Vuokralaisen jälkien siivous

kaisahelena

Vuokralainen jätti aikamoisen sotkun jälkeensä. Siivooja kävi siivoamassa asunnon, ja kertoi, ettei siellä ole siivottu kunnolla vuosiin. Keittön kaapit oli pitänyt pestä kauttaaltaan. Viemärit vetäneet huonosti. Saunan lattialla ollut kerros likaa, lattiakaivot täynnä töhnää. Kaatopaikalle oli vienyt monta säkillistä roskia. Hyvän työn oli kyllä tehnyt. Kirjasi vielä ylös viat mitä oli huomannut asunnossa.No, lasku oli myös sen mukainen, yli 500€.

Varmasti muillekkin on käynyt samoin, että asunto on pitänyt siivouttaa ammattilaisella. Nyt on vaan niin, ettei vuokratakuu riitä siivouslaskuun ja asunnon korjauksiin. Sieltä oli rikottu mm palapeili, ja jotenkin kadonnut
kattolamppujen "sokeripalat". Samoin kukkalaudoista ei ole tietoa.

Laitanko siivouslaskun suoraan vuokralaiselle, ja ostan ja korjaan itse asunnon viat? Vai miten olisi viisainta toimia?

21

4773

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vain 500???

      Vain 500€ ja noin perusteellinen siivous! Kyllä tosiaan kannattaisi vuokranantajien siivouttaa ne asunnot ammattilaisella, tähän elettyyn on tullut muutettua lähemmäs 30 kertaa ja niistä ainakin 20 kerralla uusi asunto on ollut kaikkea muuta kuin "siivottu"! Pikkusenko v*tuttaa lähes joka kerta puunata sekä entinen, että uusi kämppä...

    • Mistä siisti vuokral

      Kannattaakohan siivouttaa joka vuokralaien jäljiltä. Aina menee kahden kuukauden tuotto. Samoin vuokralaisen vaihtuessa menee välittäjälle kahden kuukauden tuotto. Vuokralaisen on helppo sanoa, että minun pitää saada siivottu asunto, mutta edellinen kirjoittaja on nähnyt sen faktan, että suurin osa vuokralaisista ei siivoa asuntoa jälkeensä.

      • Takuuvuokrasta

        Sen siivouslaskunhan pystyy nappaamaan takuuvuokrasta, joka on yleensä vähintään 1kk vuokran suuruinen ja nykyvuokrat on sitä luokkaa, että tuommonen 500€ siivouslasku hoituu vuokratakuulla helposti. Nuo siivottomat vuokrakämpät on kyllä niin raivostuttava riesa, muutto on muutenkin iso urakka ja jos siihen päälle saa vielä tosiaan siivota sekä entisen, että uuden kämpän - kaikkien muuttokamojen keskellä tietysti...


      • Omakas

        Hommahan on niin, että uusi vuokralainen on tehnyt sopimuksen vuokranantajan kanssa, eikä edellisen vuokralaisen. Uudelle vuokralaiselle ei siis vähäisimmässä määrin kuulu vanhojen sotkujen siivoaminen. Yhtälailla se siivoaminen sitäpaitsi maksaa hänelle kuin vuokranantajallekin.

        On vuokranantajan ja sotkijan välinen asia miten hoitavat siivoamisen, mutta ei siihen voi ottaa täysin ulkopuolista sijaiskärsijää.


      • V*tuttaa kympillä
        Omakas kirjoitti:

        Hommahan on niin, että uusi vuokralainen on tehnyt sopimuksen vuokranantajan kanssa, eikä edellisen vuokralaisen. Uudelle vuokralaiselle ei siis vähäisimmässä määrin kuulu vanhojen sotkujen siivoaminen. Yhtälailla se siivoaminen sitäpaitsi maksaa hänelle kuin vuokranantajallekin.

        On vuokranantajan ja sotkijan välinen asia miten hoitavat siivoamisen, mutta ei siihen voi ottaa täysin ulkopuolista sijaiskärsijää.

        Valitettavasti se vaan menee käytännössä niin, että uusi vuokralainen JOUTUU PAKOSTA SIIVOAMAAN NE SIKOLÄTIT KATOSTA LATTIAAN, jos ei sitten halua asua p*skassa. Useimmiten asuntoa katsoessa siellä on vielä edellinen asukas kamoineen ja oletuksena on, että tuo asukas siivoaa lähtiessään. Jos/kun edellinen ei lähtösiivoista tee, se siivous kaatuu siinä kohtaa pakostakin sille uudelle vuokralaiselle.... ja tämä on tullut karvaasti koettua, 20 vuotta, kymmeniä muuttoja, lähes joka kerta kahden kämpän siivous (eli se entinen uusi, jonka entinen vuokralainen on jättänyt siivoamatta)!


    • kirpparilta uudet

      Onko nyt täysin varmaa että vuokralainen ei voi riitauttaa siivousta? Oletko tarjonnut vuokralaiselle mahdollisuuden paikata huonoa siivousta?

      Sinä olet siivouksen tilaaja, joten sinulta sitä karhutaan jos lähetät laskun vuokralaiselle, eikä hän maksa sitä.

      Otat nyt vakuudesta siivouksen, jos riittää ja laskutat loput vuokralaiselta.

      Ja realismia sitten niiden muiden kadonneiden ja särkyneiden tavaroiden arvojen kanssa. 20 vuotta vanhan palapeilin, parin kukkaulaudan ja sokeripalan korvausarvo lienee tyyliin 20€. Uusien hintaa et voi vanhoista laskuttaa.

    • siivoushullut

      monenk okuukauden takuuvuokran olet pidättänyt?
      kyllä vuokratakuun pitää riittää siivoukseen, palapeilit on niin rumiakin, oo tyytyväinen ,että särki sen rumiluksen. sokeripalat ei maksa mitään ,nykyään pitäis olla automaattisesti pistokelamput kattoon kytkiessä.
      ja ole yleensäkin tyytyväinen, että oot ottanu takuuvuokran.
      mikä hiton kukkalauta? mun 2000-luvun asunnossa ei oo sellaista muinaismuistoa olemassakaan, nekin oli kauhean rumia.
      olet päässy vähällä.

    • Näinsemeneeee

      Ei se palapeili kauheasti maksa, mutta jälkien korjaaminen kyllä. Irrotus, seinän paikkaus, hionta ja maalaus. Sama koskee sokeripaloja, jos asunto on tyhjä, pitää ensin hakea kaupasta uusi ja sitten jostakin hakea tikkaat ja vielä palauttaa ne. Työ se on, joka nykyään maksaa, krääsää ja varaosaa saa halvalla.Remppamiehet laskuttaa vielä matka-ajastakin.
      Ja nuo mainitut jutut ei kuulu normaaliin kulumiseen.

      • noinkosemeneeekin

        Tuo sokeripala ei niin iisi.
        Siinä on suuri sähköiskun vaara.
        Itse en kiipeile ja toivo että on virraton tai pääkytkimestä poikki ja pimeää.
        Pyydän vuokralaista palauttamaan sokeripalan sinne ja laskutan oven avauksesta vain todelliset kuluni.
        Ottaa sähkömiehen eikä kukaan tee sitä alle 100eur Hgissä!


    • Jos tarpeen

      kaikki siivous, korjaus, kadonneet tavarat kulut menee vuokratakuista uusarvo hintaan. Sen takiahan vakuudet on.
      Näistä vuokralaisten ketkuiluista johtuen en enään vuokraa yksityiselle ollenkaan. Sopimus työnantajan kanssa antaa vuokranantajallekin jonkunlaisen turvan.
      Niin, työnantajaksikaan ei käy vuokralaisen oma yritys.
      Tässä on se viha perä ettei työsuhdeasuntoihin sovelleta mitään puolenvuoden irtisanomisaikaa. Työsuhde kun loppuu niin silloin loppuu myös asuminen.

      • tarpeenterpaan

        Noinko meinaat? Mitähän se HVL sanookaan työsuhdeasunnosta ja työsuhteen päättymisestä?


    • Kysyn vaan

      Mikähän hitto siinä oikein on, että vuokralaiset vie mennessään AINA ne sokeripalat lamppukoukuista ja lisäksi lähtee mukaan myös pesukoneliitännän takaisinvetosuoja, joka on siis siihen pesukoneelle tarkoitettuun hanaan kuuluva pakollinen osa, eikä suinkaan mikään "lisävaruste"?!

      • Miekin kysyn

        Mikähän hitto siinä oikein on, että AINA kun menee "uuteen" vuokraasuntoon, niin ei ole sokeripaloja, pesukoneen takaisinveto suojaa ja yleensä ei ole edes verhonipsuja. Tottakai minä vien mennessäni ne kaikki, koska omianihan ne on.


      • jokuvaan9

        Samaa mitä edellinen henkilö sano... Muutin ensi asuntoon joskus 2-3 vuotta sitten. Ei ollut pesukoneelle mitään takaisinvetosuojaa taikka lampuissa sokeripalaa. Ite hankin pesukoneeseen ton suojan ja sokeripalat asuntoon omalla rahalla ja otin ne myös mukaan kun muutin pois. Voipi olla, että edellistä vuokralaista edeltävä henkilö tai sitä edeltävä on joskus ottanut sokeripalat mukaansa joten minua ei noiden katoamisesta voi syyttää.


      • Omakas
        jokuvaan9 kirjoitti:

        Samaa mitä edellinen henkilö sano... Muutin ensi asuntoon joskus 2-3 vuotta sitten. Ei ollut pesukoneelle mitään takaisinvetosuojaa taikka lampuissa sokeripalaa. Ite hankin pesukoneeseen ton suojan ja sokeripalat asuntoon omalla rahalla ja otin ne myös mukaan kun muutin pois. Voipi olla, että edellistä vuokralaista edeltävä henkilö tai sitä edeltävä on joskus ottanut sokeripalat mukaansa joten minua ei noiden katoamisesta voi syyttää.

        Sokeripalat maksaa varmaan 2e? Ja sinä jaksat niitä kantaa mukanasi ja irrotella erikseen? Kuitenkin 3v aikana olet ollut valmis maksamaan vuokraa n. 20 000e.


      • Tämä pitää
        Omakas kirjoitti:

        Sokeripalat maksaa varmaan 2e? Ja sinä jaksat niitä kantaa mukanasi ja irrotella erikseen? Kuitenkin 3v aikana olet ollut valmis maksamaan vuokraa n. 20 000e.

        Totta helvetissä omat sokeripalat otetaan mukaan, ei niitä nyt kattoon jätetä.


    • yksityinen

      kun vuokraa asunnon näkee mikä on toisen omaa. ja kun lähtee niin ottaa vaan omansa. olen asunut vuokralla , että vuokranantajana huomasin sen , että pienetkin asiat lähtivät vuokralaisen matkaan.jopa sellaiset jossa nimet. ei se hinta mutta vaiva taas hankkia uudet tilalle.

    • Näin se vain on

      Vuokralaisissa on paljon roskaväkeä, paskasakkia joka ei piittää siivouksesta tuon taivaallista. Lasku perään ja jos eivät maksa niin ulosottoon, menee ainakin luottotiedot.

      • 3kk:n tuuletus

        Minulla on lisätä keskusteluun uusi ongelma vuokralaisista:Haju.
        Jotkut vuokralaiset eivät vie lainkaan roskia ulos vaan säilövät roskapusseja ympäri asuntoa.Poismuuttotilanteessa asunto saattaa olla lakaistu,mutta kämppä haisee kuin sisällä olisi säilytetty mädäntynyttä lihaa.Se ei näy valokuvissa.
        Miten todistaa että asunto on asuinkelvoton hajun takia?


      • 3kk:n tuuletus kirjoitti:

        Minulla on lisätä keskusteluun uusi ongelma vuokralaisista:Haju.
        Jotkut vuokralaiset eivät vie lainkaan roskia ulos vaan säilövät roskapusseja ympäri asuntoa.Poismuuttotilanteessa asunto saattaa olla lakaistu,mutta kämppä haisee kuin sisällä olisi säilytetty mädäntynyttä lihaa.Se ei näy valokuvissa.
        Miten todistaa että asunto on asuinkelvoton hajun takia?

        Otsonointi auttaa tuollaiseen oneglmaan, laitteetkin on helposti ja halvalla vuokrattavissa.


    • kuvottaa

      Itse olen vuokra-asuja, ja pesen asunnot lattiasta kattoon lähtiessäni. Monesti asuntoon muuttaessani olen pessyt lattiasta edellisen asukkaan sappinesteoksennuksia ynnä muita kehon tuotteita. Yleensä sotkuisuuteen on kaksi syytä: alkoholismisairaus ja mielenterveysongelmat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10320
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      422
      4594
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3114
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2714
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1899
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1650
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe