Marino 7000 dieselöinti.

oopee76

Nykyinen koneeni aq250sp 146hv bensa on eittämättä liian pieni kyseiseen veneeseen ja käyttötarkoitukseemme. Diesel on alkanut kummittelemaan päässäni, mietin sopivaa diesel moottoria ja hankintahinnaltaan rahakukkarolle sopivin olis aqad31b 145hp diesel, riittääkö kyseisen moottorin potku liikuttamaan 4 henkistä perhettä viikonloppu reissuja hyvin vai onko siltikin alimitoitettu moottori?

26

3211

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • timango

      Tuota tuota? Dieselöin aikoinaan Fjord 24 weekenderin, siinä oli 2kpl 130 heppaista bensavolvoa ja muutin sen yhdelle 200hp duoprop dieselvolvolle. Tuntuu kyllä omituiselta ajatus, ettei noin kevyeen paattiin riittäisi 145hp diesel, varmasti saat siitä laajemman käyttöalueen irti kuin bensamyllystä. Mihin sitten tarvitaan moisia tehoja, on kysymys.. M7000 kanssa pitää olla varovainen perän painon kanssa, peräaalto voi löytyä konehuoneesta jos yhtään lisäät kuormaa taakse.
      Itse laittaisin japsi- tai korealaisen nelosen n 120hp ja ajelisin tyytyväisenä.
      Tämä nyt vaan mielipiteenä, vaikka 30 vuotta näiden kanssa on tullutkin pulattua;)

    • oopee76

      Marinolta vinkattiin että aqad32 on pieni. En hirveän halukas ole investoimaan myöskään korealaiseen 120hv. dieseliin. Ovat asentaneet marinoihin myöskin 6-sylinterisiä dieseleitä. Mitä tulee veden hörppäämiseen perästä, veneessäni on asennettu muutos sarjat ilmanotoille, ilmanotothan aiheutti sen sukeltajaporukan marinon uppoamisen.

      • R K-S

        Vovo AqAd 31 on hieman alitehoinen ja painava. Se paino oli osasyy Marinon uppoamiseen aikoinaan. Nykyaikainen kevyt 150 - 170 hv on mielestäni paras.


    • Rekisteröin aikoinaan nimimerkin jota en muistanut. T: oopee76..Nyt jäin miettimään vielä sitä että käytetyn dieselin hinnalla saisin uuden v6 225hv bensa pentan. Takuutakin olisi 2v. Ei nämä ole helppoja asioita päättää. No josko nytperjantai iltana saisi ulkosaunassa ahaa elämyksen kera karhu oluen. Hyvää viikonloppua kaikille.

    • merinamu

      Meidän veneessä ( 26 jalkaa ) on ollut vuodesta 87 Volvon V6 ja nyt tulee uusi kone 225 hevosvoimaa. Ikinä ei ole potku loppunut ja kulutus on ollut 1,3l / maili matkavauhdilla. En laittaisi dieseliä veneeseen koska se on kallimpi ja en koskaan saisi polttoaineen hinnasta tulevaa hyötyä takaisin. Vene on huvikäytössä, ammattiveneilijä on varmaan kokonaan toinen asia.

    • Marino laatua ;-)

      Kokemuksesta.
      Marino 7000:seen sopiva kone on 130hv diesel.

      Veneen perässä ankkuriboxin etuosan kohdalla on 2 nyrkinmentävää moottorin ilmanottoaukkoa n. 40 cm vedenpinnasta. Sininen kilpi vaatii, että varalaita on 60cm !!!!

      Laitata Marinon miehillä laipio moottoritilan sispuolelle laipio; voi olla että saat työn teetätettya ILMAISEKSI ;-)

    • Rautaa pitää olla

      Meillä on Cat josta hörnöttää 690 heppaa. Kyllä siinä potkurivaahtoa jää heti laiturissa köyien äimisteltäväksi, kun mää kaasun työnnän auki. Paa sinäkin kuule Cat!

    • Marinolaatua:-) se on kuin onkin laadukas vene. Olen itse asentanut omaani kyseiset linnunpöntöt ilmanottoihin. Miksi aina marino 7000 keskustelut menee näihin ilmanottoihin? Koska ne on korjattu kaikista marinoista. Nyt asiaan, viime kesänä tarjoutui tilaisuus ajaa marinoa 130hp dieselillä. Ei se ole oikea kone kyseiseen kippoon. Marinolta myös sanottiin että 170hp diesel on sopiva, alkaa budjettini olla kovilla maksaa vanhasta 90-luvun dieselistä järkyttäviä summia.

      • Petteri

        Meillä on 180 hp bensanelonen, uutena ilmeisesti kulkenut max 33 solmua, nyt 30 kumivene katolla ja tankki täynnä. Matkavauhti 21 solmua. Jääkö vähempitehoisella koneella riittävästi marginaalia ajatellen 8 hengen kuormaa, kovempaa keliä, koneen kestoa, ajomelua ja kierroksia, kulutusta? Mercruiser vei noin 1,2-1,3 mailille, nyt kumiveneen kanssa 1,5 luokkaa. Nämä on ihan marginaalijuttuja, jos koko kesän bensankulutus 500 euroa kuten meillä. Meilläkin on tehtaalla tehty luukku taka-avotilan takaseinään, jota kautta asennettu linnunpönttö korottamaan varalaitaa. Turvallinen hyvä ja hieno pienvene, hieman ahtaat sisätilat ja vähän säilytystilaa, mutta toisaalta kulkee trailerilla. Viihtyvyyttä parantaa tosi paljon takakannelle tilattava biminikate, otettiin valkoisena, maksoi jotain vajaa 300. Pituus n 170 ja leveys 180, hiukan leveämpi voisi olla. Tässä veneessä on melkein paras uimataso mitä missään muussa pienveneessä.


    • A-Ve

      Minulla on ollut Marino nyt 3,5 vuotta, viime talvena vanha OMC-tekniikka (n. 1000h ajettu) purettiin ammattilaisten toimesta pois ja tilalle asennettiin Marcruiser 4,3 V6 MPI 220 hv. Vetolaitteeksi pieni ja kevyt Alpha 1 ja voi että on mainio laite! Samalla laitettiin johtosarjat, mittaristot, kaukohallintalaitteet sekä ohjaus kokonaan uusiksi. Vene vastaa siis tekniikaltaan täysin uutta, mutta jäi aika paljon edullisemmaksi! Kausi on Suomessa niin valitettavan lyhyt, että uusikin vene tiputtaa arvoansa vuosittain niin että rytisee. Vanha, mutta uusittu luotettava Marino vähän vähemmän. Kahden hengen kuormalla ja viikon matkavarusteet mukana kulkee mukavasti n. 24 - 25 knots matkavauhtia, huippuja lähtee 37 knots. Kulutus on n. 1,3 ltr / h matkavauhdilla. Veneessä on Rapturen 17" teräshuiska. Dieselöinti naftan ja nykyisten nakujen hankintahintojen johdosta ei tullut missään nimessä kyseeseen, painokin vaan olisi kasvanut. Vanhojen harmien muistelijoille tiedoksi, että tähänkin veneeseen on linnunpöntöt asennettu ilmanottoon Marinon toimesta. Biminikate on tähänkin pultattu, Tummansinisenä tällä kertaa ja kooltaan 190 x 180 cm, Kulosaaren sillan kupeesta veneasemalta hankittu, laadukas ja sopuhintainenkin vielä. Tuli mukavasti lisäsuojaa sateen sattuessa tai auringon polttaessa. Venelomailu ei ole maistunut näin mukavalle vuosiin. Hyvää kesää kaikille keskusteluun osallistuneille ja muillekin.

      • A-Ve

        Edellä: "Kulutus on n. 1,3 ltr / h matkavauhdilla."

        No huh, narrasimpa huolella, tarkoitin että n. 1,4 l / merimaili! sori vaan.


    • Ippe puuveneestä

      ad31b ei ole mikään unelma moottori mihinkään veneeseen. Kone ja vetolaite painaa muistaakseni 444kg ilman nesteitä.

    • FrankZane

      Hyvä valinta voisi olla Mercruiserin V6, MPI, ja siihen riittäisi vetariksi Alpha one.

    • Anonyymi

      Kyllä marino 7000 set joissa tehty ilmanoton korotus ja pidetty kunnossa mitä mainioin vene koko luokassaan, en vaihttaisi.

      • Anonyymi

        Et voisikaan vaihtaa vaan ostaa uuden koska kukaan ei huoli vanhaa Marinoa vaihdossa.


    • Meillä oli aikoinaan 130 hp bensa. Se oli liian pieni, vaikea saada plaaniin. Nyt on Volvo V-8, 225 hp. Nousee aina plaaniin. Vene ollut meillä jo 31 vuotta. Mainio peli mutta vanhanaikainen.

    • Anonyymi

      entä jos hankit kaksi kappaletta perkinsin 120 heppaisia vanhoja dieseleitä. asentaa ne rinnakkain niin on aina toinen toiminnassa kun toinen on remontissa. kun toimivat samaan aikaan on tehoja 240 ja sillä päästään koviin nopeuksiin. perkins on ainoita laatumoottoreita veneissä

      • Anonyymi

        Juu, 6 vuotta sitten kysyin tätä ja on hoidettu


    • Anonyymi

      Näitä nostojen natisijoita kun täällä aina välillä näkee, niin jutellaanpas sekin asia kerrankin halki poikki pinoon.

      kun on kyse 70-luvun jälkeen suomessa valmistetusta laatumerkki- lasikuituveneistä ja teknisistä keskusteluista, aika menettää täysin merkityksensä. 2001, 2013, 2019, 2025... sillä ei ole mitään merkitystä ihmisille jotka ovat hommanneett tuollaisen veneen. Näitä veneitä pyörii vielä kymmeniä vuosia vaihtomarkkinoilla, niihin vain joku vaihtaa j ossain vaiheessa moottoria, sisustusta jne. Ainoatakaan 7 metristä merkkivenetä ei traijata kaatopaikalle, ellei sitä ole jotenkin konkreettisesti murskattu tiputtamalla hiab-rekan kyydistä tai ajamalla betonilaituria päin> lue ei juuri koskaan. Soutuveneet ja jollat, niiden kohdallakin vain "ehkä joskus" jos joku soppakoura osuu omistajaksi joka ei osaa lasikuitutöitä tai laittaa projektiveneen myynti-ilmoitusta.

      • Anonyymi

        Voihan niitä nostella, jos on jotain sanottavaa ja ajankohtaista.
        Tässä vain ei ole niin mitään:

        "Kyllä marino 7000 set joissa tehty ilmanoton korotus ja pidetty kunnossa mitä mainioin vene koko luokassaan, en vaihttaisi."


    • Anonyymi

      Ei välttämättä siinä, mutta ehkä sitä seuraavassa tai sitä seuraavassa, jonkun muun mielestä. Mikä tuomari sinä olet sanomaan, mikä vastaus on hyvä ja hyödyllinen, mikä ei ? Onko se jotenkin pois sinulta ?

      • Anonyymi

        Ne muut kommentit eivät olleet vanhan aiheen nostamista, mutta olen samaa mieltä siitä, että kommentti siitä, että asia on hoidettu kuusi vuotta sitten, oli naseva.

        Mikä tuomari sinä olet sanomaan, että asia, joka näyttää paskalta, haisee paskalta ja maistuu paskalta onkin proosaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne muut kommentit eivät olleet vanhan aiheen nostamista, mutta olen samaa mieltä siitä, että kommentti siitä, että asia on hoidettu kuusi vuotta sitten, oli naseva.

        Mikä tuomari sinä olet sanomaan, että asia, joka näyttää paskalta, haisee paskalta ja maistuu paskalta onkin proosaa?

        Älähän nyt pullaasi tukehdu. Täällä näkee paljon turhempiakin uudellen nostoja, joten ei tässä mitään pahaa ole tehty.
        Jos teidän on vaikea näitä lukea, niin menkää seuraavaan ketjuun - se ei ole vaikeaa D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älähän nyt pullaasi tukehdu. Täällä näkee paljon turhempiakin uudellen nostoja, joten ei tässä mitään pahaa ole tehty.
        Jos teidän on vaikea näitä lukea, niin menkää seuraavaan ketjuun - se ei ole vaikeaa D

        Ei kyllä näe turhempia nostoja.
        Tuo oli ehdottomasti pohjanoteeraus.
        Tosin, tulevaisuudessa joku voi tehdä vielä huonomman vaikka nostamalla jonkun hilavitkutinkeskustelun ja kirjoittamalla uudeksi viestiksi, että "jäätelö on hyvää".

        Silloin saadaan uusi rekka.


    • Anonyymi

      Marino 7000 dieselöinti on aina ajankohtainen aihe, ainakin niin kauan kun jostain niistä löytyy vielä bensakoneita

      • Anonyymi

        Uintiliikkeitä :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      160
      9275
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2859
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      33
      2639
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      57
      2541
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      197
      1945
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      98
      1862
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      24
      1816
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      50
      1351
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1217
    10. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1211
    Aihe