Onko mitään järkeä opiskella kirjastotädiksi (olen kyllä mies)? Olen yli kolmekymppinen ja kirjastot ovat ainoa paikka missä voisin viihtyä. Riittääkö toisen asteen koulutus vai pitääkö olla amk? Ja onnistuuko tämä Helsingissä? Ja viimeinen kysymys, onko työllisyystilanne aivan supersurkea?
Kirjastoon töihin
4
290
Vastaukset
- amanuessi
Mitä kirjastotäti tekee? Mikä on kirjastotäti? Et taida tietää kirjastoista mitään.
Kirjastoissa työskentelee ihmisiä lukuisissa eri tehtävissä, joista yhteenkään ei kelpoisuusvaatimuksena ole olla nainen.
Kirjastoja on myös hyvin erilaisia esim. tieteellisiä, kunnallisia, oppilaitoksissa, millaisesta kirjastosta olet kiinnostunut? Kirjastojen sisäiset työtehtävät vaihtelevat aikalailla. Oletko mieluummin asiakaspalvelussa yksinkertaisissa hommissa, haluatko työskennellä yksin, kielitaitosi, muu erityisosaamisesi esim. musiikki...
Kirjastot ovat ainoa paikka missä voisit viihtyä, hmm, miksi? Luuletko, että voit kuluttaa työaikasi yksin kirjoja tutkimalla tai niitä hyllyyn laittamalla? Työporukka on usein aika tiivis yhteisö, joten jos et ole sosiaalinen, kirjasto ei ole sinua varten.
Et voi myöskään valita työkavereitasi etkä asiakkaitasi, joten sopeutumista ja huumorintajua edellytetään, jotta jaksaa. - MisMieOon
Olen kerran ollut lyhyellä harjoittelujaksolla kirjastossa. Pieni yksikkö ja ihan kiva kokemus oli, tosin minulla ei ole halukkuutta pitkällisiin opintoihin joten kirjastonhoitajaa minusta ei tullut.
http://www.ammattinetti.fi/ammatit/detail/194_ammatti
"Työn vaatimukset
Kirjastonhoitajan työ on korkeakoulutusta edellyttävää asiantuntija- ja asiakaspalvelutyötä.
Työssä tarvitaan hyvää yleissivistystä, kirjallisuuden ja eri tieteenalojen tuntemusta sekä aineistojen tuntemusta ja tiedonhakutaitoja.
Ongelmanratkaisutaitoja tarvitaan tiedonhaussa, luokittelutyössä puolestaan järjestelmällisyyttä ja huolellisuutta.
Vuorovaikutustaidot ja oma-aloitteisuus ovat tarpeen. Kielitaitoa sekä pedagogisia taitoja tarvitaan myös.
Työ vaatii hyvää tietoteknistä osaamista.
Kirjastonhoitajan on pysyttävä ajan tasalla painetun aineiston lisäksi myös musiikin, videoiden jne. suhteen.
Koulutus
Korkeakoulututkinto, johon sisältyy tai jonka lisäksi on suoritettu informaatiotutkimuksen opinnot. Informaatiotutkimus voi olla joko pää- tai sivuaineena. Tutkinnon voi suorittaa Tampereen ja Oulun yliopistoissa sekä Åbo Akademissa.
Ammattikorkeakouluissa voi suorittaa liiketalouden ammattikorkeakoulututkinnon tradenomi (AMK) kirjasto- ja tietopalvelun koulutusohjelmassa.
Kelpoisuusehdot
Yleisenä vaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto, johon sisältyy tai jonka lisäksi on suoritettu kirjasto- ja informaatiopalvelualan opinnot. Tieteellisten kirjastojen tehtäviin vaaditaan yliopistossa suoritettu koulutus." - metro nomi
Esim. Salpaus (Lahti) kouluttaa tieto- ja kirjastopalvelujen koulutusohjelmassaan kolmessa vuodessa ns. kirjastomerkonomeja. Eli se riittää kirjastoon töihin pääsemiseksi. Voipi olla, että lukion käynyt suorittaa kahdessa vuodessa. Ottakaa itse selvää enemmän.
- Heidi2
Kiire oppisopimus alkaa kirjastoalan ammattitutkinto Slk helsinki aikuiskoulutus syksyllä hae kirjastoo vaikka ilmaiseksi ja opiskele samalla. www.businesscollege.fi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "944233Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293213No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452340- 351358
- 10949
- 136936
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12832Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124786- 11770