Kofeiini pois!

entinen ahdistunut

Itse kärsin yli kaksi vuotta jatkuvasta ahdistuneisuudesta ja pakko-oireisista ajatuksista. Sitten sattumalta luin netistä, miten kofeiini voi pahentaa ja aiheuttaa noita ikäviä tuntemuksia. Itse olen aina ollut kahvin suurkuluttaja, joten jatkuva kofeiinin yliannostus on ollut päällä kellon ympäri monen vuoden ajan. Kofeiinin puoliintumisaikahan elimistössä on noin 5 tuntia.

Lopetin kaiken kofeiinin käytön kuin seinään, eikä todellakaan ole kaduttanut! Parin kuukauden kuluttua olo on jotenkin normalisoitunut ja olen taas oma itseni. Ahdistavat tuntemukset ovat vain ikävänä muistona, eivätkä negatiiviset ajatukset jää päähän pyörimään hullunmyllyään kuten ennen.

Liika kofeiini saa todellakin pään sekaisin: ahdistuneisuutta, pakko-oireisuutta, paniikkihäiriöitä ja jopa persoonallisuusongelmia!

Laittakaa googleen hakusanoiksi: "ahdistus kofeiini", tai englanniksi: "caffeine anxiety"

105

13154

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2+9=11

      Mie olin noin kuukauden täysin ilman kofeiinia sisältäviä tuotteita enkä huomannut mitään eroa :( Alkoiko siulla missä vaiheessa olo helpottamaan?

    • 10+3

      Jotenkin en jaksa uskoa että tämä ongelma olis ratkaistavissa niinkin helposti kuin jättämällä kofeiinin kokonaan pois. Käytän kyllä myös alkoholia säännöllisesti ja näin olen tehnyt jo 6 vuotta.

      • rulhlkhlkhglhlillkkh

        Mulle toi hoitokeino ei ole edes mahdollisuus. Olen niin riippuvainen aamu ja iltapäivä kahvista että kokeilu ei ole kaiken sen kärsimyksen arvoinen. Olin 5 vuotta sitten 2 viikkoa ilman kahvia ja ne oli elämäni harmaimmat 2 viikkoa. Nukuin tyyliin 12 tuntia viikonloppuisin ja mistään ei tullut mitään. Pelkkä seisominen tai kävely vitutti aivan suunnattomasti.


      • rulhlkhlkhglhlillkkh
        rulhlkhlkhglhlillkkh kirjoitti:

        Mulle toi hoitokeino ei ole edes mahdollisuus. Olen niin riippuvainen aamu ja iltapäivä kahvista että kokeilu ei ole kaiken sen kärsimyksen arvoinen. Olin 5 vuotta sitten 2 viikkoa ilman kahvia ja ne oli elämäni harmaimmat 2 viikkoa. Nukuin tyyliin 12 tuntia viikonloppuisin ja mistään ei tullut mitään. Pelkkä seisominen tai kävely vitutti aivan suunnattomasti.

        Miksi minulle on laitettu miinusta sen vuoksi että kerroin vain oman kokemukseni? En mitään sanonut etteikö tuo voisi toimia mainiosti muille tai mitään muutakaan. Outoa porukkaa...


      • ex.kahvinisti
        rulhlkhlkhglhlillkkh kirjoitti:

        Miksi minulle on laitettu miinusta sen vuoksi että kerroin vain oman kokemukseni? En mitään sanonut etteikö tuo voisi toimia mainiosti muille tai mitään muutakaan. Outoa porukkaa...

        Kyllä ihminen normaalisti pystyy toimimaan ilman kahvia, jos näin ei ole, niin eikö siitä jo kannattaisi olla huolissasa? Itse lopetin kahvinjuonnin siihen, kun yhtenä pivänä en ollut ehtinyt juoda kahvia ja iltapäivällä alkoi kamala päänsärky joka kuitenkin katosi kahvikupillisen jälkeen. Alkoi hälytyskellot soida, minkä takia ihmiset ei pidä kahviriippuvaisuutta minään? Riippuvuus siinä missä mikä tahansa muukin ja sille kannattaisi tehdä jotain.
        Tuntuu oudolta, että joku sanoo, että hoitokeinona kahvinjuonnin lopettaminen ei ole mahdollisuus, kuinkahan pahasta ahdistuksesta mahdat kärsiä? Jotkut joutuu miettimään hoitokeinoja antipsykoottien tai sähköhoidon tai täydellisen tai elämänmuutoksen välillä, mutta kahvinjuonti....huh.


    • 10+3

      Tulisin varmaan itsekin todella väsyneeksi, ärtyisäksi ja päätä alkais särkemään jos jättäisin kofeiinin pois. Ei tulisi varmaan elämästä oikein mitään ilman kofeiinia.

      • tietää_

        Kofeiinin lopettaminen kannattaakin ajoittaa lomalle. Ensimmäiset 3-4 päivää ovat vaikeimmat, kun koko ajan väsyttää ja päätä särkee, mutta sitten helpottaa.

        Kyllä oman ajatusmaailman hallinta on paljon tärkeämpää, kuin lievien vieroitusoireiden kanssa kärvistely!


      • nutritionist

        Sama ongelma on alkoholisteilla, heroinisteilla, kokainisteilla jne...


    • Kahvionkakkaa

      Itse olen tehnyt myös sen havainnon, että kofeiini pilaa elämän täydellisesti. Viime kesänä tuli kahvia ryypättyä töissä n. kolme kuppia päivässä. Oli monenlaista ongelmaa: ahdistuneisuutta, ripulia, sydämen tykytystä ja paniikkioireita.

      Lopetin syksyllä ja olo normalisoitui. Nyt jos juon kupin kahvia niin n. viiden tunnin kuluttua viimeistään samat oireet toistuvat ja jatkuvat n. 5-8 tuntia alkamisesta. Ja kas kummaa, tämän todettuani luin wikipedian kofeiini-artikkelin, jossa mainitaan kyseiset oireet ja muitakin.

      Kaikkiin kofeiini ei vaikuta samalla tavalla, olen kai yliherkkä kofeiinille, mutta se on varma että osa ihmisistä tuosta kärsii, tälläkin hetkellä täysin tietämättömänä aiheuttajasta.

      Kahvi on kuitenkin hyvää, joten nyt mennään kofeiinittomalla kahvilla, joka on kallista, eikä ehkä sitä parhaimman makuista, mutta menee kahvista siinä missä joku perus presidentti eikä sekoita nuppia ja vatsaa.

      • 10+3

        Kofeiinittoman kahvin juominen on sama kun jois alkoholitonta olutta. En saisi mitään iloa kummankaan juomisesta. Toisaalta jos sekä kofeiini että alkoholi aiheuttaa ahdistusta ja pahimmillaan paniikkikohtauksia niin onko se mitään iloa?

        Varmaankaan kaikilla kumpikaan aine ei aiheuta mitään tällaisia ongelmia mutta niille aiheuttaa joilla on alttius mielenongelmille. Varmaan sen takia kavereiden olis vaikea ymmärtää sitä päätöstä jos ilmoittaisin lopettavani alkoholinjuomisen kokonaan kun he eivät sen juomisesta joudu kärsimään kuten minä.

        Ärsyttävää elää Suomessa kun sitäkin joutuu selittelemään miksi ei halua juoda alkoholia tai kahvia ja vaikka kuinka sanoo vastaan niin silti joku on niitä tyrkyttämässä väkisin.


      • Hei joo
        10+3 kirjoitti:

        Kofeiinittoman kahvin juominen on sama kun jois alkoholitonta olutta. En saisi mitään iloa kummankaan juomisesta. Toisaalta jos sekä kofeiini että alkoholi aiheuttaa ahdistusta ja pahimmillaan paniikkikohtauksia niin onko se mitään iloa?

        Varmaankaan kaikilla kumpikaan aine ei aiheuta mitään tällaisia ongelmia mutta niille aiheuttaa joilla on alttius mielenongelmille. Varmaan sen takia kavereiden olis vaikea ymmärtää sitä päätöstä jos ilmoittaisin lopettavani alkoholinjuomisen kokonaan kun he eivät sen juomisesta joudu kärsimään kuten minä.

        Ärsyttävää elää Suomessa kun sitäkin joutuu selittelemään miksi ei halua juoda alkoholia tai kahvia ja vaikka kuinka sanoo vastaan niin silti joku on niitä tyrkyttämässä väkisin.

        Minä pidän kahvin mausta, mutta kofeiinillisen kahvin juominen aiheuttaa ahdistuneen olon ja rytmihäiriöitä. Siksi kofeiinitonta.


    • AFaswfg

      Kyllä KELA aiheuttaa enemmän ahdistusta kuin kofeiini.

    • Lillero lalleri

      Hölpönpölpön taas kerran.

    • valintoja....

      Kun minulla oli ahdistuneisuushäiriö niin käytin jonkin verran kofeiinia ja olin siitä riippuvainen. Mutta aina kun olin juonut yhtä tiettyä energiajuomaa, jossa oli varmaan erityisen paljon kofeiinia niin sain paniikkikohtauksen. En ensimmäisellä kerralla osannut edes yhdistää että kofeiinijuoma olisi voinut laukaista paniikkikohtausta, mutta kun se toistui niin tajusin yhteyden ja jätin heti kaiken kofeiinin pois. Samalla jäi myös kohtaukset pois. Tietenkin parantumiseen lopulta vaikutti monet eri tekijät eikä yksinomaan kofeiinittomuus, mutta ajattelin että miksi haluaisin ehdoin tahdoin lisätäkään ahdistusta ja paniikkiriskiä?

    • attwerwe

      No eipä se nyt jos kupin juo päivässä...

      • tietää_

        Ei se kuppi kenellekkään mitään tee, mutta jatkuva yli kymmenen kupillisen päivätahti voi hyvinkin saada "kofeiinin indusoiman psykoosin."


      • cgghuuuu

        Minulle aiheuttaa jo pelkkä kuppi kahvia aamulla/päivässä todella voimakkaita oireita, samoja kuin monet täällä maininneet. Siispä en juo tippaakaan. Oikeastaan kahvia en ole koskaan juonut, mutta kokeilinpahan nyt noin kolmen viikon ajan. Minulle ei todellakaan sovi ollenkaan, tuntui että sekoan. ja sitten iltapäivällä iski kamala väsymys, en pysynyt hereillä nukahdin väkisin.


      • Yrttiteen-ystävä
        tietää_ kirjoitti:

        Ei se kuppi kenellekkään mitään tee, mutta jatkuva yli kymmenen kupillisen päivätahti voi hyvinkin saada "kofeiinin indusoiman psykoosin."

        Minulle tulee hermostunut ja inhottava olo, jos juon kupin teetä, olipa se mustaa tai vihreää. Kuppi kahvia ahdistaa vielä enemmän. En voi edes kuvitella, että joisin kymmenen kuppia kahvia! 2 kuppia kahvia kerralla on ennätykseni.
        Yksilöllistä toki, tiedän.


    • Kappas se toimi

      Kiitos,se auttoi.

      Naureskelin tälle kolme päivää sitten,
      nyt oon juonut entisen 15 kupin sijaan viisi kuppia päivässä
      ja olo on ollut huomattavasti parempi ja vähemmän töysysinen.
      Siis huomattavasti parempi! NOrmaaleina pävinä mennyt diabamia
      80 mg ja nyt ei yhtään kolmeen päivään.

      Kannattaa tämä jokaisen kokeilla ,ei ole iso juttu.
      Sitten sen huomaa jos toimii taikka ei.

    • sgsdfgdhg

      3litraa colaa meni päivässä, eilen lopetin. Aika nihkeä olo on.

    • nutritonist

      Ottakaa aamulla heti herätessä vuorokauden annos kalsiumia, magnesiumia ja d-vitamiinia, ja sama juttu ennen nukkumaan menoa. Kalsium ja magnesium neutraloivat verestä niitä kofeiinin aineenvaihduntatuotteita, jotka aiheuttavat "vieroitusoireita".

      Kofeiinin vieroitusoireet eivät ole oikeasti vieroitusoireita, vaan kudoksista vapautuvien kofeiinin virtsahappojäämien aiheuttamia myrkytysoireita.

    • sgsdfgdhg

      Otan magnesiumin kerran päivässä , aamulla kuten muutkin vitamiinit.
      Tänään ei enää ole viekkareita tuntunut colanlopetuksen jälkeen.

    • jjjfkfkxxlxklcmfmfjf

      Juuri varasin lääkärille ajan ahdistuksen vuoksi. Uskaltaakohan sille tästä kofeiini-epäilyksestä mitään sanoa, kun ei taida virallisen lääketieteen kanta olla..

      Mutta ongelmasta suurempaan. Mitä juon aamulla, jos en juo kahvia? Mitä juon työpaikan taukohuoneessa? Sieltä ei saa edes kuin kahvia..
      Termariin mukaan jotain, mutta mitä?

      • bbjjjjj

        teetä tai vettä. Kyllä useimmissa työpaikoissa on muutakin kuin kahvia. Tuoremehua.


      • oikoitui

        Kofeiinitonta kahvia kannattaa kokeilla


    • lilleri lalleri

      Lilleri lalleri laudalla makasi.......

      Viina pois ensteks.

    • m-24v

      En ole koskaan kuullut lääkäreiden varoittelevan kahvin juonnista. Alkoholin juonnista ne sitten saarnaa senkin edestä kun asian on ottanut puheeksi. Eikö lääkäreille tule edes mieleen että kofeiini voi olla jopa pahinta myrkkyä paniikkihäiriöiselle ja ahdistuneelle? Vaan eipä sillä, itse en voi edes kuvitella eläväni ilman kahvia. Muutenkin Suomi on sellainen maa että vaikeaa täällä on elää täysin päihteettömästi ellei ole elänyt elämäänsä uskovaisten piirissä.

      • lilleri lalleri

        -----Muutenkin Suomi on sellainen maa että vaikeaa täällä on elää täysin päihteettömästi ellei ole elänyt elämäänsä uskovaisten piirissä. -----

        Ei tarvi olla mitään uskonnollista eikä aatteellista pohjaa, jotta voi elää ilman viinaksia. Eikä tee mitenkään heikkoa.

        Ei luulisi ihmisten kantavan murheita moisesta pikkuasiasta, jos on oikeasti ahdistunut ja se on jatkunut vuosikausia.


      • m-24v
        lilleri lalleri kirjoitti:

        -----Muutenkin Suomi on sellainen maa että vaikeaa täällä on elää täysin päihteettömästi ellei ole elänyt elämäänsä uskovaisten piirissä. -----

        Ei tarvi olla mitään uskonnollista eikä aatteellista pohjaa, jotta voi elää ilman viinaksia. Eikä tee mitenkään heikkoa.

        Ei luulisi ihmisten kantavan murheita moisesta pikkuasiasta, jos on oikeasti ahdistunut ja se on jatkunut vuosikausia.

        "Ei tarvi olla mitään uskonnollista eikä aatteellista pohjaa, jotta voi elää ilman viinaksia. Eikä tee mitenkään heikkoa."

        Kun on paljon kavereita jotka käyttää alkoholia ja muita aineita niin se maailma vie helposti mennessään.


      • lilleri lalleri
        m-24v kirjoitti:

        "Ei tarvi olla mitään uskonnollista eikä aatteellista pohjaa, jotta voi elää ilman viinaksia. Eikä tee mitenkään heikkoa."

        Kun on paljon kavereita jotka käyttää alkoholia ja muita aineita niin se maailma vie helposti mennessään.

        Kavereita syyttää se, joka ei ota vastuuta omasta elämästään. Koskee muutakin kuin juomista.

        Ja jos on tuommoinen kaveripiiri, niin mikä on syy, mikä seuraus? Itse en ainakaan viitsisi hengailla sellaisten kanssa, joiden elämä pyörii joidenkin aineiden ympärillä.


    • Yual

      Itse juon aamuteen suunnilleen joka toinen päivä, jossa on paljon 'luontaislääkkeitä', eikä se kyllä pahaa tee.
      Kofeiinin liikakäyttö on toki iso ongelma ja joillain myös pienet määrät aiheuttavat ahdistusta. Ahdistukseen on myös useita eri teitä, eikä kaikilla kofeiini vaikuta yhtään mitenkään ahdistukseen.

      Kannattaa kokeilla lopettamista, jos auttaisi.
      Minulla se ei vaikuta mitenkään; olin ihan yhtä ahdistunut kun en käyttänyt kofeiinia.
      Ehkä kolme kuppia kahvia on jo liikaa, mutta satunnainen tee tuskin haittaa.
      Riippuvuus taas ihan omassa kategoriassaan ja kaikista riippuvuuksista tulisi vierottua.

    • kahviton1

      Mä olin kanssa tosi ahdistunut ja paniikkikohtauksia tuli. Oli vaikka mitä oireita tuolla päänupissa. Luin kans jutun tosta kofeiinin yhteydestä noihin ahdistus ym. asioihin. Lopetin kahvin juonnin ja kas, oireet loppuivat parissa kuukaudessa. Sitten pikkuhiljaa rupesin taas juomaan kahvia ja voi kyllä, oireet palasivat. Nyt olen ollut taas pääsääntöisesti ilman kahvia. Eikä ole tietoakaan ahdistuksesta tahi sitten paniiksita. Kupillinen silloin, toinen tällöin on se mitä minä kestän, ei missään nimessä edes joka päivä.

      • Yual

        Muistutettakoon, että ahdistukseen päädytään niin monia teitä ja sitä ahdistusta on niin eri vahvuista, että kofeiini ei ole vastaus kaikkeen.
        Minulla on ollut ahdistusta jo ennen kofeiinia, eikä sen käyttäminen tee mitään eroa.
        Tietenkin rajansa kaikella, joten esimerkiksi viisi kuppia kahvia varmasti pahentaa ahdistusta.

        Rauha sinulle yön ajaksi :P


      • gsfhgdfh.

        Itellä tismalleen sama juttu kuin sinulla "kahviton1". Ite repsahdin muutaman kerran energiajuomiin, koska ne vaan maistuvat niin helvetin hyvälle ja se kofeiinihumala antaa paljon potkua... mutta nyt siis energiajuomat saanu jäädä lopullisesti ja kahvetta otan vaan juhlapäivinä.


      • bgggt

        Samoin kuin kahviton1 minullakin.


    • kevyt mieli

      Pelastus!

      Itsekkin olen nyt ollut jonkin aikaa ilman mitään kofeiinia ja yleinen tuskaisuus on helpottanut! Enää ei päässä pyöri ne ahdistavat ajatukset eivätkä ne hullut luulot ja epäilykset! Kohta heitän lääkkeetkin meneen jos tuntuu että palaan entisilleni.

    • fdhbdfh

      Taitaa olla pacebon voima vaan vahva, jos lukee että jonkun aineen käytön lopettaminen auttaa niin sittenhän siihen voi uskoa niin vahvasti että se on jopa auttavinaan. Vähän sama juttu kun itse olin masentunut aika pahasti ja hain mielialalääkkeitä, muka jo heti seuraavana päivänä olo tuntui mahtavalta vaikkei ne lääkkeet todellakaan heti vaikuta.

      • Tractor girl

        Huomasin ihan itse, että kahvi ahdistaa. Kyselin sitten jollain keskustelupalstalla, että voiko sellainen olla mahdollista. Vastattiin, että kyllä voi.


    • lilleri lalleri

      lilleri lalleri

      Ihan saman asian ajaa, jos seisoo päällään tai vetää itseään hännästä.

    • raitis 69

      Olen juonut 15 vuotta kahvia. Sain kesällä tarkkaivaisuushäiriö diagnoosin ja kaksisuuntaista mielialanhäiriötäkin epäilivät koska mielialani vaihtelee laidasta laitaan. Sain lääkityksen tarkkaivaisuus häiriöön. Kun aloitin lääkityksen loman alussa päätin myös samalla kokeilla kahvin lopettamista. Ensimmäiset 5 päivää oli yhtä päänsärkyä sitten alkoi helpottaa. Nyt olen kolme kuukautta ollut ilman ja tuntuu että olen aivan eri ihminen. Toki väsyttää paljon helpommin mutta kaikki kärty ja adistuneisuus ovat lähes kokonaan poissa. Ennen jopa pelkäsin ihmisiä ja menin esimerkiksi ruokakaupassa niin lukkoon että jouduin jättämään kaupplistan kesken ja poistumaan kotiin neljän seinän suojaan vaikka osa tärkeistä tarpeista jäi kaupan hyllylle. Aamulla olin ennen paljon väsyneempi ja en pystynyt mihinkään ennen kahvia. Tuntui että olen jopa vaaraksi muille liikenteessä ennen kuppia kahvia. En todellakaan ole edelleenkään aamuihmisiä mutta yt minulle maistuu jopa aamupala jonka olen huomannut herättävän paljon paremmin kuin kahvi. Ennen kärsin myös ruokahaluttomuudesta ja jouduin lounaankin syömään väkisin joka usein jäi kesken koska pelkäsin oksentavani. Nyt painoniki on alkanut nousta enkä enään häpeä itseäni koska olen laiha. Kärsin vieläkin tarkkaivaisuus oireista mutta mieliala on pysynyt hyvänä ja tasaisempana kuin koskaan. Totta kai lääkityksellä on omat vaikutuksensa ja olrn myös ollut ilman alkoholia ja nikootiiniäkin ytä kauan mutta suurimpana vaikutuksena pidän kuitenkin kofeiinin lopettamista. Uskon myös että kaljan himon loppuminenkin on kahvin lopettamisen ansiota koska ei ole tarvinut enään turruttaa ahdistuata alkoholilla. Voihan tämä kaikki täysin huuhaata ja omaa luuloa mutta joka tapauksessa elämän laatu on parantunut dramaattisesti. Suosittelen kaikille. Toivon vain voimia sille ekalle viikolle mutta lupaan että siitä rupeaa pikkuhiljaa helpottamaan ja muutaman kuukauden päästä et halua enään edes maistaa. ...vaikka kyllähän mikään ei voita tuoreen kahvintuoksua :)

    • mirmir

      Makaan sängyssä...ahdistaa edes ajatella huomista ilman kofeiinia...mutta teen sen oman terveyden ja mielenterveyden parantamiseksi..kerran onnistuin lopettamaan kofeii in käytön ja sellaine epätodellinen huimaus loppui kuin seinään. Kun horjahdi taas kahviin se huimaus tuli takaisin...olisikohan se kofeiini verisuonia supistava efektillä osaa...kun veri ei pääse päähän jne.

    • viina pois

      Viina pois, tehoaa paremmin.

    • maito pois

      Maito pois, se on tarpeetonta.

      • ei perunoita

        Perunat pois.


    • no niin

      Ruoka pois , eletään vedellä.

      • pois pois pois

        Henki pois.

        Taas tuo kofeiinihörhö täällä. Joku nostelee näitä ketjuja.


    • hengetön hihu

      Vesi pois.

      Eletään vain pyhällä hengellä.

      No niin, vitsi vitsinä. Olen ollut kohta kuukauden kahvia juomatta, luettuani ylläolevan tutkijan sivut, jotka siis kyllä pysäyttivät! , mutta en ole kyllä varma mistään erityisistä muutoksista kehossani, luultavasti hikoilen vähemmän, ja luultavasti poukkoilen maanisesti vähemmän kuin aikaisemmin, ja ehkä koen tietyntyyppistä vainoharhaisuutta vähemmän, ja luultavasti olen maanisempi ja agressiivisempi ja hyökkäävämpi vähemmän kuin aikaisemmin. Ehkä kofeiini panee alulle taistele tai pakene- vaihteen kehossa, mutta kuitenkin en osaa olla varma selvistä tuloksista. Silti edelleen toivon sitä terävää pirteyden tunnetta, jonka vahva kahvi nopeasti varsinkin unesta heräämisen jälkeen antaa.

      Taidan keittää testiluontoisesti vahvinta kahvia minulla nyt olevan vatsakahvin sijaan, ja yritän tarkkailla kehon tuntemuksia hyvin tarkasti. Erityisesti liiallisesta hikoilemisesta olen kärsinyt ja toivon tähän tulleen edes joitakin tuloksia.

      Hyvää jatkoa kaikille asiasta kiinnostuneille.

    • onhan näitä

      Silmät kiinni, olkaa hengittämättä ja jatkakaa sitä samaa kuukausi.

      Paniikki helpottaa ennemmin tai myöhemmin. Niin, ja siinähän ei tule juotua tuota kaiken pahan alkua kahvia.

    • 6+19

      Itse luovuin kahvista ja vaihdoin vihreään ja valkoiseen teehen. Paniikkioireet jäivät paljon vähemmälle, mutta olen kyllä edelleen masentunut. Liikunta auttaa masennukseen ainakin omalla kohdallani. En minä muta teekkään kuin käy töissä ja treeneissä.

      • nutritionist

        Myös vihreässä ja valkoisessa teessä on ihan sitä samaa kofeiinia, kuin kahvissakin, ja vaikka teessä onkin sitä vähemmän, se kertyy kehoon.

        Ilman kofeiinijäämien neutralointia ja poistamista kehosta saatat olla loppuikäsi samassa kunnossa kuin nyt. Itse lopetin 6 vuotta sitten täysin, ja minulla on vieläkin voimakkaita oireita jos lopetan hoidon. Tässä vaiheessa kofeiinimyrkytys alkaa, kun nousen aamulla ja liikkuminen tuo yön aikana sulaneet virtsahapot verenkiertoon. Silloin kädet, jalat ja jalkoväli ovat hiestä märät, korvissa vinkuu ja on helvetin huono olo. Ihoa alkaa polttamaan, kirvelemään ja pistelemään sieltä täältä ja lihakset ovat kireällä.

        Siinä vaiheessa, kun keho on puhdistanut verenkiertoa sen verran, että kofeiinipitoisuus alkaa laskea, niska ja hartiat jäykistyvät, ja tulee taas kofeiinin vieroituspäänsärky, joka menee ohi aika nopeasti, joskus jopa varttitunnissa. Masennus on palannut joskus, kun oireet ovat olleet oikein pahat, mutta se poistuu parhaimmillaan parissa tunnissa, eikä jatku enää yön yli. Niitäkin on ruvennut tulemaan harvemmin, ja ne ovat lievempiä.


      • dxftgyjhklm
        nutritionist kirjoitti:

        Myös vihreässä ja valkoisessa teessä on ihan sitä samaa kofeiinia, kuin kahvissakin, ja vaikka teessä onkin sitä vähemmän, se kertyy kehoon.

        Ilman kofeiinijäämien neutralointia ja poistamista kehosta saatat olla loppuikäsi samassa kunnossa kuin nyt. Itse lopetin 6 vuotta sitten täysin, ja minulla on vieläkin voimakkaita oireita jos lopetan hoidon. Tässä vaiheessa kofeiinimyrkytys alkaa, kun nousen aamulla ja liikkuminen tuo yön aikana sulaneet virtsahapot verenkiertoon. Silloin kädet, jalat ja jalkoväli ovat hiestä märät, korvissa vinkuu ja on helvetin huono olo. Ihoa alkaa polttamaan, kirvelemään ja pistelemään sieltä täältä ja lihakset ovat kireällä.

        Siinä vaiheessa, kun keho on puhdistanut verenkiertoa sen verran, että kofeiinipitoisuus alkaa laskea, niska ja hartiat jäykistyvät, ja tulee taas kofeiinin vieroituspäänsärky, joka menee ohi aika nopeasti, joskus jopa varttitunnissa. Masennus on palannut joskus, kun oireet ovat olleet oikein pahat, mutta se poistuu parhaimmillaan parissa tunnissa, eikä jatku enää yön yli. Niitäkin on ruvennut tulemaan harvemmin, ja ne ovat lievempiä.

        6 vuotta ilman kahvia ja vieläkin hikoiluttaa ja myrkyttää, HAH HAH. Olet kuumies aivan kuutamolla.

        Uskottelet itsellesi että oireita tulee harvemmin ja lievempänä ym mutta pascaa, kun tosiasia on että tulet kärsimään luulosairaudestasi loppuikäsi.

        "kun teen päivän töitä niin menee 3 päivää kahvin myrkytysoireissa" hah hah, pelkkä laiskuripummi olet.


    • Pain in my brains

      Hei.

      Lueskelin tuossa teidän juttuja ahdistuksesta ja kahvin käytöstä ja ajattelin kertoa oman tarinani.. Minä olen 29 vuotias mies ja kärsin ahdistuneisuushäiriöstä jo 3 vuotta. "pahasta" sellaisesta. Saatan kokea päivittäin ahdistuksia mitä pienimmistä asioista ja silloin kun ahdistus tulee ei päähän mahdu yhtään mitään muuta. Niskat jäykistyvät olo muuttuu todella tuskaiseksi ja väitän että jonkinlainen stressi siitä syyntyy. Voisin sanoa että paha ahdistuneisuuden tunne on kuin jännittäisi jotain asiaa aivan kauheasti ja sitä asiaa pyörittelee päässään jatkuvasti. Sellainen tunne minulla on lähes pävittäin. Saatan saada ahdistuksen esim kotitöistä. Tiskaamisesta jonnekin paikkaan lähtemisestä yms. Söin mirtazapiinia noin 2 vuotta mutta se ei auttanut juuri lainkaan. Nytten olen miettinyt jos vaihtaisin lääkettä kun lopetin mirtan syömisen kokonaan. Ainoastaan bentsot ovat auttaneet pahaan ahdistukseen. Terapiassa on käyty vaan sekään ei ole tuonut apua tilanteeseeni. Kahvin juonnin olen lopetannut lähes täysin jo vuosi sitten vaan eipä sekään tunnu auttavan juurikaan. Liikunta on minun ainut henkireikäni enää jonka avulla jaksan päivästä toiseen. Kun saan vetää itseni aivan piippuun saan siitä uskomattomasti voimaa ja ahdistus poistuu siltä päivältä "yleensä". Koin nuorena traumatisoivan kokemuksen joka sairastutti minut vasta noin 10-15 vuoden jälkeen. Elämä ahdistuksen kanssa on todella raskas taakka eikä sitä voi verrata muihin mielentilahäiriöihin, koska väittäisin sen olevan raskaimmasta päästä.

      • Minäkö

        Kannattais varmaan kokeilla vielä muita lääkkeitä. Mulla on auttanut sosiaaliseen ahdistuneisuuteen Optipar mutta se piti vaihtaa kun se ei sovi alkoholin kanssa yhtään yhteen.
        Nykyisin käytössä Venlafaksiini mikä auttaa myöskin.
        Yleiseen ahdistuneisuushäiriöön on varmaan muitakin lääkkeitä. Myös annostus pitää olla riittävän suuri hyödyn saamiseksi. Kysypä lääkäriltä.


      • 141414
        Minäkö kirjoitti:

        Kannattais varmaan kokeilla vielä muita lääkkeitä. Mulla on auttanut sosiaaliseen ahdistuneisuuteen Optipar mutta se piti vaihtaa kun se ei sovi alkoholin kanssa yhtään yhteen.
        Nykyisin käytössä Venlafaksiini mikä auttaa myöskin.
        Yleiseen ahdistuneisuushäiriöön on varmaan muitakin lääkkeitä. Myös annostus pitää olla riittävän suuri hyödyn saamiseksi. Kysypä lääkäriltä.

        Kofeiini myös väsyttää todella pahasti. Kun en juo kahvia niin olen pirteä eikä väsytä yhtään.


      • mitä se on?

        Se on raskaimmasta päästä, sitä ei oikeen voi kunnolla kuvailla,
        jokin sisäinen kouristustila, tuska, kuluttava negatiivisuus. Pimeys, pelko
        vähän kaikesta. Tuollaiseksi sitä voi kuvata.


    • Pain in my brains, kiitos että kerroit kokemuksistasi tänne. Oon itse just 22v täyttänyt mies, ja aika samoilla linjoilla mennään ahdistuksen suhteen. Tosin mulla häiriöt alkoi n. 2v sitten jonka jälkeen olen itse kittanut selvitä ilman lääkkeitä tai terapiaa. Välillä, esim kesälläa ahdistus on paikoin lähes kokonaan poissa, mutta ei kuitenkaan poissa. Pahimmillaan häiriön alussa ekat 2 kuukautta olivat helvettiä: todella ahdistunut olo aamusta iltaan ja paniikkikohtauksia aina nukkumanmennessä. Näin myöskin hirveitä unia.

      Nyt olen vihdoin tullut siihen päätökseen että apua on pakkoa hakea, jos joskus tästä aion selvitä. Mulla häiriö alkoi ihan liiasta stressistä, stressaamisesta ja vaikeasta elämäntilanteesta. Ahdistushäiriön puhkeemisessa oli varmasti mukana myös yks vaikee fyysinen sairaus, joka nyttemmin on paremmin hallittavissa, eikä ittessään mua masenna. Lapsuuteni ei myöskään ole ollut helppo, mutten ole vanhemmilleni silti katkera millään tavoin.

      Olen opiskelija ja koitan käydä koulua parhaani mukaan, vaikka usein se on ylivoimaista ja poissaoloja tulee. Onneksi mulla on vahva urheilutausta ja mm. jääkiekko, jalkapallo ja lenkkeily ovat lajeja joita harrastan mahdollisimman paljon. Ei tässä voi muuta ajatella kuin, että joskus tästä vielä elvitään. Välillä sen uskominen on tosin erittäin vaikeaa, kun ahdistus ottaa vallan koko kehosta. Mulla kun ahdistuksessa on myös paljon fyysisiä oireita.

      Olen asiasta kovin vähän kellekkään koskaan puhunut, mutta tulipa nyt sitten tänne avauduttua.

      Voimia ja tsemppiä kaikille ahdistuneille!!

      • puhdistus.

        Kohta viikon ilman kahvia ja täytyy myöntää että qmiehen kuvailemia oireita on ollut, tinnitusta jne. En pysty yhtä tarkkaan ruokavalio-ohjelmaan kuin qmies mutta olen koittanut alkalisoida ruokasoodalla ja jättämällä pahimmat hapattajat pois. Maitotuotteista en luovu, sillä harrastan aktiiviurjheilua ja tarvitsen paljon proteiinia. Magnesiumia, kalsiumia ja D-vitamiinia otan päivittäin.

        Jospa se tästä tälläkin ohjelmalla.


      • puhdistus.
        puhdistus. kirjoitti:

        Kohta viikon ilman kahvia ja täytyy myöntää että qmiehen kuvailemia oireita on ollut, tinnitusta jne. En pysty yhtä tarkkaan ruokavalio-ohjelmaan kuin qmies mutta olen koittanut alkalisoida ruokasoodalla ja jättämällä pahimmat hapattajat pois. Maitotuotteista en luovu, sillä harrastan aktiiviurjheilua ja tarvitsen paljon proteiinia. Magnesiumia, kalsiumia ja D-vitamiinia otan päivittäin.

        Jospa se tästä tälläkin ohjelmalla.

        Kimmokkeen viimein lopettaa sain viime viikolla. Olin jo muutaman viikon vähentänyt reilusti kahvinjuontia jolloin loppuvaiheessa join enää 1-2 kuppia päivässä, kunnes yhtenä aamuna alkoi sydän muljahdella oudosti kesken kupilliseni. Noita muljahteluja on vieläkin välillä mutta en enää panikoi niistä koska ovat lieventyneet, toivottavasti pian loppuvat jahka vieroittautuminen on kunnolla tapahtunut. Yhtenä iltana otin kokeeksi muutaman palan suklaata joiden tiesin sisältävän hieman kofeiinia ja pieni muljahtelu alkoi pian. qmies varmaan osaisi kertoa lisää johtuuko tuo siitä että elimistöni on herkistynyt kofeiinille kahvinjuontia ensin vähennettyäni ja sitten lopetettuani...


      • nutritionist
        puhdistus. kirjoitti:

        Kimmokkeen viimein lopettaa sain viime viikolla. Olin jo muutaman viikon vähentänyt reilusti kahvinjuontia jolloin loppuvaiheessa join enää 1-2 kuppia päivässä, kunnes yhtenä aamuna alkoi sydän muljahdella oudosti kesken kupilliseni. Noita muljahteluja on vieläkin välillä mutta en enää panikoi niistä koska ovat lieventyneet, toivottavasti pian loppuvat jahka vieroittautuminen on kunnolla tapahtunut. Yhtenä iltana otin kokeeksi muutaman palan suklaata joiden tiesin sisältävän hieman kofeiinia ja pieni muljahtelu alkoi pian. qmies varmaan osaisi kertoa lisää johtuuko tuo siitä että elimistöni on herkistynyt kofeiinille kahvinjuontia ensin vähennettyäni ja sitten lopetettuani...

        Kun lopetat tuoreen kofeiinin saannin, kehoosi kertyneet kofeiinin virtsahapot alkavat vapautua verenkiertoon ja aiheuttaa myrkytysoireita, jotka tunnetaan kofeiinin vieroitusoireina. Kun nautit lisää kofeiinia, tässä tapauksessa suklaan sisältämämää teobromiinia jonka diureettinen vaikutus on voimakkaampi, kuin kofeiinilla, kofeiinin kokonaispitoisuus veressä nousee ja alkaa aiheuttaa lisää oireita.

        Jos happamoitat kehoasi ruokavaliolla, kofeiinijäämät eivät välttämättä sula juuri lainkaan, ja suurin riski jonka ne aiheuttavat on spontaani sulaminen, joka voi aiheuttaa pahimmillaan jopa hengenlähdön. Liikunta aiheuttaa tällaista spontaania sulamista.

        Mikäli ajattelet asiaa järkevästi, ryhdyt täyspainoiselle puhdistusdieetille ja olet sen aikaa sairaslomalla. Sulavat kofeiinijäämät pitävät joka tapauksessa verenpaineesi korkealla, ja koko kehosi kemiallisen tasapainon vituroillaan, joka taas muuttaa sisäelinten toimintaa. Aktiiviurheilun saat unohtaa joksikin aikaa, ja maitotuotteet happamoittavat elimistöä. Käytä kasviproteiinia joka ei tuota virtsahappoja, kuten esim tofu tai tempeh.

        Ihmiset eivät tunnu tajuavan, miten vakavasta asiasta tässä voi olla kysymys.


      • puhdistus.
        nutritionist kirjoitti:

        Kun lopetat tuoreen kofeiinin saannin, kehoosi kertyneet kofeiinin virtsahapot alkavat vapautua verenkiertoon ja aiheuttaa myrkytysoireita, jotka tunnetaan kofeiinin vieroitusoireina. Kun nautit lisää kofeiinia, tässä tapauksessa suklaan sisältämämää teobromiinia jonka diureettinen vaikutus on voimakkaampi, kuin kofeiinilla, kofeiinin kokonaispitoisuus veressä nousee ja alkaa aiheuttaa lisää oireita.

        Jos happamoitat kehoasi ruokavaliolla, kofeiinijäämät eivät välttämättä sula juuri lainkaan, ja suurin riski jonka ne aiheuttavat on spontaani sulaminen, joka voi aiheuttaa pahimmillaan jopa hengenlähdön. Liikunta aiheuttaa tällaista spontaania sulamista.

        Mikäli ajattelet asiaa järkevästi, ryhdyt täyspainoiselle puhdistusdieetille ja olet sen aikaa sairaslomalla. Sulavat kofeiinijäämät pitävät joka tapauksessa verenpaineesi korkealla, ja koko kehosi kemiallisen tasapainon vituroillaan, joka taas muuttaa sisäelinten toimintaa. Aktiiviurheilun saat unohtaa joksikin aikaa, ja maitotuotteet happamoittavat elimistöä. Käytä kasviproteiinia joka ei tuota virtsahappoja, kuten esim tofu tai tempeh.

        Ihmiset eivät tunnu tajuavan, miten vakavasta asiasta tässä voi olla kysymys.

        Kiitos vastauksesta, puhdistus on mielestäni edennyt hyvin viime päivinä, ainakin muljahtelut on vähentyneet ellei jopa loppuneet. Olen ottanut monesti aamuisin ruokasoodaa ja lisännyt kasvisten ja veden käyttöä ja vähentänyt herkuttelua jne.

        Verenpaineeni oli viimeksi mitattuna 118/71, mikä toivottavasti myös on merkki puhdistumisesta, kun on noin matalat lukemat. Ei ainakaan tarvitsisi laskea enempää kun ilmankin meinaa välillä huimata.

        4pv päästä tulee tasan kuukausi viimeisestä kupillisesta.


      • hörps kahvia
        puhdistus. kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta, puhdistus on mielestäni edennyt hyvin viime päivinä, ainakin muljahtelut on vähentyneet ellei jopa loppuneet. Olen ottanut monesti aamuisin ruokasoodaa ja lisännyt kasvisten ja veden käyttöä ja vähentänyt herkuttelua jne.

        Verenpaineeni oli viimeksi mitattuna 118/71, mikä toivottavasti myös on merkki puhdistumisesta, kun on noin matalat lukemat. Ei ainakaan tarvitsisi laskea enempää kun ilmankin meinaa välillä huimata.

        4pv päästä tulee tasan kuukausi viimeisestä kupillisesta.

        Tää alkaa kuulostaa joltain kahvi-AA:lta.


      • puhdistus.
        puhdistus. kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta, puhdistus on mielestäni edennyt hyvin viime päivinä, ainakin muljahtelut on vähentyneet ellei jopa loppuneet. Olen ottanut monesti aamuisin ruokasoodaa ja lisännyt kasvisten ja veden käyttöä ja vähentänyt herkuttelua jne.

        Verenpaineeni oli viimeksi mitattuna 118/71, mikä toivottavasti myös on merkki puhdistumisesta, kun on noin matalat lukemat. Ei ainakaan tarvitsisi laskea enempää kun ilmankin meinaa välillä huimata.

        4pv päästä tulee tasan kuukausi viimeisestä kupillisesta.

        Söin äsken parsakaalia ja olo ok, testasin paineet ja vain 115/67, ilmeisesti kofeiinit alkaa olla nollilla. Vielä kun pääsisi sokerikoukusta irti, outo olo kun ei ole tuttua sokeripöhnää.


      • Anonyymi
        nutritionist kirjoitti:

        Kun lopetat tuoreen kofeiinin saannin, kehoosi kertyneet kofeiinin virtsahapot alkavat vapautua verenkiertoon ja aiheuttaa myrkytysoireita, jotka tunnetaan kofeiinin vieroitusoireina. Kun nautit lisää kofeiinia, tässä tapauksessa suklaan sisältämämää teobromiinia jonka diureettinen vaikutus on voimakkaampi, kuin kofeiinilla, kofeiinin kokonaispitoisuus veressä nousee ja alkaa aiheuttaa lisää oireita.

        Jos happamoitat kehoasi ruokavaliolla, kofeiinijäämät eivät välttämättä sula juuri lainkaan, ja suurin riski jonka ne aiheuttavat on spontaani sulaminen, joka voi aiheuttaa pahimmillaan jopa hengenlähdön. Liikunta aiheuttaa tällaista spontaania sulamista.

        Mikäli ajattelet asiaa järkevästi, ryhdyt täyspainoiselle puhdistusdieetille ja olet sen aikaa sairaslomalla. Sulavat kofeiinijäämät pitävät joka tapauksessa verenpaineesi korkealla, ja koko kehosi kemiallisen tasapainon vituroillaan, joka taas muuttaa sisäelinten toimintaa. Aktiiviurheilun saat unohtaa joksikin aikaa, ja maitotuotteet happamoittavat elimistöä. Käytä kasviproteiinia joka ei tuota virtsahappoja, kuten esim tofu tai tempeh.

        Ihmiset eivät tunnu tajuavan, miten vakavasta asiasta tässä voi olla kysymys.

        Miksi Suomen valtiovallan lääkärikunta ei ota mitään kantaa tähän kahviongelmaan? Kahvi näyttää olevan monen pahan asian takana...koko ainetta ei ikinä olisi pitänyt tuoda tänne Pohjolaan


    • elinikäinen ahdistus

      No ei todellakaan! Juokaa vain te muutkin kahvia rauhassa. Syökää terveellisesti ja liikkukaa edes vähän. Tehkää työtä ja harrastakaa, pitäkää yllä ihmissuhteita. Huolehtikaa raha-asioistanne ja olkaa kiinnostuneita maailman menosta.

      Ahdistus ei ehkä lopu, jos sitä on kestänyt koko elämän, mutta voitte paremmin kuin jos laiminlöisitte itsestänne huolehtimisen ja itsenne arvostamisen.

      • niinpä.

        Ei kofeiini kaikkiin vaikuta samalla tavalla! Mutta koska on tieteellisesti todettu, että kofeiinista voi aiheutua tai se voi pahentaa pääkopan ongelmia, niin kyllä sitä vähentämistä kannattaa vakavissaan harkita, jos on ahdistus- tai masennushäiriöitä.

        Itsellä on yksi kaveri, joka päätyi paranoian ja ahdistuksen takia eläkkeelle, niin hän kertoo nyt, että olotila on paljon parempi lopettamisen jälkeen.


    • yksillöt

      jaa, mua taas on ahdistanut melkein koko elämän, enkä juonut kahvia.. tai alkoholiakaan sen puoleen. sit sain joululahjaksi kahvinkeittimen, ja aloin huvikseni keittämään kahvia ja opettelemaan pitään siitä. En sano, että ahdistus olisi kahvin avulla poistunut, mutta ei se ainakaan lisääntynyt ole.
      Lähinnä on poistunut se ahdistus, kun menee kylään ja tarjotaan kahvia ja ennen piti nolosti sanoa että ei juo kahvia (ja varmaan toiset ahdistui että apua mitäs nyt) niin voi nyt olla ihan normaalisti.

    • 1 totuuden munkki

      Tuo kahvinjuonnin yletön litkiminen voi olla terveydelle pahaksi. Sama tietysti vesijohtoveden kanssa. Siihen voi hukkua tai sitäkään ei ämpärikaupalla ole hyvä juoda.
      Jos yhdelle tuhannesta ihmisestä pieni määrä kofeiinia aiheuttaa erilaisia oireita, se ei vielä riitä yleistämään kahvinjuonnin vaaroja.

    • addikti

      Ensimmäinen päivä vuosiin ilman kahvia takana. Armoton väsymys, hirveä kahvinhimo, päänsärkyä, korvissa vinkuu, flunssaoireita, ärsyttää kaikki jne.

      Jotain muutosta kehossa tapahtuu, se on hyvä.

      Aikaisemmin olen kyllä huomannut että suuri määrä kahvia kerralla pahentaa oireita, nyt katsotaan miten totaalinen lopetus vaikuttaa.

      • addikti

        Viikko takana ilman pisaraakaan kofeiinia, ja voin sanoa että kyllä kannatti kärsiä.
        Kuulostaisin joltain hihhulilta jos kertoisin miten hyvin tämä on toiminut.


    • Ahdistus5

      Tämä kyllä allekirjoittaa, että kofeiini voi aiheuttaa tykytyksiä sekä paniikkikohtaustyylistä oiretta. On kokemusta, mutta se että juominen pitäisi lopettaa kokonaan, ei varmasti ihan 100% pidä paikkansa vaan kohtuus kaikessa. Paha yhdistelmä on myös sokeri ja kofeiini; siitä saa tuplana sen pahan olon mitä pelkästä paljosta kahvinjuonnista.

      Reilu vuos sitten alkanut ahdistus-, paniikkihäiriö-ym. oireyhtymät tekivät sen, että monta kuukautta meni todella vähällä kahvinjuonnilla (elimellisistä syistä) eikä se kyllä ahdistuskohtauksiin tms. vaikuttanut. Ne tuli jos oli tullakseen; aika ja lääkitys teki tehtävänsä, tosin poissa ne ei ole vieläkään.
      Ahdistus on muuten, kuten yllä jo joku mainitsikin, yksi kauheimmista sairauksista. Se vie toimintakyvyn kokonaan, joten ymmärrettävästi sitä on valmis kokeilemaan kaikkia vaihtoehtoja päästäkseen sairauden päälle.
      Tsemppiä vaan kanssatovereille :)

    • henkien talo

      Nyt kolme kuukautta ilman kahvia, vain vatsakahvia noin kerran viikossa, ei sitäkään, ja aivan älytön hieneritys on lakannut seurauksena.

      Muistaakseni nimimerkki nutritionist kertoi asiasta aika laajasti, ja omilla sivuillaan, kiitokset hänelle vain, liika kahvi on liikaa ja saa aikaiseksi ainakin maanista oloa.

    • Yliherkkä

      Miksi olen herkistynyt kofeiinille vuosien mittaan? Vuosi vuodelta iltapäiväkahvia sai siirtää aikaisemmaksi, jottei yöunet kärsineet. Lopulta lopetin koko kahvin. Veljeni on sairastanut psykooseja ja hänellä sama homma. Hän juo kyllä edelleen tolkuttomasti kahvia, muttei enää iltapäivisin. Veljen kanssa ollaan molemmat samanlaisia luonteeltamme, stressinsietokyky on surkea, jahnaamme aina menneitä ja elämä pyörii aika lailla sen oman päänsisäisen maailman sisällä.

      Nykyään jos syön vaikka vain suklaatakin iltapäivällä, käyn nukkumaanmenoaikaan ihan ylikierroksilla. Tuntuu että tilanne olisi vähän rauhoittumaan päin, mutta yhä huomaan sen selvästi.

      Olen muutenkin herkistynyt kaikelle ei-niin-terveelliselle. Vehnästäkin tulee jotenkin huono olo, samoin tuntuu, että ruoan lisäaineet tekee heikotusta. Lääkkeistä saan miltei kaikki mahdolliset sivuvaikutukset. En ymmärrä, ennen sitä porskutti vaan. Nyt elämän on oltava tasapainoista ja tervehenkistä kuin pienellä vauvalla tai muuten olo on ihan kamala.

    • Mietin tässä itekin, siis oon miettinyt jo vuosia että pitäisi vähentää kahvin juontia tai lopettaa kokonaan. Oon juonut sitä 4-vuotiaasta asti ja ihan liikaa. Helposti menee 10 mukillista päivässä, vähintään viisi. Jos joskus tyyliin kerran vuodessa oon päivän ilman kahvia niin alkaa armoton päänsärky ja levottomuus. Kärsin vaikeasta masennuksesta ja ahdistuneisuudesta ja mitä enemmän masentaa ja ahdistaa niin sitä enemmän juon kahvia. Eipä taida olla terveellistä. Mutta jos nyt oikeasti alkaisin huolehtimaan itestäni paremmin ja lopettaisin kahvin juonnin.. Kattellaan miten käy.

      • Addikti

        Lopetin viikko sitten kerrasta poikki periaatteella ja nyt harmittaa suunnattomasti etten tehnyt sitä jo vuosia sitten. Vieroitusoireita on edelleen mutta tämä rauhallinen fiilis on jotain uskomatonta, en edes muistanut että tällaista voi olla.


      • puhdistus.

        3 päivän päästä tulee 2kk ilman kofeiinia missään muodossa. Yöhikoilua ei ole enää ollut muutamaan viikkoon ja ahdistus ja pieni panikointi on selvästi lieventynyt (yksi isompi paniikkikohtaus oli 3 viikkoa lopetuksen jälkeen), välillä saattaa vielä sydän muljahdella mutta se oli aiemmin päivittäistä, oikeastaan jatkuvaa. Olen juonut ruokasoodavettä alkalisoinnin vuoksi, että saisi hapot pois kropasta nopeammin. Outo, kevyt tunne päässä joka oli alkuun on sekin poissa, nyt tilalla normaali olo. Olen pakottautunut olemaan mm. työharjoittelussa ilman lääkitystä, josta olen saanut rutkasti itseluottamusta etten minä mitään nappeja tarvitse. Mutta puhdistus jatkuu...


    • kahvi on hyvää

      Juon juuri parasta aikaa kahvia.

      Kahvin terveysvaikutuksista oli Hesarissa hiljattain. Kahvilla oli paljon positiivisia vaikutuksia.

      Juon kahvia vastakin. Paniikkihäiriöön sen poisjättö ei vaikuttanut mitenkään, kun aikanaan kokeilin.

      • fghjklm

        Kahvin terveysvaikutuksista uutisointi on propagandaa, haitoista kuten kehon happamoituminen, kihti, vaikutukset aivojen dopamiinijärjestelmään ym. ei pahemmin uutisoida.


      • Ihan tosi?

        Hah, luuleeko joku todella että Hesari kirjoittaisi kahvin monista haitoista, kun suurin osa lukee sitä juuri aamukahvinsa parissa. Viestintuoja on syyllinen, ja hesarissa tämä kyllä tiedetään.


      • fghjklm
        Ihan tosi? kirjoitti:

        Hah, luuleeko joku todella että Hesari kirjoittaisi kahvin monista haitoista, kun suurin osa lukee sitä juuri aamukahvinsa parissa. Viestintuoja on syyllinen, ja hesarissa tämä kyllä tiedetään.

        Hah hah, sitähän juuri tarkoitin, ei niistä uutisoida, ja kahviteollisuudelle negatiivisia tutkimuksia eivät kahvifirmat mainosta toisin kuin joitain mukamas positiivisia vaikutuksia.


      • Ihan tosi
        fghjklm kirjoitti:

        Hah hah, sitähän juuri tarkoitin, ei niistä uutisoida, ja kahviteollisuudelle negatiivisia tutkimuksia eivät kahvifirmat mainosta toisin kuin joitain mukamas positiivisia vaikutuksia.

        Vastaus ei ollut sinulle, vaan edelliselle kirjoittajalla.


    • Yliherkkä

      Kirjoittelin tuossa jo aiemmin siitä, miten olen jotenkin yliherkkä kofeiinin vaikutuksille. Nyt iski yhtäkkiä tajuntaan ihan toinen asia. Siskonpoikani on lapsesta asti muistuttanut minua monin tavoin: kova stressaamaan, neuroottinen, herkkä ja pelokas. Olin todella surullinen hänen puolestaan, kun hän alkoi jo ala-asteella osoittaa samanlaisia merkkejä kuin minä vasta aikuisena. Hän kieltäytyi menemästä kouluun, vaikka siihen ei ollut mitään syytä - häntä ei siis kiusattu, kavereita oli ja arvosanat olivat hyviä. Hän ei vain halunnut mennä ihmisten ilmoille ja sai ajatuksestakin kauheita ahdistuskohtauksia.

      Vasta nyt tajusin yhteyden, eli hän on kitannut monta litraa kolaa päivässä tosi pienestä asti. Nyt hän on viidentoista ja soittelee aina vanhemmilleen huolestuneita puheluita, että tuohan joku kokista tullessaan. Hänen elämänsä on kyllä paremmalla tolalla tällä hetkellä, mutta väistämättä tulee mieleen, onko meidän kaltaisillamme ihmisillä huono toleranssi tuohon kofeiiniin.

      • luustolle maitoa...

        Itseäni kahvi ei ole koskaan piristänyt, vaan päinvastoin esim puoliltapäivin kotona juodun mukillisen jälkeen päiväuni on varma ja tulee nopeasti ...

        Kokis on lapsille todellista myrkkyä, koska se sisältää luustoa heikentäviä aineita ja toisaalta koska se monella korvaa liikaa maitojuomia ja lapsi ei saa kalsiumia :(

        surullista ettei vanhemmat tiedä asioita.


    • 18+163

      Minäki kerron lyhyesti oman tarinani. Nuorena aikuisena aloin juomaan kahvia kuten aikuisten kuuluukin, olihan se outoa jos olit kylässä ja sanoit ettet juo kahvia, hämmästeltiin ja jopa naureskeltiin tälle asialle. Ikäänkuin ympäristö pakotti juomaan.

      Hankala näin jälkikäteen sanoa kuinka nopeaa oireet alkoivat mutta kuiteskin alkoi paniikkikohtauksia ja yleistä ahdistusta, pakko-oireita tulemaan. Olin aiva kauhuissani mistä ne johtuu, koska mielestäni elämässäni oli kaikki hyvin. Hakeuduin psykiatrille, kävin yli vuoden, sain "puhtaat paperit" mutta oireet vain jatkui. Lääkäri sanoi että tämmöistä elämä on, se on vain kestettävä ja yritettävä sopeutua.
      Tätä kesti siis melkein 5vuotta.

      Välillä kuulin/luin et kofeiini aiheuttaa kys. oireita ja tajusin sen itsekin, silti en jaksanu uskoa että tämä voisin kahvista johtua. Kahvistahan ei varoitella niin kun alkoholista ja huumeista, psykiatrinikaan ei edes kysynyt juonko kahvia tai poltanko tupakkaa, ei siis pitänyt sitä mitenkään mahdollisena oireiden aiheuttajana.

      Eräällä kerralla sairastuin ja pahoinvoinnin vuoksi en juonut kahvia. Päätin et kun alulle pääsin niin lopetan kokonaan. Samalla lopetin tupakoinnin. Oireitahan niiden puutos aiheutti.
      Jonkin ajan päästä(kuukausia) tajusin, että en saakaan enää paniikkikohtauksia tietyissä tilanteissa missä aina normaalisti jne. Oireet loppuivat vähitellen kokonaan! Mutta ei todellakaan hetkessä vaan vaati kyllä aikaa kuukausia ennenkuin itse tajusin tämän.

      Ja samalla kelasin menneisyyttä, tajusin että vaikka ollut suuria menetyksiä lähipiirissä, uusi kaupunki, uuden koulu- ja työkaverit yms. eivät ole aiheuttaneet silloin oireita ja nyt hypin kaikesta uudesta elämän muutoksesta seinille paniikissa. Tajusin, että enpä tuolloin juonut kahvia enkä polttanut tupakkaa!

      Tämä siis oma diagnoosini; kahvi ja tupakka aiheuttivat minulle kliseiset ahdistus-/paniikkihäiriö oireet.

      Suosittelen lopettamista ja muistutan et oireet eivät välttämättä sillä hetkellä lopu vaan vaatii aikaa, joten ei kannata viikkoa yrittää ja todeta et "ei siitä olltu apua". Vaatii pitkää pinnaa päästä noista aineista eroon!

    • artsi7

      Ahdistus/paniikissa kaikki kiihdyttävä on pahasta ja rauhoittavat asiat hyvästä. Jooga on yksi parhaista rauhoittavista luonnonkeinoista.

    • Coffit

      Minuun kofeiini ei vaikuta millään tavalla siksi en tarvitsekaan sitä. Se ei piristä se ei väsytä, miksi se ei vakuta minuun millään tavalla?

    • vsa, kahviton.

      Hei

      Nyt on kolmas päivä menossa ilman kofeiinia, minkäänlaisia suuria positiivisia muutoksia ei ole näkynyt.
      Milloinkahan niitä pitäisi tulla?

      Kahvia toki tekee mieli...
      Sen liiallinen käyttö aiheutti kyllä ongelmia, etenkin nukkumisen kanssa mutta kohtuukäytöllä tuskin tulee ongelmaa..

      Koitetaan nyt kumminkin olla ilman, jos jotain positiivistä tapahtuisi.

      • 9+9

        Ota tilalle vaikka granny smith omena, kurkku, tomaatti, marjoja jne. jotain.

        Ite keitän vettä johon heitän sekaan jäisiä marjoja. Hyvää on.


      • vsa,keitän kahvia

        5.päivä menossa eikä mitään kummempia parannuksia kahvittomuus ole tuonut.
        Taidanpa keittää sumpit, tosin pidän kahvimäärän tavallista pienempänä..


    • artsi7

      Jos juo kahvia tai limsaa paljon jossa kofeiinia, niin kyllä se paniikkiin vaikuttaa. Pienillä määrillä ei ole merkitystä.

      • Kuoletava

        Paljonko on 50 grammaa kahvia?


    • närästää taas

      Sanotaan näin, että kahvi ja sen kofeiini tekee nykyihmiset poukkoileviksi, se siis sopii yrittäjille joiden on pakko edustaa aika ajoin kuin raivoisat aropuput.

    • Artsi7

      Jonkin aikaa elimistö kestää ylikierroksia, mut sit tulee stoppi. Itselle kävi niin ja enää en mee siihen vipuun.

    • gytq35y

      Jokaisella on oma polkunsa , yhden totuus ei sovi toiselle. Ajat ovat muuttuneet.

    • artsi60

      Aika on muuttunut, mut perusasiat eivät. Vaikkei olla samasta puusta veistettyjä, niin terveillä elämäntavoilla pääse jo pitkälle.

    • Itse join baarissa kahvin ja sitten join vielä ravintolassa kahvin. Nyt ei nukuta. Hmh.

    • artsi8p

      Jos ahdistusta ja paniikki, niin kofeiini minimiin. Ilta kuuden jälkeen ei kannata lipitellä kahvia ja energiajuomia - menee helposti yöunet.

    • decaf

      Kahvitta ollut (taas) kolmatta päivää. Olo on tutusti tasaisempi ja vähemmän ahdistunut, vaikka vieroitusoireetkin aiheuttaa ahdistusta. Mutta se normaali kofeiinilaskuissa masentuneena mököttäminen ei kiinnosta, eikä edes niin hyviä kiksejä ole saanut koko litkusta kuin ennen. Muutenkin ottaa päähän eräät ilmeisesti liikaa kofeiinia kittaavat, yhtenä hetkenä ovat kuin onnensa kukkuloilla (yleensä aamuisin kofeiinipäissään) ja sitten laskuissa ei tunnu olevan toimintakykyisiä ollenkaan - ennen uutta kupillista tai kupillisia. Ja sama toistuu uudelleen ja uudelleen...

    • Kskkkjhhbb

      Onko Vaarallista juoda Vihreätä Teetä 15-35 Lasia Päivässä.

      • tohtoripölönen

        on


    • Artsi6887

      Kultanen keskitie asioissa niin on helpompi olla.

    • Fndk

      Vittu nyt loppu kaikki kofeiini juomat koska tällä hetkellä mulla
      kyseessä ilmeisesti kofeiini myrkytys mulla

    • nutritionist

      Mikäli sinulla on vaikeuksia kofeiinin käytön lopettamisen suhteen, saat neuvoja ja valtaisan tietopaketin kofeiinista Etelä-Suomen kofeiniriippuvaisten vertaistukiyhdistyksestä, 0503657890.

      Yhdistyksen puheenjohtaja omistaa autopesulan, mutta koko henkilökunta on lopettanut käytön itse, ja ovat tietoisia asiasta. T'ämä on ainoa paikka, jossa kerrotaan kofeiinista koko totuus.


      Soita Kotkaan ja tilaa yhdistykseltä tietopaketti kofeiinista, sen aiheuttamista sairauksista, käytön lopettamisesta ja kehon puhdistamisesta myrkyllisistä jäämistä.


      Kofeiini kertyy tutkimusten mukaan elimistöön lähes täydellisesti, joten vähentäminen vain hidastaa myrkyn kertymistä ja oireet alkavat myöhemmin.

      5 pientä kupillista 30 vuoden ajan kerryttää maksimissaan noin 2,5 kiloa tappavaa myrkkyä kehoosi nollapoistumalla laskettuna. Todellisuudessa määrä lienee pienempi.

      Kun olen lopettanut käytön, saat vieroitusoireet liiallisesta kofeiinista, joka on nestemäisessä muodossa. Kiteytyneet jäämät sulavat eri syistä jopa loppuiän, ellei niitä poisteta kehittämälläni puhdistusohjelmalla, jota jo sadat ihmise käyttävät ympäri maailmaa.

    • John123456789

      Laitanpa tänne vanhaan keskusteluun jos jollekkin ois apua, siitäkin huolimatta että trollit keskustelua koittaneet vallata.
      Kerron lyhyesti oman tilanteen.
      Vuodenvaihteessa aloin stressaamaan työ- ja terveystilannetta. Stressi jotenkin muuttu paniikkihäiriöiksi ja lopulta lähes jatkuvaksi ahdistukseksi ja panikoinnin pelkäämiseksi.
      Olen kuitenkin ollut työkuntoinen kokoajan, vaikka vaikeaa se töihin meno aluksi oli.
      Sitten asiaan, elikkä..
      Huomasin, että kahvin jälkeen, ehkä pariksi tunniksi olosta tuli todella ahdistava ja paniikki kävi aina välillä päällä. Oon nyt toistapäivää ilman kahvia (kofeiinia) ja ahdistus tuntuu olevan lähes kokonaan poissa. Aivan mahtava olo, mitä nyt kahvin vähentämineen korkeintaan puoleenkupilliseen päivässä tuntuu väsyttävän. Mutta ennemmin väsymyksen kestää, entä se lähes kokoaikaisen ahdistuksen.
      Join ennen, ehkä noin 10vuotta, 4-5kuppia kahvia päivässä ilman ongelmia.
      Toivottavasti jollekkin muulle apua tästä!

    • Anonyymi

      Olen samaa mieltä että liikaa kahvittelu aiheuttaa huonovointisuutta ja hermostuneisuutta. Kaikki eivät huomaa sitä mutta itseni kohdalla kofeiini todella aiheuttaa hermostuneisuutta ja huonovointisuutta. Joka kerta kun juon kahvia minulle tulee useaksi tunniksi hermostuneisuutta mikä lisää huonovointisuutta. Ennen en tajunnut että kofeiini todella aiheuttaa hermostuneisuutta mutta joka kerta kun olen ollut ilman kahvia niin hermostuneisuus ja huonovointisuus katoaa. Nyt olen päättänyt jättää kahvin juomisen.

    • Anonyymi

      Rahaakin säästyy, kun ei osta enää kahvia eikä teetä.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      423
      2954
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      100
      2276
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      348
      1976
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1893
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1747
    6. 158
      1212
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1207
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      95
      1140
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1052
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      927
    Aihe