Katastrofaalista muka?

Näin.

Itse lähdössä taas 100€/ päivä kuvaamaan ja ties kauan kestää kuvausjakso, 10 -30 päivää.

Kesällä ainakin on näitä kuukaudenkin jaksoja.

Junat ja kaikki maksaa työnantaja ja saa tehdä leffaa hyvässä porukassa kaiken lisäksi.

Minulla on valokuvaajan pesti, yhdessä yrityksessa, leikkaajan pesti toisessa, kameraoperatöörin pesti kolmannessa ja TV-kuvaajan pesti neljännessä paikassa, että ihan hyvin on töitä.

Ongelmana ei ole todellakaan, se että ei olisi tekemistä alalla.

Ensiviikolla alkava projektikin työllistää, näyttelijöitä, puvustajia, assareita, kuvaussihteeriä ja vaikka minkälaista apupoikaa.

Hakekaa töitä aktiivisesti itse ja olkaa valmiita kulkemaan, niin töitä on. Itsellä työkäri ollut vain apuna, kyllä sieltä ollaan välillä yhteydessä. Ei siitä ole kuin viikko edellisestä työhaastattelusta ja valokuvaajan paikkaa saattaa aueta kesäksi, jos ei muuta tekemistä sitten ole.

21

469

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jdudbd

      Täh? Siis nyt ihan oikeestiko? Onko tämä trollausta taas...?

    • juulius see.

      eiköhän tommoisille moniosaajille löydy aina töitä, mutta jos osaa vaan koodata tai vähän leikkiä photarilla, niin ei kyllä oo töitä.
      ja ei kyl todellakaan löydy valokuvaajille hommia, ellei perusta omaa firmaa.

    • Näin.

      Express-kuva hakee ainakin Pohjanmaalla jatkossa kuvaajia ja nyt Kainuussa. Itse hain Express-kuvalle kesäksi ja toivottavasti tulee vaikka edes keikkatyötä muiden hommien lisäksi.

    • 8+7

      Mikä tämän avauksen pointti on? Jos viittaat tuolla aiemmin aloitettuun keskusteluun, niin siellä puhutaan tiedottajien/kirjoittavien toimittajien työtilanteesta, joka on todella huono. Jos tämän avauksen tarkoituksena on verrata omaa tilannettasi toimittajien tilanteeseen, niin se on aika älytöntä: kuvaajan/leikkaajan työ on ihan erilaista kuin toimittajan/tiedottajan työ. Eihän ole mitään mieltä verrata putkimiesten tai tradenomien työtilanteitakaan.

      • Näin.

        Tarkoitin alaa yleensä. Kyllä toimittajille/ tiedottajille on töitä myös aivan varmana, kun niitä vaan hakevat, ainakin luulisin näin?

        Ja olen tehnyt toimittajankin työtä, mutta TV ja radio puolella. Samanlaisia ominaisuuksia se vaatii kuin lehtitoimittaminenkin.


      • 8+7
        Näin. kirjoitti:

        Tarkoitin alaa yleensä. Kyllä toimittajille/ tiedottajille on töitä myös aivan varmana, kun niitä vaan hakevat, ainakin luulisin näin?

        Ja olen tehnyt toimittajankin työtä, mutta TV ja radio puolella. Samanlaisia ominaisuuksia se vaatii kuin lehtitoimittaminenkin.

        Joo no luulo ei ole tiedon väärti. Olen toimittaja ja tiedän omasta kokemuksestani, että työtilanne on huono. Itse olin monta kuukautta työttömänä, en onneksi enää. Kuitenkin kollegoja on työttömänä, joten tiedän, mistä puhun.


      • Näin.
        8+7 kirjoitti:

        Joo no luulo ei ole tiedon väärti. Olen toimittaja ja tiedän omasta kokemuksestani, että työtilanne on huono. Itse olin monta kuukautta työttömänä, en onneksi enää. Kuitenkin kollegoja on työttömänä, joten tiedän, mistä puhun.

        Onko toimittajan koulutus sitten oikeasti tuommoinen putkimainen suoralinjainen koulutus, että siinä ei ole eri haaroja?

        Kyllä itse menen toisiin hommiin vaikka valokuvaajaksi, jos ei löydy leikkaamista tai videokuvaamista.

        Jos näitäkään ei ole suunnittelen omia projekteja, eli käsikirjoitan ja tulevaisuudessa tuotan.
        Nytkin kaksi omaa ideaa, jotka on jo etukäteen tarjottu parille kanavalle, ja ihan kiinnostuneita olivat.

        Lisäksi tuntuu tutuilla tuottajilla ja elokuvaohjaajilla olevan kokoajan avuntarve.

        Viimeset reilun 9 vuotta ollu täysin keikkatyössä, mitänyt oli toiminimi pari vuotta, mutta samaa keikkailua sekin oli.
        Keikkatyössä olen tienannut parhaimmillaan 8300€/kk ja huonoimmillaan 1700€/kk!

        Tällä alalla pitää avata suhteet moneen suuntaan! Sen tiedän, että ei sillä elä, jos on keikkaa sillointällöin, mutta sillä alkaa elämään, kun keikkaa tarjoaa jo 6 eri tuottajaa/ työnantajaa, sopimusasiakasta ja muita vuoronperään ja joskus joku mummelikin haluaa vanhat videonsa DVD tai Diakuvansa muistitikulle tai printattuna ja taas tulee lisätienestiä!


      • freefree423
        Näin. kirjoitti:

        Onko toimittajan koulutus sitten oikeasti tuommoinen putkimainen suoralinjainen koulutus, että siinä ei ole eri haaroja?

        Kyllä itse menen toisiin hommiin vaikka valokuvaajaksi, jos ei löydy leikkaamista tai videokuvaamista.

        Jos näitäkään ei ole suunnittelen omia projekteja, eli käsikirjoitan ja tulevaisuudessa tuotan.
        Nytkin kaksi omaa ideaa, jotka on jo etukäteen tarjottu parille kanavalle, ja ihan kiinnostuneita olivat.

        Lisäksi tuntuu tutuilla tuottajilla ja elokuvaohjaajilla olevan kokoajan avuntarve.

        Viimeset reilun 9 vuotta ollu täysin keikkatyössä, mitänyt oli toiminimi pari vuotta, mutta samaa keikkailua sekin oli.
        Keikkatyössä olen tienannut parhaimmillaan 8300€/kk ja huonoimmillaan 1700€/kk!

        Tällä alalla pitää avata suhteet moneen suuntaan! Sen tiedän, että ei sillä elä, jos on keikkaa sillointällöin, mutta sillä alkaa elämään, kun keikkaa tarjoaa jo 6 eri tuottajaa/ työnantajaa, sopimusasiakasta ja muita vuoronperään ja joskus joku mummelikin haluaa vanhat videonsa DVD tai Diakuvansa muistitikulle tai printattuna ja taas tulee lisätienestiä!

        Ihmettelen kovasti puheita huonosta työtilanteesta. Olen freetoimittaja ja mulle satelee toimeksiantoja niin, ettei kaikkia ehdi edes tehdä! Kohta joudun miettimään, pitääkö itse ryhtyä työnantajaksi jollekin toiselle freelle, että selviän kaikista mulle tarjotuista töistä.
        Työtä siis on, mutta tiedän omalta alaltani sen, että moni nirsoilee uransa alussa liikaa eikä siten onnistu verkostoitumaan ja luomaan suhteita työnantajiin.


      • 8+7
        freefree423 kirjoitti:

        Ihmettelen kovasti puheita huonosta työtilanteesta. Olen freetoimittaja ja mulle satelee toimeksiantoja niin, ettei kaikkia ehdi edes tehdä! Kohta joudun miettimään, pitääkö itse ryhtyä työnantajaksi jollekin toiselle freelle, että selviän kaikista mulle tarjotuista töistä.
        Työtä siis on, mutta tiedän omalta alaltani sen, että moni nirsoilee uransa alussa liikaa eikä siten onnistu verkostoitumaan ja luomaan suhteita työnantajiin.

        Saanko udella, minkä alan freetoimittaja olet. Kirjotatko juttuja siis asiakaslehtiin, sanomalehtiin, aikakauslehtiin vai minne? Asiakaslehdet voi jotain jutuista vielä maksaakin, mutta esim. sanomalehdet ei kyllä maksa mitään. Minkä alan juttuja kirjotat? Entä millasia korvauksia saat jutuista? Itselleni on maksettu esim. joskus aikaisemmin jotain 150 euroa per juttu. Aika paljon saa tuolla hinnalla takoa juttuja kuukaudessa, jotta elää.

        Jos hallitset hyvin jonkun erikoisalan, esim. tekniikan, voit varmaan päästä palkoille. Tai jos teet juttuja asiakaslehtiin, sillä puolella toimeksiantajilla on varmaan vielä varaa maksaakin jotain. Ihan yleistoimittajilla työtilanne on kuitenkin tosi huono. Tiedän tämän sekä omistani että tuttavapiirini kokemuksista ja siitä, mitä olen kuullut muilta freetoimittajilta Journalistiliiton seminaareissa. JET-työttömyyskassasta korvauksia saavien työttömien toimittajienkin määrä on koko ajan vain kasvanut.


      • 8+7
        Näin. kirjoitti:

        Onko toimittajan koulutus sitten oikeasti tuommoinen putkimainen suoralinjainen koulutus, että siinä ei ole eri haaroja?

        Kyllä itse menen toisiin hommiin vaikka valokuvaajaksi, jos ei löydy leikkaamista tai videokuvaamista.

        Jos näitäkään ei ole suunnittelen omia projekteja, eli käsikirjoitan ja tulevaisuudessa tuotan.
        Nytkin kaksi omaa ideaa, jotka on jo etukäteen tarjottu parille kanavalle, ja ihan kiinnostuneita olivat.

        Lisäksi tuntuu tutuilla tuottajilla ja elokuvaohjaajilla olevan kokoajan avuntarve.

        Viimeset reilun 9 vuotta ollu täysin keikkatyössä, mitänyt oli toiminimi pari vuotta, mutta samaa keikkailua sekin oli.
        Keikkatyössä olen tienannut parhaimmillaan 8300€/kk ja huonoimmillaan 1700€/kk!

        Tällä alalla pitää avata suhteet moneen suuntaan! Sen tiedän, että ei sillä elä, jos on keikkaa sillointällöin, mutta sillä alkaa elämään, kun keikkaa tarjoaa jo 6 eri tuottajaa/ työnantajaa, sopimusasiakasta ja muita vuoronperään ja joskus joku mummelikin haluaa vanhat videonsa DVD tai Diakuvansa muistitikulle tai printattuna ja taas tulee lisätienestiä!

        No varmaan aika monilla toimittajilla on ensinnäkin yliopistotutkinto, joka ei välttämättä ole edes mikään varsinainen alan tutkinto. Toimittajina on paljon valtiotieteilijöitä (muitakin kuin viestinnästä valmistuneita) ja humanisteja. Yliopistokoulutus ei anna valmiuksia mihinkään käytännön työhön kuten esim. kuvaamiseen, leikkaamiseen tai muuhun vastaavaan. Yliopistosta saa lähinnä teoreettista tietoa, jota ei välttämättä pysty hirveästi toimittajan työssä edes hyödyntämään. Paljon riippuu tietenkin siitä, mitä on opiskellut. Esim. yhteiskuntatieteistä on paljon enemmän hyötyä tomittajan työssä kuin vaikkapa kielitieteestä.

        Valtsikasta ja humanistisesta valmistuvia ns. generalisteja on viestintäalalla vaikka millä mitalla. Kaikille ei vaan riitä töitä. Sanomalehdissä on käyty jo vuosikausia yt-neuvottelukierroksia ja joka kerralla vähennetty porukkaa. Jossain Turun Sanomissa taisi juuri olla viidennet yt:t. Printtipuoli kutistuu koko ajan, ja vaikka verkkoon panostetaan yhä enemmän, ei sekään vedä niin paljon työvoimaa kuin printtipuolelta vähenee. Sen lisäksi media-alalle koulutetaan ihan liikaa väkeä. Toimittajaksi voi opiskella kaikilla koulutusasteilla opistosta yliopistoon, ja kuten sanottu, toimittajana työskentelee paljon sellaisiakin, joilla ei varsinaista toimittajan koulutusta ole.

        Jos asia kiinnostaa, niin luepa tuolta Ammattinetistä, mitä viestintäalan työtilanteesta sanotaan! En ole todellakaan omasta päästäni näitä juttuja keksinyt. http://www.ammattinetti.fi/ammattialat/detail/78_ammattiala;jsessionid=E7173314B0DD7DC21B0283BB18ECB751?link=true


    • höpön löpö vaan

      vähän eri asia kuin joku graafikon tai koodaajan homma. niitä on tasan 0.

      kyllähän tommoisille moniosaajille aina töitä löytyy.

      • höpön löpön itteles

        Miksi sitten ei voi opetella lisää taitoja jos kerran näin on?


    • höpön löö kyllä

      graafisen suunnittelun paikkoja löytyy tällä hetkellä 3, koko suomessa.
      Kuopiossa, Vaasassa ja jossain Nurmeksessa. Niihin sit kaikki ammattikoulujen ja korkeakoulujen suunnittelijat hakemaan, joku varmasti saa paikan.

      • wkndewdmgokj

        No kun ei voi muuttaa niin paha hakea.


      • Näin.

        Löytyy niitä enemmänkin, ehkä kaikkea ei vaan ilmoiteta interwebsissä!


    • näin on närhet

      ^ niin että pitää hattu kourassa mennä paikan päälle kysymään? no ehkä säälistä saisi jonkun osa-aikaisen paikan, mutta en kyllä usko.... Nuo mainostoimistot on niin sisäsiittoista porukkaa, samoja ihmisiä kierrätetään eri toimistoissa, eikä ketään uusia viitsitä palkata.

      • Näin se vaan on!

        Pitää mennä nimenomaan sinne paikanpäälle! Vittuun sieltä netistä ja facebookista!

        Tai katot sen helvetin työpaikan netistä ja soitat ja meet käymään, muuhun et nettiä tarvi.


    • Graphic Designer

      ^ Ei siinä ole aina sisäsiittoisuudesta kyse, eikä edes hattu kourassa kyselemisestä, vaan ihan siitä että aktiivisesti katselee mainostoimistojen sivuilta kuka etsii (usein ilmoittelevat omilla sivuillaan) tai lähettää avoimia hakemuksia tai sitten ihan rohkeasti soittaa ja esittelee itsensä.

      Jos asenne on että "no ehkä säälistä saisi jonkun osa-aikaisen paikan, mutta en kyllä usko..." niin ei ihmekään ettei hommia löydy. Jos ei edes yritä niin ei sitä työpaikkaa kukaan tule ovelle tarjoamaan.

      Oma kokemukseni on ollut että jos olet hyvä graafikko niin töitä kyllä löytyy. Mutta hintoja ei kannata alkaa polkemaan alas koska se halventaa koko ammattikunnan arvostusta ja palkkatasoa. 100€ päiväpalkalle sanoisin kohteliaasti ei kiitos.

    • Että näin

      Vaikutat juuri semmoiselta "Mene töihin" -tapaukselta, joka ei tajua, että yhtä media-alan paikkaa saattaa hakea yli 100 ihmisitä. Ja luuletko, ettei porukka lähettele avoimia hakemuksia ja seuraa nettisivuja silmä kovana? Facebookissakin kaikki mahdolliset "Graafisen alan työpaikkoja" sivut tykättyinä ja seurattuina. Että ei tää ole niin helppoa....

      • Graphic Designer

        Vastaukseni oli lähinnä kommentti nimimerkin "näin on närhet" valitukseen, ettei töitä edes kannata kysellä kun ei kumminkaan pääse. Tottakai uskon että suurin osa porukasta tekee kaikkensa työn saamiseksi, ja kilpailu on kovaa.

        Ei se helppoa ole, mutta vielä vaikeammaksi tekee jos hakemisen sijaan vaan valittaa suomi24:ssa miten koko ala on sisäsiittoista eikä mitään toivoa ole...


    • Näin se vaan on.

      Keskustelun aloittaneena voin sanoa, että töitä on ja piste!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2695
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      103
      2282
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2030
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1759
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1701
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1676
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1666
    8. 92
      1602
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe