KUONOPANTA asiaa!!!

koiruus

Koirallani on Pevi merkkinen kuonopanta, mutta tuntuu ettei se meinaa tottua siihen vaan jatkuvasti koittaa sitä pois kuonoltaan.

Onko kenelläkään tietoa, että onko tämä kyseinen Pevi kunnollinen kuonopanta?

En viitsisi ruveta Haltia ostamaan näin äkkiseltään, jos ongelma on vain ja ainoastaan se ettei koira pidä pannasta, vaikka panta muuten olisi yhtä hyvä kuin Haltin panta.

24

12469

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Twi

uskoisimpa, että se on vaan tottumus kysymys :) lähes joka koira aristaa tuollaisia hökötyksiä aluksi. Ei se koira sitä merkkiä tiedä, joten kärsivällisyyttä, palkitsemista kunnon käytöksestä ja paljon kivoja lenkkejä vaikkapa toisten koirien kanssa kun kuonopanta on käytössä :)

• minni

Tottumiskysymys. Namilla palkitseminen voisi auttaa. Itse ostin omalle koiralleni nuorena kuonopannan, kun se veti niin älyttömästi ja en halunnut käyttää kaulapantaa. Luovuin tosin kuonopannasta heti, kkun totesin, että tyttelini oli muille koirille ärhäkämpi, kun sillä oli kuonopanta.

Minulla kolme koiraa ja kaikilla on valjaat (ei vetämisenestovaljaat), ja niillä on ilmeisesti hauveleidenkin mielestä niin mukava lenkkeillä ettei kukaan vedä tippaakaan.

Vannomme valjaiden nimiin...
        Minni, dobberipoika ja kaksi tyttöä

• 2x koira

Meillä on joskus kanssa ostettu kuonopanta, kun oli kasvattajan kanssa puhetta vetämisestä. Se koira jolle se on hommattu ei ole koskaan tottunut käyttämään sitä, aina välillä saatan laittaa kuonopannan, jos huomaan, että olen lähdössä lenkille juuri siihen aikaan kun kaikki muutkin ja otan vauvan mukaan. Yleensä otan kuonopannan pois muutaman sadan metrin jälkeen, kun koiran on kuono verillä maahan hankaamisen takia... Muistaa kyllä aina sen lenkin olla vetämättä, vaikkei kuonopantaa olisikaan.

Vannon kanssa noitten tavallisten valjaiden nimeen, meillä on hurtta-markkisen kummallakin, jostain syystä en vaan saa aikaiseksi laittaa niitä, mutta uskomaton juttu on, miten valjaissa meillä ei kumpikaan koira kisko. No muutenkin on kyllä vetäminen loppunut lähes täysin, harjoiteltiin jo nuorella iällä sitä, että aina pysähdyttiin, kun koira veti. Homma tuotti tulosta, tosin lenkkeily tota juttua tehdessä oli aika puuduttavaa, ekalla kerralla parin kilsan lenkkiin meni melkein tunti...

• ...

Eräs koira ei koskaan tottunut kuonopantaan, sillä sen kuononpäällyskarvat kasvoivat (pennusta asti) vääräänsuuntaan, jolloin kuonopanta kutitti sitä ilmeisen sietämättömästi. Pannan käyttö piti lopettaa, koska siitä oli enemmän haittaa kuin hyötyä, kun koira hankasi (dobberi) naamaansa taluttajan jalkoihin.

• koiruus

Koirani ei pahemmin vedä, mutta äikki arvaamatta se saattaa kiskaista yrittäen esim. oravan, pyöräilijöitten tms.perään

Olen koittanut vedonestovaljaita, mutta ne eivät nähin yllättäviin kiskaisuihin auta.
        Talvella varsinkin olin valjaiden ja pantojen kanssa usein pitkin pituuttani eli kuonopanta on tämän ongelman ratkaissut eli vaikka kiskaisee niin ainakin itse pysyn pystyssä, eivätkä pyöräilijät makaa ojassa :))

Muistelisin, että Haltin kuonopanta on eri materiaalista tehty kuin Pevin, vaikkakin sama periaate, eli vaikuttaisikohan se koiran viihtyvyyteen kuonopannassa?

Ei viitsisi äkkiseltään tuhlata 17 euroa, jollei tiedä etukäteen, että onko kyseinen panta parempilaatuinen...

• Fensku
        koiruus kirjoitti:

Koirani ei pahemmin vedä, mutta äikki arvaamatta se saattaa kiskaista yrittäen esim. oravan, pyöräilijöitten tms.perään

Olen koittanut vedonestovaljaita, mutta ne eivät nähin yllättäviin kiskaisuihin auta.
        Talvella varsinkin olin valjaiden ja pantojen kanssa usein pitkin pituuttani eli kuonopanta on tämän ongelman ratkaissut eli vaikka kiskaisee niin ainakin itse pysyn pystyssä, eivätkä pyöräilijät makaa ojassa :))

Muistelisin, että Haltin kuonopanta on eri materiaalista tehty kuin Pevin, vaikkakin sama periaate, eli vaikuttaisikohan se koiran viihtyvyyteen kuonopannassa?

Ei viitsisi äkkiseltään tuhlata 17 euroa, jollei tiedä etukäteen, että onko kyseinen panta parempilaatuinen...

Mun koira vetää ihan hirveesti ja sille hankittiin noin vuosi sitten pevi merkkinen kuonopanta. Alussa ei antanut olla kauaa mutta kun pidin sitä sillä vähän aikaa, en kauaa niin enään koirani ei hankaa kuonoaan koko aikaa. Kauan siihen kylläkin meni että tottu.
        Kannattaa leikkiä/tehdä jotain mistä koira tykkää silloin kun kuonopanta on sen päässä, niin ai´nakin mun koira tottu siihen...

Tämä kyseinen koira vetää niin pannalla kuin valjailla (ei vedonesto).

Koiruus: Jos kerran tiedän koska koirasi kiskaisee voitha yrittää ennaltaehkäistä sitä käskemällä vaikka koira istumaan tai maahan niin kauaksi aikaa kun esim. pyöräilijä on mennyt ohi. Jos teitty huomaat sen ennen, oravaa on aika hankala huomata ennen koiraa...:)

• parempi malli
        koiruus kirjoitti:

Canny collar on turvallisempi. Se ei aiheuta koiralle äkkinäistä sivuliikettä ja sitä myöden painetta niskaan.

• pantapannaan
        koiruus kirjoitti:

"Talvella varsinkin olin valjaiden ja pantojen kanssa usein pitkin pituuttani eli kuonopanta on tämän ongelman ratkaissut eli vaikka kiskaisee niin ainakin itse pysyn pystyssä, eivätkä pyöräilijät makaa ojassa :))"

Sanon suorat sanat, pahoitteluni etukäteen: Pidemmän päälle ratkaisee myös sen ongelman miksi koiran yläselän ja kaulan lihakset ovat pahimmassa tapauksessa revähtäneet rikki noiden nykäisyjen seurauksena. Jos eivät rikki niin ovat ainakin niin jumissa että koira kipuilee.

Panta on oiva apu kun halutaan korjata koiran käytöstä, mutta vain sen korjauksen ajan.
        Sen jälkeen koiran tulisi käyttäytyä ja panta voidaan jättää pois. Ymmärrän toki sinun pointin että on turvallisempaa kuin koiralla on panta, itsesi, muiden ja jopa koiran turvallisuuden kannata tietyssä mielessä (ei kiskaise esim pyörän/auton alle)

Eli toivottavasti paneudut tuohon hihnakäyttäytymiseen/koiran äkkinykäisyihin myös muilla keinoin. Se on ehkä aikaa vievää puuhaa mutta kun löytää koiralle sopivan tavan niin kyllä niitä tuloksia syntyy. Äkkinykäisyt ovat pahoja mutta niitäkin voi esim ennakoida. Koira antaa usein jonkun merkin mitä se aikoo tehdä ja silloin kieltoa, kontaktia, mitä nyt sitten haluatkaan käyttää.

Tarpeeksi lyhyt remmi myös auttaa. kun remmi on lyhyt, ei se nykäisy tunnu niin pahalta sinusta ja ei tarvitse huolehtia siitä että se koira olisi jossain pyörän alla kun sillä ei ole hihnaa tarpeeksi.

• pantapannaan
        pantapannaan kirjoitti:

"Talvella varsinkin olin valjaiden ja pantojen kanssa usein pitkin pituuttani eli kuonopanta on tämän ongelman ratkaissut eli vaikka kiskaisee niin ainakin itse pysyn pystyssä, eivätkä pyöräilijät makaa ojassa :))"

Sanon suorat sanat, pahoitteluni etukäteen: Pidemmän päälle ratkaisee myös sen ongelman miksi koiran yläselän ja kaulan lihakset ovat pahimmassa tapauksessa revähtäneet rikki noiden nykäisyjen seurauksena. Jos eivät rikki niin ovat ainakin niin jumissa että koira kipuilee.

Panta on oiva apu kun halutaan korjata koiran käytöstä, mutta vain sen korjauksen ajan.
        Sen jälkeen koiran tulisi käyttäytyä ja panta voidaan jättää pois. Ymmärrän toki sinun pointin että on turvallisempaa kuin koiralla on panta, itsesi, muiden ja jopa koiran turvallisuuden kannata tietyssä mielessä (ei kiskaise esim pyörän/auton alle)

Eli toivottavasti paneudut tuohon hihnakäyttäytymiseen/koiran äkkinykäisyihin myös muilla keinoin. Se on ehkä aikaa vievää puuhaa mutta kun löytää koiralle sopivan tavan niin kyllä niitä tuloksia syntyy. Äkkinykäisyt ovat pahoja mutta niitäkin voi esim ennakoida. Koira antaa usein jonkun merkin mitä se aikoo tehdä ja silloin kieltoa, kontaktia, mitä nyt sitten haluatkaan käyttää.

Tarpeeksi lyhyt remmi myös auttaa. kun remmi on lyhyt, ei se nykäisy tunnu niin pahalta sinusta ja ei tarvitse huolehtia siitä että se koira olisi jossain pyörän alla kun sillä ei ole hihnaa tarpeeksi.

Lisäisin vielä että jos kyse on siitä että koiralla on saalisviettia ja rynnii liikkuvien asioiden perään tulee se saalisvietti tyydyttää luvallisilla keinoilla. Ei sitä viettiä saa koiralta pois mutta se on tosiaan tyydyttävä vietti eli jos koira saa saalistaa vaikka narun perässä vedettävää sukkaa, sille heitetään lelua ja leikitään, se vietti tyydyttyy ja sillä ei ole tarvetta nykiä jokaisen liikkuvan kohteen luokse.

Usein tätä ongelmaa on ihmisillä jotka eivät leiki tarpeeksi koiriensa kanssa. Se on tärkeätä suhteen kannalta mutta vietikkäällä koiralla myös edell mainitusta syystä.

Oma metsäsyskoirani esim lähtee takuulla juoksevan jäniksen perään jos viikkoon en ole sen kanssa tehnyt mitään. jos taas olen leikkinyt ja aktivoinut sitä, se kuuntelee kyllä kieltoa ja tottelee sillä se vietti on tyydytetty.

• pantapannaan
        pantapannaan kirjoitti:

Lisäisin vielä että jos kyse on siitä että koiralla on saalisviettia ja rynnii liikkuvien asioiden perään tulee se saalisvietti tyydyttää luvallisilla keinoilla. Ei sitä viettiä saa koiralta pois mutta se on tosiaan tyydyttävä vietti eli jos koira saa saalistaa vaikka narun perässä vedettävää sukkaa, sille heitetään lelua ja leikitään, se vietti tyydyttyy ja sillä ei ole tarvetta nykiä jokaisen liikkuvan kohteen luokse.

Usein tätä ongelmaa on ihmisillä jotka eivät leiki tarpeeksi koiriensa kanssa. Se on tärkeätä suhteen kannalta mutta vietikkäällä koiralla myös edell mainitusta syystä.

Oma metsäsyskoirani esim lähtee takuulla juoksevan jäniksen perään jos viikkoon en ole sen kanssa tehnyt mitään. jos taas olen leikkinyt ja aktivoinut sitä, se kuuntelee kyllä kieltoa ja tottelee sillä se vietti on tyydytetty.

Heh, nyt vasta huomasin että tämähän on ihan älyttömän vanha ketju *noloo* Noh, ehkä vinkkejä jollekin

• Epe

Oman koirani kanssa oli vetämisongelmia, ei auttanut pysähtyminen eikä vedonestovaljaat (ainut vaikutus oli että kainalot hiertyi), kuonopanta en kokeillut. Tavallisissa valjaissa veti kaikkein vähän.
      Ongelma ratkesi selkeästi "simputtamalla", aina kun hihna kiristyi vetämiseksi asti käskin koiran maahan. Ilmeisesti touhu kypsytti sen verran että vetohalut karisi. Nykyisin jos tulee mieleen vetää ni käyttö kerran maassa piisaa, tulee ilmeisesti mieleen että mukavampi taaplata maastoutumatta.

• paula68

Heippa!

Olen kokeillut aikoinaan "peviä", mutta huonolla kokemuksella.
      Koirani ei ymmärtänyt "syytä" miksi epämiellyttävää pantaa käytettiin? Koki vain kiristystä kuonon alueella.

Päätimmekin kokeilla toista tyyliä.
      Opetimme sille mitä "seuraaminen" tarkoittaa eli hihna löysällä ja kuka "seuraa" ketäkin.
      Aina, kun yritti normaalilla pannalla vetää- vaihdoimme suuntaa niin kaakkoon kuin pohjoiseen aina tarpeen mukaan. Pysähtelimme myös, emme sanoneet sanaakaan. Palkitsimme aina, kun teki oikein eli hihna löysällä.
      Se oli mielestäni helpoin tapa opettaa oikeaa toimintatapaa eikä jankuttaa EI:tä tai kiskoa koiraa hihnasta. Ja kyllä se vei vetohalut pois meidän energiseltä koiraltamme.
      Kyllästyi kait jatkuviin suunnanvaihtoihin.

Eli me päätimme, että koira seuraa meitä katseellaan vapaaehtoisesti eikä päinvastoin;)

Kontaktin(katsekontaktin/yhteyden) saaminen koiraan onkin ainoa edellytys kaikenlaiselle tapakasvatukselle.
      Kaikki oppiminen on yhteistyöstä/tavasta kiinni.
      Informaatio ei saa olla yksisuuntaista;)

• koiruus

Ongelma ei ole vetämisessä, sillä koira ei vedä, mutta äkki arvaamattomat kiskaisut ovat ongelma, mihin ei yksinkertaisesti pysty varautumaan ja siihen kuonopanta on auttanut vaikkakin koira ei pannasta pidä.

• Epe
        koiruus kirjoitti:

Ongelma ei ole vetämisessä, sillä koira ei vedä, mutta äkki arvaamattomat kiskaisut ovat ongelma, mihin ei yksinkertaisesti pysty varautumaan ja siihen kuonopanta on auttanut vaikkakin koira ei pannasta pidä.

kiskaisut/sinkoilut eivät yksinkertaisesti ole pop. Jos johtajuussuhde on kunnossa niin eiköhän koira käsitä että se ei ole suotavaa.

• ...
        Epe kirjoitti:

kiskaisut/sinkoilut eivät yksinkertaisesti ole pop. Jos johtajuussuhde on kunnossa niin eiköhän koira käsitä että se ei ole suotavaa.

meillä on valjakkokoira miltä ei varmaankaan saa vetointoa kokonaan pois milloinkaan. ollaan koitettu opettaa, että hihnassa ei saa vetää, mutta vetovaljaissa sitten saa. (yleinen käytäntö kulemma) Ensimmäisestä päivästä asti olemme käyttäneet pysähtymistekniikkaa heti kun hihna vähänkin kiristyy. Alku jo näytti lupaavalta, mutta mitä isommaksi ja vahvemmaksi on kasvanut sitä enemmän on intoa vetää. Mies saakin yleensä alkumatkat lenkeistä taluttaa kun minä en pysy perässä. Ollaan mietitty kuonopantaa tai sitä haltin toista valjasta missä tulee hihna myös rintakehän kohdalle kiinni. Onko kellään kokemuksia niistä?

• paula68
        koiruus kirjoitti:

Hei!

Luulisin kyllä teidänkin koiralla nämä äkkinäiset vetäisytkin myös loppuvan, jos koira todellakin "ymmärtää" sinunkin toimintasi oikein.
        Juuri näillä kiskaisuilla ja vetäisyillä OPETATKIN ikävä kyllä koirallesi hänen "kiskaisutavan" eli hänen ei tarvitse välittää sinusta ennenkuin odottaa tätä sinun "vetäisyäsi esim. pevipannalla", muutoin voi kuononpää osoittaa haluamaansa suuntaan/minne vain mielii.

Halusinkin vain kertoa, edelliselläkin viestilläni, että on tärkeintä ITSE pystyä ennakoimaan tilanteet niin, ettei koira keksi omaa tekemistä.
        Pevipanta ei ole siksi siihen hyvä ratkaisu. Se EI poista
        intoa mielenkiintoisiin kohteisiin;(

Tarvitaankin yhteistyötä ja yhteistä kieltä.
        Kontaktin saaminen koiraan on juuri siksi ensiarvoisen tärkeää!
        Jos koira vain puuskuttaa eteenpäin ja me kiskaisemme takaisin, ei se luultavasti ymmärtänyt siitä mitään. Tuntui vain epämiellyttävältä eli se siitä opista.

KONTAKTIN EDELLYTYS:
        mm.Pysähtyminen, tai suunnan vaihtaminen(koira ei siis pääse halutun kohteen luo) anna koirasi "katsoa" sinua ennenkuin annat luvan jatkaa matkaa. Hän ei siis päätä mitä tehdään ja milloin tehdään.

Mielestäni, kun koiran kasvatuksessa ei tarvita "estäjiä" tai voimakeinoja.
        Tarvitaankin hiukan kärsivällisyyttä ja toimenpiteitä jotka koirakin ymmärtää. Eli kun koira on hallinnassa (saadaan siis katsekontakti koiraan) ja sen jälkeen pyydetään häneltä oikeanlaista toimintaa.

Tekemällä yhteistyötä(opettamalla mitä saa tehdä ja mitä ei saa ja juuri miksi ei).
        Koirat, kun eivät tee kiusallaan näitä "temppujaan" -ne vain eivät yksinkertaisesti aina "ymmärrä" meidän tarkoitusperiä.

• xxx
        paula68 kirjoitti:

Hei!

Luulisin kyllä teidänkin koiralla nämä äkkinäiset vetäisytkin myös loppuvan, jos koira todellakin "ymmärtää" sinunkin toimintasi oikein.
        Juuri näillä kiskaisuilla ja vetäisyillä OPETATKIN ikävä kyllä koirallesi hänen "kiskaisutavan" eli hänen ei tarvitse välittää sinusta ennenkuin odottaa tätä sinun "vetäisyäsi esim. pevipannalla", muutoin voi kuononpää osoittaa haluamaansa suuntaan/minne vain mielii.

Halusinkin vain kertoa, edelliselläkin viestilläni, että on tärkeintä ITSE pystyä ennakoimaan tilanteet niin, ettei koira keksi omaa tekemistä.
        Pevipanta ei ole siksi siihen hyvä ratkaisu. Se EI poista
        intoa mielenkiintoisiin kohteisiin;(

Tarvitaankin yhteistyötä ja yhteistä kieltä.
        Kontaktin saaminen koiraan on juuri siksi ensiarvoisen tärkeää!
        Jos koira vain puuskuttaa eteenpäin ja me kiskaisemme takaisin, ei se luultavasti ymmärtänyt siitä mitään. Tuntui vain epämiellyttävältä eli se siitä opista.

KONTAKTIN EDELLYTYS:
        mm.Pysähtyminen, tai suunnan vaihtaminen(koira ei siis pääse halutun kohteen luo) anna koirasi "katsoa" sinua ennenkuin annat luvan jatkaa matkaa. Hän ei siis päätä mitä tehdään ja milloin tehdään.

Mielestäni, kun koiran kasvatuksessa ei tarvita "estäjiä" tai voimakeinoja.
        Tarvitaankin hiukan kärsivällisyyttä ja toimenpiteitä jotka koirakin ymmärtää. Eli kun koira on hallinnassa (saadaan siis katsekontakti koiraan) ja sen jälkeen pyydetään häneltä oikeanlaista toimintaa.

Tekemällä yhteistyötä(opettamalla mitä saa tehdä ja mitä ei saa ja juuri miksi ei).
        Koirat, kun eivät tee kiusallaan näitä "temppujaan" -ne vain eivät yksinkertaisesti aina "ymmärrä" meidän tarkoitusperiä.

Entä, jos koiralla on tapana hyökkiä vieraita ihmisiä ja koiria kohti eikä namut, lelut kiinnosta?
        Miten siis saada koiran huomio itseensä näissä tilanteissa?

Tiedän, että tässä on johtajuus ongelma, mutta miten saada koira tajuamaan, että emäntä on pomo ja puolustaa tätä oikean vaaran edessä?

Itse olen ratkaissu tämän kuonopannalla, silloin hyökkiminen jää vain yritykseksi.

Mitkä olisi hyviä johtajuus harjoituksia?

• tuo ei..
        Epe kirjoitti:

ei tehoa koska meillä suomenajokoira ja kun näkee rusakon tai oravan tai minkä vain liikkuvan etenkin pimeässä ja et itse sitä kerkeä huomaamaan niin äkkiä se koira kiskasee eikä sille periaatteessa mitään voi koska tälläkin metsästysvietti niin voimakas vaikka kyllä käy metsällä.

• ......
        ... kirjoitti:

meillä on valjakkokoira miltä ei varmaankaan saa vetointoa kokonaan pois milloinkaan. ollaan koitettu opettaa, että hihnassa ei saa vetää, mutta vetovaljaissa sitten saa. (yleinen käytäntö kulemma) Ensimmäisestä päivästä asti olemme käyttäneet pysähtymistekniikkaa heti kun hihna vähänkin kiristyy. Alku jo näytti lupaavalta, mutta mitä isommaksi ja vahvemmaksi on kasvanut sitä enemmän on intoa vetää. Mies saakin yleensä alkumatkat lenkeistä taluttaa kun minä en pysy perässä. Ollaan mietitty kuonopantaa tai sitä haltin toista valjasta missä tulee hihna myös rintakehän kohdalle kiinni. Onko kellään kokemuksia niistä?

Ensimmäisestä päivästä asti olemme käyttäneet pysähtymistekniikkaa heti kun hihna vähänkin kiristyy. Alku jo näytti lupaavalta, mutta mitä isommaksi ja vahvemmaksi on kasvanut sitä enemmän on intoa vetää.

Voimakasluonteisille koirille ei pysähtymis tekniikka toimi koska koira kokee pysähtymisen pelkotiilaksi ja sentakia se vain innostuu vetämään sinua eteenpäin mentaliteetilla "älä turhaan pysähtele, minä kyllä suojelen ja ulkoilutan sinua".

• _ruuusa^^

kannattaa totuttaa koirasi siihen kuonopantaan laita se sille päälle vaikka kun leikitte tai olette yhdessä ulkona mutta älä laita hihnaa siihen kiinni. tässä on jotain juttua jostain kuonopanta sivulta.

Kuonopannan avulla opetat koirasi käyttäymään hihnassa rauhallisesti vetämättä ja saat halutessasi myös paremmin kontaktin koiraasi kiperän tilanteen tullen. Kun voit ohjata koiraasi päästä, koiran vetäessä sen pää kääntyy automaattisesti sivullepäin kohti Sinua.

Kuonopannan käyttöä kannattaa harjoitella ja koira on syytä totuttaa kuonopantaan jo ennen pannan kytkemistä taluttimeen. Kuonopannan kanssa on suositeltavaa käyttää samanaikaisesti kaulapantaa, johon menee oma talutin. Näin voit ohjata koiraa kuonopannasta vain tarpeen vaatiessa.

Kuonopanta koostuu kahdesta osasta; niskakyhmyn ja korvien taakse jäävästä niskalenkistä sekä kuonolenkistä. Niskalenkissä on kestävä ja helppokäyttöinen pikalukko; kuono-osan pituutta säädät helposti muovisella kiristimellä.

• koirat

mun koiralla on ollu kuonopannta 3-4 päivää... se on jo tottunu siihe ku sitä on käyttäny monesti lenkillä. ennen se veti ihan hirveästi. se koira on rodultaan suomenajokoira... panta on trixie merkkinen

• pantaan
        koirat kirjoitti:

mun koiralla on ollu kuonopannta 3-4 päivää... se on jo tottunu siihe ku sitä on käyttäny monesti lenkillä. ennen se veti ihan hirveästi. se koira on rodultaan suomenajokoira... panta on trixie merkkinen

kuono-osaan niin jo on mukavempi! esim. fleeceä.

• ...hmmm...

Itse en käyttäisi lainkaan. Meidän turressa metsästysviettiäkin enemmän kuin omaan tarpeeseen, mutta kuonopantaa en koskaan oo edes harkinnut. Eihän se kuonopanta viettejä estä!
      Ja kyllä! Oon polttanut päreeni useaan otteeseen vetävän koiran kanssa, mutta en oo siitä koiraa rankaissut. Kiroillut itekseni! Kypsyttäähän se kenet tahansa, kun kolme askelta ja -binggg!- hihna kireellä. Ei kun pysähtymisiä. Kokeilin kehuja kun kulki hetken vetämättä, siitäkös tämä vasta innostui!!! "Jeeee!!! Olin hyvä! Mennään!!!!!" Tosissaan oli kärsivällisyys koetuksella. Naapurilla samanikäinen koira, hankkivat kuonopannan. Nykyisin kuljetaan hyvin käyttäytyvien koirien kanssa. Päädyttiin samaan lopputulokseen, he kuonopannan kanssa, me ilman sitä. En nyt sano, että naapurin koira ois päässy samaan ilman kuonopantaa, enhän voi sitä tietää. Vähemmän hermoja rassaavaa heillä kuitenkin oli kuin meillä. Uskon, että ikä tekee tehtävänsä kuitenkin. Nää äkkinäiset vetäsyt oravan tms. perään tuskin karsiutuu kuonopannalla. Turre ainakin kiihtyy nollasta sataan alle aikayksikön, niin nopeeta pantaa on tuskin keksittykkään. :) "Istu!" -käsky toimii siinä, sen jälkeen istutaan ja katellaan sen saaliin perään: sydän hakkaa kahtasataa ja varmasti adrenaliinit virtaa!!! Kun saalis katoaa näkyvistä, jatketaan matkaa muina miehinä. Enpä usko, että kuonopanta ois meitä auttanut yhtään. :(

• ahkeraa ja

täsmällistä opetusta ei auttanut. hermostuin ja ostin canny collarin. kallis oli, mutta auttaa meidän koiran vetämisongelmaan...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      111
      3317
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      49
      1213
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1182
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      56
      1147
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1072
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      60
      1027
    7. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      27
      930
    8. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      888
    9. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      877
    10. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      872
    Aihe