korvaava työ+sairausloma

Liikerajoite

Olen ollut toista kuukautta sairaslomalla jalkavaivan vuoksi, sairauslomaakin olisi jäljellä vielä n.3 viikkoa. Jalka on operoitu, ja nyt mietiskelen tässä aikani kuluksi, että miten työpaikoilla yleensä menee noi korvaavat työt?

Jos haluaisin kuitenkin (mikäli kykenen) mennä aiemmin jo töihin, niin onko työnantajan tehtävä pyytää korvaaviin töihin (esim. toimistotöihin, paperitöitä ainakin on) vai onko se minun vastuulla? Tiedän,että saattaa olla paikkakohtaista, mutta miten noissa yleensä menetellään?Ja jos se on työntekijän vastuulla, niin katsooko työnantaja pahalla,mikäli jatkan sairauslomaani määrättyyn päivään saakka kuntouttaen jumppaamalla jalkaa.

Ja jos nyt kokisinkin olevani työkykyinen, tai ainakin lähes, niin pitääkö hakea uusi lääkärinlausunto jotta pystyn mennä töihin, vai riittääkö ainoastaan oma lausunto?

Lisättäköön sen verran, että työskentelen alalla jossa tarvitaan jalkoja paljon. Minulla jalassa edelleen pientä liikerajoitetta.

4

1274

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jiåppijåijyy

      Kysy luottarilta tai työnantajalta suoraan. korvaava työ on käsite, jota kaikki työehtosopimukset eivät "tunne".

    • liikerajoite

      Meillä käytössä yksityisen sosiaalialan tes, ja yritin sieltä ettii mut ei löytynyt kohtaa korvaavasta työstä.

      En viitti vielä soittaa työnantajalle, toivon vielä muilta viisaammilta kokemuksia.

      Tarjoaako yleensä TA korvaavia hommia? Vai onko työntekijän vastuulla tiedustella töihin palaamisen mahdollisuudesta?
      Ja odottaako että työntekijä tulee töihin vaikka kesken sairausloman, mikäli olo sen sallii? Tai puolikuntoisena muihin hommiin, jos vointi hieman parempi muttei kuitenkaan kykeneväinen varsinaiseen työnkuvaan?

      Olen siis tunnollinen työntekijä jonka vaikea jäädä pois töistä, ja nyt kiinnostaakin tietää et kuinka menetellä (vaikka olenkin vielä puolikuntoinen). Tiedostan itsekkin,että jalka ei aian vielä kunnossa, mutta paranemaanpäin on. Joskin hidasta on.

      Olisi kiva tietää,että pitäisikö minun mennä "työmaalle" tekemään hommia joihin kykenen, vai jäänkö kotiin vielä kuntouttamaan jalkaani jotta se on paremmassa kunnossa kun saikkuni päättyy:(. Tätäkin pitäisi kysyä työnantajalta...

      • Älä ota saikkua

        No tietysti voit aina olla ottamatta vastaan sitä saikkua, ei tässä maassa ketään "pakoteta saikulle", vaan lääkäri kirjoittaa saikkulapun, jos se on tarpeen... jos sanot lekurille, ettet tarvi saikkua, niin sillon sitä ei sulle kirjoteta. Yksinkertaista ja toimii ainakin kuntasektorilla, miksei siis myös yksityisellä.


      • Tai sitten näin
        Älä ota saikkua kirjoitti:

        No tietysti voit aina olla ottamatta vastaan sitä saikkua, ei tässä maassa ketään "pakoteta saikulle", vaan lääkäri kirjoittaa saikkulapun, jos se on tarpeen... jos sanot lekurille, ettet tarvi saikkua, niin sillon sitä ei sulle kirjoteta. Yksinkertaista ja toimii ainakin kuntasektorilla, miksei siis myös yksityisellä.

        Lisäksi voit olla toimittamatta sitä saikkulappua työnantajalle, paperisilppurikin on keksitty. Tuo saikku on "oikeus" ei velvollisuus. Olen ollut itse töissä, vaikka lekuri on kerennyt kirjottaa saikkulapun ihan mun huomaamatta reseptin mukaan. Jätin vaan toimittamatta kyseisen saikun työnantajalle ja menin töihin normaalisti. That's it.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1445
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1225
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1222
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1205
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe