Vuosia sitten Itselläni todettiin rasitusastma ja sinkin siihen hoitavaa lääkettä(Pulmicort) ja avaavaa(Pricanyl) ja nekin olivat kausiluontoisessa käytössä koska astma ei vaivannut missään muodossa. Viime syksynä aloitin työn ja nyt olen huomannut että astmani on pahentunut todella radikaalisti! Joudun käyttämään noita lääkkeitäni säännöllisesti ja siitä huolimatta astma ei meinaa pysyä aisoissa. Esimerkiksi juuri äsken menin lumikenkäilemään ja nousin siinä pari jyrkkää nousua niin henkeä rupesi ahdistamaa niin paljon että oli pakko palata kotiin eikä tuo kuntoiluni kestänyt kuin 10 minuuttia!!! Ja nyt nuo oireet ovat jo sen verran pahentuneet että noita hengenahdistuksia on jo yölläkin ja silloinkin on noustava kesken kaiken ottamaan tuota avaavaa. Eli astmani on pahentunut radikaalisti, ja olen joutunut lopettamaan melkein kokonaan tuon kuntoilun.
Nyt olen ruvennut miettimään että voiko tuo astman rajut kohtaukset johtua siitä että työpaikkani rakennus olisi homeessa? Itse en oikeastaan keksi enää muuta syytä! Ja onko homeella ja astmalla selvä yhteys toisiinsa? Sen voin sanoa että on aika ahdistavaa kun on joutunut tuon lennkeilyn lopettamaan kun sitä tuli paljon vielä harrastettua ennen kun nuo ongelmat karkasi käsistä!
Onko muilla ollut samanlaisia oirerita?
3
203
Vastaukset
- Henna
Mm. Sisäilmaongelmat pahentavat astmaa. Sinuna ottaisin yhteyttä työterveyshuoltoon, jotta pääsisit "terveisiin" työtiloihin.
Oletko tehostanut astmalääkitystäsi?Oletko ollut milloin viimeksi astmakontrollissa? Mikäli astakontrollista on yli vuosi aikaa, kannattaa varata aika astmahoitajalle. - Hapettaa
http://www.tyosuojelu.fi/fi/home-kosteusvauriot
Tossa hieman tuosta työsuojelusta eli mene työterveyteen ja kyllä työnantajalla olisi nyt joitain velvollisuuksia asian suhteen hoitaa rakennus kuntoon. Ongelmahan on tietenkin siinä että miten työnantaja suhtautuu mahdolliseen ongelmaan.
Kertoisitko vielä MITEN sinun rasitusastmasi todettiin ja diaknisoitiin juuri rasitusastmaksi? Minulla siis myös vuosia ollut rasituksessa / liikunnassa noita hengenahdistusoireita. Kunto on ihan hyvä vielä mutta pelkään myös etukäteen että kohta en pääse vaivan vuoksi liikkumaan. On tutkittu jo kolme kertaa astmaa mutta ei muka ole ja kysyin että voisko olla rasitusastmaa. Siihen lääkäri vaan totesi että sitä on niin vaikea todeta. En ymmärrä mikä siinä niin vaikeaa on kun oireet tulevat VAIN rasituksen yhteydessä. - Rasituskokeeseen vaa
Rasitusastmahan on ihan samaa astmaa kuin kaikki muukin - oireet vaan sattuvat provosoitumaan erityisesti fyysisessä rasituksessa ja monesti erityisesti kylmässä ilmassa. Rasituksesssa oireileva astma voidaan kyllä todeta rasitusastmatestillä varmaankin jokaisessa keuhkopoliklinikassa.
Käytännössä koe kai tehdään niin, että ensin puhallat normaali spirometrian, sitten juokset tietyn aikaa ja tehdään uudet puhallukset. Jos tulos huononee rasituksessa tietyn verran, sinulla on astma.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113585MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar691896Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421578Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811204Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja621014Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33968Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214888Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60843- 171834
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768