Te, jotka olitte aikoinanne teiniäitejä

Muuanmummoäiti

niin miten suhatudutte näihin teiniäitien dissaajiin.
Miten oma elämänne meni?
Kaduitteko koskaan sitä, että hankitte ensimmäisen/ensimmäiset lapset varhain?

Itse sain esikoiseni kun olin juuri täyttänyt 18. Toisen sain kun olin 19. Muut myöhemmin.
Perustin ensimmäisen yrityksen kun olin 20.
Valmistuin maisteriksi ensimmäisen kerran kun olin 24. (Kaksi eri alojen kandia myöhemmin ja toinen maisterius tänä keväänä - kun olen 49).

Koskaan en ole aikaista aloittamistani katunut.
En kertaakaan.

Jotenkin tuntuu, että dissaajat sen sijaan valintojaan katuvat ihan urakalla.

51

253

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Häh???

      Tunnut olevan sen verran pätevä tapaus, että kerrot varmasti oman nimesikin, koska ei noissa saavutuksissa ainakaan häpeämistä ole. Yrityksiäsi myös kannattaa mainostaa, vai mitä?

      • Muuanmummoäiti

        Miten se tähän liittyy?
        Yritykset olen myynyt aikoja sitten. Nykyään opetan yliopistolla.


    • Oikea äiti

      Kuka hoiti sinun lapsesi, kun opiskelit?

      • Heleppo kehua

        Jos pitäisi arvata, niin veikkaan, että avaajan äiti hoiti ainakin 2 ensimmäistä lasta ja oli heille enemmän äiti kuin mummo.


      • Muuanmummoäiti
        Heleppo kehua kirjoitti:

        Jos pitäisi arvata, niin veikkaan, että avaajan äiti hoiti ainakin 2 ensimmäistä lasta ja oli heille enemmän äiti kuin mummo.

        Äitini asui kaukana ja oli vielä aktiivisesti työelämässä. Tapasi lapsenlapsiaan muutaman viikon välein.

        Minä ja mies hoidimme lapsemm palkatun avun avulla. Jossain vaiheessa oli kokopäiväistäkin kotiapua.


      • Miesope
        Muuanmummoäiti kirjoitti:

        Äitini asui kaukana ja oli vielä aktiivisesti työelämässä. Tapasi lapsenlapsiaan muutaman viikon välein.

        Minä ja mies hoidimme lapsemm palkatun avun avulla. Jossain vaiheessa oli kokopäiväistäkin kotiapua.

        Et kai oikeasti oleta, että teinivanhemmilla on tyypillisesti rahaa palkata itselleen sitä maksettua apua, jotta itse ehtivät muihin rientoihin? Kokopäiväistä kotiapua? Miehelläsi oli ilmeisesti hyvät tulot vai oliko käytössä vanha tuttu Pappa betalar-järjestelmä?

        Mikä viesti mahtaa olla? Sekö, että teiniäitiys johtaa sinun kaltaisessi lopputulokseen?


      • Maria-Theresa
        Miesope kirjoitti:

        Et kai oikeasti oleta, että teinivanhemmilla on tyypillisesti rahaa palkata itselleen sitä maksettua apua, jotta itse ehtivät muihin rientoihin? Kokopäiväistä kotiapua? Miehelläsi oli ilmeisesti hyvät tulot vai oliko käytössä vanha tuttu Pappa betalar-järjestelmä?

        Mikä viesti mahtaa olla? Sekö, että teiniäitiys johtaa sinun kaltaisessi lopputulokseen?

        Kaikilla teiniäideillä ei ole teini-ikäinen puoliso. Minulla oli varakas lähes kolmikymppinen mies kun sain ensimmäisen lapsemme 17-vuotiaana. Se sama mies on vieläkin, tosin jo viisikymppinen. Nuorin lapsemme on kaksi vuotta.
        En ole itse palkannut hoitajaa vaan halunnut olla kotona kolme ensimmäistä vuotta.

        Ei monillakaan ole varaa palkata hoitajaa. Suomessa on päivähoitojärjestelmä. Jos opiskelee tai on töissä lapsen voi uskoa koulutetulle henkilökunnalle siksi aikaa. Tämä yhteiskunnan palvelu koskee myös teini-ikäisien vanhempien lapsia

        Opiskelijat jotka saavat opintotukea (iästä riippumatta) ovat maksujen nollaluokassa.

        En tiedä mikä avaajan viesti oli. Minun mielestäni hän esitti hyvin yksinkertaisia kysymyksiä.

        Vastaanpas itse vielä siihen. Dissaajat voi dissata omasta elämästä pois. On turha pitää lähipiirissä ihmisiä, joiden käytös on huonoa.
        Nettidissaajista ei kannata välittää, tänne eksyy kaikenlaisia...


      • Muuanmummoäiti
        Miesope kirjoitti:

        Et kai oikeasti oleta, että teinivanhemmilla on tyypillisesti rahaa palkata itselleen sitä maksettua apua, jotta itse ehtivät muihin rientoihin? Kokopäiväistä kotiapua? Miehelläsi oli ilmeisesti hyvät tulot vai oliko käytössä vanha tuttu Pappa betalar-järjestelmä?

        Mikä viesti mahtaa olla? Sekö, että teiniäitiys johtaa sinun kaltaisessi lopputulokseen?

        Viesti oli se, että teiniäitiys johtaa monenlaisiin lopputuloksiin niin kuin ätiys muissakin iässä. ihan turhaa kenenkään kuunnella näitä nettidissaajia. vaan ihan rauhassa tulee kunkin luoda omannäköisensä elämä.

        Kotiapu oli kokopäiväistä siinä vaiheessa, kun olimme jo vakaasti mukana työelämässä. Ensimmäisinä käytimme palkattua satunnaisapua silloin kun emme pystyneet järjestämään miehen kanssa keskenämme hoitoa. Useimmiten toki pystyimme.

        Kertoo paljon tämän palstan tasosta ja asiallisuudsta, että automaattiset oletukset ovat
        - mummo hoitaa ja on enemmän äiti kuin mummo.
        - pappa betalar.
        - lapset eivät pärjänneet elämässä jne.

        "Miesope" joka päättäväisesti yrittää loukata ja vähätellä nuoria, jotka ovat muutenkin haastavassa elämäntilanteessa? "Kannustatko" samalla lailla mahdollisia oppilaitasi vai oletko pois työelämästä? Toivottavasti jälkimmäistä...


      • Miesope
        Muuanmummoäiti kirjoitti:

        Viesti oli se, että teiniäitiys johtaa monenlaisiin lopputuloksiin niin kuin ätiys muissakin iässä. ihan turhaa kenenkään kuunnella näitä nettidissaajia. vaan ihan rauhassa tulee kunkin luoda omannäköisensä elämä.

        Kotiapu oli kokopäiväistä siinä vaiheessa, kun olimme jo vakaasti mukana työelämässä. Ensimmäisinä käytimme palkattua satunnaisapua silloin kun emme pystyneet järjestämään miehen kanssa keskenämme hoitoa. Useimmiten toki pystyimme.

        Kertoo paljon tämän palstan tasosta ja asiallisuudsta, että automaattiset oletukset ovat
        - mummo hoitaa ja on enemmän äiti kuin mummo.
        - pappa betalar.
        - lapset eivät pärjänneet elämässä jne.

        "Miesope" joka päättäväisesti yrittää loukata ja vähätellä nuoria, jotka ovat muutenkin haastavassa elämäntilanteessa? "Kannustatko" samalla lailla mahdollisia oppilaitasi vai oletko pois työelämästä? Toivottavasti jälkimmäistä...

        Teiniäitiys on kaikkialla kehittyneissä valtioissa ilmiö, josta pyritään eroon. Nuorten ohjaaminen kuvittelemaan, että kaikista ongelmista helposti yli selviää, on vastuutonta.

        Jokainen ammatuikseen lasten ja nuorten kanssa työtä tekevä näkee tämän päivän nuorten ongelmat. Lyhytjänteisyys ja kyvyttömyys hoitaa asioita ovat lisääntyneet valtavasti viimeisten kymmenen vuoden aikana. Jopa korkeakoulutasolla on nuoria, joiden kyky hallita elämäänsä on erittäin puutteellinen.

        Tämän ajan teinit ovat jotakin aivan muuta kuin 80- tai 90-luvulla nuoruuttaan eläneet , vanhemmista puhumattakaan. Se, että osa teinitytöistä on eri tavoin elämässään onnistunut, on hieno asia. Valitettavasti suuren osan asiat eivät niin hyvin ole. Pappa betalar-toimintatapa on julkisuudessakin esiintyneissä keskusteluissa esiin noussut. Teinivanhemmat tuskin tästä säännöstä poikkeus ovat.

        Samoin, yksinhuoltajuus on lisääntynyt merkittävässä määrin viimeisten vuosikymmenten aikana. Teinien suhteet eivät kestä. Kaikilla muillakin on ongelmia, mutta teinejä pitäisi ohjata enemmän siuihen ajattelutapaan, että vastuu omista toimista on kannettava itse. On melkoisen hölmöä ohjata ihmisiä luottamaan siihen, että yhteiskunta kantaa vastuiun hölmöilyistä. Ei ole mikään ihme, että Niinistö puhui oleskeluyhteiskunnasta.

        Dissaaminen on oma lukunsa. Se, että muistuttaa ikävistäkin asioista, on toinen juttu. Olettaisi aikuisten vanhempien (?) käsittävän, että myös varoittaminen ja tosiasioiden kertominen on osa kasvatustyötä.

        Muuanmummoäiti.

        Jos teinityttönen alkaa esim. 16-vuotiana haihatella siitä, että haluaa lapsen "miehensä" kanssa, hänet on nopeasti palautettava maan pinnalle. En näe mitään hyvää siinä, että täällä sitten joku esim. kolmen kuukauden tukevan vanhemmuuden perusteella suosittelee teinivanhemmuutta nuorille, joilla useinkin tuntuu olevan monenmoista ongelmaa elämänhallinnassa.

        Aikuisena ihmisenä oletan sinun käsittävän, että tämä on vain nettikeskustelua ja tämän tyyppisissä mielipiteen vaihdoissa voi asiat sanoa suoremmin kuin oikeassa elämässä. En minäkään oleta sinun suosittelevan teinirvanhemmuutta omille lapsillesi.


      • pmreawpmgp
        Miesope kirjoitti:

        Teiniäitiys on kaikkialla kehittyneissä valtioissa ilmiö, josta pyritään eroon. Nuorten ohjaaminen kuvittelemaan, että kaikista ongelmista helposti yli selviää, on vastuutonta.

        Jokainen ammatuikseen lasten ja nuorten kanssa työtä tekevä näkee tämän päivän nuorten ongelmat. Lyhytjänteisyys ja kyvyttömyys hoitaa asioita ovat lisääntyneet valtavasti viimeisten kymmenen vuoden aikana. Jopa korkeakoulutasolla on nuoria, joiden kyky hallita elämäänsä on erittäin puutteellinen.

        Tämän ajan teinit ovat jotakin aivan muuta kuin 80- tai 90-luvulla nuoruuttaan eläneet , vanhemmista puhumattakaan. Se, että osa teinitytöistä on eri tavoin elämässään onnistunut, on hieno asia. Valitettavasti suuren osan asiat eivät niin hyvin ole. Pappa betalar-toimintatapa on julkisuudessakin esiintyneissä keskusteluissa esiin noussut. Teinivanhemmat tuskin tästä säännöstä poikkeus ovat.

        Samoin, yksinhuoltajuus on lisääntynyt merkittävässä määrin viimeisten vuosikymmenten aikana. Teinien suhteet eivät kestä. Kaikilla muillakin on ongelmia, mutta teinejä pitäisi ohjata enemmän siuihen ajattelutapaan, että vastuu omista toimista on kannettava itse. On melkoisen hölmöä ohjata ihmisiä luottamaan siihen, että yhteiskunta kantaa vastuiun hölmöilyistä. Ei ole mikään ihme, että Niinistö puhui oleskeluyhteiskunnasta.

        Dissaaminen on oma lukunsa. Se, että muistuttaa ikävistäkin asioista, on toinen juttu. Olettaisi aikuisten vanhempien (?) käsittävän, että myös varoittaminen ja tosiasioiden kertominen on osa kasvatustyötä.

        Muuanmummoäiti.

        Jos teinityttönen alkaa esim. 16-vuotiana haihatella siitä, että haluaa lapsen "miehensä" kanssa, hänet on nopeasti palautettava maan pinnalle. En näe mitään hyvää siinä, että täällä sitten joku esim. kolmen kuukauden tukevan vanhemmuuden perusteella suosittelee teinivanhemmuutta nuorille, joilla useinkin tuntuu olevan monenmoista ongelmaa elämänhallinnassa.

        Aikuisena ihmisenä oletan sinun käsittävän, että tämä on vain nettikeskustelua ja tämän tyyppisissä mielipiteen vaihdoissa voi asiat sanoa suoremmin kuin oikeassa elämässä. En minäkään oleta sinun suosittelevan teinirvanhemmuutta omille lapsillesi.

        Miksi saarnaat niin kauheasti. Onko tämä älytön yleistäminen joku sydämen asia sinulle.
        Miksei saisi pärjätä hyvin. Kaikki me emme ole epäonnistujia.
        Missä piireissä sinä liikut.... Pappa ei todellakaan betalar täälläpäin.
        Eikä todellakaan oleskella yhteiskunnassa. Onko sinulla käsitystä miten tukisysteemi edes toimii. Millä lailla siellä oleskellaan. Minkalaista kokemusta sinulla tai presidentillä on "oleskelusta".
        Onko mielestäsi ilmainen päivähoito yhteiskunnan tuella elämistä kun se kuuluu kaikille pienituloisille. Millä lailla auttaisi perheitä, jos köyhät joutuisivat maksamaan kuukaudessa 250 euroa päivähoidosta....
        Suomen teiniraskauksien määrä (15-19vuotiaat) on 7raskautta tuhatta nuorta naista kohtaan. Suurin osa näistä on täysi-ikäisiä eli 18-19 vuotiaita. Todella pieni luku. Yhdysvalloissa luku on 54.


      • voi tietämätöntä
        Miesope kirjoitti:

        Teiniäitiys on kaikkialla kehittyneissä valtioissa ilmiö, josta pyritään eroon. Nuorten ohjaaminen kuvittelemaan, että kaikista ongelmista helposti yli selviää, on vastuutonta.

        Jokainen ammatuikseen lasten ja nuorten kanssa työtä tekevä näkee tämän päivän nuorten ongelmat. Lyhytjänteisyys ja kyvyttömyys hoitaa asioita ovat lisääntyneet valtavasti viimeisten kymmenen vuoden aikana. Jopa korkeakoulutasolla on nuoria, joiden kyky hallita elämäänsä on erittäin puutteellinen.

        Tämän ajan teinit ovat jotakin aivan muuta kuin 80- tai 90-luvulla nuoruuttaan eläneet , vanhemmista puhumattakaan. Se, että osa teinitytöistä on eri tavoin elämässään onnistunut, on hieno asia. Valitettavasti suuren osan asiat eivät niin hyvin ole. Pappa betalar-toimintatapa on julkisuudessakin esiintyneissä keskusteluissa esiin noussut. Teinivanhemmat tuskin tästä säännöstä poikkeus ovat.

        Samoin, yksinhuoltajuus on lisääntynyt merkittävässä määrin viimeisten vuosikymmenten aikana. Teinien suhteet eivät kestä. Kaikilla muillakin on ongelmia, mutta teinejä pitäisi ohjata enemmän siuihen ajattelutapaan, että vastuu omista toimista on kannettava itse. On melkoisen hölmöä ohjata ihmisiä luottamaan siihen, että yhteiskunta kantaa vastuiun hölmöilyistä. Ei ole mikään ihme, että Niinistö puhui oleskeluyhteiskunnasta.

        Dissaaminen on oma lukunsa. Se, että muistuttaa ikävistäkin asioista, on toinen juttu. Olettaisi aikuisten vanhempien (?) käsittävän, että myös varoittaminen ja tosiasioiden kertominen on osa kasvatustyötä.

        Muuanmummoäiti.

        Jos teinityttönen alkaa esim. 16-vuotiana haihatella siitä, että haluaa lapsen "miehensä" kanssa, hänet on nopeasti palautettava maan pinnalle. En näe mitään hyvää siinä, että täällä sitten joku esim. kolmen kuukauden tukevan vanhemmuuden perusteella suosittelee teinivanhemmuutta nuorille, joilla useinkin tuntuu olevan monenmoista ongelmaa elämänhallinnassa.

        Aikuisena ihmisenä oletan sinun käsittävän, että tämä on vain nettikeskustelua ja tämän tyyppisissä mielipiteen vaihdoissa voi asiat sanoa suoremmin kuin oikeassa elämässä. En minäkään oleta sinun suosittelevan teinirvanhemmuutta omille lapsillesi.

        Voisitko nätisti selittää miten yksinhuoltaja odottaa yhteiskunnan kantavan vastuun.
        Ollaanko me jotain luusereita, jotka eivät osaa tehdä sitä itse?


      • Miesope
        voi tietämätöntä kirjoitti:

        Voisitko nätisti selittää miten yksinhuoltaja odottaa yhteiskunnan kantavan vastuun.
        Ollaanko me jotain luusereita, jotka eivät osaa tehdä sitä itse?

        Ihmeellistä, että koko ajan on rautalankamalli väännettävä ihan jokaisesta asiasta...

        Julkisuudessa on keskusteltu jo jonkin aikaa siitä, miten suurissa vaikeuksissa erityisesti yhden huoltajan perheet ovat Suomessa.

        Samoin., julkisuudessa ovat niin koulu & opettajat kuin muutkin tahot jo vuosia selittäneet sitä, miten lasten ongelmat ovat kasvamaan päin. Rikkinäisten perheiden ja yh-perheiden ongelmat ovat päivänselvät. Loputon määrä ihmisistä on tässä maassa selvillä tilanteesta.

        Tässä keskusteluosiossa teinityttöset leveileevät sillä, miten yksinhuoltajuus ei mitään haittaa. Noh, reaalimaailmassa se valitettavasti haittaa. Yhteiskunta toki huolehtii tiettyyn rajaan asti asioista, mutta onko niitä ongelmia tieten tahtoen elämään järjestettävä?

        18-vuotiaat ovat täysi-ikäisiä. He kantavat ainakin teoriatasolla itse vastuun hölmöilyistään, mutta lähinnä teoriatasolla.

        Pappa betalar on tuttu juttu Nyky-Suomessa.

        http://www.uusisuomi.fi/raha/88365-pappa-betalar-ilmio-tutkittu-nain-lapset-nettoavat

        Samoin, lapsiperheiden ja erityisesti yksihuoltajaperheiden ongelmat ovat faktaa - ikävä kyllä.

        http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/tutkimus/hankkeet/stop_koyhyys/nakokulmia/lapsikoyhyys_on_suomessa_kasvussa

        Näissä keskusteluissa on lukuisia esimerkkejä siitä, miten vahva usko joillakin tyttösillä on siihen, että yhteiskunnan on kannettava vastuu, kun tyhjätaskuihin tyttösiin vauvakuume iskee.


      • terryberry
        Miesope kirjoitti:

        Ihmeellistä, että koko ajan on rautalankamalli väännettävä ihan jokaisesta asiasta...

        Julkisuudessa on keskusteltu jo jonkin aikaa siitä, miten suurissa vaikeuksissa erityisesti yhden huoltajan perheet ovat Suomessa.

        Samoin., julkisuudessa ovat niin koulu & opettajat kuin muutkin tahot jo vuosia selittäneet sitä, miten lasten ongelmat ovat kasvamaan päin. Rikkinäisten perheiden ja yh-perheiden ongelmat ovat päivänselvät. Loputon määrä ihmisistä on tässä maassa selvillä tilanteesta.

        Tässä keskusteluosiossa teinityttöset leveileevät sillä, miten yksinhuoltajuus ei mitään haittaa. Noh, reaalimaailmassa se valitettavasti haittaa. Yhteiskunta toki huolehtii tiettyyn rajaan asti asioista, mutta onko niitä ongelmia tieten tahtoen elämään järjestettävä?

        18-vuotiaat ovat täysi-ikäisiä. He kantavat ainakin teoriatasolla itse vastuun hölmöilyistään, mutta lähinnä teoriatasolla.

        Pappa betalar on tuttu juttu Nyky-Suomessa.

        http://www.uusisuomi.fi/raha/88365-pappa-betalar-ilmio-tutkittu-nain-lapset-nettoavat

        Samoin, lapsiperheiden ja erityisesti yksihuoltajaperheiden ongelmat ovat faktaa - ikävä kyllä.

        http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/tutkimus/hankkeet/stop_koyhyys/nakokulmia/lapsikoyhyys_on_suomessa_kasvussa

        Näissä keskusteluissa on lukuisia esimerkkejä siitä, miten vahva usko joillakin tyttösillä on siihen, että yhteiskunnan on kannettava vastuu, kun tyhjätaskuihin tyttösiin vauvakuume iskee.

        Valitettavasti meillä ainakin menee hyvin.
        Vaikkei iskä maksanut mitään.
        Yksinhuoltajana ei ole parisuhdeongelmia ja perheväkivaltaa.
        On todella rauhallista, kun kukaan ei sotkeennu kasvatukseen ja hoitoon.
        Jotenkin en itse enää ymmärrä mihin sitä miestä tarvitsee..


      • et ajatellut
        Miesope kirjoitti:

        Ihmeellistä, että koko ajan on rautalankamalli väännettävä ihan jokaisesta asiasta...

        Julkisuudessa on keskusteltu jo jonkin aikaa siitä, miten suurissa vaikeuksissa erityisesti yhden huoltajan perheet ovat Suomessa.

        Samoin., julkisuudessa ovat niin koulu & opettajat kuin muutkin tahot jo vuosia selittäneet sitä, miten lasten ongelmat ovat kasvamaan päin. Rikkinäisten perheiden ja yh-perheiden ongelmat ovat päivänselvät. Loputon määrä ihmisistä on tässä maassa selvillä tilanteesta.

        Tässä keskusteluosiossa teinityttöset leveileevät sillä, miten yksinhuoltajuus ei mitään haittaa. Noh, reaalimaailmassa se valitettavasti haittaa. Yhteiskunta toki huolehtii tiettyyn rajaan asti asioista, mutta onko niitä ongelmia tieten tahtoen elämään järjestettävä?

        18-vuotiaat ovat täysi-ikäisiä. He kantavat ainakin teoriatasolla itse vastuun hölmöilyistään, mutta lähinnä teoriatasolla.

        Pappa betalar on tuttu juttu Nyky-Suomessa.

        http://www.uusisuomi.fi/raha/88365-pappa-betalar-ilmio-tutkittu-nain-lapset-nettoavat

        Samoin, lapsiperheiden ja erityisesti yksihuoltajaperheiden ongelmat ovat faktaa - ikävä kyllä.

        http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/tutkimus/hankkeet/stop_koyhyys/nakokulmia/lapsikoyhyys_on_suomessa_kasvussa

        Näissä keskusteluissa on lukuisia esimerkkejä siitä, miten vahva usko joillakin tyttösillä on siihen, että yhteiskunnan on kannettava vastuu, kun tyhjätaskuihin tyttösiin vauvakuume iskee.

        Minä kyllä syyttäisin niitä ääliö vanhempia jotka suostuvat maksamaan kaiken, en teini-ikäisiä.


      • 2 kasvattajaa
        terryberry kirjoitti:

        Valitettavasti meillä ainakin menee hyvin.
        Vaikkei iskä maksanut mitään.
        Yksinhuoltajana ei ole parisuhdeongelmia ja perheväkivaltaa.
        On todella rauhallista, kun kukaan ei sotkeennu kasvatukseen ja hoitoon.
        Jotenkin en itse enää ymmärrä mihin sitä miestä tarvitsee..

        Niin, sinä et ehkä miestä tarvitse, mutta lapsesi tarvitsisi hyvän isän.


      • terryberry
        2 kasvattajaa kirjoitti:

        Niin, sinä et ehkä miestä tarvitse, mutta lapsesi tarvitsisi hyvän isän.

        Miten niin?
        Lapselle riittää yksi turvallinen kiintymyssuhde.
        Ei lapsi tarvitse kahta vanhempaa.


    • Muuanmummoäiti

      Eikö kukaan muu uskalla kertoa tällä lynkkauspalstalla todellista tarinaansa?

      • Heleppo kehua

        Sulla meni avauksen mukaan hienosti, mutta mitä lapsista tuli? Etenkin niistä kahdesta ensimmäisestä?


      • Muuanmummoäiti
        Heleppo kehua kirjoitti:

        Sulla meni avauksen mukaan hienosti, mutta mitä lapsista tuli? Etenkin niistä kahdesta ensimmäisestä?

        Toinen on muotoilija, tekee töitä pääosin kansainvälisillä markkinoilla. Naimisissa , kaksi lasta joista toinen on kuollut.

        Toiseksi vanhin on valmistunut ravintolakokiksi, mutta lukee nyt toista tutkintoa gerontologian alalta. Tahtoo perustaa virikkeellisen palvelutalon "vaativimmille" ikääntyneille, joille perinteinen hoitokoti ei sovellu. Perustamishomma hyvällä mallilla jo. Näillä näkymin yritys alkanee toimintansa syksyllä 2014.
        (Tietenkin voi tulla vielä muita ennakoimattomia hidasteita, jolloin tuo siirtyy.)
        Avoliitossa. Kaksi lasta.

        Tahdotko kuulla muidenkin (lapsia on monta) tähänastisesta elämästä, joskaan en enää ollut teiniäiti heidän syntyessään?


      • Heleppo kehua
        Muuanmummoäiti kirjoitti:

        Toinen on muotoilija, tekee töitä pääosin kansainvälisillä markkinoilla. Naimisissa , kaksi lasta joista toinen on kuollut.

        Toiseksi vanhin on valmistunut ravintolakokiksi, mutta lukee nyt toista tutkintoa gerontologian alalta. Tahtoo perustaa virikkeellisen palvelutalon "vaativimmille" ikääntyneille, joille perinteinen hoitokoti ei sovellu. Perustamishomma hyvällä mallilla jo. Näillä näkymin yritys alkanee toimintansa syksyllä 2014.
        (Tietenkin voi tulla vielä muita ennakoimattomia hidasteita, jolloin tuo siirtyy.)
        Avoliitossa. Kaksi lasta.

        Tahdotko kuulla muidenkin (lapsia on monta) tähänastisesta elämästä, joskaan en enää ollut teiniäiti heidän syntyessään?

        Eivät siis ole maistereita, eivätkä opeta (vielä) yliopistossa? Seuraavaksi olisi mukava lukea ex-teiniäidistä, jolla on korkeasti koulutettuja ja menestyneitä lapsia. ;)

        Ps. Tein lapset aikuisena 28-34 vuotiaana ja he ovat edenneet tällä hetkellä sinun lapsiasi pidemmälle, vaikka ovat nuorempia kuin nämä sinun 2 vanhempaa lastasi (eivätkä ole lisääntyneetkään vielä - onneksi).


      • oaebol
        Heleppo kehua kirjoitti:

        Eivät siis ole maistereita, eivätkä opeta (vielä) yliopistossa? Seuraavaksi olisi mukava lukea ex-teiniäidistä, jolla on korkeasti koulutettuja ja menestyneitä lapsia. ;)

        Ps. Tein lapset aikuisena 28-34 vuotiaana ja he ovat edenneet tällä hetkellä sinun lapsiasi pidemmälle, vaikka ovat nuorempia kuin nämä sinun 2 vanhempaa lastasi (eivätkä ole lisääntyneetkään vielä - onneksi).

        Niillä on myös luultavasti yhtä vaatimaton ja muita kunnioittava asenne, kuin sinulla. Hyvääpä työtä teit.
        On varmasti hyvä etteivät ole lisääntyneet.


      • werty
        Heleppo kehua kirjoitti:

        Eivät siis ole maistereita, eivätkä opeta (vielä) yliopistossa? Seuraavaksi olisi mukava lukea ex-teiniäidistä, jolla on korkeasti koulutettuja ja menestyneitä lapsia. ;)

        Ps. Tein lapset aikuisena 28-34 vuotiaana ja he ovat edenneet tällä hetkellä sinun lapsiasi pidemmälle, vaikka ovat nuorempia kuin nämä sinun 2 vanhempaa lastasi (eivätkä ole lisääntyneetkään vielä - onneksi).

        Ja numeropelle provoaa nyt täällä..


      • bojngbh
        Heleppo kehua kirjoitti:

        Eivät siis ole maistereita, eivätkä opeta (vielä) yliopistossa? Seuraavaksi olisi mukava lukea ex-teiniäidistä, jolla on korkeasti koulutettuja ja menestyneitä lapsia. ;)

        Ps. Tein lapset aikuisena 28-34 vuotiaana ja he ovat edenneet tällä hetkellä sinun lapsiasi pidemmälle, vaikka ovat nuorempia kuin nämä sinun 2 vanhempaa lastasi (eivätkä ole lisääntyneetkään vielä - onneksi).

        Maisteri ei ole nykyään mitään..
        Parasta kouluttautua sellaiselle alalle, jolla on töitä. Eikä miettiä miten hienolta joku tutkinto kuulostaa tuntemattoman nobodyn korvissa.


      • Muuanmummoäiti
        bojngbh kirjoitti:

        Maisteri ei ole nykyään mitään..
        Parasta kouluttautua sellaiselle alalle, jolla on töitä. Eikä miettiä miten hienolta joku tutkinto kuulostaa tuntemattoman nobodyn korvissa.

        En ole koskaan ollut työttömänä. Oletko sinä?


      • EI ole heleppo
        Heleppo kehua kirjoitti:

        Eivät siis ole maistereita, eivätkä opeta (vielä) yliopistossa? Seuraavaksi olisi mukava lukea ex-teiniäidistä, jolla on korkeasti koulutettuja ja menestyneitä lapsia. ;)

        Ps. Tein lapset aikuisena 28-34 vuotiaana ja he ovat edenneet tällä hetkellä sinun lapsiasi pidemmälle, vaikka ovat nuorempia kuin nämä sinun 2 vanhempaa lastasi (eivätkä ole lisääntyneetkään vielä - onneksi).

        Eivätkä lisäännykään katkerien lapsuudenkokemustensa vuoksi.


      • Bongaaja1
        Heleppo kehua kirjoitti:

        Eivät siis ole maistereita, eivätkä opeta (vielä) yliopistossa? Seuraavaksi olisi mukava lukea ex-teiniäidistä, jolla on korkeasti koulutettuja ja menestyneitä lapsia. ;)

        Ps. Tein lapset aikuisena 28-34 vuotiaana ja he ovat edenneet tällä hetkellä sinun lapsiasi pidemmälle, vaikka ovat nuorempia kuin nämä sinun 2 vanhempaa lastasi (eivätkä ole lisääntyneetkään vielä - onneksi).

        Lasten eteneminenkö on sinulle se elämän mittari? Ymmärtää hyvin, miksi he tuolla taustalla eivät kykene kestäviin ihmissuhteisiin saati perheen perurstamiseen.


      • heleppo kehua
        Bongaaja1 kirjoitti:

        Lasten eteneminenkö on sinulle se elämän mittari? Ymmärtää hyvin, miksi he tuolla taustalla eivät kykene kestäviin ihmissuhteisiin saati perheen perurstamiseen.

        Mistäköhän tuon vetäisit, etteikö lapseni esimerkiksi kykenisi kestäviin ihmissuhteisiin? Se ettei halua tehdä lasta nuorena ei tarkoita etteikö voisi elää parhaassa mahdollisessa parisuhteessa.


    • Bongaaja1

      Minä tunnistin ap:n! Olen lukenut blogiaan monta vuotta ja nähnyt hänet telkkarissakin!

      • :) :) :)

        Minäkin taisin tunnistaa.
        Tosi mukavan oloinen ihminen.


      • Bongasin myös

        Höpö höpö. Mistä tiedät, ettei hän ole "Erään äitipuolen kaltainen, nelosia 2 vuotta odottanut, ranskalainen aivokirurgi"? :P


      • terryberry
        Bongasin myös kirjoitti:

        Höpö höpö. Mistä tiedät, ettei hän ole "Erään äitipuolen kaltainen, nelosia 2 vuotta odottanut, ranskalainen aivokirurgi"? :P

        Eipäs sotketa asioita.
        Ei voi mitään jos bongaustaidot puuttuu ;)


      • Bongasin myös
        terryberry kirjoitti:

        Eipäs sotketa asioita.
        Ei voi mitään jos bongaustaidot puuttuu ;)

        No, ei kukaan opiskellut ja yliopistoihminen tule kirjoittelemaan teiniäiti-palstalle. Ennemmin joku tylsistynyt tyyppi lusimassa tappaa aikaa...


      • terryberry
        Bongasin myös kirjoitti:

        No, ei kukaan opiskellut ja yliopistoihminen tule kirjoittelemaan teiniäiti-palstalle. Ennemmin joku tylsistynyt tyyppi lusimassa tappaa aikaa...

        Miten niin.


    • Mietiskeliä

      Miesopelle: Todellakaan kaikki teiniäidit ei ole yksin huoltajia monilla "aikuisillakin" ihmisillä tulee ero lapsen saannin myötä eikä tämä yksinhuoljien kasvu teineistä johdu. Enkä ymmärrä miksi yleistät kaikkia teiniäitejä huonoiksi äideiksi jotka maksattavat muilla kaiken ja työntävät lapsensa pienenä hoitoon? Nykyään moni suomalainen äiti laittaa ensimmäisen lapsensa hoitoon jo 1-vuotiaana palatakseen työelämään miksei siis teinit saisi mennä yhtälailla opiskelemaan?

    • Bongaaja1

      Olen ennenkin huomannut, että "miesope" vaikuttaa poikkeuksellisen ammattitaidottomalle, jos on oikeasti opettaja.

      • UIYUYUIYIU

        Sä oot sitten varmaan oikee ammattitaidon Elvis?


      • Vieras5
        UIYUYUIYIU kirjoitti:

        Sä oot sitten varmaan oikee ammattitaidon Elvis?

        Ihan normaalipätevä omalla alallani olen. MIesopeen verrattuna toki kuitenkin superpätevä. Eivätkö kaikki ole?


      • TYTYTYUTY
        Vieras5 kirjoitti:

        Ihan normaalipätevä omalla alallani olen. MIesopeen verrattuna toki kuitenkin superpätevä. Eivätkö kaikki ole?

        Tekeekö se susta pätevän että pieksät turpaasi ihmisestä jonka työnteosta sä et tiedä mitään?? Sä oot sit varmaan tosi pätevä!!!! Se sentäs perustelee juttujaan sä vaan auvot päätäs ku joku puujumala huittisista.


      • Bongaaja1
        TYTYTYUTY kirjoitti:

        Tekeekö se susta pätevän että pieksät turpaasi ihmisestä jonka työnteosta sä et tiedä mitään?? Sä oot sit varmaan tosi pätevä!!!! Se sentäs perustelee juttujaan sä vaan auvot päätäs ku joku puujumala huittisista.

        "Aikuisena ihmisenä oletan sinun käsittävän, että tämä on vain nettikeskustelua ja tämän tyyppisissä mielipiteen vaihdoissa voi asiat sanoa suoremmin kuin oikeassa elämässä."

        Näin kirjoitta "miesope" teinivanhempien palstalla ja väittää opeasti olevansa kasvatusalan ammattilainen? MIKÄ on koulu, jossa opettajatkaan eivät nykypäivänä hallitse nettietiketin alkeita ja miten moinen moukka voi väittää itseään kykeväksi ammattimaiseen kasvatustyöhön?

        Luulen, että hän ei oikeasti ole mikään opettaja vaan joku syrjäytynyt houkka, joka saa kicksinsä nuorten vanhempien loukkaamisesta.


      • vllnopny
        TYTYTYUTY kirjoitti:

        Tekeekö se susta pätevän että pieksät turpaasi ihmisestä jonka työnteosta sä et tiedä mitään?? Sä oot sit varmaan tosi pätevä!!!! Se sentäs perustelee juttujaan sä vaan auvot päätäs ku joku puujumala huittisista.

        Jos se perustelee aina noin jää asioita hirveesti käsittelemättä tunnilla.


      • YTYTYUTYUTUYT
        Bongaaja1 kirjoitti:

        "Aikuisena ihmisenä oletan sinun käsittävän, että tämä on vain nettikeskustelua ja tämän tyyppisissä mielipiteen vaihdoissa voi asiat sanoa suoremmin kuin oikeassa elämässä."

        Näin kirjoitta "miesope" teinivanhempien palstalla ja väittää opeasti olevansa kasvatusalan ammattilainen? MIKÄ on koulu, jossa opettajatkaan eivät nykypäivänä hallitse nettietiketin alkeita ja miten moinen moukka voi väittää itseään kykeväksi ammattimaiseen kasvatustyöhön?

        Luulen, että hän ei oikeasti ole mikään opettaja vaan joku syrjäytynyt houkka, joka saa kicksinsä nuorten vanhempien loukkaamisesta.

        Niin onko sulla joku psykologin tutkinto kun sä niin hyvin tiedät toisten ammattitaidon? Nettietiketti??? Et sä sitä hallitse itekään.


      • werty
        YTYTYUTYUTUYT kirjoitti:

        Niin onko sulla joku psykologin tutkinto kun sä niin hyvin tiedät toisten ammattitaidon? Nettietiketti??? Et sä sitä hallitse itekään.

        Ehkä se tarkoittaa, kun ei osaa olla hiljaa.


    • ...

      Mä en käsitä miten toisten haukkuminen ja luokitteleminen luokkiin helpottaa ketään. Tietenkin jokaisella oma mielipide mutta tämä on teiniäitien palsta ei teistä varmasti kukaan auta ketään teiniäitiä tuommoisilla puheilla mitä täällä lukee. En ymmärrä miksi haluatte tahallaan tuottaa toisille pahaa mieltä.

    • tein nii

      Miten omia lapsiaan voi katua? Olen entinen teiniäiti. Ensimmäisen lapsen sain alle kahdeksantoista vuotiaana. Omasta mielestä nuoresta iästä oli enemmän hyötyä kuin haittaa. Suurin ongelma taisi olla ympäristöllä. Ihan yhtä normaali aikuinen lapsesta kasvoi. Samoin ei jäänyt omasta elämästä sen enempää puuttumaan kuin muiltakaan.

      Ehkä nyt ei alaikäisenä pitäisi alkaa lisääntymään, mutta miksi nuorena lasten tekeminen on nykyisin epänormaalia? Kasvattaako pitkittynyt ja "vastuntunnoton" nuoruus jotenkin vanhemmista parempia ja vastuuntuntoisempia?

      • rgoneipfoåp

        Teini-äitiyshän vähenee koko ajan, joten outoa, että vastustajat nostaa niin isoa haloota.


    • Eläkkeellekohta

      Olin teiniäiti 1970-luvulla. Esikoinen syntyi 1975 ja minä valmistuin lääkäriksi 1979. Ilman lapsia olisin varmasti valmistunut nopeammin ja elämänlaatuni olisi ollut paljon huonompi.
      Onnellista odotusta ja antoisaa elämää kaikenikäisille äideille.

    • Utelias..

      Just... Miten 15 vuotiaanako joku lähes 30v ukko sinut bongasi? Onko se joku teineihin suuntautunut vai miksi lapsiin sotkeentui. Kuullostaa ouudolta.. Vai etsiktö isähahmoa?

      • uiuip

        Kenelle tämä on?....


    • miekkinen

      Ei mulla oikein ollut varaa laittaa edes yhtä muksua kunnalliseen päiväkotiin.
      Joo tukia sain, kun opiskelijana kasvatin vauvaa, mut ei mulla mitään käteen jäänyt ja usein sain vanhemmiltani avustusta pyytää.

      Ihan ammattikoulun kävin ja duunari olen nykyäänkin nyt lapsi menossa kouluun ensi vuonna.

      En osaa vielä sanoa että tuleeko tästä mitään huikeaa onnistumiskertomusta, mulla oli vaikeaa ja on vieläkin, eikä musta mitään maisteria ole ikinä tulossakaan, mä toimin täällä ruohonjuuritasolla ihan mielelläni.
      Lapselle toivon menestystä luonnollisesti mutta ei mulla ole luultavasti tulevaisuudessakaan resursseja paljoa tarjota.
      Toivon että olisin hankkinut lapsen myöhemmin, mutta lasta rakastan niin paljon etten päivääkään vaihtaisi.

    • Äiti vm.1959

      Minulla on neljä lasta, joista kaksi vanhinta sain teininä.
      En ole koskaan hankkimistaan katunut. Kouluttauduin ammattiin, josta nautin yhä, jo 30 vuotta työelämässä olleena. Lapset ovat samoin löytäneet jokainen alansa.

      Älkää hyvät nuoret kuunnelko "Lissuja" ja "miesopeja" vaan tutkikaa omaa sydäntänne, omia voimavarojanne ja omaa tilannettanne. Siten voitte aikanaan katsoa elämäänne taaskpäin ja kohdata muutkin ilman että mieltänne varjostaa pelko siitä, että mitä jos muut valitsevat toisin ja tulevat onnellisemmaksi.

    • Uteeliijas

      Oletko ap Viipaleita-blogin Satu?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      92
      6618
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      28
      2652
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2233
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      74
      1894
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1671
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1457
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1367
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe