Lähtöbuumi vl-liikkeestä

to be or not to be

Tuon tuostakin saa kuulla jonkun tutun lähteneen vl-liikkeestä. Samaa puhuvat monet vl-ystäväni. Nyt on alkanut ihan selkeästi lähtöbuumi ainoiden oikeiden uskovaisten yhteisöstä. Mitä syitä arvelisit ilmiöllä olevan?

65

2497

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aluksi

      Ahdasmielisyyteen liittyy lukemattomia juttuja joita ei nuoret hyväksy, pedofilian salailu, siinä

      • Rikollisjärjestö

        Yhteisössä harjoitettava henkinen ja hengellinen väkivalta ei sovi nuorten ajatusmaailmaan. Rikosten rippisalailu-oppi ei myöskään koulutetulle nuorisolle käy. Monet nuoret perheet ovat eronneet firmasta viime aikoina ja useat harkitsevat lähtöä.


      • liikaa lapsia ;((
        Rikollisjärjestö kirjoitti:

        Yhteisössä harjoitettava henkinen ja hengellinen väkivalta ei sovi nuorten ajatusmaailmaan. Rikosten rippisalailu-oppi ei myöskään koulutetulle nuorisolle käy. Monet nuoret perheet ovat eronneet firmasta viime aikoina ja useat harkitsevat lähtöä.

        Ei kukaan ole pelkkä synnyttäjä.


    • Luettavissa

      Kysymykseesi on vastaus 2. Tess. 2:1
      (pituuden takia en kopio sitä)

      • miten uudestisyntyneiden tepaus liittyy avaukseen?

        Kes.


    • ihme ja kumma

      Yhtenä syynä on se,että on uskottava sokeasti.

      Tämän viikon menaiset-lehti kertoo nuorista lestadiolaisista naisista. Lainaan artikkelia: Naiset kuvailevat uskoaan lapsen uskoksi: se on turvallista ja luottavaista, eikä siihen kuulu kyseenalaistaminen. Jos lähtee liikaa kyseenalaistamaan, sydämenusko voi kuolla.

      Eli pitää uskoa sokeasti.

      • kummastuksen ihme

        Niin, "usko ilman epäilyä ei ole uskoa lainkaan, vaan vain sa*tananmoista halua veljeillä jumalan kanssa", sanoi jo Kierkegaard aikoinaan. VL-liikkeessä kai tähdätään juuri siihen "veljeilyyn": pyritään luomaan yhteisö, jossa joku muu vastaa siitä miten yksittäisen ihmisen kuuluu uskoa, jopa yksittäisen ihmisen omatunto on arvottomampi kuin kollektiivinen ts. seurakunnan omatunto. Hirveän vaikea mieltää tuollaista aidosti ihmisyksilön hengellisyydeksi ja omakohtaiseksi uskoksi.

        Tuota samaista Menaisten artikkelia lukiessa tuli ihmeteltyä, kun siinä yksi noista naisista sanoi, että jotain sellaista, että:" kyllä jumala osaa antaa oikean määrän lapsia." Eikö jumalan antamalla älyllä, jota saa käyttää päättäessään omasta elämästään, ole mitään arvoa? Eikö siinä jo sitten halveksita tuota jumalalta saatua älynlahjaa?


    • ihmettelijä vl

      Tämä ainakin ihmetyttää, että nuorille opetetaan väärin esim. häpeästä.

      Luin eilisestä Kapsäkistä häpeästä, miksi asia oli kirjoitettu väärin, olisi ollut parempi jos lehteen olisi laitettu oikeampaa tietoa vaikka wikipedista
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Häpeä

    • helluntalainen.

      Syy on se että sulla heittää. :D

      Mitään buumia ole, eivät ole kiinnostuneita edes täällä enää käymään :D

      • 8 viikkoa ex vllänä

        Suurin syy on paatuminen millä lestat tätä minunkin tilaa kutsuvat. 10 vuotta sitten suvustamme oli yksi eronnut, samoin kuten vuosi sitten. Tämän vuoden alussa erosi 4 itseni lisäksi.Myös muita lestoja olen kuullut että eronnut vuodenalusta n. 20. Todella paljon, mitä esim. 3 vuotta sitten.


      • ex myös
        8 viikkoa ex vllänä kirjoitti:

        Suurin syy on paatuminen millä lestat tätä minunkin tilaa kutsuvat. 10 vuotta sitten suvustamme oli yksi eronnut, samoin kuten vuosi sitten. Tämän vuoden alussa erosi 4 itseni lisäksi.Myös muita lestoja olen kuullut että eronnut vuodenalusta n. 20. Todella paljon, mitä esim. 3 vuotta sitten.

        Tsemiä sulle!!! Ooot fiksu ja rohkee.


    • ajatus ja kannanotto

      Vaikka olen vl, en oikein koskaan ole saanut kosketuspintaa lauseisiin "jos lähtee liikaa kyseenalaistamaan, sydämenusko voi kuolla" tai "pitää uskoa sokeasti". Pitää uskoa mihin ja mitä kyseenalaistaen sydämenusko voi kuolla??.. Siis jos koetan oikein venyttää ajatukstani niin ymmärrän sen siten, että jos - joidenkin mielestä - uskossa on kyse uskosta siihen, että vaikutusvaltaiset kannanotot moraalisiin kysymyksiin on uskottava oikeiksi? Menee kuitenkin aika kauaksi siitä, mistä uskossa minun mielestäni on kysymys.

      Siten en ajoittain ymmärrä uskon kieltämistäkään, kun siitä puhutaan. En siis osaa ottaa kantaa ja tehdä havaintoja siitä, onko jokin buumi käynnissä. Sen sijaan olen havannut myönteistä ja suotavaa kehitystä keskustelukulttuurin muutoksessa ja terveestä itse- ja yhteisökritiikistä.

      • ihme ja kumma

        Näinhän se vanhoillislestadiolaisuudessa. vaikutusvaltaiset kannanotot moraalisiin kysymyksiin on uskottava oikeiksi. Ei saa esittää epäilyjä, ei saa kyseenalaistaa mitään, ettei joutuisi ulos uskovaisten yhteydestä.


      • ajatus ja kannanotto
        ihme ja kumma kirjoitti:

        Näinhän se vanhoillislestadiolaisuudessa. vaikutusvaltaiset kannanotot moraalisiin kysymyksiin on uskottava oikeiksi. Ei saa esittää epäilyjä, ei saa kyseenalaistaa mitään, ettei joutuisi ulos uskovaisten yhteydestä.

        Näin ei tarvitse olla enkä omalla kohdalla hyväksy että kyse uskossa olisi moraalisiin kantoihin uskomisesta. Monille se on varmasti todellisuutta ja minun on kunnioitettava sitä hengellisenä pääomana.


    • SRK syyllinen

      Uskon, että suurin syy vl-liikkeestä lähtemiseen on se, että SRK ei ole pyytänyt anteeksi hoitokokoukisia, eikä vl-pedofilian salaamisia.

      Sen takia minä lähdin ja sen takia on lähtenyt moni muukin.

      • Hyvin kirjoitettu

        Siinäpä on varmasti asioiden ydin.


      • Samaa mieltä
        Hyvin kirjoitettu kirjoitti:

        Siinäpä on varmasti asioiden ydin.

        SRK syyllinen
        Hyvin kirjoitettu oli tarkoitettu tähän viestiin.


      • Työstä siunaus pois

        Nyt tulisi välittömsti kaikkien niiden, jotka ovat osallisia hoitoväkivaltaan tai pedofiliaan/asioihin osallistumiseen puolustamalla tai salaamalla erottava välittömästi tehtävistään. Tämä koskee myös puhujia tms. Kukaan, joka on itse syyllinen ko. synteihin, ei ole kelvollinen toisten "opettaja". Jumalan siunaus ei näy tämän hetkisessä työssä.


    • Hemesti

      " Voi sitä, joka Jumalan hylkää, mutta voi voi sitä , jonka Jumala hylkää."

      • fjkmtynjgbhcvvb

        Siinäpä Hemestillekin miettimistä, Jumala ei hylkää Hänelle ja Sanaansa uskollisia, mutta harhaoppiset Hän hylkää, Tuo kannattaa vl liikkeeessä ottaa vakavasti ja lopettaa lähimmäisten kiusaaminen Jumalan sanaa vedoten, Jumala ei ketään oikeuta kiusaamaan sanallaan.


      • etsivä-xx

        Mistä sinä Hemesti tämän poimit.

        Vanhassa testamentissä on tämän tapaista joissakin jakeissa, mutta onko uudessa testamentissä?

        Lause "heitetään perään" ilman, että sillä on oikeastan sisältöä.


        Ristiriitaa moneen suuntaanhan se asia sisältää ,mutta näin heitettynä se on köyhä.

        Kasteen liitto onko aina voimassa? Hylkääkö Jumala se omalta puoleltaan?
        Mikä on Jumalan hylkääminen verrattuna siihen että hylkää uskon vanhurskauden? Asiahan on fataali jo ensimmäisen lausumasi olalta "joka hylkää Jumalan".
        Sitten on toki paatumuksen käsite sekä se että Jumala antaa uskon sille jolle haluaa ja paaduttaa sen kenet haluaa.
        Room. 9:18
        Jumala siis armahtaa kenet tahtoo ja paaduttaa kenet tahtoo. [2. Moos. 4:21]

        Vanhaa testamenttia lukiessa tulee muistaa että monet tekstit liittyvät Juutalaiseen käsitykseen että Jumala rankaisee ja palkitsee jo maanpäällä. Kristityn suhde vanhan testamentin ajatusmalliin on toinen.

        Älä Hemesti heittele ylhäältä päin asioilla, joiden sisältö ei taida olla ihan selvä.


      • Maijan hylkäsi!

        Juuri näiden hemestien mielestä jumala hylkäsi Maijan, koska hän kertoi joutuneensa uskovaisten raiskaamaksi!


      • SAIRASTA!!!!!!!"!!!!
        fjkmtynjgbhcvvb kirjoitti:

        Siinäpä Hemestillekin miettimistä, Jumala ei hylkää Hänelle ja Sanaansa uskollisia, mutta harhaoppiset Hän hylkää, Tuo kannattaa vl liikkeeessä ottaa vakavasti ja lopettaa lähimmäisten kiusaaminen Jumalan sanaa vedoten, Jumala ei ketään oikeuta kiusaamaan sanallaan.

        Ai lapsia saa raiskata vai???????????????????????


      • Loolaus

        Mutta AH! sitä, joka ihmiskeskeisestä opista ymmärtää luopua.


    • Vl-herätysliike - HARHAA tulvillaan


      Törkeimmät vl-HARHAOPIT

      1. Vain vanhoillislestadiolaiset ovat ainoita oikeita ja Jumalalle kelpaavia uskovaisia.

      2. Vain vanhoillislestadiolaisilla on Pyhä Henki.

      3. Vain vanhoillislestadiolaisuus = Jumalan valtakunta.

      4. Jumala ei kykene pelastamaan syntistä ihmistä ilman vanhoillislestadiolaisen apua.

      5. Jumala ei pysty antamaan syntejä anteeksi - vain vl-henkilö voi tehdä sen.

      6. Ehkäisy on syntiä.

      Siinä erittäin selvä luettelo törkeimmistä harhaopeista, joita vl-herätysliike opettaa.

      Vanhoillislestadiolaiset väittävät olevansa "ainoita maailmassa", jotka osaavat millin tuhannesosan tarkkuudella noudattaa Jumalan tahdon. Voin paljastaa totuuden:

      SIIHEN EI KYKENE KUKAAN IHMINEN.

      Tämän omassa KORSKASSAAN keksimänsä ajatuksen pohjalta veeällät ovat nostaneet itsensä kultavasikkaiselle korokkeelle. Sieltä korokkeelta he katselevat nenänvarttaan pitkin muita uskovaisia ja sinkoavat näiden suuntaan kehotuksiaan "Tee parannus sinä epäuskoinen!".

      Sieltä kultavasikkatornistaan veeällät opettavat, että Jumala ei yksin pysty pelastamaan ihmistä synnin yöstä. Aina tarvitaan kyytipojaksi vl. Tällä suoraan helvetistä kumpuavalla opetuksellaan veeällät 1) väheksyvät ja pyrkivät mitätöimään kaikkivaltiaan Jumalan valtaa ja voimaa 2) pyrkivät nostamaan itsensä vähintään puolijumalaksi - mieluummin vähän korkeammalle. Syntien anteeksiannon kohdalla vanhoillislestadiolaiset ovat korottaneet itsensä Jumalan yläpuolelle.

      Tämä KORSKAJOUKKO opettaa, että yksinomaan he muodostavat Jumalan valtakunnan maan päällä. Ihmisellä ei sen opin mukaan ole mitään asiaa "Jumalan juttusille" muutoin kuin rauhanyhdistyksen oven kautta. Mitäs väliä maailman muilla sadoilla miljoonilla elävässä uskossa olevilla on - EI MITÄÄN VÄLIÄ.

      Heille on vain käynyt niin huono tuuri, että eivät ole kokeneet onnea syntyä tänne pikku-Suomeen ja eivät siksi pysty kävelemään rauhanyhdistyksen ovesta sisään ja sitä kautta myöskin Jumalan valtakuntaan sisään.

      He joutuvat tyytymään vain Raamatun oppeihin ja siksi heidän kohtalonsa on kova: Helvetin ovi on jo raollaan kaikille näille muille uskoville ympäri maailmaa.

      Miksi eivät hölmöt muuta Suomeen ja astele rauhanyhdistyksen ovesta sisälle. Siten hekin turvaisivat iäisen kohtalonsa.

      &&&&&&&&&&&&&&&&&&

      Tässä mainitut sielunvihollisen ja SRK:n yhdessä keksimät VALHEOPIT eivät enää tänä päivänä putoa otolliseen vl-maaperään. Vanhat jässivät toki uskovat, mutta nuoret kyseenalaistevat ja häipyvät.

    • Pilaa

      Hirvittävä epärehellisyys historiassa tapahtuneiden asioiden hoidossa - ennen kaikkea hoitovääryydet. Vaikkakin suurin osa on periaatteista samaa mieltä, ei tämänhetkistä menettelyä asioiden käsittelyssä - pedofilia, hoitavääryydet - kukaan rehellinen uskovainen voi hyväksyä.

    • Absolute vl

      Minä lähin kun Päivämiehessä oli aikoinaan kirjoitus, että olisi muka toimittu joskus väärin hoitokokouksissa.

      SRK-valtakunta kun ei voi erehtyä enkä siksi voinna hyväksyvä Päivämiehen kirjotusta.

    • iuyhyty

      Raamatun ennustukset käyvät toteen.

    • pentoikk1

      Pitää olla uudestisynyt ja silloin tulee myös oikeat teot kun usko ei ole vain pään tietoa, vaan Pyhä Henki on ihmisen sydämessä. Tässä linkissä lisää tietoa. http://www.kolumbus.fi/pentti.toikkanen

      • puute-pentti

        Vl-miehet saavat AINA PILLUA, silloin kun sitä mieli tekee! Ei auta naisen päänsärky tai kuukautiset! Siksi liike on voitu pitää pystyssä näiden PILLU-OSKARIEN toimesta. Ja nainen vaietkoon seurakunnassa,


    • mmyhn

      Siitä kuuluisasta yhteisöllisyydestä ei ole muuta jäljellä kuin kyttääminen ja kontrollointi.

    • freespirit1

      niiin miksi niin usein usko luo tuskaa ja yhteisö rankaisee jos "erehdyt" jotenkin??? nohh mä en ymmärrä yhtään ku en ikinä ole siihen uskonutkaan, ja ihan onnellinen ja onnekas elämä ollut mulla joo!!!! mä 38v vaan

    • Vanhat, salailu,pf

      Nuoret akateemiset eivät anna vanhuspapparoiden
      valehtelu-pedofiili-hoitokokousmummujen
      "paljastuksia" kuunnella.

      Lähtevät..........

    • Syy on tämä

      Lestadio paskadio huoradio.

    • sivusta seurannut

      VL liikeläiset herätkää. Miettikää mistä johtuu,että niin sanotuista uskovaisista ym-
      päri maailmaa (paavin sukulaiset mukaan lukien) ovat sukupuolisesti SAIRAITA
      pikkupoikien pippelien RASSAAJIA .Rippikoulutyttöjen PANIJOITA ja ymmärtämättö-
      mien vanhusten omaisuuksien ROSMOAMISIA tulee jatkuvasti ilmi julkisuuteen ei
      kyseiset asiat ole tuulesta temmattuja .Muistakaa vanha elokuva MAA ON SYNTI-
      NEN LAULU jossa kohtaus missä sikaniskainen SAARNAMIES pani emäntää ma-
      kuukammarissa ja silläaikaa isäntä kaivoi nenää keittiössä..HERÄTKÄÄ tähän
      maailmaan ja ajatelkaa jos omat lapsenne joutuvat kokemaan samaa pyllypanoa
      ja raakaa INSESTIÄ.
      Hirveää pedofiiliaa läheisten toimesta.

      • muumimamma2

        "Sivusta seurannut" Eikös sun kannattaisi ilmottaa tosta jonnekkin. ?


    • piikatyttönen

      Monella tulee vastaan sekin, että kun ovat itse joutuneet uhraamaan kaiken vapaa-aikansa pikkusisaruksien hoitamiseen, he eivät halua jatkaa sitä touhua enää omassa elämässään.

      • Valinnat

        Tässäkin on perää. Liika on aina liikaa.


    • jappadi

      Hah, hah? Ainoa oikea uskovaisten yhteisö???!! - tään kuittaa esikoislestadiolaisessa perheestä kävelemään lähtenyt! Onneksi ihmiset herää ja tajuaa lähteä käppäsee!
      Kyllä se vaan niin on että näissä molemmissa lahkoissa eletään niin, niin kaksoiselämää! Mulla olisi tarinoita, esimerkkejä niin paljon että voisin kirjan kirjoittaa! .....Tässäpä yksi: Telkkarit on kielletty , sitä piilotellaan kaapeissa tai sitten se on vain "lasten pelikone" ja sitten kuitenkin tietsikalta katsotaan kaikki ohjelmat. Työkavereina on lestadiolaisia, ovat kaksi naamaisia jne....

      • leena-k

        Eikö telkkari olekaan syntiä jos se on piilossa kaapissa???
        Eikö Jumala näe sitä sieltä:)


      • Lohuili

        Tuo kaksinaamaisuus minuakin paljon kirveli vanhoillislestadiolaisissa. Taas täytyy todeta, että ei tietenkään kaikissa. Mutta tosi yleistä oli takanapäin toisten asioiden hoitaminen tämän selän takana.

        Ja ei-vl:stä puhuminen. Ollaan muka niin huolissaan toisen sieluntilasta ja puhutaan pssskaa. Et ole mitään, ellet ole vl. Sitä se lähimmäisenrakkaus on.

        Suvussani on paljon vl:lliä. He ovat selvästi riitaisampia kuin ei-vl:t. Arvostelevat takanapäin toisten koteja ja juttuja ja edessäpäin ovat niin maireita.

        Vaikuttaa siltä, että vl:t kokevat tämän "ainoa ja oikea" ajattelutavan antavan heille oikeuden puuttua ja arvostella toisten ihmisten elämää. Mielestäni on hyvin loukkaavaa puhua yksityisen ihmisen asioita (nimeltä mainiten) takanpäin usein vielä sellaisten ihmisten kuullen, jotka eivät edes tunne.

        Hoitaisivat omat asiansa. Niissä nimittäin riittäisi puuhaa. Nui telkkarijutut on vielä pieniä juttuja. Mutta kun ei tarvihe kuin morjestaa, kaikki on pois pyyhitty. Se tuntuu antavan oikeuden monen kohalla kieroiluun.


    • suhtnormnainen

      En ole koskaan tavannut niin kieroa porukkaa kuin VL !! Suurin osa saisi mennä Putoussarjaan esittämään Sketsihahmo kilpailuun koska osaavat niin monia rooleja :) ! Mielestäni häpeäksi oikeille uskontoryhmille !Edes Jehovista tms ei tule tietoon noin sairaita piirteitä ja tuskin he niin ovelia olisi ettei olisi kärähtäneet !! Olen elänyt parisuhteesssa mieheni kanssa jonka vanhemmat/sukulaiset on VL porukkaa ,niin seurannut sivusta 15v sitä kieroilua ja vihjailua ,mustamaalaamista ! En tosin tietääkseni ole tulilinjalla ollut??

      • paha naikkonen

        Olet oikeassa, tekopyhää ja ulkokultaista porukkaa.
        Mullakin miehen lähisuvussa lestadiolaisia joten olen nähnyt sen muiden ihmisten halveksunnan. Sillä pönkitetään sitten omaa paremmuutta.
        Itse olen joutunut tulilinjalle ja minut on mustamaalattu kaikkien silmissä. Lisäksi kokoajan yritetään eristää kaikista sukulaisista ja tuttavista.
        Väliin masennuin ja itkin, kun enmielestäni ollut loukannut ketään. Sittemmin olen ajatellut etten välitä enää.
        Kun kyseessä ei olekaan minun ongelmani, vaan muide suvaitsemattomuus.


    • exlesta

      Itse ainakin lähdin vain sen takia koska olin jo pienempänä tajunnut etten usko yhtään mihinkään, yhteisön ja etenkin oman perheen paine vain piti aikuisikään asti kiinni siellä.

      Se, joka ei lähde, ei ole ikinä ajatellut tarkkaan mihin oikein "uskoo" ja miksi. Jos uhraisi järkeviä ajatuksia asialle, lähtö olisi vääjäämätön itse kenelläkin. Mutta järki on syntiä ;)

    • Tiedänsen

      Hävetkää, ketkä tällaisia kehtaatte kirjoitella.

      Yhteisössämme ei ole todistettavasti koskaan tapahtunut ensimmäistäkään hyväsikäyttöa, tai vastaavaa rikosta.

      Kateellisten keksimiä juonia kaikki!!!!

    • Hyi saatana!!!!!!!!!

      PEDOFIILIA JA LASTEN HYVÄKSIKÄYTTÖ. Eiköhän ne riitä...

    • oma kokemus

      Ex-vaimo hänen 4 siskoa ovat perheestä, jossa äiti oli vanhoillislestaadiolainen. Pedofilista en tiedä, mutta sen tiedän, että heidän lapsuutensa on ollut todella piinallinen pukeutumissääntöineen (pakkoineen). Aivopesuun, siis "seuroihin" oli pakko-osallistua aina ja usein.

      Selkäsauna oli tullut todella usein ja jopa varmuuden vuoksi. Eikä ollut mikään pikku läpsyttely, vaan jotain aivan muuta.
      Mutta sehän ei ollut mitenkään väärin, sillä äiti rukoili jumalalta anteeksi aina pahoinpitelyn jälkeen ja näin asia oli kuitattu.

      Ahdistavaa oli ollut myös "seksuaalikasvatus" ja ko. asioihin suhtautuminen. Minulle ei koskaan tarkemmin kerrottu mistä oli ollut kysymys, mutta jotain aivan helvetin ahdistavaa siellä lapsuudessa oli tälläkin saralla tapahtunut. Exälle siitä oli jäänyt pysyvä henkinen vamma, lähinnä kyse oli hänen suhtautuminen omaan seksuaalisuuteensa.

    • te-xa1

      sehän johtuu siitä kun on ruvettu puuttumaan lapsipedohviilien touhuihin.se lestatiolaisuus ei oo ennään pedohfiilien kulttuurin kehto.sielläkun täytyy nykyään noudattaa suomenlakeja.kuten muitten kansalaisten.se on mielestäni hyvä asia

    • Heh jooo

      "ainoat oikeat uskovat" ,niinhän ne kaikki tuhannet yhteisöt sanoo että tämä meidän juttu on se ainoa oikea,joku tässä jutussa ei täsmää.

    • HUUTAVAN ÄÄNI

      LUUSERIT LUKEKAA MAT:24 . . .

    • -i-

      Synti, jumala, taivas... ihmisen keksimää roskaa kaikki.

    • jäätäväää
      • ***

        Naisena ja ex-vl:nä en voi ymmärtää naisia, jotka jäävät liikkeeseen: miten he voi esim. kasvattaa tyttäriään melkeinpä naisvihamielisesti. En tajua! Voiko olla niin uhriutunut itse, ettei tajua sitä naisen asemaa tuossa liikkeessä, vai mistä se johtuu?

        Itselleni tuo naisten arvostuksen puute oli se mikä jo varhaismurrosikäisenä alkoi nyppimään. En usko, että voisin elää päivääkään vl-naisena, mieluummin kuolisin. Kokisin myös, että tekisin hirveää vääryyttä, jos kasvattaisin tytärtäni vl-naiseksi ts. tytärtä niillä arvoilla, joiden mukainen asema naisilla vl-yhteisössä on. Koirillakin on parempi asema Suomessa!

        Tuo on varmasti itselleni ollut se herätyksen eroomiseen tehnyt juttu, myös kaikki siskoni on liikkeen jättäneet. Vaikea kuvitella, että kukaan heistä olisi ollut aivopestävissä synnyttämään lapsia liukuhihnalla. Äitini on katkeroitunut vl-mummo, hän ois halunnut elämässään tehdä ihan muuta kuin olla jatkuvassa raskauskierteessä. Virallisesti hän tietenkin hokee lapset-on-jumalanlahja-mantraa, mutta sitten hän saattaa surkutella kuinka ei ole tehnyt elämässään mitään.

        En myöskään kyllä ikinä uskonut ainoa-oikea-usko-horinoita, tai juuri mitään vl-teologian oppeja.


    • Pikkis5

      Onpas täällä kiviä heitelty oikein urakalla. Samaa lokaa heitetään kuukaudesta ja vuodesta toiseen. Koittakaa keksiä jotain uuttakin. Suurin osa kirjoittajista ei tiedä vl-uskosta ja elämästä yhtään mitään. Omat synnit ja paha olo painaa. Vl-uskosta ei ole kukaan lähtenyt hyvällä omallatunnolla pois. Omatunto on jäänyt hoitamatta. Onhan se vaikea uskoa tunkion päältä.

      • Hoitajien syntielämä

        "Vl-uskosta ei ole kukaan lähtenyt hyvällä omallatunnolla pois."

        Tämä on fraasi, jota puhujat toistavat,mutta se on paikkansapitämätön.

        Mutta totta on, että moni on joutunut "lähtemään" harhaanjohtavien hoitajien syntielämän vuoksi. Puhuteltava ei tiedä mistä synnistään hoitaja vaatii häntä tekemään parannusta. Hoitaja ei kehtaa sanoa asiaansa ääneen. Onneksi tänä päivänä asioista keskustellaan ja pidetään esillä. Hoitajilla on oma kohtansa vielä korjaamatta.


      • exvlx

        Kyllä se tunkio on ja muhii siellä vl-yhteisössä. Sinne se ainakin jäi, kun minä lähdin. Eikä muuten ole lähtö kaduttanut hetkeäkään. Ihan muuta. Nyt olen todella vapaa ja todella onnellinen. Naureskelen vain teikäläisten uhkailuille. Huomasin kyllä jo kauan sitten, että teillä on tärkeämpää uskoa sääntöihin ja oulunoppeihin kuin puhtaaseen ja vääristelemättömään Sanaan.


      • vapaasti uskova

        Minä olen lähtenyt VL-porukoista uskoni ja omantuntoni vuoksi. Minun uskoni olisi kuollut, jos olisin jäänyt. Niin paljon pahaa olisin joutunut hyväksymään ja olisin kaatunut sen taakan alle. Nyt voin uskoa vapaasti, tunnen iloa, rauhaa ja vapautta.


      • vapaasti uskova kirjoitti:

        Minä olen lähtenyt VL-porukoista uskoni ja omantuntoni vuoksi. Minun uskoni olisi kuollut, jos olisin jäänyt. Niin paljon pahaa olisin joutunut hyväksymään ja olisin kaatunut sen taakan alle. Nyt voin uskoa vapaasti, tunnen iloa, rauhaa ja vapautta.

        Olet liikuttavan oikeassa.
        VL- uskoa on uskomista lestadiolaisuuteen ja heidän oppeihinsa, ei Kristukseen Herrana.
        Eksklusiiviset lahkot, kuten SRK on ihmisoppi, jossa on Raamatun otantoja, Testamentteja pahasti sekoittaen keskenään, eroa niissä tunnistamatta.
        Näin mukaan tulee ihmisen liha ja tavoitteet.
        Parhaiten asian tunnistaa siitä, että kaikki Pyhän Hengen armolahjat on lahkolta otettu pois, ja Henki uupuu.
        Tämä on johtanut siihen, että sääntöjä sekä oppeja päivitetään ihmisien toimesta aika ajoin.
        MM ehkäisy, TV, jääkiekon pelaaminen, yms.
        Todellinen rauha on Kristus, ja usko siihen että nasarealainen on Jumalan lupaus ja kirkastettu Messias on todellisen uskon fokus, ei lahko.
        Kes.


    • Hoitomiesten ylilyönnit pitäisi käsitellä, ja sitten antaa anteeksi - mitä sitten on anteeksi annettavana.

      Uskontoryhmähän on tiivis, mutta nykyaikana ihmiseltä edellytetään aina vain enempi omaa ajattelua. Vl-meininkiin soveltuu kyseenalaistus aika heikosti, sehän pohjautuu hengellisiin auktoriteetteihin. Nettihän taas tarjoaa tosi oivat mahdollisuudet monenlaisten asioitten kyseenalaistuksiin.

      En tiedä nyt aivan tarkalleen ottaen, että minkälaiset välit liikkeellä on valtionkirkon (evl. pääkirkko) suuntaan. Luulen että nyt enemmän toisistaan loitontuneet.

      • Petolliset hoitajat

        "Hoitomiesten ylilyönnit pitäisi käsitellä, ja sitten antaa anteeksi - mitä sitten on anteeksi annettavana."

        Oli myös hoitonaisia, joita ei saa unohtaa. Ja tuohon anteeksiantamiseen sen verran, etteivät nämä jutut ole pelkästään mitään anteeksipyyntöjuttuja. "Armolahjoja" käytettiin petollisesti ja kierolla tavalla. Hoitajiksi ryhtyneet pyrkivät itsekkäisiin päämääriinsä keinoja kaihtamatta ja moni uhriksi joutunut on joutunut vuosikausiksi vaikeuksiin näiden sairaiden toimien vuoksi. Näyttää tai tuntuu siltä, ettei kaikkialla ole asioista oikeaa tietoa, sillä jos niin olisi asioihin otettaisiin kantaa eri tavalla - jos kannanottajat ovat terveitä ja omaa ja toisten elämää kunnioittavia ihmisiä. Alkaako kohta tapahtumaan tällä rintamalla?


    • yksi näkökohta

      Monia on alkanut nyppimään johdon epärehellinen ja kömpelö julkinen esiintyminen varsinkin pf-asiassa. Se on antanut jalat alle kävellä liikkeestä ulos.

      • en luota enää

        Viestiminen ja esiintyminen julkisuudessa, silloin kun sitä tapahtuu, on todella alkeellista ja kömpelöä. Se viimeistään alkaa nakertaa tätä liikettä. Jos uskoo että vl on oikea usko, pitäisihän johtomiesten pystyä se sanomaan ja perustelemaan vahvasti.


    • Tuntematon Olavi

      Minulle on jopa tullut sellainen ajatus mieleen, jos Olavi Voittonen haluaakin, että
      vl-liikkeestä väki vähenee, se voi kuulua hänen intresseihin.

    • ex-vl

      Totuudet paljastuu.

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvästi, mies

      Tulen nyt tänne harvoin. Lakkasin unelmoimasta meistä. Päästin irti tästä meidän välisestä tilanteesta. Vaikka mitään ei
      Ikävä
      27
      2351
    2. Sä saisit kenet

      Sä vaan haluaisit
      Ikävä
      79
      1736
    3. Oikein hyvää perjantai päivää

      Hyvää huomenta ja kaikkea hyvää. ☺️🤍🍁✨🧡
      Ikävä
      222
      1062
    4. Hiihtäjälegenda Juha Mieto avautuu Farmin "leidien" käytöksestä - Tämä yllätti: "Me miehet oltiin.."

      Juha Mieto on mukana Farmi Suomi: Revanssi -realityssä. Tsemppiä Farmille, Mietaa! Lue Juha Miedon haastattelu: https:
      Suomalaiset julkkikset
      18
      989
    5. Semmonen juttu, että..

      ..ikävä iski. Mietin kaikkea sitä, mitä sä antaisit mulle ja mitä mä antaisin sulle. Millasta meillä olisi yhdessä, kos
      Ikävä
      28
      934
    6. Nuorempi mies, vanhempi nainen

      Olen aivan sekaisin itseäni n. 20 vuotta vanhemmasta naisesta. En saa häntä mielestäni millään, vaikka olen yrittänyt. E
      Ikävä
      61
      901
    7. Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea

      Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea? Ikivanhan aloituksen provosoimana mietin m
      Sinkut
      122
      891
    8. Mennäänkö sitten mies

      Naimisiin joskus? Haluaisitko?
      Ikävä
      43
      829
    9. Mietin vain sua

      Kuinka saat pään ihan pyörälle. Oltaisiin hyviä yhdessä. Joku uskomaton kemia meidän välillä. Ulkopuolisista varmaan näy
      Ikävä
      11
      771
    10. On ilta jälleen joten

      Uusi iltaketju tähän. Mukavaa iltaa vaan. Susi se täällä aina yksin tallustaa. 😊🐺🌃🌙☕🧡
      Ikävä
      118
      720
    Aihe