Olen saanut useita sähköpostiviestejä minut selvästikin tuntevalta henkilöltä (Ei, en tarkoita mitään nimelläni tulevia mainosposteja) Viesteissä ei ole mitään rikollista, mutta haluaisin kuitenkin tietää, että kuka ne on lähettänyt. Onko "kotikonsteilla" mahdollista saada lähettäjää selville? En ymmärrä näistä IP-jutuista mitään, mutta onko se IP:kään mikään varma keino lähettäjän selvittämiseksi?
Kuka lähettää sähköposteja?
9
145
Vastaukset
Jos sinulla on julkisia profiileita eri nettipalveluissa niin roskapostaajat voivat saada selville nimesi ja sähköpostiosoitteen.
Lähettäjää tuskin saa selville kotikonstein.- ------
Tavis ei saa IP:stä selville lähettäjää. IP:n erilaiset hakuohjelmat antavat vain operaattorin nimen, sekä paikkakunnan useimmiten väärin.
IP:stä lähettäjän liittymän saa selville vain poliisi rikostutkinnassa operaattorin avustuksella.- muio90
Onko näin? Kertokaapa muutkin mielipiteenne?
- Aino Lintsas
muio90 kirjoitti:
Tämä on se mitä kerrotaan julkisesti.
- käytännössä noin
muio90 kirjoitti:
Käytännössä se on näin. Hommaa hankaloittaa vielä se että valtaosa ns. kuluttajaliittymistä on vaihtuvalla IP-osoitteella eli lukiessasi postia kyseinen IP-osoite voi olla jo ihan toisen henkilön käytössä.
Joissain tapauksissa voi tuurilla saada summittaisen osoitteen selville JOS operaattorin asetukset on niin että IP-osoite vaihtuu harvoin JA IP-osoitteeseen yhdistetty nimi kertoo katuosoitteen (muutamilla operaattoreilla on tuo tyyli ainakin ollut kiinteistöliittymissä eli kerrostalon tarkkuudella näkyy osoite, huoneistokohtaisesti sitten arvottu numero lisänä). Tosin tuolloinkaan et voi olla varma ellei posti ole lähetetty muutamaa minuuttia aikaisemmin, muuten voi olla että se IP-osoite on jo eri henkilöllä ja saatu osoite on väärä. - Tavis41v.
muio90 kirjoitti:
No mä olen tällanen perus tavis tietokoneen käyttäjä, enkä tiedä miten saisin selville s-postin lähettäjän, jos se on lähetetty väärällä nimellä.
Eri asia on sitten nää nörtti hakkerit, jotka tekee "työkseen" haittaohjelmia, ja viruksia.. niiltä se saattaapi onnistuakkin.. - tavis41v.
Tavis41v. kirjoitti:
No mä olen tällanen perus tavis tietokoneen käyttäjä, enkä tiedä miten saisin selville s-postin lähettäjän, jos se on lähetetty väärällä nimellä.
Eri asia on sitten nää nörtti hakkerit, jotka tekee "työkseen" haittaohjelmia, ja viruksia.. niiltä se saattaapi onnistuakkin.....Vielä lisään,, että niiden hakkereiden pitäis onnistua murtautumaan operaattorin (esim. saunalahti) asiakastietojärjestelmään. joka taas on jo melko iso rikos.
Operaattorien palvemilta ei saa kaivettua kuin pelkkiä numeroita kuten ip-osoitteita, aliverkon peitteen, oletusyhdyskäytävän yms.., jotka ei kerro lähettäjästä yhtään mitään..
- Turhaa.....
Heh. Et saa tuolla tietoa kuin ehkä 0,5% osoitteista. Lähes kaikilla operaattoreilla tuo finger on estetty. Ja jos lähettävä palvelin on joku muu kuin nettiyhteyden tarjoava operaattori niin mahdolliset tiedot ovat yleensä vääriä. Vai luuletko että monikin on laittanut oikeat tiedot esim. Suomi24:n rekisteröintiin ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874048Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242901No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452310- 341311
- 10899
- 131875
- 6864
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12811Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124756- 11750