Luetelkaa provokatiivisimpia taideteoksia joita on koskaan tehty

Luetelkaa provokatiivisimpia taideteoksia joita on koskaan tehty?
Mikä on olut provokatiivista, järkyttävää, näyttävää, suuren huomion kohteena?

8

305

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tjaaa-a,

      tuleehan noita mieleen, siis ainakin sellaisia joissa on pyritty provosoimaan. Genrenä se on aika väsynyt, Nyt eletään jonkinlaista jälki-avantgarden aikaa, jolloin kysymys siitä, mitä SAA taiteen nimissä tehdä, ei ole yhtä kurantti kuin mitä KANNATTAA tehdä. Ainakaan akatemiassa jonkinlaisesta provokaatiosta liikkeelle lähtevät jutut on aika marginaalissa, en ole omana aikanani niitä nähnyt, eikä opettajakunta ole erityisen kiinnostunut tyylilajista. Vähän infantiilina sellaista kai pidetään.

      Kannattaa etsiskellä kirja nimeltä " Blasphemy", siellä niitä esimerkkejä piisaa. Ilmeisimmät, ainakin suomessa provosoineet teokset voi varmaan jättää mainitsematta, kun ovat tiedossa muutenkin.

      • Adel Abdessemed on rahallisesti ja/= ilmeisesti taidemaailmassakin aika menestynyt taiteilija. Onko monen jeesuksen ristillä tekeminen piikkilangasta pelkäksi koristeeksi provokatiivista - no ei ainakaan suomalaisesta NYKYnäkökulmasta. Eläin gladiaattorirääkkäys sen sijaan voi ainakin eläinsuojelupiireissä olla suomessakin provokaatio - hän siis heitti monttuun erillaisia eläimiä ja antoi niiden keskenään tapella kuka jää henkiin.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Adel_Abdessemed

        Maurizio Cattelan on toinen menestynyt ainakin konservatiivisesta katollisesta näkökulmasta provokatiivinen taiteilija. Ja kyllä rukoileva Hitler patsas oliko Puolassa herätti holokaustiin suurella tunteella suhtautuvia suorastaan vihaan.


      • orfeus87 kirjoitti:

        Adel Abdessemed on rahallisesti ja/= ilmeisesti taidemaailmassakin aika menestynyt taiteilija. Onko monen jeesuksen ristillä tekeminen piikkilangasta pelkäksi koristeeksi provokatiivista - no ei ainakaan suomalaisesta NYKYnäkökulmasta. Eläin gladiaattorirääkkäys sen sijaan voi ainakin eläinsuojelupiireissä olla suomessakin provokaatio - hän siis heitti monttuun erillaisia eläimiä ja antoi niiden keskenään tapella kuka jää henkiin.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Adel_Abdessemed

        Maurizio Cattelan on toinen menestynyt ainakin konservatiivisesta katollisesta näkökulmasta provokatiivinen taiteilija. Ja kyllä rukoileva Hitler patsas oliko Puolassa herätti holokaustiin suurella tunteella suhtautuvia suorastaan vihaan.

        Marcel Walldorfin pissaava mellakkapoliisi nainen herätti saksan sisäinen pienen kohun.
        http://www.marcel-walldorf.de/arbeiten/10

        Eli voisi yksinkertaisesti summata että todennäköisimmin 2000 luvulla luot kohaduttavan työn jos teet oikean näköisen vahanuken ihmisestä ja liität sen johonkin epäkorrettiin henkilöön tai/ja aktiin/tekoon.

        Seksi, uskonto, eläinrääkkäys - siinä on 2000 luvun närkästyksenkohteet.


      • orfeus87 kirjoitti:

        Marcel Walldorfin pissaava mellakkapoliisi nainen herätti saksan sisäinen pienen kohun.
        http://www.marcel-walldorf.de/arbeiten/10

        Eli voisi yksinkertaisesti summata että todennäköisimmin 2000 luvulla luot kohaduttavan työn jos teet oikean näköisen vahanuken ihmisestä ja liität sen johonkin epäkorrettiin henkilöön tai/ja aktiin/tekoon.

        Seksi, uskonto, eläinrääkkäys - siinä on 2000 luvun närkästyksenkohteet.

        Ehkä ihmisrääkkäyskin toimii provokaationa silloin kun se ei ole hollywood väkivaltaa tai kauhua vaan oikeassa kontektissa josta ei saa tehdä pilaa kuten Hitler, Guantanamo ja pedofilia, lisäksi viellä ehkä terroristit.


      • Ah, niin,
        orfeus87 kirjoitti:

        Adel Abdessemed on rahallisesti ja/= ilmeisesti taidemaailmassakin aika menestynyt taiteilija. Onko monen jeesuksen ristillä tekeminen piikkilangasta pelkäksi koristeeksi provokatiivista - no ei ainakaan suomalaisesta NYKYnäkökulmasta. Eläin gladiaattorirääkkäys sen sijaan voi ainakin eläinsuojelupiireissä olla suomessakin provokaatio - hän siis heitti monttuun erillaisia eläimiä ja antoi niiden keskenään tapella kuka jää henkiin.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Adel_Abdessemed

        Maurizio Cattelan on toinen menestynyt ainakin konservatiivisesta katollisesta näkökulmasta provokatiivinen taiteilija. Ja kyllä rukoileva Hitler patsas oliko Puolassa herätti holokaustiin suurella tunteella suhtautuvia suorastaan vihaan.

        kyllähän taiteella SAA ihmisiä provosoitua, ja aika helpostikkin, mutta taiteilijakunnassa en vain ole huomannut että monillakaan olisi siihen tarvetta.Ehkäpä juuri sen helppouden vuoksi. Siitä tulee helposti pyrkyrimäistä pätemisen tarvetta, siitä provosoinnista.
        Aikoinaan koulussa oikein mietittiin kuinka tehdään oikein skandalöösi taideteos tai näyttely ja räkätettiin päälle. Jotkut olivat oikeasti toimivia ideoita naurattavat vieläkin kun niitä miettii.

        Harmi kyllä monelle kansalaiselle taiteilija tarkoittaa juuri tällaista tyyppiä joka kapakassa pohtii kuinka voisi aiheuttaa seuraavan skandaalin tai muuten vain k.settaa yleisöä. Olen oikeasti joskus keskustellut parinkin ihmisen kanssa jotka ajattelivat taiteilijoiden olevan juuri tuollaisia, eli yleisöä pilkkanaan pitäviksi huijareiksi.

        Olen silti tietenkin sitä mieltä, että ihmisiä tulee ja saa haastaa, mutta kellosepän hommaa se on, että teos kasvaa aiheuttamaansa provokaatiota suuremmaksi.


    • tempmil

      Minuun teki vaikutuksen se Dalin työ "Girafe en feu" - "Palava kirahvi". Joka maalausteknisesti ei ole niinkään vaikuttava kuin aihepiiriltään. En ole tutustunut teoksen kirjalliseen historiaan vielä mutta siitä tuli mieleen että se puhuu metsiemme kaatamisesta ja käyttämisestä huonekaluteollisuudessa ja teollisuudessa. Siinä on etualalla hahmo jonka kasvot on nyljetty ja joka sokeana haparoi, ruumiinsa pelkkä huonekalu. Taustalla on samanlainen hahmo jolla on puun oksisto päänään mikä minulle tuo mieleen metsän ja nymfit jotka edustavat puita. Sillä on punainen vaate kädessään kuin sodanjulistuksena tästä kamalasta teosta joka kuvassa on nähtävissä. Nyljetty metsä josta on tehty huonekalu. Minusta upeaa symboliikkaa mikäli nyt olen tulkinnut oikein ... mutta kamala katsoa työnä.

    • prokuraattori

      http://en.wikipedia.org/wiki/Guenter_Brus
      "Brus urinated into a glass then proceeded to cover his body in his own excrement, and ended the piece by drinking his own urine. During the performance Brus also sang the Austrian National Anthem while masturbating. Brus ended the piece by vomiting and was subsequently arrested."
      Pentti Otto Koskinen
      http://www.city.fi/artikkeli/Taiteen kauhukakarat/1081/
      "Kahvilaan ilmestyy charmantisti harmaantunut tyylikäs mies puvussa. Tämäkö on paljonpuhuttu perseveraatiotaitelija? Mies, jonka performanssissa seisotaan alasti meditatiivisessa tilassa nurkassa sormi peräaukossa, kunnes veri vuotaa?"

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1364
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      102
      881
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      521
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      417
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      389
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    Aihe