Valitsin väärin!

mitä teen??

Olen tullut siihen tulokseen, että tein opiskelualaa valitessani virheen. Opiskelen tällä hetkellä kasvatustieteellisessä tiedekunnassa, jonne päädyin hakemaan aikoinaan psykologian sijaan. Olen siis kandidaattivaiheessa, ja alkanut enemmän ja enemmän kääntyä sille kannalle, että psykologia olisi ollut sopivampi valinta. Kysymys kuuluukin nyt, että kuinka vaikeaa on oikeasti saada opinto-oikeus psykologiaan sen jälkeen kun suoritettuna on kandidaatin tutkinto toisesta aineesta? Minulla tulee olemaan psykologian aineopinnot kasassa valmistuessani kandiksi, eli olisin siis kai oikeutettu erillisvalinnassa hakemaan? Onko kenelläkään täällä kokemusta?
Iskee vähän epätoivo, kun tunnen todellakin olevani nyt väärällä alalla ja pelottaa jos en saakaan enää mahdollisuutta vaihtaa suuntaa. Ilmeisesti tulossa on vielä jokin vuoden 2014 haku-uudistus joka vaikeuttaa uusiin opintoihin hakeutumista entisestään...
Apuja!

3

323

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ttttttt1

      Eihän se vaihtaminen helppoa ole. Henkilökohtaisesti luin kasvatustieteestä kandin ja vaihdoin maisterin tutkintoon toisen pääaineen. Erillisvalinnalla hain. (Pitkänä sivuaineena minullakin oli psykologia. )

      Kasvatustiede on vähän ongelma-aine. Välillä tuntui, että kaikki olivat jossakin varavaihtoehdossa. Moni haaveili luokanopettajan koulutuksesta, mutta mahtui sinne myös joukkoon niitä, jotka alunperin olivat ajatelleet psykologian opintoja. Eli monilla oli motivaatio-ongelmia, joka tietysti heijastui ryhmähenkeen.

      Oli kyllä suuri kulttuurishokki "aikusen kehitys" -kurssi, jolla teimme ryhmäesseen, kun kaikki olivatkin aidosti erittäin motivoituneita. Kasviksen puolella pakolliset ryhmätyöt olivat yhtä tuskaa. Kasviksessa oli myös paljon näitä nk. kulta lusikka suussa syntyneitä, jotka olivat vain hommaamassa mahdollisimman helpolla akateemista tutkintoa, jonka jälkeen isäpapan suhteilla työelämään.

      Henkilökohtaisesti lopetin kasvatustieteen opiskelun kandin tutkintoon ja luovuin maisterin suoritusoikeudesta, sillä olin aivan varma etten enää sitä ainetta jatka. Kevään erillishaussa pääsin uuteen aineeseen. Jos en olisi päässyt niin olisin hakenut seuraavana keväänä uudelleen.

    • Niinpä niin

      Kuulostaa erittäin tutulta. Varsinkin tuo kultalusikka-asia on kyllä itsekin tullut huomattua. Olen kyllä tullut siihen tulokseen, että kandin jälkeen en enää halua jatkaa. Pelottaa vaan, kun vaihtaminen on niin vaikeaa. Jos joutuukin umpikujaan eikä pääse jatkamaan opintoja.

      • ttttttt1

        Mä päätin aikoinani lopettaa kandiin sen kasvatustieteen. Ajattelin, etten opiskele maisteriksi vain tittelin takia. Turha niitä erittäin arvokkaita opintotuki kuukausia siihen tuhlata, jos ei kiinnosta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5005
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe