tekstin tavutus?

miia

Onkohan mitenkään mahdollista saada tekstiä tavutettua... Teen kotisivuja html:llä ja css:llä ja olen laittanut tekstin sekaan kuvia niin että teksti kiertää kuvat. Teksti on tasattu kummastakin reunasta ja kuvien ja pitkien sanojen vuoksi tekstiin tulee ikävän näköisiä aukkoja... Tuli sitten mieleeni jos tekstiä saisi tavutettua jollain tavalla, mutta mahtaako olla edes mahdollista...?

4

3672

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Testbrain

      Ei ole ikävä kyllä. Tavuttaminen vaatii ohjelman mikä tavutuksen tekee, "html-koodi" ei ole ohjelma.

      Kuitenkin minun mielestä selaimissa voisi olla (jos lehmät lentäisi) sisäänrakennettuna css-enginessä tasapalstan tavuttaminen. Html-sivun renderöintihän on pelkästään selaimen vastuulla.

      • Y_H

        "Ei ole ikävä kyllä. Tavuttaminen vaatii ohjelman mikä tavutuksen tekee, "html-koodi" ei ole ohjelma"

        Väärin. Oikea vastaus on tavutusvihje. Lisäinfoa vaikkapa osoitteesta http://koti.welho.com/lseppan2/ohjelmointi/tavutusvihje/index.html

        Tuotakaan ei välttämättä kannata käyttää kuin satunnaisissa ja hyvin pitkissä sanoissa. Parempi tapahan on olla tasaamatta tekstiä molempiin reunoihin, koska yleensä se vaikeuttaa lukemista.


      • Testbrain
        Y_H kirjoitti:

        "Ei ole ikävä kyllä. Tavuttaminen vaatii ohjelman mikä tavutuksen tekee, "html-koodi" ei ole ohjelma"

        Väärin. Oikea vastaus on tavutusvihje. Lisäinfoa vaikkapa osoitteesta http://koti.welho.com/lseppan2/ohjelmointi/tavutusvihje/index.html

        Tuotakaan ei välttämättä kannata käyttää kuin satunnaisissa ja hyvin pitkissä sanoissa. Parempi tapahan on olla tasaamatta tekstiä molempiin reunoihin, koska yleensä se vaikeuttaa lukemista.

        Katsos vaan, kaikkea sitä oppii. Ongelma tuossakin näyttää vaan olevan ettei kaikki selaimet kuitenkaan tue tuota.

        Pettymyksekseni täytyy todeta että oma Safari-selain on todella surkea näyttämään tavutusvihjeitä. Kaikki vihjeet näkyy normaalina tavuviivana. Kokeiltuani FireFox-selainta, tavuvihjeet ei näy mitenkään, eivätkä myös tavutu.

        Edelleen kuitenkin on ohjelman (selaimen) kontolla miten tavutus, piilotavutus, tavuttamattomuus ja sivun renderointi yleensäkin hoidetaan.


      • Y_H
        Testbrain kirjoitti:

        Katsos vaan, kaikkea sitä oppii. Ongelma tuossakin näyttää vaan olevan ettei kaikki selaimet kuitenkaan tue tuota.

        Pettymyksekseni täytyy todeta että oma Safari-selain on todella surkea näyttämään tavutusvihjeitä. Kaikki vihjeet näkyy normaalina tavuviivana. Kokeiltuani FireFox-selainta, tavuvihjeet ei näy mitenkään, eivätkä myös tavutu.

        Edelleen kuitenkin on ohjelman (selaimen) kontolla miten tavutus, piilotavutus, tavuttamattomuus ja sivun renderointi yleensäkin hoidetaan.

        Jeps. Vaikka Safarin pääkehittäjä kertookin postissaan http://www.clagnut.com/sandbox/softhyphen/ että IEn ja Operan mukaan mennään, niin ei tuo toimi samoin ainakaan omassa 1.2 selaimessani.

        Myös Richard Rutterin juttu http://www.clagnut.com/blog/329/ käsittelee aihetta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1084
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      606
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      595
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      66
      548
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      535
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe