Asumiskulut OK:ssa

Ok-Loordi

Laskeskelin tuossa taas asumiskulut ok-talossa:

sähkö 40 eur/kk, lämpö 83 eur/kk, kiinteistövero 19,80 eur/kk, tontinvuokra 26,50 eur/kk, vesi 15 eur/kk, jätehuolto 12,50 eur/kk, kaapeli-tv 10 eur/kk, korot 0 eur/kk, vastike 0 eur/kk = 206,80 eur/kk yhteensä.

171 48 neliötä = 219 neliötä yhteensä eli asumiskulut / neliö 94 senttiä. Asuinneliötä kohden asuinkulut ovat 1,21 eur kuukaudessa.

Miten sitten kassulla vuokraläävässä? 48 neliöinen kaksio ja vuokra 950 eur/kk vesi 20 eur/kk, sähkö 25 eur/kk (jos ei omaa saunaa ole), asuinkulut neliötä kohden 20,73 eur/kk eli n. 20-kertainen hinta asumisesta ja joutuu vielä yhteiseen persenilesaunaan menemään ja grillaaminen on ankarasti kielletty paitsi taloyhtiön yhteisellä grillipaikalla aaltopellin palasen päällä.

Kyllä omassa ok-talossa voi elää edullisesti ja laadukkaasti ilman huolia ja murheita, toisin kuin kassulla, jossa joutuu koko ajan pelkäämään mitä kommuunissa muut keksivät.

86

640

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luki.

(Miten sitten kassulla vuokraläävässä? )

-No miten vuokrallatontti läävässä kärpäsen p,askan kokoisella tontilla voi edes nauttia ok-elämästä?mitään et saa tehdä jos haluat vaikka kaadella hupina puita.Tai tehdä normaali ok asujien juttuja,voit vaan uneksia onnesta.

Osta jo se oma tontti vaikka sieltä lapinjärveltä 7 e m2 hinnalla ,niin kehuit muuten että huomenna on laina maksettu.

Saa nähdä juoksetko lapinjärvelle vai luumäelle sinne kartanoon,kumman valitset?

• perskaivuu

Mikä sua vaivaa? Kateus tai jotain? Kai tässä muutakin hommaa kun piruuttaan puita kaadella. Jos jollain on halvat kustannukset tai ei haluu asua krstalossa tai vastaavassa niin mitä se sun persettä kaivaa?

• Luki.

Muista kuitenkin tärkein ......Vuokratontilla kaikki mukava on ankarasti kieletty,koska et omista vaan hallitset tietyn ajan.

• Ok-Loordi

Minä voin lunastaa tontin omaksi vaikka ensi viikolla halutessani hintaan 7 eur/neliö. Se kuitenkin nostaa kiinteistöveron osuutta siten että kuoletusaika tontin hinnalle on n. 30 vuotta eli ei oikeastaan kannata. Tontin hallintaan sillä ei ole mitään merkitystä onko se vuokralla vai oma, ihan samanlainen hallintaoikeus on maahan joka tapauksessa. Vuokra-aika 50 vuotta ja kiinteä vuokra, lunastushinta samaten pysyy samana 7 eur/neliö 50v. ajan eli inflaatio huomioiden kannattaa oikeastaan lykätä omaksi ostamista.

Olen kaatanut puita hallitsemaltani tontilta eikä siihen mitään lupia tarvittu sen enempää kuin omallakaan tontilla.

Omallakin tontilla tarvitsee luvan puiden kaatoon jos se vaikuttaa maisemaan.

Vuokratontilla on se etu että tontista ei tarvitse masaa kiinteistöveroa eikä varainsiirtoveroa mutta tontin voi koska vaan lunastaa halvalla itselleenkin omaksi halutessaan.

• Ok-Loordi kirjoitti:

Minä voin lunastaa tontin omaksi vaikka ensi viikolla halutessani hintaan 7 eur/neliö. Se kuitenkin nostaa kiinteistöveron osuutta siten että kuoletusaika tontin hinnalle on n. 30 vuotta eli ei oikeastaan kannata. Tontin hallintaan sillä ei ole mitään merkitystä onko se vuokralla vai oma, ihan samanlainen hallintaoikeus on maahan joka tapauksessa. Vuokra-aika 50 vuotta ja kiinteä vuokra, lunastushinta samaten pysyy samana 7 eur/neliö 50v. ajan eli inflaatio huomioiden kannattaa oikeastaan lykätä omaksi ostamista.

Olen kaatanut puita hallitsemaltani tontilta eikä siihen mitään lupia tarvittu sen enempää kuin omallakaan tontilla.

Vuokratontilla on se etu että tontista ei tarvitse masaa kiinteistöveroa eikä varainsiirtoveroa mutta tontin voi koska vaan lunastaa halvalla itselleenkin omaksi halutessaan.

"Vuokra-aika 50 vuotta ja kiinteä vuokra, lunastushinta samaten pysyy samana 7 eur/neliö 50v. ajan eli inflaatio huomioiden kannattaa oikeastaan lykätä omaksi ostamista."

Joku tuossa logiikassa mättää!
        Inflaatio huomioiden laina kannattaa maksaa pois mutta vuokratontilla voi kyllä asua..

Maksa nyt hyvä mies se tontti äkkiä omaksi, et ole muuten normituhnua kummempi.

• Joskus isäntä
        laupias60 kirjoitti:

"Vuokra-aika 50 vuotta ja kiinteä vuokra, lunastushinta samaten pysyy samana 7 eur/neliö 50v. ajan eli inflaatio huomioiden kannattaa oikeastaan lykätä omaksi ostamista."

Joku tuossa logiikassa mättää!
        Inflaatio huomioiden laina kannattaa maksaa pois mutta vuokratontilla voi kyllä asua..

Maksa nyt hyvä mies se tontti äkkiä omaksi, et ole muuten normituhnua kummempi.

Itse ostaisin tontin omaksi heti, jos se on vain 7 euroa neliöltä. Vuokraamisessa on aina riskinä omistajan pään kääntyminen johonkin suuntaan. Nyt varsinkin kun kunnat etsivät uusia rahastuskohteita, ovat halvat vuokratontit ensimmäisiä kiristyskohteita.

• mies32
        Joskus isäntä kirjoitti:

Itse ostaisin tontin omaksi heti, jos se on vain 7 euroa neliöltä. Vuokraamisessa on aina riskinä omistajan pään kääntyminen johonkin suuntaan. Nyt varsinkin kun kunnat etsivät uusia rahastuskohteita, ovat halvat vuokratontit ensimmäisiä kiristyskohteita.

Yleensähän vuokra-aika on sovittu kymmeniksi vuosiksi eteenpäin. Ei sitä noin vaan pureta. Ja jos vuokra on mitätön, ei ole kannattavaa taloudellisesti ostaa tonttia omakseen. Ainakaan verrattuna jälleen kerran vaihtoehtoisiin sijoitusmuotoihin. Ellei tontti sitten alueella, jonka arvo nousee vuosittain reilusti, jolloin se itsessään voi olla hyvä sijoitus.

• Ok-Loordi
        Joskus isäntä kirjoitti:

Ei ole mitään riskiä, tontti on täysin omassa hallinnassa vuoteen 2055 asti ja sen voi lunastaa hintaan 7 euroa neliö omaksi koska vain.

Hallintaan ei vaikuta mitään se onko tontti oma vai vuokraoikeudella 50 vuotta, ainoastaan vuokranmaksuun tuo vaikuttaa ja varainsiirtoveroon. Nettovoitto ostamalla omaksi olisi n. 250 euroa vuodessa, eli tässä tullaan siihen että kannattaako maksaa 7000 euroa nyt ensi viikolla sen takia että säästää sitten 250 euroa vuodessa. 28 vuoden päästä alkaa voittaa sitten 250 euroa vuodessa, eli kuoletusaika on n. 30 vuotta, kannattaako taloudellisesti?

Tontin omistus ei vaikuta mitään sen hallintaan tai oikeuksiin verrattuna 50 v. vuokraoikeus. Esim. pakkolunastustilanteessa olet aivan samalla viivalla kuten kaikissa muissakin oikeuksissa.

Optio lunastaa omaksi on kuitenkin pysyvästi eli asialla ei ole mikään kiire senkään puoleen. Toki huvikseen voisi lunastaa tontin omaksi vaikka ei se taloudellisesti ole mitenkään kovin kannattavaa. No, onhan se 250 euroa vuodessa sekin toki rahaa. Sitten tulee vain se ongelma, että yleensä tontin lunastushinta ei siirry täysimääräisesti talon arvoon eli saattaa jäädä helposti tappiolle tuossa jos myy seuraavan 10 v. aikana.

No, pikkurahojahan nämä joka tapauksessa ovat, kuukauden asumiskulujen luokkaa eli ei paljon väliä.

Vuokra on siis sama vuoteen 2055 saakka joka tapauksessa eli rahastuskohteena ei paljon huolta tuon suhteen ole myöskään.

Tontin vuokraaminen on aivan eri asia kuin talon tai osakkeen vuokraaminen. Etenkin kun pilkkahintainen lunastusoikeus omaksi on pysyvästi.

Mieluummin sen tontin lunastushinnan laitan seuraavaan sijoitusasuntoon tai osakkeisiin, mutta kuten sanottua voisihan sen tontin lunastaa omaksi vaikka huomenna jos mieli tekee.

• oulusta moro!
        Ok-Loordi kirjoitti:

7 euroa neliö?!?!?! Edes täällä Oulussa ei saa tuolla hinnalla, eli tonttisi on jossain hevon kuusessa.

• Luki.

Ei taaskaan sinun luettolossassi mikään täsmää

-Vesi-et selviä siinä talossa kahdella hengellä 15 kuussa (likavesi maksaa)

-Ne talven takka puut puuttuvat kokonaan,niitä menee heittämällä jos silloin tällöin lämmittää 3-10 kuutiota.

-Kiinteistö vero ei ole sinnepäinkään jos asut erittäin lähellä helsinkiä niin kuin olet suoltanut 10-15 helsinkiin.

On tuossa muutakan mulkkausta ,vai että vuokra läävä tontilla.

Jo pelkästään laajasta vakuutuksesta ok ukko maksaa mielettömän summan vuodessa .
      Aina on kysymys sadoista euroista 500e kahta puolen.Riippuen nyt millainen on mörskäsi siinä vuokra läävä tontilla.

Taasko kohta kerrot näin /niin nämä on laskettu puoliksi eli tuplat päälle. saako nauraaa miten höhö voi olla.

• Ok-Loordi

Ei ole puoliksi laskettu, vaan kokonaan. Tosiaan kotivakuutus unohtui, se on 24 euroa kuukaudessa. Eli kokonaiskulut n. 230 eur/kk. Oma osuus siis 115 euroa kuukaudessa ja vaimon osuus saman verran. Voisihan sen tontin lunastaa omaksi vaikka ei siinä järkeä olekaan, onhan sekin sijoitus toisaalta. Tosin ajattelin ostaa joka tapauksessa osakkeita maanantaina n. 4000 eurolla, osakkeiden osto on nyt paljon järkevämpää kun oman tontin lunastusetu alkaa näkyä vasta n. 30 vuoden kuluttua siten että säästää siinä sitten vasta vähän. Ei taida kannattaa.

• Luki.

Kummalista mulkaamista ostit samana vuonna rakennetun talon kuin Luki4ever .

Kummallakin teillä pöhnäpäillä ei pidä jutut edes sinne päinkään paikkaansa.

Sinä ja kaverisi Luki4 ever ette asu ok-talossa,te asutte sielä kallion keskellä mielikuvituksinenne ja unelmoitte mitä menetitte.

Herää tähän maailmaan kallion kolostasi.

• Ihan tyytyväinen

>>>Miten sitten kassulla vuokraläävässä?

• Luki.

(jos otan 150 000€ asuntolainan.)

-ei niitä nykyisin oteta enään,vaan enempi on saadaanko enään,yksineläjänä et saa kun ei ole säästöjä.

-Mihinkä edes tarviitkaa kun kerran ole onnellinen,autosi pitäisi heittää mäelle,kerran pääset linja autoon.

Järki käteen.Kalliosta pääset kävelemälläkin kuppiloihin.

• Luki.

(Teen osa-aika hommia. )

-Kuvitellaan sitä lainaan oli se nyt mitä oli,jos lainan saisit.

-Tämän jälkeen et tekisi osaaika hommia ,vaan kokopäivä töitä.

Minä tiedän kuinka suuri homma on saada kasaan 150000e se ei ole mitään oleskelua ,älkää edes kuvitelko yksinänne jos laiskottaa tuollaisia.

• Ok-Loordi

Ei Loordillakaan ole velkaa, ei paineita, ei mitään tuollaista. Silti minulla on tilaa 219 neliötä ja oma talo, ja asuminen melkein puolet halvempaa kuin sinulla. Kannattaisi siis vähän miettiä miten asuu ja elää. Tosin jos lasken oman osuuteni niin maksan asumisestani vain vähän reilu satasen kuussa ja vaimo maksaa sen toisen satasen.

On auto (avomersu), toinenkin auto (vaimon), ei kuukausikorttia, koska sellaisella en tee mitään, käytän julkisia kulkuneuvoja vain äärimmäisessä pakossa, ajan mieluummin omalla avomersullani.

Rahaa jää säästöön, osakkeita ostelen ja rahahuolet olen jättänyt muille kuten sinäkin.

Ellet tiennyt niin voi asua omassa asunnossa ilman asuntolainaakin, kannattaisiko harkita?

• Ihan tyytyväinen
        Ok-Loordi kirjoitti:

Ei Loordillakaan ole velkaa, ei paineita, ei mitään tuollaista. Silti minulla on tilaa 219 neliötä ja oma talo, ja asuminen melkein puolet halvempaa kuin sinulla. Kannattaisi siis vähän miettiä miten asuu ja elää. Tosin jos lasken oman osuuteni niin maksan asumisestani vain vähän reilu satasen kuussa ja vaimo maksaa sen toisen satasen.

On auto (avomersu), toinenkin auto (vaimon), ei kuukausikorttia, koska sellaisella en tee mitään, käytän julkisia kulkuneuvoja vain äärimmäisessä pakossa, ajan mieluummin omalla avomersullani.

Rahaa jää säästöön, osakkeita ostelen ja rahahuolet olen jättänyt muille kuten sinäkin.

Ellet tiennyt niin voi asua omassa asunnossa ilman asuntolainaakin, kannattaisiko harkita?

Kaikki ei ole syntynyt kultalusikka suussa. Taloushan sen ratkaisee mihin on varaa. Haluan vain ilmentää sitä, että kaiken ei tarvitse olla uutta ja kiiltävää. Monesti saa kodikkaampaa vaikka kirpputori ja huutonetti tavaroilla. Ei tarvitse avomersuja. Monesti riittää kymmenen vuotta vanha ajoneuvo, joka huollettu ja säännöllisesti pesty. Arvot voi sitten laittaa omaan tärkeysjärjestykseen. Mikä on tärkeää, näyttää naapurille sitä tiukkapeppua, tai avomersua jossa mullku ratissa. Arvot on minullakin, tässä niitä tarkemmin erittelemättä. Rahaan se ei liity, jos jotain paljastan.

• Luki.

Sinä et tiedä olenkaan mistään mitään, kyllä jämpti on niin.

Pysy vuokra kolossasi kalliossa.

• Ihan tyytyväinen

Onko Lukille tullut vainoharha? Minulla on kallioon välimatkaa 400km. Ei kaikki ole niin mustavalkoista. Vuokralainen köyhä, okt-onnellinen asuja rikas? Ja ihanko meinaat ettei minulla ole säästöjä?

• Luki.
        Ihan tyytyväinen kirjoitti:

Onko Lukille tullut vainoharha? Minulla on kallioon välimatkaa 400km. Ei kaikki ole niin mustavalkoista. Vuokralainen köyhä, okt-onnellinen asuja rikas? Ja ihanko meinaat ettei minulla ole säästöjä?

Itsehän tuossa ilmaisit näin.

( En säästä yhtään, jos otan 150 000€ )

-Voin kertoa ettei yksineläjä ota mitään enään,enempi on saako lainaa.

Ai 400km kallioon,asut jo niin etäällä ettet välttämättä tiedä missä on kallio.(useimat eivät edes käsitä helsingin kallioa)

Niin ja voi sen kuvitella 400e yksiö ei ole kalliossa.Se on kaukana muttet käsitä 150000e se on 400km päässä helsingistä ja on suuri laina maksaa noin kaukana jos kohde pitäisi myydä 150000e asuntoa ei yksinäinen osta noin kaukana.

Joku ei täsmää,yksineläjä ostaisi 150000e asunnon 400km helsingistä.

• Ihan tyytyväinen
        Luki. kirjoitti:

Itsehän tuossa ilmaisit näin.

( En säästä yhtään, jos otan 150 000€ )

-Voin kertoa ettei yksineläjä ota mitään enään,enempi on saako lainaa.

Ai 400km kallioon,asut jo niin etäällä ettet välttämättä tiedä missä on kallio.(useimat eivät edes käsitä helsingin kallioa)

Niin ja voi sen kuvitella 400e yksiö ei ole kalliossa.Se on kaukana muttet käsitä 150000e se on 400km päässä helsingistä ja on suuri laina maksaa noin kaukana jos kohde pitäisi myydä 150000e asuntoa ei yksinäinen osta noin kaukana.

Joku ei täsmää,yksineläjä ostaisi 150000e asunnon 400km helsingistä.

Eihän se täsmääkkään. Mutta siinä hintaluokissa ne kaksiot uudet täällä liikkuu. Mihinkään vanhaan paskaan en ole valmis muuttamaan. Se on täysin sama, kun pysyn tässä laadukkaammassa asunnossa, kuin lähden kurkottamaan kuuseen. En halua löytää itseäni jostain 70luvun neukkukasarmi helvetistä velkoineni. Tämä on kuitenkin ihan toimiva ratkaisu tämä nykyinen. Kaikki toimii kuin junan vessa! Mä oon vähän lorvi ja inhoan kahdeksan tunnin työpäiviä. Minulle on 6 tuntia sopiva, joka jo kertoo, ettei talouden kanssa ole ongelmia. Työttömyys taas tylsistyttää ja se tulotaso on minulle kauhistus.

• Luki.
        Ihan tyytyväinen kirjoitti:

Eihän se täsmääkkään. Mutta siinä hintaluokissa ne kaksiot uudet täällä liikkuu. Mihinkään vanhaan paskaan en ole valmis muuttamaan. Se on täysin sama, kun pysyn tässä laadukkaammassa asunnossa, kuin lähden kurkottamaan kuuseen. En halua löytää itseäni jostain 70luvun neukkukasarmi helvetistä velkoineni. Tämä on kuitenkin ihan toimiva ratkaisu tämä nykyinen. Kaikki toimii kuin junan vessa! Mä oon vähän lorvi ja inhoan kahdeksan tunnin työpäiviä. Minulle on 6 tuntia sopiva, joka jo kertoo, ettei talouden kanssa ole ongelmia. Työttömyys taas tylsistyttää ja se tulotaso on minulle kauhistus.

(Eihän se täsmääkkään. Mutta siinä hintaluokissa ne kaksiot uudet täällä liikkuu)

-No niin,siis kaksio ei yksiö.

Ei sitä tuu hankittua yksineläjällä,tiedän kyllä vanhoja ihmisiä jotka myy ok-talonsa ja muuttavat kaksioon.

Mutta jos on yksineläjä ja vuokralla niin tuota ei tapahdu yleensä yksinäisellä jos ei ole hyvä palkkainen.

Kun lasket lainan lyhennyksen ja yhtiövastikkeen kaiken päälle niin hymy hyytyy niihin asumis kuluihin.

• Luki.

Ilmeisesti tarkoitit alta 100000e asuntoa ei 150000e asutoa.

Mielummin 50000e-100000e väliin siinäkin olisi elämän työ säästää ja koituisi raskaaksi,ei siinä lonkkaa vedetä enään klo:7:00 ,autot lähtee se on varmaa tai et ajaisi montaa metriä kuussa.

• savate.

Lienee parasta, että välimatkaa on kallioon, kalliossahn on mittava narkomaaniongelma ja asuntolat sun muut.. Paha paikka, Loordi ja Pohatta ym, ovat kyllä Hilda-Ranen luomuksia ja se asuu kalliossa, sieilä puukkoBulevardin lähellä.

• Heh, heh....

Nuo laskelmat kertovat jo sen, että et asu missään omakotitalossa. Täyttä utopiaa. Nykyään tämä palsta onkin Kallion hillda-ranen satuilupalsta.

Patologiset valehtelijat ovat siinäkin huvittavia, että he uskovat sepittämiin tarinoihinsa.

• Aika lähelle noin..

Just noin. Minustakin on hiukan yläkanttiin mitoitetut kulut. Itsellä noin 170e/kk 156/225 ok talossa, mutta tontti on oma ja vuokrakuluja ei siis ole. No positiivista kienee se, että aloittaja ei pyrkinyt pienentämää kulujaan kuten vuokraloiset palstalla tekevät.

• Ei riitä
        Aika lähelle noin.. kirjoitti:

Just noin. Minustakin on hiukan yläkanttiin mitoitetut kulut. Itsellä noin 170e/kk 156/225 ok talossa, mutta tontti on oma ja vuokrakuluja ei siis ole. No positiivista kienee se, että aloittaja ei pyrkinyt pienentämää kulujaan kuten vuokraloiset palstalla tekevät.

Heh, heitit hyvän vitsin, näkee, kyllä, että aloittaja ja/eli/ sinä olette vuokraloisia, ok-talon kustannuksista ei mitään tietoa.

• just joo...
        Ei riitä kirjoitti:

Heh, heitit hyvän vitsin, näkee, kyllä, että aloittaja ja/eli/ sinä olette vuokraloisia, ok-talon kustannuksista ei mitään tietoa.

Joo joo, kyllä ne ovat nämä epäuskoiset, jotka eivät ole koskaa kai edes käyneet omakotitalossa, kun kuvittelevat että talon lämmittäminen maksaa kymmeniä tuhansia ja vakuutukset tuhansia euroja vuodessa.

• Aito ok-paroni

Voi kilin kulli. Ok-laardi paljasti olevansa vuokraloinen, olen pettynyt. Että nyt tontti vuokralla ja minä kun pidin miestä aitona ok-pehtoorina. Onkohan joku kirjoittanut sontaa loordin piikkiin?

• Näin se vain on

Menetetty vuokratulo pitää myös laskea asumiskuluihin. Tietysti jos asunto on sellainen läävä ettei sitä kukaan vuokraisi on tilanne toinen.

• Menetetty vuokratulo mistä? Omasta asunnosta? Kodista?
        No sitten pitää huomioida myös vuokra, jonka maksaisi jos oma koti olisi vuokralla.

Minulle on tärkeää vain se, että neliöitä riittävästi (n.140) sopivan matkan päässä paikoista joissa käyn, ja tärkeimpänä: Asumiskulut vähemmän kuin vuokra vastaavasta. (tosiaan tuohon saa laskea myös lyhennykset, niin silti on halvempi)
        Tiedossa on, että remontteja tulee (ensimmäiset isommat ehkäpä 10v. päästä) mutta enpä niistä stressaa, vakuuksia on taas 10v päästä hyvin vapaana, eikä lainaakaan kauheasti enää silloin. Pidin aiemmin sellaista "yhtiövastiketiliä" josta maksoin talon kuluja eli laitoin sen 3-500€/kk toiselle tilille mutta innostuin tuossa jokunen aika sitten ostamaan niillä osakkeita kun mitä järkeä nyt on siirrellä rahoja tililtä toiselle.

Osakkeissa n. 15% tappiolla, mutta ainoa jonka olen kotiuttanut meni plussalla :)

• mies32
        laupias60 kirjoitti:

Menetetty vuokratulo mistä? Omasta asunnosta? Kodista?
        No sitten pitää huomioida myös vuokra, jonka maksaisi jos oma koti olisi vuokralla.

Minulle on tärkeää vain se, että neliöitä riittävästi (n.140) sopivan matkan päässä paikoista joissa käyn, ja tärkeimpänä: Asumiskulut vähemmän kuin vuokra vastaavasta. (tosiaan tuohon saa laskea myös lyhennykset, niin silti on halvempi)
        Tiedossa on, että remontteja tulee (ensimmäiset isommat ehkäpä 10v. päästä) mutta enpä niistä stressaa, vakuuksia on taas 10v päästä hyvin vapaana, eikä lainaakaan kauheasti enää silloin. Pidin aiemmin sellaista "yhtiövastiketiliä" josta maksoin talon kuluja eli laitoin sen 3-500€/kk toiselle tilille mutta innostuin tuossa jokunen aika sitten ostamaan niillä osakkeita kun mitä järkeä nyt on siirrellä rahoja tililtä toiselle.

Osakkeissa n. 15% tappiolla, mutta ainoa jonka olen kotiuttanut meni plussalla :)

Menetettyä vuokratuloa voisi ehkä laskea vain vertaamalla halvimpaan mahdolliseen asuntoon, jossa voisi asua. Eli jos ajattelee, että sinulla on liikaa neliöitä ja tulisit toimeen 30-neliöisessäkin, niin voi laskea 140 neliöisesi vuokra - 30 neliöisen vuokra = menettämäsi tulo.

Mutta jos haluaa asua 140-neliöisessä, niin totta, paha sitä on laittaa vuokralle ja itse muuttaa kadulle.

Toisaalta jos olisi käteisellä kämppänsä ostanut, voisi verrata vaihtoehtoiseen tuottoon osakkeista. Joissa on aina riskinsä, kuten esimerkkisi kertoo. Ja hyvin hankala olisi osakkeistakaan saada niin suurta tuottoa, että se voittaisi vuokran verran omassa asumisen tuottavuuden. Taviksille tämä sitäpaitsi ei edes ole vaihtoehto, koska talot ja asunnot ostetaan lainarahalla, eikä pankki myönnä satoja tuhansia euroja osakepelirahaa, mutta asuntolainaa myöntää.

• Näin se vain on
        laupias60 kirjoitti:

Menetetty vuokratulo mistä? Omasta asunnosta? Kodista?

"Menetetty vuokratulo mistä? Omasta asunnosta? Kodista?
        No sitten pitää huomioida myös vuokra, jonka maksaisi jos oma koti olisi vuokralla."

Höpinät siitä että asumiskulut ovat euron tai kaksi neliöltä eivät ole tästä maailmasta. Kun menetetty vuokratuotto otetaan huomioon nousee kulut kymppiin tai ylikin neliö.

• taloudellinen
        Näin se vain on kirjoitti:

No sitten pitää huomioida myös vuokra, jonka maksaisi jos oma koti olisi vuokralla."

Höpinät siitä että asumiskulut ovat euron tai kaksi neliöltä eivät ole tästä maailmasta. Kun menetetty vuokratuotto otetaan huomioon nousee kulut kymppiin tai ylikin neliö.

nuohous 3.17
        jäte 4.50
        vakuutus 36.00
        sähkö 67.00
        kiinteistövero 60.00
        veden perusmak. 13.76
        vesi 20.20
        yhteensä 204.63
        lämmityspuut maksaa vaivan. ostettuna n.50e/kk
        talo 120m2
        menetetyn tuoton voi laskea vain, jos vertaa kahta samanlaista asiaa. jos otat kalliimman asian, tulee menetetty tuotto. jos otat halvemman asian, tuleesaatu tuotto.
        omatyö on halpaa. jokaista ostotuntia varten joutuu tekemään 3 tuntia verollisia töitä.

• näin se on
        mies32 kirjoitti:

Menetettyä vuokratuloa voisi ehkä laskea vain vertaamalla halvimpaan mahdolliseen asuntoon, jossa voisi asua. Eli jos ajattelee, että sinulla on liikaa neliöitä ja tulisit toimeen 30-neliöisessäkin, niin voi laskea 140 neliöisesi vuokra - 30 neliöisen vuokra = menettämäsi tulo.

Mutta jos haluaa asua 140-neliöisessä, niin totta, paha sitä on laittaa vuokralle ja itse muuttaa kadulle.

Toisaalta jos olisi käteisellä kämppänsä ostanut, voisi verrata vaihtoehtoiseen tuottoon osakkeista. Joissa on aina riskinsä, kuten esimerkkisi kertoo. Ja hyvin hankala olisi osakkeistakaan saada niin suurta tuottoa, että se voittaisi vuokran verran omassa asumisen tuottavuuden. Taviksille tämä sitäpaitsi ei edes ole vaihtoehto, koska talot ja asunnot ostetaan lainarahalla, eikä pankki myönnä satoja tuhansia euroja osakepelirahaa, mutta asuntolainaa myöntää.

Minäpä lasken omakotitalolleni vuokraamattomuustulon.

Nyt vuokraamista vastaavat asumiskuluni ovat 1,67€ neliöltä. Käypä vuokra voisi olla jotain 10€ neliö, tienaan omassa asumalla siis 8,33€ neliöstä, eli 1416€/kk, eli melkein 17.000€ vuodessa.

Rahaa asuntoon on lyöty aikoinaan kiinni 200.000€, joten asumistuoto on 8,5% alkuperäiseen pääomaan. Hinnan noususta toinen mokoma vielä päälle.

• Näin se vain on
        mies32 kirjoitti:

Sillä ei ole mitään väliä asuuko 20 neliön omassa asunnossa vain tuhannen neliön omassa asunnossa, menetetty vuokratuotto pitää laskea asumiskuluiksi sillä sen aina menettää. Tietysti omassa asuminen tulee halvemmaksi koska vuokratuotosta joutuu maksamaan pääomaveron mutta vain sen takia se on halvempaa. Tämä ymmärtäminen tuntuu olevan täysin mahdotonta vaikka kuinka rautalangasta vääntäisi.

• Näin se vain on
        näin se on kirjoitti:

Nyt vuokraamista vastaavat asumiskuluni ovat 1,67€ neliöltä. Käypä vuokra voisi olla jotain 10€ neliö, tienaan omassa asumalla siis 8,33€ neliöstä, eli 1416€/kk, eli melkein 17.000€ vuodessa.

Rahaa asuntoon on lyöty aikoinaan kiinni 200.000€, joten asumistuoto on 8,5% alkuperäiseen pääomaan. Hinnan noususta toinen mokoma vielä päälle.

Menetetty vuokratuotto pitää laskea päivän hintaan, siihen mitä asunnosta nyt saisi. Silloin tuollaiset 8,5% tuotot voi heittää unholaan.

• Ok-Loordi
        näin se on kirjoitti:

Totta, asuntotulon voi laskea tuloksi halutessaan, tosin sitä ei kai kuulu ilmoittaa virallisissa yhteyksissä esim. jos kysytään tuloja luottokorttia tai lainaa hakiessaan.

Asuntotulo määritellään siten että saa saman verran tuloa kuukaudessa asumisestaan omassa kuin vastaavan vuokraaminen maksaisi. Eli esimerkiksi omakotitalossa asuessa voi laskea omien normaalien tulojensa päälle 1700 euron asuntotulon eli tuon verran tienaa omassa asuessaan, koska ei joudu maksamaan tuon verran vuokraa kun asuukin omassa.

Asuntotulossa on se hyvä puoli että siitä ei tarvitse maksaa veroja.

Esim. jos palkkatulo on 6000 eur/kk ja sivutoimen tulot 3500 eur/kk niin bruttotulot ovat 9500 eur/kk, nettotulot tästä n. 5500 eur/kk, sitten jos asuu omassa talossa niin tuohon päälle voi laskea asuntotuloa 1700 eur/kk (nettotuloa) eli yhteensä nettotulot ovatkin 7200 eur/kk, tosin tilille siitä tulee vain 5500 eur/kk mutta teoreettista asuntotuloa saat 5500 eur nettotulon lisäksi tuon 1700 eur/kk.

Tosin jotkut laskevat sitten niin että se teoreettinen asuntotulo on yhtä suuri kuin teoreettinen asuinkulu oman asunnon käytöstä omaan asumiseen eli menetetty vuokratuotto ja näin laskiessa asuntotulo menee kokonaan asuinkuluksi ja reaaliset tulot ovat ne tulot mitä tilille rahaa tulee ja reaaliset asuinkulut ovat ne asuinkulut mitä joutuu asumisestaan maksamaan oikeasti huomioimatta menetettyjä vuokratuloja.

Esim. Kela ei hyväksy asuinmenoksi menetettyjä vuokratuloja jos koettaa saada niitä vastaan asumistukea ja samaten toisaalta pankki ei laske lainaa myöntäessään asuinkuluksi menetettyä vuokratuottoa mutta pankki ei toisaalta laske myöskään oikeaksi tuloksi tuota asuintuloa esim. arvioidessaan lainanmaksukykyä.

• Ok-Loordi

Sillä ei ole mitään väliä asuuko 20 neliön omassa asunnossa vain tuhannen neliön omassa asunnossa, menetetty vuokratuotto pitää laskea asumiskuluiksi sillä sen aina menettää. Tietysti omassa asuminen tulee halvemmaksi koska vuokratuotosta joutuu maksamaan pääomaveron mutta vain sen takia se on halvempaa. Tämä ymmärtäminen tuntuu olevan täysin mahdotonta vaikka kuinka rautalangasta vääntäisi.

Nyt et ota laskuissasi huomioon asuntotuloa: omassa asumalla saa tuloa asuntotulona, asuntotulo on se tulo jonka saa kun asuu omistusasunnossa eikä joudu maksamaan vuokraa vastaavasta asunnosta.

"Asuntotulo eli laskennallinen nettovuokra
        Asuntotulo eli laskennallinen nettovuokra kuvaa kotitalouden saamaa etua asumastaan omistusasunnosta verrattuna vastaavanlaisessa markkinahintaisessa vuokra-asunnossa asuvaan kotitalouteen. Asuntotulo omistusasunnossa asumisesta on erotus, joka saadaan kun ns. laskennallisesta bruttovuokrasta vähennetään kotitalouden asunnostaan maksamat asumiskustannukset (mm. hoitovastikkeet, vakuutukset, ylläpitokorjauskustannukset ja asuntolainan korot). Asuntotulo saattaa muodostua negatiiviseksi, jos vähennyserät ylittävät bruttovuokran.

Omistusasunnosta saatava asuntotulo luetaan tulonjakotilastossa ja kulutustutkimuksessa kotitalouden omaisuustuloihin, jotka yhdessä palkka- ja yrittäjätulojen ohella muodostavat tuotannontekijätulot. Oman asunnon asuntotulo sisältyy myös käytettävissä oleviin tuloihin."

http://www.stat.fi/meta/kas/asuntotulo.html

• Ok-Loordi

Mutta kun otetaan huomioon asuntotulo jonka tienaa asumalla omassa kodissaan eikä vastaavanlaisessa vuokralla niin asumiskulut laskevat takaisin siihen 1 euroon / neliö. Asuntotulo isossa ok-talossa voi olla helposti 20.000 euroa vuodessa.

• laskeskellaampa sitt

Menetetty vuokratuotto pitää laskea päivän hintaan, siihen mitä asunnosta nyt saisi. Silloin tuollaiset 8,5% tuotot voi heittää unholaan.

"Menetetty vuokratuotto pitää laskea päivän hintaan, siihen mitä asunnosta nyt saisi."

Saisin vuokraamalla kympin neliöltä ja joutuisin maksamaan kympin neliöltä omasta asumisesta.

Omaan asumiseen en saisi mitään tukea, mutta vuokraamisesta saisin voittoa 7 euroa josta menisi veroa 2,1€.

Vuokratuotto olisi siis 4,9€, mutta omassa asuminen on 7€ halvempi kuin saman vuokraaminen, joten saan omassa asumalla voittoa 14,9€ neliöltä.

• oletko tyhmä?

Väärin menee pojua. Säästetty euro on tienattu euro. Oletko kuullut koskaa tällaista viisautta? Ei se mitään, en olettanutkaan.

Omassa asumisen säästö vuokraamiseen verrattuna ei suinkaan ole menoa, vaan tuloa. Et kai oikeasti ole noin tyhmä että et tajuja sitä?

• mies32

Joku hintahan se on laskettava ok-asukin omalle työllekin. Montako tuntia talvessa pukkaa lumia? Mitä maksavat välineet siihen? Entä ajaa nurmikkoa kesällä? Entä maalaa talon seiniä, kun talo siinä iässä? Muut remontit ja kunnossapito?

Vuokraa nyt ei muutenkaan voi verrata omaan, vertaisit edes omaan kassukämppään. Normaalit vastikkeet jotain 4€/m2. Siihen päälle sähköt ja silloin tällöin remonttia.

Onneksi minulla on varaa olla asumatta halvasti omakotitalossa. Toivottavasti sinullakin vielä joskus.

Teksteistäsi päätellen joku siellä omassakin ahdistaa.

• hyvin tienaa omalla

Olen laskenut hinnan omakotitalon töille. Omakotitlalon käyttökulut ilman taloussähköä ja vettä on 280€/kk. Vastaavan kokoisen yhtiömuotoisen asunnon vastike olisi noin 650€. Omakotitalossa tienaa siis kunnossapitotoöiden tekemisellä tuon erotuksen, eli noin 4440€.

Talvella lumitöihin menee noin vartti kerrallaan ja kertoja voisi tulla kerta viikossa. Kesällä nurmen leikkuuseen menee myös se vartti, jos leikkaisi kerran viikossa.

Jos oman talon töhin laskee keksimäärin tunnin viikossa, niin siinä on kyllä sitten jo maalaamiset ja muut vähän suuremmatkin hommat mukana. Omalle työlle tulee tienestiä näin laskien 85€/h. Ihan riittävä hinta minusta, kannattaa tehdä itse, eikä kannata ostaa palvelunua.

• mies32
        hyvin tienaa omalla kirjoitti:

Olen laskenut hinnan omakotitalon töille. Omakotitlalon käyttökulut ilman taloussähköä ja vettä on 280€/kk. Vastaavan kokoisen yhtiömuotoisen asunnon vastike olisi noin 650€. Omakotitalossa tienaa siis kunnossapitotoöiden tekemisellä tuon erotuksen, eli noin 4440€.

Talvella lumitöihin menee noin vartti kerrallaan ja kertoja voisi tulla kerta viikossa. Kesällä nurmen leikkuuseen menee myös se vartti, jos leikkaisi kerran viikossa.

Jos oman talon töhin laskee keksimäärin tunnin viikossa, niin siinä on kyllä sitten jo maalaamiset ja muut vähän suuremmatkin hommat mukana. Omalle työlle tulee tienestiä näin laskien 85€/h. Ihan riittävä hinta minusta, kannattaa tehdä itse, eikä kannata ostaa palvelunua.

Hankala uskoa, että OK-talon työnmäärä olisi noin vähäinen, etenkään jos otetaan koko elinkaari mukaan eli sekin vaihe, kun sitä remontoitavaa alkaa olla.
        No toisaalta, eipä hoitovastikkeeseenkaan sisälly pahemmin remontteja..

Lumitöitäkin usein se vartti päivässä. No ei ehkä läpi talven ja riippuen lumisateista.

• Suomen Susi
        hyvin tienaa omalla kirjoitti:

Taita olla omakotitönö, jossa noin vähäisellä työmäärällä selviää! Siis ei nurmikkoa, perennoja, marjapensaita,ryytimaata, omenapuita yms.

Tämän päälle asuinrakennuksen huoltotyöt. Polttopuut talveksi.Ja kaikkea muuta omistajan vastuulle kuuluvaa. Olen näitä tehnyt oman aikani ja mulle riitti! Nyt olenkin lokoisasti kerrostalon Sohvien mies, eikä hävetä!

• jaksaa tehdä
        mies32 kirjoitti:

Hankala uskoa, että OK-talon työnmäärä olisi noin vähäinen, etenkään jos otetaan koko elinkaari mukaan eli sekin vaihe, kun sitä remontoitavaa alkaa olla.
        No toisaalta, eipä hoitovastikkeeseenkaan sisälly pahemmin remontteja..

Lumitöitäkin usein se vartti päivässä. No ei ehkä läpi talven ja riippuen lumisateista.

Lumitöiden määrä riippuu paljon talvesta. Runsaslumisena talvena voisi tulla ehkä 20 lumityökertaa. Mutta ei tästä ole montaa vuotta kun oli sellainen tarlvi että tarvi tehdä lumityöt kahdesti ja näistäkin toinen kerta olis sellainen että jos olis viivytellyt vuorokauden, niin vesisade olisi sulattanu.

Kuka käskee pitää omakotitaloa niin pitkään että joutuu tekemään suuria remontteja? Yleensä tilatarve muuttuu vuosien saatossa, joten on ihan fiksuakin vaihtaa välillä. Ensimmäinen 30 vuotta menee parilla isommalla maalauksella. Omakotitlaon maalaa työviikossa, ei se niin paha rasti ole ja voihan sen työn ostaa jos ei kiinnosta itse tehdä, ei sen niin paljon maksa.

Omakotitalon rakentamiseen menee noin 2000 tuntia, eli yhden miehen vuoden työ. Jos laskee että jakaa tuon 2000 tuntia 40 vuoden ajalle, niin siitä tulee tunti viikkoon, eli tuolla huoltotyömäärällä talon rakentaisi toisen kerran, ei niitä huoltotöitä ihan niin paljon ole.

• näin se on
        Suomen Susi kirjoitti:

Taita olla omakotitönö, jossa noin vähäisellä työmäärällä selviää! Siis ei nurmikkoa, perennoja, marjapensaita,ryytimaata, omenapuita yms.

Tämän päälle asuinrakennuksen huoltotyöt. Polttopuut talveksi.Ja kaikkea muuta omistajan vastuulle kuuluvaa. Olen näitä tehnyt oman aikani ja mulle riitti! Nyt olenkin lokoisasti kerrostalon Sohvien mies, eikä hävetä!

Hullu paljon tekee, viisas pääsee vähemmällä, myös omakotitalossa.

• Näin se vain on
        jaksaa tehdä kirjoitti:

Lumitöiden määrä riippuu paljon talvesta. Runsaslumisena talvena voisi tulla ehkä 20 lumityökertaa. Mutta ei tästä ole montaa vuotta kun oli sellainen tarlvi että tarvi tehdä lumityöt kahdesti ja näistäkin toinen kerta olis sellainen että jos olis viivytellyt vuorokauden, niin vesisade olisi sulattanu.

Kuka käskee pitää omakotitaloa niin pitkään että joutuu tekemään suuria remontteja? Yleensä tilatarve muuttuu vuosien saatossa, joten on ihan fiksuakin vaihtaa välillä. Ensimmäinen 30 vuotta menee parilla isommalla maalauksella. Omakotitlaon maalaa työviikossa, ei se niin paha rasti ole ja voihan sen työn ostaa jos ei kiinnosta itse tehdä, ei sen niin paljon maksa.

Omakotitalon rakentamiseen menee noin 2000 tuntia, eli yhden miehen vuoden työ. Jos laskee että jakaa tuon 2000 tuntia 40 vuoden ajalle, niin siitä tulee tunti viikkoon, eli tuolla huoltotyömäärällä talon rakentaisi toisen kerran, ei niitä huoltotöitä ihan niin paljon ole.

"Kuka käskee pitää omakotitaloa niin pitkään että joutuu tekemään suuria remontteja? Yleensä tilatarve muuttuu vuosien saatossa, joten on ihan fiksuakin vaihtaa välillä. Ensimmäinen 30 vuotta menee parilla isommalla maalauksella. Omakotitlaon maalaa työviikossa, ei se niin paha rasti ole ja voihan sen työn ostaa jos ei kiinnosta itse tehdä, ei sen niin paljon maksa."

Nerokasta, ostaa uuden, ei tee 30 vuoteen mitään remontteja ja kun asunnon myy saa siitä uuden asunnon hinnan. Kyllä ok-asujat ovat kiinteistösijoittajina loistavia!

Sama koskee tietysti kerrostaloakin, ostaa uuden ja kun isot rempat on tulossa myy ja saa uuden hinnan ja sillä rahalla ostaa uuden. Ikinä ei joudu remontteja maksamaan!

• käykö kateeksi?

"Kuka käskee pitää omakotitaloa niin pitkään että joutuu tekemään suuria remontteja? Yleensä tilatarve muuttuu vuosien saatossa, joten on ihan fiksuakin vaihtaa välillä. Ensimmäinen 30 vuotta menee parilla isommalla maalauksella. Omakotitlaon maalaa työviikossa, ei se niin paha rasti ole ja voihan sen työn ostaa jos ei kiinnosta itse tehdä, ei sen niin paljon maksa."

Nerokasta, ostaa uuden, ei tee 30 vuoteen mitään remontteja ja kun asunnon myy saa siitä uuden asunnon hinnan. Kyllä ok-asujat ovat kiinteistösijoittajina loistavia!

Sama koskee tietysti kerrostaloakin, ostaa uuden ja kun isot rempat on tulossa myy ja saa uuden hinnan ja sillä rahalla ostaa uuden. Ikinä ei joudu remontteja maksamaan!

Talosta saa noin 3 kertaa ostohinnan kun sen myy 30 vuoden päästä. Oletettavasti silloin on tarve vaihtaa pienempään ja luultavasti vanhasta suuresta talosta saa sen verran että sillä voi osta uuden pienen talon.

• höh--...

Miten niin ei tee mitään? Eikös juuri puhuttu että tehdään 40 vuoden aikana rempaa samalla tuntimäärällä mitä menee uuden talon rakentamiseen?

• Kuullutennekin

Aloittaja Loordi eli Hilda-Rane jaksaa puhua, noista persenilesaunoista, kovasti kiinnostaa, kun samoja hokee palstalla satoja kertoja ja jutut toistaa itseään.

• Nuukamatti

Sähkö taitaa olla Traanin kämpässä melko halpaa. Mulla mennee sähköön enempi kuin traanin Ok-kolossissa.

Pieni kaksio ja viime sähkölasku 98 euroa/2kk. Vain onkohan etäluku mennyt isommaltapuolelta ohi?

• Ok-Loordi

Sinulla on jotakin vakavasti vialla jossain sähkölaitteessasi tai sitten todella huono sähkösopimus.

Katsoin omia sähkönkäyttötilastojani ja n. 500 eur/ vuosi menee sähköön. Siis vähän yli 40 euroa kuukaudessa tässä 171 neliöisessä talossa. Sähkön hinta siirtoineen ja kaikkine maksuineen n. 13 senttiä / kWh ja sähköä menee vuodessa sellainen n. 3850 kWh. talvella menee enemmän eli n. 450 kWh / kk ja kesällä vähemmän eli n. 300 kWh / kk, lähinnä valaistuksen, auton lämmityksen yms.eroista johtuen.

Tekniikka talossa on uutta toki mukaan lukien viihde-elektroniikka -laitteet, LED-tv:t, LED-valot, energiansäästölamput yms. ja saunassa käyn n. 2 krt viikossa.

Talo lämpenee kaukolämmöllä, joka maksaa n. 4 senttiä / kWh.

• mikä mättää
        Ok-Loordi kirjoitti:

Sinulla on jotakin vakavasti vialla jossain sähkölaitteessasi tai sitten todella huono sähkösopimus.

Katsoin omia sähkönkäyttötilastojani ja n. 500 eur/ vuosi menee sähköön. Siis vähän yli 40 euroa kuukaudessa tässä 171 neliöisessä talossa. Sähkön hinta siirtoineen ja kaikkine maksuineen n. 13 senttiä / kWh ja sähköä menee vuodessa sellainen n. 3850 kWh. talvella menee enemmän eli n. 450 kWh / kk ja kesällä vähemmän eli n. 300 kWh / kk, lähinnä valaistuksen, auton lämmityksen yms.eroista johtuen.

Tekniikka talossa on uutta toki mukaan lukien viihde-elektroniikka -laitteet, LED-tv:t, LED-valot, energiansäästölamput yms. ja saunassa käyn n. 2 krt viikossa.

Talo lämpenee kaukolämmöllä, joka maksaa n. 4 senttiä / kWh.

Täytyykös autoja lämmittää sähköllä autotallissakin??

• noin voi käydä
        mikä mättää kirjoitti:

Täytyykös autoja lämmittää sähköllä autotallissakin??

Kun ei aina jaksa muistaa, mitä on valehdellut.

• no jo taas

Kieltääkö lahkosi viihdelaitteet ja kylmäkoneet ja kirkkaat valotkin? Mihis le nettiyhteyden maksukin unohtui.

• 91 % ladoista mätii

Savipeltojen ja pakettitalojen miesten kriteereillä "laadukasta" asumista edustaa se, että "ainoastaan" 91 %:ssa omakotilatoja on jonkin sortin kosteusvaurio ja kolmasosassa vaurio on vakava ja/tai niissä on näkyvää homekasvustoa, joka voidaan havaita rakenteita aukomatta esim. kuntoarvion yhteydessä.

Näin siis viimeisimpien väliaikatietojen mukaan ... Sisäilmastoseminaarissa. Tais olla tutkimusryhmässä jotain 500 taloa eli kohtuullisen kattava otos.

Tätä se on, kun rahat menee kahden auton ylläpitoon ja vapaa-aika työmatkoihin. Ja kun vielä yritetään pitää kiinni tästä myyttisestä "ylläpito kustantaan vain 150 €/kk". Tosiasiassa valtaosaan omakotilatoja pitäisi tehdä remonttia muutaman tonnin ... jopa sadan tonnin edestä.

Ei ihme, etteivät kaikki pankit enää kelpuuta latoja käänteisen asuntolainan vakuudeksi. Sama meno jos jatkuu 10 vuotta, on lato enää tulitikkua/puskutraktoria vailla.

• pientä rajaa

Oliko kyseessä oikeasti vaurio vai vain haitta?

• kaikkea löytyy
        pientä rajaa kirjoitti:

Oliko kyseessä oikeasti vaurio vai vain haitta?

Vähimmillään kosteusvaurio voi tarkoittaa sitä, että on keittiökaapin alasokkelissa vähän lastulevy turvonnut.

Toinen ääripää on sitä, että MH seinällä kipsilevyn pinnalla kasvaa hometta, ihan kaiken kansan nähtävillä.

Minusta on hemmetin iso osuus, jos kolmasosasta taloja ammattimainen kuntoarvioija löytää vakavia vaurioita tai homekasvustoa jo pelkällä silmämääräisellä tarkastuksella - ilman epäilyttävien rakenteiden avaamista.

Kertoo aika paljon siitä, miten asukkaat tietoisesti tai tietämättään sulkee näiltä silmänsä.

Siellä oli myös monta hauskaa tarinaa aiheesta vuokralainen omakotitalo. Oli siis vuokraloinen haastanut läskin oikeuteen, kun oli talo ollut ihan viallinen. Tosin viallisuuden syyksi paljastui, että ilmanvaihto oli laitettu pois päältä ja sitten vaan surutta tuuletettu/kuivattu sauna sisätiloihin, kuivattu pyykkiä sisällä jne. vaikka ikkunat valui vettä.

Tosin ei touhu monilla OK asukkaillakaan paljoa kummempaa ole, kun pitää säästää, säästää ja säästää....

• yllättäviä kuluja
      • halpaa...

Ulko-oven vaihto pimeenä maksaa 50€. Kysy vaikka Heidi Hautalalta.

• viisas...

Kannattas ottaa vakuutus siihen paskaläävään, vai onko sekin ilmainen?

• jaksaa maksaa

Kiinteistön vakuutus maksaa noin 200€ vuosi, nuohous 42€ ja ruohonleikkurin bensat 19€. Nämähän ne on mitä kassulaiset eniten pelkää.

• Tylsä 2.95% 5v.
        jaksaa maksaa kirjoitti:

Kiinteistön vakuutus maksaa noin 200€ vuosi, nuohous 42€ ja ruohonleikkurin bensat 19€. Nämähän ne on mitä kassulaiset eniten pelkää.

Hei,

Kiinteistövero 800
        Energia 2400
        Vakuutukset 1200
        Jäte 250
        Vesi jätevesi 350

Eli sellaset 500ekii kuukaudessa, elämä on.

t: 1000m2 omalla tontilla oleva 200m2 OK-talo Helsingissä

• 432422
        Tylsä 2.95% 5v. kirjoitti:

Hei,

Kiinteistövero 800
        Energia 2400
        Vakuutukset 1200
        Jäte 250
        Vesi jätevesi 350

Eli sellaset 500ekii kuukaudessa, elämä on.

t: 1000m2 omalla tontilla oleva 200m2 OK-talo Helsingissä

Mielenkiintoinen vakuutus, meillä 200m2 omalla tontilla, ja vakuutus 250e. Siis rakennuksen vakuutus. Ei tähän kai mitään hamsterivakuutuksia ollut tarkoitus laittaa?

• Tylsä 2.95% 5v.
        432422 kirjoitti:

Mielenkiintoinen vakuutus, meillä 200m2 omalla tontilla, ja vakuutus 250e. Siis rakennuksen vakuutus. Ei tähän kai mitään hamsterivakuutuksia ollut tarkoitus laittaa?

Hei,

Siis monikossa: vakuutukset.
        Sekä 200m2 OK-talolle että 50m2 autotalli/talousrakennukselle.
        Kiinteistön täysarvovakuutus.
        Ja siihen päälle vielä nelihenkisen perheen irtaimistovakuutus.
        Olisikohan irtaimiston maksimikorvaus 100te

Mielestäni kaikki nuo ovat ehdottomia, ei hamsterivakuutusta...

• kannattaa kysellä ta
        Tylsä 2.95% 5v. kirjoitti:

Hei,

Siis monikossa: vakuutukset.
        Sekä 200m2 OK-talolle että 50m2 autotalli/talousrakennukselle.
        Kiinteistön täysarvovakuutus.
        Ja siihen päälle vielä nelihenkisen perheen irtaimistovakuutus.
        Olisikohan irtaimiston maksimikorvaus 100te

Mielestäni kaikki nuo ovat ehdottomia, ei hamsterivakuutusta...

Maksat törkeästi ylimääräistä talon vakuutuksesta. Kiinteistön vakuutus kannattaa ottaa suurella omavastuulla, se on ihan sama tulipalon jälkeen että onko omavastuu 300 vai 3000 euroa. Suurella omavastuulla tuollaisen talon kiinteistön palo-/vesivahinkovakuutus on noin 200€.

Irtaimistovakuuts, tapaturmavakuutukset ja liikennevakuutukset ei ole omakotitalon kuluja.

• näin meillä.

Kympin neliöltä, sisältää veden ja laajakaistan.

• hgfhhfg

Meillä 1.5 euroa neliöltä okt:ssä. Sisältää kaiken.

• näin meillä.
        hgfhhfg kirjoitti:

Meillä 1.5 euroa neliöltä okt:ssä. Sisältää kaiken.

Meillä maksatetaan kaikki asumiskulut ja ruokamenot veronmaksajilla. Työnteko on mukavuusalueeni ulkopuolella.

• ei käy kateeksi
        näin meillä. kirjoitti:

Meillä maksatetaan kaikki asumiskulut ja ruokamenot veronmaksajilla. Työnteko on mukavuusalueeni ulkopuolella.

Suurin luuserikin on herrännyt

• kateeksi....
        ei käy kateeksi kirjoitti:

Suurin luuserikin on herrännyt

Taitaa kuitenkin käydä......

• kaalooiwe

Meillä 180m2 talossa asumiskulut on noin 550e/kk, lisäksi tulee remonttien kustannukset päälle (tällä hetkellä maksetaan kph-remonttia 25000e)

• Savipellon sankari

Itse asustelen päälle 100v ikään ehtineessä talovanhuksessa (toki kertaalleen täydellisesti remontoidussa) ~150m2 kämpässä, jossa kulut ovat:

- Vakuutukset (kiinteistö, irtaimisto, rantasauna yms. laajana) 35e/kk
      - Kiinteistövero jätemaksut 40e/kk
      - Sähkö lämmitys 90e/kk

Eli 165e/kk keskimäärin - tosin tämän ikäisen talon kunnossapito on enemmän tai vähemmän ikuisuusprojekti, joten remonttirahastoihin menee melkein toinen samanlainen kuussa säästöön, jolloin todelliset asumiskustannukset ovat jotain 300-400 euron luokkaa kuussa.

Ensi kesänä pitäisi laittaa katto uusiksi niin saunasta kuin talostakin, joten saapi nähdä riittääkö 20000e remonttitilin kate, vai joutuuko ottamaan vähän "oikeistakin" säästöistä, mutta kun näiden seinien sisäpuolella jo viidettä sukupolvea kasvatellaan, niin aika pikkurahoilta nuo tuntuvat.

• mielenkiinnosta....

Tunnetko talon historian, eli monesko kattoremontti on edessä?

• nyt kurlataan...
      • vuokraspede

Tavallinen vuokraspeden tarina. Noin siinä käy kun ei osta ajoissa omaa vaan jää odottelemaan romahdusta. Uskotko myös hammaskeijuihin?

• fssfjdkdkyl

Unohdi vakuutukset..

Meillä menee kuussa keskimäärin n.350e

Mutta kun ollaan molemmat vuorotyöläisiä, niin tää asumismuoto on paras.
      Toki maksettavaa meille kahdelle pitkäksi aikaa... yht 145 000e.
      Mutta mikäs kiire tässä valmiissa maailmassa on?
      Talon arvo pyörii tällä hetkellä n. 280 000e. Toisaalta..IHAN sama kun tässä tullaan asumaan siihen asti kunnes hautaan kannetaan.

• vakuutukset...

2003 rakennetun 190 neliöisen talon palo- ja vesivahinkovakuutus on meillä 187€ vuodessa, just maksoin.

Tapaturmavakuutukset ja autojen kaskot ei kuulu asumiskuluihin.

• kassukössi

Meillä kassukolmiossa asumisen kiinteät kulut 200€ kuussa vastiketta. Tämän päälle kun lasketaan vedet, sähköt, vakuutukset, netit ja lehtitilaukset, saadaan asumiskuluiksi 300€ kuukaudessa.

Mielestäni 300€ asumisesta on erittäin pieni summa. Tämä summa kuluu meillä viikossa pelkästään ruokakauppaan.

• Ok-ikiasukas.

Ikuisuus kysymys nämä asumiskulut. Vuokramohikaani luulee sen ok-talossa olevan noin 4000e/kk ja ok-asukki kertoo niiden olevan alle 200e/kk. Minulla on kokemusta ok-asumisesta vuodesta 1993 lähtien kahdessa eri ok-talossa. Nykyrahassa tiedän kulujen olevan noin 200e kuukaudessa vakuutuksineen. Ensimmäisessä oli öljylämmitys ja voi pojat se oli silloin halpaa.Nykyisin noussut toki huimasti. Nyt suora sähkö pörssisähköllä ja tosin puilla lämpiää kun on kaksi varaavaa takkaa. Saunassa sekä sähköllä, että puulla lämpiävä kiuas. Pesutiloissa AINA lattialämpö päällä ja koneellinen ilmanvaihto lämmön talteenotolla. Räknäilin tuossa noin 220e/kk menee asumiseen nykyisin. Lyhennyksiä ei tietenkään lasketa mukaan, sillä se on säästämistä itselle ja korkoihin menee muutama kymppi. Todettakoon, että pankki vie tällä hetkellä noin 600e/kk. Eli jos vuokralaardi haluaa lainat kuluineen mukaan niin koko höskä on 270e/kk ilman pientä verovähennystä. Talo mallia 1997 150/215 neliötä. Että näin meillä.

• Ok-Mannerheim ritari

Kuluista viis, mukavuus ratkaisee paljon. Tuossa juuri nasautin auki Meukow X.O.Cognac putelin lämpimikseni. Sisällä siis tasainen 23 plussaa, mutta kun koiran kanssa ulkoilin niin sopivasti alkoi viluttamaan. Ei kallista, mutta parasta konjamiiniä minun makuuni. Kuluja kertyy ja ne maksetaan, mutta kassulle ei lähdetä kuin raudoissa tai sitten aikanaan ukkokotiin. Minusta asumisesta kannattaa maksaa ja elämisen laadusta ja meillä tuo tekee ok-talossa noin 230 jurnoa kuukaudessa kaikkineen. Mainitsinko kahden auton tallin....no en vissiin. Alkaa konjamiini vaikuttamaan ja veri kiertää kuin rulettipelin kuula. Mites kassuilla? Onko edullista ja mukavaa asuminen ja lämmikkeeksi ilmeisesti pussikaljaa?

• 8+8

Vai oikein loordi. Paljastit asuvasi vuokralla jossain periferiassa, 7€/neliö hah.

Itse asun Espoossa uudessa n. 200m2 omakotitalossa jonka arvo on arviolta n. 750000€, pelkkä tontin hinta oli lähes 200000€ enkä silti jaksaisi mollata kerrostaloasujia. Omat puolensa siinäkin.

• Ok-oma HERRA

Niin on ja vain huonoja puolia. Vaikka asuisi miljuuna kasulla Helsingin keskustassa on edelleen kassukössi , joka on kuin koira. Eli tekee just kuin käsketään. Kolhoosi on sovhoosi tai sinne päin.

• Lähiökaasu yäk..

Heitetään lisää löylyä kiukaalle. Meillä on puulämmitteinen sellainen. Kahdestaan vaimon kanssa asutaan 160/220 neliön torpassa. Juuri sopiva määrä tilaa ja asumiskulut noin 240e kuukaudessa kaikkineen. Mahtaa vuokra mohikaania viiksettää kun ei ole tajunnut omaa ok-taloa ostaa??

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      59
      5930
    2. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      79
      3319
    3. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2541
    4. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      40
      2125
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      20
      2075
    6. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      162
      1843
    7. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      6
      1639
    8. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      83
      1232
    9. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      20
      1226
    10. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      81
      1085
    Aihe