Olen miettinyt, josko veneilijöitä kiinnostaisi tyhjentää septinsä virallisesti viemärijärjestelmään jos venesatamissa toimisi letkujeesus joka tulisi imemään veneistä ulosteet pois pientä korvausta vastaan. Esim 3 euroa. Toimitus lienee normiveneilijälle liian karu, koska pääsääntöisesti veneet edelleen tyhjennetään vesistöihin.
Septitankin tyhjennyspalvelu
35
1620
Vastaukset
- 444++22
Sopiihan se, mutta tuletko imeen paskaa 3 eurolla silloinkun se minulle sopii?
Ajatus kiva mutta ei toimi käytännössä. Joudut hakeutumaan kirjanpitovelvolliseksi, maksaan alvit ja verot ym. Olet imemässä Vuosaaressa kun minä haluan sut imemään Espoonlahdessa. - ideaa1
Todella hyvä idea, jos sen joku saa muokattua kannattavaksi toiminnaksi.
Ainakin minä olisin valmis maksamaan muutaman euron helposta septin tyhjennyksestä. Viime kesänä tuli sellainen olo, että purjehtimisen stressaavin homma oli septitankin tyhjennyksellä käynti. Useimmiten septilaiturilla oli ruuhkaa, ei tankintyhjentäjiä vaan muuten laitureita käyttäviä. Useinhan septityhjennys on samalla laiturilla, missä hoidetaan veneiden nostot ja laskut ja on vielä veneluiskakin siinä vierellä. Ei ole kovin helppo käännellä 40 jalkaista venettä siinä kaikkien muiden välissä. Sitten liian usein moottoriveneilijät pitävät septilaituria parkkerauspaikkana kaljalle mennessään, näin esim Kaivarin edustalla.- Satamatoimintaa
Tuosta tuli mieleen, että veneiden parkkeeraaminen tankkauspaikoille tai septilaitureihin on yllättävän yleistä Suomessa. Lienee jokin metsäläinen käyttäytymismalli.
Itse lähden tankkauslaiturista aina heti, kun tankit on täynnä ja maksettu. Usein niissä on jonoakin.
Muualla Euroopassa tätä ongelmaa vähentää selvästi se, että tankkaus on yleensä palvelubisnestä, ja asemanhoitajat ovat koko ajan laiturilla paikalla jonoa vahtimassa ja toimintaa ohjaamassa.
Sama pätee muuten käytännössä kaikkiin vierassatamiin Itämeren jälkeen. Siellä laitat veneesi juuri tasan siihen paikkaan, joka sinulle osoitetaan, tai menet muualle. Tilaa tehdään tarvittaessa aina, ja satamamestarin sana on laki. Suomessa isoissakin vierassatamissa meininki on välillä kuin viidakossa.
Sekin on outoa, että Suomessa kukaan ei koskaan kysy veneen vastuuvakuutuspapereita vierassatamissa. Vastuuvakuutus ei ole lakisääteinen muuallakaan Euroopassa, mutta satamiin et pääse ilman sitä. Minusta systeemi on oikein hyvä, koska sen ansiosta korvaukset sentään voi saada, jos jonkun toisen vene satamassa vaikka irtoaa ja tulee päällesi. Ei olisi pahitteeksi Suomessakin. Mikäköhän olisi sopiva minimikorvaus? Välimerellä vaaditaan tyypillisesti 500 000 euroa. Suomessa ehkä riittäisi 100 000--200 000. - -Mika-
Satamatoimintaa kirjoitti:
Tuosta tuli mieleen, että veneiden parkkeeraaminen tankkauspaikoille tai septilaitureihin on yllättävän yleistä Suomessa. Lienee jokin metsäläinen käyttäytymismalli.
Itse lähden tankkauslaiturista aina heti, kun tankit on täynnä ja maksettu. Usein niissä on jonoakin.
Muualla Euroopassa tätä ongelmaa vähentää selvästi se, että tankkaus on yleensä palvelubisnestä, ja asemanhoitajat ovat koko ajan laiturilla paikalla jonoa vahtimassa ja toimintaa ohjaamassa.
Sama pätee muuten käytännössä kaikkiin vierassatamiin Itämeren jälkeen. Siellä laitat veneesi juuri tasan siihen paikkaan, joka sinulle osoitetaan, tai menet muualle. Tilaa tehdään tarvittaessa aina, ja satamamestarin sana on laki. Suomessa isoissakin vierassatamissa meininki on välillä kuin viidakossa.
Sekin on outoa, että Suomessa kukaan ei koskaan kysy veneen vastuuvakuutuspapereita vierassatamissa. Vastuuvakuutus ei ole lakisääteinen muuallakaan Euroopassa, mutta satamiin et pääse ilman sitä. Minusta systeemi on oikein hyvä, koska sen ansiosta korvaukset sentään voi saada, jos jonkun toisen vene satamassa vaikka irtoaa ja tulee päällesi. Ei olisi pahitteeksi Suomessakin. Mikäköhän olisi sopiva minimikorvaus? Välimerellä vaaditaan tyypillisesti 500 000 euroa. Suomessa ehkä riittäisi 100 000--200 000.Suomessa ei kukaan kysy vastuuvakuutusta, koska se on kaikista turhin vakuutus. Ei se paljoa maksa, mutta ei se mitään korvaakaan. Ei esim sitä, jos veneesi irtoaa ja kolhii muita veneitä.
Vastuuvakuutus korvaa, jos veneen omistaja/kuljettaja/kippari olisi vastuussa vahingosta. Ja se kippari on vastuussa vahingosta vain, jos se aiheuttaa vahingon tahallaan tai törkeästä (tahallisuuteen verrattavasta) huolimattomuudesta. Sitä kutsutaan tuottamuksellisuudeksi. Pelkkä vahinko on vaan vahinko, ja vanhinkoa kärsinyt osapuoli maksaa vahinkonsa itse tai hänen vakuutusyhtiönsä maksaa. Pelkkä huono merimiestaito ei ole tuottamuksellista.
Ei kuullosta oikeudenmukaiselta, mutta näin sanoo laki ja näin menee myös käytäntö. - 8+3
-Mika- kirjoitti:
Suomessa ei kukaan kysy vastuuvakuutusta, koska se on kaikista turhin vakuutus. Ei se paljoa maksa, mutta ei se mitään korvaakaan. Ei esim sitä, jos veneesi irtoaa ja kolhii muita veneitä.
Vastuuvakuutus korvaa, jos veneen omistaja/kuljettaja/kippari olisi vastuussa vahingosta. Ja se kippari on vastuussa vahingosta vain, jos se aiheuttaa vahingon tahallaan tai törkeästä (tahallisuuteen verrattavasta) huolimattomuudesta. Sitä kutsutaan tuottamuksellisuudeksi. Pelkkä vahinko on vaan vahinko, ja vanhinkoa kärsinyt osapuoli maksaa vahinkonsa itse tai hänen vakuutusyhtiönsä maksaa. Pelkkä huono merimiestaito ei ole tuottamuksellista.
Ei kuullosta oikeudenmukaiselta, mutta näin sanoo laki ja näin menee myös käytäntö.Jaa. Minulle sattui kerran, että vaihdevaijerin irtoaminen väärällä hetkellä vei veneen päin naapuria. Minun vastuuvakuutukseni korvasi mutisematta naapurin veneen korjauksen. Enkä oikein usko, että tapausta olisi kukaan määritellyt tuottamuksellisuudeksi, se oli yksinkertaisesti vahinko.
Eli kyllä minun käsitykseni on, että vastuuvakuutus korvaa kolarointitilanteissa vastapuolen vauriot. Sen sijaan tuo esimerkkisi veneen irtoamisesta on totta. Joku muu voi tietää paremmin, mutta arvelisin, että ratkaisevaa on, onko veneesi ollut vahinkohetkellä kulussa.
- Shit R&D
Huvittavinta on se kun näkee vierasvenesatamissa patsastelevia kolmekymppisiä Pelle P - kauluspaitakavereita narisemassa paskanhajusta kun joku tyhjentää septiään laiturille kärrättävällä letkukelalla (imuputkisto laiturin alla). Tällainen systeemi mm Nauvossa.
Olen tehnyt pientä septitutkimusta haastattelemalla juuri tätä em snobiporukkaa, lopputulos on se että n kolmasosa näistä ei edes osaa tyhjentää imutyhjennyksen kautta vaan pumppaa tankin tyhjäksi mereen ennen satamaan tuloa. Säntillisimmät imutyhjentäjät löytyvät kokeneemmasta merenkulkijasukupolvesta, joilla veneilyn tarkoitus on liikkuminen ulkona, eikä ginin juominen laiturissa.
Koomista eikö totta? - Jurristikko
Mihin perustat "pääsääntöisesti" tietosi?
Ei ole tarvinnut mereen tyhjentää, nyt kun Virossakin alkaa olla imutyhmennyssatamia.
Ehkä mereen tyhjennys yleistyisi jos mukaan saisi pumppujeesuksen joka pumppaisi septin tyhjäksi mereen pientä korvausta vastaan. Nyt on vaan paljon helpompi käydä imutyhjennysasemalla.- 16+8
En arvaile käytäntöjen yleisyyttä, mutta myönnän itsekin Viroon mennessä avaavani septin pohjahanan tuossa Suomenlahden keskikohdilla. Siksi aikaa vain, että tankki tyhjenee. Rannikoilla pääasiallisesti käytän imutyhjennystä. Eli suurin piirtein lain puitteissa yritän toimia.
Toisaalta kotisatamassa on tyhjennyspiste. En oikein koe, että ehdotettu palvelu olisi maksamisen väärti. - Anna mennä vaan
16+8 kirjoitti:
En arvaile käytäntöjen yleisyyttä, mutta myönnän itsekin Viroon mennessä avaavani septin pohjahanan tuossa Suomenlahden keskikohdilla. Siksi aikaa vain, että tankki tyhjenee. Rannikoilla pääasiallisesti käytän imutyhjennystä. Eli suurin piirtein lain puitteissa yritän toimia.
Toisaalta kotisatamassa on tyhjennyspiste. En oikein koe, että ehdotettu palvelu olisi maksamisen väärti.Suomenlahden keskellä et ole minkään valtion aluevesillä, eikä kansainvälisiä sopimuksia huviveneiden käymäläjätteiden tyhjennyksestä mereen ole olemassa, joten sinne vaan. Itse en koskaan tyhjennä septiä heti rannasta lähdettyäni, ja puhun aina totta :-)
- Jurristikko
Anna mennä vaan kirjoitti:
Suomenlahden keskellä et ole minkään valtion aluevesillä, eikä kansainvälisiä sopimuksia huviveneiden käymäläjätteiden tyhjennyksestä mereen ole olemassa, joten sinne vaan. Itse en koskaan tyhjennä septiä heti rannasta lähdettyäni, ja puhun aina totta :-)
En nyt ihan ymmärrä mistä on kyse. Miksi kukaan haluaisi mieluummin tyhjentää septin mereen kuin imutyhjennyksellä???
Ehkä se on helpompaa niissä tapauksissa, kun tankki on asennettu vesirajan yläpuolelle, ja on tyhjennettävissä mereen ilman pumppausta. Joissain uusissa veneissä on kait näin, mutta etenkin purjeveneissä kun painavat tankit pyritään saamaan alas, ne ovat niin että mereen tyhjennys vaatii riuskaa pumppausta. Septin imutyhjennys on siihen verraten kevyt homma.
Vai onko olemassa joitain "periaatteessa paskon mereen" juntteja, jotka eivät suostu imutyhjennystä käyttämään? Vai mistä on kyse, ei tuollaisia merenvihollisia ainakaan kukaan tutuistani, tai eivät sitä tunnusta. Millainen on tyypillinen mereen paskat tyhjentävä pösilö? Ilmeisesti moottoriveneilijä (septi korkealla, tyhjennys helppo), sudenampuja, luonnonvihaaja, pedofiili, matala koulutustaso tai insinööri, ökymaasturi tai amerikan lotja autona, jne... Vai onko koko mereenpaskojatyyppi vain aloittajan mielikuvituksen tuotetta? - Mereen siististi
Jurristikko kirjoitti:
En nyt ihan ymmärrä mistä on kyse. Miksi kukaan haluaisi mieluummin tyhjentää septin mereen kuin imutyhjennyksellä???
Ehkä se on helpompaa niissä tapauksissa, kun tankki on asennettu vesirajan yläpuolelle, ja on tyhjennettävissä mereen ilman pumppausta. Joissain uusissa veneissä on kait näin, mutta etenkin purjeveneissä kun painavat tankit pyritään saamaan alas, ne ovat niin että mereen tyhjennys vaatii riuskaa pumppausta. Septin imutyhjennys on siihen verraten kevyt homma.
Vai onko olemassa joitain "periaatteessa paskon mereen" juntteja, jotka eivät suostu imutyhjennystä käyttämään? Vai mistä on kyse, ei tuollaisia merenvihollisia ainakaan kukaan tutuistani, tai eivät sitä tunnusta. Millainen on tyypillinen mereen paskat tyhjentävä pösilö? Ilmeisesti moottoriveneilijä (septi korkealla, tyhjennys helppo), sudenampuja, luonnonvihaaja, pedofiili, matala koulutustaso tai insinööri, ökymaasturi tai amerikan lotja autona, jne... Vai onko koko mereenpaskojatyyppi vain aloittajan mielikuvituksen tuotetta?Jos suomalaiset veneilijät tyhjentävät kiltisti septinsä imutyhjennyksellä, tyhjennyspisteitä on paljon, ne pidetään kunnossa ja niissä on usein jonoa.
Mitä olet havainnoinut tuosta asiasta esimerkiksi saaristossa kesällä liikkuessasi?
Oletko koskaan kokeillut tyhjentää ison purjeveneen septitankkia pienellä matalalla ponttoonilaiturilla olevalla imulaitteella, jonka letku on puolen metrin matkalta ihmisjätteessä ja joka puolen tunnin ähellyksen jälkeen saadaan vähän huljuttamaan paskaa edestakaisin? Sitten kun se irrotetaan imutyhjennyshelasta, puoli litraa sitä ihteään lorahtaa tiikkikannelle, josta se valuu toerailin rei'istä kylkiä pitkin mereen.
Ei kiitos. Iso pilssipumppu tyhjentää reilun sadan litran tankin 30--40 pumppauksella siististi ja hygieenisesti. Ja tietysti vähintään 12 mailin päässä rannasta, kuten laki määrää.
Onko tässä joku ongelma sinusta? - Joakim_
Jurristikko kirjoitti:
En nyt ihan ymmärrä mistä on kyse. Miksi kukaan haluaisi mieluummin tyhjentää septin mereen kuin imutyhjennyksellä???
Ehkä se on helpompaa niissä tapauksissa, kun tankki on asennettu vesirajan yläpuolelle, ja on tyhjennettävissä mereen ilman pumppausta. Joissain uusissa veneissä on kait näin, mutta etenkin purjeveneissä kun painavat tankit pyritään saamaan alas, ne ovat niin että mereen tyhjennys vaatii riuskaa pumppausta. Septin imutyhjennys on siihen verraten kevyt homma.
Vai onko olemassa joitain "periaatteessa paskon mereen" juntteja, jotka eivät suostu imutyhjennystä käyttämään? Vai mistä on kyse, ei tuollaisia merenvihollisia ainakaan kukaan tutuistani, tai eivät sitä tunnusta. Millainen on tyypillinen mereen paskat tyhjentävä pösilö? Ilmeisesti moottoriveneilijä (septi korkealla, tyhjennys helppo), sudenampuja, luonnonvihaaja, pedofiili, matala koulutustaso tai insinööri, ökymaasturi tai amerikan lotja autona, jne... Vai onko koko mereenpaskojatyyppi vain aloittajan mielikuvituksen tuotetta?Septin imutyhjennyssysteemit ovat vielä aivan alimittaisia ja hyvin usein rikki. Kun muutaman kerran on erikseen ajanut paikkaan, jossa on satamakirjan tms. mukaan imutyhjennys ja huomaa sen toimimattomaksi ja kuulee vielä yleensä kommentin "ei tuo ole toiminut koko kesänä", alkaa tunnollisuus heiketä. Useissa paikoissa, kuten vaikkapa Hangon Itäsatamassa, tyhjennyspiste on laitettu käyttökelvottomaan paikkaan. Kerran olen käynyt siellä mainingissa kaidetolpat vääntämässä ja tuloksena oli taas kerran edestakaisin lotraava pumppu, jolla septi ei tyhjentynyt.
Lisäksi jo Ruotsissa imutyhjennys on lähes tuntematon käsite. Kerran olen onnistunut Ruotsissa löytämään toimivan imutyhjennyslaitteen, vaikka siellä on tullut oltua 2-3 viikkoa/kesä viime vuosina. Nythän siellä on vasta tulossa tyhjennyskielto.
Onneksi poikkeuksiakin on. Kotisatamamme imutyhjennys toimii oikein hyvin, tosin siinäkin vene keikkuu vilkkaan väylän aalloista. Barösundin kaupan laiturin imutyhjennys on toiminut joka kerta ja se ainoa Ruotsista löydetty toimi myös erinomaisesti.
Minua ainakin helpottaisi, jos netissä olisi ehdottoman ajantasainen lista tyhjennysasemista ja niiden toimivuudesta. Lisäksi myös tieto mahdollisista aukioloajoista ja syväysrajoitteista. - Jurristikko
Mereen siististi kirjoitti:
Jos suomalaiset veneilijät tyhjentävät kiltisti septinsä imutyhjennyksellä, tyhjennyspisteitä on paljon, ne pidetään kunnossa ja niissä on usein jonoa.
Mitä olet havainnoinut tuosta asiasta esimerkiksi saaristossa kesällä liikkuessasi?
Oletko koskaan kokeillut tyhjentää ison purjeveneen septitankkia pienellä matalalla ponttoonilaiturilla olevalla imulaitteella, jonka letku on puolen metrin matkalta ihmisjätteessä ja joka puolen tunnin ähellyksen jälkeen saadaan vähän huljuttamaan paskaa edestakaisin? Sitten kun se irrotetaan imutyhjennyshelasta, puoli litraa sitä ihteään lorahtaa tiikkikannelle, josta se valuu toerailin rei'istä kylkiä pitkin mereen.
Ei kiitos. Iso pilssipumppu tyhjentää reilun sadan litran tankin 30--40 pumppauksella siististi ja hygieenisesti. Ja tietysti vähintään 12 mailin päässä rannasta, kuten laki määrää.
Onko tässä joku ongelma sinusta?No ei todellakaan ole ongelmia kuten sinulla. Aika kädetöntä meininkiä jos ei osaa imutyhjennystä käyttää, pisteenä iin päällä tuo paskan valuttaminen tiikkikannelle kun ei osaa sulkea ja poistaa imusuulaketta siististi. Tosi onnetonta on meinikisi jos pystyt sen imuputken vielä paskaamaan puolen metrin matkalta. Voisit pyytää joltain kokeneemmalta purjehtijakaverilta vähän konsultaatiota, niin oppisit käyttämään imutyhjennyslaitteita ilman ongelmia.
Tosiasiassa pääsääntö on se että veneilijät osaavat käyttää imulaitteita, ja homman päätteeksi imetään letku täyteen merivettä samalla kun huuhdellaan suulake meressä. Ei pitäisi olla vaikeaa, ehkä et olekaan niin kädetön kuin annat ymmärtää vaan kyse on vain asennevammasta? - Jurristikko
Joakim_ kirjoitti:
Septin imutyhjennyssysteemit ovat vielä aivan alimittaisia ja hyvin usein rikki. Kun muutaman kerran on erikseen ajanut paikkaan, jossa on satamakirjan tms. mukaan imutyhjennys ja huomaa sen toimimattomaksi ja kuulee vielä yleensä kommentin "ei tuo ole toiminut koko kesänä", alkaa tunnollisuus heiketä. Useissa paikoissa, kuten vaikkapa Hangon Itäsatamassa, tyhjennyspiste on laitettu käyttökelvottomaan paikkaan. Kerran olen käynyt siellä mainingissa kaidetolpat vääntämässä ja tuloksena oli taas kerran edestakaisin lotraava pumppu, jolla septi ei tyhjentynyt.
Lisäksi jo Ruotsissa imutyhjennys on lähes tuntematon käsite. Kerran olen onnistunut Ruotsissa löytämään toimivan imutyhjennyslaitteen, vaikka siellä on tullut oltua 2-3 viikkoa/kesä viime vuosina. Nythän siellä on vasta tulossa tyhjennyskielto.
Onneksi poikkeuksiakin on. Kotisatamamme imutyhjennys toimii oikein hyvin, tosin siinäkin vene keikkuu vilkkaan väylän aalloista. Barösundin kaupan laiturin imutyhjennys on toiminut joka kerta ja se ainoa Ruotsista löydetty toimi myös erinomaisesti.
Minua ainakin helpottaisi, jos netissä olisi ehdottoman ajantasainen lista tyhjennysasemista ja niiden toimivuudesta. Lisäksi myös tieto mahdollisista aukioloajoista ja syväysrajoitteista.No harmittaahan se jos homma ei pelaa, näin on käynyt kerran (muutama vuosi sitten) Bärosundin kaupalla ;). Mutta viime kesänä neljän viikon reissulla ei yhtään toimimatonta imutyhjennyspaikkaa. Toimivia olivat ainakin: Hamina, Kotka, Kasnäs, Verkan, Korpoström, Uusikaupunki. Haminassa tosin oli joku sotalaiva työntänyt persiensä peittämään puolet tyhjennyslaituria, ainoa hankalampi kiinnittyminen.
Meillä septi on lähes satalitrainen eikä sitä kahden hengen miehistöllä tarvitse alvariinsa olla tyhjentelemässä, joten olen jättänyt nuo luonnonsatamien septilautat rauhaan enkä osaa sanoa mitään niiden toimivuudesta. Silti ei tarvitse tyhjentää mereen kun kerran-pari viikossa käy jossain kyläpaikassa.
Idea tuosta ajantasaisesta septiasemaverkosta on kyllä hyvä, vaikka viime kesänä se ei olisi mitään auttanutkaan kun kaikki toimi. - 16+8
Jurristikko kirjoitti:
En nyt ihan ymmärrä mistä on kyse. Miksi kukaan haluaisi mieluummin tyhjentää septin mereen kuin imutyhjennyksellä???
Ehkä se on helpompaa niissä tapauksissa, kun tankki on asennettu vesirajan yläpuolelle, ja on tyhjennettävissä mereen ilman pumppausta. Joissain uusissa veneissä on kait näin, mutta etenkin purjeveneissä kun painavat tankit pyritään saamaan alas, ne ovat niin että mereen tyhjennys vaatii riuskaa pumppausta. Septin imutyhjennys on siihen verraten kevyt homma.
Vai onko olemassa joitain "periaatteessa paskon mereen" juntteja, jotka eivät suostu imutyhjennystä käyttämään? Vai mistä on kyse, ei tuollaisia merenvihollisia ainakaan kukaan tutuistani, tai eivät sitä tunnusta. Millainen on tyypillinen mereen paskat tyhjentävä pösilö? Ilmeisesti moottoriveneilijä (septi korkealla, tyhjennys helppo), sudenampuja, luonnonvihaaja, pedofiili, matala koulutustaso tai insinööri, ökymaasturi tai amerikan lotja autona, jne... Vai onko koko mereenpaskojatyyppi vain aloittajan mielikuvituksen tuotetta?No, minunpurje veneeni on 80-luvun lopulta eli en sitä nyt suorastaan uudeksi sanoisi, jos en toki vanhaksikaan :) Ja siinä septitankki on (ja käsittääkseni ihan alkuperäisasennuksena) sen verran ylhäällä, että poisto mereen käy painovoimalla. En ole varma, mutta luulen, että nimenomaan imutyhjennys on asennettu jälkikäteen pistämällä T-haara letkuun tankin ja pohjaventtiilin välille.
Mitä noihin septiasemiin tulee, niin enimmäkseen havainnot ovat myönteisiä. Miinuspuolelle lukisin Tallinnan (Pirita), jossa joskus 3-4 vuotta sitten ei Alexan septityhjennys toiminut, kun letkunpätkä puuttui ja Rosalan Nötholmenin, jossa septityhjennys olisi ollut maksullinen. Useimmiten ovat kyllä toimineet. Pumpputehot ovat kylläkin usein vähän puutteelliset; paras tässä suhteessa oli Kotkassa, jossa laite oli ilmeisesti mitoitettu vesibussien ja vastaavien tankeille, huviveneen tankki humahti hetkessä tyhjäksi. - 12 mailia
Jurristikko kirjoitti:
No ei todellakaan ole ongelmia kuten sinulla. Aika kädetöntä meininkiä jos ei osaa imutyhjennystä käyttää, pisteenä iin päällä tuo paskan valuttaminen tiikkikannelle kun ei osaa sulkea ja poistaa imusuulaketta siististi. Tosi onnetonta on meinikisi jos pystyt sen imuputken vielä paskaamaan puolen metrin matkalta. Voisit pyytää joltain kokeneemmalta purjehtijakaverilta vähän konsultaatiota, niin oppisit käyttämään imutyhjennyslaitteita ilman ongelmia.
Tosiasiassa pääsääntö on se että veneilijät osaavat käyttää imulaitteita, ja homman päätteeksi imetään letku täyteen merivettä samalla kun huuhdellaan suulake meressä. Ei pitäisi olla vaikeaa, ehkä et olekaan niin kädetön kuin annat ymmärtää vaan kyse on vain asennevammasta?Kerrotko vielä, mikä asennevamma on siinä, että tyhjentää septin mereen 12 mailin päässä rannasta?
- Eutrofikaatio
12 mailia kirjoitti:
Kerrotko vielä, mikä asennevamma on siinä, että tyhjentää septin mereen 12 mailin päässä rannasta?
Jos tyhjentää mereen pitkällä avomerilegillä septin täyttymisen vuoksi, en näe asiassa asenneongelmaa, oli avomeren rajalle 5 tai 15 mailia.
Jos taasen kyseessä on päivän-parin purjehdus septiasemien (esim. Hki-Tlin) välillä ja septissä tilaa, niin kyseessä on joko asennevamma tai yksinkertaisesti tietämättömyys. Tunnetaan vain joku lakipykälä, mutta ei tiedetä mistä sinileväkukinnat ja muut meren ongelmat johtuvat. Vaikka septitankillinen Itämeressä on vain hyttysen kakka uima-altaassa, niin silti se on turhaa vesistöä rehevöittävää ravinnetta, typpeä ja fosforia. Jos sen saa minimivaivalla tyhjennettyä rannassa vedenputsariin johtavaan viemäriin, niin on asenneongelma ellei tätä tee. - 5+4
Jurristikko kirjoitti:
En nyt ihan ymmärrä mistä on kyse. Miksi kukaan haluaisi mieluummin tyhjentää septin mereen kuin imutyhjennyksellä???
Ehkä se on helpompaa niissä tapauksissa, kun tankki on asennettu vesirajan yläpuolelle, ja on tyhjennettävissä mereen ilman pumppausta. Joissain uusissa veneissä on kait näin, mutta etenkin purjeveneissä kun painavat tankit pyritään saamaan alas, ne ovat niin että mereen tyhjennys vaatii riuskaa pumppausta. Septin imutyhjennys on siihen verraten kevyt homma.
Vai onko olemassa joitain "periaatteessa paskon mereen" juntteja, jotka eivät suostu imutyhjennystä käyttämään? Vai mistä on kyse, ei tuollaisia merenvihollisia ainakaan kukaan tutuistani, tai eivät sitä tunnusta. Millainen on tyypillinen mereen paskat tyhjentävä pösilö? Ilmeisesti moottoriveneilijä (septi korkealla, tyhjennys helppo), sudenampuja, luonnonvihaaja, pedofiili, matala koulutustaso tai insinööri, ökymaasturi tai amerikan lotja autona, jne... Vai onko koko mereenpaskojatyyppi vain aloittajan mielikuvituksen tuotetta?Osuit oikeaan. Olen insinööri ja en ole vielä koskaan kättänyt imutyhjennystä. Enkä ole ajatellut käyttävänikään. Se mun paska on niin pientä kaiken muun sonnan joukossa, mitä mereen dumpataan.
Mä kyllä tunnen aika monta, jotka ajattelevat kuten minä.
- Ideaa on
Idea voisi ola kannattava jos samalla tyhjentäjä tarkastaisi septi ja wc-järjestelmän kunnon ja myisi täyden palvelun korjauspalveluita toimimattomiin venevessoihin.
- Laiskat paskat
Tämä on kumma. Eräät mukafiksut ajattelee, ettei ole väliä tyhjentää 100 litraa paskaa vesistöön. Mitä eroa sillä sitten on, että lasauttaisii matkailuvaunun paskatankin Prisman parkkikselle sitten? Ihan yhtä lailla päätyy paskaa luontoon. Keskiajalla ihmiset viskasivat paskapottansa ikkunasta kadulle. Nyt sivistyneet ihmiset kehtaavat ulosteensa dumpata uimakelpoiseen veteen. Kyllä se tyhjennetystä septitankista poistuva paskalautta on muuten aika iso ja haiseva. Viime kesänäkin nähtiin tällainen haiseva ruskean vaahtolautan erkaneminen eräästä purkkarista vähän Barösundista Hankoonpäin iltaauringossa. En kehota pumppaamaan väylillä merivettä edes käsienpesuvedeksi.
- Toimintaohjeita?
Sitten tosiasioihin.
Kolme henkeä meillä 40-jalkaisessa veneessä täyttää septin kahdessa vuorokaudessa. Kesän parin kuukauden purjehduksen aikana on lukuisia 3--4 vuorokauden jaksoja, jolloin ei imutyhjennysasemaa näy lähimaillakaan.
Mielelläni kuvittelen olevani sivistynyt ihminen, joten miten ehdottaisit, että toimitaan?
Ihan rannikon läheisyyteen ja/tai mataliin vesiin en mielelläni septiä tyhjennä.
Avomerellä pidämme wc:n aina siinä asennossa, että se tyhjenee suoraan mereen. - Öljynhajussa
Mitä mieltä olet veneilijöistä, jotka polttavat tunnista toiseen 50--100 litraa bensiiniä tai dieseliä tunnissa ja hätyyttävät vesilintupoikueita, välillä ajvat päältäkin, keskellä herkkää saaristoluontoa sen sijaan, että liikkuisivat ekologisesti ja luontoa kunnioittaen purjeilla?
Onko se mielestäsi sivistynyttä vai keskiaikaista? - Eutrofikaatio
Toimintaohjeita? kirjoitti:
Sitten tosiasioihin.
Kolme henkeä meillä 40-jalkaisessa veneessä täyttää septin kahdessa vuorokaudessa. Kesän parin kuukauden purjehduksen aikana on lukuisia 3--4 vuorokauden jaksoja, jolloin ei imutyhjennysasemaa näy lähimaillakaan.
Mielelläni kuvittelen olevani sivistynyt ihminen, joten miten ehdottaisit, että toimitaan?
Ihan rannikon läheisyyteen ja/tai mataliin vesiin en mielelläni septiä tyhjennä.
Avomerellä pidämme wc:n aina siinä asennossa, että se tyhjenee suoraan mereen.Kuten jo aiemmin kirjoitin:
"Jos tyhjentää mereen pitkällä avomerilegillä septin täyttymisen vuoksi, en näe asiassa asenneongelmaa, oli avomeren rajalle 5 tai 15 mailia.
Jos taasen kyseessä on päivän-parin purjehdus septiasemien (esim. Hki-Tlin) välillä ja septissä tilaa, niin kyseessä on joko asennevamma tai yksinkertaisesti tietämättömyys."
Ulapalla suoraan mereen paskominen pitemmällä reissulla septiasemien ulottumattomissa on vielä parempi vaihtoehto kuin kerralla pumpata sata litraa yhteen paikkaan. Nipotus nipotuksena, mutta idiootteja ovat nämä: "Olen insinööri ja en ole vielä koskaan kättänyt imutyhjennystä. Enkä ole ajatellut käyttävänikään..." - Parempia ihmisiä
Öljynhajussa kirjoitti:
Mitä mieltä olet veneilijöistä, jotka polttavat tunnista toiseen 50--100 litraa bensiiniä tai dieseliä tunnissa ja hätyyttävät vesilintupoikueita, välillä ajvat päältäkin, keskellä herkkää saaristoluontoa sen sijaan, että liikkuisivat ekologisesti ja luontoa kunnioittaen purjeilla?
Onko se mielestäsi sivistynyttä vai keskiaikaista?Näyttää ne purjeveneetkin aika usein liikkuvan moottorilla, vaikka tämä nyt ei millään tavalla liity septikeskusteluun niin on turha sössöttää purjehtijoiden olevan jotenkin sivistyneempiä.
Mutta onhan toki purjehtijat parempia ihmisiä kuin muut ja purjehtijan paskakin on jotenkin paljon ympäristöystävällisempää kuin moottoriveneilijän paska... Vai onko paska kuitenkin vaan paskaa vaikka päällä olis pelkkää Pelle P:tä ja Mustoa... - Öljynhajussa
Parempia ihmisiä kirjoitti:
Näyttää ne purjeveneetkin aika usein liikkuvan moottorilla, vaikka tämä nyt ei millään tavalla liity septikeskusteluun niin on turha sössöttää purjehtijoiden olevan jotenkin sivistyneempiä.
Mutta onhan toki purjehtijat parempia ihmisiä kuin muut ja purjehtijan paskakin on jotenkin paljon ympäristöystävällisempää kuin moottoriveneilijän paska... Vai onko paska kuitenkin vaan paskaa vaikka päällä olis pelkkää Pelle P:tä ja Mustoa...Puhuin veneilijöistä, en purjehtijoista tai moottoriveneilijöistä. En mitenkään vertaillut heitä keskenään.
Kysymys tälle kaverille, joka piti septin tyhjentämistä sivistymättömänä.
Onko moottorilla päristely ja vesilintujen hätyyttely saaristossa siis sivistynyttä?
Kun nyt kerran sivistys, keskiaikaisuus ja luonnon pilaaminen puheeksi otettiin... - Joakim_
Parempia ihmisiä kirjoitti:
Näyttää ne purjeveneetkin aika usein liikkuvan moottorilla, vaikka tämä nyt ei millään tavalla liity septikeskusteluun niin on turha sössöttää purjehtijoiden olevan jotenkin sivistyneempiä.
Mutta onhan toki purjehtijat parempia ihmisiä kuin muut ja purjehtijan paskakin on jotenkin paljon ympäristöystävällisempää kuin moottoriveneilijän paska... Vai onko paska kuitenkin vaan paskaa vaikka päällä olis pelkkää Pelle P:tä ja Mustoa...Mitenkään ottamatta kantaa sivistyneisyyteen tai luonnonsuojeluun, on aika suuri ero keskimääräinen purjevene moottoriajossa vs. keskimääräinen moottorivene. 10 m purjeveneessä on 20-30 hv kone, joka kuluttaa täydellä kaasulla 5-7 l/h ja 6 kn matkavauhdilla n. 2 l/h eli n. 0,3 l/mpk. Keskimääräinen matkamoottorivene vienee ainakin 5-kertaisesti samalla matkalla ja 10-20-kertaisesti samassa ajassa.
- Nvkhvkhvvj
Öljynhajussa kirjoitti:
Puhuin veneilijöistä, en purjehtijoista tai moottoriveneilijöistä. En mitenkään vertaillut heitä keskenään.
Kysymys tälle kaverille, joka piti septin tyhjentämistä sivistymättömänä.
Onko moottorilla päristely ja vesilintujen hätyyttely saaristossa siis sivistynyttä?
Kun nyt kerran sivistys, keskiaikaisuus ja luonnon pilaaminen puheeksi otettiin...Moottorin ääni nyt on aika mitätöntä saastetta verrattuna ihmisen paskaan kun jätetään suoraputkikasit tms. huomioimatta.
Turha melusaaste häiritsee esim. vesilintujen elämää mutta niin häiritsee liian lähellä pesiä purjehtiminenkin.
Sivistymättömiä löytyy molemmista, purjehtijoista ja moottoriveneilijöistä.
Septin tyhjennys esim. suomenlahteen on todella törkeää, valtameripurjehduksessa ikävä välttämättömyys.
Joku kirjoitti aiemmin, että 40-jalkaisen purjeveneen septi täyttyy 3-4 päivän purjehduksella ja on muka pakko paskantaa mereen mutta tosiasia on, että silloin septitankki on alimitoitettu tai miehistö tuottaa oman painonsa verran paskaa päivässä.
- ei toimi!!!!
3 eurolla per vene keräät jätettä, mutta minne sen sitten kuskaat. Joudut maksamaan siitä melkoisesti jos meinaat sen laillisesti käsiteltäväksi toimittaa. Vai toimitko kuin Loka Pojat eli katuojaan tai viemäriin vaan!
Paras järjestelmä on helpot suojaisissa paikoissa olevat imutyhjennysasemat.- ootko varma
Mihinkähän arvelet putken kotonasi wc-pöntöltä johtavan?
- Putkia riittää
ootko varma kirjoitti:
Mihinkähän arvelet putken kotonasi wc-pöntöltä johtavan?
Niinpä...
Ja millainen putki vedenpuhdistamolta menee ja minne... :-)
Maatalouden putkista puhumattakaan. - miksei viemäriin?
Ja noi suojaisissa paikoissa olevat imutyhjennysasemat, nekin kai johonkin tyhjennetään tai kytketään suoraan. Menevätkö viemäriin, vai kuskaavatko johonkin ongelmajätelaitokseen? Epäilen ensimmäistä vaihtoehtoa.
- 9+18
Putkia riittää kirjoitti:
Niinpä...
Ja millainen putki vedenpuhdistamolta menee ja minne... :-)
Maatalouden putkista puhumattakaan.Purkuvesiputki menee puhdistamolta vesistöön (tätäkö kysyit?)
"Puhdistustulokset
Vuonna 2007 Suomessa oli noin 540 sellaista jätevedenpuhdistamoa, joissa käsitellään vähintään 50 asukkaan jätevedet. Kaikkien puhdistamoiden jätevesistä poistettiin keskimäärin 97 % orgaanista ainesta, 96 % fosforia ja 56 % typpeä. Jäteveden sisältämän typen vähentäminen on lähivuosien suurimpia haasteita, vaikka sen keskimääräinen poistoteho onkin viime vuosina parantunut."
http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=166903#a2
- Skönäri-daami
Luulin ihan oikeasti, että purjehtijat ovat sivistynyttä porukkaa...tämä viestiketju osoittaa, että he/me ollaan a i v a n i d i o o t t e j a , jotka paskotaan omaan ja lastemme uimaveteen. Missä on Puhdas Itämeri ja siihen liittyvät arvot??? HÄVETKÄÄ!
- Rauhallisesti
Ihan rauhassa nyt vaan.
Pää polvien väliin ja syvää hengitystä, jos pyörryttää.
Yksi kysymysmerkki riittää. - Miten ajat?
Ajatko sinä moottoriveneellä vesilintujen päältä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073225GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431177- 831162
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja531102Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351032- 47899
- 67878
- 53867
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn25864Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862