Alennettu toimeentulotuki

Maroolofi

Mulla on tilanne nyt, että harkitsen vakavasti työkkäriasiakkuuden irtisanomista. Olen 30 vuotias, en ole koskaan ollut töissä enkä ole työkykyinen. En jaksa taistella viranomaisten kanssa. Haluan päsätä mahdollisimman helpolla. Eläkkeestä en haaveile, kun ei sitä kuulemma saa.

Haukkukaa vaan pummiksi. Mua on haukuttu jos miksikin, joten kaikkeen ollaan totuttu.

Olisin kiinnostunut kuulemaan samankaltaisessa tilanteessa olevien kokemuksia. Miksi teiltä on leikattu toimeentulotukea ja kuinka paljon sitä on alennettu? Työkkärissä mulle sanottiin viimeksi, että jos irtisanon asiakkuuden, mun toimeentulotukea leikataan 20 % tai 40%. Kuulosti kyllä vähän sellaselta pelottelulta vaan. En tunne ketään jonka toimeentulotukea olisi leikattu, vaikka tunnenkin jos jonkinmoista ''luuseria'' ja kuukausitolkulla toimeentulotuella eläneitä. Ja oikeastaan mulle ei maailmanloppu olisi, vaikka tukea leikattaisiin 40 %.kin. Mulla ei kuitenkaan mene rahaa tupakkaan, huumeisiin eikä normaalisti alkoholiinkaan. Pääasia että saisi edes jonkin verran rahaa.

61

5796

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OnneaAlkavalleUralle

      -40% alennetulla toimeentulotuella eivät enää voi kiristää tekemäään ilmaista työtä tai menemään kurssille.

      Tuo olisi ihan suositeltavaa - karenssin otto, koska nyt jää aikaa kehitellä omia busineksia. Taas ne jotka ovat himmelin kasauskursseilla, eivät opi siitä yhtään mitään sellaista, mikä heitä elättäisi ja työllistäisi tulevaisuudessa.

      Mutta tarkoittaa sitä, että on ryhdyttävä miettimään sitä, mikä ihan oikeasti elättäisi kun on -40% alennettulla tt-tuealla.

      • 14+17

        40% alennus ei saa todellakaan olla edes jatkuvaa, kaksi kuukautta kerrallaan jonka jälkeen maksettava taas välissä täyttä perusosaa jos ikääkin on yli 25 vuotta. Sitä nuoremmat on heikomassa asemassa.


      • näin on
        14+17 kirjoitti:

        40% alennus ei saa todellakaan olla edes jatkuvaa, kaksi kuukautta kerrallaan jonka jälkeen maksettava taas välissä täyttä perusosaa jos ikääkin on yli 25 vuotta. Sitä nuoremmat on heikomassa asemassa.

        40 % alennus voi olla jatkuva, jos ei suostu työkkärin ja sossun ehdottamiin orjatyöjuttuihin. Kaksi karenssia näköjään riittää alentamaan toimeentulotukea 40 prosentilla vaikka loppuelämäksi.


      • ei ole
        näin on kirjoitti:

        40 % alennus voi olla jatkuva, jos ei suostu työkkärin ja sossun ehdottamiin orjatyöjuttuihin. Kaksi karenssia näköjään riittää alentamaan toimeentulotukea 40 prosentilla vaikka loppuelämäksi.

        Ei voi. Jos näin tekevät asiasta kantelu ja valitus vetämään.


      • näin on
        ei ole kirjoitti:

        Ei voi. Jos näin tekevät asiasta kantelu ja valitus vetämään.

        Työnhaku on voimassa. Hallinto-oikeuteen on valitettu. Ei sekään auttanut. Että näin täällä meillä päin menetellään :)


      • 10+13
        näin on kirjoitti:

        Työnhaku on voimassa. Hallinto-oikeuteen on valitettu. Ei sekään auttanut. Että näin täällä meillä päin menetellään :)

        Jos olet yli 30 vuotias ja toimeentulotukea on jatkuvasti vähennetty -40% sossussasi toimitaan väärin. Miksi ei auttanut? Mitä hylkypäätöksessä luki?


      • näin on
        10+13 kirjoitti:

        Jos olet yli 30 vuotias ja toimeentulotukea on jatkuvasti vähennetty -40% sossussasi toimitaan väärin. Miksi ei auttanut? Mitä hylkypäätöksessä luki?

        Eipä löydy sitä päätöstä enää. Yli kolmikymppinen olen.


      • Puppua
        näin on kirjoitti:

        Eipä löydy sitä päätöstä enää. Yli kolmikymppinen olen.

        Taisi olla keksitty juttu. Kukaan joka saanut -40% leikkauksen ei hävitä valituspäätöstään ja en usko että yli 30 vuotias saa jatkuvaa 40% alennusta pidempään kun laissakin määrätty maksimissaan 2 kuukautta.


      • näin on
        Puppua kirjoitti:

        Taisi olla keksitty juttu. Kukaan joka saanut -40% leikkauksen ei hävitä valituspäätöstään ja en usko että yli 30 vuotias saa jatkuvaa 40% alennusta pidempään kun laissakin määrätty maksimissaan 2 kuukautta.

        Usko mitä tahdot, mutta näin se asia on. Piste


      • 1+2
        näin on kirjoitti:

        Usko mitä tahdot, mutta näin se asia on. Piste

        Millä paikkakunnalla rikotaan lakia tuolla tavalla?


      • ei ole puppua
        Puppua kirjoitti:

        Taisi olla keksitty juttu. Kukaan joka saanut -40% leikkauksen ei hävitä valituspäätöstään ja en usko että yli 30 vuotias saa jatkuvaa 40% alennusta pidempään kun laissakin määrätty maksimissaan 2 kuukautta.

        Voi ei ole uskon asia. Itse sain alennettua tukea viisi vuotta.


      • Sossun logiikkaa
        ei ole puppua kirjoitti:

        Voi ei ole uskon asia. Itse sain alennettua tukea viisi vuotta.

        Joo sama mullakin. Ainakin Tampereella toimitaan tuollatavoin.

        Ensin ne vähensi 3 kk -40% koska jouduin ikikarenssille ja sitten sain yhden kuun normaalisti, sitten aivan satunnaisesti ilman mitään logiikkaa ne vähentää -20% tai -40% täysin mielivaltaisesti. Riippuu sossusta kuka niitä papereita kattelee.


    • Ihan hanurista

      No kun hankit ekan karenssin, tai jättäydyt ekan kerran pois te-keskuksen asiakkuudesta, sulle pamahtaa 20% leikkaus toimeentulotukeen. Tuo 20% on voimassa max 2kk. Toisesta karenssista/tms paukahtaa sitten -40% leikkaus.... ja myös se on voimassa max 2kk.

      Tuossa on olemassa vaan sellainen pirullinen seikka, että jos ne esin laittaa sen -20% leikkauksen päälle 2 kuukaukdeksi ja sitten käskee sun mennä ilmottautumaan työppäriin, etkä mene, niin sillon oot itse tahallisesti aiheuttanut toimeentulotuen tarpeen, eli niillä on oikeus laittaa uudelleen leikkaukset päälle, toisella kertaa tuo 40% ja taas käskeä työppäriin, ellet mene, niin taas lähtee 40%.... lakia kun voidaan lukea, kuin piru raamattua..

      • 12+15

        No miksi ei menisi laittaa työnhakua voimaan työkkäriin? Kyllä jo karenssin aikana kannattaa pitää työnhaku voimassa, eikä mennä sieltä missä aita matalin ja kun en viitsi ja jaksa ilmoittautua työkkäriin asenteella. Kun käyt siellä työkkärissä säännöllisesti ei sossukaan voi jatkuvasti alentaa toimeentulotukeaan. Kun ja jos et enää pääse millään ilveellä työkkäriin työnhakijaksi esim pitkittyneen työttömyyden takia, ei sekään ole sinun vikasi vaan työkkärin asettama rangaistus liian pitkästä työttömyydestä jolle ei siellä enää voida tehdä mitään.


      • näin sanottiin
        12+15 kirjoitti:

        No miksi ei menisi laittaa työnhakua voimaan työkkäriin? Kyllä jo karenssin aikana kannattaa pitää työnhaku voimassa, eikä mennä sieltä missä aita matalin ja kun en viitsi ja jaksa ilmoittautua työkkäriin asenteella. Kun käyt siellä työkkärissä säännöllisesti ei sossukaan voi jatkuvasti alentaa toimeentulotukeaan. Kun ja jos et enää pääse millään ilveellä työkkäriin työnhakijaksi esim pitkittyneen työttömyyden takia, ei sekään ole sinun vikasi vaan työkkärin asettama rangaistus liian pitkästä työttömyydestä jolle ei siellä enää voida tehdä mitään.

        Jos saa toimeentulotukea voivat he vaatia alennuksen uhalla sinua menemään johonkin toimenpiteisiin työkkärin kautta.


    • Maroolofi

      Onko mulla liian pitkä työttömyys? Oon 30 vuotias enkä oo ollut ikinä töissä. En aio enää suostua mihinkään aiktivoimistoimenpiteisiin ja sittenhän työkkäriasiakkuus irtisanoutuu...

      • 17+15

        No jos olet peruskoulun jälkeen ollut 30 vuoteen asti työttömänä niin todellakin on tosi pitkä työttömyys takana. Jos kieltäydyt työkkärin toimenpiteistä eivät muuta voi kun laittaa karenssille. Jos vasta ensimmäinen karenssi pääset vielä helpolla 2 kuukauden karenssilla, mutta seuraavasta tulee työssäolovelvoite. Kun ja jos et enää halua olla työkkärin kirjoilla, sossu vähentää siinä tapauksessa toimeentulotuesta sen -20%.


      • Maroolofi

        Mulla ei alenneta toimeentulotukea, eikä vaadita työnhakua. Koska sairastan masennusta ja alkoholismia.


    • Maroolofi

      Vähentäiskö ne mun tapauksessa 40 % jossain vaiheessa? Ei kai siinä olisi mitään järkeä, kun olen omastakin mielestäni ns. ''toivoton tapaus''. Ei toimi mulle minkäänlaisena peloitteena, kun en paljon rahaa tarvii. Mieluummin maksaisin vaikka sen 40 % vapaudesta. Käsittääkseni sitä käytetään vaan peloitteena nuorille.

      • Näin on

        Jossain vaiheessa vähentävät 40% käteen jäävästä toimeentulotuesta mutta asumismenot, vuokra, sähkölasku ja kotivakuutus maksetaan täysimääräisenä mikäli ne ovat kohtuulliset. Samoin saat lääkärin määräämät reseptilääkkeet sairauden hoitoon sossun maksusitoumuksella, hammaslääkärin maksavat, samoin sairaalalaskut.

        Siinä on se etu ettei sinun tarvitse osallistua mihinkään työkkärin kursseille tai orjatöihin, voit haistattaa sossun ja työkkärin ämmille pitkät paskat.


    • AlentamisenPerusteet

      Toimeentulotukilain 10 §:n 1 mom:n perusteella hakijan perusosaa voidaan alentaa esim. 20-40 %.

      Hakija on esim. kieltäytynyt tarjotusta työstä ja omalla toiminnallaan aiheuttanut ensisijaisen etuuden menettämisen, eikä ole saapunut laatimaan suunnitelmaa itsenäisen suoriutumisen edistämiseksi.

      Perusosaa voidaan korjata kun asiakas ottaa yhteyttä ja pyrkii omalla toiminnallaan edistämään omaa tilannettaan.

      Perusosaa voidaan alentaa max. 2 kk kerrallaan.

      Täytyykö sitten olla ns. "välikuukausi" jolloin perusosaa ei voida alentaa? Kuka tekee alennuksen ja päätöksen alennuksesta?

      Täytyykö perusosan alennuksesta olla erikseen päätös ja perustelut alennukselle vai voiko käsittelijä tehdä sen kirjallisessa käsittelyssä?

      Perusosan alennuksen voi tehdä etuuskäsittelijä (eli merkonomi!), päätöksen teknisessä teossa ei tarvita sosiaalityöntekijää.

      Alennuksen yhteydessä tulee aina laatia suunnitelma yhdessä asiakkaan kanssa.

      Toimeentulotukipäätöksessä oleva teksti ei riitä suunnitelmaksi eikä asiassa auta, vaikka päätökseen kirjattaisiin, että asiasta on keskusteltu sosiaalityöntekijän kanssa.

      Perusosan alentamisen perusteet tulee aina kirjata päätökseen eli MISTÄ kieltäytymisestä tai laiminlyönnistä tarkalleen on kysymys.

      Perusosaa voidaan alentaa kahdeksi kuukaudeksi kerrallaan.

      Perusosan alennusta ei pidä tehdä muissa tilanteissa kuin pykälän 10 mukaisissa asioissa eli kieltäytyminen pitää liittyä asiakkaan aktivointiin eli kun ” henkilö on ilman perusteltua syytä kieltäytynyt yksilöidysti ja todistetusti tarjotusta työstä tai sellaisesta työvoimapoliittisesta toimenpiteestä, joka kohtuullisen pitkän ajan turvaisi hänen toimeentulonsa, tai hän on laiminlyönnillään aiheuttanut sen, ettei työtä tai työvoimapoliittista toimenpidettä ole voitu tarjota.”

      Perusosaa ei siis pidä alentaa tilanteissa, joissa asiakas ei tule sosiaalityöntekijän tai sosiaalitoimen ajalle, ei mene esimerkiksi terveydenhuollon palveluihin tai kieltäytyy jostain muusta tämän tyyppisestä palvelusta.

      • Utopiaa kaikki

        Usein sossun tädit laittavat leikkauksen jatkumaan automaattisesti kuukausi kuukauden perään ja vähät välittää 2 kuukauden säännöstä. Kyllähän ne rahat saa takautuvasti sitten joskus kun tekee valituksen, mutta ei se siinä tilanteessa auta ja lohduta kun tukea leikattu liian kauan.


      • niinpä niin
        Utopiaa kaikki kirjoitti:

        Usein sossun tädit laittavat leikkauksen jatkumaan automaattisesti kuukausi kuukauden perään ja vähät välittää 2 kuukauden säännöstä. Kyllähän ne rahat saa takautuvasti sitten joskus kun tekee valituksen, mutta ei se siinä tilanteessa auta ja lohduta kun tukea leikattu liian kauan.

        Näinhän se menee.


    • saniaisensani

      Mä oon ollu työkkärin kirjoilla sen takia jotta saisin täysmääräisen toimeentulotuen. No, eihän sieltä v..itun paskalaitokselta mitään töitä löydy mutta ravata siellä pitäs kyllä käydä juttelemassa turhanpäiväsiä jonninjoutavia.. Yksiki päivä ku menin työkkärissä käymään kun oli aika sinne niin tämä työvoimaneuvoja kysy että no mikäs tilanne onko töitä löytyny.. joo mää varmaan siinä istuisin jos oisin töitä löytäny.. hiton idiootti..

      Kyllähän ne kaikenmaailman paskaperse kursseille yrittää työntää ja sit ku niihin ei mene niin eipä sossutäti kato hyvällä.

      Lopulta "irtisanouduin" koko työkkäristä ja toimeentulotukea alennettiin 40%. Ihan helevatan sama mulle kuhan saa rahaa etes jonku verran. Kyllähä täsä o pärjänny jotenkuten. Eipähän tarvi siellä paskalaitoksessa käydä enään istumassa, senki ajan vois käyttää vaikka netin kautta töiden ettimiseen...

      Ekaha ne tieten alentaa sen 20% ja sitte sen 40% mutta ei se alennus saa olla jatkuvaa.

      • Maroolofi

        Saniaisensani, minkä ikäinen olet? Sori jos kysyn, naiselta ei sais ikää kysyä(oletan että oot nainen, kun Sani on naisen nimi). Ite oon 30 vuotias mies ja mua uhkailtiin työkkärissä että ois pakko olla työnhakijana ja mennä johonkin paskakursseille tai muuten kuulemma kuolen nälkään.


      • mielipide2013
        Maroolofi kirjoitti:

        Saniaisensani, minkä ikäinen olet? Sori jos kysyn, naiselta ei sais ikää kysyä(oletan että oot nainen, kun Sani on naisen nimi). Ite oon 30 vuotias mies ja mua uhkailtiin työkkärissä että ois pakko olla työnhakijana ja mennä johonkin paskakursseille tai muuten kuulemma kuolen nälkään.

        Moro yksi karvan yli 30 vuotias nainen täällä painii saman asian kanssa. En ole saanut töitä koko elämäni aikana ja vajaakuntoisuus estää sen.

        Olen miettinyt vakavissani miten pärjään -20% tai -40% pois perusosasta.

        Tämä sairasta toimintaa jota virkailijat harjoittavat mutta alan olla niin kypsä noihin palkattomiin orjatöihin että olen valmis haistattamaan ketut byrokratialle.


    • -40% jatkuva

      06.03.2000/452 KHO:2000:16
      http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kho/vuosikirjat/2000/200000452

      Tuossa päätöksessä on selvästi, että -40% leikkausjakso 2kk voi alkaa heti uudelleen edellisen päättyessä, jos kieltäytyy työvoimatoimiston asiakkuudesta.

      "ja kun perusosan alentaminen ei ollut kohtuutonta eikä se vaarantanut hakijan ihmisarvoisen elämän kannalta välttämätöntä toimeentuloa."

      Kyllähän nyt sillä -40 on tultava toimeen, koska NE tietää mitä ihmisarvoinen elämä kuukaudessa maksaa. No kaikkihan nyt parilla sadalla pitää täällä tulla toimeen, eihän mikään oikeastaan maksa mitään ja kun on vielä orjatöistä kieltäynytkin. Mitäs ihmisarvoakaan sellaisella orjalla enää voi olla euroissakaan, pankoon itsensä vaikka palamaan.

      • Maroolofi

        Kyllä mä tavallaan ymmärrän sen, että kaikkien pitäis osallistua työntekoon. Mutta entä jos ei vaan kertakaikkiaan jaksa? Sairauseläkkeellehän sellainen ihminen kuuluisi, tottakai. Ongelmana on vaan se, että se eläkkeen hakeminen on niin turhauttavaa ja raskasta työtä, etenkin psyykkisesti. Vuoden saa odottaa päätöstä, joka on usein kielteinen. Ja sinä aikana joutuu harva se viikko juoksemaan psykiatrilal kerjäämässä lisää sairauslomaa. Tai ei välttämättä psykiatrilla, jos on esim. tules. Mutta tulesin takiahan ei kuulemma pääse eläkkeelle. Mikä on kyllä väärin. Tiedän monta kaveriakin, jotka ovat kuolleet noin puoli vuotta eläkkeelle pääsemisensä jälkeen.


    • saniaisensani

      24vuotta oon.. Kyllä sitä tukea saa vaikka ei työkkärin paskakursseille osallistukaan. Eikä niihin kannata mennäkään kun ei niistä mitään hyödy.

      Jos sä et pysty tekeen töitä niin työkyvyttömyyseläkkeellehän sitä pitäs sitten koittaa hakea. Mä en tiedä minkälainen prosessi se oikein on. Vai mitä, onko sellanenki ku sairauseläke?

      No joka tapauksessa... Mä ite oon sairauslomalla nyt kesään asti ja kahtoo sitten miten sitä jatkaapi. Mihkää eläkkeelle en etes haluais, kuitenkin oon nuori vielä ja mulla ei mitään niin vakavaa ole ettäkö pitäs eläke asioita miettiä.

      Jos sä käyt psykiatril välillä niin sen kanssahan kannattaa jutskailla noista asioista että mikä se oma tilanne on ja mihin kykenee vai kykeneehkö mihkään.

      Miksi sun etes pitäs olla työkkärin listoilla jos et kerta ole kykeneväinen työhön? Ei sun sillon tarvi siellä roikkua.

    • Maroolofi

      No, nykyäänhän invaliditkin yritetään pistää töihin. Tiedän esim. yhden yli 50 vuotiaan miehen, joka on eläkkeellä, mutta sille on sanottu, että sen pitäis mennä johonkin työharjotteluun! Että jos on tällaista skeidaa, niin ei kai tässä näin ''nuorella'' mitään mahiksia ole. Tosiaan aikamoista vittuilua. Ihan kun me invalidit niin kovasti nautittais niistä hanttihommista, että viitittäis mennä sinne jotain pilipalihommia tekemään että saatais pari hunttia enempi kuussa. Voi elämän kevät... Tiedä itkisikö vai nauraisi. Sossun tätihän mulle snaoi, että sairauslomaa pitäis hakea jos olen ''kipeä''. En kuitenkaan aio hakea, koska helpompaa on elää sossun rahoilla. Sitä saikkua myönnetään kuitenkin vaan muutamaksi päiväksi kerrallaan ja mun pitäis olla jo eläkkeellä. Tämä on just sitä väliinputoamista parhaimmillaan/pahimmillaan.

    • saniaisensani

      Muutamaksi päiväksi kerrallaan? Mä sain aluksi noin 1kk sairausloman ja nyt sitten sain 5kk kerrallaan. Että kyllä sitä pitemmäksi aikaakin voi kerralla saada.

      Ei se sairausloman hakeminen ole monimutkanen prosessi. Psykiatrihan sen voi kirjoittaa. Eipä tarvi sossujen kanssa tapella enään, puhumattakaan työkkäreistä.

      No mä en toki tilannettas sen kummemmin tiedä mutta kehotan hakemaan sairauslomaa niin ei tarvi työkkärissäkään käydä. Tai sit sitä eläkettä, mikäli tilantees on sellainen. Voihan sitä kokeilla, jos ne hylkää hakemuksen niin sit hylkää, ei sitä tiedä ellei kokeile.

    • Paniikissa..

      Jos et ole työkykyinen niin sinun on ehdottomasti haettava sairaspäivärahaa. Kun 300 päivää on käytetty ja mahdolliset kuntoutukset ym selvittelyt tehty,pitää sinun hakea määräaikaista työkyvyttömyyseläkettä eli kuntoutusrahaa. Raskas on se tie,tiedän itse kun kohta 8 vuotta tapellut eri tahojen kanssa.
      Olen menettänyt työkykyni kokonaan ja kaikki mahdolliset selvitykset tehty,mutta kuntoutustukikin hylätty aina.
      Nyt potkaisi työkkäri minut ulos koska työkokeilutkaan eivät ole onnistuneet ja sairauteni pahentunut. Haen TAAS kerran sairaspäivärahaa ja jatkuvasti saa ravata lääkärissä hakemassa sairaslomaa.

      Työkkäristä sanottiin että nyt pitäisi löytää pysyvä ratkaisu tälle asialle. No sehän on työkyvyttömyyseläke mutta sitä kun ei saa ja vajaakuntoisena työnhakijanakaan en enää pysty olemaan.
      Sitten kun nämä sairaspäivärahat on käytetty ja jos taas tulee hylky Kevasta niin putoan pelkälle sossun rahoille.

      Olen täysin loppuun kulutettu ja menettänyt fyysisen sairauteni vuoksi jo mielenterveyteni,tarvitsen tukihenkilöä jo arjen perustoimintoihin sekä hoitamaan näitä paperiasioita kanssani. Raha-asiat menevät aika perseelleen kun ei mistään saa mitään,toimeentulotukea on haettava jotka sitten peritään myöhemmin.

      Olen kuullut että joiltakin samassa tilanteessa olevilta sairailta on leikattu toimeentulotukea 20-40% mutta laillisesti oikeinhan se ei ole.

      Ensi viikolla taas ruinaamaan lisää sairaslomaa,toivottavasti nyt kirjoittavat kerralla pidemmän pätkän ja saisin lähetteen ortopedille/kuvauksiin Joka kerta on käynyt niin että olen ollut leikkauspöydällä ennen kuin tuonne ortopedille tai magneettikuvauksiin edes pääsen,pahimmillaan jonot ovat 3-5kk.

      • ei tuloja

        Ihan ekaksi: määräaikainen työkyvyttömyyseläke ei ole sama kuin kuntoutusraha vaan se on nimeltään kuntoutustuki.
        Itsekin olen näiden tahojen kanssa monet vuodet tässä nyt "tapellut" sossu, työkkäri,kela.
        Edelleen olen nollatuloinen, nyt kyllä hakemus jälleen kerran kelaan lähetetty. Moni on jo tässä ihmetellyt miksei kela myönnä. Selvittelin tätä asiaa.
        Minulla ei ole työkyvyttömyyseläkelakien mukaista oikeutta eläkkeeseen vaikka olen todettu työkyvyttömäksi koska näyttöä työkyvyttömyydestäni ei ole työttömyyteni johdosta, eli siis esim. sairaslomat puuttuvat. Koska en pahemmin ole töissä käynyt koko elämäni aikana niin paha osoittaa että olen tullut työkyvyttömäksi ammattiini. Näissäkin on eri asiat oletko yksityisellä vaiko kunnan/valtion puolella ollut. Kunnalla ei tarvitse tulla kuin omaasi ammattiisi työkyvyttömäksi niin se riittää mutta yksityisellä puolella mihin tahansa töihin.
        Kovin hyvin ei siis asiani ole, liian sairas olen jo työkokeiluihinkin. Mitä mahdollisuuksia tässä on? olla nollatuloinen vanhuuseläkkeeseen asti?


      • Paniikissa..
        ei tuloja kirjoitti:

        Ihan ekaksi: määräaikainen työkyvyttömyyseläke ei ole sama kuin kuntoutusraha vaan se on nimeltään kuntoutustuki.
        Itsekin olen näiden tahojen kanssa monet vuodet tässä nyt "tapellut" sossu, työkkäri,kela.
        Edelleen olen nollatuloinen, nyt kyllä hakemus jälleen kerran kelaan lähetetty. Moni on jo tässä ihmetellyt miksei kela myönnä. Selvittelin tätä asiaa.
        Minulla ei ole työkyvyttömyyseläkelakien mukaista oikeutta eläkkeeseen vaikka olen todettu työkyvyttömäksi koska näyttöä työkyvyttömyydestäni ei ole työttömyyteni johdosta, eli siis esim. sairaslomat puuttuvat. Koska en pahemmin ole töissä käynyt koko elämäni aikana niin paha osoittaa että olen tullut työkyvyttömäksi ammattiini. Näissäkin on eri asiat oletko yksityisellä vaiko kunnan/valtion puolella ollut. Kunnalla ei tarvitse tulla kuin omaasi ammattiisi työkyvyttömäksi niin se riittää mutta yksityisellä puolella mihin tahansa töihin.
        Kovin hyvin ei siis asiani ole, liian sairas olen jo työkokeiluihinkin. Mitä mahdollisuuksia tässä on? olla nollatuloinen vanhuuseläkkeeseen asti?

        Aivan,anteeksi väärä sanamuoto..
        Minulla on jatkuvia sairaslomia/sairaspäivärahajaksoja vuosien ajalta vaikka olen ollu t työttömänäkin. Leikkauksistakin vain hetkellinen apu. Työkykyäni on yritetty parantaa fysioterapialla,työkokeiluilla ja olen käynyt ammatillisessa kuntokartoituksessa. Mikään ei auta.

        Mietin myös omia mahdollisuuksiani ja todellisuus on ettei minusta tule näillä eväillä koskaan työkykyistä. Eihän se eläkepäätös sairauttani paranna mutta helpottaisi huomattavasti tilannetta taloudellisesti(vakaat tulot) ja ettei jatkuvasti tarvitse olla eri virastojen pompoteltavana..

        Tilannetta ei helpota yhtään se että minulla on kouluikäinen lapsi joka kärsii myös tästä monella tavalla,vaikka ulkopuolista apua välillä saankin.


    • työtönvielä

      Onko mitään uutta kuulunut? Itsekkin harkitsen kieltäytymistä työkokeiluista sun muista paskanakeista.

    • kelaalek

      Tämäkin asia siirtyy vuoden alusta Kelan päätettäväksi. Arvatkaas alennetaanko...

    • IhanaaJellonaaIhanaa

      Länsimainen vapaus. Aaahhh, mikä tunne!

      • pottunokatLytttyyn

        Putin saisi jo tulla panssareineen ja vihreine miehineen itärajan yli. Ei se venäläinen vapaus ainakaan huonompi ole länsimaiseen "vapauteen" verrattuna.

        Itse liityn Venäjän asevoimiin jos ja kun ne hyökkäävät Suomeen.


    • maaria-77

      Aivan varmasti jään alennetulle tttuelle jos minua osa-aikaisena työssä kävijanä ja sovitellun tmtuen saajana aletaan ahdistella :)

    • Haistakaakakka

      En varmasti mene vaikka alentaisivat sen 40 prossaa t.tulotuesta

    • beethooven

      Jenkkisika tulee ja pommittaa kaikki mäsäksi suunnattomassa höperyydessään ainakin vielä tätä nykyä valitettavasti.

    • Maroolofi

      Palaan asiaan nyt kun se on taas ajankohtainen.

      Onkohan tilanne nykyään eri, kun toimeentulotuki tulee kelasta?

    • Anonyymi

      liekö monikaan tässä ketjussa uhonnnut alennetulla toimeentulotuella elävä on enään elossa alle 300 eurolla kuukaudessa on todella vaikea elää... Itsemurhathan ovat olleet kasvussa jo vuodesta 2016

      • Anonyymi

        Toimeentulotuen alentamispäätöksiä tehtiin 2017 24 000 kappaletta.


      • Anonyymi

        Kenenkään ei pitäisi joutua Suomessa alennetulle toimeentulolle ,sillä nykyinen tasokaan ei ole riittävä takaamaan ,riittävää toimeentuloa ja Suomessa työttömyyden myötä jokaisella on perutuslaillinen oikeus toimeentuloon. Tuollaisiin toimiin tulee hallituksen puuttua ja huolehtia että kansalaisten toimeentulo on taattu perutuslain edellyttämällä tavalla.

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/selvitys-nain-paljon-perusturvaetuuksia-pitaisi-nostaa-jotta-ne-riittaisivat-valttamattomiin-menoihin/7711842#gs.vbwt4h

        https://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/asset_publisher/1271139/valttamaton-toimeentulo-on-kaikkein-perusoikeus

        Tuossa on miettimistä ja huolehdittavaa sosiaaliturva uudistuksen myötä

        https://valtioneuvosto.fi/rinteen-hallitus/hallitusohjelma/sosiaaliturvan-uudistaminen

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Sosiaaliturvan_uudistus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kenenkään ei pitäisi joutua Suomessa alennetulle toimeentulolle ,sillä nykyinen tasokaan ei ole riittävä takaamaan ,riittävää toimeentuloa ja Suomessa työttömyyden myötä jokaisella on perutuslaillinen oikeus toimeentuloon. Tuollaisiin toimiin tulee hallituksen puuttua ja huolehtia että kansalaisten toimeentulo on taattu perutuslain edellyttämällä tavalla.

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/selvitys-nain-paljon-perusturvaetuuksia-pitaisi-nostaa-jotta-ne-riittaisivat-valttamattomiin-menoihin/7711842#gs.vbwt4h

        https://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/asset_publisher/1271139/valttamaton-toimeentulo-on-kaikkein-perusoikeus

        Tuossa on miettimistä ja huolehdittavaa sosiaaliturva uudistuksen myötä

        https://valtioneuvosto.fi/rinteen-hallitus/hallitusohjelma/sosiaaliturvan-uudistaminen

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Sosiaaliturvan_uudistus

        Noinhan sen pitäisi mennä. Mutta monellko toimeentulotella koko elämänsä kituneella on resursseja alkaa taistelemaan oikeuksistaan silloin kun Kelan asennevammainen virkailija arvioitsee ettei kohtuuton seuraus ole kohtuutonta lainkaan, vaan aivan oikea rangaistus sosiaalipummina lomailusta?

        https://www.kela.fi/toimeentulotuki-perusosan-maaran-alentaminen

        "Perusosan alentaminen ei kuitenkaan saa koskaan vaarantaa välttämätöntä toimeentuloasi tai johtaa kohtuuttomaan tilanteeseen."

        Kokoomus on nyt uhannut ensinnäkin jäädyttää indeksikorotukset sosiaaliturvaan joka takaisi sen etteivät tuet nouse edes normaalitahtisesti. Juuri nyt kun inflaatio nostaa elämisen hintaa koko ajan kiihtyvällä vauhdilla. Lisäksi Kokoomus on ilmoittanut pistävänsä leikkurin heilmaan ☠️ joten leikkauksia sosiaaliturvaan on luvassa.

        Asumistuki lakkautetaan ja vuokrat sen kuin nousevat. Kela ei ole päivittänyt kohtuullisten asumismenojen kuntakohtaisia rajoja VUOSIIN. Kohtuurajan ylittävä osa vähennetään jo nyt toimeentulotuen riittämättömästä perusosasta. Siis siitä perusosasta jonka määrä on saanut moitteita Euroopan neuvostolta jo useasti.

        Viralliset minimituet joita heilutetaan julkisuudessa eivät olet todellisuutta. Yksikään tuntemisani toimeentuotukiriippuvaisista ei saa käteen lähellekään toimeentulotuen minimiä ahneiden vuokranantajien takia, koska kohtuuhintaisia asumiskelpoisia asuntoja ei yksinkertaisesti ole.

        Kyllä nyt siintää toimeentulotukiorjille aika vitun pelottavat kauhuskenaariot horisontissa. Porvarihallituksen päättäjät eivät tajua yhtään mitään tukiriittpuvaisten elämän realiteeteista. Heidän käsityksensä tukiorjista perustuu median suoltamaan vihapropagandaan, jossa tukiriippuvaisista on tehty passiivisia notkujia lomailemassa liian suurten tukien varassa. Ihmisiä jotka voisivat milloin tahansa vain mennä töihin tienaamaan mutta kun toimeentulotuella eläminen on liian rattoisaa ja mukavaa. Eikä tukiorja muutenkaan viitsi tehdä mitän parantaakseen omaa elintasoaan eivätkä ottaa itse vastuuta omasta toimeentulostaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noinhan sen pitäisi mennä. Mutta monellko toimeentulotella koko elämänsä kituneella on resursseja alkaa taistelemaan oikeuksistaan silloin kun Kelan asennevammainen virkailija arvioitsee ettei kohtuuton seuraus ole kohtuutonta lainkaan, vaan aivan oikea rangaistus sosiaalipummina lomailusta?

        https://www.kela.fi/toimeentulotuki-perusosan-maaran-alentaminen

        "Perusosan alentaminen ei kuitenkaan saa koskaan vaarantaa välttämätöntä toimeentuloasi tai johtaa kohtuuttomaan tilanteeseen."

        Kokoomus on nyt uhannut ensinnäkin jäädyttää indeksikorotukset sosiaaliturvaan joka takaisi sen etteivät tuet nouse edes normaalitahtisesti. Juuri nyt kun inflaatio nostaa elämisen hintaa koko ajan kiihtyvällä vauhdilla. Lisäksi Kokoomus on ilmoittanut pistävänsä leikkurin heilmaan ☠️ joten leikkauksia sosiaaliturvaan on luvassa.

        Asumistuki lakkautetaan ja vuokrat sen kuin nousevat. Kela ei ole päivittänyt kohtuullisten asumismenojen kuntakohtaisia rajoja VUOSIIN. Kohtuurajan ylittävä osa vähennetään jo nyt toimeentulotuen riittämättömästä perusosasta. Siis siitä perusosasta jonka määrä on saanut moitteita Euroopan neuvostolta jo useasti.

        Viralliset minimituet joita heilutetaan julkisuudessa eivät olet todellisuutta. Yksikään tuntemisani toimeentuotukiriippuvaisista ei saa käteen lähellekään toimeentulotuen minimiä ahneiden vuokranantajien takia, koska kohtuuhintaisia asumiskelpoisia asuntoja ei yksinkertaisesti ole.

        Kyllä nyt siintää toimeentulotukiorjille aika vitun pelottavat kauhuskenaariot horisontissa. Porvarihallituksen päättäjät eivät tajua yhtään mitään tukiriittpuvaisten elämän realiteeteista. Heidän käsityksensä tukiorjista perustuu median suoltamaan vihapropagandaan, jossa tukiriippuvaisista on tehty passiivisia notkujia lomailemassa liian suurten tukien varassa. Ihmisiä jotka voisivat milloin tahansa vain mennä töihin tienaamaan mutta kun toimeentulotuella eläminen on liian rattoisaa ja mukavaa. Eikä tukiorja muutenkaan viitsi tehdä mitän parantaakseen omaa elintasoaan eivätkä ottaa itse vastuuta omasta toimeentulostaan.

        On myös härskiä valehtelua väittää että ylisuuret vuokrankorotukset johtuisivt suoraan asumistuesta. Ja että jos asumistuki lakkautetaan ja sitä leikataan reilusti, seurasivat vuokrat perässä ja alkaisivat alenemaan.

        Aivan täyttä paskaa. Vuokranantajia ei kiinnosta tuleeko heidän vuokratulonsa vuokralaisen sosiaalituista vai palkasta vai mistä. Asuntosijoittajia ja vuokranantajia kiinnostaa ainoastaan saatavat vuokratulot.


    • Anonyymi

      kun tuosta menee vielä leijonan osa vuokraan koska asumistuki ei voi koskaan kattaa asumismenoja kokonaan. käteen jää siis jotain reilut 200€ ruokaan, vaatteisiin ja kaikkiin perusmenoihin

    • Anonyymi

      Kelalla on kaiketi ikiomat köyhyysrajat, kuten itsenäisillä valtioilla oletetaan olevan. Tosin asiaa ei ole eeulle ilmoitettu.

    • Anonyymi

      Eikö ole aika olennainen tieto, Suomen valtion ja varsinkin isojen talousrikosten tutkintojen kannalta, että kiinteistöt, joissa SUPO toimii Helsingissä, ovat niiden samojen henkilöiden omistuksessa, joiden rikoksia supon p i t ä i s i tutkia ?

      Helsingissä Kaartin kaupunginosassa, sijaitseva "Suojelupoliisin" toimisto, on Floridan talousrikollisten omistuksessa !

      Enää ei tarvitse kysyä, miksi Suomen valtio, menettää, tuhansia miljardeja euroja, jatkuvalla syötöllä, suoraan verokeitaisiin ja valtionjohto on sotkeutunut, elleivät ihan itse suunnitelleet, kyseisen kuvion, omien etujensa varmistamiseksi ja talousrikoksista kiinnijäämisen riskin minimoimiseksi, tai käytännössä estämiseksi.

      Kukapa sitä syyttäisi ihmisiä, joille on velkaa, mistään ?

    • Anonyymi

      Käsittääkseni TT-tuen kelaan siirron jälkeen kuntien laittoman pitkän tuenalennukset ovat loppuneet, ja 2 kk maksimisääntö pitää.

      "Tammikuun 2017 ja kesäkuun 2018 välisenä aikana toimeentulotuen saajia oli Suomessa reilut 330 000. Kela alensi toimeentulotuen perusosaa 17 000 tuen saajalta, joista noin kolmannes sai alennettua perusosaa kolmena kuukautena tai useammin."

      https://blogi.thl.fi/vahimmaisturvan-varassa-olevilla/

      17/330 n. 5% tukea oli alennettu eli 95% ei.
      Yli 2kk oli alennettu 1.6%:lla

      Jos vuodessa alennetaan 2 kuukaudeksi 20% vuoden tuista menee pois noin 3% ... et silleen.

      • Anonyymi

        Otetaanpas huomioon kokonaiskuva. Sosiaaliturvaa ja työttömille kohdistettuja velvoitteita koskeva keskustelu on aidanseipäisiin takertumista.

        Toimeentulotuen perusosan alentamisrangaistuksen kriteerit, eli nämä velvoitteet joita työtön on pakotettu toteuttamaan ovat itsessään perustuslain vastaisia. Ne ovat jo lähtökohtaisesti LAITTOMIA lakeja. Tällaiset velvoitteet ovat yksinkertaiseti laittomia:

        https://www.kela.fi/toimeentulotuki-perusosan-maaran-alentaminen

        Valtion tehtävä on palvella sen kansalaisia ja taata heidän mahdollisimman suuri päätösvalta ja autonomia oman elämänsä yli. Suomi kohtelee kansalaisiaan kuin suomalaiset olisivat koko elämänsä pyhälle isänmaalle velkaa. Täten lainsäätäjä katsoo että sillä on suorastaan velvollisuus kyhätä jatkuvasti kasaan täysin mielivaltaisia velvoittavia lakeja ja rangaistuksia. Meitä kasvatetaan ja kuritetaan kuin lapsia samaan aikaan kun omaa vaikutusvaltaamme omassa elämässämme kavennetaan koko ajan.

        Ketään ei voi oikeusvaltiossa, joka kunnioittaa kansalaistensa yk:n ihmisoikeusperiaatteisiin pohjautuvia perustuslaillisia oikeuksia, velvoittaa tällaisiin itsemääräämisoikeutta ja yksityisyyttä loukkaaviin velvoitteisiin. Etenkin kun näistä ei ole MITÄÄN HYÖTYÄ työttömälle itselleen.

        Velvoitteet joita työttömille on kohtuuttomien taludellisten rangaistusten uhalla kyhätty kasaan, ovat olemassa vain siksi, että toisten työttömyydellä itsensä elättävillä olisi jotain tekemistä. Työttömät on velvoitetu väkisin palveltavaksi, jotta työttömien palvelijoilla olisi jotakin "työtä".

        Työtön on täysivaltainen Suomen kansalainen jota koskevat täsmälleen samat oikeudet kuin muitakin. työttömyys ei ole rikos, vaan työttömästä johtumaton yhteiskunnallinen ongelma jonka juurisyyt ovat ihan muualla kuin työttömissä ihmisissä itsessään. Oikeuksiin kuuluu mm.

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731

        ---

        18 §
        Oikeus työhön ja elinkeinovapaus
        Jokaisella on oikeus lain mukaan hankkia toimeentulonsa _valitsemallaan_ työllä, ammatilla tai elinkeinolla.

        ---

        Ja

        ---

        19 §
        Oikeus sosiaaliturvaan
        Jokaisella, joka ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän edellyttämää turvaa, on oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon.

        Lailla taataan jokaiselle oikeus perustoimeentulon turvaan työttömyyden, sairauden, työkyvyttömyyden ja vanhuuden aikana sekä lapsen syntymän ja huoltajan menetyksen perusteella.

        ---

        Suomi velvoittaa työttömät palveltavaksi kohtuuttomien rangaistusten uhalla. Suomi velvoittaa kansalaiset hakemaan töitä joita he eivät ole itse valinneet, joihin sisältyy myös velvoite tehdä palkatonta työtä kun sitä "tarjotaan".

        Työttömiin kohdistettuja velvoitteita koskeva keskustelu on täynnä tarkoituksellisen harhaanjohtavaa sanoilla perseilyä. Eli valehtelua. Pakkotyöstä on tehty "työmahdollisuus". Velvoittvaa palvelua ei voi olla olemassa. Suomessa aikuisille täysipäisille ihmisille tehdään viranomaisten taholta velvoittavat aktivointisuunnitelmat ikäänkuin työtön olisi jonkinlainen kehitysvammaiseen verrannollinen henkilö ja työttömyys johtuisi työttömän passiivisuudesta. Jne jne.

        Kaikki tämä velvoitteet rikkovat jo lähtökohtaisesti työttömien kaikista perustavanlaatuisimpia oikeuksia jotka normaalille ihmiselle ovat itsestäänselvyyksiä.

        Kuvitelkaapas kuinka hauskaa meidän kusipäisillä päättäjillä on ollut kaikki nämä vuodet kun he ovat keksineet kaikenlaisia "oma- valmentajia" ja velvoittavia aktivointisuunnitelmia työttömien pään menoksi. Lainsäätäjät pitävät työttömiä pilkkanaan eivätkä edes yritä peitellä sitä mitenkään. Paljonko paskaa on päässä tyypillä joka voi keksiä esimerkiksi idean siitä, että työtön tarvitsee valmentajan elämäänsä?

        Miettikää oikeasti! Ja suurin osa suomalaisista on tottunut pitämään tätä normaalina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Otetaanpas huomioon kokonaiskuva. Sosiaaliturvaa ja työttömille kohdistettuja velvoitteita koskeva keskustelu on aidanseipäisiin takertumista.

        Toimeentulotuen perusosan alentamisrangaistuksen kriteerit, eli nämä velvoitteet joita työtön on pakotettu toteuttamaan ovat itsessään perustuslain vastaisia. Ne ovat jo lähtökohtaisesti LAITTOMIA lakeja. Tällaiset velvoitteet ovat yksinkertaiseti laittomia:

        https://www.kela.fi/toimeentulotuki-perusosan-maaran-alentaminen

        Valtion tehtävä on palvella sen kansalaisia ja taata heidän mahdollisimman suuri päätösvalta ja autonomia oman elämänsä yli. Suomi kohtelee kansalaisiaan kuin suomalaiset olisivat koko elämänsä pyhälle isänmaalle velkaa. Täten lainsäätäjä katsoo että sillä on suorastaan velvollisuus kyhätä jatkuvasti kasaan täysin mielivaltaisia velvoittavia lakeja ja rangaistuksia. Meitä kasvatetaan ja kuritetaan kuin lapsia samaan aikaan kun omaa vaikutusvaltaamme omassa elämässämme kavennetaan koko ajan.

        Ketään ei voi oikeusvaltiossa, joka kunnioittaa kansalaistensa yk:n ihmisoikeusperiaatteisiin pohjautuvia perustuslaillisia oikeuksia, velvoittaa tällaisiin itsemääräämisoikeutta ja yksityisyyttä loukkaaviin velvoitteisiin. Etenkin kun näistä ei ole MITÄÄN HYÖTYÄ työttömälle itselleen.

        Velvoitteet joita työttömille on kohtuuttomien taludellisten rangaistusten uhalla kyhätty kasaan, ovat olemassa vain siksi, että toisten työttömyydellä itsensä elättävillä olisi jotain tekemistä. Työttömät on velvoitetu väkisin palveltavaksi, jotta työttömien palvelijoilla olisi jotakin "työtä".

        Työtön on täysivaltainen Suomen kansalainen jota koskevat täsmälleen samat oikeudet kuin muitakin. työttömyys ei ole rikos, vaan työttömästä johtumaton yhteiskunnallinen ongelma jonka juurisyyt ovat ihan muualla kuin työttömissä ihmisissä itsessään. Oikeuksiin kuuluu mm.

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731

        ---

        18 §
        Oikeus työhön ja elinkeinovapaus
        Jokaisella on oikeus lain mukaan hankkia toimeentulonsa _valitsemallaan_ työllä, ammatilla tai elinkeinolla.

        ---

        Ja

        ---

        19 §
        Oikeus sosiaaliturvaan
        Jokaisella, joka ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän edellyttämää turvaa, on oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon.

        Lailla taataan jokaiselle oikeus perustoimeentulon turvaan työttömyyden, sairauden, työkyvyttömyyden ja vanhuuden aikana sekä lapsen syntymän ja huoltajan menetyksen perusteella.

        ---

        Suomi velvoittaa työttömät palveltavaksi kohtuuttomien rangaistusten uhalla. Suomi velvoittaa kansalaiset hakemaan töitä joita he eivät ole itse valinneet, joihin sisältyy myös velvoite tehdä palkatonta työtä kun sitä "tarjotaan".

        Työttömiin kohdistettuja velvoitteita koskeva keskustelu on täynnä tarkoituksellisen harhaanjohtavaa sanoilla perseilyä. Eli valehtelua. Pakkotyöstä on tehty "työmahdollisuus". Velvoittvaa palvelua ei voi olla olemassa. Suomessa aikuisille täysipäisille ihmisille tehdään viranomaisten taholta velvoittavat aktivointisuunnitelmat ikäänkuin työtön olisi jonkinlainen kehitysvammaiseen verrannollinen henkilö ja työttömyys johtuisi työttömän passiivisuudesta. Jne jne.

        Kaikki tämä velvoitteet rikkovat jo lähtökohtaisesti työttömien kaikista perustavanlaatuisimpia oikeuksia jotka normaalille ihmiselle ovat itsestäänselvyyksiä.

        Kuvitelkaapas kuinka hauskaa meidän kusipäisillä päättäjillä on ollut kaikki nämä vuodet kun he ovat keksineet kaikenlaisia "oma- valmentajia" ja velvoittavia aktivointisuunnitelmia työttömien pään menoksi. Lainsäätäjät pitävät työttömiä pilkkanaan eivätkä edes yritä peitellä sitä mitenkään. Paljonko paskaa on päässä tyypillä joka voi keksiä esimerkiksi idean siitä, että työtön tarvitsee valmentajan elämäänsä?

        Miettikää oikeasti! Ja suurin osa suomalaisista on tottunut pitämään tätä normaalina.

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731#L10P106
        106 §
        Perustuslain etusija
        Jos tuomioistuimen käsiteltävänä olevassa asiassa lain säännöksen soveltaminen olisi ilmeisessä ristiriidassa perustuslain kanssa, tuomioistuimen on annettava etusija perustuslain säännökselle.

        107 §
        Lakia alemmanasteisten säädösten soveltamisrajoitus
        Jos asetuksen tai muun lakia alemmanasteisen säädöksen säännös on ristiriidassa perustuslain tai muun lain kanssa, sitä ei saa soveltaa tuomioistuimessa tai muussa viranomaisessa.

        "Miettikää oikeasti! Ja suurin osa suomalaisista on tottunut pitämään tätä normaalina."
        Normaalia näyttää olevan lakien asiakasvastainen tulkinta ja röyhkeä lain sisällöstä ja tarkoituksesta valehtelu mikä on äärimmäisen typerää kun siitä jää aina kiinni. Virkanilkkien olisi syytä jo ymmärtää että kansalaiset eivät ole enää heidän disinformaation varassa vaan tietoa saa muualtakin.

        Vallan väärinkäyttöön liittyy usein myös korruptiota. Korruptioon kuuluu olennaisesti puuttumattomuus ja seuraamuksettomuus. Julkisia tietoja salataan, kieltäydytään eturistiriitojen arvioinnista ja valvonnasta.
        Surullista on katsoa kun laillisuusvalvojakin nuolee virkanilkkien persausta
        https://onnellinen-maa.webnode.fi/

        ®167-176


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731#L10P106
        106 §
        Perustuslain etusija
        Jos tuomioistuimen käsiteltävänä olevassa asiassa lain säännöksen soveltaminen olisi ilmeisessä ristiriidassa perustuslain kanssa, tuomioistuimen on annettava etusija perustuslain säännökselle.

        107 §
        Lakia alemmanasteisten säädösten soveltamisrajoitus
        Jos asetuksen tai muun lakia alemmanasteisen säädöksen säännös on ristiriidassa perustuslain tai muun lain kanssa, sitä ei saa soveltaa tuomioistuimessa tai muussa viranomaisessa.

        "Miettikää oikeasti! Ja suurin osa suomalaisista on tottunut pitämään tätä normaalina."
        Normaalia näyttää olevan lakien asiakasvastainen tulkinta ja röyhkeä lain sisällöstä ja tarkoituksesta valehtelu mikä on äärimmäisen typerää kun siitä jää aina kiinni. Virkanilkkien olisi syytä jo ymmärtää että kansalaiset eivät ole enää heidän disinformaation varassa vaan tietoa saa muualtakin.

        Vallan väärinkäyttöön liittyy usein myös korruptiota. Korruptioon kuuluu olennaisesti puuttumattomuus ja seuraamuksettomuus. Julkisia tietoja salataan, kieltäydytään eturistiriitojen arvioinnista ja valvonnasta.
        Surullista on katsoa kun laillisuusvalvojakin nuolee virkanilkkien persausta
        https://onnellinen-maa.webnode.fi/

        ®167-176

        Näin se näyttää olevan.

        Kiiltokuva Suomesta jossa korruptio on vähäistä on täyttä valhetta. Ongelma on lähinnä suomalaisten hyväuskoisuus ja sinisilmäinen usko siihen, että meillä on valtio joka "pitää kansalaisistaan huolta".

        Tietämättömyys ja erilaisten järjestelmään sisäänrakennettujen holhouselementtien johdosta ihmiset eivät osaa pitää puoliaan. Lottovoittosuomalaiset kasvatetaan pienestä pitäen täysin ulkoapäin ohjailtaviksi. Suomi toimii samalla dynamiikalla kuin Munchausen sndrome by proxy vanhempi kohtelee lapsiaan. Se tekee ison numeron siitä miten hän auttaa moniongelmaisia lapsiaan ja esittää hyväntekijää. Tosiasiassa se aiheuttaa itse kaikki ongelmat tarkoituksella lapsilleen ja luo pysyvän riippuvuussuhteen josta lasten/kansalaisten on vaikea riuhtoa itsensä irti itsenäisiksi aikuisiksi. Ensin se peräänukuuluttaa ja alleviivaa kansalaisten velvollisuutta ottaa itse vastuu omasta toimeentulostaan. Ja sitten se itse tekee siitä mahdotonta. Ja sitten kiiruhtaa pelastavana enkelinä "auttamaan" ja "palvelemaan" tyhmiä kansalaisiaan.

        Kaikkea suomalaista elämänmenoa leimaa halu hankaloittaa kaikin olemassaolevin keinoin kanssaihmisten elämää. Kun saadaan vähän valtaa sitä käytetään vallankäytön kohteena olevien ryhmien elämän vaikeuttamiseksi, ei suinkaan helpottamiseksi.

        Perustuslailla pyyhitään persettä ja nauretaan paskaisesti päälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731#L10P106
        106 §
        Perustuslain etusija
        Jos tuomioistuimen käsiteltävänä olevassa asiassa lain säännöksen soveltaminen olisi ilmeisessä ristiriidassa perustuslain kanssa, tuomioistuimen on annettava etusija perustuslain säännökselle.

        107 §
        Lakia alemmanasteisten säädösten soveltamisrajoitus
        Jos asetuksen tai muun lakia alemmanasteisen säädöksen säännös on ristiriidassa perustuslain tai muun lain kanssa, sitä ei saa soveltaa tuomioistuimessa tai muussa viranomaisessa.

        "Miettikää oikeasti! Ja suurin osa suomalaisista on tottunut pitämään tätä normaalina."
        Normaalia näyttää olevan lakien asiakasvastainen tulkinta ja röyhkeä lain sisällöstä ja tarkoituksesta valehtelu mikä on äärimmäisen typerää kun siitä jää aina kiinni. Virkanilkkien olisi syytä jo ymmärtää että kansalaiset eivät ole enää heidän disinformaation varassa vaan tietoa saa muualtakin.

        Vallan väärinkäyttöön liittyy usein myös korruptiota. Korruptioon kuuluu olennaisesti puuttumattomuus ja seuraamuksettomuus. Julkisia tietoja salataan, kieltäydytään eturistiriitojen arvioinnista ja valvonnasta.
        Surullista on katsoa kun laillisuusvalvojakin nuolee virkanilkkien persausta
        https://onnellinen-maa.webnode.fi/

        ®167-176

        "Miettikää oikeasti! Ja suurin osa suomalaisista on tottunut pitämään tätä normaalina."

        Moni suomalainen on tottunut pitämään normaalina sitä, että elämään kuuluu aivan kuin luonnollisena elementtinä joku ulkopuolinen virkailija, sossutäti tai muu jonka pakeille on mentävä säännöllisesti tilittämään omia asioitaan. Monilla se joku sossutantta tai muu virkailija on jo ylisukupolvisesti normaali osa elämää. Normaaliksi on muodostunut ajatus että tavallinen ihminen joutuu säännöllisesti itsensä ulkopuolisen tahon kartoitettavaksi.

        Moni ei osaa edes ajatella elämää ilman itsensä ulkopuolista valvovaa tahoa joka tekee säännöllisin väliajoin invaasion elämääsi ja tarkkailee, preparoi asioitasi täikammalla ja sitten alkaa ehdottelemaan ja keksimään sulle elämää, ohjailemaan ja määräilemään, uhkailemaan tai holhoamaan.

        Tämähän ei ole millään tavoin normaali terveellinen olotila kenellekään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Otetaanpas huomioon kokonaiskuva. Sosiaaliturvaa ja työttömille kohdistettuja velvoitteita koskeva keskustelu on aidanseipäisiin takertumista.

        Toimeentulotuen perusosan alentamisrangaistuksen kriteerit, eli nämä velvoitteet joita työtön on pakotettu toteuttamaan ovat itsessään perustuslain vastaisia. Ne ovat jo lähtökohtaisesti LAITTOMIA lakeja. Tällaiset velvoitteet ovat yksinkertaiseti laittomia:

        https://www.kela.fi/toimeentulotuki-perusosan-maaran-alentaminen

        Valtion tehtävä on palvella sen kansalaisia ja taata heidän mahdollisimman suuri päätösvalta ja autonomia oman elämänsä yli. Suomi kohtelee kansalaisiaan kuin suomalaiset olisivat koko elämänsä pyhälle isänmaalle velkaa. Täten lainsäätäjä katsoo että sillä on suorastaan velvollisuus kyhätä jatkuvasti kasaan täysin mielivaltaisia velvoittavia lakeja ja rangaistuksia. Meitä kasvatetaan ja kuritetaan kuin lapsia samaan aikaan kun omaa vaikutusvaltaamme omassa elämässämme kavennetaan koko ajan.

        Ketään ei voi oikeusvaltiossa, joka kunnioittaa kansalaistensa yk:n ihmisoikeusperiaatteisiin pohjautuvia perustuslaillisia oikeuksia, velvoittaa tällaisiin itsemääräämisoikeutta ja yksityisyyttä loukkaaviin velvoitteisiin. Etenkin kun näistä ei ole MITÄÄN HYÖTYÄ työttömälle itselleen.

        Velvoitteet joita työttömille on kohtuuttomien taludellisten rangaistusten uhalla kyhätty kasaan, ovat olemassa vain siksi, että toisten työttömyydellä itsensä elättävillä olisi jotain tekemistä. Työttömät on velvoitetu väkisin palveltavaksi, jotta työttömien palvelijoilla olisi jotakin "työtä".

        Työtön on täysivaltainen Suomen kansalainen jota koskevat täsmälleen samat oikeudet kuin muitakin. työttömyys ei ole rikos, vaan työttömästä johtumaton yhteiskunnallinen ongelma jonka juurisyyt ovat ihan muualla kuin työttömissä ihmisissä itsessään. Oikeuksiin kuuluu mm.

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731

        ---

        18 §
        Oikeus työhön ja elinkeinovapaus
        Jokaisella on oikeus lain mukaan hankkia toimeentulonsa _valitsemallaan_ työllä, ammatilla tai elinkeinolla.

        ---

        Ja

        ---

        19 §
        Oikeus sosiaaliturvaan
        Jokaisella, joka ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän edellyttämää turvaa, on oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon.

        Lailla taataan jokaiselle oikeus perustoimeentulon turvaan työttömyyden, sairauden, työkyvyttömyyden ja vanhuuden aikana sekä lapsen syntymän ja huoltajan menetyksen perusteella.

        ---

        Suomi velvoittaa työttömät palveltavaksi kohtuuttomien rangaistusten uhalla. Suomi velvoittaa kansalaiset hakemaan töitä joita he eivät ole itse valinneet, joihin sisältyy myös velvoite tehdä palkatonta työtä kun sitä "tarjotaan".

        Työttömiin kohdistettuja velvoitteita koskeva keskustelu on täynnä tarkoituksellisen harhaanjohtavaa sanoilla perseilyä. Eli valehtelua. Pakkotyöstä on tehty "työmahdollisuus". Velvoittvaa palvelua ei voi olla olemassa. Suomessa aikuisille täysipäisille ihmisille tehdään viranomaisten taholta velvoittavat aktivointisuunnitelmat ikäänkuin työtön olisi jonkinlainen kehitysvammaiseen verrannollinen henkilö ja työttömyys johtuisi työttömän passiivisuudesta. Jne jne.

        Kaikki tämä velvoitteet rikkovat jo lähtökohtaisesti työttömien kaikista perustavanlaatuisimpia oikeuksia jotka normaalille ihmiselle ovat itsestäänselvyyksiä.

        Kuvitelkaapas kuinka hauskaa meidän kusipäisillä päättäjillä on ollut kaikki nämä vuodet kun he ovat keksineet kaikenlaisia "oma- valmentajia" ja velvoittavia aktivointisuunnitelmia työttömien pään menoksi. Lainsäätäjät pitävät työttömiä pilkkanaan eivätkä edes yritä peitellä sitä mitenkään. Paljonko paskaa on päässä tyypillä joka voi keksiä esimerkiksi idean siitä, että työtön tarvitsee valmentajan elämäänsä?

        Miettikää oikeasti! Ja suurin osa suomalaisista on tottunut pitämään tätä normaalina.

        "Suomi velvoittaa työttömät palveltavaksi kohtuuttomien rangaistusten uhalla. Suomi velvoittaa kansalaiset hakemaan töitä joita he eivät ole itse valinneet, joihin sisältyy myös velvoite tehdä palkatonta työtä kun sitä "tarjotaan". "


        Vastailen lyhyesti:

        Kyse on vain siitä, että Suomi typerän porvarijohtonsa kanssa on jo pitkän aikaa toteuttanut valtion lakiin perustuvia vastuita (työttömille tarjottavat toimet) täysin lainvastaisiin tarkoituksiin, ja on saanut aikaan jo tilanteen että työttömien lakiin perustuvaa oikeutta vapaaseen valintaan käydään jopa pakottamassa ja rankaisemassa täysin päinvastoin kuin laki ja kv-sopimukset sanoo.

        Lisää laista (josta saatte helposti kantelulle perusteet, mahdollisesti myös rikossyytteille ja korvausvaatimuksille):

        Perustuslaki pykälä 18

        TSS-sopimus artikla 6, kohdat 1 ja 2.

        Mahdollisesti myös artikla 5 (jos en väärin muista artiklanumeroa, kyse oli kuitenkin siitä että myöskään semantiikalla ei piilotella väärien sanavalintojen taakse tarkoitusperiltään lainvastaista toimintaa)


        Lyhyesti ja ytimekkäästi, kun valtio alkaa toimimaan lainvastaisesti, silloin otatte aina ensimmäisenä yhteyttä oikeuslaitokseen lainvalvojaan hallintokantelun muodossa. Kantelun tekeminen vaatii hieman perehtymistä, mutta sillä tulee olemaan paljon enemmän tehoa kuin millään Kela-valituksella (jotka palautetaan bumerangina), ja varsinkin siinä vaiheesssa kun ne kantelut voidaan viedä EU:lle eteenpäin, pitäisi jo Suomen hallituksessakin unelias hallituksen silmä aueta.


    • Anonyymi

      Voi jeesus mitä porukkaa täälläkin. Mikä helvetin ihmisoikeus on olla loisimassa toisten rahoilla osallistumatta yhteiskunnan ylläpitoon. Samaan aikaan esim Ukrainassa ja Gazassa on valtava hätä ja avulle olisi todellista tarvetta.
      Sosiaalipummeus on yhtä sairasta ahneutta kuin rikkaiden rahanahneus. Miten kehtaatte asettaa itsenne toisten yläpuolelle ja ajatella, että minun ei tarvitse käydä töissä, te maksatte.
      Ryhdistäytykää!

      • Anonyymi

        "Mikä helvetin ihmisoikeus on olla loisimassa toisten rahoilla "


        Jokaikisellä Suomessa on oikeus tehdä itse omat arvionsa siitä, onko saatavissa aikaan esim. työstä sellaista sopimusta, johon voisi olla tyytyväinen.

        Tämä on se koko talouden toiminnan ydinkysymys, eli jokaikisellä kansalaisella on ihan samat oikeudet, ja jos työpaikkoja ja niihin tarvittavaa rahoitusta ei riitä kaikille, sitten on väistämätöntä että osa kansasta siirtyy sosiaaliturvan varaan.

        Toisinkin voisi asioista päättää työmarkkinapäättäjien pöydissä, mutta koska jokainen ajaa vimmaisesti omaa etuaan eikä halua varmistaa että rahat riittäisi jokaisen työpaikkaan, on lopputulos juuri tämä.

        Ihmisoikeus on tosiaan juuri se, että tuollaisissa tilanteissa pitää liian hyväosaisilta käydä ottamassa esim. verotusta käyttäen ylimääräistä rahaa pois, joka palautetaan sosiaaliturvan saajille siksi, että heidän oikeus työhön on käytännössäkin hyväosaisen päätöksillä lopetettu.

        Jos ei voida työstä sopia, sitten maksetaan sosiaaliturvaa, ja sosiaaliturva haetaan hyväosaiselta tarvittaessa vaikka valtion voimatoimilla.


      • Anonyymi

        Veroja tulisi korottaa jotta saisin enemmän kela-rahaa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      573
      3806
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3288
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2771
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2709
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2104
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2061
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1887
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1760
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1719
    Aihe