Milloin alapää alkaa tuntua normaalilta synnytyksen jälkeen?

.......

Katsoin peilillä ja oudolta näyttää :/ tuntuu, että jotain pullottaa emättimestä! Lisäksi painontinnetta ja ihankuin kohdunsuu/kaula olisi kipeä :/ kuulostaako normaalilta?

Synnytyksestä 3 viikkoa. Ei tikkejä/repeämiä.

Seksiäkin periaatteessa tekisi mieli, mutta onkohan kaikki ok??

18

6515

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sektiojessss

Hyi ällö!!!! Onneks ite synnyttäny sektiolla niin ei oo tuommoista ongelmaa, eikä muitakaan ongelmia oo ollut sektiosta johtuen :)

• huh sentään

Heh, samaa mietin. Otti niin päähän se sektioon päätyminen, mutta jälkeenpäin kyllä olen tosi tyytyväinen. Eipä ole tarvinnut kun kuunnella kavereiden repeämisistä ja nyt lukea tämmösiä niin helpotus senkun vaan kasvaa. Kiva ettei roiku mitään röllyköitä ja rämmäleitä imsestä ja paikat on muutenkin ennallaan. Arpikin jo niin vaalea ja ohut, että ei sitä meinaa enää huomata kun peilin ohi kulkee. Synnytyksestä 4kk.

• netta3

Mulla tuli 1.asteen repeämä ja muutama tikki laitettiin eli hiukan eri tilanne kun sulla.
      Mutta alapää näytti pitkään (varmaan jotain 4 vko:a) tosi hurjalta, itku tuli kun peilin kans sitä erehdyin katsomaan.
      Oli kans tota painon/kiristyksen tunnetta ja näytti siltä ettei sisempiä häppäreitä olis ollu lainkaan :(
      Eli ihan normaalilta kuulostaa ainakin minun korvaan :)
      Itse en seksiä harrastanut ennen ku jälkitarkastus oli ollu ja sain varmistuksen et siellä tosiaankin on kaikki ok, ei sillä et olisi edes mieli tehnyt.

Kannattaa varmaan mennä oman voinnin mukaan, mut anna kropan palautua rauhassa ennen ku alkaa seksiä harrastaa :)

• arpihuuli

Samoin kävi, repesi todella pahasti. Toinen pienihäpyhuuli repesi viistosti poikki. Eikä ommeltu (eivät varmaan tienneet, mikä kohta tulee mihinkin, hetken harkitsi ja luovutti sitten), jos olisin silloin tiennyt, olisin kyllä vaatinut vaikka jonkin kirurgin paikalle ompelemaan. Kotona vasta tutkiskelin peilin avulla ja iso itkuhan siitä tuli. Kohta 20 vuotta on tapauksesta, mutta vaivaa edelleen, kun on arpikudosta kasvanut runsaasti ja se kutisee. Itse kysymykseen sitten, kyllä se aikaa vie, riippuu tapauksesta. Aloittajan tuntemukset ainakin itselleni tuttuja. ONNEA PERHEEN LISÄYKSESTÄ!

• ..............

Mulla meni joitain kuukausia. Ei repeämiä tai episiotomiaa. Tuo kaikki kertomasi kuulostaa täysin normaalilta kun synnytyksestä on noin vähän aikaa.

• kuyk

Treenaa niitä lantiopohjalihaksia nii kyllä se jälkitarkastukseen mennessä alkaa palautua.

• ........

Treenattu on lihaksia... sekä ennen että jälkeen synnytyksen. Puristusvoimaa sormrlla (kyllä, puhtaalla) kokeillen on, mutta ei yhtä paljon vielä kuin ennen synnytystä.

Jospa se tästä.

T: aloittaja

• Kyllähän..

se aikansa vie, ennen kuin paikat moisesta koetuksesta täysin palautuu. Itselläni ainakin aluksi se emättimen aukko oli "avonaisena" jonkin aikaa ja silloin alapää näytti vielä ikävältä. Kuitenkin myöhemmin oli kovinkin kivan näköinen verrattuna raskauden aikaiseen turvonneeseen alapäähän.

Seksiä saa nykyisten suositusten mukaan harrastaa heti kun itsestä siltä tuntuu. Ei tarvitse odottaa jälkitarkastusta tai mitään muutakaan. Tietystikin varovasti omia tuntemuksia kuulostellen.

• hulivilimume

Ei se ole paha jos paikat on vähä rempallaa synnytyksen jälkee!
      Itsellä tuli tikkausta reippaan 20tikin verran, alapäätä en edes uskaltanut tarkistaa peilin avulla ekaan kuukauteen ja sitten kun katsoin ni aika hirviömäinen se oli! Lantiopohjalihaksa reenailin ja paikat palautu inhimillisen näköseksi 2kuukaudessa.. Ulkosynnyttimiin jäi tikeistä pieni (6tikin) arpi joka ei näy mutta tuntuu aina alapäätä pestessä. Epäilen ettei se arpi sieltä koskaan poistu mutta pieni asia se on minun elämässäni eikä edes häiritsevä!
      Seksistä en osaa sanoa mitään koska itsellä jälkivuoto kesti 7vk ja sen jälkeen laitettiin kierukka joka aiheutti 4,5kk verenvuodon..

• :):):):)

Huu, tuli niin elävästi mieleen omat kokemukset! Mulla oli jotenkin ruusuinen kuvitelma siitä, miten nopeasti synnytyksestä palautuu. Istuin pidempiä aikoja kolme viikkoa synnytyksestä, silloinkin piti vaihdella välillä kankkua, kun tuntui että puutuu paikat... ;) Mutta pahinta ja oudointa oli juuri tuo "putoamisen" tunne, tuntui, että koko alapää tippuu pois, ei voinut istua, muttei uskaltanut seistä suorassakaan... Huhhuh. Mutta siitäkin palauduttiin. Välillä tuntui, että kaikki on ok ja seuraavana päivänä taas tuli ihmeellisiä tuntemuksia. Nyt synnytyksestä on puoli vuotta ja voin sanoa, että alapää on normaali - paitsi yhdynnässä tietyissä asennoissa tuntuu, että episiotomiahaava kinnaa. Jotkuthan sanovat, että noin vuosi menee, että paikat ovat normaalit.

• 50v lihaskunto?

Minä istuin ensimmäisestä lapsesta 2 päivää toisella kankulla ja toisesta ja komannesta lapsesta ei mitään sen ihmeempää vaivaa. Lapsetkin ovat olleet syntymäpainoltaan suhteellisen isoja (3700-4250g). Onkohan teille sattuneet huonot kätilöt? No, ennen oli kaikki paremmin. :D

Nyt ovat jo lapseni aikuisia, eikä vieläkään mitään "putoamisen tunnetta". Olen normaalipainoinen ja kova liikkumaan. Kävelykilometrejä kertyy kuukaudessa n. 300. Nuorena lapsentekoiässä kunto oli kyllä nykyistä parempi, mutta tähän pitää tottua, että vanhuus ei tule yksin, eikä huonossa seurassa.

• hulivilimume
        50v lihaskunto? kirjoitti:

Minä istuin ensimmäisestä lapsesta 2 päivää toisella kankulla ja toisesta ja komannesta lapsesta ei mitään sen ihmeempää vaivaa. Lapsetkin ovat olleet syntymäpainoltaan suhteellisen isoja (3700-4250g). Onkohan teille sattuneet huonot kätilöt? No, ennen oli kaikki paremmin. :D

Nyt ovat jo lapseni aikuisia, eikä vieläkään mitään "putoamisen tunnetta". Olen normaalipainoinen ja kova liikkumaan. Kävelykilometrejä kertyy kuukaudessa n. 300. Nuorena lapsentekoiässä kunto oli kyllä nykyistä parempi, mutta tähän pitää tottua, että vanhuus ei tule yksin, eikä huonossa seurassa.

Ei sitä kaikille tulekkaan :) Itse alta 30v ja ei tarttenut istua toispuoleisesti eikä mikään pudonnut, ei edes tunne tasolla! 3tuntia synnytyksestä istuin normaalisti ja kävelin vauvvelini kanssa osastolla. Painoa lapsella oli vain 4080g ja minulle jäi tuo käteentuntuva arpi ja loputon vuoto. Muutenkin palauduin synnytyksestä muutamassa viikossa entisiin mittoihin vaikka en urheillut saati katsonut mitä söin sen enempää ku et 5kertaa päivässä piti syödä :)

• :):):):)
        50v lihaskunto? kirjoitti:

Niin, no lihaskuntoni on varmasti huonompi kuin sinulla on ollut, mutta en ihan rapakunnossa ollut minäkään. Onhan se totta, että peruskunto auttaa palautumaan synnytyksestä nopeammin, mutta mulle ainakin sanottiin että eri ihmisillä on eri tavalla reagoivat ja mukautuvat kudokset myös. Synnytyskipu oli mulla ihan ok, vaikka synnytys olikin suht pitkä, eikä kyse ollut siis mun hyvästä kipukynnyksestä vaan siitä, että kudokset mukautuivat paremmin. Näin mut ainakin tiputettiin takaisin maan pinnalle. ;)

Eli joo, kannattaa treenailla, mutta ei kannata nyt itseään ruoskia, jos ei kahdessa päivässä palaudu...

• siiis...

... miks ihmeessä katot alapäätä vasta 3 viikkoa synnytyksen jälkeen? Pimpsa kyllä palautuu ajan kanssa. Tuskin mikään alapää on kaunis näky etenkin kun synnytyksestäkin on niin lyhyt aika. Seksiä sinun ei kyllä vielä kannata harrastaa, odota vielä ne toiset kolme viikkoa... sitten voit aloittaa pikkuhiljaa myös lantionpohjan lihasten harjottelun.

• siiis...

anteeksi univajeen takia tuli sanavirhe... siis eka lauseen "vasta" pitäs olla "vain"

• ghghgh3

Mulla meni muutama viikko ja alapäässä ei tuntunut enää miltään! Ihan kun ei olisi ikinä synnyttänytkään! En revennyt, lapsi oli ensimmäiseni ja normi 3 kiloo ja rippeet päälle.
      Olen tyytyväinen että synnytin alateitse. Se on lapselle luontainen tapa tulla maailmaan ja lapsi saa synnytyskanavasta tarpeellisia bakteereja. Lisäksi kaverini synnytti samoihn aikoihin ja hänen sektiohaavansa oli pitempään kipeä kuin minun alapääni!

• .......

Anteeksi nyt vaan, mitta miksi pitäisi odottaa 6viikkoa, että alkaa lantionpohjanlihaksia treenaan? Ohjeet sanoo, että sairaalassa jo aloitetaan jos pystyy.

• Kauan siinä meni

Minulla meni palautumiseen puolitoista vuotta. Hormoonitoiminta oli niin erilaista koko imetyksenkin ajan, että ei tehnyt paljoa seksiä mieli kun limakalvot olivat kummallisen kuivat. Nyt, kun poika on yli kaksivuotias, ei seksi enää satu. Mutta tämä tällainen hitaus lienee aika harvinaista ja monilla palautuu tosi nopeasti :). Ainakin mitä olen ystäviltäni kuullut. Lantionpohjan lihakset ovat minulla olleet entisellään eli valitettavankin tiukat heti synnytyksen jälkeen. Niitä kannattaa joka tapauksessa reenata aina kun mahdollista, se on helppo mieltä ja vointia parantava juttu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      92
      1423
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1390
    3. 76
      1165
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1115
    5. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      975
    6. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      82
      971
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      942
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      885
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      68
      866
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe