Vaisu, nöösi koira - rotuominaisuusko?

HarjaBlues

Osaattekohan te koiria ja rotuja enemmän tuntevat sanoa tällaiseen dilemmaan juuta tai jaata.. Otan hyviä neuvoja kiitollisena vastaan.

Otin kolmisen vuotta sitten ensimmäisen oman koirani, joka tuli taloomme kolmivuotiaana. Rotunsa on kiinanharjakoira. Koira on koko meilläoloaikansa ollut miltei epäkoiramaisen vaisu - koirille niin tyypillistä vöyhötystä ja intoilua, juoksuhepuleita tai edes kunnon leikkiä ei koirastani ole kuunaan irronnut.

Se ei ole apaattinen eikä vaikuta masentuneelta, eikä se ole hermostunut tai arka. Se ei nuku epätavallisen paljoa eikä karta seuraa. Mitään sairautta siitä ei ole löydetty, sen ruokavalio on kohdillaan ja koira on fyysisesti hyvässä kunnossa (jaksaisi kyllä riehua, jos vaan tahtoisi - päivävaellukset ja juoksulenkkeily ovat arkipäivää). Sillä on mukavia ja innostavia koirakavereita, joita se tosin lähinnä sietää - mitään yhteisiä leikkejä ei ikinä ole näkynyt. Ihmistenkään kanssa se ei leiki, vaikka kommunikaatio muuten pelaa (on positiivisella vahvistamisella koulutettu ja toimii hyvin; naksutinjuttuja ja vapaata sheippaamista otettu huvitteluna).

Koetettu on, mutta mitään selitystä tälle hengen vaisuudelle ja näennäiselle nautinnottomuudelle ei ole löydetty, eikä siten apukeinojakaan koiran ilostuttamiseksi (eri harrastuksia, aktivointitapoja jne. on kokeiltu, mutta koira lähinnä paarustaa touhuissa mukana välinpitämättömän myötämielisesti eikä tunnu nauttivan). Voiko tällainen "henkinen tasapaksuus" liittyä lopultakin vain koiran rotuun ja tämän yksilön "perusluonteeseen" - kiinanharjathan nyt eivät ole millään muotoa vietikkäiden, terävien, rohkeiden tai edes erityisemmin älykkäiden maineessa... Toisaalta olen itsekin noviisi koiranomistajana enkä vielä osaa tottelevaisuuskoulutusharrastajien tapaan koulutuksella johdonmukaisesti rakentaa koiraan reaktiivisuutta, intoa tai muuta särmää; olen vain koettanut antaa sille aihetta iloon, tilaisuuksia riehaantumisiin ja näyttää intoilun mallia - toistaiseksi tuloksetta.

Osaatteko te enemmän koirarotuja ja koirayksilöiden välisiä eroja eläissänne havainnoineet antaa mitään neuvoa näin pintapuolisen kuvauksen perusteella: mistä etsiä vikaa vai onko sitä ensinnäkään - onko tuo The Seurakoira nyt vaan tuollainen tiskirätin henkinen sukulainen ja minä enemmän terriereitä ja muita työkoiria nähneenä toivon kuuta taivaalta?

(P.s. teille jo takajaloillenne hyppineille: Tarkoitukseni ei ole parjata koiraani. Pidän siitä paljon ja tulen kohtelemaan sitä hyvin ja treenailemaan sitä mahdollisuuksiemme rajoissa riippumatta siitä, onko se mielestäni tarpeeksi "kybällä messissä" touhuissamme - olisi vaan hauska päästä joko huokaisemaan helpotuksesta, että tuo nyt on vaan niin tyhjänpäiväiseksi jalostettua rotua, parka - tai sitten oppia joitakin keinoja, joilla auttaa tuotakin koiraa joskus vielä iloitsemaan ja intoilemaan kuten ..no, koira.)

7

76

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cvbvhghgj

      Olet tainnut valita itsellesi väärän rodun.

      Olisit ottanut vietikkäämmän käyttötyyppisen terrierin( wales, lakeland, kettu varsin leikkisä ja helposti motivoituva, jack russel, kerryjne)..siinä on menoa ja meininkiä.

      Koirasi on ns. tasainen luonne joka tyytyy vähään eli hyvin helppo vaivaton. Sinulle selvästi olisi sopinut paremmin innokas ja energinen rotu joka osallistuu touhuihin eikä vain tyydy seuraamaan niitä. Työkoiratyyppisempi.

    • HarjaBlues

      En valinnut rotua, vaan pelastin koiran, kun se tahdottiin lopettaa. En kadu tätä tekoani enkä koirani plaatua. Jos olisin valitsemalla valinnut, en olisi ensinnäkään ottanut rotukoiraa - etenkään silkkaa seurakoiraa.

      Ymmärrän sopivani paremmin särmikkäämpien koirien kanssa toimijaksi - pohdin lähinnä, josko tuo nykyinen potee jotakin lukkoa tai piilevää masennusta, kun vaikuttaa niin nautinnottomalta ja epäkoiramaiselta - ja josko sitä sen vuoksi kannattaisi yrittää auttaa iloisempaan suuntaan. Ehkä tuo vaan on rotuun liittyvää, toki - leikkikäytöksen, metsästystoimintojen jne. jäämienkin täydellinen puuttuminen on vaan epäilyttänyt; tuota kun ei kuvatun käytöksen puolesta heti koiraeläimeksi tunnistaisi. Vaan ehkä niitä on jo niinkin puhkijalostettuja. Kiitos vastauksesta!

      • cvbvhghgj

        No kyllä sen pitäisi erottaa onko masentunut vai vain tasainen luonne tai peräti kipeä.

        Miksi koira meinattiin lopettaa, pikkukoirat menee helposti uusiin koteihin?

        Onko sillä taustalla sairautta joka tekee flegmaattisemman?

        Mutta valinnan olet tehnyt kaikesta huolimatta ja kuulostat jotenkin että haet ihan erityyppistä koiraa...tärkeintä on (Sääli ei ole hyvästä )että et "pelasta" koiraa vaan annat sille kodin ja hyväksyt sellaisenaan. . Ellei taustalla ole kipua tai vaikka valeraskautta tms.

        Seuraavan kerran kun "pelastat" pelasta virtaikkaampi seropi tms. Ne jää useammin heitteille kuin seurakoirat. Ja kenties sopisi sinulle paremmin luonteen vuoksi.


      • HarjaBlues
        cvbvhghgj kirjoitti:

        No kyllä sen pitäisi erottaa onko masentunut vai vain tasainen luonne tai peräti kipeä.

        Miksi koira meinattiin lopettaa, pikkukoirat menee helposti uusiin koteihin?

        Onko sillä taustalla sairautta joka tekee flegmaattisemman?

        Mutta valinnan olet tehnyt kaikesta huolimatta ja kuulostat jotenkin että haet ihan erityyppistä koiraa...tärkeintä on (Sääli ei ole hyvästä )että et "pelasta" koiraa vaan annat sille kodin ja hyväksyt sellaisenaan. . Ellei taustalla ole kipua tai vaikka valeraskautta tms.

        Seuraavan kerran kun "pelastat" pelasta virtaikkaampi seropi tms. Ne jää useammin heitteille kuin seurakoirat. Ja kenties sopisi sinulle paremmin luonteen vuoksi.

        Hyvä, että pitäisi. En tiedä, vaivauduitko lukemaan aloitusviestiä, mutta siellä kyllä sanon, ettei koira ole sairas eikä mielestäni vaikuta masentuneelta. Olen koiranomistajana ensikertalainen enkä ole seurustellut seurakoirien kanssa juurikaan, joten pyydän täällä niistä enemmän kokemusta omaavilta mielipiteitä tässä seurakoirassa tapaamani vaisuuden tavallisuuteen.

        Koira meinattiin lopettaa laiskuudesta. Otin sen en säälistä, vaan koska hain helppoa pikkukoiraa ensimmäiseksi koirakseni ilman sen kummempia vaatimuksia rodun tai muiden ominaisuuksien suhteen. Kuten sanoin, en ole tyytymätön koirani käytökseen, vaan pohdin seurakoiria syvällisemmin tuntemattomana ko. käytöksen syitä ja tavallisuutta, ts. huolestuttavuutta tai ei-huolestuttavuutta. Kerroin myös "hyväksyväni sen sellaisenaan".

        Tähän mennessä olen lähinnä kuullut vastanneilta saman toistoa, jonka jo itsekin kirjoitin ja tiedän - särmikkäämmät ovat selkeästikin enemmän tyyliäni - ja hyviä, jälkijättöisiä neuvoja siitä, kuinka olisi kannattanut valita joku toinen rotu. Näistä kiitos. Kuten kerroin, pidän koirastani sellaisenaan, enkä pidä omilla toiveillani koiran temparementin yms. suhteen tässä kovastikaan väliä, vaikka kiitän toki teitä huolenpidostanne. Esitin kysymykseni enemmänkin koirastani kuin itsestäni huolestuneena: onko sen tiskirättiys jokin koiralla oleva ongelma, vai onko tuo vain tavallinen tulema seurakoirain jalostuksessa?


    • cvbvhghgj

      "Esitin kysymykseni enemmänkin koirastani kuin itsestäni huolestuneena: onko sen tiskirättiys jokin koiralla oleva ongelma, vai onko tuo vain tavallinen tulema seurakoirain jalostuksessa? "

      Okei hyvä että ei ole sairas ja on se asia tutkittu eikä ole valeraskautta joka on suurin syy masentuneisuuteen vaan on jo pidemmältä ollut tasainen rauhallinen innostumaton luionne. Koira olisi saanut varmasti joltain mummolta hyvän kodin koska vanhemmat ihmiset haluaa rauhallisemman koiran.

      Rotupiirteisiin kuuluu joillakin seurakoirilla rauhallisuus ja tasaisuus ja pidättäväisyyskin( ja toisilla roduilla seurakoira voi olla hyvinkin virtaisa huomion kerääjä(coton tulear).
      Eri roduilla haetaan erilaisia ominaisuuksia ja joskus yksilö voi olla epätyypillinenkin rodun edustaja.

      Esim tutustupa vaikka italian vinttikoiraan niin yleensä ne vain katselee kun teet itsestäsi pellen ja yrität innostaa niitä ja kun tapaat jack russelin niin yleensä se on heti täpöllä mukana. ;)
      Rotuja on monenlaisia ja helppous on joillakin roduilla se mihin pyritään.

      Kultaisessa noutajassa olen nähnyt muutaman hyvin flegmaattisen luonteen. Eli vaikeita innostaa ja menee sohvapottuina.

      Yksi keino kartoittaa luonnetta on luonnetestaukset

      http://www.kennelliitto.fi/FI/toiminta/kokeet/MHluonnekuvaus/mh_luonnekuvaus.htm

      ja toinen mennä rodun kokoontumisiin mukaan niin voit verrata mutta luulen että koirasi on se mikä on. Ja sen rinnalle voit ajatella virtaikkaampaa jos haluat harrastaakin jotain..oirasi on täydellinen sohvapottu.

      Itse en omista

      • cvbvhghgj

        Jäi teksti vähän kesken..itse en omista harjakoiraa mutta hieman innokkaampia ne minusta yleensä on.
        http://www.kiinanharjakoirat.fi/

        Tuolla on yleensä foorumi missä voi myös keskustella rodustansa.


    • HarjaBlues

      Kiitos vastauksestasi! Nuo luonnetestit ovat kyllä ihan kiintoisia - olen molossikoirien kanssa pelatessani noihin tutustunut. Harjakoirafoorumilla olen käynyt katsomassa, mutten ole vielä asiaa itse "rotutovereiltani" siellä tiedustellut. Ehkäpä se on seuraava osoite. Vintit tämän viilipyttyydestä tosiaan ovat tulleet mieleen - mutta nekin saa sentään liekkeihin tarjoamalla jahdattavaa. :D Tämä ei toistaiseksi ole innostunut vielä mistään.

      Mutta hyvä tietää, ettei tämä nyt aivan tavaton poikkeama seurakoirain saralla ole eikä viittaa suoraan siihen, että mikään olisi automaattisesti vinossa. Mennään koiran ehdoilla etiäpäin siis ja katsellaan, josko sieltä vielä joskus ilonpilkahdus löytyisi. Ei se koira nyt meilläkään niin huonoa kotia ole saanut, vaikkei eläkeläistä ilahdutakaan - en ma sitä pakolla mihinkään agitreeneihin ole raahaamassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1325
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      60
      898
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe