Miksi adsl on yleisin?

nms

Miksi operaattorit Suomessa ovat valinneet yleensä laajakaistatekniikaksi juuri adsl:n? Eikö esim. SDSL olisi ollut parempi vaihtoehto kun se on molempiin suuntiin yhtä nopea? Entinen Nic:hän(yhdistyi Saunalahteen) taisi ainoana valita kys. tekniikan aikoinaan. Adsl:n tulevaisuus ei näytä ainakaan uploudauksessa kovin ruusuiselta tuolla vain 1 megan nopeudellaan.

6

732

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laajakaista

      häntä mutta kohta on pakko siirtyä johonkin uuteen tekniikkaan. VDSL on jo käytössä ja siihen tulisi siirtyä. 256 ja 512 yhteydet tulisi hauata jo maan alle.

    • Demonseed

      Eiköhän tämä ADSL valinta liity juuri kuormitukseen; kun upstram on pienempi niin verkot voidaan rakentaa halvemmaksi kaistan takia kun vain sisäänpäin tuleva suunta tarvii rakentaa nopeaksi runkoverkossa.

      Normaalin käyttäjän kannalta upstream on lähes merkityksetön kunhan sitä on jonkin verran. 95% kaikista normaali-ohjelmistoista toimisi vaikka 64kiloisella upstreamilla... Himo-Warettajapojut sitä up-kaistaa tarvii - ei bulkkikäyttäjät.

      ADSL on sisältö-orientoitunut yhteys. Internetin standardi-yksityiskäyttäjän profiili on yksiselitteisesti sisältö-orientoitunut.

      SDSL/WAN ratkaisuja saa kyllä jos haluaa ja tarvii - se joka haluaa ja tarvii maksaa sen ekstran mitä se sitten maksaakaan.

      1 1=2.

      • ----------

        Valintaan oli yksi syy monen muiden lisäksi adsl laitteiden kehittyneisyys muihin verrattuna sekä adsl linjan toimivuus pitemmillä matkoilla, olikos muiden max 3km kantavuus ja adsl 7-8km tämä on suuri ero,

        *Eiköhän tämä ADSL valinta liity juuri kuormitukseen; kun upstram on pienempi niin verkot voidaan rakentaa halvemmaksi kaistan takia kun vain sisäänpäin tuleva suunta tarvii rakentaa nopeaksi runkoverkossa.*

        Epäilen tota, jos kuormitusta olisi haluttu vähentää, niin uppi korkeampi ja down matalampi, joskin tämmösestä liittymistä juuri kukaan tavallinen ihminen ei olisi hyötynyt, vain palvelimen pitäjät jne..




        *Normaalin käyttäjän kannalta upstream on lähes merkityksetön kunhan sitä on jonkin verran. 95% kaikista normaali-ohjelmistoista toimisi vaikka 64kiloisella upstreamilla... Himo-Warettajapojut sitä up-kaistaa tarvii - ei bulkkikäyttäjät.*

        Empä nyt sanoisi noinkaan, digikameroiden yleistyessä ja yhteyksien nopeutuessa myös emailien liitteiden koko kasvaa, joten 512 uppikaista alkaa olemaan jo hidas, mukava lähettää 200 megaa kuvia kehitykseen se kestää ja kestää. Onnes jotkut on alkanut tarjota full adsl liittymää, josta otetaan kaikki irti mitä saadaan.

        Itsellä down nopeus on noussut ja hinta laskenut vuosien varrella, haluaisin liittymän, joka olis meganen molempiin suuntiin, mut kukaan ei moista tarjoa.
        256/256 -> 512/512 -> 512/1024 -> 512/2048

        muutamat isp:t on alkanut tarjota jo adsl 2 jolla saadaan nopeemmat yhteydet.


      • Arvuuttaja
        ---------- kirjoitti:

        Valintaan oli yksi syy monen muiden lisäksi adsl laitteiden kehittyneisyys muihin verrattuna sekä adsl linjan toimivuus pitemmillä matkoilla, olikos muiden max 3km kantavuus ja adsl 7-8km tämä on suuri ero,

        *Eiköhän tämä ADSL valinta liity juuri kuormitukseen; kun upstram on pienempi niin verkot voidaan rakentaa halvemmaksi kaistan takia kun vain sisäänpäin tuleva suunta tarvii rakentaa nopeaksi runkoverkossa.*

        Epäilen tota, jos kuormitusta olisi haluttu vähentää, niin uppi korkeampi ja down matalampi, joskin tämmösestä liittymistä juuri kukaan tavallinen ihminen ei olisi hyötynyt, vain palvelimen pitäjät jne..




        *Normaalin käyttäjän kannalta upstream on lähes merkityksetön kunhan sitä on jonkin verran. 95% kaikista normaali-ohjelmistoista toimisi vaikka 64kiloisella upstreamilla... Himo-Warettajapojut sitä up-kaistaa tarvii - ei bulkkikäyttäjät.*

        Empä nyt sanoisi noinkaan, digikameroiden yleistyessä ja yhteyksien nopeutuessa myös emailien liitteiden koko kasvaa, joten 512 uppikaista alkaa olemaan jo hidas, mukava lähettää 200 megaa kuvia kehitykseen se kestää ja kestää. Onnes jotkut on alkanut tarjota full adsl liittymää, josta otetaan kaikki irti mitä saadaan.

        Itsellä down nopeus on noussut ja hinta laskenut vuosien varrella, haluaisin liittymän, joka olis meganen molempiin suuntiin, mut kukaan ei moista tarjoa.
        256/256 -> 512/512 -> 512/1024 -> 512/2048

        muutamat isp:t on alkanut tarjota jo adsl 2 jolla saadaan nopeemmat yhteydet.

        "Epäilen tota, jos kuormitusta olisi haluttu vähentää, niin uppi korkeampi ja down matalampi, joskin tämmösestä liittymistä juuri kukaan tavallinen ihminen ei olisi hyötynyt, vain palvelimen pitäjät jne.."

        Exactly; ISP:t hyötyvät ensisijaisesti niistä rahoista jotka saavat käyttäjiltä, pieni down-kaista tarkoittaisi vähemmän tilaajia -> ei-kannattavaa.

        Pieni up-kaista puolestaan ei aiheuta läheskään yhtä helposti napinaa kuin pieni down-kaista. Silloin up-kaistasta on varaa nipistää kun mitoitetaan runkoverkkoja ja jaetaan siirtokapasiteettia.

        Tämä on business-ratkaisu johon päätyisin jos olisin rahoittaja/operaattori.

        "Empä nyt sanoisi noinkaan, digikameroiden yleistyessä ja yhteyksien nopeutuessa myös emailien liitteiden koko kasvaa, joten 512 uppikaista alkaa olemaan jo hidas, mukava lähettää 200 megaa kuvia kehitykseen se kestää ja kestää. Onnes jotkut on alkanut tarjota full adsl liittymää, josta otetaan kaikki irti mitä saadaan."

        Tää taitaakin olla niitä harvoja sovelluksia joissa up-kaistaa käyttää normaali Virtanen tavallista enemmän. Jos up-kaistasta tulisi kynnyskysymys liittymän hankkimisessa niin full-liittymät kyllä yleistyisivät palvelukonsepteissa. Mitä luultavimmin Virtanen mielummin kuitenkin odottaa sen tunnin ylimääräistä kuin maksaa 2x hinnan kaistasta jota ei kuitenkaan käytä kuin silloin tällöin.

        Nopeat massamyytävät liittymät korkealla upstreamilla tulee kyllä lopulta, mutta väitän että niiden ilmaantuminen ei johdu kysynnästä vaan perutuu ennenkaikkea sille että runkoverkkoihin aukeaa lisää kaistaa jolloin uuden tekniikan yksi yksittäinen myyntivaltti on korkeampi upstream...

        Arvelisin että vuonna 2008 upstream on tyypillisesti 2 megainen ja downstram 8-16. Vuonna 2010 alkaa ensimmäisten vakavastiotettavien broadcast-nettitelevisioasemien toiminta ;-)


      • kyllä
        Arvuuttaja kirjoitti:

        "Epäilen tota, jos kuormitusta olisi haluttu vähentää, niin uppi korkeampi ja down matalampi, joskin tämmösestä liittymistä juuri kukaan tavallinen ihminen ei olisi hyötynyt, vain palvelimen pitäjät jne.."

        Exactly; ISP:t hyötyvät ensisijaisesti niistä rahoista jotka saavat käyttäjiltä, pieni down-kaista tarkoittaisi vähemmän tilaajia -> ei-kannattavaa.

        Pieni up-kaista puolestaan ei aiheuta läheskään yhtä helposti napinaa kuin pieni down-kaista. Silloin up-kaistasta on varaa nipistää kun mitoitetaan runkoverkkoja ja jaetaan siirtokapasiteettia.

        Tämä on business-ratkaisu johon päätyisin jos olisin rahoittaja/operaattori.

        "Empä nyt sanoisi noinkaan, digikameroiden yleistyessä ja yhteyksien nopeutuessa myös emailien liitteiden koko kasvaa, joten 512 uppikaista alkaa olemaan jo hidas, mukava lähettää 200 megaa kuvia kehitykseen se kestää ja kestää. Onnes jotkut on alkanut tarjota full adsl liittymää, josta otetaan kaikki irti mitä saadaan."

        Tää taitaakin olla niitä harvoja sovelluksia joissa up-kaistaa käyttää normaali Virtanen tavallista enemmän. Jos up-kaistasta tulisi kynnyskysymys liittymän hankkimisessa niin full-liittymät kyllä yleistyisivät palvelukonsepteissa. Mitä luultavimmin Virtanen mielummin kuitenkin odottaa sen tunnin ylimääräistä kuin maksaa 2x hinnan kaistasta jota ei kuitenkaan käytä kuin silloin tällöin.

        Nopeat massamyytävät liittymät korkealla upstreamilla tulee kyllä lopulta, mutta väitän että niiden ilmaantuminen ei johdu kysynnästä vaan perutuu ennenkaikkea sille että runkoverkkoihin aukeaa lisää kaistaa jolloin uuden tekniikan yksi yksittäinen myyntivaltti on korkeampi upstream...

        Arvelisin että vuonna 2008 upstream on tyypillisesti 2 megainen ja downstram 8-16. Vuonna 2010 alkaa ensimmäisten vakavastiotettavien broadcast-nettitelevisioasemien toiminta ;-)

        juurikin näin

        näillä asioilla tehdään businesta, joten kannattaa aina ajatella keskiverto käyttäjää - warettajat tuskin on mikään ihanne asiakas segmentti palvelun tarjoajille


      • Laajakaista
        ---------- kirjoitti:

        Valintaan oli yksi syy monen muiden lisäksi adsl laitteiden kehittyneisyys muihin verrattuna sekä adsl linjan toimivuus pitemmillä matkoilla, olikos muiden max 3km kantavuus ja adsl 7-8km tämä on suuri ero,

        *Eiköhän tämä ADSL valinta liity juuri kuormitukseen; kun upstram on pienempi niin verkot voidaan rakentaa halvemmaksi kaistan takia kun vain sisäänpäin tuleva suunta tarvii rakentaa nopeaksi runkoverkossa.*

        Epäilen tota, jos kuormitusta olisi haluttu vähentää, niin uppi korkeampi ja down matalampi, joskin tämmösestä liittymistä juuri kukaan tavallinen ihminen ei olisi hyötynyt, vain palvelimen pitäjät jne..




        *Normaalin käyttäjän kannalta upstream on lähes merkityksetön kunhan sitä on jonkin verran. 95% kaikista normaali-ohjelmistoista toimisi vaikka 64kiloisella upstreamilla... Himo-Warettajapojut sitä up-kaistaa tarvii - ei bulkkikäyttäjät.*

        Empä nyt sanoisi noinkaan, digikameroiden yleistyessä ja yhteyksien nopeutuessa myös emailien liitteiden koko kasvaa, joten 512 uppikaista alkaa olemaan jo hidas, mukava lähettää 200 megaa kuvia kehitykseen se kestää ja kestää. Onnes jotkut on alkanut tarjota full adsl liittymää, josta otetaan kaikki irti mitä saadaan.

        Itsellä down nopeus on noussut ja hinta laskenut vuosien varrella, haluaisin liittymän, joka olis meganen molempiin suuntiin, mut kukaan ei moista tarjoa.
        256/256 -> 512/512 -> 512/1024 -> 512/2048

        muutamat isp:t on alkanut tarjota jo adsl 2 jolla saadaan nopeemmat yhteydet.

        kantavuus n. 4 kilometriä täydellä teholla. VDSL:ssä sitä vastoin vain 1 km


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      171
      1569
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      336
      1176
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      52
      1025
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      187
      878
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      39
      769
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      49
      740
    7. 60
      668
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      32
      640
    9. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      634
    10. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      77
      568
    Aihe