähdyksessä ei ole tullut lääkärissä käytyä. Muutaman hampaan olen purrut kipujen vuoksi murenaksi ja ne on tullut kalliiksi korjauttaa yksityisellä.
Hyalgania jos alat niveleen ottamaan, niin tulehtuneeseen niveleen neula ei tunnu miltään, mutta se neste..! Eipä niistä piikeistä apua ollut ja tilanne vaan paheni.
Nivelrikko on välillä erittäin kivulias ja voi mennä kuukausia, ettei ole mitään oireita. Glukosomaniinia (arthyl yms) käytin kymmenisen vuotta, kunnes minusta tuli ravuille yms äyriäisille allerginen, kuten myös aspartaamille, jota elimistöni ei kestä murustakaan. Kaksi kymppisenä sain diagnoosin nivelrikosta ja kohta ikää neljäkymmentä täynnä.
- ...
Jostain muistan lukeneeni, että kierukan täydellistä poistoa seuraa nivelrikko erittäin todennäköisesti 10-20 vuodessa. Yksilöllistä toki ja tosiaan tuossa puhuttiin täyspoistosta. Lääkäri osannee tehdä parhaan arvion juuri sinun kohdallasi.
Tekoniveliä laitetaan myös nuorille, jos tarve on. Kovin mieluusti ei kuitenkaan lähdetä sille linjalle, koska se tekonivel kestää aikansa ja sitten se pitää vaihtaa. Nykykäsityksen mukaan tekonivel voidaan vaihtaa kerran ja sen jälkeen ei ole oikein mitään tehtävissä. Siksi yritetään sitä ensimmäistäkin tekoniveltä venyttää mahdollisimman pitkälle. Tänä päivänä polvelle voidaan kuitenkin tehdä melko paljon ennen kuin tekonivel tulee ajankohtaiseksi.
Nivelrikon kulkuun voi itse vaikuttaa huolehtimalla lihaskunnosta ja välttämällä ylipainoa. - pelottttttaaa
Hei,ja kiitos taas vastauksesta.
Onko jotakin urheilulajeja jotka kuluttavat kierukkaa enemmän? Entäs kun teen työtä hoitoalalla, ja pitää paljon kyyristyä/olla kyykyssä. Pahentaako tämä ennustetta? - justhiinsa
Jos teet töitä hoitoalalla, kysyhän asiaa työpaikallasi / työterveyshoidossa, niin ei tarvitse täällä arvailla.
- Nivelkierukka
Moi,
Nivelkierukan poistaminen altistaa polven nivelrikolle tulevaisuudessa. Tukevat lihakset alaraajassa auttavat hidastamaan nivelen kulumista ja impaktiurheilua kannattaa harrastaa harkiten. Kannattaa varmaan käydä ajoittain seurannassa ortopedilla ja kysyä häneltä mielipidettä jatkohoidon tiimoilta.
Täällä oli aiempaa juttua kierukan korjauksesta -> http://tinyurl.com/aj847fk .
Tsemiä! :-) - Pian tunnin lenkille
Reisilihasjumppa eli nostele jalkoja suorana ylös,tuolilla istuen 100 krt päivässä.
Auttaa nivelrikkoista liikkumaan. Tiedän kokemuksesta, polvet
todettu nivelrikkoiseksi jo vuonna 1993, jolloin tähystetiin ja pintoja
"paranneltiin". Arthyl-kuuri 180tbl otettu 3 vuotena, muuten pärjännyt
jumppaamalla ja sauvakävelemällä,tosin joskun olen joutunut
pitämään taukoja. - lääkärin neuvo
Vältä läskiintymistä.
- tila-iita
Vältä sinä keskusteluun osallistumista kun ei ole viisaampaa sanottavaa!
- lääkärin neuvo
tila-iita kirjoitti:
Vältä sinä keskusteluun osallistumista kun ei ole viisaampaa sanottavaa!
Jos lääkäri sanoo noin, niin en lähtisi kiistämään.
- se voi käydä äkkiä
Hei. Olen samanikäinen kuin sinä. Minulta on toisesta polvesta kierukka revennyt 3-4 kertaa ja leikattukin tähystyksellä kahteen kertaan. Polveni nivel on löysä ja siksi polvi vääntyy ja menee luksaatioon helposti ja siksi myös kierukka helposti repeää. Edellisen kerran leikattiin vajaa vuosi sitten, ei parantunut, menin uudelleen lääkäriin, magneettikuvattiin ja lääkäri totesi kuvista nivelpinnan ohenemista ja rustovaurion. Eli suomeksi sanottuna alkava nivelrikko. Sain juuri ensimmäisen pistoksen kukonhelttauutetta polveen ja olen 3 kk glucosamin-kuurilla. Olen kilpaurheilija ja kyllä voin sanoa ketuttaa vietävästi.
- mä en pelkää
vaan älkäähän nyt sentään yleistäkö noin jyrkästi, ettei nuorelle laiteta tekoniveltä. ite olen 36 ja tekonivelleikkaukseen menossa n kk sisään. En tosiaankaan pidä itseäni vanhana. Jos tilanne niin vaatii, kylläs e tekonivel laitetaan... Mulla laitetaan nilkkaan, trauman jälk nivelrikko, kaatumisesta ja pahasta murtumasta 4 vuotta tuli just täyteen. Jos nivel jostain syystä lakkaa pelittämästä (mikä on siis enemmän kuin todennäköistä, koska käyttöikä on kuitenkin keskimäärin 10v) pitää sitlloin sitten miettiä tilanne uudelleen. Voihan sitä sitten ottaa vaikka jalan mallia Pistorius, pirun lujaa äijä niillä pääsee juoksemaan, miksen siis minäkin tarpeen niin vaatiessa. :) Mutta nyt tosiaan se tekonivel ensin.
- ymmärrys koetuksella
Olen itse samanikäinen ja itsellä pelko kyllä pysyy mielessä.
Kulumia tai jotain parine leikkauksineen piisaa.
Pelkään nimenomaan tuota tekoniveltä, mutta toisaalta tuhoutuneen nivelkierukan ja niiden hienojen termien mukaisia lauseita joissa kulumaa on jossain hemmetin tibio femoraali patello ruptuura laaja ynnä muuta tähtitiedettä.
Ehkä pahinta minkä ikinä minkä muistan lääkärin todenneen oli ettei mettähommia ja venettä saisi roudata enää.
Se oli vähän niinkuin vankeustuomio.
36-vuotiaana se vaan tuntuu tuomiolta ja varsinkin kun on aina tykännyt olla toimelias kivuistakin välittämättä.
Ja mitä tulee asian yhteyteen niin kyllä niitä tekoniveliä nuoremmille todellakin voidaan laittaa=suurin pelkoni.
- lvm_
Yksi hyvä lääke nykyään nivelrikkoon on Synvisc, joka on siis niveleen injisoitava lääke. Se toimii nivelvoiteena ja näin ollen helpottaa hyvin kipua. Yhdellä pistoksella voidaan saavuttaa 12kk helpotus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?1022126- 991537
- 1211263
- 771232
- 1121207
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘571024- 51997
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis58986- 36912
- 33804