Verenkiertohäiriö vai ei?

Jalkani halvaantui eräänä yönä. Elvyttelin sitä jonkun aikaa, kunnes virkosi. Aamulla menin lääkäriin -> ensiapuun -> osastolle ja tutkimuksiin, epäilynä aivoverenkiertohäiriö/TIA-kohtaus. Halvaantuneen jalan puolella oli koko ajan pientä aaltoilevaa puutuilua, siis myös käsi, pää.

Multa tutkittiin verikokeiden lisäksi kaulan ja pään suonet varjoaineella. Mitään ei löytynyt. Ei myöskään aneurysmia, joita meillä on ollut lähisuvussa paljon. Sydänkin tutkittiin, ei vikaa. Hyytymistekijät ok. Olin ennen tuota kohtausta syönyt myös jonkin aikaa e-pillereitä ja käyttänyt estrogeenigeeliä, koska kärsin lapsen imetyksen aikaan unettomuudesta.

Neurologin mukaan kyseessä ei sitten ollutkaan verenkiertohäiriö vaan hyvänlaatuinen oireisto. Lihasjännitystä, kuulemma. Primaspania kuitenkin pitää syödä vuoden loppuun saakka.

Nyt sitten toinen lääkäri sanoi, että on siellä silti voinut olla verenkiertohäiriö, koska kaikki suonet ei näkyisikään varjoainekuvauksessakaan. Pitääkö tämä paikkansa? Miten helposti tuollainen mahtaa uusiutua? Jalka on kuitenkin puutuillut edelleen, menee kylmiä väreitä, kuten muuallakin kropassa toispuoleisesti, mutta mitään täydellistä halvausta ei ole enää ollut. Kaikki hormonihoidot oon lopettanut, enkä uudestaan aloita.

Oon huomannut että nuo väreilyt liittyy selvästi menkkoihin. Pahimpina oireet on menkkojen aikaan, eli voisko ne sitten aiheuttaa näin hurjia oireita? Pillerien aikana mulla oli järkyt migreenit, kun lopetin jatkui monta viikkoa. Edelleen tulee kohtauksia, mutta harvemmin.
1401
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 1

Vanhimmat

...ja olen 34-vuotias.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


kysymysmerkkinä kirjoitti:

Jalkani halvaantui eräänä yönä. Elvyttelin sitä jonkun aikaa, kunnes virkosi. Aamulla menin lääkäriin -> ensiapuun -> osastolle ja tutkimuksiin, epäilynä aivoverenkiertohäiriö/TIA-kohtaus. Halvaantuneen jalan puolella oli koko ajan pientä aaltoilevaa puutuilua, siis myös käsi, pää.

Multa tutkittiin verikokeiden lisäksi kaulan ja pään suonet varjoaineella. Mitään ei löytynyt. Ei myöskään aneurysmia, joita meillä on ollut lähisuvussa paljon. Sydänkin tutkittiin, ei vikaa. Hyytymistekijät ok. Olin ennen tuota kohtausta syönyt myös jonkin aikaa e-pillereitä ja käyttänyt estrogeenigeeliä, koska kärsin lapsen imetyksen aikaan unettomuudesta.

Neurologin mukaan kyseessä ei sitten ollutkaan verenkiertohäiriö vaan hyvänlaatuinen oireisto. Lihasjännitystä, kuulemma. Primaspania kuitenkin pitää syödä vuoden loppuun saakka.

Nyt sitten toinen lääkäri sanoi, että on siellä silti voinut olla verenkiertohäiriö, koska kaikki suonet ei näkyisikään varjoainekuvauksessakaan. Pitääkö tämä paikkansa? Miten helposti tuollainen mahtaa uusiutua? Jalka on kuitenkin puutuillut edelleen, menee kylmiä väreitä, kuten muuallakin kropassa toispuoleisesti, mutta mitään täydellistä halvausta ei ole enää ollut. Kaikki hormonihoidot oon lopettanut, enkä uudestaan aloita.

Oon huomannut että nuo väreilyt liittyy selvästi menkkoihin. Pahimpina oireet on menkkojen aikaan, eli voisko ne sitten aiheuttaa näin hurjia oireita? Pillerien aikana mulla oli järkyt migreenit, kun lopetin jatkui monta viikkoa. Edelleen tulee kohtauksia, mutta harvemmin.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu