Taitaa tulla aikamoiset tulvat.

aamukahvit sisällä

Se on kevätpäivän tasaus vaikka täys talvi päällä. Kun kevät saa yliotteen niin silloin lähtee lumet kohinalla sulamaan ja tulvat ovat taatut.

Eilen jo kaivelin hankeen kolosia mihin auringonsäteiden on hyvä alkaa pälviä kasvattamaan. Jos olisi lumilinko niin ajelisin pitkin pihaa ristiin rastiin, olisi joenuomat omasta takaa.

Tuulee ja on kylmä, ei pärjää vielä aurinko pakkaselle :(

22

242

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Phoca5

Taidetaan selvitä. Ainakin täällä stadissa lumen vesiarvo on pieni, niinettä jos ei se kesä ihan humahtamalla tule niin kyllä se siitä.
      Enemmänkin ihmettelin meriveden pakoa Pellingissä, lautallakaan eivät uskaltaneet ajaa!

• aamukahvit sisällä

Koska siellä Helsingissä on viimeksi ollut kova kevättulva?

• ....................
    • kylymä on

pientä on meiän tulvat maailman tulviin, pelkkiä lammikoita, eihän täällä edes sada niin kuten pitäisi, rankasti ja reilusti.
      hangista suurin osa haihtuu ei ehdi tulvia.

• aamukahvit sisällä

Pieniä ovat, pieni on maammekin, tässä kuitenkin kirjoittelin ihan oman maan tulvista, koko maailman ongelmat eivät tällaista mökinmuijaa paljon kosketa.
        Miksi niin rankasti ja reilusti pitäisi sataa, eihän se olisi luonnolle hyväksi, vaan sellainen hissuksiin satava tihku kastelee paljon paremmin eikä valu heti ojiin, jokiin ja meriin. Iloinen olisinkin jos lämpenisi sää ja hanget ilmaan haihtuisivat, vaan pahasti pelkään että monen tuvan lattia taas kastuu ja kellarit vedestä täyttyy.

• Takuulla turvassa.
        aamukahvit sisällä kirjoitti:

Pieniä ovat, pieni on maammekin, tässä kuitenkin kirjoittelin ihan oman maan tulvista, koko maailman ongelmat eivät tällaista mökinmuijaa paljon kosketa.
        Miksi niin rankasti ja reilusti pitäisi sataa, eihän se olisi luonnolle hyväksi, vaan sellainen hissuksiin satava tihku kastelee paljon paremmin eikä valu heti ojiin, jokiin ja meriin. Iloinen olisinkin jos lämpenisi sää ja hanget ilmaan haihtuisivat, vaan pahasti pelkään että monen tuvan lattia taas kastuu ja kellarit vedestä täyttyy.

Joskus olen ihmetellyt asiaa, kun tulvia on ollut kautta vuosikymmenten, juuri tietyillä alueilla suomessa. Että tulivatko ne tulvat yksi kaksi ja yllättäen. Että niitä ei ollut aiemmin? Että ihmiset vaan rakensivat ja rakensivat tulva-alueille ja voi yllätys, tupa täynnä vettä :)))
        Elikkä eivätkö oikeasti osanneet odottaa, eivät tienneet, vai rakensivatko suomalaisella jääräpäisyydellä, ei se vesi tule minun tontille?
        Periaatteessa olen ihmetellyt asiaa jo viimeiset 40 vuotta.

• Phoca5

Lumi ei haihdu käytännössä. Haihtumisen osuus on parin prosentin luokkaa.

• aamukahvit sisällä
        Takuulla turvassa. kirjoitti:

Joskus olen ihmetellyt asiaa, kun tulvia on ollut kautta vuosikymmenten, juuri tietyillä alueilla suomessa. Että tulivatko ne tulvat yksi kaksi ja yllättäen. Että niitä ei ollut aiemmin? Että ihmiset vaan rakensivat ja rakensivat tulva-alueille ja voi yllätys, tupa täynnä vettä :)))
        Elikkä eivätkö oikeasti osanneet odottaa, eivät tienneet, vai rakensivatko suomalaisella jääräpäisyydellä, ei se vesi tule minun tontille?

Olisiko syynä muutokset mitkä ihmiset ovat vesistöihin tehneet, keinoaltaat, juoksutukset, suoalueiden kuivaamiset, padot yms. Puut on hakattu jokien varsilta vettä imemästä ja tasattu pelloiksi.

• ei kovin usein
        Takuulla turvassa. kirjoitti:

Meillä suvun mökki ollut samalla paikalla -56 lähtien. Vain kerran on mökki muuttunut saareksi, se oli tammikuulla 05, n. ½ metriä oli vettä mökin ympärillä, suhteellisen pienillä vahingoilla selvittiin. Venevaja täyttyi puoliksi vedellä, onneksi ikkunat kestivät, niin tavarat pysyivät sisällä.

• Takuulla turvassa.
        aamukahvit sisällä kirjoitti:

Olisiko syynä muutokset mitkä ihmiset ovat vesistöihin tehneet, keinoaltaat, juoksutukset, suoalueiden kuivaamiset, padot yms. Puut on hakattu jokien varsilta vettä imemästä ja tasattu pelloiksi.

En osaa sanoa. Mutta on seutuja jotka eivät pysty suodattamaan lumien sulamista, ei kyllä pitkäaikaisia sateitakaan. Ihmisten tekemiä töppäyksiä, varmaan osa.

Ehkä jatkossa pitäisi rakentaa vain yleville maille. Mutta eihän niitäkään ole joka paikassa.

• Ehkä näkövirhe?
        Phoca5 kirjoitti:

Lumi ei haihdu käytännössä. Haihtumisen osuus on parin prosentin luokkaa.

Eikö haihdu?

Esimerkiksi parina viime keväänä kun seurasin pääkaupunkiseudulla, niin tuntui että lumet haihtuivat silmissä, katosivat jopa muutamassa päivässä. Tässä kun ei ole sellaisia uomiakaan, että olisivat muuttuneet vedeksi ja virranneet johonkin.

Että jonnekin ne katosivat?

• Phoca5
        Ehkä näkövirhe? kirjoitti:

Eikö haihdu?

Esimerkiksi parina viime keväänä kun seurasin pääkaupunkiseudulla, niin tuntui että lumet haihtuivat silmissä, katosivat jopa muutamassa päivässä. Tässä kun ei ole sellaisia uomiakaan, että olisivat muuttuneet vedeksi ja virranneet johonkin.

Että jonnekin ne katosivat?

Ympäristökeskuksen sivulta on tutkittuna tietona tue että ei haihdu;-)

• Ehkä näkövirhe?
        Phoca5 kirjoitti:

Tänä keväänä aion mennä kontilleni lumipenkkaan ja katson mihin se lumi lähtee.
        Ellei tule kauhakuormaaja ja kouraise minuakin mukaansa :) Tai lumenpudottaja, katolta niskaan lumet.

• purosanoipulipuli
        Phoca5 kirjoitti:

laitatko linkin siihen missä noin kerrotaan, kiitos

mun asfalttipihalta ei valu purot mihinkään mutta silti ne häipyy kun aurinko paistaa, varastaako ympäristökeskus lumeni?

• Ehkä näkövirhe? kirjoitti:

Tänä keväänä aion mennä kontilleni lumipenkkaan ja katson mihin se lumi lähtee.
        Ellei tule kauhakuormaaja ja kouraise minuakin mukaansa :) Tai lumenpudottaja, katolta niskaan lumet.

No jos se haihtuu sulaessaan. Aurinko lämmittää ja lumi sulaa ja samalla haihtuu.
        Koska kyllä se on täälläkin haihtunut, ei ole norona mihinkään mennyt.
        Tai sitten lumi painuu alaspäin kun aurinko sulattaa,,,,,

• Phoca5
        purosanoipulipuli kirjoitti:

laitatko linkin siihen missä noin kerrotaan, kiitos

mun asfalttipihalta ei valu purot mihinkään mutta silti ne häipyy kun aurinko paistaa, varastaako ympäristökeskus lumeni?

http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=68383

• Hei kun keikuskelen

Ai Jaaaaaaa, vai aamukahvit sisällä.
      Noh, tapa se huonokin tapa :)

Täälä päin niitä tulvia pakkaa olemaan. Kyrönjoki kun paukauttaa peittonsa veks, niin joinakin vuosina vesi levittäytyy jos jonnekin.

En yhtään osaa sanoa, mimmonen tulva tänä keväänä pukkaa. Oon niin monesti ollut väärässä, kun olen tuumaillut, että nyt olen Täysin VARMA suuresta tulvasta, kun lunta on paaaaaljon. Lumesta huolimatta onkin käynyt niin, että mitään suurempaa tulvaa ei tule. Sitten kun oon varma, että tulvaa ei tule, niin johan sitä vettä riittä joka pellon päälle. Kummallista.

Toissa keväänä menin poikani luo ja mikä näky odottikaan, kun pääsin siihen kohtaan, että päätieltä olisi pitänyt kääntyä pikkutielle. Koko tie oli veden alla.
      Tiesin, että olisin autolla päässyt ajamaan, mutta en uskaltanut, koska tie kaartuu, eikä tien reunoja tietenkään näkynyt laisinkaan. Olisin ajanut varmasti ojaan (joka on syvä) jos olisin yrittänyt. Soitin pojalle ja hän lähti mönkijällä minua hakemaan. Hän ajoi edellä ja minä perässä. Päästiin perille.
      Tietä on nyt nostettu ja viime keväänä tie sentäs oli näkyvissä, vaikka vettä olikin laajasti ympärillä. Itse talo on mäen nyppylällä ja vesi ei yllä heidän pihaan. Onneksi.

• ...

Isot tulvat tuleepi.

Venehommiksi voi mennä. Itellä ois aiheesta paljonkin kirjoitettavaa. Mainittaan sen verran, lyllä jäät saa kalista siltaan., sitä ei enää ikinä tulva kuitenkaan vie.

Mikko Alatalo ei ole samoilta kulmilta, mutta sieltäpäin kuitenkin:

http://www.youtube.com/watch?v=EuVhxSdGBNY

Tulkoon tulva, se on vain luonnollista vuodenaikojen vaihtelua.

Mainiten, toi mun puro on kesällä kapea puro, pääsee pikkukengilläkin paikoittain yli. Keväällä hauskis, vettä 10 metriä ja leveys puoli kilometriä :DDD

=DW=

• Näyttä kyllä nytkin pikkuhiljaa sulattavan tota lunta. Naapurin ja tän tontin välillä on kivistä sellainen aika matala aita mutta kun kävin postilaatikolla niin huomasin että näkyy lumen alta enemmän kun viime viikolla.
      Maanteillä kulkiessa näkee myös paikka paikoin missä on kerätty lumia talven aikana että sulamista tapahtuu.
      Vaikka ilmat on kylmiä, nyt varsinkin tuon tuulen takia niin aurinko lämmittää jo.

• jalat märkinä

tuli ne, tosi isot

• Rimmir tänään

Täällä ollaan jo paremmalla puolella. Lumet ja jäät ovat nyt häipyneet, ja talvirenkaat vaihdettu kesä sellaisiin.
      Valmistelen tässä aamiaista reppuun kannettavaksi ja käppäsen tuonne merenrannalle nauttimaan kerrankin tuulettomasta aamusta. Öljysin eilen iltapäivällä puutarhahuonekalut tuossa ulkosalla ja ne eivät ole vielä kuivuneet. Aurinko paistaa ja on tosi kaunista .

• Ymmyrkäisenä katson

Tulvaisten uutiskuvien kohdalla mietin joka kerta, miksi ihminen rakentaa asumuksensa niin lähelle paikkoja, jotka voivat keväisin, syksyisin tai sateisina kesinä levitä ja laajeta vaikka minne asti. Eihän nämä tulvat mitään uudenuutukaisia asioita ole, historian sivuhan niitä on ollut, kun on ollut jokiakin ynnä muita vesistöjä. Likikaupungissa levähti runsassateisena kesänä soinen kaupungin pohjakin.

Uutiskuvissa näkyy uudehkoja taloja, eivätkö rakentajat ole ottaneet päivänselvää asiaa huomioon. Jos itse asuisin ja rakentaisin vesistön varrelle, huolehtisin varsinkin siitä, että omaisuus olisi riittävän kaukana rannasta ja / tai niin korkealla paikalla, että jää eikä vesi varmasti ulettuisi varpaisiin asti.

Eikös siinä yhressä Isossa Kirjassakin sanota, minne viisas mies rakentaa, minne joku muu ...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anteeksi mies

En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      26
      2866
    2. Ripeyttä asiointiin

Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee
      Hyrynsalmi
      25
      2058
    3. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      112
      1568
    4. Koska me nähdään

Seuraavan kerran ja odotanko sitä?
      Ikävä
      76
      1329
    5. Mietin aina vain

Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      7
      1258
    6. Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!

Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi
      Tunteet
      138
      1196
    7. En tunne muita

Kohtaan tätä samaa polttavaa halua vain sinua kohtaan. Ei vaan muut sytytä
      Ikävä
      64
      1036
    8. Olen vähän

Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      954
    9. Ollaan kuin yö ja päivä

Monessa asiassa… molemmat ollaan kuitenkin älykkäitä ja tiedämme, ettei kannata edetä tämän pidemmälle.
      Ikävä
      70
      901
    10. Oletko joskus lähestynyt jotakin

väärällä identiteetillä? Miksi?
      Ikävä
      102
      877
    Aihe