Silmiin katsominen

ujoujoujo

Onko täällä ketään muuta jolle silmiin katsominen on ylitsepääsemättömän vaikeaa?Ihan kaikissa tilanteissa sitä ei huomaa mutta etenkin joidenkin ihmisten kohdalla tuntuu jotenki tosi hankalalta..kunpa vois aina laittaa aurinkolasit päähän:O)

7

710

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • untitled1903

      Ennen "kärsin"kyseisestä ongelmasta ja minun oli tosi vaikeaa katsoa toisia ihmisiä silmiin kunnes mulle kerran sanottiin että se näyttää tosi tyhmältä ja nykysin katon ihmisiä syvälle silmiin

      • Syvälle silmiin

        Mä pelkäsin kanssa ennen tota mutta en enää. Luulin jotenkin että ihmiset näkee että jännitän jos katon niitä silmiin tai lukee ajatukset tai muuta tyhmää :O Nykyään mulla on pakkomielle katsoo ihmisiä silmii puhuessa toivottavasti en näytä ihan kahelilta psykopaatilta


      • Samma här
        Syvälle silmiin kirjoitti:

        Mä pelkäsin kanssa ennen tota mutta en enää. Luulin jotenkin että ihmiset näkee että jännitän jos katon niitä silmiin tai lukee ajatukset tai muuta tyhmää :O Nykyään mulla on pakkomielle katsoo ihmisiä silmii puhuessa toivottavasti en näytä ihan kahelilta psykopaatilta

        Itsekin katselin nuorempana seinille tai varpaille, mutta jossain vaiheessa (en muista mistä impulssi siihen tuli) aloin kävellessä katsoa kauemmas ja keskityin kävelemään suorassa, kuin joku nostaisi hiuksista koko ajan ylös. Sitten aloin tietoisesti katsoa ihmisiä silmiin kun katsoin telkkaria tai seurasin jotain luentoa tmv. eli totuttelin itseäni tilanteisiin. Seuraava steppi oli hakea katsekontaktia ihmisiin joiden kanssa puhuin ja muutaman sekunnin vilkaisuista olen päässyt jo vuosia sitten tilanteeseen, että katson luontevasti keskustellessa toista silmiin. Olen jopa törmännyt tilanteisiin, että jopa minä olen saanut nuoren naisen hämilleen kun katson syvälle silmiin ja se on kieltämättä tuonut itsellekin sitä luottamusta, että en ole näiden ajatusten kanssa maailmassa yksin.


    • Katse taivaanrantaan

      Se on kyllä usein älyttömän vaikeaa. Etenkin sellaisten puolituttujen kanssa tapahtuu usein. Täysi tuntemattomien ihmisten kanssa ei ole ihan niin vaikeaa (esim. jos joku kysyy missä on uimahalli yms.) tai asiakaspalvelutilanteessa (koska silloin tavallaan ulkoistaa itsensä tilanteesta). Samoin läheisiä ystäviä on helppo katsoa silmiin, sitä ei silloin edes ajattele. Mutta muuten... Etenkin jos itse puhuu ja pitäisi selittää toiselle jotakin... Huh. Vaikeaa, vaikeaa. Katse lakaisee jotain ikkunanpieltä tai porraskaidetta...
      Tuli mieleen, että tämähän on myös asperger-piirre. Minulla on paljon piirteitä kyseisestä syndroomasta, mutta ei taida kuitenkaan olla sitä. Jännittävää. En tiedä, mistä tuli mieleen sanoa tämä tässä. Sanoinpa kuitenkin.

    • käbööm

      Mulla taas on ongelmana ihan päinvastoin. Vähän kuin hakemalla hakisin ihmisten kanssa katsekontaktia ja aina hymyilen hölmösti kun katseet kohtaa (joskus vaikutan siltä ihan kuin tuntisin henkilön). Mutta aika harvoin tulee hymyä toiselta vaikka itse hymyilen..jota kyllä ihmettelen. Olen vain todella epävarma ja kai yritän hakea jonkinlaista "hyväksyntää" tuolla tavoin. Tiedän että vaikutan muiden silmissä aivan älyttömän idiootilta tätä tehdessäni mutta se on koitunu mulle kuin elämäntavaksi..liekö sitten hyve vai pahe.

      • silmiinseinäänsilmii

        Silmiin katsomisen ja hymyilemisen taito on hyve. Älä vaan lopeta sitä!

        Itse lopetin sen yläasteella, kun se ilmapiiri jotenkin lannisti ja opetti kaltaisekseen. Työelämää varten opettelin sen taas väkinäisesti, mutta jotenkin olen vaikean elämäntilanteen takia taas taantunut sellaiseksi ujoksi. Oudointa tässä on se, että oikeasti haluaisin melkein halata kaikkia vastaantulijoita, mutta on vaikea uskoa, että kukaan kaipaa minun katsettani tai hymyäni. Pitäisi muistaa, että hymy on aina hyvä vaikka hampaat ja huuletkin puuttuis eikä kukaan tee minulle pahaa, jos otan katsekontaktia (eihän?).


      • Emotyttö_01
        silmiinseinäänsilmii kirjoitti:

        Silmiin katsomisen ja hymyilemisen taito on hyve. Älä vaan lopeta sitä!

        Itse lopetin sen yläasteella, kun se ilmapiiri jotenkin lannisti ja opetti kaltaisekseen. Työelämää varten opettelin sen taas väkinäisesti, mutta jotenkin olen vaikean elämäntilanteen takia taas taantunut sellaiseksi ujoksi. Oudointa tässä on se, että oikeasti haluaisin melkein halata kaikkia vastaantulijoita, mutta on vaikea uskoa, että kukaan kaipaa minun katsettani tai hymyäni. Pitäisi muistaa, että hymy on aina hyvä vaikka hampaat ja huuletkin puuttuis eikä kukaan tee minulle pahaa, jos otan katsekontaktia (eihän?).

        Ite en tykkää kattoo yhtään toisen silmiin. Ihmiset luokittelevat sen masennukseksi, jota se saattaa osin ollakkin, mutta kyllä ainakin mun mielestä se johtuu suurimmaksi osaksi mun ujoudesta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      308
      3137
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      222
      1967
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1602
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      4
      1404
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      81
      1288
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      272
      1213
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1064
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1051
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      991
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      145
      867
    Aihe