Kiinteät 4 kk iässä

kiinteiden aloitus

Kertokaapa, kun alkaa meillä olla ajankohtaista kiinteiden aloittaminen, kun poika täyttää 4 kk.

- Millä ruualla aloititte?
- Teittekö itse ruuat vai söikö kaupan purkkiruokia?
- Miten aloititte: monesti päivässä, kuinka usein uutta ruokaa...yms..
- Pakastitteko ruokaa?

Siis ihan kaikkea saa kertoa.. kiitos :)

9

279

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiinteiden aloitus

.. ja vielä lisäyksenä, että annoitteko ensin esim. viikon perunaa, seuraavana viikkona lisäsitte siihen esim. porkkanaa..?

Ja kerrotteko myös päivän kulun, miten syö esim. klo 8 tissistä, klo 12 sosetta..yms..

Auttakaa avutonta esikoisen äitiä ;)

• Hedelmäsoseita

En osaa itse oikein antaa hyviä vinkkejä, mutta voin sanoa ainakin miten ei kannata tehdä!:)

Eli me tehtiin väärin ja aloitettiin niillä kaupan hedelmä soseilla muutaman kerran päivässä maisteltiin ja hyvin upposi aina, mutta ei sitten suostunutkaan syömään yhtään niitä ruoka soseita eli aloita ainakin niillä...

Meillä ruokasoseet alkoi kunnolla upota vasta 6 kk aikoihin ja herkkua oli sillon kanamakarooni ja perunalihasose :)...
      Onnea kokeiluun,hyviä ilmeitä ainakin saa:)

• Kapusha

Me alotettiin päärynäsoseella ja sitten sen jälkeen tein itse bataattisosetta. Bataatin sanotaan olevan hellempi vatsalle kuin peruna :)
      Ekan 2 viikkoa mentiin varovaisesti noilla kahdella mut sen jälkeen 1 uus hedelmä/marjamaku viikossa ja sitten lisäilin kerran viikossa sinne bataattisoseeseen porkkanaa,kesäkurpitsaa ja sittemmin perunaa. Aika nopeella tempolla mentiin uusiin makuihin kun tuon pikku-ukkelin maha kestää näköjään kaikkea! Mistään muusta ei ole tullut mahakipuja kun maissista.

Sen ekan viikon annoin 2krt päivässä sosetta muutamia lusikallisia,mutta sitten poika alkoi vetää raivareita kun ei saanutkaan lisää joten annoin sitten enemmän jo:)

Ruokasoseet oon tehnyt itse,mutta alussa syötiin kaupan hedelmäsoseita. Varmaan kuukausi takaperin alettiin syömään banaania ja itsetehtyä kiisseliä.
      Ruokasoseet pakastan varsinkin alussa pilttipurkilliset :) Nyt kun tuo tyyppi syö jo isoja määriä ruokaa niin jätän jääkaappiinkin jo vähän ettei tartte aina sulatella :)

Rytmi menee näin: Aamulla 6-7 aikaan pullo maitoa,9 aikaan aamupala hedelmäsosetta,11 aikaan lounaaksi ruokasose hedelmää jälkkäriksi,14 aikaan hedelmäsosetta tai riisipuuroa tms, 17 päivällinen ruokasose hedelmää ja 19:30 iltapuuro hedelmää maito :) Maitoa juodaan välissä :)

• mommommom24

Me alotettiin bataatilla, sitä 4 pv, siiten porkkanaa 4 pv, parsakaalia 4 pv, kukkakaalia 4 pv, kesäkurpitsaa 4 pv, päärynää 4 pv.. Siitä sitten lisättiin muita makuja :) Kasvissoseet teen ite, teen ison satsin pakkaseen. Pakastan kerta-annoksina, niinon helppo ottaa sulamaan. Hyi että ne kaupan kasvissoseet haisee niin pahalle! Ite kun tekee niin tietää 100 varmasti mitä syöttää.. Nopeaa ja halpaa kun tekee ite. Hedelmäsoseet ostan kyllä kaupasta, marjasoseita oon kans tehny ite. Nyt poika 6 kk ja kohta aloitetaan lihat,teen nekin ite kyllä:) en luota lastenruokien lihaan,mitä lie hevosta :D nyt menee kiinteitä 4krt päivässä, aamulla puuro, aamupäivällä kasvissose, iltapäivällä hedelmä tai marjasose ja illalla taas puuro. Aluksi maisteltiin pieniä lusikallisiamutta jo parin viikon päästä annoin syödä sen verran kun söi. Nyt menee ihan kunnon annoksia :)
        Mutta siis,suosittelen tekemään ainakinkasvissoseet ite :) ite en ainakaan söis niitä kaupan, esim joku parsakaali maistuu niiiiin järkyttävälle! Kerran kun oltiin reissussa niin ostin kaupan kasvissoseet mukaan, muttei kelvannut. Enkä ihmettele :D

• Mymmeli7

Me aloitettiin bataatilla, sitä 5pv ja sitten lisäsin porkkanan. Yhdistelmää 4päivää ja sitten pelkkää porkkanaa 5pv ja sitten laitoin kukkakaalta porkkanan kanssa.. Sillä tavalla aloitettiin ja samalla jaolla tehtiin viisi ekaa kasvismakua jonka jälkeen sekoittelin niitä eri yhdistelmiksi (samaa yhdistelmää aina 3päivää). Sosetta annettiin "lounaalla". Kun ei kasviksia tullut niin aloin välipala aikaan antamaan hedelmää, aloitettiin banaanista ja hyvin maistu eikä tullu ongelmia mahan kanssa. Puuro tuli sen jälkeen aamuihin. ja sitten lisäilin vuorotellen kasviksia ja hedelmiä.
      Minä olen kaikki ruuat tehnyt itse. Isomman satsin teen kerralla ja pakastan jääkuitioina joista on hyvä sulattaa sopivia annoksia ja saa muuteltua ruokia helposti valikoimalla vaan eri kuutioita :)
      Nyt lapsi on 6kk ja meillä syödään aamulla puuroa marjasoseen kanssa tai paljaaltaan, lounaaksi lihaa ja perunaa joku kasvis, välipalaksi hedelmäsoseita tai marja kiisseliä, päivälliseksi on kasvissoseita ja iltapalaksi puuroa hedelmiäsoseella tai paljaaltaan.

• Mymmeli7

Ja näppäilyerhe.. siis yksistään makua otettiin 4pv ja sekotusta 3pv :D

• tämä on kivaa!

Kun kerran kaikenlaisia vinkkejä sai antaa, niin annan myöskin vinkin, että sitten kun lapsi on vähän isompi (5-6 kk) ja on kiinnostunut viemään kaikkea suuhunsa, niin antakaa ihmeessä myös sormiruokaa! :) Vauvat tykkäävät yleensä tosi paljon, kun saavat itse tutkiskella, tunnustella ja maistella ruokia ja se kehittää koordinaatiotakin. Lisäksi lapsi siinä jo oppii, että kaikki ruoka ei ole sileää, vaan on erilaisia rakenteita, kun itse saa haukittua vähän palasia esim. höyrytetyistä kasviksista. Oma vauvani ei ole soseita saanut ollenkaan, koska aloitti kiinteät vasta yli viiden kuukauden iässä, mutta jos aloittaa nelikuisena niin silloin toki soseilla alkuun. Sen jälkeen voi sitten vähän tarkkailla, että milloin olisi herkkyyttä sormiruokailuun, osalla on jo vajaan puolen vuoden iässä, osalla vasta myöhemmin.

• yudf

Meillä tyttö laittaa käden sinne lautaselle lähes joka ruualla :D Osa soseista on vain haarukalla muussattua joten ei ihan silosta ole kaikki. Ja tyttö on tosiaan 5kk. Isompia paloja en ole antanut koska tuntuu olevan aika sihtikurkku vielä!

• tämä on kivaa!
        yudf kirjoitti:

Meillä tyttö laittaa käden sinne lautaselle lähes joka ruualla :D Osa soseista on vain haarukalla muussattua joten ei ihan silosta ole kaikki. Ja tyttö on tosiaan 5kk. Isompia paloja en ole antanut koska tuntuu olevan aika sihtikurkku vielä!

Juu, vauvat haluavat itse osallistua ruokailuun! :)

Sormiruokailussa on se idea, että vauva itse päättää, minkä kokoisia paloja hän suuhunsa työntää, eli kasviksetkin annetaan niin isoina paloina, että niistä saa kiinni ja voi haukata. Vauva kyllä kakoo liian isot palat takaisin ulos ja se kuuluu asiaan. Ei siis haittaa, vaikka lapsi soseissa ei isoja paloja söisikään, hänen voi antaa itse tutustua isompiin paloihin. Mutta ehkä hyvä odottaa siihen lähemmäs puolta vuotta, vauvalla on yleensä silloin paremmat edellytykset sormiruokailuun.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      88
      4209
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3203
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2340
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1358
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      939
    6. 134
      921
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      894
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      832
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      776
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      770
    Aihe