Alapalo Jaakko kattila

Puulämmittäjäinen

Eli vanha alapalokattila jaakko-kulta merkkinen.
Kenelläkään kokemusta kattilan säädöstä?
Ainoa löytämäni ilmaluukku on alhaalla tuhkaluukussa pieni räppänä jota vedonsäädin säätelee.
Täyttöluukku päällä ja toisiopalotilassa toinen luukku jossa tirkistysreikä palotilaan.
Jotta saisin edes välttävän liekin näkymään toisiopuolella, niin joutuu ilmaluukkua avaamaan niin paljon,että savukaasut 300-350 astetta.
Mahtaako kyseisellä kattilalla edes päästä matalampiin savukaasulämpöihin?

6

3734

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puupääIIä

Jaakkokulta 30 vähän kokemusta ja pihalla on semmonen loppuupalanu yksilö.tuhkatila on kaksi osainen arinan alapuoli ja jatkuu toisiopuolen tilana. levyntakana sitten,ootko tutkinu onko siellä liikaa tuhkaa? siinä 300 hujakoilla ne lämmöt oli hormiin mennessä ku polteltiin haketta tai halkoja,turpeella lähemmäs 400.ainut toisio ilman säätökeino on se tuhkatilanlevyn ja arinanvälisen raon säätö,hakkeelle/turpeelle oma levy ja haloille omansa.

• Puulämmittäjäinen

Kattila on kyllä joo putsattu huolellisesti. Itselläkin löytyy toinen hieman erilainen tuhkatilan levy. Kumpikohan noista on tarkoitettu puulle?
        Tuon vedonsäätimen olen ohittanut ja käsisäädöllä olen saanut kattilan palamaan tasaisesti.

• puupäällä
        Puulämmittäjäinen kirjoitti:

Kattila on kyllä joo putsattu huolellisesti. Itselläkin löytyy toinen hieman erilainen tuhkatilan levy. Kumpikohan noista on tarkoitettu puulle?
        Tuon vedonsäätimen olen ohittanut ja käsisäädöllä olen saanut kattilan palamaan tasaisesti.

Se missä on lovet yläkulmissa.Piippu pitää olla riittävän kokoinen,itellä teräs semmonen 170mm kanttiinsa ja n.6,5m korkunen piippu,riittää nykyselle arimax 35.Onko keraaminen tiili ehyt siinä heti arinan jälkeen yläpuolella?Soluarinalla sai aikaiseksi hiukan paremman vedon ja palon. puun pitää olla kuivaa kyllä,hankalampi sytyttää ku arimax koska ei oo ohituspeltiä.Hakekäytössä ei kestä normiteräs varastopesässä(paloi puhki 4 nen ja viimesen kerran jaakko meillä) nyt poltan pelkkää halkoa.Oli jatkopesä jaakossa hakekäyttöä varten.
        ihan ok kattila muuten ja savut hyvässä palossa minimissään 260 hujakoilla.käsisäätö ok,kunhan ei kiuhuta kattilaa...

• puulämmittäjä1
        puupäällä kirjoitti:

Se missä on lovet yläkulmissa.Piippu pitää olla riittävän kokoinen,itellä teräs semmonen 170mm kanttiinsa ja n.6,5m korkunen piippu,riittää nykyselle arimax 35.Onko keraaminen tiili ehyt siinä heti arinan jälkeen yläpuolella?Soluarinalla sai aikaiseksi hiukan paremman vedon ja palon. puun pitää olla kuivaa kyllä,hankalampi sytyttää ku arimax koska ei oo ohituspeltiä.Hakekäytössä ei kestä normiteräs varastopesässä(paloi puhki 4 nen ja viimesen kerran jaakko meillä) nyt poltan pelkkää halkoa.Oli jatkopesä jaakossa hakekäyttöä varten.
        ihan ok kattila muuten ja savut hyvässä palossa minimissään 260 hujakoilla.käsisäätö ok,kunhan ei kiuhuta kattilaa...

@Puupää:

Palaako muovi ym. jäte hyvin.
        Olen hankkimassa puukattilaa sähkövesikiertoiseen taloon.

Roskan polttaminen olkkarin varaavssa takassa säästää, mutta likaa!

• puupäällä
        puulämmittäjä1 kirjoitti:

@Puupää:

Palaako muovi ym. jäte hyvin.
        Olen hankkimassa puukattilaa sähkövesikiertoiseen taloon.

Roskan polttaminen olkkarin varaavssa takassa säästää, mutta likaa!

Palaa,muttei sillä pelkästään kannata lämmitellä,sillain viimesenä talousroskat yms kattilan tyyliiin palaa kohtuu puhtaasti,muovikin.

• PuinenPää

Varastopesä saisi olla leveämpi, Nyt normi 32cm klapit mahtuvat juuri ja juuri puoleenväliin asti kun kapenee ylöspäin. Sytyttäminen on haasteellista kun ei ole ohituspeltiä.
      Kestää kauan ennenkuin palaa kunnolla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      250
      5201
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      120
      4221
    3. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      59
      3961
    4. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3627
    5. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3580
    6. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      41
      3335
    7. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      12
      2733
    8. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      20
      2606
    9. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      23
      2496
    10. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      61
      2397
    Aihe