joko 2tkm ylitetty

Eteläsuomesta

Joko monella on yli 2000km tänätalvena .

94

529

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EK:

Melko lähellä pari tonnia lienee.

• Vasta- ja myötätuuli

Ei vielä, mutta sitten kun tulee liukkaat kevään kelit, tulee kilometrejä "halvalla". Voi mennä vaikka järven jäällä myötätuuleen. Siihen kannattaa panostaa.

• tammikuussa 2100

en ole nyt katsonut tarkkoja kilometrejä mutta tammikuun alussa reilu 2100 km. Väittäisin että nyt reilut 3500km

• No jopas

Milloin alotit hiihtokauden, kun jo tammikuun alussa oli 2100 km?

• minimisuorittaja

On siinä melkoisesti saanut sivakoida. Pysyvä lumipeite tuli noin 26.10. 2012 josta tammikuun alkuun on noin 65 päivää. Eli reilut kolmekymppiä täytyy hiihtää joka päivä. Aikamoisesti on hiihdelty. Siinä ei paljon parane pitää välipäiviä muuten voi tulla äippää ikävä.

• No ihan ok

Ehkä tyyppi on hiihdellyt hallissa koko syksyn.

Tai ehkä mukaan on laskettu rullahiihto kesäkuun alusta saakka.

Kauden alku pitäisi määritellä tarkemmin.

• Tuo vielä ole mitään

minä olen käynyt satoja kertoja Joulukirkossakin.

• Niin vihree

Sää oletkin rehellinen kun polliitikot !

Mutta minä olen hiihtänyt täntalven lumilla 2700km tavote on 3000km

• eikö vain,,

KYLLÄ, hiihtoa, apout n.500 ja 1500 laitoin tililleni euroja eli 500 1500=2000 ja sitten n. 20-30km jäällä hiihtoa, eli 2tousenia on rikki :)

• Joka junaan

Teillä on adjektio,vai mikä se olikaan ? niitä kyllä näkee päivitäin,jos minä joka päivä vetäisin kaksikymmentäkilometriä,niin johan siinä joka lihas huutaisi hoosi-annaa

• jaajonen

Siis addiktio hiihtoon... huonomminkin voisi asiat olla :-) koukuttava laji jo yli 10v menty sen ehdoilla!

• anttoo4

1973 km kasassa, eli hiukan tavanomaista paremmin. Suorituskertoja 96 kpl 10.11.2012 alkaen. Tänään kaks tonnia rikki, jos iltaan asti eletään.

• Pieniä ne on kalat..

Tonnihan menee jo yhdessä kuukaudessa kevyesti. Joku oli yhdessä vuorokaudessa vetässyt 400km.

• Rehellinen aina

Ennen arvioin matkat mitä hiihdin matkakylttien yms perusteella, nyt matkan laskee sport tracker. Täytyy sanoa että vuodessa hiihdettävien kilometrien määrä laskenut ramaattisesti. Enään en usko ketään joka kertoo hiihtäneensä jotakin jos ei ole näyttää seurantalaitteelta matkoja.

• juuri näin

Kun aikoinaan mittasin gps:llä todelliset lenkkien pituudet niin jopa tuli kilometrit alaspäin kertalaakilla.
        Ylivoimaisesti mukavinta on kylläkin hiihtää kun ei tuijottele matkan pituutta vaan nauttii liikkumisesta.....ei tule turhia paineita jostakin km-tavoitteesta.

• ==latua==ole hyvä

Ei tästä kenenkään paineita kannata ottaa on kiva vaan kuulostella vähän suuntaa nykyään talven aikana kertyneistä hiihtomääristä.

Täytyy muistaa että välineet ovat kehittyneet samoin hiihtoreittien kunnossapito mikä mahdollistaa kasvavat hiihtomatkat.

• Ei kannata mitata

Kilometrit eivät anna edes suuntaa, koska moni mittaa eri tavalla ja maastot ja kelit ovat erilaisia. Moni lopettaa hiihtämisen jo maaliskuussa, kun liukkaimmat kelit ovat vielä edessä.

Kilometrien kerääminen on monelle jopa orjuuttavaa ja epätervettä kilpailua. Joku lähtee sitten jopa sairaana keräämään kilometrejä, jotta saisi enemmän kuin viime talvena ja enemmän kuin kaveri. Tärkeintä tosiaan on nauttia hiihdosta ja liikunnasta ylipäätään.

• Mäntyranta

Entisaikana kun ei ollut kun yksi perinteisen latu lenkit oli lyhyempiä mutta latu oli monesti hyvinkin liukas kun kaikki hiihtivät sitä yhtä uraa.

• Kivaa oli

Eikä muinoin ollut latukoneita,korkeintaan alkutalvesta kelkalla kun ne tulivat ajettiin se yksi latu silloin tällöin.

• Kaikki on suorittami

On jotain niin perin suomalaista tuo hiihtokilometrien kerääminen:

Suorituskeskeisyys.

• b6v967b9b9b

Olen hiihtänyt noin 500km perinteistä. Mutta on alkanut kyllästyttämään tuo hiihto. Loppu talvi tulee hiihdettyä järven jäillä maisemista nauttiessa.

• viisas pääsee vähemm

mulla ei ole edes 2m mittarissa.

• Ilman kuittia

Enpä ole ikinä laskenut kilometrejä hiihdossa enkä muussakaan liikunnassa. Syksyllä kun lumet tulee aloitan hiihtelyn ja sitten lopetan kun latupohjien jäätiköt ovat loppuunkuluneet. Muutamia kertoja viikossa lähden Herttoniemen hyppyrimäeltä ja hiihtelen Vanhankaupungin koskelle ja sieltä Vantaanjokivartta Paloheinään ja edelleen Pitkäkosken majalle. Kahvi ja munkki ja sitten takaisin.
      Muina päivinä joku muu suunta.
      Jotkut laskee myös muita suorituksiaan, panemisia ja muuta sellaista. Minä en ole viitsinyt laskea. Hiihtelen ja paneskelen vain niin paljon kun maistuu. Ja hyvin tuntuu vielä maistuvan.

• No voipa se

No panokumppanien määrä on tietenkin muistissa, hiihtokilometrit eivät minulla ollenkaan.

Toisaalta: mikä on pano? Lasketaanko pelkkä yhdyntä vai onko muu seksi tilastokelpoista?

Voiko siitäkään tilastoa rakentaa...

• Kelillä kuin kelillä
        No voipa se kirjoitti:

No panokumppanien määrä on tietenkin muistissa, hiihtokilometrit eivät minulla ollenkaan.

Toisaalta: mikä on pano? Lasketaanko pelkkä yhdyntä vai onko muu seksi tilastokelpoista?

Voiko siitäkään tilastoa rakentaa...

Toinen juuri selitti, että ei ynnää hiihtojaan ja panojaan. Sinä sitten käsität asian juuri päinvastoin ja alat nikkaroimaan taas uusia sääntöjä ja taulukoita.
        Ei tosi hiihtomies eikä panomies pidä kirjaa ja kehuskele määrillä.

• Noniinpäniin
        Kelillä kuin kelillä kirjoitti:

Toinen juuri selitti, että ei ynnää hiihtojaan ja panojaan. Sinä sitten käsität asian juuri päinvastoin ja alat nikkaroimaan taas uusia sääntöjä ja taulukoita.

Enhän minäkään tuossa määriä maininnut enkä kehuskellut, heh.

Halusin lähinnä osoittaa, että tilastoinnissa ei ole järkeä, koska on niin eri säännöt ja normit. Panotilasto on yhtä hankala kuin kilometritilasto, koska onko jossain yleisesti sovittu, mikä on ns. pano?

• -Kristiina
        Kelillä kuin kelillä kirjoitti:

Kyllä suomessa näitä kehuskelijoita riittää,täällä oli aloittajan ilmeisesti tarkoitus puhua hiihdosta ja näitä lukee lapsetkin sekä me naiset.

• JP...
        -Kristiina kirjoitti:

Kyllä suomessa näitä kehuskelijoita riittää,täällä oli aloittajan ilmeisesti tarkoitus puhua hiihdosta ja näitä lukee lapsetkin sekä me naiset.

Ennemmin kannattaa uskoa joulupukkiin kuin siihen mitä täällä anonyyminä heitellään.
        Ja typerämpää ei olekaan kuin hiihtää kilometrejä sen takia että saa kehua vaikka ne olisi oikeasti hiihtänyt.

• Markus setä
        -Kristiina kirjoitti:

Naisista en sano mitään ettei tule sanottua väärin, mutta lapset kyllä lukee ja näkee paljon roisimpia juttuja älykännyköistään.

• Niinhännetekevät
        Markus setä kirjoitti:

Naisista en sano mitään ettei tule sanottua väärin, mutta lapset kyllä lukee ja näkee paljon roisimpia juttuja älykännyköistään.

No naisista...

Helpompi heidän kerätä "tilastomerkintöjä" kuin miesten, joten vertailu on melko epäreilua.

• kliffaa hiihto

åås noita teijän juttuja, mä meen iltap. jäälle hiihteleen, en laske, paitsi housuja tarvittaessa hädän tulle. siu.... pävääsi....kelejä

• jasi1

Kerätkää mielummin tunteja jos jotain pitää kerätä. Saatte paljon enemän irti kun välillä voi hiihtää riittävän hiljaa.

• mamma mia

Ei ihan. Aloitin hiihtämisen tammikuun lopussa ja nyt on 500 km täynnä. Kuntopohja petti 52 km hiihtomaratonilla. Vielä on matkaa kahteen tonniin. Tonni-puoltoista on mielestäni jo melko hyvä määrä aktiiviharrastajalle, varsinkin jos vetää pelkkää pertsaa.

Mua tosin kiinnostaa muutkin liikuntaharrastukset kuin pelkkä hiihto. Kovina pakkastalvina ei hiihtokilometrejä kerry välttämättä yhtään. Silloin käydään salilla, pelataan hallissa lätkää jne. Kestävyyttä voi hakee myös uimalla. Tosin juoksukauden alkaessa peruskunto on aikalailla heikoilla kantimilla, jos ei ole hiihtoa alla talvelta.

• Naatiskelija

Kolme tuhatta kilsaa pirkanmaan tämäntälven latuja.

Kiitosta hyvästä lumitilanteesta ja hiihtoreittien kunnossapidosta.

• Vapaaonvainumpihanki

Enpä kehtais levennellä koneladuilla hiihdetyillä kilometreillä. Itse hiihtelen ylikin tuon määrän luonnon muovaamilla väylillä ja paljolti ihan umpihangessa.
        Meikäläisellä ei ole latu edessä vaan takana.

• Hiihto on kivaa
        Vapaaonvainumpihanki kirjoitti:

Enpä kehtais levennellä koneladuilla hiihdetyillä kilometreillä. Itse hiihtelen ylikin tuon määrän luonnon muovaamilla väylillä ja paljolti ihan umpihangessa.
        Meikäläisellä ei ole latu edessä vaan takana.

Hyvä että liikut eikä täällä ketään tarvi tuomita kehumisesta?
        Eikös aloitus otsikko lähinnä kartoittanut moniko hiihtelee yli 2000km!

• tekniikan ihmeKM:t

Sporttrackerin mukaan tälle kaudelle hiihtoa 204611 km (eräs tammikuinen hiihto oli yli 202000 km eli gps sekosi).

• Turha kerätä kilomet

Kilometrit voi laskea niin monella matematiikalla, ettei niitä kannata vertailla. Gps:kin voi sekoilla ja antaa väärät lukemat.

• turhuuksien turhuus

ei ole mitään väliä mittaako niitä kilsoja vai ei.Pääasia on, että liikkuu ja mikä sen hienompi liikuntamuoto talviluonnossa voi olla kuin hiihto.
        Tänään mittasin ja reilu viiskymppinen tuli sipaistua.Oli ihan mahtava keli ja luistokin tosi hyvä.
        Itse harrastan ulkoliikuntaa aina vuodenajan mukaan.....kohta on aika kaivaa fillari aitasta :-)

• Joonas25
        turhuuksien turhuus kirjoitti:

ei ole mitään väliä mittaako niitä kilsoja vai ei.Pääasia on, että liikkuu ja mikä sen hienompi liikuntamuoto talviluonnossa voi olla kuin hiihto.
        Tänään mittasin ja reilu viiskymppinen tuli sipaistua.Oli ihan mahtava keli ja luistokin tosi hyvä.
        Itse harrastan ulkoliikuntaa aina vuodenajan mukaan.....kohta on aika kaivaa fillari aitasta :-)

Olen ihan samaa mieltä siitä, että on aika lailla joutavaa kilometrejä laskeskella. Tosin tänään oli niin mahtava keli, että tuli hiihdeltyä vajaa seitenkymppinen, mutta en sitä nyt sun kummemmin laskeskellut kuin vasta kotona. Itse en niin paljon liikuntaa harrasta, mutta tuollaiset kevyet hiihtolenkit näin keväällä ovat tosi hienoja. Hyviä kelejä kaikille!

• kaikillesuorituksill

Kilometrien kirjauksen sijasta kellariin lasipurkki, johon pudotetaan herne aina uuden suorituksen jälkeen. Purkin täyttymistä voi juhulia keittämällä rokat.

• hollolasta,

Kaksituhatta ylittyi hyvien hiihtokelien ansiosta.

• mattijiivee

Onneksi olkoon vaan kaikille 2000 ylittäjille!

Itsellä ei koskaan ole tuollaisia määriä tullut täyteen, enkä usko että koskaan tuleekaan. Tänä talvena vasta eka kerran olen ylittänyt 1000 rajan, vuosikymmenien hiihtoharrastuksen jälkeen. Mutta itse olen täysin tyytyväinen!

Ihan vain vilpittömän utelias kysymys kaikille teille enemmän hiihtäville: Mistä otatte ajan hiihtoharrastukseenne? Siis mitään muuta harrastusta ei voi olla hiihtokautena. Itsellänikin jo tiukkaa tekee nykyisillä määrillä. Vaimon mukaan olen AINA hiihtämässä , ja hiki haisee!

Tätä ei siis millään pahalla, itsekin olen hulluna hiihtoon, ja olen todella nauttinut harvinaisen hyvästä hiihtotalvesta!

• hien haju lähtee pesemäl
        mattijiivee kirjoitti:

Itsellä ei koskaan ole tuollaisia määriä tullut täyteen, enkä usko että koskaan tuleekaan. Tänä talvena vasta eka kerran olen ylittänyt 1000 rajan, vuosikymmenien hiihtoharrastuksen jälkeen. Mutta itse olen täysin tyytyväinen!

Ihan vain vilpittömän utelias kysymys kaikille teille enemmän hiihtäville: Mistä otatte ajan hiihtoharrastukseenne? Siis mitään muuta harrastusta ei voi olla hiihtokautena. Itsellänikin jo tiukkaa tekee nykyisillä määrillä. Vaimon mukaan olen AINA hiihtämässä , ja hiki haisee!

Tätä ei siis millään pahalla, itsekin olen hulluna hiihtoon, ja olen todella nauttinut harvinaisen hyvästä hiihtotalvesta!

ja voihan vaimolta kysäistä olisiko kaljan haju parempi.
        Itse kysymykseesi vastaus omalta kohdaltani on, että eläkkeellä ollessa on näköjään aikaa hiihdellä ihan vaikka joka päivä.

• EK:
        mattijiivee kirjoitti:

Eläkkeellä on aikaa käydä vaikka kahdesti päivässä,hiihtokausi loppui omalta kohdalta tähän päivään.Kelit kyllä olisivat sallineet vielä viikon mutta puusavotta odottaa.
        Yki kahden tonnin meni.

• SAS*

Olen kerännyt kilometrejä vuosikymmenet, siis hiihtämällä. Tänä talvena aloitin uuden keräämisen, hiihtominuutien. Nyt on kasassa 61000 minuuttia.
      Tunneiksi muutettuna noin tuhat. Se on sama kun hiihtäisi 125 työpäivää.
      Hiihtokertoja on kertynyt 95. Olen minä kilometritkin laskenut, niitä on muutamaa vaille tuhat.
      Olen ihan tyytyväinen suoritukseeni. Olen 62 vuotias työtön ja työrajoitteinen mieshenkilö.

• 30km/h Kontiolahdell

Laskeppa kilometrit uudelleen. Oman rajoittuneen matematiikan taitojen perusteella tuhannella tunnilla kertyy 10.000 km, toki mitä niitä laskemaan, vaikka armeija taisi luvata ylennyksiä syksyllä, jos paljon hiihtää eli kenraalin kaluunat siellä sua odotttelevat.

• mölkeröinen

Että tuhat tuntia ja tuhat kilometriä. Kilometri tunnissa. Ei pitäisi ainakaan sykkeiden nousta liian korkeiksi.

• SAS*
        mölkeröinen kirjoitti:

Että tuhat tuntia ja tuhat kilometriä. Kilometri tunnissa. Ei pitäisi ainakaan sykkeiden nousta liian korkeiksi.

Anteeksi, nyt antoi vanha kalkulaattori liikaa nollia.6100 minuuttia ja noin 100 tuntia.
        Työpäiviksi laskettuna puolitoista viikkoa. Hiihtopäiviä oli 95 ja n.1000 km.

Laskimessa tuskin vikaa.... sormenpäät vaan turvoksissa liiasta hiihtämisestä.

• Hiihtoa enemmän

Työtä tekevä pystyy kyllä hyvin hiihtämään isojakin määriä, jos esim. joka päivä suoraan töistä käy vaikkapa 1-1,5 tuntia ladulla. Jos on pitkiä kokouksia tai pienet lapset, niin se varmasti vähän rajoittaa.

Nyt olen ollut työttömänä, enkä saa juuri yhtään enempää hiihdettyä kuin työllisenä.

• <<<<<<<<<<<

Sehän riippuu siitä minkä laittaa tavoitteeksi ja millainen talvi on lumen suhteen muutenkin. 2000km menee melko kevyesti tällaisena pitkänä leutona talvena kun hiihtokauden pääsee aloittamaan marraskuun puolella tai jopa aiemmin. Jos tuohon lasketaan putkihiihdot jostain syyskuulta etiäpäin niin 2000km on aika vaatimaton määrä.

Itse en laita koskaan mitään km tavoitetta ennen talvea. Se tavoite määräytyy sitten talven edetessä mihin pyrin ja minkälainen talvesta tulee. Kilometrit putoaa radikaalisti kovan pakkasen talvina.

• Hiihtovertti

on ylitetty ja edessä kesän pyöräily km, rullasuksi km, sauvakävely km, juoksu km, voimaharjoittelut siis ties mitä lepoa unohtamatta, et liikuntaa tiedossa keväällä - kesällä - syksylläkin

• piirimestari vm 84

20 vuotta sitten loppuneen aktiiviuran jälkeen,massaa hankkineena,mutta hiihtokipinän jälleen saaneena 250 km kasassa,omaksi ilokseni olen hiihtänyt nauttien kauniista aurinkoisesta kevätsäästä ja hyvistä laduista.
      Onnittelut paljon hiihtäneille,kuten myös pienemmille kilometreille!

• vielä ladulle

Jos hiihtää keskimäärin 20 km lenkkejä joka toinen päivä pitäen, pitäisi hiihtokelejä olla 200 päivän aikana, jotta 2000 km saa kasaan.

Näin ihan aikuisten oikeasti, oikeassa elämässä, 2000 km sään ja kelin, normielämän vaateet ym ym huomioiden, tuon saavuttaminen on kovan työn ja kieltäymyksen takana.

• No joo...

Jos maasto on helppo, niin se edesauttaa tavoitteen saavuttamista.

Mutta eihän tuollaista määrää ainakaan Etelä-Suomessa moni normaali ihminen voi saavuttaa, jos on työ ja muutakin elämää. 1500 km on sitten jo kohtalaisen realistinen määrä, jos on kunnon talvi eikä pahemmin sairastele.

• aamulla jääkeli

Joo, sain tänään Paloheinässä n. 1000 km täyteen perinteisellä. Helsingin horisontissa ehkä muutama eläkeläinen, tai kilpahiihtäjä saa talven mittaan tuon 2000 km perinteisellä hiihdetyksi, mutta harvassa nekin ovat, ellei ole oltu viikkotolkulla Lapissa. Vakituiset kävijät tuntevat toisensa ja tietävät suurin piirtein mitä kukakin on hiihtänyt.
        Vapaalla 2000 km ei ole mikään kummoinen saavutus.
        Kesällä rullahiihtoa ovat parhaimmat tuntemani Paloheinän hiihtäjät saaneet yli 3000 km täyteen. Kausi onkin huomattavasti pidempi ja kyse on eläkeläisistä.

• jaahasta
        aamulla jääkeli kirjoitti:

Joo, sain tänään Paloheinässä n. 1000 km täyteen perinteisellä. Helsingin horisontissa ehkä muutama eläkeläinen, tai kilpahiihtäjä saa talven mittaan tuon 2000 km perinteisellä hiihdetyksi, mutta harvassa nekin ovat, ellei ole oltu viikkotolkulla Lapissa. Vakituiset kävijät tuntevat toisensa ja tietävät suurin piirtein mitä kukakin on hiihtänyt.
        Kesällä rullahiihtoa ovat parhaimmat tuntemani Paloheinän hiihtäjät saaneet yli 3000 km täyteen. Kausi onkin huomattavasti pidempi ja kyse on eläkeläisistä.

Vapaalla se on nimenomaan saavutus koska vapaan kelejä on talvella selvästi pertsakelejä vähemmän. Pertsaan ne vaihtavat kaikki kun pakkanen paukuttelee yli 15 asetta. Itellä suhde pertsa 30% ja luistelulla loput.

• EK:
        aamulla jääkeli kirjoitti:

Oikeastaan eläkeläiset kuuluvatkin toiseen gategoriaan,aikaa on vaikka kuinka ja paritonnia ei ole mikään kerätty saavutus,koska se tulee tavallaan itsestään.
        Jos laskee vaikka 150x20km niin se on jo kolme tonnia,edellyttäen että on käynyt joka päivä Marraskuu-Maaliskuu välisenä aikana.
        Tiedän moni eläkeläisiä jotka tekevät juuri näin jokainen päivä,kilometrit tietysti vaihtelevat.Nyt ei ole kysymys mistään kilpahiihdosta ja siihen tähtäävästä harjoittelusta.Topi P.on hiihtänyt maaliskuun loppuun varmasti lähelle neljää tonnia,ja mies on seitenvitonen,käy melkein päivittäin kaksi kertaa kun asuu hiihtoladun vieressä.

• xxtt
        EK: kirjoitti:

Oikeastaan eläkeläiset kuuluvatkin toiseen gategoriaan,aikaa on vaikka kuinka ja paritonnia ei ole mikään kerätty saavutus,koska se tulee tavallaan itsestään.
        Jos laskee vaikka 150x20km niin se on jo kolme tonnia,edellyttäen että on käynyt joka päivä Marraskuu-Maaliskuu välisenä aikana.
        Tiedän moni eläkeläisiä jotka tekevät juuri näin jokainen päivä,kilometrit tietysti vaihtelevat.Nyt ei ole kysymys mistään kilpahiihdosta ja siihen tähtäävästä harjoittelusta.Topi P.on hiihtänyt maaliskuun loppuun varmasti lähelle neljää tonnia,ja mies on seitenvitonen,käy melkein päivittäin kaksi kertaa kun asuu hiihtoladun vieressä.

Pelkällä hiihtoharjoittelulla kilpahiihtäjän meno hyytyisi aika nopeasti. Kesäsinkin rullahiihto harkkoja on yleensä vain noin 3-4 x vko ja sitten paljon juoksu, intervallia, puntti ym. siis monipuolista harjoittelua.
        Pelkkien hiihtokilometrien kerääminen on oma lajinsa. Monipuolisessa harjoitelussa tärkeämpää on seurata harjoitustunteja ja kokonais harjoittelun tasapainoa. Ja siihen ohjelmaan ei todellakaan kuulu hiihtää joka päivä 30km :)

• Joakim_
        No joo... kirjoitti:

Jos maasto on helppo, niin se edesauttaa tavoitteen saavuttamista.

Mutta eihän tuollaista määrää ainakaan Etelä-Suomessa moni normaali ihminen voi saavuttaa, jos on työ ja muutakin elämää. 1500 km on sitten jo kohtalaisen realistinen määrä, jos on kunnon talvi eikä pahemmin sairastele.

Paljon hiihtämistä se vaatii enkä ole koskaan päässyt lähellekään 2000 kilometriä. Viimeisen 5 viikon ajalta on kuitenkin 620 km hiihdettynä, kaikki Espoossa ja työssä käyden. Kyllä toi 2000 km siis minulle olisi hyvinkin mahdollinen eikä vaatisi tuolla vauhdilla "kuin" vajaan neljän kuukauden hiihtokauden. Alkukaudesta ei kylläkään luisto ja hiihtokunto mahdollista minulle tuollaista tahtia.

• Galluppia tehty

Näytin tämän keskustelun työpaikkamme liikuntavastaavalle (6000 työntekijää). Hiihtoa heistä on (Liikuntatutkimus 2012, ainakin kertaalleen harrastanut, mukana myös laskettu) yli puolet.

78 kpl hiihtänyt massahiihtotapahtumissa tänä talvena.

Lyhyellä gallupilla vain kaksi henkilöä arvelee, että kilometrejä olisi tälle talvelle 2000 kasassa, toinen Itä-Suomesta, toinen Lapista. Nopeimmat Finlandiassa kiistävät jyrkästi 2000 km:n kertyneen.

Eli taitanee aika harva skumppa juoda 2000 km kynnyksen täytyttyä.

• Näkökulmia

Saisin kyllä halutessani ensi talvena varmaan 2000 km täyteen, koska kokopäiväisiä töitä ei ole näköpiirissä, mutta mikä itsetarkoitus jokin kilometrimäärä sitten on?

Hyvä kunto on paljon parempi tavoite, ja siihen pääsee varmaan paremmin monipuolisella liikunnalla ja siten, että tarvittaessa pitää lepojaksoja. Jos pakkomielteisesti kerää kilometrejä, niin sitten vain helppoon maastoon joka päivä pariksi tunniksi, niin sillähän tuo hoituu.

• ajat muuttuvat

No joo. Täytyy tunnustaa, että itse olen jo ikäpappa, mutta onpa tuota tullut jo yli 60 vuotta hiihtoa vakituisesti harrastettua. Kun kunto oli kovimillaan, niin kyllä niitä kilometrejä kertyi ja esim. Lapissa harvoin jäi alle 70 km/päivä. Hiihto oli kuin huumetta.
        Nyt eläkeläisenä olisi aikaa, mutta kunnosta se on nyt kiinni.
        Nykypolven kunto on aika paljon huonompi, mitä minun nuoruudessani oli. Olen esim. seurannut Hki City-maratonin aikoja. Reitti on suurin piirtein sama. Parhaalla ajallani olisin viime kesänäkin ollut 60:s, kun silloin sijoitukseni samalla ajalla oli kolmensadan paikkeilla 5000-6000 juoksijasta.

• Mielenkiinnosta kysy
        ajat muuttuvat kirjoitti:

No joo. Täytyy tunnustaa, että itse olen jo ikäpappa, mutta onpa tuota tullut jo yli 60 vuotta hiihtoa vakituisesti harrastettua. Kun kunto oli kovimillaan, niin kyllä niitä kilometrejä kertyi ja esim. Lapissa harvoin jäi alle 70 km/päivä. Hiihto oli kuin huumetta.
        Nyt eläkeläisenä olisi aikaa, mutta kunnosta se on nyt kiinni.
        Nykypolven kunto on aika paljon huonompi, mitä minun nuoruudessani oli. Olen esim. seurannut Hki City-maratonin aikoja. Reitti on suurin piirtein sama. Parhaalla ajallani olisin viime kesänäkin ollut 60:s, kun silloin sijoitukseni samalla ajalla oli kolmensadan paikkeilla 5000-6000 juoksijasta.

No mikä se paras aikasi maratonilla sitten on?

• ajat muuttuvat
        Mielenkiinnosta kysy kirjoitti:

No mikä se paras aikasi maratonilla sitten on?

Joo. Paras aika syntyi v. 1983 kun Juoksin Juha Miedon peesissä 2.52 (Mieto 2.49). Mieto jätätti ihan lopussa.
        V. 2012 maratonilla olisin ollut yleisessä sarjassa sillä ajalla 16:s ja Mieto 13:s.

• näiden tähtien alla

Eikös se hiihto justiin ole erittäin monipuolista liikuntaa raittiissa ja pölyttömässä ulkoilmassa joka takaa hyvän peruskunnon.

Eikä talvikautena muuta liikuntaa välttämättä kaipaakaan.

• EK:
        ajat muuttuvat kirjoitti:

Joo. Paras aika syntyi v. 1983 kun Juoksin Juha Miedon peesissä 2.52 (Mieto 2.49). Mieto jätätti ihan lopussa.
        V. 2012 maratonilla olisin ollut yleisessä sarjassa sillä ajalla 16:s ja Mieto 13:s.

Lassen hölkässä juostiin Mietaan kanssa samassa porukassa loppuun asti,80-luvun vaihteessa muistaakseni.
        Juttua tuli tuutin täydeltä alkukilometreillä mutta viimeinen vitonen menikin sitten jokaisella yritykseksi päihittää Jussi.
        Kyseessä oli silloin puolimaraton.

• 20v man

Tammikuun puolessa välissä aloitin itsekin hiihtämisen ja ostinl uistelusuket, hiihtokilometrejä kertyny 530km

• benjamien
      • ajat muuttuvat

Oikeassa olet. On siellä minun nimeni ja kyllähän minä nyt Miedon tunnen. En pysty sanomaan, miksi nimi puuttuu.

• Niinpätaaskerran

Ei tosiaan näy Mietoa listoilla, vaikka Mieto taisi maratonin joskus huvikseen juostakin.

Ei millään pahalla, mutta voisi puhua totta, eikä vain keskittyä kerskailemaan omista saavutuksistaan.

• benjamien

Eipä siellä näy ketään 2.52 ajallakaan.

• jaajone

Kun ei itse saa juuri mitään aikaseksi on ihan ok ampua muiden saavutuksia alas. Hushu lenkille ja piipitys pois.

• Ei muuta tekemistä
        jaajone kirjoitti:

Kun ei itse saa juuri mitään aikaseksi on ihan ok ampua muiden saavutuksia alas. Hushu lenkille ja piipitys pois.

Kovimmat kerskurit yleensä itse ovat pahimpia sohvaperunoita.

• hävisin "vähän" = 1h
        jaajone kirjoitti:

Juha Mieto 1987 HCM:lla 2.47

• Uusi tuleminen?

Olen pian 62 vuotta täyttävä, eläköitymisen kynnyksellä oleva yksinyrittäjä. Voin päättää vapaasti, milloin teen töitä ja milloin harrastan liikuntaa.

Joskus ~30 vuotta sitten hiihdin 5 Finlandiaa (siihen aikaan 75 km) ja neljä muuta 60–75 km:n massahiihtotapahtumaa.

Vuodesta 1990 lähtien en käynyt suksilla kertaakaan yli 20 vuoteen.

Viime talvena kaivoin vanhat välineeni esiin, otin ne mukaani maaliskuiselle reissulle Pohjois-Suomeen ja yritin jonkin sortin comebackia. Toinen hiihtokenkä petti jo kilometrin jälkeen – liimat olivat kuivuneet komerossa pilalle! Korjausyritykseni epäonnistuivat.

Pk-seudulle palattuani ostin uudet kengät, siteet, sukset ja sauvat. Ehdin juuri ja juuri ajaa hiihtimet sisään (2–3 km) ennen kuin kelit menivät alta.

Tänä talvena olen yrittänyt paremmalla onnella. Poikkeuksellisen upeiden olosuhteiden turvin olen saanut kasaan noin 300 km, pelkkää perinteistä toki. Kerta-annokset ovat olleet 7–23 km. Tällä viikolla olen hiihtänyt 4 päivänä yhteensä 48 km (ehkäpä jo kauden viimeiset). Matkavauhtini on noin 11 km/h eli ei juuri päätä huimaa. Luistelijat menevät eleettömästi ohi melkoisella nopeuserolla, mutta muita pertsan hiihtäjiä onnistun jopa ohittelemaan silloin tällöin!

Mistään tuhannen kilometrin suoritteista en edes haaveile. Hiihtoniilot erikseen – heitä en osaa kadehtia. Mutta jos jotkut osaavat nauttia hiihtämisestä niinkin paljon, suon sen heille mielihyvin!

• Uusi tuleminen?

Tulkoon vielä mainituksi, ettei hiihto ole ollut tänä talvenakaan minulle ainoa autuaaksitekevä liikuntamuoto: uimahallilla on tullut käydyksi kuluneen talvikauden mittaan noin 15 kertaa. Kerta-annokseni on 1 tunti = 2,0–2,1 km. Tuosta voinee laskea, että olen uinut yhden kilometrin kymmentä hiihtokilometriä kohden.

Uintikin oli välillä kokonaan poissa ohjelmastani noin 15 vuoden ajan. Ensikäyntini tuollaisen tauon jälkeen oli ehkä 7 vuotta sitten.

• Yksi kymysys
        Uusi tuleminen? kirjoitti:

Tulkoon vielä mainituksi, ettei hiihto ole ollut tänä talvenakaan minulle ainoa autuaaksitekevä liikuntamuoto: uimahallilla on tullut käydyksi kuluneen talvikauden mittaan noin 15 kertaa. Kerta-annokseni on 1 tunti = 2,0–2,1 km. Tuosta voinee laskea, että olen uinut yhden kilometrin kymmentä hiihtokilometriä kohden.

Uintikin oli välillä kokonaan poissa ohjelmastani noin 15 vuoden ajan. Ensikäyntini tuollaisen tauon jälkeen oli ehkä 7 vuotta sitten.

Miksi aikoinaan lopetit hiihtämisen ja muun liikunnan?

• Uusi tuleminen (?)
        Yksi kymysys kirjoitti:

Miksi aikoinaan lopetit hiihtämisen ja muun liikunnan?

Se vain jäi... Aika tuntui menevän toimeentulosta ja velanmaksusta huolehtimiseen ja sen sellaiseen. Nuoruusaikojen pohjakunnon jäljiltä fysiikka ei kuitenkaan ollut niin kuralla, että liikunnan uudelleen aloittaminen olisi ollut ylivoimaista.

Tulkoon vielä mainituksi, että painoni on pudonnut tämän vuoden alusta lukien noin 7 kg (95 kg → 88 kg), lähinnä hiihdon ansiosta! Ruokailu- ja juomailutottumuksiini en ole tehnyt juuri minkäänlaisia muutoksia.

Joutavia kiloja on sinänsä jäljellä vieläkin, vaikkapa ensi talvena pudotettavaksi.

• metusalemius
        Uusi tuleminen? kirjoitti:

Hieno homma että meitä loppulaskussa oleviakin kirjoittelee näille palstoille. Itselläni on ikää vielä viisi vuotta nokkiin. Ei ole mitään käsitystä siitä paljonko olen hiihtänyt eikäpä sillä ole minulle mitään merkitystäkään, sillä hiihdän lähes joka päivä, koska valaistu latu alkaa parin sadan metrin päästä kotoa. Olen noudattanut samaa taktiikkaa että hiihdän juuri omaa hiihtoani. Ohittelijoita löytyy pilvin pimein, mutta joskus on käynyt jopa sellainen harvinainen tilanne että olen moisen homman joutunut itsekkin tekemään. Minun mielestäni on hienoa että mahdollisimman moni hiihtää. Siitä ei kannata ottaa mitään sen kummempia paineita jos joku menee ohi, sillä kuitenkin taas joku toinen ohittaa heidätkin etc.

• Pakkosuorittamista

No tietenkin hienoa, että hiihdätte ja kuntoilette paljon, mutta se, mikä noista vanhojen partojen viesteistä nousee esille ovat ohitukset.

Jostain syystä oma isäni silloin joskus vielä hiihtoa harrastaessaan totesi, että niin ja niin moni ohitti hänet.

Jossain tuolla vanhojen ikäluokkien edustajien takaraivossa kummittelee ilmeisesti nöyryytys siitä, että joku ohittaa, ja ilo siitä, että ohittaa jonkun toisen, vaikka sitten heti todetaankin "ei paineita siitä että joku ponnistelee ohi".

Tuollainen turha kilpaileminen varmaan on tappanut monen innostuksen hiihtämiseen. No se taisi olla syy, miksi isäni jo vähän yli nelikymppisenä lopetti hiihtelyn yleisillä laduilla. Suomen kansaa vaivaa suorittamisen pakko.

• Mietiskelijä lyly

Suorittasimen pakko?
        Ei se välttämättä tarvi olla sitä ,joka on omaksunut hiihdon kuntoilumuotona se vaan on niin monipuolista !
        -Liikunnan suhteen
        -Ulkoilemisen suhteen välittämättä keliolosuhteista
        -Terapeuttista mielenrauhan suhteen kerkiää rauhassa mietiskelemää hiihdon aikana

• Ylitin

Meni vähän ylikin 3400km vapaan hiihtoa.

• kairan kauhuKM:t

Neljälle kuukaudelle mitoitettuna tekee noin 5 kpl 50 km lenkkiä per viikko.

Oletko seurannut veresi emäksisyysarvoja ?

• Joakim_

Miten tuollainen määrä syntyy? Oletko kilpahiihtäjä? Hiihdätkö myös kesällä?

Sami Jauhojärvi näyttää hiihtävän suunnilleen tuon verran "normaalin" hiihtokauden aikana, sillä tässä kerrotaan hänen hiihtäneen touko-lokakuussa 1800 km, mikä on lähes kolmannes koko kauden saldosta: http://yle.fi/urheilu/sami_jauhojarvi_win-win/5699300

Tässä taas on hyvin dokumentoitu tavallisen kuolevaisen hiihtämä reilusti yli 2000 km. Tahtina näyttää olevan n. 40 km lenkki joka toinen päivä koko kauden ajan. Ja parhaimmillaan uskomattomat 509 km kuudessa päivässä Lapissa. Kyseessä ilmeisesti kuitenkin on yli kuuskymmpinen pariskunta. http://www.nordmans.fi/hiihto.html

• 50+
        kairan kauhuKM:t kirjoitti:

Neljälle kuukaudelle mitoitettuna tekee noin 5 kpl 50 km lenkkiä per viikko.

Oletko seurannut veresi emäksisyysarvoja ?

En ole käynyt itsenitakia lääkärissä 10 vuoteen ainoastaan hammaslääkärissä.

Eikä ole seurattu mitään arvoja kun ei ole otettu kokeita.

Kilometrit ajalta 1.12.2012-14.4.2013

• -70
        50+ kirjoitti:

En ole käynyt itsenitakia lääkärissä 10 vuoteen ainoastaan hammaslääkärissä.

Eikä ole seurattu mitään arvoja kun ei ole otettu kokeita.

Kilometrit ajalta 1.12.2012-14.4.2013

Mulla meni 3401 kilometriä. Olit melkein yhtä hyvä!!

• Näin se tuntuu oleva

Suomessa ainakin vanhemmilla ikäluokilla on suorittamisen pakko ja suuri kilpailuvietti.

Tehdään iso numero siitä, jos joku ohittaa kuntoladulla tai jos itse ohittaa. Samoin kilometrit kirjataan suunnilleen sadan metrin tarkkuudella ylös. Ja jos joku muu käy hiihtämässä, häneltä kysytään: montako kilometriä? Ei kysytä: oliko kivaa, miten sujui?

• Vai onko

Mitä suorittamisen pakkoa on jos hiihto kulkee raittiissa ulkoilmassa ja on vielä mukavaa!
        Suorittamisen pakoksi ymmärrän kuntosaleissa jonkun laitteen vimputtamisen ykstoikkoseen toistamiseen?

• Näkökulmia
        Vai onko kirjoitti:

Mitä suorittamisen pakkoa on jos hiihto kulkee raittiissa ulkoilmassa ja on vielä mukavaa!
        Suorittamisen pakoksi ymmärrän kuntosaleissa jonkun laitteen vimputtamisen ykstoikkoseen toistamiseen?

Kilometrihulluus minun mielestäni on suorittamisen pakkoa.

Lisäksi ihmetyttää tuo ohittamisen autuus, koska kuntoladullahan jokainen menee itselleen sillä hetkellä sopivaa vauhtia.

• nunnuka sami
        Näkökulmia kirjoitti:

Kilometrihulluus minun mielestäni on suorittamisen pakkoa.

Lisäksi ihmetyttää tuo ohittamisen autuus, koska kuntoladullahan jokainen menee itselleen sillä hetkellä sopivaa vauhtia.

Kaikhi shaa menhä ohi ja anhetaan tihlaa sovhinnolla se ei ainakhaan itehelle ohle onghelma eikhä shuorittamishen phakkokhan khoskha nopheemmat nehnee mehnohjaan.

• hatunnoston arvoinen
      • Lääkäri loitolla

Kaikella kunnioituksella hyvän terveyden ja oman vireyden hyväksi.

Toki hän olisi käyttänyt julkisia kuntien ylläpitämiä latureittejä mikäli niitä olisi lähellä ollut?
        Kilometrin oma-latu alkaa noilla kierroksilla ehkä vaatia ylimääräistä motivaatiota mutta eiköhän se tiiviinä ole pysynyt.

• Latu on takana

Vähemmästäkin sekoaa kun kiertää jotakin ympyrää, jonka arvelee olevan x kilometriä. Ja hankeen merkki kierroksesta ja kaikki merkit lasketaan joka päivä. Kertyyhän niitä viikossa jo paljonkin.
        Tuntuu olevan vähän pihalla jo pysyvästi kun kertoo, että parhaina päivinä meni 9 min/km. Vai onko toimittaja sotkenut, kun ne ainakin yleensä on jokseenkin tietämättömiä asioista, mistä kirjoittelevat.
        Itekkin hiihtelen umpihankia, mutta en kilometreistä puhu mitään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      47
      5465
    2. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      61
      2326
    3. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      18
      1860
    4. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      145
      1761
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      17
      1585
    6. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      33
      1513
    7. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      5
      1378
    8. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1117
    9. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      77
      1088
    10. Joutuuko Suomi24-palvelu taas oikeuteen ?

Nämä Purraa ja Perussuomalaista johtoa pedofiilian suojeliana pitävän kirjoittajan viestit eivät vain poistu täältä. Se
      Maailman menoa
      222
      1008
    Aihe