Hei!
Olen lukiota aloitteleva poika, jolla on tavoitteena päästä Turun oikeustieteelliseen tiedekuntaan. Minulla on keskiarvo ollut aina 9,5 luokkaa, ja motivaationi opiskella on täysi kymppi. Mitä aineita lukiossa kannattaa lukea huolella? Ja onko minulla mitään mahdollisuuksia päästä sisään? Uskon, että lukiossa joidenkin aineiden numerot voivat laskea, mutta lukuaineet lienee silti 9 tai 10. Olen ruotsissa todella hyvä, ja myös äidinkieli menee todella hyvin.
Kiitoksia vastauksista näin etukäteen!
Oikeustieteelliseen Turkuun
7
407
Vastaukset
- lyhyesti
Yhteiskuntaoppi, filosofia ja äidinkieli ehkä ovat tärkeimmät.
- juristi
Ja kielet nyt ainakin
- Opiskelijaaa
Tähän on pakko kommentoida näin Helsingissä oikkista viidettä vuotta opiskelevana, että yleisesti lukion tai siis yo-kirjoitusten arvosanoilla on hyvin marginaalinen käytännön merkitys sisäänpääsyn kannalta (ainakin Helsinkiin ja todennäköisesti myös Turkuun). Tämä on siis tilanne tällä hetkellä ja jos olet vasta lukion alkuvaiheessa voi tilanne hyvin muuttua, kuten lääkiksen kohdalla hetki sitten tapahtui. Todennäköisenä (ja toivottavana) en kuitenkaan pidä, että perinteinen vahva pääsykokeen asema poistuisi lähivuosina.
Yleisesti mistään lukion aineesta et tule suoraan saamaan kovin merkittävää hyötyä oikkiksessa opiskelun kannalta. Reaaliaineista itse pidän hyödyllisimpinä yhteiskuntaoppia ja historiaa. Yllä joku mainitsi filosofian, mikä toivottavasti oli vitsi.... Muutoin vahva äidinkielen osaaminen tai ylipäänsä sisällöllisesti monipuolinen kirjoitustaito on varsin tärkeää oikeustieteessä, missä luetaan ja kirjoitetaan varsin paljon.
Kielten tärkeyden osalta on toki sitä parempi, mitä paremmin kutakin kieltä osaat. Opiskelun kannalta kielten osaamisella on varsin pieni merkitys, mutta sen sijaan useissa työtehtävissä saatetaan edellyttää esimerkiksi ruotsin ja englannin osaamista.
Vielä valintakokeen osalta Helsingissä on annettu lähtöpisteitä jo usean vuoden ajan seuraavista: (Turusta en tiedä miten siellä on).
1.)äidinkielestä,
2.) toisesta kotimaisesta kielesta
JA kahdesta seuraavista:
a.) reaali (mikä tahansa),
b.) matematiikka
c.) vieraskieli
Yleisesti toteaisin loppuun, että suosittelen panostamaan lukiossa varsin tasapuolisesti kaikkiin lukuaineisiin ja reaaleihin, sillä kustakin aineesta on joskus jotain hyötyä jossain vaiheessa. Jos kuitenkin joku listaus pitäisi antaa niin itse kirjottaisin lukiossa (ja kirjoitinkin aikoinani)
1. Äidinkieli
2. Matematiikka
3. Yhteiskuntaoppi
5. Englanti
6. Ruotsi
7. Historia tai kolmas kieli
TSeemppiä ja intoa lukioon!!!! :D- Oikeus
Kiitos! :)
- mörköhiippari
Yhteiskuntafilosofian kurssi kannattaa ainakin käydä. Siellä sivutaan mm. oikeuskäsitettä ja rangaistusteorioita. Filosofia on mielestäni yleensä elämää ajatellen todella hyvä oppiaine; ei ole absoluuttisia totuuksia vaan asiat pitää osata perustella nimenomaan järkeen vedoten, ei tunteeseen, tapoihin ym. kuten äidinkielessä opetetaan.
- Eipäs taas väheksytä
Voin itsekin lämpimästi suositella filosofiaa, jos aine vain yhtään kiinnostaa. Teorioita sivutaan useammallakin perusteiden kurssilla, minkä lisäksi tietynlaisen "jossittelun" opettelusta ja musta-valkoajattelun välttämisestä on suurta hyötyä varsinkin oikeustapauksia pähkäillessä.
- theminä
Kun itse hain Turun oikikseen muutamia vuosia sitten, koin että avoimessa yliopistossa abivuotena suorittamani fysiikan ja astronomian opinnot auttoivat tiedon sisäistämisessä myös pääsykokeisiin lukiessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m3155585- 745119
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest484186- 523861
- 433524
SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo1063187Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv793051- 422207
- 492148
UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?
Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami272098