Elikkäs minulla olisi tällainen ilmeisesti ELG hanallinen rinnakkaispiippuinen haulikko, ase on vanhan näköinen. Osaisiko kukaan kertoa aseesta tarkemmin, voisin lähettää kuviakin.
ELG Hanallinen 16 kaliiberinen haulikko
6
3460
Vastaukset
- 8+7
Ensinnäkin ELG ei ole asemerkki, vaan belgialainen aseiden tarkastusleima joka tarkoittaa koeponnistusta mustaruudille. Tuttu virhe menneiltä vuosikymmeniltä suomalaisissa poliisilaitoksissa oli se, että aseet nimettiin sen ensimmäisen kirjainyhdistelmän tai kuvion mukaan mitä niistä, tai niiden mukana maahantuoduista papereista löytyi. Tällaisia ovat mm. tutut asemerkit Tähti ja Liege. Jälkimmäisen nimi tulee belgialaisesta kaupungista, jossa ko. haulikot valmistettiin ja leimattiin. Sinun ELG haulikkosi kuuluu tutummalta nimeltään juuri tähän nimenomaiseen merkkiin.
Liegessä oli aikoinaan Belgian aseteollisuuden keskittymä, ja siellä toimi satoja pieniä haulikkopajoja, joista iso osa ei leimannut aseisiinsa minkäänlaista valmistajamerkintää. Näin ollen valmistajan tarkka selvittäminen on monista aseista mahdotonta. Ja näitä tuotiin Suomeenkin vuosien saatossa valtavat määrät. Aseesi iän määritteleminen on varsin vaikeaa, koska vuosilukujakaan ei tavan mukaan niihin stanssattu. Liegeläisten kulta-aika asemarkkinoilla oli palttiarallaa 1880-1930, joten todennäköisesti tuohon väliin sattuu. Jos aseessa on damasti- eli lankapiiput, valmistusajankohta on todennäköisesti 1800-luvun puolella, muussa tapauksessa 1900-luvulla.
Vanhojen belgialaisten haulikoiden keräilyarvo ei ole kovin suuri. Tämä siitä syystä että aseita tehtiin PALJON, ja että niiden valmistusleimat yleensä uupuvat. Ja vaikka löytyisivätkin, niin eivät yleensä kerro mitään keräilyllisesti houkuttelevaa. Tuntemattomat pikkutekijät eivät herätä ostajassa mielenkiintoa. Melkeinpä ainut isompi ja tunnetumpi belgialaisvalmistaja on Francotte, jonka aseet ovatkin hinnakkaampia.
Voisin heittää hatusta näin asetta näkemättä, hieman kunnosta, iästä ja koristuksista riippuen, että pyssysi hinta jää siihen haarukkaan 50-300 euroa.- ELG
Kiitoksia vastauksestasi :) Juu, kyllä piiput on lankapiiput. Mustaruutiaseisiin ei ilmeisesti tarvitse aseenkantolupaa, kun tämäkin löytyi ukkini jäämistöstä ullakolta.
- ELG
ELG kirjoitti:
Kiitoksia vastauksestasi :) Juu, kyllä piiput on lankapiiput. Mustaruutiaseisiin ei ilmeisesti tarvitse aseenkantolupaa, kun tämäkin löytyi ukkini jäämistöstä ullakolta.
Siis jos ase on valmistettu ennen vuotta 1890 ja sillä ei ammuta.
- rapo
ELG kirjoitti:
Siis jos ase on valmistettu ennen vuotta 1890 ja sillä ei ammuta.
Tarkisttappa leima. Soikion sisällä ELG tähti.Onko kruunu yläpuolella?
- JR Karjala
Minulla on yksipiipuinen ase jossa leima 1870 ja kruunu päällä sekä ELG.
Mikähän se mahtaa olla ja onko sillä mitään arvoa? Belgialainen. - volga
minulla on ykspiipunen 20ca kivääri lukolla varustettu missä on krunuu ja sen renkaan sisällä ELG merkki en tiedä iästä mitään tiätäskö kukaan
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475106- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131828Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701507Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681457- 811204
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321203- 361046
- 421025
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21974