Tänään rv 30 3. Viime viikon tiistaina jäin parin viikon sairauslomalle (alaselän kivut, kävely hieman pidempään ja koskee lonkkiin sen seurauksena alkaa sattumaan häpyluihin).
Tämän lisäksi olen huomannut, että parin viikon aikana päivittäin on päivittäin huono olo ja tällöin sydän alkaa lyömään tiheämmin (tekee mieli mennä istumaan, ei pysty kauaa seisomaan). Henkeä ahdistaa myöskin, jolloin joutuu huokailemaan, jotta saa happea. Vatsa on kyllä kasvanut ja vauva potkii aivan rintalastan alapuolella, joten alkaa tila olemaan vissiin pikkuhiljaa lopussa ja täten painaa keuhkojakin.
Odotan kolmatta ja osa näistä oireista on kyllä tuttuja lukuun ottamatta tuota seisaallaan tulevaa huonoa oloa ja sydämen tykytyksiä? Onko tuo normaalia, vai voiko olla kyseessä jotain vakavampaa?
Loppuviikosta varailen aikaa lääkärille, mutta kokemuksia kaipaillaan.
Levottomuus, hengenahdistus jne.
7
2489
Vastaukset
- ögehj
Kysäisen vain, että millainen on hemoglobiiniarvosi? Entä verenpaineet? Minulla matala verenpaine aiheutti tuollaista tykyttelyä. Paineet kun humahti matalalle, niin sydän yritti nostaa niitä pumppaamalla verta nopeammin. Silloin aina huimasi ja oli pakko mennä istumaan tai makuulle. Tosi inhottavan tuntuista, mutta ihan vaaratonta. Toki kannattaa aina tutkia poikkeavat tuntemukset, mutta voi tosiaan olla ihan vaaratontakin tuo. :)
- ninnaliinuska1
Hemoglobiini arvoni oli viime tiistaina 127 ja verenpaineeni 127/69. Nuo arvot ovat aikaisemminkin olleet tuota luokkaa.
- samantyyppistä täälläkin
ninnaliinuska1 kirjoitti:
Hemoglobiini arvoni oli viime tiistaina 127 ja verenpaineeni 127/69. Nuo arvot ovat aikaisemminkin olleet tuota luokkaa.
Hei! Minulle tuli josku viikon 35 kohdilla ja siitä silloin tällöin eteenpäin sellaisia "kohtauksia" että lähti voimat ja tuntui että en saa happea. En jaksanut kurottaa pipoa naulakosta kun kädet menivät voimattomiksi ja seinään piti nojailla kun jalkoja hapotti. Välillä piti istua alas ja keskittyä hengittämiseen kun ei vain meinannut jaksaa. Sitten muutaman minuutin päästä tilanne meni ohi. Hemppari oli hyvä, verenpaine ok, mitään elimellistä syytä ei löytynyt. Päädyin siihen tulokseen että liittyy jotenkin verenkiertoon. Raskaus sujui hyvin loppuun saakka, synnytys meni hyvin ja lapsi syntyi terveenä. Itse palauduin hyvin eikä vastaavanlaisia tuntemuksia ole tullut enää joten ei ilmeisesti ollut vaarallista.
- voi olla paineet
samantyyppistä täälläkin kirjoitti:
Hei! Minulle tuli josku viikon 35 kohdilla ja siitä silloin tällöin eteenpäin sellaisia "kohtauksia" että lähti voimat ja tuntui että en saa happea. En jaksanut kurottaa pipoa naulakosta kun kädet menivät voimattomiksi ja seinään piti nojailla kun jalkoja hapotti. Välillä piti istua alas ja keskittyä hengittämiseen kun ei vain meinannut jaksaa. Sitten muutaman minuutin päästä tilanne meni ohi. Hemppari oli hyvä, verenpaine ok, mitään elimellistä syytä ei löytynyt. Päädyin siihen tulokseen että liittyy jotenkin verenkiertoon. Raskaus sujui hyvin loppuun saakka, synnytys meni hyvin ja lapsi syntyi terveenä. Itse palauduin hyvin eikä vastaavanlaisia tuntemuksia ole tullut enää joten ei ilmeisesti ollut vaarallista.
Mitattiinko sinulta koskaan verenpainetta tuollaisn kohtauksen aikana? Jos ei, niin silloin nuo kohtaukset ovat hyvinkin voineet johtua juurikin matalalle tipahtavasta verenpaineesta. Eihän niissä paineissa mitään tietenkään silloin näy, kun olo on hyvä.
- Ninnaliinuska1
voi olla paineet kirjoitti:
Mitattiinko sinulta koskaan verenpainetta tuollaisn kohtauksen aikana? Jos ei, niin silloin nuo kohtaukset ovat hyvinkin voineet johtua juurikin matalalle tipahtavasta verenpaineesta. Eihän niissä paineissa mitään tietenkään silloin näy, kun olo on hyvä.
Silloin, kun minulla on ollut neuvola tai lääkäri, ei ole ollut tuota kohtausta ja olo on ollut hyvä. Itsekin mietin samaa, että olisi hyvä saada otettua verenpaineet juuri itse tilanteessa.
Nyt olen laittanut merkille, että näitä tulee aina aamulla aika pian aamupalan jälkeen ja kestää n. 30min. (eli levoton olo, ei löydy hyvää asentoa, sydän tykyttää, joutuu vetään enemmän happea).
Näitä toistuu myös jos pidempään olen seisaaltaan esim. laitan ruokaa (pääsiäisenä meinasi mennä jalat alta, alkoi heikottaa ja silmissä sumenemaan).
Sokerirasituksessa olin rv 28. Silloin olin varma, että varmasti on jotain häikkää arvoissa, sillä paaston aikana oli myös todella huono olo ja en tiennyt miten olisin ollut. Tulokset kuitenkin olivat terveydenhoitajan mukaan loistavat: 4,6 / 5,4 / 4,9
Tänään on jälleen neuvola ja raskausviikkoja 33 6. Otan taas puheeksi, sillä vähän pelottaa ja jännittää, että onko nämä oireet varmasti normaaleja. Vauva liikkuu päivittäin useita kertoja, mutta silti mietin, olisiko syytä saada lähete äitiyspolille ultraan tms. - voi olla paineet
Ninnaliinuska1 kirjoitti:
Silloin, kun minulla on ollut neuvola tai lääkäri, ei ole ollut tuota kohtausta ja olo on ollut hyvä. Itsekin mietin samaa, että olisi hyvä saada otettua verenpaineet juuri itse tilanteessa.
Nyt olen laittanut merkille, että näitä tulee aina aamulla aika pian aamupalan jälkeen ja kestää n. 30min. (eli levoton olo, ei löydy hyvää asentoa, sydän tykyttää, joutuu vetään enemmän happea).
Näitä toistuu myös jos pidempään olen seisaaltaan esim. laitan ruokaa (pääsiäisenä meinasi mennä jalat alta, alkoi heikottaa ja silmissä sumenemaan).
Sokerirasituksessa olin rv 28. Silloin olin varma, että varmasti on jotain häikkää arvoissa, sillä paaston aikana oli myös todella huono olo ja en tiennyt miten olisin ollut. Tulokset kuitenkin olivat terveydenhoitajan mukaan loistavat: 4,6 / 5,4 / 4,9
Tänään on jälleen neuvola ja raskausviikkoja 33 6. Otan taas puheeksi, sillä vähän pelottaa ja jännittää, että onko nämä oireet varmasti normaaleja. Vauva liikkuu päivittäin useita kertoja, mutta silti mietin, olisiko syytä saada lähete äitiyspolille ultraan tms.No kyllä nuo oireet kovasti kuulostaa paineiden heittelyltä. Ei minullakaan mitään vikaa ollut paineissa neuvolassa, mutta itselläni on kotona verenpainemittari ja sain sen takia yhytettyä ne matalat paineet kun kerran pääsin mittaamaan heti kun huono olo alkoi iskeä. Yläpaine oli alle sata ja alapaine alle 60. Ja juurikin noin niitä tuli, aamuisin ja jos pidempään oli pystyasennossa. Toki kannattaa puhua ne omat oireet vielä neuvolassa läpi (ja kysyä vaikka voisiko saada verenpainemittaria jostain lainaan että voisi kotona kohtauksen yllättäessä tsekata mitkä ne paineet ovat), koska eihän näin netin kautta voi kenellekään mitään diagnooseja asiasta tehdä. Jos nuo olot johtuvat huonoista paineista, niin vauvalla ei mitään hätää ole, valitettavasti se taitaa raskausaikana olla niin, että ennemmin äidiltä tipahtaa taju kankaalle kuin vauvalle matalista paineista mitään haittaa on... :) Jaksamista, se olo on ihan kauhea, varsinkin kun välillä alkaa ihan silmissä mustenemaan. Toisaalta, parempi niin päin, että paineet käyvät matalalla kuin että alkaisivat korkeiksi kohoamaan.
- raskaana ollaan
Moi, itselläni rv 31 3 ja ihan samanlaisia oireita! Viimeksi tänään aamulla ennen kuin lähdin töihin ja olin saanut takin päälleni niin tuli sellainen sydämentykytys ja heikko olo. Se kesti hetken ja sitten olo taas normaali. Itselläni koko raskauden verenpaineet olleet alhaiset tai normaalit, ilmeisesti johtunee sitten paineista kun hemoglobiinikin on ollut koko ajan yli 135.
Itse kärsin myös näistä liitoskivuista sekä runsaasta supistelusta. Onneksi loppusuora alkaa häämöttää! :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m4326158- 875470
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest514467- 543986
- 743934
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse33606SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo1923541Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv1213264Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky713251- 432299