Olisi öljynvaihto edessä -88 autoon, onko tuo hyvää öljyä, halvalla sain 20€/4L. Luin vähän noita vanhempia juttuja ja ymmärsin että tuo on aika ohutta öljyä, varsinkin kesäkäyttöön. Kannattaako vaihtaa?
Shell Helix ultra longlife 2 0W-30
8
3190
Vastaukset
- Fireblade
Moi
Mikäli se auto ei ihan hirveästi öljyä kuluta (suhteellista) niin mikä ettei, talvea ajatellen toihan on ihan hyvä valinta. Voithan ostaa toisen kannun varalle ja lisäillä 1000 kilsan välein...- Totanoinnii
Eikö noin ohuilla öljyilla kesällä vanhalla autolla ajetteassa öljynpaineet laske vaarallisen alas?
- longlife 2 ...
Totanoinnii kirjoitti:
Eikö noin ohuilla öljyilla kesällä vanhalla autolla ajetteassa öljynpaineet laske vaarallisen alas?
toi muakin juuri kiinnostaa. enpä vielä ole uskaltanut vaihtaa.
- joku...
Totanoinnii kirjoitti:
Eikö noin ohuilla öljyilla kesällä vanhalla autolla ajetteassa öljynpaineet laske vaarallisen alas?
Mutta mitä öljynpaineen aleneminen haittaa?
Sen ymmärrän, jos öljynpaineet alenevat sen takia, että kone on liian väljä...
Ohuemmilla öljyillähän paineenalennus johtuu siitä, että öljy yksinkertaisesti liikkuu kanavissa "liukkaammin", tämä alentaa vastapainetta, ja voi jopa lisätä virtaamaa...
Mutta tämä on vain minun järkeilyäni... Enkä minä ole mikään varsinainen asiantuntija... - Fireblade
Totanoinnii kirjoitti:
Eikö noin ohuilla öljyilla kesällä vanhalla autolla ajetteassa öljynpaineet laske vaarallisen alas?
Moi
Jep, "normaaliajossa" kuumaviskositeettiarvo 30 riittää kyllä vähän vanhemmassakin (kuluneemmassakin) moottorissa. Autossa on öljynpaineen varoitusvalo, jonka tehtänä on kertoa vaarallisen alhaisista öljynpaineista. Hienostuneemmassa systeemissä on myös öljynpainemittari, joka juoruaa öljynpaineen vaihteluista varsinkin kuumalla kelillä.
Normaalisti kulunut moottori vaan tuppaa syömään tollasta ohuempaa öljyä enemmän kuin paksumpaa.
Kuten aiemmin totesin, että jos ei öljyä kulu mahdottomasti, niin toi 0W-30 on ihan kelpo valinta talvea ajatellen....jos nyt välttämättä haluaa ajella noilla 0W rasvoilla.
Todennäköisesti täällä Härmälässä ei tänä vuonna enää helteitä nähdä, joten en näe suurempaa riskiä tollasissa 0W-30 öljyissä vanhemmassakaan kulkineessa.
Vaihtamisesta kun nyt haittaa ei ole....ja ainahan voi vaihtaa vähän paksummat raswat tilalle jos öljyä kuluu paljon. Esim 5W-40 öljyt....ne kun on vielä yleensä halvempia kuin noi 0W rasvat. - Peku
Fireblade kirjoitti:
Moi
Jep, "normaaliajossa" kuumaviskositeettiarvo 30 riittää kyllä vähän vanhemmassakin (kuluneemmassakin) moottorissa. Autossa on öljynpaineen varoitusvalo, jonka tehtänä on kertoa vaarallisen alhaisista öljynpaineista. Hienostuneemmassa systeemissä on myös öljynpainemittari, joka juoruaa öljynpaineen vaihteluista varsinkin kuumalla kelillä.
Normaalisti kulunut moottori vaan tuppaa syömään tollasta ohuempaa öljyä enemmän kuin paksumpaa.
Kuten aiemmin totesin, että jos ei öljyä kulu mahdottomasti, niin toi 0W-30 on ihan kelpo valinta talvea ajatellen....jos nyt välttämättä haluaa ajella noilla 0W rasvoilla.
Todennäköisesti täällä Härmälässä ei tänä vuonna enää helteitä nähdä, joten en näe suurempaa riskiä tollasissa 0W-30 öljyissä vanhemmassakaan kulkineessa.
Vaihtamisesta kun nyt haittaa ei ole....ja ainahan voi vaihtaa vähän paksummat raswat tilalle jos öljyä kuluu paljon. Esim 5W-40 öljyt....ne kun on vielä yleensä halvempia kuin noi 0W rasvat.Sen verran tarkennusta edelliseen, että rennosta puhekielisestä otteesta huolimatta terminologia menee näin:
Öljyt ovat öljyjä
Rasvat ovat rasvoja
Öljyt eivät ole rasvoja
Öljyillä ja rasvoilla on omat luokituksensa.
Tämä vaan sen takia, ettei kenellekään jäisi väärää mielikuvaa. - Fireblade
Peku kirjoitti:
Sen verran tarkennusta edelliseen, että rennosta puhekielisestä otteesta huolimatta terminologia menee näin:
Öljyt ovat öljyjä
Rasvat ovat rasvoja
Öljyt eivät ole rasvoja
Öljyillä ja rasvoilla on omat luokituksensa.
Tämä vaan sen takia, ettei kenellekään jäisi väärää mielikuvaa.Moi
Näin on.
Ruotsissa kun tilaa ööliä niin saa jotain kaljan tapaista, Saksassa saattaa tulla Mobilia...
Ruattalaisilla katkes 10 MW tehoisesta (juu, aika monta hevosvoimaa) hierrejauhimesta akseli, tuli mestari paikalle ja totesi: Kato perkele, pojilta on keppi katkennut...
- tigre
SAE 0-30 viskositeettiluokan öljyt soveltuvat ympärivuotiseen käyttöön, ulkolämpötilan ollessa
-35 - 35 Celsius- astetta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 683219
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753087Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.682952On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662631Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442132- 611699
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251667Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181659- 351655
- 591576