Shell Helix ultra longlife 2 0W-30

longlife 2 0W-30

Olisi öljynvaihto edessä -88 autoon, onko tuo hyvää öljyä, halvalla sain 20€/4L. Luin vähän noita vanhempia juttuja ja ymmärsin että tuo on aika ohutta öljyä, varsinkin kesäkäyttöön. Kannattaako vaihtaa?

8

3190

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fireblade

Moi

Mikäli se auto ei ihan hirveästi öljyä kuluta (suhteellista) niin mikä ettei, talvea ajatellen toihan on ihan hyvä valinta. Voithan ostaa toisen kannun varalle ja lisäillä 1000 kilsan välein...

• Totanoinnii

Eikö noin ohuilla öljyilla kesällä vanhalla autolla ajetteassa öljynpaineet laske vaarallisen alas?

• longlife 2 ...
        Totanoinnii kirjoitti:

Eikö noin ohuilla öljyilla kesällä vanhalla autolla ajetteassa öljynpaineet laske vaarallisen alas?

toi muakin juuri kiinnostaa. enpä vielä ole uskaltanut vaihtaa.

• joku...
        Totanoinnii kirjoitti:

Mutta mitä öljynpaineen aleneminen haittaa?

Sen ymmärrän, jos öljynpaineet alenevat sen takia, että kone on liian väljä...

Ohuemmilla öljyillähän paineenalennus johtuu siitä, että öljy yksinkertaisesti liikkuu kanavissa "liukkaammin", tämä alentaa vastapainetta, ja voi jopa lisätä virtaamaa...

Mutta tämä on vain minun järkeilyäni... Enkä minä ole mikään varsinainen asiantuntija...

• Fireblade
        Totanoinnii kirjoitti:

Moi

Jep, "normaaliajossa" kuumaviskositeettiarvo 30 riittää kyllä vähän vanhemmassakin (kuluneemmassakin) moottorissa. Autossa on öljynpaineen varoitusvalo, jonka tehtänä on kertoa vaarallisen alhaisista öljynpaineista. Hienostuneemmassa systeemissä on myös öljynpainemittari, joka juoruaa öljynpaineen vaihteluista varsinkin kuumalla kelillä.

Normaalisti kulunut moottori vaan tuppaa syömään tollasta ohuempaa öljyä enemmän kuin paksumpaa.

Kuten aiemmin totesin, että jos ei öljyä kulu mahdottomasti, niin toi 0W-30 on ihan kelpo valinta talvea ajatellen....jos nyt välttämättä haluaa ajella noilla 0W rasvoilla.

Todennäköisesti täällä Härmälässä ei tänä vuonna enää helteitä nähdä, joten en näe suurempaa riskiä tollasissa 0W-30 öljyissä vanhemmassakaan kulkineessa.

Vaihtamisesta kun nyt haittaa ei ole....ja ainahan voi vaihtaa vähän paksummat raswat tilalle jos öljyä kuluu paljon. Esim 5W-40 öljyt....ne kun on vielä yleensä halvempia kuin noi 0W rasvat.

• Peku
        Fireblade kirjoitti:

Moi

Jep, "normaaliajossa" kuumaviskositeettiarvo 30 riittää kyllä vähän vanhemmassakin (kuluneemmassakin) moottorissa. Autossa on öljynpaineen varoitusvalo, jonka tehtänä on kertoa vaarallisen alhaisista öljynpaineista. Hienostuneemmassa systeemissä on myös öljynpainemittari, joka juoruaa öljynpaineen vaihteluista varsinkin kuumalla kelillä.

Normaalisti kulunut moottori vaan tuppaa syömään tollasta ohuempaa öljyä enemmän kuin paksumpaa.

Kuten aiemmin totesin, että jos ei öljyä kulu mahdottomasti, niin toi 0W-30 on ihan kelpo valinta talvea ajatellen....jos nyt välttämättä haluaa ajella noilla 0W rasvoilla.

Todennäköisesti täällä Härmälässä ei tänä vuonna enää helteitä nähdä, joten en näe suurempaa riskiä tollasissa 0W-30 öljyissä vanhemmassakaan kulkineessa.

Vaihtamisesta kun nyt haittaa ei ole....ja ainahan voi vaihtaa vähän paksummat raswat tilalle jos öljyä kuluu paljon. Esim 5W-40 öljyt....ne kun on vielä yleensä halvempia kuin noi 0W rasvat.

Sen verran tarkennusta edelliseen, että rennosta puhekielisestä otteesta huolimatta terminologia menee näin:

Öljyt ovat öljyjä
        Rasvat ovat rasvoja
        Öljyt eivät ole rasvoja

Öljyillä ja rasvoilla on omat luokituksensa.

Tämä vaan sen takia, ettei kenellekään jäisi väärää mielikuvaa.

• Fireblade
        Peku kirjoitti:

Sen verran tarkennusta edelliseen, että rennosta puhekielisestä otteesta huolimatta terminologia menee näin:

Öljyt ovat öljyjä
        Rasvat ovat rasvoja
        Öljyt eivät ole rasvoja

Öljyillä ja rasvoilla on omat luokituksensa.

Tämä vaan sen takia, ettei kenellekään jäisi väärää mielikuvaa.

Moi

Näin on.

Ruotsissa kun tilaa ööliä niin saa jotain kaljan tapaista, Saksassa saattaa tulla Mobilia...

Ruattalaisilla katkes 10 MW tehoisesta (juu, aika monta hevosvoimaa) hierrejauhimesta akseli, tuli mestari paikalle ja totesi: Kato perkele, pojilta on keppi katkennut...

• tigre

SAE 0-30 viskositeettiluokan öljyt soveltuvat ympärivuotiseen käyttöön, ulkolämpötilan ollessa
      -35 - 35 Celsius- astetta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      68
      3219
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3087
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      2952
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2631
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2132
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1699
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1667
    8. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1659
    9. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1655
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      59