työttömänä työnhakijana satunnais töitä ? Tuet ainakin viivästyy kun pitää lähettää palkkatodistus Kelalle. Miten työkkäri suhtautuu asiaan, luulis tanttarien olevan iloisia, että on edes vähän työtä ja voi maksaa veroja jotta nekin rahat voidaan lähettää espanjan pankeille, eikö vaan. Onko kellään kokemusta ?
Kannattaako tehdä
35
371
Vastaukset
- voi voi.
No, aina siinä rahallisesti kuitenkin voittaa, eli saa enemmän rahaa. Ja kasvattaahan ne satunnaistyötkin sitä työssäoloehtoa jos on kassan rahoilla.
Mitäs työkkärillä on suhtautumista - ei mitään - se tietysti että ainakin ennen ne satunnaistyöt piti ilmoittaa sinne työkkäriinkin, että heidänkin tilastoissaan sitten asiat on oikein että toi työtön olikin tuossa kohtaa töissä...
Kysyt kyllä niin tyhmiä kuin ikinä. AINA SAA ENEMMÄN RAHAA JOS ON TÖITÄ!- Ei ihan noin
Satunnaistöilläpä muuten ei todellakaan saa aina enemmän rahaa.... täytyy ottaa huomioon työmatkakulut, työttömyysturvan menetys niiltä satunnaisilta työpäiviltä, toimeentulotuen menetys kyseisiltä kuukausilta, asumistuen menetys ja/tai takaisinperintä, mahdolliset lisämenot, kuten vaatehankinnat, työkengät, autohankinnat/huollot/muut jne.... lisäksi työttömyysturvan viivästyminen 1-2 kuukaudella satunnaistöiden takia aiheuttaa ylimääräisiä lisäkuluja, jos ja kun joutuu turvautumaan lainarahaan ihan peruselämisen turvaamiseksi.
Satunnaistöitä siis EI kannata tehdä, ellei niitä ole säännöllisesti joka kuukausi.... sillonkaan ei välttämättä jää plussalle. Niin ja muuten ne satunnaiset työpäivät sillontällön ei kerrytä edes työssäoloehtoa.... - Ei ihan noin
Ei ihan noin kirjoitti:
Satunnaistöilläpä muuten ei todellakaan saa aina enemmän rahaa.... täytyy ottaa huomioon työmatkakulut, työttömyysturvan menetys niiltä satunnaisilta työpäiviltä, toimeentulotuen menetys kyseisiltä kuukausilta, asumistuen menetys ja/tai takaisinperintä, mahdolliset lisämenot, kuten vaatehankinnat, työkengät, autohankinnat/huollot/muut jne.... lisäksi työttömyysturvan viivästyminen 1-2 kuukaudella satunnaistöiden takia aiheuttaa ylimääräisiä lisäkuluja, jos ja kun joutuu turvautumaan lainarahaan ihan peruselämisen turvaamiseksi.
Satunnaistöitä siis EI kannata tehdä, ellei niitä ole säännöllisesti joka kuukausi.... sillonkaan ei välttämättä jää plussalle. Niin ja muuten ne satunnaiset työpäivät sillontällön ei kerrytä edes työssäoloehtoa....Lisäksi vielä voi tulla lisämaksua elareihin, jälkiveroja (mätkyjä), yms!
- dfdsfdsfdfs
Ei ihan noin kirjoitti:
Satunnaistöitä siis EI kannata tehdä, ellei niitä ole säännöllisesti joka kuukausi.... sillonkaan ei välttämättä jää plussalle. Niin ja muuten ne satunnaiset työpäivät sillontällön ei kerrytä edes työssäoloehtoa....Normaalissa tapauksessa, siis sellaisessa ettei ole kuin työttömyyspäiväraha ja asumistuki, saa aina enemmän käteen satunnaistöistä! Työttömyysturvan menetys niiltä satunnaisilta työpäiviltä - jaa, mä olettaisin saavani soviltetua päivärahaa ja joka tapauksessa päivän palkka on suurempi kuin työttömyyspäiväraha yhdeltä päivältä. Työstä menee vähemmän veroa, veroprosenttia ei tokikaan tarvitse lähteä suurentamaan satunnaisen työn takia työansioiden suhteen. Asumistukea ei menetä satunnaisen työn takia! Eikös sitä joku sanonut, että asumistukea voi pitkäaikaistyötön saada työn saadessaan jopa kolmelta ensimmäiseltä työkuukaudelta, ja satunnaiset työtulot eivät vaikuta mitään asumistukeen. Työttömyysturva ei viivästy 1-2 kuukaudelta, jos vaan pyytää työnantajalta palkkatodistukset heti kun ne vain voi saada ja lähettää ne työttömyysetuuden maksajalle!
Lisämenot - jaa, pitääkö satunnaistöihin ostaa uudet työvaatteet ja työkengät - luulisi satunnaistöissä välttävän ne vanhatkin, ja joissakin töissähän työpuku tulee työnantajalta!
Kyllä sinä syitä keksit. Minä olen edelleen sitä mieltä, että palkkatyö kannattaa satunnaisenakin - niin ja joissakin tapauksissa työkkäri voi kustantaa niitä ensimmäisiä työmatkalippujakin, tai sossu jos ei työkkäri. Työkkärissä taisi olla se, että pitää olla työssäkäyntialueen ulkopuolella. Mutta sossu nyt luulisi kustantavan jos ei muuten rahaa ole lähemmäksikin!
No, se on tietty, kun se toimeentulotuki menee! - Pitkä kokemus
dfdsfdsfdfs kirjoitti:
Normaalissa tapauksessa, siis sellaisessa ettei ole kuin työttömyyspäiväraha ja asumistuki, saa aina enemmän käteen satunnaistöistä! Työttömyysturvan menetys niiltä satunnaisilta työpäiviltä - jaa, mä olettaisin saavani soviltetua päivärahaa ja joka tapauksessa päivän palkka on suurempi kuin työttömyyspäiväraha yhdeltä päivältä. Työstä menee vähemmän veroa, veroprosenttia ei tokikaan tarvitse lähteä suurentamaan satunnaisen työn takia työansioiden suhteen. Asumistukea ei menetä satunnaisen työn takia! Eikös sitä joku sanonut, että asumistukea voi pitkäaikaistyötön saada työn saadessaan jopa kolmelta ensimmäiseltä työkuukaudelta, ja satunnaiset työtulot eivät vaikuta mitään asumistukeen. Työttömyysturva ei viivästy 1-2 kuukaudelta, jos vaan pyytää työnantajalta palkkatodistukset heti kun ne vain voi saada ja lähettää ne työttömyysetuuden maksajalle!
Lisämenot - jaa, pitääkö satunnaistöihin ostaa uudet työvaatteet ja työkengät - luulisi satunnaistöissä välttävän ne vanhatkin, ja joissakin töissähän työpuku tulee työnantajalta!
Kyllä sinä syitä keksit. Minä olen edelleen sitä mieltä, että palkkatyö kannattaa satunnaisenakin - niin ja joissakin tapauksissa työkkäri voi kustantaa niitä ensimmäisiä työmatkalippujakin, tai sossu jos ei työkkäri. Työkkärissä taisi olla se, että pitää olla työssäkäyntialueen ulkopuolella. Mutta sossu nyt luulisi kustantavan jos ei muuten rahaa ole lähemmäksikin!
No, se on tietty, kun se toimeentulotuki menee!Ilmeisesti sulla ei ole hajuakaan siitä, mitä on elää vuodesta toiseen toimeentulon rajoilla.... kaikki rapistuu, myös ne vaatteet, kengät, auto, yms. Etkä ilmeisesti ota huomioon sitä, että tuota asumistukea tarkastetaan joka vuosi ja jos on tullut liikamaksua (satunnaisten työtulojen takia), se menee automaattisesti takaisinperintään vuositarkistuksen seurauksena ja seuraavalle vuodelle arvioidaan asumistuen määrä edellisen vuoden tulojen pohjalta... osa näistä kuluista tulee siis viiveellä, osa puolestaan välittömästi ja sitten ne työttömyysturvan jumittamisen takia tulevat maksuvaikeudet, ehkä jopa perintäkulut, yms....
Näin se menee pienituloisella pätkätyöntekijällä, ei todellakaan ole itsestäänselvyys, että joku viikon pätkä jossain tois senttiäkään extraa taloudenpitoon, vaan sen sijaan ajaakin entistä pahempaan ahdinkoon.
Kokemusta tästä on lähemmäs 20 vuotta, kiitos 90-luvun laman ja sen seurauksena muodostuneen pätkätyöläisyyden ammattikunnan.
Ja vielä lisäyksenä: olen vastaanottanut satunnaistöitä useamman kerran työttömyyspätkien aikana ja joka hemmetin kerta joutunut ojasta allikkoon. Taloudellisesti niiden vastaanottaminen ei siis ole ollut alkuunkaan järkevää, mutta koska "työkokemus" on se jonka puolesta liputetaan, olen hölmöyksissäni sinisilmäisyyttäni kerta toisensa jälkeen kuvitellut niiden pätkien tuovan jotain pidempiaikaista..... ja joka kerta todennut, että ei mitään taikaa, yksinkertaisesti olen vaan ollut se hölmö, joka tekee nuo paskaduunit, joita kukaan järkevä ei suostu tekemään. - no, älä mee sit!
Pitkä kokemus kirjoitti:
Ilmeisesti sulla ei ole hajuakaan siitä, mitä on elää vuodesta toiseen toimeentulon rajoilla.... kaikki rapistuu, myös ne vaatteet, kengät, auto, yms. Etkä ilmeisesti ota huomioon sitä, että tuota asumistukea tarkastetaan joka vuosi ja jos on tullut liikamaksua (satunnaisten työtulojen takia), se menee automaattisesti takaisinperintään vuositarkistuksen seurauksena ja seuraavalle vuodelle arvioidaan asumistuen määrä edellisen vuoden tulojen pohjalta... osa näistä kuluista tulee siis viiveellä, osa puolestaan välittömästi ja sitten ne työttömyysturvan jumittamisen takia tulevat maksuvaikeudet, ehkä jopa perintäkulut, yms....
Näin se menee pienituloisella pätkätyöntekijällä, ei todellakaan ole itsestäänselvyys, että joku viikon pätkä jossain tois senttiäkään extraa taloudenpitoon, vaan sen sijaan ajaakin entistä pahempaan ahdinkoon.
Kokemusta tästä on lähemmäs 20 vuotta, kiitos 90-luvun laman ja sen seurauksena muodostuneen pätkätyöläisyyden ammattikunnan.
Ja vielä lisäyksenä: olen vastaanottanut satunnaistöitä useamman kerran työttömyyspätkien aikana ja joka hemmetin kerta joutunut ojasta allikkoon. Taloudellisesti niiden vastaanottaminen ei siis ole ollut alkuunkaan järkevää, mutta koska "työkokemus" on se jonka puolesta liputetaan, olen hölmöyksissäni sinisilmäisyyttäni kerta toisensa jälkeen kuvitellut niiden pätkien tuovan jotain pidempiaikaista..... ja joka kerta todennut, että ei mitään taikaa, yksinkertaisesti olen vaan ollut se hölmö, joka tekee nuo paskaduunit, joita kukaan järkevä ei suostu tekemään.Kannattaisi kysyä sieltä Kelasta siitä asumistuestakin: Minulle ainakin sanoi, että satunnaiset tulot eivät vaikuta - satunnainen tarkoittaa siis pitempään työttömyysjaksoon sattuvaa vaikkapa viikon työtä! Satunnaista ei ole se, että teet jatkuvasti keikkaa, eli sulla itse asiassa on joku säännöllinen sivutulo niitten toimeentulotukies kanssa, jolloin tietysti kannatta ilmoittaa sinne Kelaan ne tulonsa, jolloin ei tule mitään takaisinperintöjä.
Ja eikö siellä Kelan sivuilla jossain sanota, että jos pitkäaikaistyötön saa sitä työtä, niin tarkistusjakson on - oliko se jopa kuusi kuukautta. Toki, jos saa pitemmän työpätkän ja kokoaikaisena, niin eiköhän viisainta tosissaan ole lopettaa se asumistuki!
Siis tällä palstalla on sellaisia tyyppejä, jotka ovat niin tottuneet siihen että yhteiskunta maksaa! Se on aina tämä kysymys: Mutta kun menetän toimeentulotuen ja menetän asumistuen!
Takaisinperinnän välttää kun ilmoittaa muutokset!
Miksi sitten kysytte, että kannattaako työnteko, kun teidän mielestänne ei kannata, kun menee ne tuet! Ja aivan samat tyypit täällä pyörii päivästä toiseen! Aika harvaa nämä palstat oikeasti kiinnostavat! - Koettu on...
no, älä mee sit! kirjoitti:
Kannattaisi kysyä sieltä Kelasta siitä asumistuestakin: Minulle ainakin sanoi, että satunnaiset tulot eivät vaikuta - satunnainen tarkoittaa siis pitempään työttömyysjaksoon sattuvaa vaikkapa viikon työtä! Satunnaista ei ole se, että teet jatkuvasti keikkaa, eli sulla itse asiassa on joku säännöllinen sivutulo niitten toimeentulotukies kanssa, jolloin tietysti kannatta ilmoittaa sinne Kelaan ne tulonsa, jolloin ei tule mitään takaisinperintöjä.
Ja eikö siellä Kelan sivuilla jossain sanota, että jos pitkäaikaistyötön saa sitä työtä, niin tarkistusjakson on - oliko se jopa kuusi kuukautta. Toki, jos saa pitemmän työpätkän ja kokoaikaisena, niin eiköhän viisainta tosissaan ole lopettaa se asumistuki!
Siis tällä palstalla on sellaisia tyyppejä, jotka ovat niin tottuneet siihen että yhteiskunta maksaa! Se on aina tämä kysymys: Mutta kun menetän toimeentulotuen ja menetän asumistuen!
Takaisinperinnän välttää kun ilmoittaa muutokset!
Miksi sitten kysytte, että kannattaako työnteko, kun teidän mielestänne ei kannata, kun menee ne tuet! Ja aivan samat tyypit täällä pyörii päivästä toiseen! Aika harvaa nämä palstat oikeasti kiinnostavat!Kun kyse ei ole nyt siitä, että menettää jonku toimeentulotuen ja että yhteiskunnan tuilla eläminen on niin juhlaa, ettei siitä halua luopua.. Ei, kyse ei ole oikeasti siitä, vaikka asia halutaan niin nähdä.
Tässä on kyse siitä, että töiden vastaanottaminen ajaa entistä pahempaan talousahdinkoon, koska nuo "sosiaaliturvat" on tehty niin mutkikkaiksi, että pienien satunnaistulojen seuraus on entuudestaan olemattoman talouden totaalinen romahtaminen - eikä siinä kohtaa enää se "sosiaaliturva" olekaan käytettävissä.
"Sossutuilla" elämä siis ei ole sellaista onnea ja auvoisuutta, että sitä kukaan vapaaehtoisesti haluaisi elää, mut sillä pysyy hengissä ja talous rullaa edes jotenkin omalla painollaan. Nuo satunnaistulot romuttaa "vaivalla vakaaksi saadun talouden" ja sen jälkeen oletkin henkilökohtaisessa konkurssissa, laskut perinnässä, järjettömät perintäkulut, pahimmassa tapauksessa häätö, luottotiedot menee jne....
KAnnattaako siis vastaanottaa satunnaisia töitä? EI HELVETISSÄ IKINÄ, jos ei sitten tykkää tehdä henkilökohtaisia konkursseja muutaman kerran vuodessa..... ja niistä seurauksista saa maksaa 5-10 vuotta, luottotietojen takaisin saaminen vie 5-15 vuotta.... ja näin ollen yhden harkitsemattoman satunnaistyön aiheuttamat seuraukset tulee maksamaan vielä pitkälle tulevaisuudessakin.
- tyhmä ja laiska
sehän on vaan kysynys haluato tehdä töitä vai et. eli oleko ahkera ja tylöteliäs vai saamaton ja laiska
- 17'
Jos sinulla on varoja säästössä sille ajalle kun odotat palkkaa ja sitten kun palkka on loppunut, kun odotat työttömyyskorvausta. Mutta parhaiten asiasta saat kokemusta kun teet sen yhden keikan, että kuinka se kannattaa.
Laita kokemuksesta sitten tänne kirjoitus.- Tiputus todellisuute
Monellako työttömällä on mitään "varoja säästössä"? Tuskinpa kenelläkään, koska nuo "säästöt" lasketaan ensisijaisiksi käyttövaroiksi toimeentulotukea haettaessa - vasta kun ne on käytetty, voi saada tt-tukea. Työttömän tilanne on se, että toimeentulotukea on PAKKO hakea, jos mielii pysyä hengissä. Peruspäivärahalla/työmarkkinatuella asumistuella ei vaan yksinkertaisesti pärjää, ne vähäiset killingit menee yleensä asumiseen (vuokra, sähkö, vesi) ja jotain pitäisi vielä syödäkin....
- just just.
Tiputus todellisuute kirjoitti:
Monellako työttömällä on mitään "varoja säästössä"? Tuskinpa kenelläkään, koska nuo "säästöt" lasketaan ensisijaisiksi käyttövaroiksi toimeentulotukea haettaessa - vasta kun ne on käytetty, voi saada tt-tukea. Työttömän tilanne on se, että toimeentulotukea on PAKKO hakea, jos mielii pysyä hengissä. Peruspäivärahalla/työmarkkinatuella asumistuella ei vaan yksinkertaisesti pärjää, ne vähäiset killingit menee yleensä asumiseen (vuokra, sähkö, vesi) ja jotain pitäisi vielä syödäkin....
No, ehkä on sitten sanottava niin, että JOS OLET TOIMEENTULOTUELLA niin ei kannata mennä satunnaistöihin.
SEN SIJAAN MUITTEN KANNATTAA!
KUKA SITÄ HALUAA TOIMEENTULOTUKENSA MENETTÄÄ! - Karua faktaa
just just. kirjoitti:
No, ehkä on sitten sanottava niin, että JOS OLET TOIMEENTULOTUELLA niin ei kannata mennä satunnaistöihin.
SEN SIJAAN MUITTEN KANNATTAA!
KUKA SITÄ HALUAA TOIMEENTULOTUKENSA MENETTÄÄ!Ei ole kyse pelkästään toimeentulotuesta, vaan pikemminkin hyvin monimutkaisesta talousviidakosta, jota ei voi hahmottaa, ellei ole sitä viidakkoa eläessään tarponut.
Yksinkertainen tosiasia on se, että satunnais/pätkätöiden teko ei kannata, olitpa sitten peruspäivärahalla, ansiosidonnaisella, tai täysin tulottomana toimeentulotuen varassa. Kun asiaa tutkii tarkemmin, huomaa, että AINA jostain kohtaa löytyy sellainen kuvio, joka nielee jokaisen tienatun euron, ellei enemmänkin.... - dfsdfsdfdfs
Karua faktaa kirjoitti:
Ei ole kyse pelkästään toimeentulotuesta, vaan pikemminkin hyvin monimutkaisesta talousviidakosta, jota ei voi hahmottaa, ellei ole sitä viidakkoa eläessään tarponut.
Yksinkertainen tosiasia on se, että satunnais/pätkätöiden teko ei kannata, olitpa sitten peruspäivärahalla, ansiosidonnaisella, tai täysin tulottomana toimeentulotuen varassa. Kun asiaa tutkii tarkemmin, huomaa, että AINA jostain kohtaa löytyy sellainen kuvio, joka nielee jokaisen tienatun euron, ellei enemmänkin....Eikö se voi olla niinkin, että se satunnaisen työn tekeminen johtaa kenties pysyvään työhön!
Kyllä minä sen tiedän, että kaikki kuluu ja lopulta hajoaa.
Kuule, minua ainakin vituttaa se kun ei edes niitä satunnaisia töitä saa! Olen kuule vahvasti sitä mieltä, että satunnainenkin työ kannattaa. Paitsi tietenkin tilanne, että on töitä pari kertaa viikossa pari tuntia - ja tähän työhön tarvitaan vaikka seutulippu, no tässä kohtaa mä sanon että ei kannata, sillä seutulippukin maksaa enemmän kuin se työtulo.
Mutta jos satunnaistyö on kokoaikaista tai osa-aikaistakin tuntimääriltään järkevää, niin ok.
Olen tehnyt ansiosidonnaisella iltatöitä ja olen tehnyt päivätöitäkin osa-aikaisena kuukausia, ja vakuutan, että rahaa tuli enemmän käteen kuin pelkällä ansiosidonnaisella. Ero tietysti teihin se, että en ole ollut vielä koskaan toimeentulotuella!
- 296 kello
Minä myös olen aina ollut sitä mieltä että työnteko, vähäinenkin, kannattaa. Tällä hetkellä olen avustajana ja minulle jää käteen vähemmän !!! kuin liitonrahoilla ollessa.
Palkasta lähtee vero, tellit ja lellit ja jäsenmaksut ym. Matkakuluihin ja ruokailuihin (asiakkaani haluaa syödä useimmiten ulkona (eikä hänen kuulu tarjota minulle), eikä ravintolassa voi syödä omia eväitä ja työ päivää ei jaksa syömättä ja pyykki kuluihin menee aika suuri summa, koska työvaatteet on pestävä (kotona) päivittäin. Työstä ei saa ylityökorvauksia (jos sairaalassa menee kauemmin kuin piti) eikä lomaltapaluu rahaa. lasten päivähoitomaksut ovat myös aika kalliit joten työn teko on enemmänkin "omaksi iloksi" kuin elämisen kattamiseksi.
Kannattaa myös miettiä: jos olet kotona saa perheesi terveellistä itsetehtyä, edullista ruokaa ruoka-aikaan, joten säästät myös siinä kun ei tarvitse turvautua enineksiin.
Pienen osan palkasta saa kuun viimeinen päivä ja liiton maksama osuus seuraavassa kuussa, eli osaa rahoista joutuu odottamaan melkein kuukauden. Vaikka minulla on tunteja joka kuukausi, kehoitan miettimään tarkkaan kannattaako lähteä töihin ennekuin liitonrahat on loppu. Itse odottelin ensimmäistä liitonraha maksua 2 kk (työsuhteen alettua), työttömän ne tulivat säännöllisesti.
Työ on kyllä kivaa, kun jaksaa muistaa että kaikki kettuilu ja ilkeily johtuu vaan sairaan omasta tilasta eikä ole henkilökohtaista.- älä ihmeessä.
No, tollaset ravintolassa syömiset, niin niistä sun pitää sitten keskustella sen asiakkaan kanssa! ja kyllä minä nyt aika paljon ihmettelen, että mikä hoidettava painelee ravintolaan!
Tunteja joka kuukausi, siis sinä et tee edes joka päivä ja täyttä 8 tunnin päivää, ja silti väität että saat vähemmän käteen kuin mitä ansiosidonnainen olis.
En usko. Valehtelet! Satunnaisilla työpäivillä sun työn verotukseskin pitäisi olla aika pientä, veroprosentti ehkä jopa alle 10.
Ja joo, eihän sitä kaikki tietysti miksikään ravintolassa päivänsä viettäväksi henkilökohtaiseksi avustajaksi ole menossakaan!
Eiks näihin henkilökohtaisen avustajan palkkoihin yhteiskunta osallistu jollakin tavalla - eli ehkä sun kannattais olla yhteydessä kuntaan, jos sun nyt muka pitää ravintolassa työpäivät viettää! - onko tottakaan!
Vammaispalvelulaki kertoo henkilökohtaisen avustajan palkkauksesta:
Ja tämä on sitten Oulun kaupungin nettisivuilta otettu, kun googlasin tuota palkkausta:
"Vammaispalvelulain 9.1 §:n mukaan vammaiselle henkilölle korvataan hänen vammansa tai sairautensa edellyttämän tarpeen mukaisesti kokonaan tai osittain kustannukset, jotka hänelle aiheutuvat henkilökohtaisen avustajan palkkaamisesta. Kysymyksessä on taloudellinen tukitoimi, eli kunta ei toimi työnantajana eikä muutoinkaan voi määritellä vammaisen tai avustajan välisen työsuhteen ehtoja. Koska kunta kuitenkin toimii maksajan roolissa, tulee sen määritellä kohtuulliset kustannukset, joihin tukea myönnetään. Käytännössä kunta joutuu tulkitsemaan työsuhdetta koskevaa pakottavaa lainsäädäntöä sekä ohjeistamaan työsuhteen ehtoja, koska se on velvollinen korvaamaan palkan lisäksi työsuhteesta johtuvat muut lakisääteiset kustannukset."
Lisää saa lukea, jos haluaa:
http://www.ouka.fi/oulu/vammaisuus/henkilokohtaisen-avun-palkkaaminen
Enkä ole tosiaankaan kuullut että henk.koht. avustajat avustettavineen ravintoloissa istuisivat! - Etkö tiennyt?
onko tottakaan! kirjoitti:
Vammaispalvelulaki kertoo henkilökohtaisen avustajan palkkauksesta:
Ja tämä on sitten Oulun kaupungin nettisivuilta otettu, kun googlasin tuota palkkausta:
"Vammaispalvelulain 9.1 §:n mukaan vammaiselle henkilölle korvataan hänen vammansa tai sairautensa edellyttämän tarpeen mukaisesti kokonaan tai osittain kustannukset, jotka hänelle aiheutuvat henkilökohtaisen avustajan palkkaamisesta. Kysymyksessä on taloudellinen tukitoimi, eli kunta ei toimi työnantajana eikä muutoinkaan voi määritellä vammaisen tai avustajan välisen työsuhteen ehtoja. Koska kunta kuitenkin toimii maksajan roolissa, tulee sen määritellä kohtuulliset kustannukset, joihin tukea myönnetään. Käytännössä kunta joutuu tulkitsemaan työsuhdetta koskevaa pakottavaa lainsäädäntöä sekä ohjeistamaan työsuhteen ehtoja, koska se on velvollinen korvaamaan palkan lisäksi työsuhteesta johtuvat muut lakisääteiset kustannukset."
Lisää saa lukea, jos haluaa:
http://www.ouka.fi/oulu/vammaisuus/henkilokohtaisen-avun-palkkaaminen
Enkä ole tosiaankaan kuullut että henk.koht. avustajat avustettavineen ravintoloissa istuisivat!Niitä on olemassa rikkaitakin vammautuneita, ei kaikki vammautuneet elä toimeentulon rajoilla.... ja nuo rikkaat istuu raflassa ihan samoin kuin muutkin rikkaat, vai eikö vammautuneet rikkaat saa muka ruokailla ravintolassa?
- eikö edes piffaa.
Etkö tiennyt? kirjoitti:
Niitä on olemassa rikkaitakin vammautuneita, ei kaikki vammautuneet elä toimeentulon rajoilla.... ja nuo rikkaat istuu raflassa ihan samoin kuin muutkin rikkaat, vai eikö vammautuneet rikkaat saa muka ruokailla ravintolassa?
Kyllä minä luulen, että se rikaskin hakee vammaispalvelulain mukaiset etuudet itselleen! Että valehtelet noilla jutuillasi. Ja mitäs menet sinne rikkaalle, ota kuule selvää mitä työ sisältää, ennen kuin menet ravintolaseuraksi!
- klsdjasldjasdkl
eikö edes piffaa. kirjoitti:
Kyllä minä luulen, että se rikaskin hakee vammaispalvelulain mukaiset etuudet itselleen! Että valehtelet noilla jutuillasi. Ja mitäs menet sinne rikkaalle, ota kuule selvää mitä työ sisältää, ennen kuin menet ravintolaseuraksi!
Tottakai rikaskin hakee ja saa samat jutut yhtälailla, eihän tuossa sitä edes yritetä kiistää millään tavalla. Tuossahan vaan todetaan se, että kyllä ne vammautuneetkin rikkaat käy ravintolassa syömässä, kuten muutkin rikkaat.
- dsfdsffgh
klsdjasldjasdkl kirjoitti:
Tottakai rikaskin hakee ja saa samat jutut yhtälailla, eihän tuossa sitä edes yritetä kiistää millään tavalla. Tuossahan vaan todetaan se, että kyllä ne vammautuneetkin rikkaat käy ravintolassa syömässä, kuten muutkin rikkaat.
Mutta jos henkilökohtaisen avustajan työ on ravintolassa istumista, niin kannattaisi olla johonkin siellä kunnassa yhteydessä. Ei kai se ole niin kuin mitään avustamista, että istutaan ravintolassa ja sun vielä pitäis siinä aterioida omilla rahoillas!
En usko sun juttujas! Ihan hulluja puhut!
Onks tää vielä niin, että sua tarvitaan vain sinne ravintolaan?
Juu, avustaja vie vaikka kampaajallekin, mutta ei siellä samalla tarvitse omia hiuksia hoidattaa, eikä tarvitse jäädä kaiketi paikallekaan! - 296 kello
eikö edes piffaa. kirjoitti:
ei sillä ole väliä onko vammainen rikas vai köyhä, vaan pointti oli se että satunnais- tai osa-aikatyön palkka ei itselläni riitä ulkona syömiseen. Hän on vammainen ja tarvitsee apua syödessä, ruoan pilkkomisessa, juoman kaatamisessa ja wc käynneillä, söipä hän sitten ravintolassa tai kotona hän tarvitsee avustusta.
Yritin vastata alkuperäisen kysymykseen en lietoa raivoa ;)
- capitalismi
Jep, jep, oli vaikka millasta vastausta mutta, miten se on, että kun ilmoitan tehdyt tunnit myös työkkäriin (niitä olis n.30h/kk tuntipalkka 10,35€/h) niin viekö ne minulta koko työttömyysturvan pois? En uskalla työkkäritanttaralta kysyä, en luota heihin ollenkaan. Niitten tehtävä on minun mielestä riisua hakijat työttömyysturvasta.
- Maksaja, ei TE-
Työkkäri ei sinua riisu työttömyysturvasta, maksaja sen laskee tuleeko sun osa-aikatyöstä kokoaikatyötä.
Kassoilla ainakin on se raja, että joku prosenttimäärä alan kokopäivästä työtä tekevän ihmisen tuntimäärästä täyttyy josta katsotaan että et ole soviteltuun oikeutettu! 30 h kk:ssa ei takuulla ole sen rajan yli!
Kysy maksajalta! - Kas tällä tavalla
Maksaja, ei TE- kirjoitti:
Työkkäri ei sinua riisu työttömyysturvasta, maksaja sen laskee tuleeko sun osa-aikatyöstä kokoaikatyötä.
Kassoilla ainakin on se raja, että joku prosenttimäärä alan kokopäivästä työtä tekevän ihmisen tuntimäärästä täyttyy josta katsotaan että et ole soviteltuun oikeutettu! 30 h kk:ssa ei takuulla ole sen rajan yli!
Kysy maksajalta!No ei 30h/kk tietenkään vie koko työttömyysturvaa, MUTTA keikkahommien, osa-aikatöiden jne vastaanottaminen katkaisee työttömyysturvan maksun 1-2 kuukaudeksi, koska nuo palkkatulot pitää ottaa huomioon soviteltua työttömyysturvaa laskettaessa ja se käsittely kestää.... pahimmillaan saattaa katkos olla jopa 3kk, jos sattuu olemaan ruuhkaa!
Tuolla 30 työtunnin tuloillako se 1-3kk sitten pitää pärjätä? Siinäpä miettimistä... - niin varmaan!
Kas tällä tavalla kirjoitti:
No ei 30h/kk tietenkään vie koko työttömyysturvaa, MUTTA keikkahommien, osa-aikatöiden jne vastaanottaminen katkaisee työttömyysturvan maksun 1-2 kuukaudeksi, koska nuo palkkatulot pitää ottaa huomioon soviteltua työttömyysturvaa laskettaessa ja se käsittely kestää.... pahimmillaan saattaa katkos olla jopa 3kk, jos sattuu olemaan ruuhkaa!
Tuolla 30 työtunnin tuloillako se 1-3kk sitten pitää pärjätä? Siinäpä miettimistä...Onko oikeaa tietoa toi kokonaan katkaisu? Sillä itse kysyin asiasta työkkäristäni, ja virkailija sanoi, että ei katkaise. Ei ole mitään sellaista osa-aikatyön kestorajaa, jonka jälkeen ei saisi soviteltua!
- ertyuyuuoiipo
niin varmaan! kirjoitti:
Onko oikeaa tietoa toi kokonaan katkaisu? Sillä itse kysyin asiasta työkkäristäni, ja virkailija sanoi, että ei katkaise. Ei ole mitään sellaista osa-aikatyön kestorajaa, jonka jälkeen ei saisi soviteltua!
Ja nimenomaan kysyin, kun olin jo työmarkkinatuella, ja työkkäri sanoi, että ei ole mitään rajaa, vaan soviteltua saa aina niin pitkään kuin edellytykset täyttyvät!
- Rautalangasta..
niin varmaan! kirjoitti:
Onko oikeaa tietoa toi kokonaan katkaisu? Sillä itse kysyin asiasta työkkäristäni, ja virkailija sanoi, että ei katkaise. Ei ole mitään sellaista osa-aikatyön kestorajaa, jonka jälkeen ei saisi soviteltua!
No kyllä se maksatus menee jäihin nimenomaan sen sovitellun työttömyysturvan käsittelyn ajaksi, eli SAAT tietenkin satunnaistyökuukausilta työttömyysturvaa, mutta vasta sen jälkeen, kun sen määrä on laskettu soviteltuna työttömyysturvana. Tuohon käsittelyyn menee sitten maksajasta ja ajankohdasta (käsittelyruuhkasta) riippuen 1-3kk, tietysti myös sen satunnaistyön palkanmaksupäivä ja tilinauhan saantipäivä vaikuttaa, joissain paikoissa liksa tulee vasta seuraavan kuun 21.pv, jonka jälkeen voit laittaa sovitellun hakemuksen vetämään.... nämä tiedot perustuu kokemukseen, ei arvaukseen. Ja te-keskukselta lähtee työvoimapoliittinen lausunto työttömyysturvan maksajalle, jossa todetaan, että hakija on vastaanottanut lyhytaikaista/osa-aikaista/tms -työtä, jonka perusteella se työttömyysturvan maksaja keskeyttää normaalin työttömyysturvan maksun sovitellun työttömyysturvan käsittelyn ajaksi....
- ai jaa...
Rautalangasta.. kirjoitti:
No kyllä se maksatus menee jäihin nimenomaan sen sovitellun työttömyysturvan käsittelyn ajaksi, eli SAAT tietenkin satunnaistyökuukausilta työttömyysturvaa, mutta vasta sen jälkeen, kun sen määrä on laskettu soviteltuna työttömyysturvana. Tuohon käsittelyyn menee sitten maksajasta ja ajankohdasta (käsittelyruuhkasta) riippuen 1-3kk, tietysti myös sen satunnaistyön palkanmaksupäivä ja tilinauhan saantipäivä vaikuttaa, joissain paikoissa liksa tulee vasta seuraavan kuun 21.pv, jonka jälkeen voit laittaa sovitellun hakemuksen vetämään.... nämä tiedot perustuu kokemukseen, ei arvaukseen. Ja te-keskukselta lähtee työvoimapoliittinen lausunto työttömyysturvan maksajalle, jossa todetaan, että hakija on vastaanottanut lyhytaikaista/osa-aikaista/tms -työtä, jonka perusteella se työttömyysturvan maksaja keskeyttää normaalin työttömyysturvan maksun sovitellun työttömyysturvan käsittelyn ajaksi....
Mikähän on sellainen maksaja, jolla noin kauan kestää?
Siis onhan sulla siinä se edellinen työttömyysturva käsissä kun oottelet sitä palkkaa, ja sitten taas heti palkkatodistus maksajalle niin saat ajoissa sen uuden työttömyystuen.
Miten niin kestää 1-2 kk. Kassoissa ainakin on samat ihmiset kun laskee ihmisten tuet, siis on jaettu esim. sukunimien mukaan etuuskäsittelijöille työt, eli sillä lailla.
En ihan ymmärrä! Joku asia, jota sinä itse et osaa hoitaa, aiheuttaa sulle ne 2 kk:n odotusajat! - OK, Asia selvä.
Rautalangasta.. kirjoitti:
Ei muuten lähde mitään lausuntoja.
Keskeyttää normaalin työttömyysturvan maksun!
Kun sinä saat sitä soviteltua sitä mukaan kun laitat niitä hakemuksia sinne maksajalle, merkkaat työtunnit ja lähetät liitteenä palkkatodistukset. Siinä ei mitään keskeytellä!
Satuile mitä satuilet!
Kyllä se jo tuli kaikille selväksi, että sinä et tykkää tehdä kokoaika- etkä osa-aikatöitä, et satunnaisesti etkä pysyvästi, siksi kun sulta menee kaikki tuet! ja erityisesti se toimeentulotuki! - Rautalangasta
OK, Asia selvä. kirjoitti:
Ei muuten lähde mitään lausuntoja.
Keskeyttää normaalin työttömyysturvan maksun!
Kun sinä saat sitä soviteltua sitä mukaan kun laitat niitä hakemuksia sinne maksajalle, merkkaat työtunnit ja lähetät liitteenä palkkatodistukset. Siinä ei mitään keskeytellä!
Satuile mitä satuilet!
Kyllä se jo tuli kaikille selväksi, että sinä et tykkää tehdä kokoaika- etkä osa-aikatöitä, et satunnaisesti etkä pysyvästi, siksi kun sulta menee kaikki tuet! ja erityisesti se toimeentulotuki!Jos olet työtön, täytät vaan 4 viikon välein työttömyysturvahakemukset ja plim, työtönrahat tulee parissa päivässä tasaisesti 4 viikon syklillä. Jos teet vaikkapa yhden päivän töitä, et palautakaan sitä työtönlappua normaalisti 4 viikon päästä, VAAN odotat palkanmaksua tuosta yhdestä työpäivästä, että saat siihen liitteeksi palkkakuitin (tilinauhan). Palkanmaksupäivä voi olla hyvinkin seuraavan kuun 21.pv ja se sun tekemä työpäivä vaikkapa kuukauden 3.pv. Työtönlaput olisit voinut palauttaa normaalisyklillä vaikkapa kuukauden 10.pv. Tuosta seuraa se, että ne laput odottelee siitä normaalista 10.pv:stä asti sinne seuraavan kuun 21.pv:ään sitä palkanmaksua, palautat vasta sitten ja sen jälkeen työttömyysturvan maksaja käsittelee hakemuksen soviteltuna päivärahana - siihen voi hyvinkin mennä 1-2kk.... tuo palkkakuitin odotukseen mennyt kuukausi = 3kk.... ja rahaa tuona odotusaikana ei tule mistään, ellet saa toimeentulotukea ja sen seurauksena taas työttömyysturvat menee sitten joskus sossulle... selkiskö?
- Rautalangasta
Rautalangasta kirjoitti:
Jos olet työtön, täytät vaan 4 viikon välein työttömyysturvahakemukset ja plim, työtönrahat tulee parissa päivässä tasaisesti 4 viikon syklillä. Jos teet vaikkapa yhden päivän töitä, et palautakaan sitä työtönlappua normaalisti 4 viikon päästä, VAAN odotat palkanmaksua tuosta yhdestä työpäivästä, että saat siihen liitteeksi palkkakuitin (tilinauhan). Palkanmaksupäivä voi olla hyvinkin seuraavan kuun 21.pv ja se sun tekemä työpäivä vaikkapa kuukauden 3.pv. Työtönlaput olisit voinut palauttaa normaalisyklillä vaikkapa kuukauden 10.pv. Tuosta seuraa se, että ne laput odottelee siitä normaalista 10.pv:stä asti sinne seuraavan kuun 21.pv:ään sitä palkanmaksua, palautat vasta sitten ja sen jälkeen työttömyysturvan maksaja käsittelee hakemuksen soviteltuna päivärahana - siihen voi hyvinkin mennä 1-2kk.... tuo palkkakuitin odotukseen mennyt kuukausi = 3kk.... ja rahaa tuona odotusaikana ei tule mistään, ellet saa toimeentulotukea ja sen seurauksena taas työttömyysturvat menee sitten joskus sossulle... selkiskö?
Ai niin ja sovitellun hakemukset pitää tehdä kalenterikuukaudelta, ei 4 viikon syklillä, eli myös tuo sotkee talouden rahaliikenteen useaksi kuukaudeksi.
- niin.
Rautalangasta kirjoitti:
Ai niin ja sovitellun hakemukset pitää tehdä kalenterikuukaudelta, ei 4 viikon syklillä, eli myös tuo sotkee talouden rahaliikenteen useaksi kuukaudeksi.
Minä ainakin olen saanut palkkatodistuksen jo ennen sitä varsinaista palkanmaksupäivää, kun olen pyytänyt - joskus on palkanlaskija sanonut, että ei ihan heti samana päivänä pysty laittamaan, mutta kuitenkin ennen sitä tilipäivää tulee. Niin ja kerranhan se vain tulee se, että pitää odottaa koko kalenterikuukausi, että sen jälkeenhän se menee kalenterikuukausittain - kuukaudessa on keskimäärin se neljä viikkoa kuitenkin.
Onpa ihmeellinen palkanmaksusysteemi? Missä tollanen on. Sen minä tiedän että siivousfirmoilla voi palkanmaksupäivät mennä vaikka 9. ja 27. päivä kutakin kuuta, mutta että tollanen ja vain yksi palkanmaksupäivä kuussa!
No, eti semmonen työ, jossa on järkevämmät systeemit! - Rautalangasta
niin. kirjoitti:
Minä ainakin olen saanut palkkatodistuksen jo ennen sitä varsinaista palkanmaksupäivää, kun olen pyytänyt - joskus on palkanlaskija sanonut, että ei ihan heti samana päivänä pysty laittamaan, mutta kuitenkin ennen sitä tilipäivää tulee. Niin ja kerranhan se vain tulee se, että pitää odottaa koko kalenterikuukausi, että sen jälkeenhän se menee kalenterikuukausittain - kuukaudessa on keskimäärin se neljä viikkoa kuitenkin.
Onpa ihmeellinen palkanmaksusysteemi? Missä tollanen on. Sen minä tiedän että siivousfirmoilla voi palkanmaksupäivät mennä vaikka 9. ja 27. päivä kutakin kuuta, mutta että tollanen ja vain yksi palkanmaksupäivä kuussa!
No, eti semmonen työ, jossa on järkevämmät systeemit!No esim Shellillä oli tuo systeemi, että kuukauden palkat (vaikka vain se 1 päivä) tuli seuraavan kuun 21.pv ..... peruste sille oli se, että näin saadaan maksettua "todellisten toteutuneiden tuntien mukaan" ja käytännössä ne liksat oli tuosta kolmen viikon odottelusta huolimatta AINA päin helvettiä... tilinauha ei vastannut työtönlappuun merkattuja tunteja, eli sitä ei voinut toimittaa kelaan jne... pahimmillaan korjattua palkkaa ja tilinauhaa sai odotella seuraavaan palkkapäivään asti, eli vielä seuraavan kuun 21.pv:ään...
Luojankiitos se pesti oli tosiaan pätkäpesti. Rautalangasta kirjoitti:
No esim Shellillä oli tuo systeemi, että kuukauden palkat (vaikka vain se 1 päivä) tuli seuraavan kuun 21.pv ..... peruste sille oli se, että näin saadaan maksettua "todellisten toteutuneiden tuntien mukaan" ja käytännössä ne liksat oli tuosta kolmen viikon odottelusta huolimatta AINA päin helvettiä... tilinauha ei vastannut työtönlappuun merkattuja tunteja, eli sitä ei voinut toimittaa kelaan jne... pahimmillaan korjattua palkkaa ja tilinauhaa sai odotella seuraavaan palkkapäivään asti, eli vielä seuraavan kuun 21.pv:ään...
Luojankiitos se pesti oli tosiaan pätkäpesti.Olen joutunut joskus odottamaan palkkatodistusta tietämättä, monenko viikon kuluttua sen saan. Eri yritysten palkamääräytymisjaksot näet vaihtelevat. Asiallisenkin firman palkanmaksu keikkatyöläiselle voi viivästyä, jos työilmoitus jätetään palkkatoimistoon juuri ns. palkkakatkopäivän jälkeen. Tämä viive ei yleensä kestä yli kahta kuukautta mutta työttömyysturvan tarvitsijalle tämäkin aika on absoluuttisesti liikaa.
Soittelinpa kerran sosiaalitoimistoon, kun palkamaksu keikkasesta ja siis tosite viipyivät: saisinko toimeentulotukea siihen, kunnes työttömyysturvaraha tupsahtaa tilille. Nainen linjan toisessa päässä kivahti: "Mekin tarvitsemme ne tositteet”. (Olin kuulevinani hänen jopa hieman naurahtelevan ivallisesti...) Minun täytyi siis hoputtaa työnantajaa lähettämään palkkatosite pikaisesti, ja onneksi homma hoitui, vieläpä pikakirjein.
Mihin sitten toimeentulotukea tarvitaan, jollei juuri tällaisiin TILAPÄISIIN kiireellisiin hätätilanteisiin?
- TyöPätkätVarakkaille
Pätkätyö kannattaa silloin kun toinen aviopuoliso ansaitsee riittävän hyvin, että perheen talous ei riipu yhtään pätkätyöstä hankituista varoista. Eli pätkätyö on varakkaiden huvia ja perusduunojen tulee tehdä työtä hiki otsassa. Mitään laskelmallisuutta tehdä työtä pitääkseen omia, jopa palkattomia lomia ei sallita.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305842Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144404Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403247IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522981Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3391569Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338- 681313
Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2321216- 791169
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul4011161