Onko koira nyt pilalla?

Emäntä-parka

Sekarotuinen, pienehkö, puolitoistavuotias. Kiltti, mutta varovainen. Murisee, kun saa luunsa. Myös minulle. Koskaan en ole ottanut luuta häneltä. Että sitä ei sen tarvitse pelätä.

Sain siitä tarpeekseni, kun hän vartioi luutansa keskellä huonetta muristen. Mielestäni hänen ei kuulu murista emännälleen. Kaadoin koiran selälleen, toistelin, että "Ei murise". Murisi kahta kauheammin. Otettiin sama uusiksi muutaman kerran. Painoin koiran lattiaa vasten selälleen. Koira murisi, minä olin vihainen ja korotin ääntäni. Ja sitten se tapahtui.

Koira nappasi minua kädestä. Kipeästi oikein. Ei mitään leikkimielistä kaluamista.

Sen jälkeen jähmetyimme molemmat aloillemme. Koira oli aivan hiljaa eikä liikahtanutkaan. Minä en tiennyt mitä tehdä. Päätin sitten kuitenkin, että näytän kuka käskee. Ja otin sen luun pois.

En tiedä mitä olisi pitänyt tehdä. Teinkö jotain väärin? Tai mitä nyt pitäisi tehdä? Enää en kuitenkaan ole varma koirasta. Tähän saakka olin. Nyt pelkään, että voihan se tehdä sen jollekin muullekin.

Voihan itku!

21

552

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mauri Pekkarinen

Miksi se luu pitää koiralla olla, jos tilanne on noin hankala.

• Emäntä-parka

Ei luu yleensä ole ongelma. Yleensä jäytää sitä pedissään. Tällä kertaa ei vain maistunut, piilotti sen petiinsä ja jäi vartioon.

Minä sitten en periaatteessa hyväksynyt hänen murinaansa ja puutuin siihen. Jos en olisi korvaani lotkauttanut, olisi homma ollut siinä, eikä mitään sen enempää.

Muistelin kuitenkin jostain lukeneeni, että "johtajalle" ei pitäisi koiran murista. Jos näillä mitään johtajia on. Kuka sen tietää. Kun teorioita on yhtä monta kuin on koiranomistajiakin :(

Ja luuhan on koiralla sen vuoksi, että se on terveellistä koiran elimistölle, pitää hammaskiven loitolla ja on mukavaa puuhasteltavaa.

Heippa :D

• 8+13

"En tiedä mitä olisi pitänyt tehdä. Teinkö jotain väärin? Tai mitä nyt pitäisi tehdä? Enää en kuitenkaan ole varma koirasta. Tähän saakka olin. Nyt pelkään, että voihan se tehdä sen jollekin muullekin."

Oikeastaan et tehnyt mitään väärin, vaan päinvastoin. Vain sen verran olisi ollut petraamisen varaa, että olisit antanut luun vähän ajan kuluttua takaisin. Joku 10min olisi ollut sopiva takavarikointiaika. Pätee kaikkeen takavarikointiin.

Jos joskus vielä joudut noin tiukkaan neuvottelutilanteeseen, että pitää selättää, niin se pitää tehdä kerralla kunnolla. Ei väkivallalla mutta silti tarvittavalla voimalla kaataa rekku ketoon ja pitää se siellä. Silittele samalla ja kehota rauhoittumaan. Kokeile hölläämällä otetta ja jatka jos rimpuilee. Kun koira on rento, on hetki oikea irtipäästölle. Tämän jälkeen on erittäin tärkeää jälkihoito, eli sen jälkeen teette yhdessä jotain hemmetin kivaa: tokosessio, noutoja tmv mistä voi antaa palkkiota. Näin episodi unohtuu nopeasti, eikä suhteeseen jää mitään traumoja eikä epäluottamusta.

Se luu kyllä ehkä kannattaa vaihtaa nahkaisiin puruluihin. Niihin ei tule samanlaista himoa että puolustaa tarviisi.

• Click clacky

Koira on myös kokonaisuus. Huomasin itse että murina väheni mitä enemmän työstettiin perustottelevaisuutta ja harjoitettiin ulkona rinnalla kävelyä, hieman intervallia eli kävelyä ja juoksemista tahdistetusti. Toisin sanoen liikuntaa monipuolisesti ja koulutushetkiä niin teidän suhde syvenee luottamuksen kasvaessa. Ei tarvitse enää murista ja muutenkin arki on sujumpaa :)

Tietenkää 6kk ikäiselle ei mitään hikitreenejä vaan alkaa kävelylenkkejä lähinnä hiljaksiin pidentämään korttelin ympäristä jo puiston ympäri lenkiksi puistosta poluille ja niin edes päin koiran kasvaessa sekä iän karttuessa tehdä tuo pidentäminen. Hikitreenejä vasta mielellään 2 vuotiaalle kun on kasvu vaihe lopuillaan tai ell kanssa konsultoida miten on kasvurajat ''kiinni''

Hyvää luettavaa:
      http://www.koirakoulukompassi.com/muriseekupilla.html
      http://www.koirakoulukompassi.com/hyvasuhde.html
      http://www.koirakoulukompassi.com/fiksukoira.html
      http://www.koirakoulukompassi.com/koirankouluttaminen.html

• Emäntä-parka

En kyllä tiedä kuinka paljon enemmän tuon kanssa voisi enää liikkua :D Koulutusta sen sijaan voisi kyllä varmaan lisätä. Mennään joka aamu 5-7 kilometrin kävelylenkki metsässä, koira kulkee ilman hihnaa eikä ole koskaan yrittänytkään juosta omille teilleen. Seuraa hienosti ja tulee erittäin hyvin toisten koirien kanssa juttuun. Viikonloppuisin saatetaan patikoida vieläkin pidempään. Eikä se ole koira, joka ensimmäiseksi väsyy :)

Ja on tosiaan jo puolitoistavuotias. Yksi ja puoli.

• teinisessu

Murkkuikäisellä on noita yrityksiä uhmata. Kun tilanteet oikein hoidat, ne jäävät pois. Älä suotta huolestu: minuakin on oma koira purrut kerran ja se jäi ainoaksi. Pidä linjasi ja ole jämäkkä. Koiran ei ole sallittua murista omistajalleen. Edellä hyviä ohjeita jo: koulutuksen lisääminen ja oma määrätietoinen linjaus käytösasioissa tuovat tulosta. Toimi kuritilanteissa aina rauhallisena, kiihtymättä. Liikunnan määrä teillä hyvä: koira on syntynyt liikkumaan, ei tarvitse ylettömän varovainen olla ja rajoitella liikkumista. Tämän vahvistavat eläinlääkärit kaikki.

• Itte oon ajan ja kokemusten myötä lisännyt liikuntaa pennuillekin.
        Alkuun totta kai "vapaata liikkumista", eli ei hikipäässä lenkkipolulla mutta periaatteessa melkein heti lähetty myös mettäkävelyille.

Täytyy sanoa, että kun ihan pienestä asti vetää kalliokiipeilyä yms., onpas toi koiran motoriikka kehittynyt aikamoiseksi.

Purematilanteista : pääasia ois, ettei koira huomais saavansa sillä omistajaa perääntymään tai säikkymään.

Mulla oli pentu todellatodella aggressiivinen ruoasta ja varsinkin luista mutta en harjoitellut poisottoa, en nähnyt sille syttä. Harjoittelin vain sitä, että turpa pysyy kiinni ja ettei kenellekään tuu reikiä raajoihin kun kotona kävelee. =)

• Susiuros

Tulkkaisin tilanteen niin että kun pitkitit tilannetta niin koira piti sitä haasteena tai taistelutilanteena ja koki oikeutetuksi käyttää hampaitaan. Ihan normaalia käytöstä enkä olisi siitä koiralle vihainen tai pitäisi sitä aggressiivisena. Melkein sanoisin sait mitä pyysit :) Jos aiot dominoida koiraa niin tee se intensiivisesti, nopeasti ja epäröimättä. Aikaa on sekunti, kaksi ja sen jälkeen olet kuin mitään ei olisi tapahtunut. Koira eivät keskenään murjota tai pohdi mitä tapahtui vaan selvittävät tilanteen ja jatkavat eteenpäin hyvillä mielin. Sinun on parempi jättää tuo episodi taakse, siihen takertuminen ei auta mitään.

• ...

Toimit tilanteeseen nähden ihan varsin oikein, eli puremisesta ei seurannut koiralle mitään, se oppi, että puremalla se ei tilanteista pääse, seuraavan kerran kun ajat sen tukalaan tilanteeseen, se muistaa sen ja kokeilee mahdollisesti jotain muuta. Eli siis tämä kohta oikein: et antanut periksi, laskenut irti tai lopettanut luun otto hommaasi, vaikka koira sinua puri.

Siinä, että lähdit yleensäkin painiin koiran kanssa taas mokasit. Mutta niitä sattuu...

Luuta puolustava koira... Koira puolustaa luuta koska kokee kilpailutilanteen; nyt katsotaan kumpi saa tämän luun joka on jo minun. Luu on siis jo koiralle annettu etuoikeus, tottakai se sitä puolustaa, pidämmehän kaikki muutkin eläimet totutuista oikeuksistamme kiinni. Ihmisille yleensäkin muriseminen on taas huono juttu, vaikkakin siis ymmärrettävä ja siitä pitää toki päästä eroon. Siispä itse opettaisin koiralle, että ruoka on kannattavaa jakaa sinun kanssasi. Siitä ei jää tyhjän päälle, eli menetä yhtään mitään, vaan siitä saa jotain ekstraa. Eli vaihtari harjoittelua lähtisin koiran kanssa nyt aktiivisesti. Koira saa jotain hyvää, tarjoat jotain parempaa, koira jättää hyvänsä ja kiinnittää huomion siihen parempaan ja saa sen. Koiralle jotain peruskuivamuonaa kuppiin ja koira syömään. Menet kesken syönnin kupille, otat kupin ja lisäät siihen sekaan vaikka jauhelihaa ja annat kupin koiralle. Koira syö ruokaansa, jossa on jauhelihaa, menet kupille, otat kupin ja lisäät siihen maksamakkaraa tms. ja annat kupin takaisin. Koiralle kuivunut nahkaluu, jota koira järsii, menet ojentamaan tilalle nahkaluuta jonka olet päällystänyt maksamakkaralla, koira jättää kuivan luunsa, kiität siitä ja annat maksamakkara luun. Koira järsii makkaraluutaan, menet koiran luo ja tarjoat lihaisaa polvilumpiota, koira jättää maksamakkaraluunsa, kiität siitä ja annat polvilumpion...

• Kuiskuri

Voi elämä. Älkää hyvät ihmiset ottako koiraa, jos ette omaa alkeellisimpiakaan kykyjä nähdä, kuinka kuuluisi toimia. Että koiranomistaja on tuossa tilanteessa ja kyselee mikä meni vikaan, on jotakin aivan uskomatonta. Kasvatus meni vikaan! Väärä ihminen otti koiran, se meni vikaan! Siinä, ettet ole ottanut niitä luita siltä, meni vikaan! Ettet käyttäydy niin kuin auktoriteetin kuuluisi, meni vikaan! Että olet epävarma ja arvaamaton ja alistuva koiran silmissä - siinä olet mennyt vikaan. Tekisi mieli välillä hakata päätä seinään tällaisten tapausten äärellä. Näitä on pilvin pimein. Onneksi toivoa on aina. Koirakuiskaajaa kotikäynnille ja koulutuskurssille. Heti, mars mars.

• Höpöhöpö =)

Ei mitään varsinaista tarvetta. Kyllä elämä opettaa mitä opetettavissa on. Harvalla ensikoiran omistajalla on noita luontaisia kykyjä multitalenttina hanskassa. Ne on vain opeteltava. Ei opi kirjasta vaan elämästä koiran kanssa.

Eri asia jos on useampi koira ollut ja kaikkien kanssa mennyt vituiksi...

• Höpöhöpö =) kirjoitti:

Ei mitään varsinaista tarvetta. Kyllä elämä opettaa mitä opetettavissa on. Harvalla ensikoiran omistajalla on noita luontaisia kykyjä multitalenttina hanskassa. Ne on vain opeteltava. Ei opi kirjasta vaan elämästä koiran kanssa.

Eri asia jos on useampi koira ollut ja kaikkien kanssa mennyt vituiksi...

Voi äiti... meikä sekoili dobberiuroksen kanssa pitkin kyliä ja pilas sen ekaks 3-4 vuodeks ihan totaalisesti ja korjas sitten asiat myöhemmin. Vaikka kodissa oli ollut jo ensikoira jota koulutellut.
        Niin se menee.

Nämä "alat" on siitä erikoisia, että perusasiat (viettirakenne jne) on hyvä opiskella tekstistä mutta muuten on käytävä elämänkoulun kautta. Ongelma on vain siinä, ettei osa ihmisistä koe tarvetta siihen vaan vika on koirassa.

• Emäntä-parka

Hyvänen aika, mitä tulkintaa! "epävarma ja arvaamaton ja alistuva koiran silmissä" Enpä usko, että olen. Ennemminkin koira oli epävarma ja ehkä peloissaankin, kun tartuin viimein hänen murinaansa. Yleensä komennan olemaan hiljaa, tiukalla äänensävyllä.
        En paljastanut koiralle samaa, minkä paljastin teille täällä. Säikähdin puraisua, kyllä. Kuulunee ihmisen normaaliin käyttäytymiseen. Silti menin ja otin luun koiralta. Käskin pysyä pedissään. Ei tarvinnut tulla minua heti sen jälkeen seuraamaan.
        Muille kommentoijille kiitos. Koira sai luunsa takaisin. Ei 10 minuutin päästä, vaan myöhemmin, koska se ei sille selvästikään maistunut.
        Seuraavan luun kanssa testasin käyttäytymistä. Luonto pani koiran urisemaan tukahtuneesti, mutta käskyttämällä sain tällä kertaa urinan lakkaamaan. Ehkä jotain oli sittenkin mennyt perille.
        Ja kyllä, kyseessä on ensimmäinen koirani, ja kyllä, olen kouluttamisen kanssa ehkä vähän epävarma. Koulukuntia on niin paljon, ja jokaisen nimiin vannotaan. Olenko "Väärä ihminen", jos en ole syntymälahjana saanut koirankouluttajan ominaisuuksia?
        Voi elämän mustavalkoisia ihmisiä!

• Kuiskuri

Opettakoon elämä, kunhan viattomien sijaiskärsijöiden ei tarvitsisi kärsiä sillä välin kun ihminen yrittää takoa ymmärrystä ja järkeä kalloonsa. Olen ollut saattamassa aika monia "luonnevikaisia" koiria viimeiselle matkalleen. Luonnevikaa ja osaamattomuutta, suomeksi sanottuna tyhmyyttä, on löytynyt todellisuudessa vain hihnan siitä päästä, jossa ei ole koiraa. Todella ärsyttävää. Viimeksi tutustuin tapaukseen jossa parikymppinen bilettäjäneito oli ottanut hetken mielijohteesta rotikan. Koira lopetettiin ilman, että sille olisi annettu mitään mahdollisuutta osaavissa käsissä, koska "oli niin vaikea", ja nyt neito suunnittelee uuden koiran ottamista. Onko tällainen oikein? Ei hemmetissä ole. Koiraparat.

Ja koira on se, eikä hän, ja ihminen on lauman johtaja.

• Ilmeisestikin

sinulta jäi huomaamatta tämä: "Eri asia jos on useampi koira ollut ja kaikkien kanssa mennyt vituiksi... "?

Eikös tämä bilettäjäneitosi kuulu tähän kategoriaan?

Edelleenkin sanon että ensikoira opettaa ja viimeistään se ensimmäinen "ongelma"koira, jos on opettaakseen. Koirakirjoja voit lukea ja kirjekursseja käydä maailman tappiin oppimatta yhtään mitään oikeasta koirasta. Ensimmäinen koira opettaa elämänsä aikana enemmän kuin maailman koirakirjat, -kurssit, ja -kurssittajat yhteensä. Jos on vain halua oppia.

Sillä ei ole merkitystä onko koira se vai hän, kun ihminen on se joka viime kädessä päättää. Mistä olet saanut päähäsi että sillä olisi jotain merkitystä? Ei ole.

Aloittajan tapauksessa sinulla ei ole vielä mitään syytä hakata päätäsi seinään, ystävä hyvä!

• Voi kiesus, raivostuttavia juttuja.

"Se oli ihan sekopää" ja eikun uutta hihnan päähän. Otetaan joku "helppo rotu" tai pieni koira koska nehän ei sillain tartte kaikkee ja ollaan taas ihmeissään.
        grrr.....

• Ilmeisestikin kirjoitti:

sinulta jäi huomaamatta tämä: "Eri asia jos on useampi koira ollut ja kaikkien kanssa mennyt vituiksi... "?

Eikös tämä bilettäjäneitosi kuulu tähän kategoriaan?

Edelleenkin sanon että ensikoira opettaa ja viimeistään se ensimmäinen "ongelma"koira, jos on opettaakseen. Koirakirjoja voit lukea ja kirjekursseja käydä maailman tappiin oppimatta yhtään mitään oikeasta koirasta. Ensimmäinen koira opettaa elämänsä aikana enemmän kuin maailman koirakirjat, -kurssit, ja -kurssittajat yhteensä. Jos on vain halua oppia.

Sillä ei ole merkitystä onko koira se vai hän, kun ihminen on se joka viime kädessä päättää. Mistä olet saanut päähäsi että sillä olisi jotain merkitystä? Ei ole.

Aloittajan tapauksessa sinulla ei ole vielä mitään syytä hakata päätäsi seinään, ystävä hyvä!

Jep, jossain vaiheessa alkaa ongelmat jos nyt vaikka yhden tai kahden koiran kanssa tuuri kävisikin. Aika yleinen on tarina, jossa on otettu vanhemman koiran seuraksi toinen ja kerrotaan kuinka tämä nuorempi on ihan pölhö ja "kovapäinen" tai mitä lie ja naureskellaan kun se ei tajuu samalla tavalla...niin, tätä yksilöä ois joutunut vähän kouluttamaankin, eri tavoin.

Mä oman ensikoirani kanssa itkin välillä tuolla metsässä, tein kaikki mahdolliset mokat ja kävin läpi kaikki koulutusmetodit shapingista alkaen. Sit ajan kanssa kun olin tarpeeks sitkee, löyty se tapa tehdä, mikä mulle sopii.

Ilman sitä kokemusta, sitä ihanaa koiraa, en olis oppinut mitään.

Ja ei, olkoon hän tai se, mutta jos se on oikeasti hän, siihen suhtautuu siten, ollaan vaikeuksissa.

• Koulutellut

Nojoo, koiran selättämisestä haluaisin sanoa sen verran, että periaattessahan koiraa ei kuuluisi fyysisesti selättää. Koiramaailmassa alistuvampi osapuoli koirista kääntyy selälleen omasta tahdostaan osoittaakseen alemmuutensa ja haluttomuutensa taisteluun, toki tätä ennen voi olla rähinät.

Mutta jos joka tapauksessa päätät sen koiran kellistää selällee, teen joskus itse, niin siinä pitää sitten olla varmat otteet, ja koiran tulee rentoutua täysin ennenkuin sen päästää irti.
      Toisin sanoen, jos koira laskee päänsä lattialle ja rentoutuu, tai jopa kääntyy vähän selälleen, läähättää eikä pyri irti otteestasi, voit hellittää otetta ja kun koira pysyy siinä - eikä tarvitse koko iltaa odottaa - niin sitten voi luvalla antaa koiran nousta, sehän alistui jo.

Tuollaisessa murina tilanteessa itse toimisin niin, jos ei muuten niin kenkä jalkaan, ja menisin koiran vierelle seisomaan, jos alkaa irvistellä en reagoi siihen mitenkään vaan lähestyn rauhallisesti jalallani koiran luuta. Koira saattaa näykkäistä jalasta kun asetat sen luun päälle - jos etenet liian nopeasti. Tämän jälkeen on yleensä se jäykistely ja tuijottelu ja kangistelu vaihe ja sitten odotat vain ryhdikkäänä että koira poistuu. Voit myös samalla käskeä koiraa, pois, jätä, ei ota yms.

Näitä tekniikoita itse käytän, eikä koskaan ole tullut ongelmia ruun pois ottamisen kanssa.. Eikä keppien, pallojen, lelujen, valeraskauden "pentujen" yms.. :)

• ei paniikkia ei

Aloittaja. Et tehnyt mitään väärin. Koira ei pidä sinua pomonaan, mutta onneksi otit lopulta luun.

Laumassa paikkansa tietävä koira ei koskaan, toistan: koskaan uhmaa ylempäänsä. Ottakaa hooma haltuun jatkossa kotona JA ulkona.
      Moni koira murisee eikä anna pois keppiä/luuta. Noilla koirilla näkyy muussakin toiminnassa -jos osaa seurata -merkkejä siitä, että koira tottelee milloin haluaa.

Jatkossa hanakammin perustottelevaisuutta, jopa -huomioimattomuutta.
      Oma koirani antaa heti suustaan kaiken minkä on sinne ottanut, kun sitä pyydän. Meillä on tiukka kuri, eli koira ei ole huomion keskipiste, minä otan ja annan luut ja lelut kun haluan.

Et ole pilannut koiraasi,. Tämä on teille uusi alku ja herätys. Jopa Rottweilerin suusta saa luun kun asenne ja arvojärjestys ovat kohdallaan.

Kun tilanne on päällä, älä häviä sitä jatkossa. Estä se.

• riisla

Minä en pidä kuria koiralleni. Kun annan luun, ei silti puolusta luutaan vaan sen saa ottaa pois. Varmaan toi luun puolustaminenkin johtuu koiran luonteesta. Hoidan kuitenkin koiran hyvin. Olen täsmällinen noin muuten koiran kanssa - ja hyvin meillä menee.

• HAISTVIT

Koiran kuuluu pelätä omistajaansa yhtä paljon, kun lapsen tukkapöllyä ja remmiä ennen aina kun on hölmöillyt. Koira sopeutuu eikä ihminen. Siinä vähän mietittävää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      724
      2381
    2. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      344
      1971
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      24
      1856
    4. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      10
      1663
    5. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      1478
    6. Viesti miehelle

Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise
      Ikävä
      12
      1022
    7. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      17
      990
    8. Miksi rakastuit

Kaivattuusi?
      Ikävä
      63
      855
    9. Teit asiat lopulta niin

Ettei meillä ole ikinä mitään mahdollisuuksia toisiimme.
      Ikävä
      55
      850
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      2
      808
    Aihe