Atrahasis eepos

sumeri

Kerron vapain sanoin ja käännän osittain tähän Atrahasis eepoksen. Teksti tunnetaan eri versioista, tämä on Babylonian kuningas Ammi-saduqa ajalta 1647-1626 eKr. Raamatun historiassa tuo aika olisi Jaakobin ja poikiensa maailmaa ennen pakoa Egyptiin (teu näitä harrastaa...).

Suuri lainsäätäjä kuningas Hammurabi kuoli noin 1750 eKr, joten teksti ei kovin kaukana ole hänestä ja Egyptissä on Keski-valtakunta vauhdissa ja aasialaiset hyksos kuninkaat.

Atrahasis eepoksen juuret ovat Sumerissa, josta opiskelimme kuningaslistaa "ennen vedenpaisumusta".

15

153

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sumeri
      • sumeri

        Ihmisen olemassaolon tarkoitus

        Atrahasis eepos antaa selityksen sille, miksi ihminen on olemassa: maanviljely on rankkaa! Mesopotamian ilmastossa ei juuri sada vettä taivaalta, joten viljely perustui kasteluun.

        Pikkujumalat (Iggi) tekevät pelloilla suorastaan pakkotyötä seitsemän suuren Anunna jumalan alaisina. Erityisen raskaaksi he kokivat jatkuvat kastelukanavien kaivamisen. Ei niitä vain hartiavoimin kaivettu virran luona olevista pumpuista ja altaista pelloille, vaan kanavista piti jatkuvasti myös ruopata niihin tulevaa märkää mutaa, että elämän vesi virtaisi Eufratista ja Tigristä.

        Vielä rankempaa oli kaivaa syviä kaivoja pohjaveden saavuttamiseksi ja Iggi-jumalat napisivat jatkuvasti peltojen vaatiman vesihuollon tuottamaa raskasta työmäärää.

        Mutta vaikka he kuinka kiukuttelivat ja huusivat työnjohtajalle ja pyysivät että Enlil auttaisi jatkuvasta työn orjuudesta, mitään helpotusta ei tullut, ei neljäänkymmeneen vuoteen.

        Lopulta pikkujumalat saivat tarpeekseen ja nousivat suorastaan kapinaan suurjumala Enliliä vastaan (en = Herra lil = myrsky) ja piirittivät tämän talon.


      • sumeri
        sumeri kirjoitti:

        Ihmisen olemassaolon tarkoitus

        Atrahasis eepos antaa selityksen sille, miksi ihminen on olemassa: maanviljely on rankkaa! Mesopotamian ilmastossa ei juuri sada vettä taivaalta, joten viljely perustui kasteluun.

        Pikkujumalat (Iggi) tekevät pelloilla suorastaan pakkotyötä seitsemän suuren Anunna jumalan alaisina. Erityisen raskaaksi he kokivat jatkuvat kastelukanavien kaivamisen. Ei niitä vain hartiavoimin kaivettu virran luona olevista pumpuista ja altaista pelloille, vaan kanavista piti jatkuvasti myös ruopata niihin tulevaa märkää mutaa, että elämän vesi virtaisi Eufratista ja Tigristä.

        Vielä rankempaa oli kaivaa syviä kaivoja pohjaveden saavuttamiseksi ja Iggi-jumalat napisivat jatkuvasti peltojen vaatiman vesihuollon tuottamaa raskasta työmäärää.

        Mutta vaikka he kuinka kiukuttelivat ja huusivat työnjohtajalle ja pyysivät että Enlil auttaisi jatkuvasta työn orjuudesta, mitään helpotusta ei tullut, ei neljäänkymmeneen vuoteen.

        Lopulta pikkujumalat saivat tarpeekseen ja nousivat suorastaan kapinaan suurjumala Enliliä vastaan (en = Herra lil = myrsky) ja piirittivät tämän talon.

        Jumalten sanansaattaja Nusku rientää taivaan jumala Anun luo kertomaan vaarallisesta tilanteesta.

        (huomaamme, että Atrahasis eepoksen jumalat ovat kaikki sumerilaisia, eivät babylonialaisia. tämä kertoo kertomuksen vanhasta iästä jo Hammurabin aikaan. Käännöksessä olevat puuttuvat sanat ovat särkyneen savitaulun murtumia)

        Taivaassa, jumalten maailmassa, on noussut kapina, sota!

        Pikkujumalat sanovat

        "Kaikki me jumalat olemme julistaneet sodan
        olemme ... jatkuvaan kaivamiseen
        yletön työmäärä tappaa meidät
        meille annettu pakkotyö on liian raskasta, kärsimyksemme liikaa!
        Nyt jokainen meistä jumalista on vaatimassa Enliliä vastuuseen!"


      • sumeri
        sumeri kirjoitti:

        Jumalten sanansaattaja Nusku rientää taivaan jumala Anun luo kertomaan vaarallisesta tilanteesta.

        (huomaamme, että Atrahasis eepoksen jumalat ovat kaikki sumerilaisia, eivät babylonialaisia. tämä kertoo kertomuksen vanhasta iästä jo Hammurabin aikaan. Käännöksessä olevat puuttuvat sanat ovat särkyneen savitaulun murtumia)

        Taivaassa, jumalten maailmassa, on noussut kapina, sota!

        Pikkujumalat sanovat

        "Kaikki me jumalat olemme julistaneet sodan
        olemme ... jatkuvaan kaivamiseen
        yletön työmäärä tappaa meidät
        meille annettu pakkotyö on liian raskasta, kärsimyksemme liikaa!
        Nyt jokainen meistä jumalista on vaatimassa Enliliä vastuuseen!"

        Tilanne on vakava ja suurjumalten neuvosto pohtii ratkaisua demokraattisesti keskustellen vaihtoehdoista. (Varhainen Sumer oli vahvasti demokraattinen, senaatti päätti asioista, toisin kuin yksinvaltiaan kuninkaan johtama Assyria ja Babylonia myöhemmin).

        Ea ehdottaa, että luoda ihminen tekemään raskasta peltotyötä pikkujumalten sijasta. Kokouksessa on mukana Kätilö, Belet-ili, tehköön hän ihmisen! Kantakoon ihminen maatöiden vaatimien kanaalien ja kaivojen hoitamisen raskaan taakan ja päivän helteen.

        Mutta Ea saa vastaukseksi, että tehtävä kuuluu myös vesien jumalalle, puhdistajalle, luoja Enkilille. Tehköön Enki saven, niin Belet-ili tekee siitä ihmisen.

        Ihmisen tekemiseen tarvittavan saven resepti on ankara kun Enki sanoo
        "Antakaa minun valmistaa puhdistus, kylpy, kuukauden ensimmäisenä, seitsemäntenä ja viidentenätoista päivänä.
        Yksi jumalista surmattakoon ja muut jumalat puhdistautukoot veteen upottaen.
        Sekottakoon Nintu savea jumalan vereen ja lihaan.
        Sekoitettakoon tuo jumala ja ihminen kauttaaltaan saveen.
        Kuulkaamme rumpujen pärinää sen ajan.

        Jumalan lihasta jääköön sielu, tuntekoon elävä sen merkin,
        ettei jumalaa unohdettaisi, jääköön hänen sielunsa."

        Tähän hurjaan reseptiin jumalten neuvosto vastaa yksiäänisesti "Jaa"


      • sumeri
        sumeri kirjoitti:

        Tilanne on vakava ja suurjumalten neuvosto pohtii ratkaisua demokraattisesti keskustellen vaihtoehdoista. (Varhainen Sumer oli vahvasti demokraattinen, senaatti päätti asioista, toisin kuin yksinvaltiaan kuninkaan johtama Assyria ja Babylonia myöhemmin).

        Ea ehdottaa, että luoda ihminen tekemään raskasta peltotyötä pikkujumalten sijasta. Kokouksessa on mukana Kätilö, Belet-ili, tehköön hän ihmisen! Kantakoon ihminen maatöiden vaatimien kanaalien ja kaivojen hoitamisen raskaan taakan ja päivän helteen.

        Mutta Ea saa vastaukseksi, että tehtävä kuuluu myös vesien jumalalle, puhdistajalle, luoja Enkilille. Tehköön Enki saven, niin Belet-ili tekee siitä ihmisen.

        Ihmisen tekemiseen tarvittavan saven resepti on ankara kun Enki sanoo
        "Antakaa minun valmistaa puhdistus, kylpy, kuukauden ensimmäisenä, seitsemäntenä ja viidentenätoista päivänä.
        Yksi jumalista surmattakoon ja muut jumalat puhdistautukoot veteen upottaen.
        Sekottakoon Nintu savea jumalan vereen ja lihaan.
        Sekoitettakoon tuo jumala ja ihminen kauttaaltaan saveen.
        Kuulkaamme rumpujen pärinää sen ajan.

        Jumalan lihasta jääköön sielu, tuntekoon elävä sen merkin,
        ettei jumalaa unohdettaisi, jääköön hänen sielunsa."

        Tähän hurjaan reseptiin jumalten neuvosto vastaa yksiäänisesti "Jaa"

        Näin sitten kuukauden ensimmäisenä, seitsemäntenä ja viidentenätoista päivänä asiaan valmistauduttiin.

        Surmattavaksi valittiin Aw-ilu, joka on inspiraation (innoituksen) jumala.

        Rummut pärisivät koko tapahtuman ajan, kun jumalan veri ja liha sekotettiin saveen.

        Sitten tulivat suuret Anunna jumalat ja pienet Iggi jumalat, ja ne kaikki sylkivät saven seokseen.

        Näin luodaan ihminen ja Kätilö kertoo hyvän uutisen. Kaikki rientävät häntä kiittämään ja pikkujumalten kapina on ohi - ihminen ottaa heidän paikkansa raskaisiin peltotöihin.

        Kätilölle huojentuneet jumalat sanovat "ennen kutsuimme sinua Mamiksi. Nyt kutsumme sinua nimellä Belet-kala-ili" (nimi tarkoittaa kaikkien jumalten rakastajatar)


      • sumeri
        sumeri kirjoitti:

        Näin sitten kuukauden ensimmäisenä, seitsemäntenä ja viidentenätoista päivänä asiaan valmistauduttiin.

        Surmattavaksi valittiin Aw-ilu, joka on inspiraation (innoituksen) jumala.

        Rummut pärisivät koko tapahtuman ajan, kun jumalan veri ja liha sekotettiin saveen.

        Sitten tulivat suuret Anunna jumalat ja pienet Iggi jumalat, ja ne kaikki sylkivät saven seokseen.

        Näin luodaan ihminen ja Kätilö kertoo hyvän uutisen. Kaikki rientävät häntä kiittämään ja pikkujumalten kapina on ohi - ihminen ottaa heidän paikkansa raskaisiin peltotöihin.

        Kätilölle huojentuneet jumalat sanovat "ennen kutsuimme sinua Mamiksi. Nyt kutsumme sinua nimellä Belet-kala-ili" (nimi tarkoittaa kaikkien jumalten rakastajatar)

        Ystävämme JH on kirjoittamassa maailman alkutapahtumista, ja lukee samaa tekstiä, jota tässä tarkastelemme.

        Heprealaisena yhden Jumalan palvelijana hän muokkaa rajusti tuota kuvaa ihmisen luomisesta, mutta tärkeitä jälkiä jää toisella tavalla ilmaistuna. Yksinkertaistaen ja puhdistaen, mutta mytologian salaperäisellä kielellä.

        JH kertoo nuo tapahtumat näin

        - "Herra Jumala teki ihmisen, tomun maasta" (1 Ms 2:7)

        Savesta astian teit! Poissa ovat (tästä kohtaa) jumalten kapina, jumalten poikien murinat.

        - "puhalsi hänen sieraimiinsa elävän hengen"

        ei ole tässä uhrattu jumalaa, että savesta tehdyllä ihmisellä olisi inspiraation sielu. eivät sylje saveen tekijät.

        kauniisti Herra Jumala puhaltaa savesta tehdyn ihmisen sieraimiin, ja näin hänestä tulee nefesh.


      • sumeri
        sumeri kirjoitti:

        Ystävämme JH on kirjoittamassa maailman alkutapahtumista, ja lukee samaa tekstiä, jota tässä tarkastelemme.

        Heprealaisena yhden Jumalan palvelijana hän muokkaa rajusti tuota kuvaa ihmisen luomisesta, mutta tärkeitä jälkiä jää toisella tavalla ilmaistuna. Yksinkertaistaen ja puhdistaen, mutta mytologian salaperäisellä kielellä.

        JH kertoo nuo tapahtumat näin

        - "Herra Jumala teki ihmisen, tomun maasta" (1 Ms 2:7)

        Savesta astian teit! Poissa ovat (tästä kohtaa) jumalten kapina, jumalten poikien murinat.

        - "puhalsi hänen sieraimiinsa elävän hengen"

        ei ole tässä uhrattu jumalaa, että savesta tehdyllä ihmisellä olisi inspiraation sielu. eivät sylje saveen tekijät.

        kauniisti Herra Jumala puhaltaa savesta tehdyn ihmisen sieraimiin, ja näin hänestä tulee nefesh.

        Sumerilainen käsitys ihmisen alkuperästä on hyvin synkkä heti kättelyssä.

        JH antaa synkkää vaihetta edeltämään iloisen vaiheen, tosi mukavat olosuhteet savesta tehdylle Adamille, ihmiselle.

        "Ja Herra Jumala istutti Paradisin Edenissä itään päin, ja pani siihen ihmisen, jonka hän tehnyt oli."

        siellä vaan kirmaamaan kedoilla ja juomaan raikasta vettä ja syömään ihania hedelmiä!

        Mutta olonsa kävi yksinäiseksi, eivätkä lemmikkieläimet sitä oloa hälventäneet.

        Totesi hyvä Jumala ettei ihmisen ole hyvä olla yksin.

        Teki hänelle kylkiluusta vertaisen, kumppanin, Miehettären.


      • sumeri
        sumeri kirjoitti:

        Sumerilainen käsitys ihmisen alkuperästä on hyvin synkkä heti kättelyssä.

        JH antaa synkkää vaihetta edeltämään iloisen vaiheen, tosi mukavat olosuhteet savesta tehdylle Adamille, ihmiselle.

        "Ja Herra Jumala istutti Paradisin Edenissä itään päin, ja pani siihen ihmisen, jonka hän tehnyt oli."

        siellä vaan kirmaamaan kedoilla ja juomaan raikasta vettä ja syömään ihania hedelmiä!

        Mutta olonsa kävi yksinäiseksi, eivätkä lemmikkieläimet sitä oloa hälventäneet.

        Totesi hyvä Jumala ettei ihmisen ole hyvä olla yksin.

        Teki hänelle kylkiluusta vertaisen, kumppanin, Miehettären.

        Atrahasis eepoksessa ei tätä alkuparatiisia ole. Raskas on maanviljelijän osa heti.

        Ninhursag ja Enki myytissä ihana alkukoti omistettiin jumalille, joiden oli siellä hyvä olla.

        Ihmisen tarkoitus on kuitenkin sama kuin Atrahasis eepoksessa, puutarhuriksi ihanaan paikkaan:

        "Herra Jumala otti ihmisen, ja pani Edenissä Paradisiin, viljelemään ja varjelemaan sitä." (1 Ms 2:15)

        JH kuvaa monia tärkeitä tapahtumia, joiden lopputulos on kuitenkin sama ikävä kuin Atrahasis eepoksessa.

        17. Ja Adamille sanoi hän: ettäs kuulit emäntäs ääntä, ja söit puusta, josta minä kielsin sinua, sanoen: ei sinun pidä siitä syömän: kirottu olkoon maa sinun tähtes; surulla pitää sinun elättämän itses hänestä kaiken elinaikas.
        18. Orjantappuroita ja ohdakkeita pitää hänen kasvaman, ja sinun pitää maan ruohoja syömän.
        19. Sinun otsas hiessä pitää sinun syömän leipää, siihen asti kuin sinä maaksi jällensä tulet, ettäs siitä otettu olet: sillä sinä olet maa, ja maaksi pitää sinun jällensä tuleman.
        1 Ms 3:17-18

        Samankaltaiseksi hikiseksi ja hankalaksi ihmisen homma käy.

        Huomaamme kuitenkin, että Herra Jumala ei tässä ole huolissaan omasta itsestään. Ihmistä ei luoda tekemään työtä, että Hän voisi itse siitä levätä. Jumala ei tarvitse Adamia kuten Sumerin jumalat tarvitsivat pakkotyön tekijää pelloille.


      • TEU.
        sumeri kirjoitti:

        Atrahasis eepoksessa ei tätä alkuparatiisia ole. Raskas on maanviljelijän osa heti.

        Ninhursag ja Enki myytissä ihana alkukoti omistettiin jumalille, joiden oli siellä hyvä olla.

        Ihmisen tarkoitus on kuitenkin sama kuin Atrahasis eepoksessa, puutarhuriksi ihanaan paikkaan:

        "Herra Jumala otti ihmisen, ja pani Edenissä Paradisiin, viljelemään ja varjelemaan sitä." (1 Ms 2:15)

        JH kuvaa monia tärkeitä tapahtumia, joiden lopputulos on kuitenkin sama ikävä kuin Atrahasis eepoksessa.

        17. Ja Adamille sanoi hän: ettäs kuulit emäntäs ääntä, ja söit puusta, josta minä kielsin sinua, sanoen: ei sinun pidä siitä syömän: kirottu olkoon maa sinun tähtes; surulla pitää sinun elättämän itses hänestä kaiken elinaikas.
        18. Orjantappuroita ja ohdakkeita pitää hänen kasvaman, ja sinun pitää maan ruohoja syömän.
        19. Sinun otsas hiessä pitää sinun syömän leipää, siihen asti kuin sinä maaksi jällensä tulet, ettäs siitä otettu olet: sillä sinä olet maa, ja maaksi pitää sinun jällensä tuleman.
        1 Ms 3:17-18

        Samankaltaiseksi hikiseksi ja hankalaksi ihmisen homma käy.

        Huomaamme kuitenkin, että Herra Jumala ei tässä ole huolissaan omasta itsestään. Ihmistä ei luoda tekemään työtä, että Hän voisi itse siitä levätä. Jumala ei tarvitse Adamia kuten Sumerin jumalat tarvitsivat pakkotyön tekijää pelloille.

        Atranacis ( Athansis ) vaimikaä en tunne .
        Tunnen vain , ATHANASIUKSEN USKON TUNNUSTUKSEN.
        PALJONKO SUMERIN NIMESSÄ ON SMAA .


      • sumeri
        TEU. kirjoitti:

        Atranacis ( Athansis ) vaimikaä en tunne .
        Tunnen vain , ATHANASIUKSEN USKON TUNNUSTUKSEN.
        PALJONKO SUMERIN NIMESSÄ ON SMAA .

        Hei teu
        Kirkkoisä Athanasius eli 298 - 373 jKr. Hänen nimensä tarkoittaa "kuolematon"

        Atra-hasis on sumerilainen kuningas vedenpaisumuksen ajalta. Hänet ajoiteaan 2900 eKr. Nimensä tarkoittaa "erityisen viisas"


    • teu.

      Kiitos , kuinkas muuten erityisen viisas, hänestä oli hyvä tehdö kuninkas
      kenenkä Nooan poikien jälkeläisiä oletat hänen olleen ? Ei ainakaan Seem.
      koska hänen poikansa oli Arpaksaad eli 538 vanhaksi kuoli 2859 .

      Haam meni Egyptiin ja kansa siellä sanotaan Haamilisiksi.

      Ainoa haara oli sitten Jaffet , hänellä oli 7 poikaa ..

      Mutta Haamin yksi Pojan poika Nimrod oli ensimmäinen valtias maanpäällä
      hänen valtakuntansa alku oli Baabel , Erek ,Akkad ja Kaine Sineaarin maassa
      jos heillä ei ollut tuikitärkeää olla Noa hautajaisissa aikaisin erminen on voinut tapahtua n.3250 ja niillä main Tmä polvi on syntynyt n.3262 hitaimmat ja nopeat
      n.3300. mahdollista on ..

      • Saara,;)

        Kuusille syntynyt Nimrod oli ensimmäinen valtias (antikristuksen esikuva) maan päällä ja hän rakensi kaupunkeja, mm. Baabelin Sinearin maahan (1.Moos.10:8-12, nykyisen Irakin ja Kuwaitin alueella). Nimrod ja erityisesti hänen vaimonsa Semiramus panivat alulle maailman ensimmäisen ihmisten kehittämän uskonnollisen järjestelmän, joka hylkäsi taivaan Jumalan. Baabelin torni, jonka ihmiset rakensivat tiilestä ja maapih­kasta, toimi tuon ns. Baabelin uskonnon äiti-lapsi kultin keskus­paikkana. Baabelin kaupungin ja tornin yhtenä tarkoituk­sena oli myös se, että ihmiset eivät hajaantuisi yli maanpiirin, vaan pysyisivät yhdessä Baabelin kaupungissa.


      • Pohtimassa
        Saara,;) kirjoitti:

        Kuusille syntynyt Nimrod oli ensimmäinen valtias (antikristuksen esikuva) maan päällä ja hän rakensi kaupunkeja, mm. Baabelin Sinearin maahan (1.Moos.10:8-12, nykyisen Irakin ja Kuwaitin alueella). Nimrod ja erityisesti hänen vaimonsa Semiramus panivat alulle maailman ensimmäisen ihmisten kehittämän uskonnollisen järjestelmän, joka hylkäsi taivaan Jumalan. Baabelin torni, jonka ihmiset rakensivat tiilestä ja maapih­kasta, toimi tuon ns. Baabelin uskonnon äiti-lapsi kultin keskus­paikkana. Baabelin kaupungin ja tornin yhtenä tarkoituk­sena oli myös se, että ihmiset eivät hajaantuisi yli maanpiirin, vaan pysyisivät yhdessä Baabelin kaupungissa.

        Kuwaitin alue lienee ollut Nimrodin aikaan meren alla, joten nuo tapahtumat sijoittunevat nimenomaan Irakiin.

        Kuitenkin kalastajia ja merenkävijöitä on varmaan kulkenut silloin Kuwaitin alueen yllä.


      • sumeri
        Pohtimassa kirjoitti:

        Kuwaitin alue lienee ollut Nimrodin aikaan meren alla, joten nuo tapahtumat sijoittunevat nimenomaan Irakiin.

        Kuitenkin kalastajia ja merenkävijöitä on varmaan kulkenut silloin Kuwaitin alueen yllä.

        Heität perustelemattomia väitteitä.
        Jos katsot kirjoituksiani täällä, kaikki perustuu vankkaan tutkimukseen ja annan viitteitä, mistä asioihin voi tutustua syvemmin. JH kuvaukseni on esimerkiksi Harvardin yliopiston kuuluisan professorin opetusta, jota esittelin.

        Sanot, että kuwait olisi ollut meren alla. Ehkä tosiaan Persian lahden vesi oli korkeammalla, mutta anna lähdeviite, linkki karttaan, todista väitteesi.

        Muuten kyseessä on pelkkää arvailua, spekulointia, oman mielikuvituksesi tuotetta.

        Toruus on työllistävä ja hankala asia, on ihmisiä jotka ovat omistaneet elämänsä sen löytämiseen jollain alalla.


    • teu.

      OLEN "TEU" kiejoitan miellellään Raamaun historiasta , nyt vain sattuu olemaan
      että Israelin kansa oli tuolloin orjuudessa ,jolloin kukaan ei kiejoittanut riviäkään
      ja se väli oli kun Jaakob tuli Egyptiin oli 1877eKr. ja kun Joosef kuoli 1806eKr.
      tämän jälkeen alkoi orjuus , joka kesti vielä 359 vuotta Mooses vapautti heidät
      JUMALAN avulla ,1447 eKr. näihin aikoihin aloi Exsadus .

      1877-1447=430. tämä oli koko aika , aluksi he olivat joosefin vieraina , mutta
      1806 eKr kun Josef kuoli alkoi kireämmät ajat heidät suorasyaa orjuutettiin
      sitä aikaa oli n.359. vuotta , se oli täysin kirjaamatontya aikaa , Tältä ajan jaksolta
      ei kukaan voi kirjoittaa säntillisiä aika kirjoja Israellaista Egyptistä .

      Näistä ajoista on jotakin Egyptiläisten kirjoissa . Muunmuassa Faaraon käsky hakata pois jokainen Moosewksen nimi missä niitä olikin, yms.
      vuodet 1806--1447.eKr.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      3085
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1342
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1206
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      120
      992
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe