harkinnanvaraista vaatteisiin

puhalilla

mulla on sellanen tilanne että olen pitkään ollu toimeentulotuki asiakkaana, ja nyt mietinkin että olisiko minun tilanteessani mitenkään mahdollista saada jotain extra tuke vaatteisiin..
tilanteeni on siis sellainen että jostain tuntemattomasta syystä painoni on noussut vuoden sisään käsittämättömän paljon, lähes 20 kiloa.
minulla ei enää ole vaatteita mitkä minulle mahtuu, äiteltäni olen nyt saanut muutamat farkut ja toppahousut joilla olen talven pärjännyt, kesä on tulossa eikä minulla ole mitään kevyttä vaatetta tai enää edes sopivia farkkujakaan jotka mahtuisivat, yhdet toppahousut jotenkuten vielä menevät. ei niillä kesää voi kulkea ellen niitä sortseiksi leikkaa..
lääkärin juttusilla olen toisen asian yhteydessä asiasta puhunut mutta se ei oikein edennyt, palataan myöhemmin asiaan uudelleen. jokin minussa täytyy olla huonosti, sillä aiemmin olin ihan suht hoikkakin, painoin parhaimmillaan 47kiloa, nyt jo lähes 70. ilman että olen mitenkään syönyt tai liikkunut enempää tai vähempää. en edes herkuttele juuri koskaan. en tiedä.
mutta stressaa kun vaatteet loppuu, jotkut paidat nyt vielä menee, ne kun ovat jo valmiiksi olleet löysähköjä, mutta housut ei. perusosa ei millään riitä kun minun melkeimpä täytyisi uusia koko kaapin sisältö kalsareita myöten, sukat sentään vielä mahtuu. huoh.

64

1099

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kirpparille mars

Kirppareilta löytyy vaatteita muutamalla eurolla.

• puhalilla

joo nii löytyy valmiiks nuhrusia, rikkinäisiä tai jopa kestolikasia. jes.
      näillä vois sit mennä vaikka työhaastatteluun.
      sikstoisekseen, kun ei oikein olisi niitä muutamiakaan euroja, muutakuin veloissa.

• Älä höpötä....

Kyllä kirppareilta löytyy myös lähes uutta vaatetta, joten siihen et voi vedota, etteikö sieltä löytyisi.

Mutta ei sossun tarkoituskaan ole sinulle kustantaa satasien muotifarkkuja, tai muuta viimeisimmän muodinmukaista vaatetta.

Ja kuten joku kirjoitti, niin perusosaan kuuluu se 40€/kk vaatemenoihin. Mihin olet ne tuhlannut?

• Petu...

Kuukausittainen perusosa sisältää n. 40 euroa joka on tarkoitettu vaatteiden ja jalkineiden hankintaan. Oletko käyttänyt tuon summan mihin?

Syötkö nykyään epäterveellisempää ja lihottavampaa (halvempaa) ruokaa kuin aiemmin?

Olisko lihominen verrattavissa: http://toimeentulotuki.net/sosiaalitoimisto/vaatemenot.php

• asdfjyiluioöguilöyiy

Älä nyt vaan loukkaannut, mutta mikäli sinulla ei ole mitään sairautta joka voisi tuon painnonnousun aiheuttaa, niin se johtuu vain ja ainoastaan siitä, että syöt enemmän mitä kulutat.

Minun vinkkini sinulle on, että tarkkaile mitä syöt ja lisäät liikuntaa esim. kävelylenkkiä.

Oletko masentunut ja paikkaat tuota masennusta syöpöttelyllä? Meneekö roskaruokaa enemmän kuin aiemmin? Hampurilaiset kyllä turvottaa tehokkaasti, jos niitä syö jatkuvasti ja nälkäkin palaa suht nopeasti.

Valitettavasti en usko, että tuolla perusteella saat harkinnanvaraisia tukia. Toki voit yrittää vedota ns. mustalaishame -tapaukseen ja yhdenvertaisuuteen, mutta muista perustella hakemuksesi huolellisesti. Tuo myös ilmi, että pari uutta vaatekertaa auttaisivat sinua jaksamaa ja näin ollen vireystilasi pysyisi korkealla. Tämä puolestaan ennaltaehkäisee syrjäytymistä.

Mutta tuohon painonnousuun en vetoaisi, nauravat vaan siellä.

• kirpparille

Pyydä kilpirauhastestit,vajaatoiminnassa paino alkaa nousta.. Toimeentulotuki kattaa vaatemenot joten en usko että niihin saat mitään erillistä tukea.

• puhalilla

ei en ole raskaana, onneksi. se tästä nyt vielä puuttuisikin..
      ihan todenteolla olisi taloutemme kuralla jos me kaksinasuvana toimeentulotukiasiakas pariskuntana käyttäisimme kuukausittain 80 euroa eli tuon petun mainitseman 40€/hlö kuukausittain vaatteisiin.
      halpaa ruokaa toki joutuu syömään aina, ei tuella muuta pysty ostamaan. esim kala ruuat on todella harvinaista herkkua. mutta tätä samaa ruokaa ja saman verran olen syönyt aina, myös silloin kun olin normaalipainoinen, silloin kun painoin sen 47kg (pituutta minulla 159cm)
      eli kuten sanoin niin pakko olla jokin vinksallaan, mutta lääkäri ei käynnilläni asiaan juurikaan kantaa ottanut, vaan masennukseeni jota tämä nyt ei ainakaan helpota tämä järjetön lihominen.. mutta ei minulla ole minkäänlaisia ahmimis ongelmia siitä huolimatta.
      samaa ruokaa syön kuin ennenkin ja petu se perusosa ei riitä, ei siitä oteta 80 eikä edes sitä 40e vatteisiin kuukausittain, laskuja on niin paljon.
      me asumme maalla, matkaa kaupunkiin on lähes 50km per suunta, siellä saa rampata milloin missäkin työkkärin ajoilla ja sossuissa ja millon missäkin suunnitelmissa, me kummatkin, useamman kerran kuussa joka kuukausi ja tietenkin kaikki ajat kummallakin aina eri päivinä. siihen menee melkoinen lovi pussista. me asutaan pikku kylässä, joka isomman kylkeen kuntaliitoksen yhteydessä on lopettanut omat palvelunsa. pyynnöistä huolimatta erillistä tukea matkoihin ei olla saatu! väärin? noiden matkojen aiheuttamien huikeiden bensakulujen lisäksi on tietenkin muut auton ylläpitokulut, jotka nekin ovat näillä tuloilla melko haastavia suorittaa.
      ei paljon muualla pysty käymään kuin näillä typpi ym ajoilla ravaamaan, niihin se raha menee. muutoin saa melkein olla kotona jumissa.
      ruokalistat täytyy suunnitella pitkälle ajalle valmiiksi ja ostaa aina paljon pakkaseen kun on noita käyntejä tuolla kaupungissa. halpaa sen täytyy olla. mutta joka päivä lämmin ateria jollakin tavalla valmistetaan.
      ennen tänne muuttoa ja noiden järjettömien matkojen maksamista omasta pussista (edellinen asuinkuntamme maksoi ilman pyytämistä moiset matkat, vaan eivät täällä..) niin söimme siltikin noita samoja halpoja ruokia kuin täälläkin, mutta silloinpa jäi vähän tuota "käyttörahaakin".

• puhalilla

niin ja jos nyt jotenkin jäi epäselväksi miten tiukilla on raha, niin ei, ei todellakaan ole varaa syödä minkäänlaisia hampurilaisia tms.!
      sellaisesta ei ole kyse alkuunkaan.

• afdsasefukjl

Ok, ei siis hamppareita mikä on hyvä juttu! Onko sulla joku lääkitys, ehkäisypillerit, joku masennuslääke, joku muu lääke? Ne voivat aiheuttaa sen, että kerää nestettä kehoon. Esim. kortisonilääkkeet tekevät tätä.

Mikäli et kuitenkaan syö mitään lääkkeitäkään, niin sitten johonkin kilpparitesteihin kuten joku jo ehdottikin.

• Kirpparille siitä

Vaatteita saa edullisesti kirppareilta, se vaan vaatii säännöllistä käymistä ja etsimistä, sovittamista jne. Myös kauppojen postorekeissä on valtavasti XXXXXXL & XXS -kokoisten vaatteita ulosheittohintaan.... toista se on yrittää etsiä pitkälle hoikalle miehelle vaatteita L -koossa ja kenkiä 44-45 -koossa.... Mut koska niitäkin löytyy, niin totta hemmetissä myös naisille luulis löytyvän, niiden tarjonta on kuitenkin monikymmenkertainen miesten vaatetarjontaan verrattuna!

• puhalilla

ainakaan toistaiseksi en syö yhtään mitään lääkkeitä.
      kilpirauhas testit otettu 2 vuotta sitten, normaalit.
      suvussa on tätä, joten voisi tuon käydä otattamassa taas.

mutta se ei poista sitä että minulla ei tätä menoa ole vaatteita millä minnekään mennä.

kirppareilta harvoin löytää siistikuntoisia vaatteita, ei viitsisi maksaa, jos olisi ede rahaa senkään vertaa maksaa, niin toisten ihmisten roskista.
      joskus olen katsellut, järkyttävän huonokuntoista tavaraa, sellaista jota jopa näinkin köyhä heittäisi suosiolla pois. rikkinäistä ja likaista, mielestäni törkeää pyytää sellaisesta vielä rahaa.

tiedän nim kirpparille siitä, mieheni on juuri tuon kokoinen. nuo mainitsemasi ale laarit onvat todella täynnä noita ääripään kokoja, enkä minä nyt vielä ainakaan sellaisiin kuulu, kokoa 40 täytyy metsästää nykyään, muisto enää kun aikuisten puolelta ei meinannun tarpeeksi pientä vaatetta saada.

onko muuten oikein että maksan noin usein asiointi matkat perusosasta? harvemmalti ja peruskäynnit ymmärrän mutta kun saa rampata niin että muuhun perus asioihin ei sen vuoksi enää rahkeet riitä.

• Mies 37v

Kirppareilta löytyy, jos haluaa löytää. Jos taas menee sinne valmiiksi "ei täällä ole kuin loppuun kulutettua schaibaa" -asenteella, ei sieltä varmasti mitään löydäkään. Perusfakta on se, että pienituloisella toimeentulotukiasiakkaalla EI OLE VARA PUKEUTUA KALLIISTI ja siitä lähdetään liikkeelle. Ensin on sisäistettävä mihin rahkeet riittää ja sitten myös sopeuduttava siihen. Seurakunnilla ja muilla järjestöillä on hyvinkin paljon lahjoitusperiaatteella toimivia kirppareita & kierrätyksiä, joissa vaatteet maksaa 10snt-5€/kpl riippuen vaatteesta. Usein ne on täysin käyttökelpoisia ja niillä kehtaa mennä vaikkapa häihin, tai hautajaisiin - kokemusta on. Kaikki siis lähtee omasta asenteesta ja viitseliäisyydestä. Kirpparilta ei voi ostaa vaatteita samalla asenteella, kuin vaatekaupasta. Sieltä ostetaan vaatteet "Hei, tää on siisti, tää istuu, tätä voin käyttää" -asenteella. Tiedän todellakin mistä puhun, koska olen ostanut vaatteeni kirppareilta ja kierrätyksistä koko aikuisikäni ajan. Miesten vaatteiden osalta tilanne on todella paljon heikompi, kuin naisten ja siltikään ei ole tarvinut ikinä kulkea "huonoissa ryysyissä"!

• Mies 37v

Ai niin ja jos tuo lihominen on ongelma, niin siitä voi päätellä ainakin sellasen perusfaktan, ettei teillä kärsitä aliravitsemuksesta. Aikuinen ihminen alkaa lihomaan siinä vaiheessa, kun syö enemmän mitä kuluttaa. Energiantarve vähenee iän myötä ja siksipä syöminen pitää osata suhteuttaa kulutukseen.

Lihomiselle voi etsiä mitä tahansa syytä "ulkopuolelta", mutta loppupeleissä kaikki on kuitenkin kiinni ihan puhtaasti siitä, mitä ITSE SUUHUNSA LAITTAA ja mitä jättää laittamatta.

Jos ei halua, osaa, tai viitsi korjata syömistottumiksiaan, sillon on vaan hyväksyttävä oma lihavuutensa ja elettävä sen mukaisesti, ei se katoa minnekään "syypään ulkoistamisella"....

Sama hommahan tuo on vaikkapa alkoholismin suhteen, kyllä se on se alkoholisti itse, joka sitä viinaa kurkkuun kaataa, ei kukaan muu. Myös alkoholisteilla on taipumusta pyrkiä "ulkoistamaan juomisensa syy"...

• Älä höpötä

• puhalilla

joo ja sit masennus ja vahvana potemani paniikki häiriöt sen kuin kasvaa entuudestaan kun saa ruveta häpeemään itteensä lisää.
      mä en maksa paskasta, en yhtään.
      kai niitä poikkeuksiakin on mutta kun kyse on aikuisten vaatteista, eikä siitä että jäävät pieneksi kuten lapsilla, siis yleensä, niin niissä on joku vika silloin kun niistä luovutaan ja halutaan eroon.

tuota nyt on turha koittaa jankata, minulla on nuhrusia lakanoita kotonakin joista voi rumat rytkeet ommella, ja kokoon on varaa laittaa sit jo.

eikä mulla oo rahkeita kierrellä kirppareita syytämässä ihmisten roskiin olemattomia rahojani.

koitin asian tehdä jo alussa selväksi, ja haluaisin nyt vastauksia varsinaiseen kysymykseeni, koska minulla ei ole vaatteita mihin pukeutua, voinko saada isomman kerta avustuksen niihin?
      tarvii tätä menoa ruveta perumaan niitä työkkäri ja sossu tätin aikoja ku ei oo vaatteita millä mennä, en kai alastikaan voi mennä. säästetään ne bensa rahat sit niihin vaatteisiin. eli tarkoitukseen johon todellisuudessa ovat.

ja tätä rahan oikeean asiaan käyttöä avittaisi tieto siitä, kuinka paljon, kuinka monia satoja kilometrejä meitä voi ilman erillisiä matka korvauksia ajatuttaa tuossa ees taas kuukausittain? ei raha riitä näillä bensan hinnoilla. olen kysynyt että jos tulisivat itse tänne paikkakunnalla jossa oikeasti asun niin ei tarvitsisi korvata matkakuluja, mutta eivät edes vastanneet. miksi meidän on käytävä perusosasta niin kaukana ja jatkuvasti??

• Karua faktaa

Vaatemenot kuuluu perusosaan, eli niihin ei saa mitään "extraa".

Asioinnit voi hoitaa sähköisesti, tai perinteisesti postilla, niihinkään ei saa mitään "extraa".

Lääkärikäynnit jne terveydenhoitokäynnit menee kelakorvauksen piiriin, niistä lasketaan toimeentulotuessa vain omavastuuosuus 14,25€/matka. Ei muuta. Monessa kunnassa "vähäiset terveydenhoitokulut" kuuluu perusosaan, eli esim alle 17€ kuluja ei huomioida.

• puhalilla

ähhh mikä on kun et usko;

mikään ei ole muuttunut, syön sekä liikun aivan samanlailla ja yhtäpaljon kuin ollessani normaali painoinen.

20kg painonnousu on lisäksi jo sen verran suuri yhdessä vuodessa että kyllä siinä pupertaa saisi ja huolella!
      pakko johtua jostain sairaudesta, mutta kuten sanoin, lääkäri ei asiaan toistaiseksi ottanut kantaa kun oli muutakin tärkeää asiaa silloin.

enkä syö edes paljon, aamusta pari kuppia kahvia, päivällä lämmin ruoka, usein se on keittoa kun se tulee halvaksi ja riittää moneksi, yleensä 3 päiväksi.
      sitten illalla pari leipää ennen nukkumaan menoa.
      ei koskaan muuta, tai välipaloja. tms.
      eikä nuo ruuat ole häävejä, jauhelihakeittoo, jauheliha kastiketta, makarooni laatikkoo, nakki soppaa, nakki kastiketta, kananmuna kastiketta ja niin edelleen halpis öllö mössöjä joita ei enää ees haluaisi syödä tätäkään vähää kun on kaikki nuo jo niin syöyty, aina samoja ja yks toikkoisia ei maistu.

joten minä en puperra pullaa posket pullollaan, en käsitä mistä tämä johtuu.

• Syöt täysin väärin

Itsellänikin tuli lähes 20 kiloa vajaassa 1.5 vuodessa ja painoa sain pois vaan puuttumalla ruokavalioon. Kaikki vehnätuotteet pois tai max kertaan viikko ja kastikkeet joihin käytetään vehnäjauhoja suurustamiseen pois vaan ja tilalle maizena. Leivän vaihdoin 2 viipaletta täysjyvä ruisleipään päivässä. Pastassa on hirmuisesti kaloreita vaikka olisikin täysjyvää sekin eli sekin kertaan per 2 viikkoa. Perunaa kerta ruokailulla vain 2 pientä ja vain pari kertaa viikossa. Perunan ja pastan voi korvata vihanneksilla ja kasviksilla. Välipalat on äärimmäisen tärkeitä ja niissä teet suuren virheen jos syöt vaan pari kertaa päivässä ja siitäkin yksi ateria leipää eli 4-5 ateriaa päivässä ja niistä ainakin 2 välipalana. Lihaakaan ei tarvitse kamalia määriä päivittäin syödä kun proteenit voi saada myös rahkasta johon lisää hedelmiä tai marjoja ja on täyttävä ja terveellinen iltapala. Leivälle riittää kevyttä leikkelettä ja niin paljon kasviksia kun sielu sietää ja voileipällä pysyy. Nyt on 3 kuukauden aikana lähtenyt lähes 7 kiloa ihan tuollaisilla muutoksilla jotka ei ole edes mahdottomia. Vaikka kasvikset on tähän aikaan kalliimpia, kevyempi olotila on sen arvoista ja parin kuukauden päästä saa jo hiukka halvempia kotimaisiakin.

• Mies 37v

Tässähän se pointti just tuli:

"mikään ei ole muuttunut, syön sekä liikun aivan samanlailla ja yhtäpaljon kuin ollessani normaali painoinen."

HUOM! SYÖT EDELLEEN KUTEN NUOREMPANA JA IÄN MYÖTÄ ENERGIANTARVE VÄHENEE JA SILLON MYÖS RUOKATOTTUMUMSIA PITÄÄ MUUTTAA! Syöt siis edelleen yhtä energiapitoista ruokaa, kuin nuorempana, vaikka et enää niin paljoa kuluta. Ja jos nyt selität jotain, että "liikut niinku ennenki", niin se ei riitä, SUN ELIMISTÖ KULUTTAA IÄN MYÖTÄ VÄHEMMÄN ENERGIAA, kuin mitä nuorempana. Vaikka liikkuisit kuten ennenkin, tarvit silti vähemmän energiaa...

• Syöt täysin väärin
        Syöt täysin väärin kirjoitti:

Itsellänikin tuli lähes 20 kiloa vajaassa 1.5 vuodessa ja painoa sain pois vaan puuttumalla ruokavalioon. Kaikki vehnätuotteet pois tai max kertaan viikko ja kastikkeet joihin käytetään vehnäjauhoja suurustamiseen pois vaan ja tilalle maizena. Leivän vaihdoin 2 viipaletta täysjyvä ruisleipään päivässä. Pastassa on hirmuisesti kaloreita vaikka olisikin täysjyvää sekin eli sekin kertaan per 2 viikkoa. Perunaa kerta ruokailulla vain 2 pientä ja vain pari kertaa viikossa. Perunan ja pastan voi korvata vihanneksilla ja kasviksilla. Välipalat on äärimmäisen tärkeitä ja niissä teet suuren virheen jos syöt vaan pari kertaa päivässä ja siitäkin yksi ateria leipää eli 4-5 ateriaa päivässä ja niistä ainakin 2 välipalana. Lihaakaan ei tarvitse kamalia määriä päivittäin syödä kun proteenit voi saada myös rahkasta johon lisää hedelmiä tai marjoja ja on täyttävä ja terveellinen iltapala. Leivälle riittää kevyttä leikkelettä ja niin paljon kasviksia kun sielu sietää ja voileipällä pysyy. Nyt on 3 kuukauden aikana lähtenyt lähes 7 kiloa ihan tuollaisilla muutoksilla jotka ei ole edes mahdottomia. Vaikka kasvikset on tähän aikaan kalliimpia, kevyempi olotila on sen arvoista ja parin kuukauden päästä saa jo hiukka halvempia kotimaisiakin.

Ja vielä lisäyksenä, jos olet sen ikäinen nainen jolla on jo vaihdevuodet tai ne lähenee eli ikää on yli 40, aineenvaihdunta hidastuu ja silloin viimein tarvitsee katsoa mitä se ruoka on mitä suuhunsa laittaa. Vaihdevuodet ja esivaihdevuodet jotka saattaa kestää jopa 5-6 vuotta ennen kun oikea menopaussi alkaa, lihottaa entisellä elämäntyylillä. Ikävä tosiasia.

• puhalilla

en olekaan tiennyt että nuo omavastuut lääkäri matkoissa korvataan sossusta? onko ihan käytäntö, löytyykö jostain jotain ohjeistusta asiaan??
      sekin helpottaisikin jo kummasti!

tarkoitin tuossa noita kaikenmaailman turhia käyntejä työkkäriin ilmoittautumiset sos työntekijän tapaamiset, typ ajat, puolison vastaavat lisäksi. ja sitten nuo lääkärikäynnit.

• Karua faktaa

Joo ne omavastuuosuudet lasketaan toimeentulotukeen siltä osin, kuin ne ylittää kyseisen kunnan määrittämän "vähäisten terveydenhuoltomenojen" rajan (esim täällä 17€).

Työppärissä ei ole mikään pakko käydä, vaan ne asiat pitää pystyä hoitamaan myös puhelimitse ja/tai sähköisesti & postilla - mikäli paikkakunnalla ei kerran ole työppäriä. Sama koskee kelaa, sossua, verojuttuja, yms. Työppärin tantoille voi sanoa suoraan, että koska te-keskuksella ei ole palvelupistettä paikkakunnalla, niin nämä asiat täytyy pystyä hoitamaan siinä tapauksessa myös sähköisesti ja puhelimella. Omallakaan paikkakunnallani ei ole enää te-toimistoa, joten siksi tiedän.

Sossussakaan ei ole mikään pakko asioida paikan päällä, vaan hakemukset voi toimittaa postissa, tai sähköpostilla. Sossun on käsiteltävä myös sähköisesti laitetut hakemukset. Voihan ne toki selittää, että "meillä on käytäntö", mutta kysäsepä sitten siinä kohtaa, että saatko tuon asian paperilla postissa kotiin - johan alkaa löytymään mahdollisuus hoitaa myös sähköisesti.

Yleensäkään mitään näitä juttuja ei tarvi juosta paikan päällä hoitamassa, vaikka ne tantat miten lässyttäis käytännöistä. Ellei paikkakunnalla ole omaa palvelupistettä, niin sillon nuo hoidetaan sähköisesti/postilla/puhelimitse ja jos joku vaatii paikan päällä käyntiä, niin vaadi AINA kyseinen vaatimus paperilla lakipykälineen päivineen - sellaisia pykäliä nimittäin ei löydy.. ;)

• puhalilla

olen ennenkin tänne noista matkakuluista kirjoittanut.. pakko on käydä, työkkärin jos uusii netissä tulee sanomista että täytyy käydä henkilökohtaisesti tämä lukee myös työkkärin sivuilla omissa tiedoissani että siihen ja siihen pvm mennesse HENKILÖKOHTAISESTI.

ja nuo typ ja kuntakokeilu ruljanssit vaatii paikanpäälle menoa. matkakorvauksista kyselty useastikin, sanotaan vain että ei korvata koska meidän pitää pystyä hoitamaan asiointimatkat perusosasta joka sen sisältää. lisäksi on sanottu että sitten pitää säästää, kuten nyt joudummekin muusta sitten rahan ottamaan noita käyntejä varten.

ollaanhan me periaatteessa samaa kaupunkia, kuntaliitoksen myötä. ei tällä kylällä ole kuin posti kirjasto ala koulu ja pikkunen kauppa.
      joten sinänsä ei jouduta eri kaupunkiin matkaamaan hoitaaksemme noita asioita, mutta kuitenkin joudutaan. en tiedä miten noiden kuuluisi mennä.
      puoli vuotta täällä asuttu ja en edes uskalla laskea moniako satoja on mennyt noihin sossun määräämiin minun typ ja puolisoni kuntakokeuluun meno matkoihin. PALJON!!

onko elimistöni muuttunu vuodessa noinkin rajusti? olen kuitenkin vasta pari kymppinen.

olipa se syy nyt mikä hyvänsä -ja toivottavasti asiasta selvinnee uudella lääkärikäynnilläni jotain.. niin ei se syyn löytytyminen nyt kuitenkaan tuo minulle vaatteita päälle. en pääse kohta enää mihinkään kun ei ole millä mennä? en pysty hoitamaan arkisia asioita kuten kaupassa käymisiä, kun ei ole vaatteita!

täällä ovat kyllä korvanneet kaikki terveydenhoito maksutkin, ei ole ollut omavastuu osia eikä täällä päätöksen lopussa lue juuri niin että vähäistä suuremmat vaan että terveyden hoito menot.

onkohan noita matkoja mahdollista saada takautuvasti takaisin?
      ollut tässä niitä aika paljonkin.
      ja kuinka se menee, miten niitä haetaan, kai ne jonkin tositteen käynnistä tahtovat, mikä se on? laskutkin tulee aina sitten joskus välillä vaan saa heti.
      ?

jas kyllä, haluaisinkin syödä paljon salaatteja, oikeastaan haaveilenkin että vähintään puolet kuukaudesta vaikka jokatoinen pv olisi jotain salaattia. mutta kun ei näillä rahoilla ostella. leipä on usein ollutkin tummaa, lähes aina, eikä päälle ole useinkaan varaa laittaa kuin meetvursti ja juuston siivu.

• Syöt täysin väärin

Itsekin siis tiedostat että vaikka luulet syöväsi vähän, se vähän on erittäin kaloripitoista. Kasvikset on kalliimpia tähän aikaa vielä, mutta jos jätät leikkeleet leivän päältä kokonaan pois ja varsinkin rasvaiset metukat ja korvaat palalla paprikaa ja parilla siivulla tomaattia ja vaikka aromat maustetta ripaus päälle, olet jo oikeilla jäljillä ja ei tule edes sen kalliimmaksi kun leikkeleet. Tottumiseen ei mene viikkoa kahta kauemmin kun ei enää edes kamalasti kaipaa juustoja ja leikkeleitä. Keittoonkin saa vaihtelua kun laittaa purkin tomaattimurskaa ja tomaattimurskalla korvaan jopa lihapullien kermaviilinkin nykyään. Hieman kekseliäsyyttä vaatii, mutta kyllä onnistuu vähemmälläkin rahalla terveellisesti syöminen ja kesähän tulossa kun kotimaiset vihannekset ja kasvikset on sen myötä sitten halvempia. Itsekin elän työttömyyskorvauksella ja ei sinne ruokaan ole mennyt kun 200-250 kuukaudessa vaikka nyt ruokaan meneekin enemmän kun aikaisemmin kun osti -30% alennuksella olleita lenkkimakkaroita sun muita.

• puhalilla

no en tiedosta syöväni liikaa, tekee vaan mieli vaihtelua kun aina samaa p*skaa...
      kasvikset on kalliimpia, ja meille ne tulisi erityisen kalliiksi koska niitä ei voi ostaa pakastinta ja jääkaappia täyteen vaan niitä pitäisi ravata hakemassa harva se päivä lähikaupasta (17km/suunta) huonon säilyvyytensä takia.
      ja tuota tuota.. noh meitäkin kun on kaksi, toimeentulotuella, saadaan 810€ kuussa jos mentäs vaikka ton sun ruoka kulujen verran se tekee sit jo 500€/kk jää 300e.. tästä kun vähentää kiinteet kuukausittaiset laskut jotka pakko hoitaa on meiltä kahdelta yht. 100e jää 200e.
      pesuaineet, pyykki, suihku, wc, koti, tiskit, suihku jää 150€. tuosta kun otetaan pois se kummallekin tarkoitettu 40e kuukausittainen vaate ostos jää 70€.
      sitten vielä pitää tankata auto jotta pääsee sinne kauppaan, pari kertaa kuussa yhteensä 40€, jää vielä 30€.
      josta maksellaan sitten sitä auton ylläpitoa, ja typpi ja kuntakokeilu skeidojen matkat niin aika pakkaselle menee.

ja nyt on tilanne se että tuosta rahasta minun pitäisi ostaa koko vaatekerta, mielellään kaksi että on välillä vaihtaa puhtaatkin päälle.

• Syöt täysin väärin

No tuohon 200-250 kuuluu minulla jo hygieniatuotteet vessapapereineen shampoineen ja tiskinpesuaineineen. Huuto.netistä ostin paljon vaatteita kun vanhat kävivät pieniksi ja onneksi kohta voi niitä vanhojakin taas käyttää kunhan vielä pari kiloa putoaa :) Mihin laskuihin teillä menee kuukaudessa 100 euroa? Työttömällä kun ei mielellään muita laskuja kun kympin puhelinlasku ja max parin kympin nettilasku. Miksi ette vaikka naapurin kanssa järjestä kerran viikossa kimppa kauppakäyntiä eli vuorottelette yhdellä autolla aina? Mielestäni oikein hakemalla haet syitä ettei voi ja tarvitse laihduttaa vaan haluat sossusta rahaa suurempiin vaatteisiin sori vaan ja ne vihannekset kestää viikon jääkaapissa jopa kaksikin eli siinäkin taas tekosyy ettei niitä voi ostaa kerralla vaikka reilun viikonkin tarpeiksi.

• puhalilla

vihannekset säilyy juu ja pakaste vastaavat toki vielä kauemmin. salaatteihin tarvii kuitenkin sitä salaattia, paprikaa, tomaatti kurkkua ja ainakaan ensin mainitut eivät säily. kyllä meillä salaattia joskus on, yleensä jos on niin se on herkkuna raha päivänä.

naapurin kanssa nyt ei olla missään tekemisissä muutenkaan.

en hae tekosyitä laihtumiselle, esitän vain syitä siihen mikä tekee siitä hankalan. totta hemmetissä haluaisin samoihin tai ainakin lähestulkoon samoihin mittoihin kuin ennenkin. en ole näin sinut itseni kanssa todellakaan.

yritän vain sanoa että se ei käy tuosta noin vaan sormia napsauttamalla, jos nyt alkaisin tästä päivästä lähtien syömään vain salaattia ja vaikka vähän liikkumaankin, mahtuisiko minulle silti ennen lumien lähtöä mitkään muut vaatteet kuin nuo himputin toppa housut?
      minulla kyllä on ihan hyviäkin vaatteita kasapäin, muttakun koko on kaikissa 34 tai 36. nyt ei mene ees 38 eli pitäs olla kokoo 40. sellaisia minulla ei ole ollenkaan.
      toki haluan tilanteeseen muutoksen, kauhee stressi vaan kun sellanen ottaa aikaa enkä voi olla ajattelematta että kesä ja kevät tulee eikä ole kuin nuo toppahousut.
      ja 100e kuussa meillä laskuja netti ja puhelin 25€ ja porukoille autosta osamaksua. eli sekään ei ees oo tavallaan oma kun ei oo maksettukaan kokonaan. itse ei luottoo saada kun on luottotiedot kuralla, muutoinhan tuo vaatteidenkin hankkiminen olisi todella helppoa kun ei tarvis kerralla maksaa niin paljon.
      itsekin joskus huuto.net ostanut, huonoin kokemuksin, ihan kuin kirpparitkin, nukkasia tai likasia tai rikkinäisiä tai kaikkea näitä. käytetty on käytetty. lisäksi vaatteelle tulee jo lähes uuden hinta kun siihen lisätään postikulut.

• 10+8

Et ole kuitenkaan mikään 120 kiloinen ja 70 kiloiselle löytyy hyvin vaatteita kirppiksiltä ja huutiksesta ihan jopa parilla eurolla. Kilot ei tule kuitenkaan vahingossa jos ei syö edes lääkkeitä jotka painonnousua aiheuttaa. Onko milloin otettu verensokerit? Liian korkeat verensokeritkin aiheuttaa lihomista jos ruokavalio on muuten terveellinen, mutta sinun tapauksessa ei ole edes sitä. Työttömällä se hyötyliikuntakin jää usein vähäiselle ja se pitää huomioida mitä ja miten syö. Suurempien vaatteiden osto nyt ei auta ylipainoon millään lailla vaan siihen puututtava ruualla ja liikunnalla. Aloita siis laihduttaminen jo tänään eikä vasta huomenna tai ensi kuussa. Kuukauden päästä voit olla jopa 3-4 kiloa kevyempi kun sen aloitat jo heti tänään.

• jaskan pauhantaa

Syö vähemmän ja liiku enemmän. Ei kaikki voi olla sossun ja muun yhteiskunnan vika. Varmaan sinullakin on jotain tavoissa korjaamista.
      Netissä ainakin tunnut viihtyvän.

• puhalilla

en liiku paljon en, veto aika poissa, kärsin masennuksesta.
      mutta enpä liikkunut ollessani normaalipainoinenkaan sen enempää kuin nytkään.
      vaatteiden osta auttaa sen verran ettei tarvii kesää toppahousuissa kulkea. mihin pukeudun ennenkuin kilot on lähteneet?
      verensokereita ei oo mittailtu. tuntuu et ne on välillä tosi alhaalla kun heikko olo ja huimailee.
      ja sinulle jaska paskan jauhaja, mitä mun netissä oleminen sulle kuuluu? mitä mun pitäis tehdä? eipä sullakaan näy asiallista puuhaa olevan... hohhoijjaa!

• 18+16

Kun syöt väärin ja AIVAN liian harvoin, ne verensokerit heittelee mihin sattuu ja silloin juuri heikottaa ja huimaa ja jaksa tarttua arjen askareisiinkaan. Nyt ensin opettelet syömään oikein eli jotain suuhun 3-4 tunnin välein edes joku hedelmä ja lautasellinen ruispuuroa ja menet testauttaa verensokerisi. Jos se koholla joudut aloittamaan viimeistään silloin laihduttamisen jos et halua jo nyt suurentunutta riskiä sairastua 2-tyypin diabetekseen joka uhkaa ylipainoisia iästä välittämättä. Keski kesään mennessä olet hyvällä tuurilla jo lähes 10 kiloa hoikempi kun opettelet oikeasti uudenlaista syömistä ja katsot ettei se syöminen ole pelkkää hiilaria ja makkaraa. Zemppiä :) Masennuskin helpottaa kun huomaa senttien ja kilojen katoavan ja sen myötä saa uutta hyvää itsetuntoakin menetettyjen kilojen tilalle ja huomaa et perkule, musta on vielä johonkin :)

• Ihme kitinää

Eniten mua ihmetyttää tässä ketjussa se, että lihomisen seuraukset yritetään vierittää sossun vastuulle ja että pidentyneiden asiointimatkojen kustannuksista pitäisi saada joku erilliskorvaus.... kaikkea sitä.

Mitenhän tuo asioiden hoitaminen kuntaliitosten laajentamissa etelän kunnissa VOI olla noin tuskallisen vaikeaa, kun se on ollut pohjoisessa ihan normaalia arkea jo kymmeniä vuosia? Ei siitä mitään erilliskorvausta saa, ei vaikka kuinka laiskottais nostaa se ahteri siitä sohvalta...

Jos ei tuo etäasiointi huvita, niin ottaa ja muuttaa samantien jonnekin kuntakeskukseen, jossa kaikki on vieressä. Ei tuo nyt sen vaikeampaa ole, eikä ketään ole pakotettu elämään korvessa, jos ei siellä pärjää.

• Kitisijöille!!!

Ja jos kerran pitää sossusta vaaterahaa saada, niin tässäpä taatusti pätevä vinkki: RYHDY KÄYTTÄMÄÄN KANSALLISPUKUA, NIIN SAAT 600€ VAATERAHAA! TAATUSTI PÄTEVÄ ASU IHAN MIHIN TAHANSA TILAISUUTEEN ARKENA & JUHLANA JA EI TARVI ENÄÄ KITISTÄ RÄÄSYISSÄ KULKEMISESTA!

• puhalilla

no siten sijainti esimerkiksi vaikuttaa että ennenkuin muutettiin tänne, otettiin juurikin auto osarilla, avattiin netti vanhan prepaidin sijaan, siellä asuessamme missä moiset pakko matkat korvattiin ilman että edes pyysi. ei tiedetty että oli vaan kaupunki kohtaista moinen.

se nyppii että hyppyytetään typerillä ajoilla, EI ole laiskuudesta kiinni vaan siitä RAHASTA JOTA EI OLE SELLAISEEN LAITTAA!

minä haluan asua tällä paikkakunnalla. miksi matkaa ei korvata silloin kun se on pakollinen hoitaa eikä sitä pystytä tarjoamaan siellä paikkakunnalla jossa asun.
      meinaatko todella että jos seuraavaksi lykkäävät ajan vaikkapa helsinkiin niin sinne on mentävä, tai voin muuttaa lähemmäksi jos matka tuntuu liian pitkältä?

enkä syytä lihomisestani ketään kuin itseäni, mutta mikä itselläsi on niin hankala sisäistää asia jota olen jo usemmassakin viestissäni koittanut sanoa:

vaikka alottaisin jo tänään laihiksen, vaikka se olisi tapahtunut jo eilen, niin minulle ei silti mahdu vanhat, ainoat vaatteeni vielä piiiitkään aikaan.
      ja ennenkuin ne mahtuvat, pitäisi pukeutua jotenkin, vai odotanko kesän toppahousuissa sitä painon putoamista? puhu nyt vielä keskustaan muuttamisista kun täällä metsässäkin jo saa hävetä, ja varmasti en liiku edes täällä kesällä toppahousuissa. hullujenhuoneelle vielä laittavat. jessus!

RAHAA EI OLE OSTAA NYT MINKÄÄNLAISIA VAATTEITA EI UUSIA EI VANHOJA, PITÄÄ ASIOIDA TYPIT SUN MUUT PASKAT! SIIHEN NE VAATERAHAT MENEE!

• Noohh

"RAHAA EI OLE OSTAA NYT MINKÄÄNLAISIA VAATTEITA EI UUSIA EI VANHOJA, PITÄÄ ASIOIDA TYPIT SUN MUUT PASKAT! SIIHEN NE VAATERAHAT MENEE!"

No sitten ei auta kun tiukka laihduttaminen että on edes kesäksi vanhoista vaatteista jotain hyötyä. Vaatteisiin ei saa sossusta rahaa erikseen muuta kun ehkä kerran vuodessa voi pyytää veronpalautuksesta satasen vaikka uuteen talvitakkiin tai talvikenkiin. Jos sinulla on jotain mitä voisi myydä ja saada niistä vaikka 5 euroa tuotteelta esim DVD leffoja, laita vaikka tori.fi tai huuto.net palveluun sellaista myyntiin, mutta ei sitten rahoja omalle tilille ettei sossu puutu siihenkin. Vähällä työttömät joutuvat elämään ja muut menot ja laskut on vaan pakko suhteuttaa pieniin tuloihin.

• puhalilla

eipä oo työttömällä, toimeentulotuella elävällä mitään veronpalautuksia, ja jos olisikin, niin kyllä sossu sekä ulosottomies niistä huolen puolestani pitäisivät.

olen ollu pitkään tt asiakkaana, koskaan en ole vaatteisiin tukea pyytänyt, vaikka jostain lukenut että kun on just pitkäaikais asiakas niin aina välillä saa jonkun lisä tuen jsut vaatteisiin.
      en nyt vaan muista mistä oon lukenut, ja että kuinka usein sen voi saada. ja sitä sillon joskus jo mietin että mites on, alkaako tuon ajan täyttymisen odotus aina alusta kun muuttaa uudelle paikkakunnalle?

niihin lääkäri käynti korvauksiin jos sais vielä selkoo kun jo tua ylempänä kyselin.. kuinka haen sen omavastuu osuuden? mitä pitää laittaa liitteeksi niinkuin todisteeksi? ettei tarvis oottaa että joskus sit lähettäisivät laskun lääkäristä.. vaan että jos sitä ennen sais sen bensa rahan takas.

kohta on kesä.. on siinä maalla asumisessa etunsakin, ajattelin tehä pienen kasvimaan, on sit ainakin sitä tuoretta salaattia! :)

• 16+18

Miksi ette saa Kelasta tukea? Mikään pakko sitten ole missään työkkärin huuhaissa edes käydä jos ette saa Kelasta edes työmarkkinatukea. Jos olet vasta parikymppinen, ethän sä vielä voinutkaan olla pitkään sossun asiakas. Johan ne opiskelut ja mahdollinen työpaikkakin tai kaksi ovat olleet ennen sitä. Aika pahasti olette asianne sekoittaneet kun on jo ulosottoakin tuon ikäisenä. Itse olen ollut sossun asiakas kohta 8 vuotta ei meille mitään ylimääräistä vaaterahaa jaella. Silmälasit saat 3 vuoden välein jos tarvetta ne vaihtaa. Se hyvä puoli teillä maalla asumisessa, että tosiaan saa kasvimaatakin laitettua. Kerrostalossa asuvan pitää tyytyä kaupan ostoksiin siinä suhteessa. Miksi muuten joudutte käymään noinkin usein lääkärillä eli varmaan kerran kaksi kuussa että se rasittaa taloutta noinkin paljon bensojen muodossa?

• puhalilla

ei saada kelalta kun asumistuki.
      mieheni 29v on työssäoloehto.
      minä alle 25 vailla koulutusta ja minullakin joku työssäoloehto, kun ammatti koulun jättäny kesken.
      siksi ei saada muualta.

kyllä on kuralla asiat, tiedän, useita kymmenia tuhansia on velkataakkana. molemmilla.

matkat koostuu näistä minun TYP ajoista. siellä täytyy käydä monia kertoja tapaamassa millon kenenkin edustajaa, sossua lekuria ja työkkäriä, sit viä niitä kaikkia yhdessä, minun kohdallani päätettiin tutkia terveyspuolta niin normi yleis terveydentilaa kuin psyykkistäkin, olen jo vuosia kärsinyt masennuksesta.
      näitä täytyy käydä siellä hoitamassa ja tahti on ollut kova.
      sama mieheni kohdalla, hänellä tuo toiminta kulkee eri nimellä vain kun minulla koska hän on ylittänyt jo tuon sossun ja työkkärin maagisen 25 ikävuoden rajan. hän menee ns vähemmän kiireellisenä ja vanhempien ryhmässä jos näin voi sanoa. samaa ravaamista sekin samoilla asioilla on.
      ja näihin on perusosasta ollut pakko mennä, muutoin uhkaavat miinustaa tukea koska on kuulemma sama kuin kieltäytyisi. on löydyttävä se raha.
      on niinkun pikkusen verran väärin mielestäni vaatia kauheella tahdilla käymään ilman korvausta. satoja kilometrejä kuukausittain, kun 1 reissu on lähes 100km meno paluu.

• Peli poikki

Teinä laittaisin nyt lapun TYPin luukulle ja jäätte pienemmälle tuelle sossussa ja jää ne TYP ajelutkin sitten väliin ja säästöä bensoissa. Masennusta paranna TYP ei työkkäri vaikka siellä olisikin sen sata sairaanhoitajaa sen toteamassa jos sieltä päästä ahdistellaan jatkuvasti vaan päin vastoin. Kesäkin tulossa ja saatte omasta kasvimaastakin jotain ruokaa ja varmasti metsätkin vieressä marjoineen ja sienineen ja jos mahdollisuus kalastukseen aina vaan paranee. Hyvällä tuurilla löydätte syksyksi jotain työtäkin kunhan sen hakemiseen on edes jotain mielenkiintoa. Terveyskeskus lääkäri pystyy hoitamaan ihan saman kun nyt siellä TYP hyppäämisellä ja ne laskut saatte sinne sossuun sitten laitettua.

• puhalilla

olen saanut sieltä apua, lähetteet lääkäreille jotta saadaan minun paranemis prosessi alkuun. sen verran on siitä TYPistä ollut hyötyä. mutta nyt kun hoidot ovat alkneet ei niistä ole kuin haittaa.
      aivan, kesällä tulee kyllä säästöä kun vähän näkee vaivaa, ja mikäs siinä, viherpeukalon vikaakin kun vähän löytyy. taitoa ei niinkään mutta eipö tuo nyt niin tähti tiedettä olekaan, harjoittelu tekee mestarin! :)

• 20+19

Samaa apua olisit saanut kun varannut terveyskeskus lääkärille itsekin ajan ja sen ajan saamiseksi tarvitse mitään hemmetin TYPiä. Terveyskeskus lääkäri voi ihan samalla lailla laittaa sinulle nyt perusteellisiin verikokeisiin lähetteen jossa otetaan myös ne verensokerit kaiken muun päälle.

• puhalilla

no se ny on pakko typpeillä, ei varaa ottaa miinuksia. tarvii vaan kattoo et käy samalla reissulla kaupassa. tuosta lähikaupasta ei ois varaa kuukauden ruokia kyllä ostaa. lidliin täytyy aina mennä. sinne kaupunkiin. onneks on tosi iso pakastin!!

• Kaikkea sitä löytyy

Siis ei kait tässä vaan ole joku uusavuton pariskunta kyseessä, joka on ostanut tulottomana osamaksulla auton (maksattaa käytännössä autoaan sossulla), muuttanut maalle "unelmataloon" (asuuko nää ihan oikeasti omakotitalossa, luoja armahda...) ja kuvittelee muutaman porkkanan kasvattamisen pelastavan talouden?!?!?!?!

Tiputus todellisuuteen! Auton pito on hemmetin kallista puuhaa, osarilla ostetusta juoksee vielä lisäksi kokoajan ne rahoituskulut! Maalla asuminen on julmetun kallista, erityisesti omakotitalossa ja yleensä vielä talon pinta-ala ylittää niin kelan, kuin sossunkin kriteerit! Maalla asuvan pitää pystyä hallitsemaan taloutensa paljon tarkemmin kaupunkiasujaan verrattuna, on osattava ostaa viikon-kuukauden ostokset kerralla megamarketissa asioidessa, ajoitettava samalle kaupunkireissulle kaikki mahdolliset asiointikäynnit jne....

Aloittajan kirjoituksista käy kyllä selkeästi ilmi, ettei heillä ole harmainta haisuakaan elämän perusasioista, sen sijaan suuria luuloja yhteiskunnan systeemejen "vastuusta" heidän omien asioidensa hoidon suhteen...... LUOJA ARMAHDA, jokainen aikuinen ihminen on itse vastuussa omasta taloudestaan, omasta terveydestään ja omasta hyvinvoinnistaan. Ellei näitä perusasioita hallitse kaupungissa, niin miten hemmetissä niitä voisi hallita maalla, jossa ihan oikeasti pitää osata pärjätä...?!?!?!?!?

Aloittaja hyvä, muuta nyt pikkusen äkkiä takaisin kaupunkiin, myy ylihintainen rahanreikä (auto) pois taloutta tuhoamasta ja opettele pärjäämään sillä mitä on!

• puhalilla

kuuleppas nimim kaikkea sitä löytyy;
      en tiä miks ees vaivaudun sulle vastaan mutta menköön nyt.
      ei kyl oo pyynnöistäs huolimatta luoja pahemmin armahtanut, kun kaltaisiasi sikiää.

kyllä asun maalla ok talossa. en todellakaan hakua asua missään lähiöissä narkkien ja tai juoppojen naapurissa. haluan olla vapaa, haluan voida olla ja mennä pihalle ilman että täytyy tyyliin kauneussalongissa ensin käydä. haluan elää rauhassa, kuten mielestäni ihmisen kuuluu, harmi vaan että ihmiset sikiää sitä tahtia ettei jokaiselle riittäisi torppaan tonttia tämän maapallon pinta-alasta.

ja olenko sanonut porkkanan pelastavan talouteni? en, mutta et sinäkään voi väittää että jos sen kasvatan silti, että siitä haittaa olisi?

ja kyllä olemme joutuneet ostamaan auton osarilla siksi ettei sossu tuista ole muuten varaa sellaista ostaa. ei niin minkäänlaista, halvimmat autot joissa katsastus voimassa, yleensä vain pari kk, mutta kuitenkin, niin niiden hinnat ALKAVAT siitä 400-500 eurosta. eikä ole liikkeen rahoittama ei tule korkoja. eikä sekään kallis ees oo, mut tulottomalle on kallis hankinta se edullisempikin.

mitä se meidän talon neliöiden määrä nyt sitten kuului sulle, kelalle tai sossulle? eipähän tarvii enää home mörskissä asua kuten ennen. mielellään maksan perusosasta siitä luksuksesta muutaman kympin itse.

kyse on vain näissä kuluissa ja rahan riittämättömyydestä siinä, että näistä kuluista ei oltu tietoisia kun tänne muutettiin, auto velat, liittymät on otettu ennnenkuin tiedettiin että täällä ramppuutetaan ties missä typeryyksissä järkyttävällä tahdilla ja että se vielä maksetaan itse. KUN SE ON OLLUT AIEMMALLA PAIKKAKUNNALLAMME PÄIVÄN SELVÄÄ ETTÄ NIISTÄ TULEE ERILLINEN KORVAUS. en voinut kuvitellakaan että täällä olisi omat sääntönsä ja lakinsa asioihin. tottakai luulin että toimeentulotuki asiat menisivät samanlailla joka paikassa. typerää että ihmisiä laitetaan eriarvoiseen asemaan kun ei ole yhtenäisiä sääntöjä ja ohjeita. kummaa pelleilyä.

ja LUOJA ARMAHDA, kyllä me ostamme useamman viikon ruuat aina kerralla sieltä lidlistä. miten kuvittelit meidän tähän saakka eläneen???
      jokainen on vastuussa joo, mutta minä vaadin myös oikeuteni, totta hemmetissä otan jos minun kuuluu saada. jos jokainen on vastuussa niin kovin itsestään, unohdetaan tässä vallan ne syyt miksi kukin ei ole kykenevä siihen eli miksi ei esim ole työkuntoinen, niin miksikös itse roikut tuet palstalla? huolehdi itsestäsi ja käy töissä ja ruoki itsesi. miksi itse välttelet siis vastuuta.. LUOJA ARMAHDA .. jep jep.. ja reps! :D

olen siks toisekseen pärjänny maalla jo vuosikaudet. tämän paikkakunnan touhut vaan vaijeuttavat sitä melkoisesti. miksi muualla on asiat erilailla pyytämättäkin kuin täällä??????

mä mihkään muuta, se on vissi! eläkööt slummeissaan ilman meikäläisiä. kesä tulee, ja ah, mikä ihana rauha, maksa sä kaupunki ihme vaan puolet palkastas et pääset viikonlopuks mökille, muista sillon et mä nauran sulle ja sun näkemyksilles.

ja jottei pääse unohtumaan niin LUOJA ARMAHDA!

• kirppis1

Miks sun miehellä on työssäoloehto? Miksi se on semmosen saanu? Kun mun käsittääkseni pitää monta kertaa mokata työpaikat tai missata kurssit että semmoisen voi saada.
      Onko se 5kk työssäoloehto vai 3kk.
      Miksi se ei mene jollekin kurssille tai työharjoitteluun siksi aikaa ,että sen saa pois kuitattua. Ja ala sitten hakemaan kokopäivähommia, että pääsee tienaamaan ja tosissaan tekemään töitä.
      Eihän tommosesta haahuilusta tule mitään. En ymmärrä sun asennetta ollenkaan. ja eppäilen, että miehes on samanlainen selittelijä. ´

Ja ei tietenkään sulle kuulu mitään erillisiä vaaterahoja kunnan elättinä maksaa. Ne pitää ihan itse kustantaa.
      Olen ostanut omat vaatteeni kirpputoreilta varmaan vuosikymmenen ja ne on hyvännäköisiä ja -kuntoisia vaatteita. Käyn töissä ja käytän niitä vaatteita tosiaan siellä. Että turha valittaa ja lähe liikkeelle vaan sääki ja pää pois persiistä

• puhalilla

sillä on työssä oloehto kun se irti sanoi itsensä töistä aikoinaan.
      3kk se on, mut mitäpä sitte, ei auta meidän taloutta ei pätkääkään, tismalleen olis samanverran rahaa käytettävissä jokatapauksessa. eli miksi pitäisi mennä johki reppana kursseille, paskalta haisevien pulsujen joukkoon peukaloita pyörittelemään? ei kiitos.

helppoo vinkua ihmisen joka ei tiä taustoja, et tiä esim mitään meidän terveydentilasta! mikäkin oon sairaslomalla, ja niin olis miehenikin aivan taatusti jos lääkäriin suostuis meneen, on sen verran kirjava historia!

• Parempi Kansalainen

Oliskohan ihan pikkusen niinku asennevammaa ilmassa....

Noh, jos kerran teillä on kaikki noin hyvin, olette muita parempia sossuasiakkaita ja onnellisia maalla, niin onnea teille ja koettakaahan pärjätä. En nyt oikein näe mitään järkiperusteita sille, että teillä olisi mitään tällä palstalla kysyttävää, kun ei teille näköjään realiteetit kelpaa ja olette "kaikista epätoivoisuuksista huolimatta niin huippuonnellisia parempia ihmisiä"..

Onnea jatkoon!

• Pärjääjä

"tismalleen olis samanverran rahaa käytettävissä jokatapauksessa. eli miksi pitäisi mennä johki reppana kursseille, paskalta haisevien pulsujen joukkoon peukaloita pyörittelemään? ei kiitos"

Tässäpä se kiteytettynä on se logiikan puutten ja asenteen vika, mikä pitkäaikaistyöttömillä ja vuosien toimeentulotukiasiakkailla. on! Olet siitä malliesimerkki, näköjään täysin sisäistänyt asenteesi.

Sinä etkä miehesi osaa/pysty ajattelemaan pidemmälle kuin sen että minkä verran milloinkin olisi juurikin siinä kuussa käytettävää rahaa. Kertoo siitä, että teillä ei ole mitään suunnitelmallisuutta, mitään tulevaisuuden haaveita, ei mitään varsinaista halua päästä pois nykyisestä kunnan elättinä elämisestä.

Tulevaisuuden haavena voit käyttää naistenlehtien litugriaan että haluan olla vapaa ja haluan elää luonnon parissa.

Vaikka oikeesti et tietenkään ole mitenkään vapaa. Kun ei sulla ole itsemääräämisoikeutta omassa elämässäsi. Maksaja, eli ne jotka teille rahaa elämiseen antaa, määrää missä pitää käydä ja milloin.

Jos pystyisit suunnittelemaan eteenpäin elämääsi, ja osaisit hoitaa asioita suunnitelllusti loppuun, voisit selittää miehellesikin, että kurssin ja työharjoittelun ydintarkoitus EI ole, että justiin siinä kuukaudessa olisi jotenkin ylenmäärin ENEMMÄN rahaa käytössä.

Teidän pitäs pystyä näkemään sen kurssin tai harjoittelun jälkeen eteenpäin, että pääsekö sitä kautta ammattiiin, töihin, vakipaikalle ja SITTEN OLISI RAHAA JA OMA MÄÄRÄYSVALTA OMAAN ELÄMÄÄN.

Teillä on varmaan samantapaiset lapsuudenkodit, joissa myös elettiin kädestä suuhun, eikä mitään suunnitelmia ollut eikä niitä ikinä pystytty toteuttamaan. Siinä sitä sitten ollaan.

Tunsin tommosen nuoren miehen, joka oli samalla asenteella ku sinäkin. Ajokorttia eikä autoa ollut. Haaveena oli että voittais kenossa tai totossa ja sitten vois ne laittaa. Mitään semmosta vaihtoehtoa ei voinut kuvitella, että olis alkanut pikkuhiljaa säästämään, ostanut osarilla auton, kerännyt vähän rahaa vaikka huonommillakin hommilla ja päässyt siitä eteenpäin.

Itse työssäkäyvänä suunnittelen talouttani ja tulevaisuuttani usein. Isommat hankinnat pitää säästää ja suunnitella. Sitten niitä saa. Ei voi vaan istua kotona persiillään ja odottaa että kunnalta sataa lisää rahaa maailman tappiin saakka.

• puhalilla

mitenniin parempia?

kysehän on siitä että tänne muutettaessa ei oltu tietoisia täällä tulevista kuluista, kun niitä ei ennen ollut. ilam noita asiointi matkojen itse maksatuksia menis ihan hyvin, olis varaa ostaa jopa niitä vaatteita joskus.
      no eikköhän tämä tästä kun sai saikut rullaan ni loppuu ne velvotteetkin kun ei oo työkuntoo!
      ja taatusti oon ja moni muukin olis tälläsessä paikassa asuessaan onnellinen!

• Hohhoijjakkaa

Eihän tuossa jankkaamisessa ole mitään tolkkua... kaiken aikaa itkuvirren vuodatusta, kun ei tuu korvauksia mistään, sossu ei maksa asinointimatkoja, eikä uusia vaatteita jne ja kuitenkaan ei tule kysymykseenkään ottaa ja muuttaa kaupunkiin, kun selkeästi kuitenkaan ette siellä maalla pärjää, ettekä osaa hoitaa taloutta.

Millähän rahalla muuten asutte omakotitaloa? Ei sekään ilmaista ole.. ja millä rahalla maksatte auton lyhennyksiä, veroja, vakuutuksia? Ei nekään ilmaisia ole...

Aikuisen ihmisen pitäs osata laskea sen verran yhteen ja vähennyslaskua, että laskee yhteen kaikki menot ja laskee yhteen kaikki tulot, sitten vähentää tuloista menot - jääkö tuon laskutoimituksen erotus miinukselle vai plussalle? Jos jää miinukselle, niin taloutenne ei yksinkertaisesti voi toimia ja sillon aikuisen ihmisen velvollisuus on joko hankkia paremmat tienestit (TÖITÄ!), tai muuttaa kestämättömän talouden aiheuttavia tekijöitä (asunto, auto, asuinpaikka, muut juoksevat kulut...)

Jos tuollaisai perusjuttuja ei hallitse, niin on täyttä schaibaa väittää olevansa aikuinen täysivaltainen kansalainen.

Pieni vinkki: UNELMA ELÄMÄSTÄ MAALLA on todellakin unelma ja monelle jopa mahdollista, mut ei jessus sentään KENENKÄÄN MAALAISUNELMIA TOTEUTETA SOSSUSSA, kyllä niiden eteen on tehtävä TÖITÄ ja kovasti!

• 45df32

Pitkään sossun elättinä olleena pitäisi tietää että sossu ei maksa sellaista elintasoa joka on haaveena monella työssäkin käyvällä. Jos nuorena tupiloi niin joskus ne edestä löytyy. Sinun elämäntyylillä on varmaan vaikeata, autoakin joutuu maksamaan ja vaateetkin joutuu itse ostamaan. Lopuksi kuitenkin olet yhteiskunnan varaoilla elävä porukka.

• puhalilla

mitä ei maksa? siis niitä itsr vaatimiaan asiointimatkoja sinne sossuun, niitä jotka aina on tähän asti korvattu ilman muuta? tuossa on epäkohta, miksi kaikkialla ei mene nuo samanlailla, vältyttäis tälläsilä epämukavilta yllätyksiltä.
      pystytään asumaan kyllä, mutta kiehuttaa maksaa tota sossu tädin vaatimaa ramppaamista kaikenmaailman kissanristiäisiin mistä ei juuri iloa kenellekkään ainakaan meitin tapauksessamme ole. jos vaaditaan toiselle paikkunnalle matkaamaan niin pitäisi silloin korvaus saada. miksi eivät asuinkunnasani tarjoa palvelua, voisin sinne mennä ilman muuta perusosastani.

• Ihme kitinää

Kuten tuolla on jo moneen otteeseen todettu, niin elämä maaseudulla ei todellakaan ole aina ihan yksinkertaista. Asioinnit joutuu ihan oikeasti hoitamaan kymmenien, ellei satojen kilometrejen päässä, se on sitä maalaiselämän raadollista todellisuutta. Ellei miellytä, niin kaupunkiin muutto ja kas, johan on peruspalvelut vieressä, eikä tarvi edes taloudelle liian kallista autoa!

• sybilla

Olen osa-aika työssä jo kuudetta vuotta, saan toimeentulotukea kuukausittain, koska palkka ei riitä. Ostan kaikki vaatteeni kirppiksiltä, paitsi alusvaatteet ja sukat. Aina on löytynyt kun tarpeeksi etsii, vaikka painoa on 15kg enemmän kuin aloittajalla. Eilenkin löysin kivat kesäkengät 3e, lähes uuden näköiset. Kaikki kesät ja talvet olen ostanut myös kengät kirppiksiltä, ja ne on ollut ihania löytöjä. Ostan pitkin vuotta eri vuodenaikoihin sopivia, jottei tule sitten sellaista tilannetta ettei ole mitään mitä käyttää kun tulee esim. kesä. Myöhään keväällä kun talvikenkiä myydään kaupoissa tosi halvalla, ostan aina seuraavaa talvea varten uudet. Viime keväänä 59,90e alkuhinta ja sain lämpimät talvisaappaat hintaan 19,90e.

• puhalilla

ostakaa te vaan jos teille kelpaa ja jos löytyy ja raha riittää edes niihin.
      minulla ei ole rahaa niihin, ehkä ens talvena voisin si ostaa niit kesävaatteita mitä mulla ei ole??? sitä ennen EI OLE RAHAA ei OLLENKAAN.
      mikä on vaikee ymmärtää kun olen monesti täällä sen sanonut??

enkä edes kysynyt että mistä löydän vaatteita halvalla vaan sitä saanko niihin tukea. painoni on noussut kuitenkin mitä todennäköisemmin jonkin sairauden myötä!

tiedän että tietyin väliajoin vaatteisiin myönnetään extraa, en vain muista mikä tuo aikaväli on, olen joskus asiasta jostain lukenut, ajattelin josko täällä olisi ollut napinan sijaan asiasta tietoa. näin toimitaan niiden kohdalla jotka ovat pitkäaikaisia tt-tuki asiakkaita, ja asiakkuus on pitkäaikainen silloin kun se on kestänyt vuoden, kuten minulla on.

• Just!

Ei ole vaatteita kun olet päästänyt itsesi lihomaan 20 kiloa. Katso peiliin ja sieltä löydät syyllisen. Turha hakea syyllistä sen kauempaa. Luuetko että sä sillä yhdellä isommalla paidalla pärjäät vastaisuudessakin? Sen verran voi ehkä kenties sossun täti olla höveli ja myöntää 20 euroa uuteen paitaan. Vaaterahaa annetaan mustalaisille heidän kansallispukuun pari sataa vuodessa tai jos olet raskaana ja ehdottomasti tarvitset äityisvaatteita. Jos et ole mustalainen tai raskaana niin unohda koko juttu ja aloita laihduttamaan niin ei ole ongelmaa ettei vaatteet mahdu päälle.

• työtön mies.37

Mä oon ollut 4 vuotta työtön ja laihtunut siinä ajassa 33kg. Laihtuminen onnistuu jos haluaa. Jouduin kans heittää kaikki vaatteet pois ja ostamaan uusia kun olivat liian isoja. Eikä mulla mennyt siihen 33 kg laihduttamiseen kuin 8 kk oikeesti. Et mitä hel.vettiä te syötte jos ette osaa laihtua.? 3 vuoota paino on pysynyt siinä samassa 80 kg mikä oli tavoite kun aloin laihtuu. Soskusta en ole sanut mitään apua vaatteisiin vaaan toimeentulotuesta olen kaikki ostanut. Kyllä välillä oon syönyt pelkkiä makarooneja ketsupilla viikon kun muuta ei ole.

• köyhä mies

Mulla on ollut sama talvitakki 7 vuotta ja samoin kengät. kuljen verkkahousuissa koska niitä saa 5-10 egella tarjouksesta jostain hong kongistä. Samoin etsin aina t-paitoja joita saa välillä 3 egellä ja ostan sitten niitä monta kerralla. Työhaastatteliuun menen aina verkkareissa ja ne kattoo kuin idiootti olis tullut sisään. Arvatkaas vaan saanko ikinä töitä. oon mä soskusta pyytänyt vaate rahaa mut ei ne anna.

• j,bcfsjsdc

Joo 40 euron osuus,tuo huippusuuri osuus,tt-tuessa on tarkoitettu vaatteisiin.AIjai mitähän kaikkea tällä 4kympillä ostaiskaan!

On se vaan niin helvetisti rahaa VAATEmenoihin! Samaan 40e kuuluu myös lehdet,netti,puhelin jne.

• Kirpparissakin asioi

"Puhalilla"
      Sinä saat joka perusnormissa vaaterahaa. Eikä sinun ole pakko niitä kerralla käyttää.... Muuta määräajoin annettavaa vaaterahaa ei sossu tunne. Eli mene vaan sinne kirpputorille.
      Voit myös vaihtaa auton halvempaa, jos ei elintasosi riitä sen maksamiseen. Siten makaa miten petaa. Sanoo vanha kansa.

• karsinassa

Ei ne sossusta mitään harkinnanvaraista olevinaan "tarpeettomiin" vaatteisiin anna. Ja jos antavat, antavat saakelin vähän. Esim sänkyyn jota todella tarvitsee, saa satasen. Jos sitäkään.

• fggfhghhg

Miten niin tarvitsee? Minulla on patja lattialla ja hyvin nukuttaa. Eikä ole pesukonetta, ei tiskikonetta, ei televesiota, eikä edes pölynimuria. Olen säästänyt kunnalle paljon, kun en ole tuollaisia vempeleitä vaatinut. Jotkuthan niitä kai pitävät välttämättömyyksinä!

• Paikkakuntakohtaista
        fggfhghhg kirjoitti:

Miten niin tarvitsee? Minulla on patja lattialla ja hyvin nukuttaa. Eikä ole pesukonetta, ei tiskikonetta, ei televesiota, eikä edes pölynimuria. Olen säästänyt kunnalle paljon, kun en ole tuollaisia vempeleitä vaatinut. Jotkuthan niitä kai pitävät välttämättömyyksinä!

No eipä tuommosia luksuksia joka sossusta saa edes. Esim täällä hyväksytään yhden kerran pakollisia juttuja, kuten sänky, ruokapöytä jne, MUTTA ne pitää hankkia käytettyinä. Sen sijaan törmäsin tässä taannoin yhteen puolituttuun, joka hehkutti saaneensa HELSINGIN sossusta maksusitoomuksen IKEAAN, hankki sieltä uudet huonekalut ja valaisimet sossun piikkiin, LISÄKSI NE MAKSOI VIELÄ KOTIINKULJETUKSEN!!!! Kyllä pistää miettimään suuria sossukustannuksia, nuokin kamppeet olis saanu käytettynä jopa ilmaiseksi, jos olisi vaan viitsinyt hieman katsejja ja HAKEA, mut eihän nuo stadilaiset luuserit viitsi sitäkään oman elämänsä eteen tehdä...

• gersonisti

Sinulla voi olla krooninen tulehdustila, mikä aiheuttaa turpoamisesi. Syynä hiilarit, etupäässä. Jätä pois pasta ja leipä, vaikka halpoja ovatkin. Syö vaikka kaalia, se on halpaa, terveellistä ja säilyy jääkaapissa kauan. Perunatkin ovat parempia terveydellesi kuin valkeasta jauhosta tehty pasta.

Jos et hoida tulehdustasi kuntoon (mikäli sinulla sellainen on), se voi johtaa diabetekseen tai jopa syöpään. Kilpirauhasen vajaatoiminta tosiaan lihottaa, ja myös huonontaa elimistön immuniteettia, mikä aiheuttaa tuota tulehdustilaa. Onko sinulla myös jatkuvasti limaneritystä nenästä ja kurkusta? Jätä fluoratut hammastahnat pois; fluori syrjäyttää jodia kilpparissa ja pahentaa ongelmaa. Muuta ruokavaliotasi emäksisemmäksi. Kahvi pois, vaikka miten tekisi mieli. Jätä suola kokonaan pois. Sitä saa muutenkin liikaa. Einekset pois. Jauheliha pois, koska sen koostumusta et tiedä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5273
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5064
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      91
      4134
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3620
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3218
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2801
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      54
      1939
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      40
      1800
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1663
    Aihe