iloinen asia kostonhaluisille

fhgdfkvzfhh

Olen nähnyt kolme polvea yhtä narsisti jatkumoa. Isoäiti, äiti ja tytär.
Tarina toistaa itseään uudestaan ja uudestaan. He kulkevat melkein 1:1 elämiänsä.
Mitä enemmän aikaa kuluu, niin sitä enemmän äiti alkaa muistuttaa isoäitiä ja tytär äitiään. Isoäidillä oli kauhea yksinäinen loppu. Ei ystäviä, lapset hylänneet, pelkästään vihamiehiä, yksinäisyys ja suunnaton katkeruus. Äiti katkera kaikille, lukemattomia suhteita ja savuavia raunioita perässä, aviottomia lapsia sinne ja tänne. Nyt jäänyt viettämään vanhuuttaan ihan yksin, ilman ystäviä, lapset pysyy poissa... Tytär siirtynyt taas seuraamaan äitinsä polkua ja savuavia raunioita sinne ja tänne. Työpaikat vaihtuu, asuinalueet vaihtuu sitä mukaa kun kulissit romahtaa, uusia suhteita ja heti hankkimassa uutta lasta... ja koko ajan katkerampi ja katkerampi.

Sama jatkumo, samat teot, samat seuraukset ja ilmeisesti sama kohtalo :)

34

353

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -t-
    • Mikä osuus on subjektiivista ja mikä objektiivista havannointia?

Miksi hymiö?

• no kun

jotkut saavat onnensa toisten kärsimyksestä.

• fjdgbgdgvg

Tyhmäähän se on, mutta kaiken koetun jälkeen tuntuu kivalta ajatella, että se saa edes jollain tavalla ansionsa mukaan.

Lapsien ja muiden uhrien osalta olen surullinen ja se hatuttaa...
        Iloinen siitä, että lopulta ihmiset saa ansionsa mukaan.

• fjdgbgdgvg kirjoitti:

Tyhmäähän se on, mutta kaiken koetun jälkeen tuntuu kivalta ajatella, että se saa edes jollain tavalla ansionsa mukaan.

Myönnät siis että hieman nautiskelet koston ajatuksesta?

Uskotko että ihmiset oikeasti saavat ansionsa mukaan, siis elämässä yleensä? Sekä hyvän ja pahan?

• lottamari<3
        fjdgbgdgvg kirjoitti:

Minä en ymmärrä ajatustasi? En voi käsittää miten kukaan voi nauttia toisen ihmisen kärsimyksestä, en vaikka se olis jollain tavalla ansaittuakin. Minusta jokaisen pitäisi saada kohdata sellainen ihminen, jonka kautta hän eheytyisi ja saisi toisenlaisen esimerkin miten voi elää toisin, eikä tarvitse kadehtia ja jossa esille nousevat oma ja toisen ihmisarvo, rakkaus ja hyvyys, jossa mikään ei ole itseltä pois, eikä keneltäkään vaan toimii jatkuvana hyvän ja tyytyväisyyden lähteen jakajana ja antajana.

Kukaan joka toiselle toivoo kärsimystä ja siitä nauttii ei itse ole joutunut kokemaan jotain niin suurta kärsimystä, että olisi oppinut sen kautta mitä kärsimys on ja miten sitä ei kenellekään siksi toivo.

• fhfnjfzhhhxz
        elisakettu kirjoitti:

Myönnät siis että hieman nautiskelet koston ajatuksesta?

Uskotko että ihmiset oikeasti saavat ansionsa mukaan, siis elämässä yleensä? Sekä hyvän ja pahan?

Uskon meidän kaikkien lopulta saavan ansionsa mukaan.
        Uskon myös siihen, ettei kenenkään tarvitse itse hoitaa "takaisinmaksua" vaan kohtalo hoitaa sen meidän kaikkien puolesta. Tietysti se tarkoittaa sitäkin, että itse joutuu vastaamaan omista teoista ja vaikka se ei niin kivalta tunnu, niin sekin on oikeus ja kohtuus.

Kyllä, kyllä minä tunnustan tuntevani vahingoniloa. Samalla tavalla kuin pienenä leffassa kun paha sai palkkansa.

Se, joka on syytön tällaiseen, niin heittäköön ensimmäisen kiven.

• fhffgjgzdggg
        lottamari<3 kirjoitti:

Minä en ymmärrä ajatustasi? En voi käsittää miten kukaan voi nauttia toisen ihmisen kärsimyksestä, en vaikka se olis jollain tavalla ansaittuakin. Minusta jokaisen pitäisi saada kohdata sellainen ihminen, jonka kautta hän eheytyisi ja saisi toisenlaisen esimerkin miten voi elää toisin, eikä tarvitse kadehtia ja jossa esille nousevat oma ja toisen ihmisarvo, rakkaus ja hyvyys, jossa mikään ei ole itseltä pois, eikä keneltäkään vaan toimii jatkuvana hyvän ja tyytyväisyyden lähteen jakajana ja antajana.

Kukaan joka toiselle toivoo kärsimystä ja siitä nauttii ei itse ole joutunut kokemaan jotain niin suurta kärsimystä, että olisi oppinut sen kautta mitä kärsimys on ja miten sitä ei kenellekään siksi toivo.

Eli juutalainen, jonka perhe on tapettu kaasukammiossa ei saisi olla iloinen ajatuksesta, että Hitler saisi ansionsa mukaan?

Aikamoista hurskastelua.

Tuskin itsekkään pystyisit tuohon.

• fhfnjfzhhhxz kirjoitti:

Uskon myös siihen, ettei kenenkään tarvitse itse hoitaa "takaisinmaksua" vaan kohtalo hoitaa sen meidän kaikkien puolesta. Tietysti se tarkoittaa sitäkin, että itse joutuu vastaamaan omista teoista ja vaikka se ei niin kivalta tunnu, niin sekin on oikeus ja kohtuus.

Kyllä, kyllä minä tunnustan tuntevani vahingoniloa. Samalla tavalla kuin pienenä leffassa kun paha sai palkkansa.

Jos kaikki saavat ansionsa mukaan, niin silloinhan on vain myönteinen asia tämä sukupolvien jatkumo - siirretään se kuona aina eteenpäin?

Eli lapsi, joka alistettiin kehitysvaiheessa, saa ansaitusti antaa takaisin aikuisena samalla mitalla? Vaikka kohteena ovat eri ihmiset - mahdolliset omat lapset - eivät niiden aiheutettujen vammojen aiheuttajat: omat kasvattajat?

• lottamari<3
        fhffgjgzdggg kirjoitti:

Eli juutalainen, jonka perhe on tapettu kaasukammiossa ei saisi olla iloinen ajatuksesta, että Hitler saisi ansionsa mukaan?

Aikamoista hurskastelua.

Tuskin itsekkään pystyisit tuohon.

Hurskastelua tai ei, minä näen asian toisella tavalla. Ilo ei mielestäni ole ainakaan se oikea termi käytettynä tuossa sinunkaan Hitleri esimerkissä. On aina surullista, jos pahan joutuu kostamaan pahalla tai itse samaistuu samoihin hirmutekoihin tai tekee ja sallii koston nimissä sen saman pahuuden ja vääryyden kuin väärin tekijäkin. Meidän on vaadittava kyllä oikeutta ja rangaistusta vääryydestä ja oikeuden saattamista kunniaan, mutta emme tosiaan voi iloita siitä, että paha kostetaan pahalla tai paha ihminen kärsii. Voimme vain pahoitella kaikkea vääryyttä ja pyrkiä itse edistämään rauhaa ja sopua ja vastustaa kaikkea sitä mikä on väärin, mutta on väärin iloita kostosta, väärin antaa sellaista kuvaa pahalle, että hah, hah, sait palkkasi, olen samanlainen kuin sinä,,.. silloin syyllistymme itsekin samaan....ymmärrätkö?

• fggfdhbhfg
        elisakettu kirjoitti:

Jos kaikki saavat ansionsa mukaan, niin silloinhan on vain myönteinen asia tämä sukupolvien jatkumo - siirretään se kuona aina eteenpäin?

Eli lapsi, joka alistettiin kehitysvaiheessa, saa ansaitusti antaa takaisin aikuisena samalla mitalla? Vaikka kohteena ovat eri ihmiset - mahdolliset omat lapset - eivät niiden aiheutettujen vammojen aiheuttajat: omat kasvattajat?

Etkö sinä ole joskus ollut katkera?

Sinä syyllistät minua siitä, että omaksi helpotuksekseni voin ajatella kiusaajani saavan ansionsa mukaan. Ehkä en ajattelisi näin, jos ei olisi enää kiusantekoa, henkistä väkivaltaa? Ja jos siitä olisi vuosia.

Kun paskaa sataa niskaan ja pitää vain purra hammasta, niin aika harva siinä ajattelee yleviä tai anteeksiantoa.

En tetenkään toivo mitään jatkumoa, mutta hänen suhteensa, lapsentekonsa ei ole minun päätösvallassani, eikä pidäkkään olla.

Minä olen aikuinen ihminen ja minusta se on oikein, että saan ansioni mukaan, vaikka lapsuudella onkin ollut iso merkitys valintoihini ja tekoihin. Miksi en saisi haluta tätä samaa kaikille aikuisille?

• fhdfhjgdf2
        lottamari<3 kirjoitti:

Hurskastelua tai ei, minä näen asian toisella tavalla. Ilo ei mielestäni ole ainakaan se oikea termi käytettynä tuossa sinunkaan Hitleri esimerkissä. On aina surullista, jos pahan joutuu kostamaan pahalla tai itse samaistuu samoihin hirmutekoihin tai tekee ja sallii koston nimissä sen saman pahuuden ja vääryyden kuin väärin tekijäkin. Meidän on vaadittava kyllä oikeutta ja rangaistusta vääryydestä ja oikeuden saattamista kunniaan, mutta emme tosiaan voi iloita siitä, että paha kostetaan pahalla tai paha ihminen kärsii. Voimme vain pahoitella kaikkea vääryyttä ja pyrkiä itse edistämään rauhaa ja sopua ja vastustaa kaikkea sitä mikä on väärin, mutta on väärin iloita kostosta, väärin antaa sellaista kuvaa pahalle, että hah, hah, sait palkkasi, olen samanlainen kuin sinä,,.. silloin syyllistymme itsekin samaan....ymmärrätkö?

Eli ihminen, joka on iloinen kun murhaaja joutuu vankilaan on yhtä paha kuin murhaaja?

• lottamari<3
        fhdfhjgdf2 kirjoitti:

Eli ihminen, joka on iloinen kun murhaaja joutuu vankilaan on yhtä paha kuin murhaaja?

ei, vaan oli kysymys kostosta ja oikea tuomio ei koskaan ole kosto vaan oikeutus. Sitä yritin sinulle selvittää.

• chjgdjbzd
        lottamari<3 kirjoitti:

ei, vaan oli kysymys kostosta ja oikea tuomio ei koskaan ole kosto vaan oikeutus. Sitä yritin sinulle selvittää.

Etpäs yrittänyt.
        Yritit selittää, mitä saan ajatella ja mitä en.

Kosto on teko, eli ihminen tekee jotain.

Henkilö, joka toivoo murhaajan joutuvan vankilaan, toivoo oman oikeuskäsityksensä toteutuvan.

Henkilö, joka toivoo narsistin saavan ansionsa mukaan, toivoo oman oikeuskäsityksensä toteutuvan

Huomaatko, että teolla ja toivomisella on eroa?
        Huomaatko, että noilla kahdella asialla ei ole eroa?
        Toinen joutuu fyysiseen vankilaan loppuelämäksi teoistaan ihmisyyttä vastaan.
        Toinen joutuu henkiseen vankilaan loppuelämäksi teoistaan ihmisyyttä vastaan.

Kumpikin heistä on tekojen perusteella ansainnut tuomionsa.

• lottamari<3
        chjgdjbzd kirjoitti:

Etpäs yrittänyt.

Henkilö, joka toivoo murhaajan joutuvan vankilaan, toivoo oman oikeuskäsityksensä toteutuvan.

Henkilö, joka toivoo narsistin saavan ansionsa mukaan, toivoo oman oikeuskäsityksensä toteutuvan

no, hyvä että tarkensit. Minä kun luulin, että puhuit koston suloisuudesta ja siitä miten nautit ja iloitset siitä, että saat kostaa syylliselle.

• gghdfgjhxff
        lottamari<3 kirjoitti:

no, hyvä että tarkensit. Minä kun luulin, että puhuit koston suloisuudesta ja siitä miten nautit ja iloitset siitä, että saat kostaa syylliselle.

Niin ja mistä sinä sen sitten repäisit?

• fggfdhbhfg kirjoitti:

Etkö sinä ole joskus ollut katkera?

Sinä syyllistät minua siitä, että omaksi helpotuksekseni voin ajatella kiusaajani saavan ansionsa mukaan. Ehkä en ajattelisi näin, jos ei olisi enää kiusantekoa, henkistä väkivaltaa? Ja jos siitä olisi vuosia.

Kun paskaa sataa niskaan ja pitää vain purra hammasta, niin aika harva siinä ajattelee yleviä tai anteeksiantoa.

En tetenkään toivo mitään jatkumoa, mutta hänen suhteensa, lapsentekonsa ei ole minun päätösvallassani, eikä pidäkkään olla.

Minä olen aikuinen ihminen ja minusta se on oikein, että saan ansioni mukaan, vaikka lapsuudella onkin ollut iso merkitys valintoihini ja tekoihin. Miksi en saisi haluta tätä samaa kaikille aikuisille?

Olen minä ollut katkera. Myös kostonhimoinen ja anteeksiantamaton. Mutta se on minua lopulta vain näivettänyt ja ollut esteenä kyvylleni rakastaa.

Oikeus ja kohtuus ei aina toteudu siten kuten haluamme sen toteutuvan. Loppujen lopuksi, olen havainnut että vähäistä on se, mihin haluamme toisissa vaikuttaa ja miten se todellisuudessa vaikuttaa. Ainoa asia, millä olen huomannut olevan merkitystä, on se välittämisen myönteinen ja välinpitämättömyyden kielteinen vaikutus. Lopulta.

Eikä minulla ole myöskään oikeutta syyllistää tai tuomita sinua tai ketään.

• 13+5=18
        chjgdjbzd kirjoitti:

Etpäs yrittänyt.

"Toinen joutuu henkiseen vankilaan loppuelämäksi teoistaan ihmisyyttä vastaan."

niin käsittääkseni hän on ollut jo siellä henkisessä vankilassa...ennen noita tekoja...että jollain tavalla hänenkin/tekijän ihmisyyttä on loukattu...ja hän ehkä siitä syystä kokee tarvetta jos ei kosta...niin hakea oikeutta...

"Kumpikin heistä on tekojen perusteella ansainnut tuomionsa"

niin, vaikea ajatella, että jos ihmisestä kasvaa persoonallisuushäiriöinen/narsisti...niin millä tavalla hän on tekojensa perusteella ansainnut tuomionsa...

Kun joskus se "syy" voi olla pelkästään se, että on syntynyt (=teko) vanhemmille...joilta puuttuu rakkaus...ja niissä olosuhteissa lapsesta tuli nph...

En tedä...mielummin voisin kuitenkin tuntea surua siitä, että tuollaisia ihmisiä näyttää oikeasti olevan olemassa...

Voisin jopa ajatella asiaa ison kirjan sanoin...”Isä, anna heille anteeksi. He eivät tiedä, mitä tekevät."

Sillä käsittääkseni narsistilta puuttuu kyky asettua toisen ihmisen asemaan...

että normi ihmisen järjen mukaan...narsistin teko on paha...mutta voisin kuvitella narsistin ajattelevan tekevänsä hyvää...sillä tavoin, että se toisesta pahalta tuntuva teko...on kuitenkin narsistin itsestä kannalta katsoen hyvä teko...palvelee hänen tarkoitusperiään...

tämä ny vain tämmöstä yritystä ymmärtää...eikä ny suhteitettavissa fyysisen väkivallan mutoihin yms....kun käsittääkseni narsisti kyllä tietää, että ne ovat väärin...mutta niissäkin tapauksissakin kyllä pyrkii vierittämään vastuun toiselle...pakko lyödä kun sillä oli niin ruma naama/tai se ei uskonut minua...

Mitä psykopaatteihin tulee...heidän ajatusmaailmansa lie niin paljon vääristynyt...että uskottelevat uhrin itse haluavan tulla kidutetuksi/tapetuksi...

Käsittääkseni narsistikin usein haluaa manipuloinnillaan muuttaa toista ihmistä helpommaksi hyväksikäyttää...mutta harvemmin tuntee siitä sadistista nautintoa/seksuaalista mielihyvää...kuten psykopaatti...

Tämä ny vain tämmöstä...taustalla ajatus...että voiko narsistia asettaa vastuuseen teoistaan/sanoistaan ...jos hän ei millään tavalla kykene asettumaan toisen ihmisen asemaan...ei ymmärrä miltä ne hänen tekonsa/sanansa tuntuvat toisesta...

• lottamari<3
        gghdfgjhxff kirjoitti:

Niin ja mistä sinä sen sitten repäisit?

tuosta sun aiemmasta "iloinen ajatus" kommentista sen luin.

• Love and order
        fhfnjfzhhhxz kirjoitti:

Allekirjoitan ja jaksan edelleen ärsyyntyä jesustelusta, että muka ei tuntuisi hyvältä kun paha saa palkkansa. Eikä tuo tunne liity välttämättä kauheassa katkeruudessa rypemiseen tai vihaan vaan siihen iloon mikä tulee kun huomaa että oikeus tapahtuu. Oikeudenmukaisuus on ihmisyyttä.

Se että saa ansionsa mukaan, on vain osa normaalian elämän kiertokulkua ja kehitystä. Elämän jatkumista ja hyvinvointia jarruttavat yksilöt ovat yleensä luonnossa karsiutuneet. V-mäiset tyypit on jätetty lauman ulkopuoelle jossa ne ovat yleensä pääseet hengestään. Nykykäsityksen mukaista ihmisyyttä ei olisi ellei se olisi ollut ominaisuus joka on edesauttanut ihmiskunnan eloonjäämistä. Joukkoon on toki aina mahtunut mätiä omenoita, mutta niin kauan kuin niiden määrä on pysynyt kohtuullisena, elämä on voinut jatkua. Yksittäisiä mätiä tapauksia on päässyt vallankahvaan ja seuraukset ovat olleet kauhistuttavia.

Meillä on laki joka määrää rangaistuksia, ja yleensä niitä kritisoidaan lähinnä niiden lepsuudesta. Enpä ole kuullut että lapsenraiskaajaa vaaditaan vapauteen siksi koska hän nyt on vain oman elämänsä uhri. Jokainen rikollinen on oman elämänsä uhri, ja moni rikollinen on myös narsisti.

Laki on pyritty tekemään yleisen oikeuskäsityksen mukaisesti, mutta ei voi mitenkään kaittaa kaikkea. Narsismi loukaa oikeuskäsitystä. Narsisti vahingoittaa aina, ja jopa tappaa, mutta tavalla johon oikeuslaitos ei kykene yleensä puuttumaan. On ihmisyyden voitto että hän saa rangaistuksen tavalla tai toisella, se on kuitenkin viestii siitä että sellaiselle käytökselle ei edelleenkään ole hyväksyntää ja tilausta. Että edelleen elämme maailmassa jossa mädät omenat pyritään pitämään vähemmistönä.

Narsisti on rikollinen. Narsisti vain ottaa mutta ei anna mitään eli on varas. Narsisti varastaa uhriensä elämän.

• toisinkin voi tuntea
        Love and order kirjoitti:

Allekirjoitan ja jaksan edelleen ärsyyntyä jesustelusta, että muka ei tuntuisi hyvältä kun paha saa palkkansa. Eikä tuo tunne liity välttämättä kauheassa katkeruudessa rypemiseen tai vihaan vaan siihen iloon mikä tulee kun huomaa että oikeus tapahtuu. Oikeudenmukaisuus on ihmisyyttä.

Se että saa ansionsa mukaan, on vain osa normaalian elämän kiertokulkua ja kehitystä. Elämän jatkumista ja hyvinvointia jarruttavat yksilöt ovat yleensä luonnossa karsiutuneet. V-mäiset tyypit on jätetty lauman ulkopuoelle jossa ne ovat yleensä pääseet hengestään. Nykykäsityksen mukaista ihmisyyttä ei olisi ellei se olisi ollut ominaisuus joka on edesauttanut ihmiskunnan eloonjäämistä. Joukkoon on toki aina mahtunut mätiä omenoita, mutta niin kauan kuin niiden määrä on pysynyt kohtuullisena, elämä on voinut jatkua. Yksittäisiä mätiä tapauksia on päässyt vallankahvaan ja seuraukset ovat olleet kauhistuttavia.

Meillä on laki joka määrää rangaistuksia, ja yleensä niitä kritisoidaan lähinnä niiden lepsuudesta. Enpä ole kuullut että lapsenraiskaajaa vaaditaan vapauteen siksi koska hän nyt on vain oman elämänsä uhri. Jokainen rikollinen on oman elämänsä uhri, ja moni rikollinen on myös narsisti.

Laki on pyritty tekemään yleisen oikeuskäsityksen mukaisesti, mutta ei voi mitenkään kaittaa kaikkea. Narsismi loukaa oikeuskäsitystä. Narsisti vahingoittaa aina, ja jopa tappaa, mutta tavalla johon oikeuslaitos ei kykene yleensä puuttumaan. On ihmisyyden voitto että hän saa rangaistuksen tavalla tai toisella, se on kuitenkin viestii siitä että sellaiselle käytökselle ei edelleenkään ole hyväksyntää ja tilausta. Että edelleen elämme maailmassa jossa mädät omenat pyritään pitämään vähemmistönä.

Narsisti on rikollinen. Narsisti vain ottaa mutta ei anna mitään eli on varas. Narsisti varastaa uhriensä elämän.

mutta ärsyynny sinä vain ihan vapaasti.

• ghhdsghzsf
        lottamari<3 kirjoitti:

tuosta sun aiemmasta "iloinen ajatus" kommentista sen luin.

Siis "iloinen asia kostonhaluisille" eli otsikko?

Eli pointti oli se, että kenenkään ei tarvitse hautoa kostoa narsistille!!!
        Narsisti saa rangaistuksensa ja hän hoitaa sen ihan itse.

Eli jos joku on katkera, niin voi lohduttautua sillä, että kyllä ne loppupeleissä saa ansionsa mukaan.

Kyse on samasta kuin silloin kun suunsoittaja kompastuu omiin kengännauhoihinsa.

• elisakettu kirjoitti:

Olen minä ollut katkera. Myös kostonhimoinen ja anteeksiantamaton. Mutta se on minua lopulta vain näivettänyt ja ollut esteenä kyvylleni rakastaa.

Oikeus ja kohtuus ei aina toteudu siten kuten haluamme sen toteutuvan. Loppujen lopuksi, olen havainnut että vähäistä on se, mihin haluamme toisissa vaikuttaa ja miten se todellisuudessa vaikuttaa. Ainoa asia, millä olen huomannut olevan merkitystä, on se välittämisen myönteinen ja välinpitämättömyyden kielteinen vaikutus. Lopulta.

Eikä minulla ole myöskään oikeutta syyllistää tai tuomita sinua tai ketään.

"välittämisen myönteinen ja välinpitämättömyyden kielteinen vaikutus. Lopulta."

Erinomainen kiteytys, ja noinhan se on pääsääntöisesti.
        Poikkeuksena luonteet jotka kärsivät välittämisestä ja nauttivat välinpitämättömyydestä.

Tuomitsemisen oikeus on filosofisesti monimutkainen juttu, ainakin mulle. Kun oikeutuksen tunne mahdollistaa kostonhimoni, teenkö itseäni vastaan oikein, jos kiellän oman tunteeni - vielä pahempaa; alkaisin vihaamaan itseäni siitä että tunnen toisin kuin yhteiskunnalliset hyvät tavat edellyttää.

Katoaako kipeät tunteet vihaamalla? Entä mitä positiivisia jälkiseurauksia voi olla kipeiden tunteiden tunnustamisella ja hyväksymisellä?

Katkeruudella, vihalla, kostonhimolla, inholla, pelolla..

Esim VIHA voi kääntyä moneen suuntaan, ulkoistetuksi kostoksi, sisäiseen suuntaan masennukseksi, eli itsevihaksi kyvylleen muokata olosuhteitaan, tai voimaantumiseksi (empowerment). Ainakin nämä, ehkä muutakin.

• 13+5=18 kirjoitti:

"Toinen joutuu henkiseen vankilaan loppuelämäksi teoistaan ihmisyyttä vastaan."

niin käsittääkseni hän on ollut jo siellä henkisessä vankilassa...ennen noita tekoja...että jollain tavalla hänenkin/tekijän ihmisyyttä on loukattu...ja hän ehkä siitä syystä kokee tarvetta jos ei kosta...niin hakea oikeutta...

"Kumpikin heistä on tekojen perusteella ansainnut tuomionsa"

niin, vaikea ajatella, että jos ihmisestä kasvaa persoonallisuushäiriöinen/narsisti...niin millä tavalla hän on tekojensa perusteella ansainnut tuomionsa...

Kun joskus se "syy" voi olla pelkästään se, että on syntynyt (=teko) vanhemmille...joilta puuttuu rakkaus...ja niissä olosuhteissa lapsesta tuli nph...

En tedä...mielummin voisin kuitenkin tuntea surua siitä, että tuollaisia ihmisiä näyttää oikeasti olevan olemassa...

Voisin jopa ajatella asiaa ison kirjan sanoin...”Isä, anna heille anteeksi. He eivät tiedä, mitä tekevät."

Sillä käsittääkseni narsistilta puuttuu kyky asettua toisen ihmisen asemaan...

että normi ihmisen järjen mukaan...narsistin teko on paha...mutta voisin kuvitella narsistin ajattelevan tekevänsä hyvää...sillä tavoin, että se toisesta pahalta tuntuva teko...on kuitenkin narsistin itsestä kannalta katsoen hyvä teko...palvelee hänen tarkoitusperiään...

tämä ny vain tämmöstä yritystä ymmärtää...eikä ny suhteitettavissa fyysisen väkivallan mutoihin yms....kun käsittääkseni narsisti kyllä tietää, että ne ovat väärin...mutta niissäkin tapauksissakin kyllä pyrkii vierittämään vastuun toiselle...pakko lyödä kun sillä oli niin ruma naama/tai se ei uskonut minua...

Mitä psykopaatteihin tulee...heidän ajatusmaailmansa lie niin paljon vääristynyt...että uskottelevat uhrin itse haluavan tulla kidutetuksi/tapetuksi...

Käsittääkseni narsistikin usein haluaa manipuloinnillaan muuttaa toista ihmistä helpommaksi hyväksikäyttää...mutta harvemmin tuntee siitä sadistista nautintoa/seksuaalista mielihyvää...kuten psykopaatti...

Tämä ny vain tämmöstä...taustalla ajatus...että voiko narsistia asettaa vastuuseen teoistaan/sanoistaan ...jos hän ei millään tavalla kykene asettumaan toisen ihmisen asemaan...ei ymmärrä miltä ne hänen tekonsa/sanansa tuntuvat toisesta...

Jokainen meistä saa takuulla osansa maailman pahuudesta ja kipeistä asioista. Jotkut haluavat henkilökohtaisesti varmistaa lähimmäisen koettelemukset - jaettu kipu on yhteinen kipu. Ja, ei liene epäselvää onko kipunsa jakaja hiukan epäterveen itsekäs. Sellainen ilkeästi itserakas. ;)

Ehkä ihmiset voisikin karsinoida näin; ilonjakajat vs kivunjakajat(?)

• lottamari<3

Ei iloista kuultavaa ainakaan niiden lasten kannalta, jotka syntyvät noiden muka-muka onnellisia kulisseja pystyssä pitämään. Onnetonta touhua tehdä niitä mukuloita ensimmäisenä ja sitten tehdä niistä pelkkiä näyttelyesineitä jne..

Niin periytyvä ja malliesimerkkinä kasvatuksena saatua jatkumoa, jonka kierrettä on vaikea katkaista.

• fhzdvbbxf

Kaikista ei ole tullut narsisteja. Isoäidistä en tiedä, mutta ainakin äiti ja tytär ovat isättömiä ja heillä ei ole vauvana ollut muita hoitajia kuin äiti. Ne sisarukset, joiden kasvussa on ollut isä mukana alussa, niin heillä on omat isot ongelmansa, mutta he eivät ole narsisteja. Isoäidistä ja äidistä en tiedä, mutta tytärtä nämä vaihtuvat isäpuolet on ilmeisestikin käyttäneet seksuaalisesti hyväkseen.

Se on todella surullista kun edellinen sukupuoli sairastuttaa seuraavan :(

• ennipsu
        fhzdvbbxf kirjoitti:

Kaikista ei ole tullut narsisteja. Isoäidistä en tiedä, mutta ainakin äiti ja tytär ovat isättömiä ja heillä ei ole vauvana ollut muita hoitajia kuin äiti. Ne sisarukset, joiden kasvussa on ollut isä mukana alussa, niin heillä on omat isot ongelmansa, mutta he eivät ole narsisteja. Isoäidistä ja äidistä en tiedä, mutta tytärtä nämä vaihtuvat isäpuolet on ilmeisestikin käyttäneet seksuaalisesti hyväkseen.

Se on todella surullista kun edellinen sukupuoli sairastuttaa seuraavan :(

Ei liene yhteiskunnalta kohtuutonta, jos samalla kun suorittaa rangaistustaan, ohjattaisiin mielenterveyshoitoon. Sillä jokainen rikollinen on jollakin tavalla "vinksahtanut" ja ongelmia penkomalla syytkin yleensä selviävät . Yhteiskunta tekisi itselleen hyvän palveluksen: vaikka mielenterveyshoidot maksavat, ne myös säästävät monin verroin enemmän kun kierre katkeaa- ja samalla pahan jatkumo saataisiin ehkä katkaistua kokonaan.

Lisäksi kuulutan yhteiskuntavastuuta: lapsista on pidettävä huolta, myös muista kuin omista! Jos naapurin lapset voivat huonosti ja aikuiset huomaavat sen, on aikuisten puututtava asioihin. Keinoja siihen kyllä löytyy monia.

• mir88

elämällä itse hyvää elämää on kosto jo sinänsä... säälin öykkäreitä, koko ajan sama levy päällä

• kokemusta on

itselläni on narsisti isä.paras keino pysyä jotenkin hengissä on laittaa välit poikki.hakea itselle terapiaa ja jos on pakko kohdata se piru, niin olla mahdollisimman kohtelias.

• NASISTISETHÄIRIKÖT
    • helvettiin narsistit

"En tedä...mielummin voisin kuitenkin tuntea surua siitä, että tuollaisia ihmisiä näyttää oikeasti olevan olemassa..."

kyllä niitä on! elä ensin parivuottasemmosen kanssa ja tule sitte puhumaan tänne kuinka raukkoja ne on!! nalli ohtaan kaikille hulluille loppuu se jatkumo :)

"Voisin jopa ajatella asiaa ison kirjan sanoin...”Isä, anna heille anteeksi. He eivät tiedä, mitä tekevät."

Ja totta helvetissä ne tietää mitä tekee ja tekee sen järjestälmällisesti tuhoten uhrin täysin! ei narsistit sentää mitää tyhmiä oo ja mielestäni niitä ei kuulu sääliä ! ihmiset jotka tekee pahaa ansaitsee pahaa.

• surkea kohtalo

Aivan vastaavaa kokemus. Vaikka lapset ovat perheessä narsistisen sosiopaatin uhreja jo pieninä kokeneet insestiä myöten kaikki mahdolliset nöyrytykset niin uhrit toteuttavat saman kaavan mukaan samat hirveydet myöhemmin aikuisina. He elävät omassa maailmassaan omien säntöjen mukaan käsittämättä ja ymmärtämättä terveiden ihmisten sielunelämää.
      Narsistisen sosiopaatin elämä tuskin koskaan on onnellista. Elämä valheiden, kateuden ja vihan maailmassa. Tietoisesti taistelu heikon itsetunnon kanssa ja tuhoamalla toisten onnea.
      Kierteen katkaiseminen ajoissa tuntuu olevan ylitsepääsemätömän vaikeaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      79
      4578
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      109
      3813
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      164
      3583
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      53
      2040
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      71
      1928
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      89
      1259
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      128
      1098
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      138
      1034
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      57
      953
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      27
      872
    Aihe