51v. ja maha kuin potkupallo

l,.-695

Kuukautiseni loppuivat pari vuotta sitten. Mitään vaihtarioireita ei ole ollut. Paitsi...tämän vuoden alusta mahani on ollut kuin potkupallo vaikka syön samanlaisesti kuin ennenkin. Eli nyt kun olen iltavuorossa eikä tule tehtyä kunnon ruokaa niin tässä on ruokani koko päivälle: kolme kuppia kahvia, pari kolme ruisleipää siihen päälle oivariinia, makkaraa, juustoa, salaatia (jos on), rahkaa puoli purkkia johon on sekoitettu seesamsiemeneitä, auringonkukansiemeneitä sekä soijaroouhetta, appelsiiniä, omenaa, vaihtoehtoisesti raejuustoa ananaksen kanssa. Aamuvuorossa kyllä syön näiden lisäksi lämpimän aterian (pienen sellaisen). Työ on liikkuvaa eli koko päivän jalkojen päällä. Kotona yritän kuntopyöräillä edes 10-15min/päivä sekä kahvakuulaa ja jos virtaa riittää niin jotakin muuta lisäksi. Eli mikä auttaisi tähän vatsan turvotukseen....APUA!! :(

17

2498

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Premenopause

Hei, ONNEKSI olkoon kun olet välttynyt noilta vaihtarioireilta, ihanaa!
      Kokeile turvotukseen Fructolax tuplateho, se (kuulemma) edistää luonnollista suolentoimintaa ja ehkäisee vatsan turvotusta.
      On siis luontaistuotekaupan tavaraa.

• mars mars

Kovin on huoletonta elo, ja koska silloin pitäisi epäilyksen herätä, jos jokin on niin hyvin, ettei oikein uskoisi todeksikaan, joten lääkäriin siitä.

• goyj+42

Vaan eihän kaikilla edes ole mitään oireita tai jos onkin niin ovat niin pieniä etteivät hoksaa niiden olevan v-oireita. Ei siitä heti lääkäriin tarvi marssia.

• Premenopause

Eipä niin! Suurimmalla osalla naisista on oireita, toisilla enemmän ja toisilla vähemmän. Ei todellakaan sanottu että kaikilla on ja onnekas se jolla ei ole. Minä valitettavasti kuulun tuohon enemmistöön.

• mars mars lääkäriin

Lääkäriin ja tarkistettava ettei vatsaontelossasi ole kertynyt nestettä.Oletko milloin käynyt gynekologilla? onko kipuilua alavatsalla.vatsalla?

• Hormonilisä

Luin jostain, että pallomaha vanhemmilla naisilla on hormonaalinen juttu eikä siihen auta mikään. Ilmeisesti mieshormooni saa vallan kehossa.

• mars mars

toki näin, mutta 51-vuotias ei ikänsä puolesta välttämättä kuulu vielä siihen ryhmään

• Marssilaulu loppuu

No käy nyt siellä lääkärissä että toi mars mars saa rauhan!

• voiskos olla

Aloittajalle tämä,

voisikohan sinulla olla kysta munasarjassa, sellainen voi kasvaa suureksi. Onko muita oireita kuin vatsa pullukkana esim. ummetusta tai vatsakipua tai kipua munasarjojen kohdalla? Suuri kysta voi painaa muita sisäelimiä lyttyyn. Minä myös ehdotan, että menet käymään gynekologilla, yleislääkärit eivät välttämättä ymmärrä tällaisesta paljoakaan - minullekin vaan ihmetteli, jotta onko vatsa aina noin iso ja lääkkeen määräsi sellaiseen vaivaan jota mulla ei ollut.

• l,.-695

noin kaksi vuotta sitten on todettu kysta alaselässä neljännen ja viidennen nikaman kohdalla. lääkäri sanoi että eivät mielellään leikkaa selästä. nyt tosin on alkanut vaivaamaan hiukan enemmän ja olenkin ajatellut mennä uudelleen lääkäriin kun tuntuu että se olisi hiukan kasvanut.

• kauniisti pömpöllään

Olen pian 49 v ja aina ollut taipumus pömppömahaan. Viime aikoina maha on kasvanut entisestään, toki siinä on aimo kimpale läskiä. Mutta läski siis takertuu nimenomaan tuohon mahan ja vieläpä alamahan kohtaan. Yli 80 v äitini on myös isomahainen ja hänelle tehtiin yli 50v sairaalassa raskaustesti, koska lääkärin mielestä maha oli epänormaalin suuri. Eli voikohan kyseessä olla rakenteellinen sukuvika?

• Myymeli

Hei. Olen samanikäinen kuin sinä. Pari vuotta sitten maha alkoi turvota vielä enemmän kuin ennen ja oli aamupalan jälkeen aina aivan iso pömppö, kuin olisi kirjaimellisesti 9. kuulla raskaana. Sitten se kurisi ja murisi. Reilu vuosi sitten jätin kaikki gluteeniviljat 100 %:sti pois ja myöskin maitotuotteet. Huomasin, että aina kun olin syönyt viljaa tai maitotuotetta, alkoi valtaisa turvotus. Sittemmin olen tutkinut asioita ja gluteeniyliherkkyys on todella yleistä. Monesti siihen liittyy yliherkkyys maidon proteiinille. Kokeile pari viikkoa. Eron huomaa yleensä välittömästi. Gluteenittomuus on myös piristänyt ja hoikistanut, olen saanut 5 kiloa pois, ennen se ei lähtenyt millään. Oli yllättävän helppo tuo siirtyminen. Tarkkana saa vain olla tuoteselosteiden kanssa. Nykyään löytyy paljon gluteenittomia tuotteita ja täysjyväriisi, amarantti, kvinoa, hirssi, maissi korvaa pastat. gluteenitonta puhdasta kauraa voi syödä. Leipominen helppoa kun on gluteenittomat jauhot, peruna- ja maissijauhot sekä valmisseokset kaupasta. Tällä jatkan loppuikäni.

• l,.-695

Moi :) Syön ruisleipää vähintään 3-4 palaa päivässä todella harvemmin vaaleaa leipää. Täytyy siis kokeilla ja olla ilman leipää. Eli tilalle ei sovi kaura-, ohra- ja riisipuuro jos eivät ole gluteenittomia? Maitorahka sekä raejuusto on myös herkkuani :) Hyvää pääsiäistä kaikille :)

• Myymeli
        l,.-695 kirjoitti:

Moi :) Syön ruisleipää vähintään 3-4 palaa päivässä todella harvemmin vaaleaa leipää. Täytyy siis kokeilla ja olla ilman leipää. Eli tilalle ei sovi kaura-, ohra- ja riisipuuro jos eivät ole gluteenittomia? Maitorahka sekä raejuusto on myös herkkuani :) Hyvää pääsiäistä kaikille :)

Voit syödä esim. Semperin puhdas kaura -hiutaleista tehtyä kaurapuuroa sekä riisipuuroa. Pastan tilalla tosiaan voi syödä täysjyväriisiä, hirssiä, tattaria, kvinoaa, amaranttia, maissia eli polentaa. Liemikuutioissa on Reformi-tuotteella gluteenitonta. Monissa karkeissa on gluteenia, pitää olla tarkkana. Toki saa myös gluteenitonta lakua. Perussuklaata voi syödä, samoin marmeladia ja useita toffeita sekä hedelmäkarkkeja. Pakastealtaasta löytyy hyviä Sunnuntain kaura-porkkanasämpylöitä. On esim. Semperin gluteenitonta näkkäriä ja tietysti riisikakut käyvät. Jne. jne. mistään ei joudu luopumaan. Kahviloissakin on aina 1-2 vaihtoehtoa gluteenitonta. Jäätelö yleensä käy myös. Kokeilehan ensin kuukausi täysin gluteenittomalla, tuleeko eroa. Maidottomalla sitten myös. Maidon voi korvata soijamaidolla ja jogurtit soijajogurtilla. Rahkalle ei löydy korviketta eikä oikein hyviä juustollekaan. Mutta jos maha pysyy rauhallisena ja litteänä, siinä tarpeeksi motivaatiota! Lue lääkärin kirjoittama kirja Vaaralliset viljat....

• 2+3

Toimiiko vatsa normaalisti vai kerääntyykö suoleen ylimääräistä? Minulle gyne painotti kuitujen tärkeyttä eikä syyttä, sillä suolen toiminnan hidastuminen jää helposti hoitamatta kaiken muun muutoksen keskellä.
      Siihen sitten jonakin päivänä havahtuu, että tässä se vanhuus on.

• kauniisti pömpällään

Onko se mahan litteys oleellista? Jospa meidän kuitenkin pitäisi syödä viljaa vanhanaikaiseen tyyliin. Ja todellakin, minun mahani pömpöttää. Mutta en haluaisi ruveta siitä kauheaa ongelmaa tekemään. Ja nuo hirssit ja muut kuulostaa monimutkaisilta kun en ole mikään valveutunut kokki.

• näin on näreet

kyllä se aina on jonkun mahaongelman merkki, jos maha pömpöttää. Ei kuulu olla siellä ilmaa eikä rasvaa. Molemmat saa vanhemmalla iällä mahan pullottamaan ja se ei ole mikään kaunis tai vielä vähemmän edes terve ilmiö. Liiat sokerit ja hiivat mitä nykyleivissä on, aiheuttaa liikaa kaikenlaisia suolikaasuja ja turvottaa Samojan aineiden vuoksi kertyy viskeraalista rasvaa, koska estrogeenit ei enää vanhempaa naista suojaa.
      Höttöruuat pois vaan ja porkkanalinjalle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen vaalilupaus oli euron bensa

Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.
      Maailman menoa
      96
      2191
    2. Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin

Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n
      Maailman menoa
      45
      2142
    3. Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin

Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi
      Maataloustuki
      50
      1855
    4. Topi osti Askon

Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan
      Maailman menoa
      75
      1380
    5. Mitä kirjainta kaipaat?

Pitkästä aikaa tämmöistä. Onko kirjain muuttunut edellisestä. ☺️
      Ikävä
      90
      1326
    6. Kastaa ja upottaa on eri sanat

Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan
      Kaste
      219
      1151
    7. Uskomatonta touhua!

Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki
      Haapavesi
      31
      1130
    8. Oliko se oikeasti epäselvää

sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men
      Ikävä
      62
      1093
    9. Miten hän sinua katsoi?

😊😊😊😊😊😊
      Ikävä
      68
      969
    10. Miksi eduskuntatalon portaille sytyttään tänään 8 645 kynttilää?

Oikeus elämään ry järjestää lauantaina 21.3.2026 tapahtuman, jossa Eduskuntatalon portaille sytytetään 8 645 kynttilää.
      Luterilaisuus
      285
      920
    Aihe